Nem a BMW találta fel a spanyolviaszt

2008.05.22. 12:27

Feladó: Iván
Küldve: 2008. május 20. 18:09
Címzett: Papp Tibor
Tárgy: x6bem

 

Érdekes ez a cikk, bár szerintem az az autó ótvar ronda. Tipikus öszvér, annak minden aránytalanságával.
Viszont gyanítom, hogy a Saab XWD-eLSD kombinációja is tud ilyet, amit ez a hátsó aktív differenciál, tehát nem a BMW találta fel a spanyolviaszt, és még az is érdekes, hogy az ezzel debütáló Saab Turbo X-ben is a két V hengersor közt van a turbó, igaz, csak egy.
Azért arra kíváncsi lennék, mi lesz, ha egyszer a turbó utókeringetése leáll...
Üdv,

Iván

Szia Iván!

A Saab kicsit kevesebbet tud, ott ugyanis nincs fordulatszám-módosítás a kétoldali hátsó kerék között, csak szimpla részleges zárás. Magyarul: a dolog csak akkor működik, ha valamelyik oldal elpörög.

A BMW esetében az az okosság, hogy a legjobb tapadás mellett is úgy játszhat az erőkkel, hogy az segítse a kormányzást. Sőt, még motorfék-üzemben is. Én inkább azt mondanám, hogy a japánok által használt aktív differenciálművek (Honda Accord/Integra Type R, Lancer EVO-k, stb) hasonló tudásúak, a BMW csupán a fokozat nélküli szabályozást tette hozzá az alapötlethez. Kérdés, hogy megéri-e mindez azt a hatalmas fejlesztőmunkát, amit belefeccöltek - főleg abba, hogy ez együttműködjön a stabilizáló elektronikával. Szerintem a gyakorlatban pont elég, amit egy EVO hajtáslánca tud:) Sőt, már az is sok egy átlagsofőrnek, amit a 9-3 összkerekes verziója nyújt. Igaz, ez ettől még nem von le semmit a BMW (és ha jól tudom, a ZF) fejlesztőinek érdemeiből.

A turbó utólagos hűtése azért fontos, mert a hirtelen lehűlés belső feszültségeket okozhat a járókerék anyagában (amit akár 1000 fokos kipufogógáz fűt - ez nem egy turbódízel...), aztán amikor legközelebb megkergetik 150 ezres fordulaton, szétszáll. Ami az álmoskönyv szerint nem egészséges.Érdekesség egyébként, hogy a turbó vízhűtése a motor hűtővízkörének meleg ágából ágazik le - hiszen ez még mindig jóval "hűvösebb", mint a feltöltő. Ez a módszer egyébként nem teljesen új, a VW/Audi kétliteres, erős TFSI motorjában is használják, csak ami így elsőre beugrott.

A hengersorok közé rakott turbókról valószínűleg a Bugatti fejlesztői is tudnának mesélni, hiszen vízhűtés ide vagy oda, a kisugárzott hő komoly problémákat tud okozni. A BMW-nél is megküzdöttek a problémákkal, hiszen még a két katalizátor is ezen az elég zárt helyen van. Szerintem a tűzzel játszanak (szó szerint) - aztán majd meglátjuk, mennyire fog mindez működni 10 évesen.

Üdv
Pt