Testközelből néztük meg a két legújabb Peugeot-t

2023.09.09. 17:27

Szeptember hetedikén tartották a megújult Peugeot 2008 és 508 hazai sajtóbemutatóját, melyen mi is jelen voltunk. A két modell újdonságai mellett a francia gyártó európai és magyar helyzetéről, valamint jövőbeni terveiről is bőven esett szó.

A Peugeot Stellantison belüli fontosságát jól mutatja, hogy hiába tulajdonol az anyacég 14 márkát, minden harmadik eladott autón az oroszlános embléma díszeleg. A teljes európai piacot nézve a franciák 5,9 százalékos részesedéssel a harmadik legnépszerűbb brandnek számítanak, egyértelmű tehát, hogy meghatározó szereplőről beszélünk. 

Ennek ellenére idén a Peugeot-nak valamivel gyengébb éve van, mint tavaly, a helyzet különösen Magyarországon rossz. Bár a márka minden más európai országban növekedni tudott, nálunk 1,4 százalékkal csökkentek az eladások. Persze könnyen lehet, hogy erről a gyengén teljesítő magyar gazdaság és a csillagászati infláció tehet.

A márka az utóbbi években jelentős megújuláson ment keresztül, melynek részeként új célok kerültek előtérbe. Ezek közül a legfontosabb, hogy 2024-re a Peugeot szeretné magáénak tudni a legsokoldalúbb tisztán elektromos modellpalettát, hiszen a trendeket ők is látják: ha tetszik, ha nem, az elektromos átállás jön.

A megújult 2008 és 508

A ráncfelvarrás a 2008 és 508 esetében nagyrészt ugyanazokra az elemekre koncentrált, és hasonló változásokat hozott. A két új szín (selenium szürke és okenit fehér) mellett mindkét modell új hűtőmaszkot kapott, mely több teret hagy a látványosabb emblémának. Az első mátrixfényszórókban mostantól LED égők világítanak, alattuk pedig egy hármas függőleges LED csík kapott helyet, mint afféle modellpalettán átívelő arculati elem. A csomagtér környéke nagyrészt érintetlen maradt: itt csak a lámpák dizájnja változott kissé.

Az utastérben már valamivel jelentősebb az átalakulás. A korábbinál minőségibb anyagok mellett a kézi váltós modellekben új váltókart, míg ennek helyén az automatákban csúszókapcsolót találunk, mely letisztultabbá teszi a középkonzolt. Fontos változás a frissített műszeregység, valamint a testreszabható infotainment rendszer is, mely az ígéretek szerint átláthatóbb és könnyebben használható, sőt, már felhő alapú frissítéseket is támogat.

A 2008 egyedi újdonságai

A modellspecifikus változások sorát jó pár új felni nyitja, igaz, a 2008 esetében akad közöttük egy kakukktojás: mostantól egy speciális, alufelninek látszó dísztárcsa is rendelhető lesz. A modell egy új, 48 voltos hibrid hajtáslánccal is gazdagodott, mely az 1,2 literes PureTech motor, egy 1 kilowattóra körüli csöppnyi akkumulátor, és egy 30 lóerős elektromotor házasságából született. Emellett egy 156 lóerős tisztán elektromos változat is készen áll, mely a saját fejlesztésű villanymotorral és az új, 48,1 kilowattórás akkumulátorral 406 kilowattórás hatótávot, és 100 kilowattos gyorstöltést ígér. A gyártó szerint méreteit tekintve a 2008 a kompakt SUV kategória tetejébe tartozik, így családosoknak is remek választás lehet. Ezt az emberek is érzik: a modellt nagyrészt pont ez a réteg veszi.

Az 508 újdonságai

Az elhangzottak szerint az 508-cal anno jókora kockázatot vállalt a Peugeot, hiszen bátor húzás az SUV őrület közepén egy klasszikus szedánnal támadni. Ennek ellenére az autó jól fogy: állításuk szerint 10 százalékos részesedést tudhat magáénak a saját szegmensében. A 2008-hoz hasonlóan ez a modell is megkapta a maga új hajtásláncát egy 180 lóerős, takarékosságra hangolt plug-in hibrid személyében. Emellett az 508 olyan extrákkal is rendelhető, mint az optimalizált hifi, masszázsülések és éjjellátó rendszer.

A bemutatón egy rövid tesztvezetésre is volt lehetőség, mi pedig az 508 GT változatát vittük el egy körre a budai hegyek felé. Bár egy ilyen nyúlfarknyi ismerkedés után messzemenő következtetéseket nehéz levonni, az első benyomások vegyesek. Bár a megújult modell baromi jól néz ki, a félórás út alatt az utastérrel és a vezetési élménnyel is akadtak problémáink.

Egyértelmű, hogy egy drámai, látványos belső megalkotása volt a cél, de mintha ennek az ergonómia és a minőség látta volna kárát. Kezdjük mindjárt azzal, hogy a 194 centimmel az 508-at már kifejezetten szűknek éreztem. Bárhogy állítottam is az ülést, a hajam a tetőkárpitot súrolta, a kormány pedig sehogy sem állt jól kézre. Ez az autó egész belsejére igaz: inkább tűnt úgy, hogy egy látványos tanulmányban ülök, mintsem egy kész termékben. Ezt olyan minőségi problémák is tetézik, mint hogy a kormány mögötti váltókarokon lötyög és csúszkál a fémbetét, vagy hogy az ajtókárpit nyomásra láthatóan deformálódik.

A prototípus benyomás a vezetési élményen is tetten érhető: mind a kormány, mind a pedálérzet zavaróan könnyű és bizonytalan, a kicsit túl kemény futómű tükrében pedig külön érdekes, hogy egy fekvőrendőr után hajó módjára hullámzik az autó eleje.

A rövidke menetpróba alatt tehát nem kötöttünk szoros barátságot a megújult 508-cal, de persze az első benyomás csalóka lehet. Várjuk az autót egy hosszabb tesztre, hogy alaposabban is a körme alá nézhessünk.