RSVPTC

Hétüléses dilemmák családtámogatással, 2020 edition

szeptember 18., 06:19 Módosítva: 2020.09.21 06:16
358

Feladó Imre

Címzett Papp Tibor

Dátum 2020. szeptember

Tárgy Családi hétüléses vétel

Kedves Papp Tibor!

A feladvány lényege, hogy az egyik fiam családjának (akik humán beállítottságú tanárok és elmúltak 50 évesek) családi összefogással meg szeretnénk venni életük első új autóját állami (nagycsaládos) támogatással.

– Mivel az évi futásteljesítmény 12-13 ezer kilométer, viszont mindennap városi használatban (anyataxi) is jelentős a futás, ezért benzinüzeműben gondolkozunk. Ugye ez helyes?

– Fontos követelmény lenne a tolatókamera is.

– A 7 személyes kivitel ellenére a hosszúság (minél rövidebb legyen) is számít.

– A klíma a hátsó utasoknál is hatásos legyen.

Amik eddig szóba kerültek:

– Dacia Lodgy (megszűnik a gyártása, jelenleg csak dízel rendelhető). Jó lenne tudni, lesz-e utód? Erről tud valamit?

– Peugeot Rifter és rokonai (A gyártás bizonytalansága miatt 7 személyes változatra csak hosszú kivitelben vesznek fel rendelést, vagy még arra sem)

– A Peugeot Rifter alapján készülő most bevezetett Toyota új, 7 üléses Proace City Verso is csak hosszú kivitelben rendelhető. Jelenleg akciós, ez tűnik a legjobb ár-érték arányúnak. (Update: a Toyota szerint ezt téves infó, van rövid változat is, lásd lejjebb! - a szerk.)

– Felmerült a Citroen Grand C4 Spacetourer is. Ez is árban hasonló a fenti rokonokhoz. Sajnos nem tudom megítélni a minőségét. Formára tetszik. Önnek mi a véleménye?

– A VW Caddy gyártása új típussal folytatódik októbertől, már csak néhány megmaradt példány található.

– A Ford TOURNEO Connect csak dízel motorral kapható.

Az látszik, hogy az 1 évvel ezelőtti kedvezmény bevezetése óta nagyon sok változás történt. A dízel autók aránya nagyon megnőtt az elérhető járművek között. Én úgy látom, hogy kompromisszummal két autó közül kell választanom: Toyota Proace City Verso vagy Citroen Grand C4 Spacetourer.

A Toyota 110 LE motorja elég ehhez a nagy és elég nehéz járműhöz? Milyen minőségű a Citroen? Nyugodtan megvehető? Természetesen teljes a bizonytalanság. A tesztek is általában a dízel üzemű autókról készülnek. Ezek a nagyobb nyomaték miatt a tesztelők elismerését hamarabb megkapják. Ön mit javasol? Helyesek a szempontjaim? Van esetleg olyan típus, ami elkerülte a figyelmemet?

Munkájában kívánok további sikereket!
Tisztelettel: Imre

Távolról sincs vége, olvasson még

A törvénytisztelő polgár megpróbáltatásai a törvénytisztelő ledes lámpákkal

szeptember 13., 07:06 Módosítva: 2020.09.15 14:19
1425

Gábor levele az utólag beépíthető, ledes Golf VI hátsó lámpa tesztjéhez kapcsolódik. Mert bár azt hittük, hogy az E jellel problémamentes bármilyen alkatrész beépítése, a magyar műszaki vizsga rendszere erre rácáfolni látszik. Persze lehet, hogy csak bizonyos területeken, megyékben, ki tudja? Íme a levél:

Távolról sincs vége, olvasson még

Ilyen Honda NSX-et még tuti nem láttál!

szeptember 2., 14:05 Módosítva: 2020.09.07 06:09
186

Legós tartalmak időről-időre megjelennek nálunk, hiszen a szerkesztőségből többen is rabjai vagyunk a több mint tízezerféle kockából - pontosabban alkatrészből - álló építőjátéknak. Olvasónk, Bence is elég elkötelezett a Lego iránt, viszont kicsit messzebb ment annál, minthogy egyszerűen bolti készleteket vásároljon.

Távolról sincs vége, olvasson még

Mitől 1,7 millió egy szakértői díj?

augusztus 4., 18:20 Módosítva: 2020.08.07 17:02
249

Kis kárösszeg, de bonyodalmas ügy: ez van, amikor az ember a munkáltatóját perli be az autójára esett tégla miatt. A kár mindössze 150 ezer forint volt, de ettől függetlenül igazságügyi szakértőt kértek fel a bizonyítási eljárás lefolytatására, aki egy 1,7 millió forint körüli összeget kalkulált. A szakértő a cikk nyomán jelentkezett és egy levélben megírta, miér tennyi az annyi. Röviden: mert a kárértéktől független, milyen drága a kísérlet, amivel bizonyítani lehet valamit; továbbá nem megfelelően járt el a bíróság, amikor lényegesen alacsonyabb díjat határozott meg,; ezen felöl a kísérlet kiváltására használ szoftver nem alkalmas arra, amire ez esetben használták. Érdekes, nem?

Távolról sincs vége, olvasson még

Máris itt egy újabb álrendőrös sztori

július 29., 10:18 Módosítva: 2020.07.31 18:08
652

Olyan hirtelen jött két személyes történet az ügyben, hogy tarthatunk tőle, tényleg nagy divatja van most az autószállítókat és fuvarozókat érintő álrendőrös kifosztásoknak a német és cseh autópályákon. A szomorú jelenségről még Kopasz mesélt múlt héten egy videóban, majd hétfőn jött Zsolt levele, aki épp a videónak köszönhette, hogy résen volt, így még azelőtt megijesztette a kamu zsarukat, hogy kipakolták volna az autóját. Most Tamás is írt, aki szintén időben kapcsolt egy ilyen próbálkozásnál. 

Távolról sincs vége, olvasson még

Zsolt máris belefutott egy álrendőrös ellenőrzésbe

július 27., 09:55 Módosítva: 2020.08.02 09:35
762

Igazak a rémhírek, Kopasz múlt heti videója után máris itt van Zsolt sztorija, akit Csehországban villogtak le kamu rendőrök az éjszakában. Rövid, de tanulságos levél egy bevettnek nevezhető módszerről.

Távolról sincs vége, olvasson még

Veszélyes hülyék: mit tegyen a rendőrség?

június 23., 18:09 Módosítva: 2020.06.26 06:15
906
Rengeteg olvasót érdekel a közelmúlt néhány szabálysértési és baleseti ügye, amelyekről részletes cikkeket olvashattak a Totalcaron. A gyorshajtások, büntetőfékezések, a kormányráhúzás és egy sor más, agresszív vezetői magatartás úgy épült be a gyakorlatba Magyarországon, mintha nem volnának rendőrök az utakon. Az alábbiakban nem csak egy Audi R8 gazdájával szemben született üzenetértékű, elsőfokú bírósági döntésről lesz szó, de újabb lehetőségekről is, amelyek visszaverhetnék a legrosszabb ösztönreakciókat a magyar utakon.

Pedig vannak, ráadásul ebben a cikkben azt írják, hogy a jelöletlen autókkal folytatott ellenőrzések eredményessége miatt a kezdeti húszról mára negyvenre bővült az ilyen ellenőrzésekhez használt flotta, sőt, további 104 fedélzeti kamerát is vettek nemrég, vagyis már messze nem eseti akciózásról van szó, mint kezdetben. 

A múlt héten, a Soroksári úton történt súlyos balesetről, illetve az első fokon három év szabadságvesztéssel büntetett ceglédi kettős gázolás ügyéről szóló cikk után olvashatták József levelét, aki lefoglalná a jelentős gyorshajtást elkövetők autóját. Ötletét bizonyos esetekben az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában is alkalmazzák, illetve, ahogy egy másik olvasónk, a Svájcban élő István írja a közlekedési szabálysértések büntetési tételei ott nem egységesek, hanem jövedelemarányosak, az elkövető előző évi jövedelmének negyedét tehetik ki, és persze ott is lefoglalhatják egy időre.

FKI 6685
Fotó: Katasztrófavédelem

A visszaeső szabálysértők ezen felül biztosítási díjuk emelkedésére is számíthatnak, ami szintén mérlegelésre késztet sokakat. Sajnos itthon ez több okból sem megvalósítható elképzelés, hiszen rengetegen nem íratják a nevükre autójukat, üzembentartói szerződéssel közlekednek, esetleg P-rendszámmal akkor is, ha ez nem teljesen indokolt. Innen érdemes továbbgondolni az autólefoglalások ötletét, de elárulom, hogy nem lesz egyszerű a magyarországi viszonyokra illeszthető végkövetkeztetést.

Ehhez szintén csak részleges támpont, hogy első fokon 325 ezer forint pénzbüntetést és a járművezetéstől való egy éves eltiltást kapott a bíróságon annak az Audi R8-nak a vezetője, aki május végén, az M3-as autópálya és az M0-ás autóút találkozásánál leszorítással és büntetőfékezéssel fenyegetett egy másik autóst, mert az nem ment elég gyorsan és nem húzódott le előle a fóti lehajtónál. Erről videó is készült, az audis és ügyvédje viszont fellebbeztek a bíróság döntésével szemben.

Viszont, ha egy másik gondolati síkon indulunk el és nem a szankciókat, inkább a megelőzési lehetőségeket vizsgáljuk, megérkezünk oda, ahová egy neve elhallgatását kérő olvasónk levele is vezet. Röviden: miért nincs több rendőr az utakon? Miért nem mérnek több helyen, illetve miért nem vezették még be az átlagsebesség-mérést, ahogy egyébként erről néhány évente szó is esik. Olvassák a levelet és gondolkodjanak árnyaltan!

Távolról sincs vége, olvasson még

Elkobozni a száguldozók autóit?

június 21., 14:45 Módosítva: 2020.06.25 06:10
1961

Néhány napja jelent meg cikkünk a Soroksári úton történt súlyos baleset, a ceglédi kettős gázolás, illetve a gyakori rendőri ellenőrzések kétes hatásai kapcsán. Hosszú sorozatba illenek a tragikus ügyek és nem látjuk, mitől fognak eltűnni a veszélyes hülyék az utakról. A cikk olvasói és hozzászólóinak egy része szerint nem a megfontolt gyorshajtásokkal van gond, hiszen ha üres az út, miért ne lehetne nyomni, ahogy belefér. Mások úgy látják, a jogosítványszerzés feltételei, illetve a gyakorlati keretek miatt pereg le egyre gyakrabban a kultúra máza az utakon, és itt van József, aki radikálisan oldaná meg az utcai versenyzők és a visszaeső szabálysértők ügyét. Erről szól levele, amely a nemzetközi gyakorlatban nem példátlan ötletet vet fel.

Távolról sincs vége, olvasson még

Ez lett a kecskeméti aluljáróban megúsztatott Audival

június 19., 16:27 Módosítva: 2020.06.25 06:10
3161

Sok jót nem remélünk írtuk tegnap a kecskeméti aluljáró óriási tócsájába futott Audi állapotáról. A videón jól látszott, hogy közvetlenül azelőtt, hogy a motorháztető tetején átbuktak a hullámok, még nagyban nyomták a gázt az A7-nek. A járó motorba került vizet nem szokta bírni mechanika. A centik és a másodpercek, szóval a szerencse viszont úgy tűnik, a sofőrrel volt. Jelentkezett ugyanis Sándor, akinek a műhelyében kikötött az Audi. Azt mondja, a hajtás meglepően jól van, bár ettől függetlenül nem biztos, hogy megmentik az autót. Sándor levele fotókkal odalent. 

Távolról sincs vége, olvasson még

„Erre szívesen áldozok, ha megtehetem”

június 17., 11:20 Módosítva: 2020.06.19 12:16
375

Érdekes reakciók érkeztek az X5 45e plug-in tesztjére, és akinek valamiféle negatív képe van az X5-össel járókról, annak most biztosan megváltozik a prekoncepciója. Az első levél Péteré, aminek elolvasása előtt egy kis lelki gyakorlatot tartanék mindenkinek, hogy mérsékeljük az egészségügyi kockázatokat és a trollkodást.

Szóval itt ülünk a mi kis KK-európai pocsolyánkban, és innen nézve science fiction, hogy megvegyünk egy X5 45e-t. Mert csak F Astrára futja. Mit gondoltál, amikor megvetted az F Astrát? „Van rá pénzem, megveszem.” De mit gondol rólad valaki, aki egy észak-kínai faluban nyomja szakadt bringával? Hogy te egy mekkora gyökér vagy, ahelyett hogy vettél volna ennyiből egy agyváltós Csepel Velencét használtan, és még maradt volna egy csomó pénzed, a jegesmedvék meg boldogok.

DSCF7984

A kapitalizmus így működik. Amire van pénzed, megveszed. Péternek erre volt. Ehhez amerre él, nem kell gyilkosnak, politikusnak vagy másféle bűnözőnek állnia.

A lelki gyakorlat után:

  • 5505
    felfogtam, hogy vannak, akik meg tudnak fizetni egy X5-öst, ettől még rendes emberek lehetnek
  • 1924
    mind dögöljön meg, aki ilyesmit tud venni!

Aki az első pontot nyomta meg, az olvasson tovább, a második válasszal érdemesebb megnyomni a „vissza” gombot. Mivel még azt el sem árultam, milyen autója van még Péternek, és mire cseréli le.

Péter levele jól leírja azt, amit feltételeztem én is: valóban létezik olyan élethelyzet, ahol működhet az X5 45e koncepciója, illetve az, hogy számára miért nem felel meg egy Tesla. És ami a legérdekesebb, hogy miért nem működik az alkalmazottaknál a plug-in hibridek töltése. Megdöbbentő az indok, és egyetlen rossz emberi tulajdonság az alapja: a zsugoriság.

Esetünkben csak azon lehetne vitázni, hogy miért nem jó ugyanerre egy BMW 5-ös kombi plug-in hajtáslánccal, de gond lehet a vontatható tömeg például.

DSCF7996

Nem Péter levele az egyetlen, ami érkezett. Akad olyan 45e felhasználó (sajnos kérte, hogy ne közöljük a levelét), aki korábban 40d-vel járt: szerinte sokkal jobb ez a hajtáslánc, és amerre jár, kiépített pár töltési lehetőséget magának, így 3,5 l/100 km környéki átlagokkal jár. Plusz az áram, amit viszont megspórol a cégautó-adón.

A második levél Tibié, akinek egy 330e-vel vannak plug-in tapasztalatai, és ő azt mondja: nem venne még egyszer. De nem azért, mert rossz.

Kedves Tibor,


az X5 cikkéhez szeretnék pár gondolatot hozzáfűzni.


Nyilván nem a magyar piac volt a tervezés fókuszában ennél az autónál, de szerintem akadhat felhasználói profil, amibe logikusan is beleillik a 45e. (Legalábbis nagyon remélem, mert 14 hónappal a megrendelés után hamarosan érkezik az enyém)


München mellett élek egy kis faluban. Az iroda 8 km a szomszéd városban. Bicikliút és tömegközlekedés nincsen. München kb. 20 km, a reptér 30 km. Van egy motorszállító utánfutóm, nagyobb dolgokat abban szállítok, de ritkán. Plusz van két kutya és két gyerek.


Havi 1-2 alkalommal megyek munka- és családi ügyben Magyarországra. (Ebből párszor repülök, de az időjárás függő. Mondjuk vicces, hogy ez a legkörnyezetbarátabb megoldás, két óra Landshut-Tököl és 50 liter szuperbenzinnel megjárom. Ez már egy másik téma, de érdekes.


Évi 100 ezer km-t vezetek autóval, ezért két cégautóm van. Mindig 3 évre lízingelem őket 120e km futással. Egy, ami húzni tudja az utánfutót és belefér a család, és egy másik, amiben öröm autózni, ha már sokat vezet vele az ember (Porsche 911 GTS).


Na mármost az X5 45e, ha az ember az irodába vagy a városba megy vásárolni, simán elektromosan, motorindítás nélkül eljár. Minthogy nincs autópálya ezen a szakaszon és a garázsban minden éjszaka nyugodtan teletölthetem az akkut, erre tökéletesen elégséges. Ha Münchenbe megyek, az autópályán normálisan használhatom a benzinmotort, a város határában át lehet kapcsolni elektromosra. Az akku elég simán a városi kavirnyálásra és vissza a határig. Utána otthon megint lehet tölteni. Ha ügyfélhez kell menni vele 400-800 km-t, ugyanez a séma (ügyfelek Hambugtól Zürichen át Amsterdamig vagy Budapestig akadnak). Elmegyek kényelmesen az autópályán a városhatárig és ott lehet nyugodtan elektromosan közlekedni.


Ugyanis szerintem nem a CO2-kibocsátás a fő baj (ez már lerágott csont a szénerőművel, az akkugyártással és minden mással együtt), hanem a városon belüli, koncentrált szennyezés. Ha a mélygarázsban vagy a házak között 35 fokban nem pöfögnének az autók jóval élhetőbbek lennének a városaink. Városon kívül gyorsabban oszlik a szmötyi.


Ha ilyenkor egy Teslás kifordult szemmel ellenkezik, megkérdezem tőle, kiszámolta e már egy SpaceX rakéta kilövése mennyi CO2-kibocsátással jár? És most éppen azért ünnepeljük Elon környezettudatos Muskot, mert ezt akarja jó olcsón, iparosítva árulni. Szóval szerintem ha a városok megkímélhetőek a lokális szennyezéstől, akkor a lehetőségekhez képest igenis sokat tettünk, függetlenül zöld zónától és adókedvezménytől. Én erre szívesen áldozok, ha megtehetem.


Apropó adókedvezmény! Németországban az alkalmazottak fizetnek (fizethetnek, mert kétféle lehetőség van, de ezt most hagyjuk) cégautó-adót, ami alapvetően az autó listaárától és a munkahely és a lakás távolságától függ. Ezt csökkenti jelentősen, ha elektromos, vagy bedugós hybrid az autó. Itt sok cég kifejezetten ösztönözte ezen járművek használatát cégautóként. Aztán, mint tudod nagy megrökönyödés lett, mert nem nagyon töltötte senki őket, és jóval magasabb lett a hibridflotta átlagfogyasztása, mint a normálé. Ez igaz, de a kérdés a miért!


Első gondolat az volt, hogy csak az adókedvezmény érdekelte őket, de végül kiderült, sokkal prózaibb az ok. Németországban hosszú hagyománya és pontos bürokratikus alátámasztása van a cégautók üzemanyag-elszámolásának. Kapsz kártyát, ami csak ahhoz az autóhoz jó, a kutas automatikusan felírja a km-állást, ami az elszámolásban megjelenik, az adóhatóság és a könyvelők is kapják az összesítést automatikusan, papír nélkül, stb stb.


Igen ám, de mi van ha otthon töltöm a befalazott malacról a verdát? Hogy mutatom ki, mennyi áramot raktam az autóba? És akkor mennyit kell térítenie a cégnek? És egyáltalán ki hitelesíti, hogy nem ment a szomszéd betonkeverője a cég számlájára? Egyszerűen nem tudták elszámolni rendesen, így inkább nem töltötték. A német munkavállalónál zsugoribb, fillérb...bb bandát, tisztelet a kivételnek, nehéz találni. Nekem van 15 belőlük, azért hullik a hajam 45 évesen.


Összegezve számomra ideálisnak tűnik az X5 45e koncepciója. Jórészt motor nélkül járhatok vele a környéken (kb. 40%). Elhúzza az utánfutót ha kell, belefér a két kutya és akár gyerek is, kényelmes családdal utazásra és messzire is mehetek vele, nem kell 130-cal menni az autópályán, mint a kolléga Tesla S 100 PD-vel, ami télen még 300 kilométert sem tud megtenni ekkora sebességgel. De közben megtehetem, hogy a várost nem szennyezem közvetlenül.


Ha meg egyedül megyek, akkor a 911 GTS megmozgatja az adrenalinszintemet. (Most megy nyugdíjba. 110e km van benne 3 év alatt. Azt hitte a Porsche München, hogy előretekertem :). Három hét múlva jön a Boxter 718 GTS 4.0. Az lesz csak a móka!!!! )


Kb. ennyi. Persze tudom, nem én vagyok a tipikus autóvásárló. De Németországban és Nyugat-Európában nem is egyedi az esetem. Hozzátenném, minden fillért becsületes munkával, nagyon nagyon sok adó befizetése után szereztem. És ebben a munkában sem lányok, sem egzotikus porok és fűszerek nem szerepelnek.


Üdvözlettel és további sok sikert kívánva:


Péter

Távolról sincs vége, olvasson még

Egy gyerekkor a szociautók között

június 14., 22:24 Módosítva: 2020.06.17 13:22
1491

Ha a nagy lélegzetvételű, egy témára felhúzott mély ladás cikkek mellett/helyett olvasnál valami könnyedet, az olvasók segítenek. MP után BJ írta meg levélben a szoci idős gyerekkor autós emlékeit, amibe nyilván jutott sok Lada, de nem csak az.

Távolról sincs vége, olvasson még

Ilyen a Lexus, amikor van pénze a tulajnak

június 12., 10:04 Módosítva: 2020.06.15 07:02
548

Hiszünk az ellenpontozásban és a jelek szerint az olvasók értik ezt, hiszen a számos MűhelyPRN-epizód után jelentkezik valaki, aki a műsorban bemutatott autóval azonos típust használ, de eltérő tapasztalatai vannak. Tibornak szintén második generációs Lexus LS400-a van, de ez már a ráncfelvarrás utáni kivitel változó szelepvezérléssel, 290 lóerős 1UZ-FE motorral, ötös automataváltóval és kicsit modernizált külsővel. A műsorban látott, 1995-ös autó közeli rokonáról van tehát szó. Több levelet is küldött, melyekből nem csak az derül ki, hogy miért választotta az Audi-BMW-Mercedes vonaltól presztízsben elmaradó, így irigységet sem generáló LS-t, hanem az is, hogy miért szereti ilyen régóta, miért nem válna meg tőle, illetve nagyjából mire kellett költenie a vásárláskori 90 és a mostani 250 ezer kilométer futásteljesítmény közt. A levél olvasója eldöntheti, tudna-e annyit adni egy öregedő luxusautónak, amennyi az eredeti állapot fenntartásához szükséges.  

Távolról sincs vége, olvasson még

Pár év alatt szétrohadt, de imádtuk a család 2101-esét

június 10., 18:18 Módosítva: 2020.06.12 12:09
935

Bő egy hete már, hogy elkezdtük ünnepelni az idén ötvenéves Ladát. Összegyűlt egy szép adag cikk az évfordulóra készült gyűjtőoldalon, és még nincs vége a dömpingnek. Mára viszont nem tőlünk jön a friss ladás tartalom, hanem MP-től. Egy olvasótól, akiből előhozta a zsigulis gyerekkor emlékét a téma. Odalent az ő levele a család sokat szolgált 2101-eséről. 

Távolról sincs vége, olvasson még

"Hat éve én hajtottam Lajos BMW X5-jét"

május 21., 17:05 Módosítva: 2020.05.24 15:37
3083

A MűhelyPRN 62. epizódjában egy 2001-es évjáratú BMW X5 4,4i V8 szerepel. Az autó 280 ezer kilométerrel járt a műsorban, ahol mostani gazdája mesélt kalandjairól, az Avalon szerviz pedig mért, vizsgált és összegzett. A műsort itt nézheted meg, ha kimaradt.

Arra talán senki nem számított, hogy még a Fotelnepper utáni, vagyis a PRN megjelenését megelőző napon jelentkezik valaki, aki azt állítja, évekkel korábban ő használta a BMW-t és alaposan elmeséli, milyen volt az autó akkor. Az összegeken kicsit megdöbbentünk, a többit pedig olvassátok el Tibor beszámolójában.

Távolról sincs vége, olvasson még

"Pesten vezetni felér egy relaxációs gyakorlattal"

május 16., 11:40 Módosítva: 2020.05.20 08:57
175

A sebességhatárok betartatásával kapcsolatban először azt hittem, nem nagyon lesznek Európán túli sztorik, tapasztalatok, vagy ha lesz is, csak elvétve. Ehhez képest az e-mailek fele a tengerentúli szabályokkal volt kapcsolatos, és a kommentekben sem volt hiány, sőt baromi részletesen írtatok.

Távolról sincs vége, olvasson még

Így tartatják be Európában a sebességhatárokat

május 15., 06:08 Módosítva: 2020.05.18 06:28
138

Ennek a cikknek az írásakor kilencvenkettő kommentnél járt a hétfői poszt, plusz még hat, igen részletes e-mailnél. Szóval rengetegen válaszoltatok, köszönjük! Sőt, annyian, hogy nem is fér bele egy cikkbe a teljes téma, így a mai, európai rész mellé ajánljuk a világ többi részét bemutató második részt is, hiszen többen is írtatok Ausztráliáról, Amerikáról, Brazíliáról, és még sok más országról is, de nem lövöm le előre.

Távolról sincs vége, olvasson még

Mitől lesz teherautó a teherautó?

május 7., 11:10 Módosítva: 2020.05.10 08:14
61

Avagy miért nincs itthon kis Musso.

Feladó László

Címzett Hlács Zoltán

Dátum 2020. május. 6.

Tárgy Ssangyong Musso, a rövid platós

Tiszteletem,

Olvastam a cikket a Grand verzióról és néztem a német honlapon a rövid platóst (509 cm) és valószínűleg a legnagyobb belterű pickup, ideális kombináció.

P1222038

Nem találtam semmilyen szabályt amely a plató méretére vonatkozna, áfa-ügyben, csak az elválasztott raktér tényét. Lehet, hogy rossz helyen kerestem?

Köszönöm:

László

Távolról sincs vége, olvasson még

Az 50-es tábla megvédte volna a pirosnál állót? Nem.

május 3., 13:18 Módosítva: 2020.05.06 06:10
2728

Április 28-án jelent meg véleménycikkünk, amelyben gyors reakciót adtunk arra a budapesti közlekedésszervezési koncepcióra, amelynek körvonalait egy előterjesztésben villantotta fel az Index.hu. Bár Karácsony Gergely főpolgármester később finomította a cikkben szereplő felvetéseket, és hangsúlyozta, hogy a lakosság és a szakma bevonásával egyeztetéseket kezdenek, mielőtt lelassítják és bizonyos helyekről kiszorítják az autóforgalmat, olvasónk összeszedte az évtizedek alatt gyűjtögetett indulatait és felsorolta azokat a problémákat, melyeket elsőként kéne megoldani, hogy javuljon a baleseti helyzet. Levelét tartalmi változtatás nélkül közöljük.

Távolról sincs vége, olvasson még

Érzelmek miatt érdemes megtartani a Cliót?

április 28., 11:21 Módosítva: 2020.05.02 12:29
420

Olvasónk nem rajong különösebben a megörökölt autóért, viszont érzelmi szálak kötik hozzá. Érdemes ilyenkor megtartani az autót, vagy hozzunk meg egy nehéz döntést?

Feladó Strasszer Csaba

Címzett Csikós Zsolt

Dátum 2020. április 28.

Tárgy Örökölt autó

Kedves Zsolt!

Rengeteget olvasom a TC-t, többek közt a te írásaidat is. Szeretném a tanácsod kérni. Nagyapám nemrég elhunyt, így megörököltem az általa újonnan vásárolt Renault Clio 1.1 autóját. Nincs szétrohadva és 80 ezer kilométer van benne. Fényezése viszont eléggé megkopott már. Szentimentális okok miatt lehet megtartanám, de nem is tetszik és még youngtimernek is harmatos.

613255 262d649baf8cd236d1944ffdc4d7bba2 o

Nem tudom, hogy érdemes-e energiát fektetnem bele vagy adjam oda valakinek ingyen.

Véleményedre lennék kíváncsi.

Köszönöm!

Üdv,

Strasszer Csaba

Távolról sincs vége, olvasson még

Teletankoltam, leállítottam: járassam az autót?

április 12., 10:51 Módosítva: 2020.04.15 07:02
687

Olvasónk, Péter a néhány napja megjelent: "Megromlik a benzin a karanténos autóban?" című cikkünkre reagált egy kérdéssel, melyet nem árt tisztázni.

Feladó Péter

Címzett Zách Dániel

Dátum 2020. április 9.

Tárgy karanténos autó

Kedves Dániel!


A napokban pont ezen gondolkodtam, mint amiről a tegnap esti cikke szólt, ami tényleg hasznos információkat tartalmazott, köszönet jár érte!


Igazából egy kérdés merült fel bennem: Édesapám autójának tankját még a korlátozások előtt igyekeztem kiüresíteni, majd teletankoltam "100-as" benzinnel, és azóta a garázsban áll. Nem csak a kocsi, apukám sem hagyja el az épületet. Viszont azon gondolkodtam, hogy amikor a heti bevásárlást végzem neki, akkor kiállnék a ház elé, és járatnám a motort pár percig. Így, ha jól értem, akkor felkeverem a benzint, és megelőzhető a fázisszétválasztás. De így nő a tankban a levegő mennyisége. Anno a gépkönyvet elolvasva valami olyan gondolat rémlik, hogy az üresjáratnál 5 percenként fogy el 1km-nyi benzin (ez gondolom vmi átlag alapján, hiszen a fogyasztás is sok mindentől függ). Tehát 1 óra alatt megy el kb 1 liter benzin, ami heti 5 perccel számítva 12 hétre "elegendő".


A kérdésem az lenne, hogy mivel teszek jobbat a kocsinak, ha igyekszem minimalizálni a tankban levő oxigén mennyiségét, vagy ha néha felkeverem a tartalmát?


Köszönettel, Péter

Távolról sincs vége, olvasson még

Így néz ki egy autós koronavírus-szűrő állomás

március 18., 21:28 Módosítva: 2020.03.23 06:13
620

Ha van ország, ahol generációk óta autóval a seggükön születnek az emberek, akkor az az Egyesült Államok. A gyorséttermek és az azokhoz épült autós kasszák szülőföldje, ahol bármit el lehet intézni anélkül, hogy kiszállnál az autóból (képes bizonyíték egy pékségről lejjebb). László levele szerint még egy vírustesztet is, ami amúgy nem is akkora hülyeség, mint elsőre tűnhet. New York államból kaptuk tőle a lenti levelet, miután épp megjárt egy drive-in szűrőállomást.

Egy érdekes fotó a Ritkán látható történelem blog gyűjtéséből: Forgózsámoly könnyíti meg a behajtó autók dolgát a szűk udvarban egy philadelphiai drive-in pékségben (1957)
Egy érdekes fotó a Ritkán látható történelem blog gyűjtéséből: Forgózsámoly könnyíti meg a behajtó autók dolgát a szűk udvarban egy philadelphiai drive-in pékségben (1957)
Távolról sincs vége, olvasson még

Így kerülsz életveszélybe, amikor kereket cserélsz

március 10., 14:42 Módosítva: 2020.03.14 06:40
600

A Dr. Herpy rendel című közlekedésbiztonsági műsorunk negyedik epizódjában egy autópálya leállósávján történt súlyos, több ember életét követelő balesettel foglalkoztunk. Elhangzott, hogy ezek a helyek nagyon veszélyesek, hogy átlagosan húsz percen belül baleset történik, mert:

  • a szélső sávból valaki áttér a leállóba
  • mert valaki folyamatos haladásra használja ezt a sávot
  • aki nem tud tovább menni az autójával, ott marad a kocsiban vagy a kocsi mellett.

Az alábbi levél ez utóbbi esetet dolgozza fel, ráadásul kiderül, hogy egyes autókon mennyire nehézkesen elérhető a pótkerék. Aki nem látta a Dr. Herpy rendel vonatkozó epizódját, a fenti linken pótolhatja. Alább pedig a levél, tartalmi változtatás nélkül.

Távolról sincs vége, olvasson még

Állami támogatás helyett napelem?

március 2., 16:01 Módosítva: 2020.03.06 06:24
339

Sándor hirtelen két levelet is írt a szerkesztőségnek. Az elsőt Dani kapta a dízel-benzin-hibrid-elektromos költségek témakörében a korábbi cikkéhez. Engem viszont a kis fogyasztású autók elhullásáról szóló véleménycikkel kapcsolatban keresett meg. Nem szoktunk egy olvasótól rövid időn belül két levelet lehozni, de itt történetesen egy értelmes ötletről van szó, amivel az ész nélkül adott villanyautó-támogatások lecserélhetők lennének valami értelmesebb dologra. Nevezetesen: napelemre.

Nem tudom, hogy Sándor mennyire járatos a témában, de úgy halottam, hogy Németországban már működik az úgynevezett energiafelhő, vagyis otthon napelemmel megtermelt energiát feltöltöd a felhőbe, és a villanyautód töltésénél ezt visszakapod. Sándor ötlete is valami hasonlót ír le, de ő az állami támogatást cserélné le a kötelezően adott napelemekre. Íme:

Távolról sincs vége, olvasson még

"Négy év alatt ráköltöttem az árát"

március 1., 14:17 Módosítva: 2020.03.04 06:58
1562

Február 28-án olvashatták BMW N43: alapmotor 1,5 milliós hibával című cikkünket amelyben olvasónk, a tapasztalatlan elsőautó-vásárló, Zoli történetét ismerhették meg. Egy éve vette kintről hozott, 168 ezer kilométert futott, elvileg ismert előéletű BMW 116i-jét, de a 2008-as autó hamarosan furcsa hibákat produkált, végül márkaspecialista szerelőnél kötött ki, és ekkor egy hadseregnyi csontváz dőlt ki a szekrényből. A cikk után érkezett Facebook-kommentek zöme finoman szólva áldozathibáztató-jellegű okoskodás. Sokak szerint Zoli önként sétált csapdába, és megérdemelte amit kapott. Szerintünk viszont senki nem érdemli meg, hogy becsapják, még az sem, aki nem néz kellően utána egy típus kockázatainak mielőtt kiválasztja, illetve nem vizsgáltatja át a kiszemelt autót a fizetés előtt.

Érkeztek ugyanakkor értelmes levelek is. Ilyen például Péteré, aki jelenleg egy E81-es BMW-t, vagyis a Zoli autójához hasonló 1-est hajt, ráadásul a rettegett N43 B20A jelű négyhengeres, problémás motorral. Levele nem csak erről az autóról, de általában a BMW-zésről és a nem túl szerencsés négyhengeresekről szól, szerepelnek benne költségek, karbantartási tippek, szóval sok dolog, ami árnyalhatja a képet ezekkel az autókkal kapcsolatban. A hasonló esetekkel azért foglalkozunk ilyen gyakran, mert így talán később többen lesznek óvatosak, mielőtt elköteleződnek egy típus mellett. Nem teszünk kivételt a márkák, évjáratok vagy konstrukciók közt, az ügyek a lényegesek és a tanulságok.

Távolról sincs vége, olvasson még

Dízel vs. hibrid, vagy bármi más

február 25., 06:28 Módosítva: 2020.07.06 06:58
1977

A február 20-án Dízelek a kukában: téged is manipulálnak címmel megjelent cikkünk az európai újautó-piac átrendeződésének körülményeivel, mértékével, illetve ütemével foglalkozott, és ennek magyar vonatkozásait vizsgálta. Egyebek mellett arra próbáltam rávilágítani, hogy számos paraméternek kell teljesülnie ahhoz, hogy valaki gond nélkül válthasson villanyautóra, hibridre, és még jól is járjon. Egyetlen aprócska szempont, hogy a magyar piacon tíz vásárlóból kilenc nem új autóban gondolkodik, a használtpiaci vásárlások zöme 500 ezer és 1,5 millió forint környékén zajlik, ráadásul a kínálatban arányaiban kevés a hibrid- és villanyautó, részben mert nem is ezekből hozzák a legtöbbet.

Az alábbi levelet egy olyan cég vezetője küldte, amely meg tudta fizetni a drágább technológiát, illetve ki tudta gazdálkodni a váltás indulóköltségét, hogy ez később megtérüljön. Magyarországon 365 ezer forint a havi bruttó átlagkereset, és ahogy az összesített piaci statisztikákból láthatjuk, ez a realitás vásárlási döntések vonatkozásában is. 

A következő években nem számítok olyan jelentős gazdasági fordulatra, amely alapjaiban változtatja meg a magyarok autóválasztási lehetőségeit, sőt, a közlekedési szokásait, bár szerintem ez utóbbi a nagyobb probléma, illetve a nagyobb halmaz. Azért az, mert a helyszűke és a hatékonytalanság szempontjából teljesen mindegy, hogy milyen autóval járunk, ha az autók száma túl magas a városok keresztmetszetéhez képest, ugyanakkor a tömegközlekedés, a munkavégzési lehetőségek és a szociális intézmények struktúrája miatt mégis csak autózni kénytelenek egy csomóan, hogy ne álljon meg az életük. Gondoljunk csak az M0-áson reggel és délután kialakuló helyzetre!

Szívesen látnék egy olyan országos programot, amely a mostani paramétereket figyelembe véve nyújt általános, minden alacsony és közepes jövedelmű társadalmi csoport számára megoldást. Elsőként mindenki ülhetne eggyel magasabb környezetvédelmi besorolású, valóban kézben tartott műszaki állapotú használt autóba. Ezután üljenek többen egy autóba az ingázók közül és ezt támogassák állami programok is. Végül legyen hová letenni az autót a városhatáron lévő tömegközlekedési csomópontokon, és az ezekről elérhető járatok átlagosan, legfeljebb pár perc sétányira tegyék le az embereket a munkahelyüktől, az ovitól, iskolától. Az alábbiakban közreadjuk Sándor levelét, aki alapos összehasonlítással rendelkezik bizonyos benzines, dízel és hibridautók üzemeltetési költségeiről.

Távolról sincs vége, olvasson még