RSVPTC

január 21., 12:04 Módosítva: 2024.01.24 21:53
Az Útember legutóbbi cikkét valóságos levélcunami követte, ő pedig becsülettel reagál a legérdekesebbekre. Most Gábornak küldött válaszát olvashatjátok, ha pedig ti is kérdeznétek, dobjatok levelet az olvasok@mail.totalcar.hu-ra.

Üdvözletem!

Nekem egy konkrét útszakasz kezelésével kapcsolatban lenne kérdésem! Vas vármegyében, a Celldömölk - Kapuvár kistérségeket összekötő út Vönöcktől - Kenyeriig tartó kb. 8 km út téli ( főleg hó) takarítása nem működik!

Érdekesség, hogy Celldömölktől Vönöck faluvégéig megoldott, azonban a Vönöcki faluhatárban szemmel láthatóan, a temetőnél ( főleg hóban látványos) meg- vissza fordul a hótoló! Az ezt követő 8 kilométer pedig a Kenyeriben áthaladó Sárvárról érkező útig kimarad!

Érdekesség még, hogy az elmúlt időszakban ezen az úton megnövekedett a forgalom, mivel a celldömölki kistérségből Győr - Budapest irányába erre halad a forgalom a 86 - os gyorsforgalmi út miatt! Mégis ez a kb. 8 km. olyan mintha a senki földje lenne!!

Gábor

Távolról sincs vége, olvasson még
január 19., 11:42 Módosítva: 2024.01.24 06:34
8
Az Útember legutóbbi cikkét valóságos levélcunami követte, ő pedig becsülettel reagál a legérdekesebbekre. Elsőként Mihálynak küldött válaszát olvashatjátok, ha pedig ti is kérdeznétek, dobjatok levelet az olvasok@mail.totalcar.hu-ra.
 

Tisztelt Totalcar, kedves szerkesztőség!

Naponta többször olvasom a Totalcar- t, régóta vagyok lelkes és kíváncsi olvasója. A téli útkarbantásról szóló cikk felvetett bennem pár kérdést, gondolatot. Semmi bajom a közútkezelőkkel, tudom, nekik is nehéz dolguk van.

Két dolog azonban nem hagy nyugodni. Egyrészt a cikkben olvasható, hogy rangsorolva vannak az utak fontosság, forgalom és egyéb tulajdonságok alapján. Ez így teljesen logikus és érthető dolog. Azt viszont nem tudom, vajon milyen besorolásban szerepel a Mohács- Udvart összekötő E 73-as számú út. Az útszakasz jelentős kamionforgalmat bonyolít le a határátkelő miatt.

A legutóbbi hóesés után azt tapasztaltam, hogy csak a kora délutáni órákban kezdődött el az út takarítása, amikor már le volt taposva a hó és ráfagyott az úttestre. Kora reggeli síkosságmentesítésnek, sózásnak nyoma nem volt.

A másik mumus, a 6- os számú főút, Pécsvárad - Pécs szakasza. Ez a szakasz bővelkedik szintkülönbségekben, több helyen kapaszkodósávot is kialakítottak. Az úttest itt sem volt takarítva.A kora reggeli órákban Vasas után kicsivel baleset is történt sajnos. Árokba fordult egy kamion. Az eset reggeli öt óra és fél hat körül történt. Hosszú sor alakult ki a műszaki mentés miatt. Ironikus módon a sorban várakozott egy hókotró is.

- Kérdem én, ezt jelenti a kora reggeli kivonulás?

- Nem lenne jobb a megelőzés, mint az utólagos tűzoltás?

Igen, a cikkben olvasható hogy korlátozott számú a járműpark és nincs kapacitás. Mindez érthető, de az utca embere csak azt látja, hogy csúszik az út, takarítva meg nincs. Ezért szidják a közutasokat. Továbbá, van még valami, ami érdekelne, ez pedig a sózás. Állítólag nincs alternatív megoldás, nem tudják kiváltani a sót más anyagokkal. Ott van viszont az Alföld, Kecskemét környéke és a rengeteg homokbánya.

Nem lehetne homokot használni só helyett, hiszen sokkal környezetbarátabb, helyben van, és szemcsemérete szinte megegyezik a sóéval? Esetleg ki lehetne próbálni. Persze mindezek csupán az én gondolataim, de érdekel a dolog, és kíváncsi lennék a véleményükre, meglátásukra.

További szép napot kívánok!

Mihály

Távolról sincs vége, olvasson még
2023. november 25., 14:21 Módosítva: 2023.11.28 09:41
239

November 23-án jelent meg Bence kolléga írása a gyorshajtásról, ami a statisztikák és a fizika aspektusából vizsgálta a témát. A probléma mindennapos, a cikk Facebook-posztja alatt is jól pörögtek a kommentek, vélemény van tehát bőven. Olvasónk, Gergely komolyan vette a kérdést, levelét változtatás nélkül közöljük.

Távolról sincs vége, olvasson még
2023. július 9., 06:10 Módosítva: 2023.07.13 12:34
815

Múlt héten két baleset nyomán írt cikket Békés Dóra vezetésoktató arról, hogy egy kis körülnézésbe nem halt még bele senki, de annak elmulasztásába már többen is. Motorosok, biciklisek főleg. Az olvasói levelek sem maradtak el, ezek különböző szempontokat képviselnek a kérdésben, közülük idézünk néhányat (szerkesztve, rövidítve, de a mondanivalót nem ferdítve).

Távolról sincs vége, olvasson még
2023. július 2., 17:16 Módosítva: 2023.07.07 11:26
8368

Beszámolók szerint szombaton, éjfél után két autós jóval a megengedett sebességhatár fölött akadt össze az Árpád hídon, a balesetben egy vétlen biciklis hunyt el. Olvasónk messziről észlelte az ütközést, és értesített is egy nem messze várakozó rendőrt. Levele a felháborodás mellett az éjszakai Budapestről is szól.

Távolról sincs vége, olvasson még
2023. június 5., 15:26 Módosítva: 2023.06.08 18:18
Olvasónk komoly kérdéseket feszeget. Vajon eltúlozza kicsit, vagy tényleg érdemes lenne végre foglalkozni ezekkel a problémákkal is? A Totalcar jogi szekciója azon dolgozik, hogy minden, közlekedési szabályozással és szabályszegéssel kapcsolatos kérdést meg tudjon vizsgálni a jövőben.

Tisztelt Takács Úr!

Gratulálok a legutóbbi cikkéhez, ilyen jól megírt, információdús, és a jogi keretek pontos ismertetésén túl mégis a gyakorlati szempontok és társadalmi viszonyok már-már történészi minőségű feltárását elvégző cikket már nagyon régen láttam. Remélem, hogy további írásaival találkozhatunk a közeljövőben.


Érdemes lenne esetleg megpiszkálni a magyar közlekedés leggennyesebb sebét jelentő közúti erőszakoskodást. Nem is az orosz jellegű, autó melletti verekedésekre gondolok, ezek szerencsére (még) ritkának mondhatók idehaza. Hanem a tömött autópályán a belső sávból való letolásra, az agresszív sávváltásra, a sorban állók megelőzésére, stb. Ide tartozhatnának még azok a tudatos szabálysértések, ahol a többi közlekedőt látványosan semminek nézik, például a "nekem lehet, mert sietek" módszertant alkalmazva még három autó átmegy a piros lámpán, valaki szembehajt az egyirányú utcában, esetleg kötelező jobbrafordulás helyett a kanyarodósávból egyenesen előz, és sok más kreatív megoldás, amit szerintem nem kell külön felsorolnom. Külön érdekes terület lenne, amikor az elkövető még fel is van háborodva, például mert az autópálya-felhajtón szembe menet a szabályosan érkező kamion nem akar félrehúzódni előle.

Míg a gyorshajtást - az ön által ismertetett társadalmi szerződés keretében - valamilyen módon kordában tartják, ezeket a közúti barbárságokat ma gyakorlatilag semmilyen módon nem szankcionálja a rendőrség.

Tisztelettel, József

Tisztelt József!

Köszönöm az elismerő szavakat, törekszem olyan szögből megvilágítani a közlekedéssel kapcsolatos jogi problémákat, ami eddig nem volt tipikusan jellemző. Bízom benne, hogy a kérdések új megvilágításba helyezése segítségére lehet az olvasóknak a jog bonyolult világában való eligazodáshoz.

Távolról sincs vége, olvasson még
2023. április 23., 06:37 Módosítva: 2023.04.26 06:26
Mindig öröm, amikor olyan témák kerülnek a nagyközönség elé, amelyek egy szűkebb ipari, technológiai és kutató közösség mindennapjait teszik ki. Ilyen a hidrogén - elsősorban a zöld vagy tiszta hidrogén - szerepe az energiaszektor és a közlekedés átalakításában.
A cikk szerzője Gidai Olivér, a Ganzair Kompresszortechnika Kft. ügyvezetője

Fóti Marcell cikkeit a témában szintén üdvözöljük, hiszen fontos, hogy mindenki, aki energiafogyasztó tájékozott legyen. Az, hogy mivel világítunk, fűtünk, hajtjuk meg a járműveinket, befolyásolja a hétköznapjainkat és kihat a jövőnkre. A különvéleménynek is helye van, ám érdemes nem ellenállni a tényeknek, kitekinteni a saját (személyautós) buborékunkból és több aspektusból megvilágítani egy-egy kérdést, még ha hitet is teszünk, ahogy a szerző is, egy megoldás mellett.

Forrás: GettyImages
Forrás: GettyImages
Távolról sincs vége, olvasson még
2023. február 11., 16:57 Módosítva: 2023.02.16 06:31
149

Két hete jelent meg külsős szerzőnk, Fóti Marcell anyaga a hidrogén autóipari felhasználásáról. A cikk témája, határozottsága és stílusa több olvasónknál is megütötte az ingerküszöböt, legalább tucatnyi levél érkezett. Részletességében az egyik látványosan kiemelkedett a többi közül, úgy gondoltuk, megéri a közönség elé tárni. A levelet minimális, formai változtatásokkal közöljük:

Távolról sincs vége, olvasson még
2023. január 11., 16:17 Módosítva: 2023.01.13 06:19
16
Az autószalonok átalakulása miatt Genfből Brüsszelbe költözik az Év Autója díj átadása, ezzel együtt pedig nagyjából két hónappal hamarabb, már januárban megtudjuk, melyik típust választotta meg 2023-ra a zsűri. Gajdán Miki már a szavazás utolsó csoportteszten próbálja ki egymás mellett a 7 jelöltet, csütörtökön szavaz, pénteken pedig meg is lesz az eredményhirdetés, de addig is megválaszolja az olvasói kérdéseket, amiket Facebookon és Instagramon kapott.

GPali kérdése ID. Buzz és hová tűntek a klasszikus autók témájában

Ez a probléma engem is foglalkoztat, de sajnos úgy tűnik, ez az idők szava. Az új autók vásárlói elpártoltak a hagyományos felépítésű autóktól és beleszerettek az SUV-kba. Egyik ismerősöm is inkább kis SUV-t vett, pedig annyi pénzért eggyel nagyobb ötajtóst is kapott volna. Szerinte a kis SUV-ban annyi a hely és van annyira praktikus, mint a nagyobb ötajtós, de mivel kisebb, könnyebb parkolni, városban forgolódni vele.

Plusz ott a kényelmesebb, magasabb, nagyobb biztonságérzetet keltő magasabb üléshelyzet stb. stb. A nagyobb kategóriákban is ez az irányzat, amire az idei Év Autója választás teljes listáján szereplő autók (amelyek a 2022-es év teljes termését felölelik) is példát mutat valamilyen szinten. A 27 új típusból a BMW i7 (négyajtós limuzin), a Honda Civic (kompakt ötajtós), a Mercedes EQE (limuzin), a Mercedes-AMG SL (kabrió), és az Opel Astra (kompakt ötajtós és kombi), azaz összesen 5 képvisel hagyományosnak tekinthető formát. Az egyetlen szerintem kedvező jel, hogy a SUV-k is lekezdtek laposodni.

A listára is felkerült Citroen C5X és Peugeot 408 például a SUV jellegű kiállásuk ellenére alacsonyabbak másfél méternél, tehát nem magasabbak, mint körülbelül tíz éve a hagyományos karosszériájú autók voltak. Magam részéről bízom benne, hogy egyszer letűnik ez a SUV őrület.

Távolról sincs vége, olvasson még
2022. szeptember 26., 16:06 Módosítva: 2022.09.28 16:04
1963

Péternek gyanúsan sokat sikerült tankolnia a kannába, lehet, hogy átverték?

Távolról sincs vége, olvasson még
2022. július 28., 05:36 Módosítva: 2022.07.31 16:15
Az alábbi levélben szereplő balesetet nem fogjuk megfejteni, hiszen az a bíróság dolga, nem ismerjük pontosan az eseményeket, nem állnak rendelkezésünkre szakértői vélemények. Itt inkább az a kérdés, hogy hasonló esetben lehet-e vétkes az amúgy normálisan közlekedő, nem gyorshajtó, megfontolt húszéves srác, akkor is, ha a másik fél valóban mindent megtett, hogy bekövetkezzen a baleset, és – mivel bekötve sem voltak – tragikusak legyenek a következményei.

Amélia érthető módon aggódik a fiáért, egy anya mindig ezt teszi. Amikor megkaptam a levelét, azonnal megkerestem Dr. Kozma Tamás közlekedési ügyekkel foglalkozó ügyvédet, mert gyanús volt, hogy a helyzet nem olyan egyszerű, mint hinnénk. Attól ugyanis, hogy sok ponton van probléma a másik féllel, még nem jelenti azt, hogy ne lenne elsőbbsége egy ilyen szituációban.

Améliát már többen próbálták megnyugtatni, de Dr. Kozma Tamás már előzetes telefonos beszélgetésünk során jelezte: az ilyen „a másik fél ott termett a semmiből” eseteknél sajnos nem egyértelmű, hogy ki a vétkes, akkor sem, ha a másik több más szabálytalanságot is elkövetett, nem volt kötelezője, satöbbi. Az egy külön speciális eset, hogy a másik autóban nem használták az öveket, így az ügy tragédiával is végződött, holott nem feltétlenül kellett volna így történnie.

Természetesen nem megijeszteni szeretnénk Améliát, hanem inkább jelezni, hogy készüljenek fel arra az eshetőségre is, hogy a fia vétkességét (is) megállapíthatják egy ilyen ügyben. Vagyis nem kell tétlenül ülni, hanem fel kell készülni akár egy keményebb védekezésre is, hogy az összes lehetséges enyhítő körülményre fény derüljön.

Távolról sincs vége, olvasson még
2022. június 10., 09:34 Módosítva: 2022.06.14 06:20
1064

Elég nagy port kavart cikkünk a szegény ember tragédiájáról, avagy a félmillió forintos használt autókról. A vélemények megoszlanak, az egyik oldal szerint vannak élethelyzetek, amikor autózni egyszerűen nem választás kérdése, mások viszont azzal érvelnek, hogy aki nem tudja kigazdálkodni egy rendes autó vételárát, annak a fenntartás is keserves lesz. A szerző, Balló Marci egy ilyen olvasói levélre válaszol a hajtás után.

Távolról sincs vége, olvasson még
2022. május 15., 12:26 Módosítva: 2022.05.22 08:56
611

A mostani kivételes időszak az életemben, normálisan tizenéves, vagy öregebb autókat használok napi közlekedésre. Ezért általában szemem se rebben, ha az autópark átlagos életkora felmerül. De a 15 éves álomhatár átlépése nyomán olyan parázs vita robbant ki a szerkesztőségben, hogy azt gondoltam, ideje beszélnünk róla. Úgyhogy múlt héten egy véleménycikkben igyekeztem összeszedni pár szempontot pró és kontra. Olvasónk, Marcus azonban úgy érezte, nem voltam elég szigorú az öreg autókkal, nem mentem elég mélyre a fáradások, meghibásodások lehetőségei kapcsán, márpedig neki ez szakterületébe vág. Úgyhogy írt egy részletes kiegészítést, ami szerintem őrülten tanulságos – ha 10 évesnél öregebb autó vásárlásán gondolkozol, vagy csak kíváncsi vagy, hányféle okból állnak honfitársaid felcsapott motorháztetővel az út szélén, mindenképp olvasd el!

Távolról sincs vége, olvasson még
2022. március 3., 15:41 Módosítva: 2022.07.27 10:08
705

A PPG idei autószín felméréséről szóló hírnek az idén meglepően nagy visszhangja volt: sok (zömében váratlanul értelmes) kommentet kaptunk rá a Facebookon, és néhányan levelet is írtak.

Távolról sincs vége, olvasson még
2022. február 1., 17:21 Módosítva: 2022.02.08 06:15
302
Autóelektronikákat fejlesztő mérnök olvasónk leírja, bikázáskor miért nem csak egyféle rárakási sorrend lehet biztonságos. Kicsit abba is betekinthetünk, hogy milyen tesztelések zajlanak az autóelektronikák fejlesztésekor annak érdekében, hogy bírják a bikázást a vezérlőegységek. És azt is megtudhatjuk, hogy ha már szikrázik, hol szikrázzon – és miért. De a régi szabályok egy része elavult, illetve csak az öreg autóknál igaz, pláne, ha szigetelt külsejű csipeszeket használsz. Éljenek a jó fej mérnök olvasók, köszönjük!

Feladó Marcus

Címzett Papp Tibor

Dátum

Tárgy Bikázás

Tisztelt Papp Tibor!

bikázós videójukhoz lenne néhány kiegészítésem, mint autóelektronikát fejlesztő gyengeáramú villamosmérnöknek.

Röviden a lényeg:

1) Rendes elektronikát nem kell félteni a bikázástól, mert a bikázás tervezési paraméter.

2) Magánhasználatú bikázó powerbanknél nem annyira a 13Ah az érdekes (mint láttuk, 1Ah általában elég lenne egy indításhoz, tehát nem meglepő, hogy a videóban 1-2 gyors bikázás után még mindig tele akkut mutat az Osram készüléke), hanem az indítóáram, amire képesek. Ezt kell összemérni egy hagyományos bikázókábel specifikációjával. Az Önök által bemutatott BATTERYstart300 a maga 300A-os indítóáramával egy 16mm2 keresztmetszetű kábelnek felel meg (amihez egy tökéletes akkumulátor is párosul a bikázó kocsiban).

A bikázókábelek négy csipeszének felrakási sorrendje villamos szempontból teljesen mindegy, az áramkör a negyedik csipesz felrakásánál záródik. A sorrendnek munkavédelmi okai vannak, de ezek nem feltétlenül állnak meg. Alapvetően 2 probléma van:

a) szigeteletlen fémcsipesz beleejtése a szigeteletlen motortérbe, ill. hozzáérintése a karosszériához (nem biztos, hogy bírja a lakk, ha karcoljuk) valamint

b) a 4. csipesz felrakásakor keletkező szikra.

A b) pont miatt a 4. csipesz a jó akkumulátorra kerül, mert a lemerült aksi töltésekor hidrogéngáz fejlődik, amit a szikra berobbanthat, ha nem hermetikusan zárt az akkumulátor (ügyelni kell az esetlegesen nyitó túlnyomásszelepekre is).

Az egyszerűség kedvéért a lemerült/bikázandó és a jó/bikázó kifejezéseket használom a kocsik ill. részeik megkülönböztetésére. A szigeteletlen csipeszes rövidzár esetében a karosszériáról beszélek, de beleértem a szigeteletlen motorteret is.

Bikázási előkészületként jó ötlet a 4 kinézett csatlakozási pont esetleges megtisztítása/rozsdátlanítása (pl. az egyik bikázókábel csipeszét rátenni és kicsit forgatni, a másik kábel még valahol összetekerve pihen eközben).

Az a) pont miatt az ajánlott felrakási sorrend a következő:

1) lemerült plusz

2) jó plusz (lemerült karosszériához érintve kis szikrával rövidzár, de a rossz akku miatt kicsi az áram; a jó karosszériához érintve semmi nem történik)

3) lemerült mínusz

4) jó mínusz a b) pont miatt) ideális esetben az indítómotor testsarujára (szikra nem az aksinál keletkezik) és megspórolunk egy kábelellenállást az akkutól az indítómotorig. A lemerült karosszériához érintve semmi nem történik, a jó karosszériához érintve mindenképpen nagyot szikrázik (hiszen ide akarjuk igazából tenni).

Ha a mínusz kábellel kezdjük, akkor ez a sorrend:

1) teljesen mindegy, hogy melyik mínusz

2) a másik mínusz (ha hozzáér bármelyik karosszériához, semmi nem történik)

3) lemerült plusz a b) pont miatt

4) a jó plusz (nagy szikra a jó akkumulátornál. Ha bármelyik karosszériához ér, kis szikra, mert a lemerült aksi nem tud nagy rövidzárlati áramot)

Itt látszik, hogy érdemi különbség nincsen a két módszer között. A plusszal kezdés lehetőséget ad arra, hogy a 4. csipeszes szikra ne akkumulátornál keletkezzen, de ez még olyan időkből származó algoritmus, amikor gond nélkül oda lehetett férni az indítómotor sarujához. Akkupólusokat összekötve annyi különbség van, hogy ha összekötés előtt már jár a jó autó motorja, akkor a jó akkumulátor is töltődik valamelyest és itt is van gázfejlődés (csak sokkal kevesebb). Ekkor a 4. csipesz felrakásánál az lehet az érdekes, hogy a plusz vagy a mínusz pólusnál van a szellőzőnyílása (egy túlnyomásszelep ilyenkor nem fog működésbe lépni) az aksinak és értelemszerűen azt a módszert választjuk, ahol a távolabbi pólusra tesszük a 4. csipeszt). Ez azonban akadémai kérdés, a gyakorlatban az a lényeg, hogy legyen egy sorrend, amit egy mezei halandó is követni tud, anélkül hogy az elektrokémia és a munkavédelem rejtelmeivel kelljen foglalkoznia egy sötét, koszos motortérben elásott akkumulátor keresésekor.

Nyilván, ha az akkumulátortól messze vannak kialakított bikázó pontok, akkor a b) pont eleve nem játszik, ha pedig szigetelt csipeszeink vannak, akkor az a) pont nem érdekes.

A bikakábelek levétele a fenti okokból fordított sorrendben történik.

A jó kocsi motorjának beindítása összekábelezés előtt/után/egyáltalán nem háromkombinációs kérdésre a válasz az, hogy el kell olvasni mindkét kocsi használati utasítását (remélhetőleg nem ellentmondásosak). A műszaki indoklás viszont felemás. A generátorok régebben tudtak 50 ampert, manapság vannak 250 amperes típusok is, tehát a bikázó áram szignifikáns része jöhet a generátorból is (vegyünk 10 másodperc indítózást átlag 360A-ral, akkor ez 1Ah töltés, tehát a jó aksi ezt nem érzi meg), ami azért jó, mert ennyi amperral kevesebbel kell a bikázó akkut terhelni (nem biztos, hogy ez vadonatúj állapotban van). Ha a bikázó autóban az akkumulátor a motortérben van, és a motor üzemmeleg (mert valakiért oda kellett menni), akkor ráadásul a jó akkumulátornak is van a külső hőmérsékletnél magasabb hőmérséklete és kisebb belső ellenállása.

Ugyanígy a bikázás előtti pár perces összekötésnek is az az előnye, hogy minél kevésbé van egy akkumulátor lemerülve, annál nagyobb indítóáramot tud. Másrészt pedig a töltéstől melegszik mindkét akkumulátor, így még nagyobb áramot tudunk bikázni, főleg téli hidegben. Ilyenkor persze járjon a jó autó motorja, hogy ne szívjuk le feleslegesen a jó akkumulátort.

Ha járó motorról bikázunk, akkor, ahogy a videóban is említik, nem kell üveghangon járatni a motort. Az indok az, hogy a generátorból már kb. 2500 fordulat/min-es motorfordulatnál is kivehető a maximális áram. Alapjáraton viszont sokkal kevesebb áramot tud, így lépjünk egy kicsit a gázra.

A szétkapcsolással is érdemes pár percig várni, hogy a lemerült akkumulátor töltődjön valamennyit, így a bikakábelen kisebb áram fog folyni és kisebb lesz a szétkapcsoláskor a szikra ill. a villamos feszültségtüske a bikázó kocsiban. Ennek csökkentése érdekében a szétkapcsolás előtt a járó motorú jó kocsiban egymás után be lehet kapcsolni több nagy fogyasztót (tompított, távolsági, ablakfűtés, ventillátor, ülésfűtés...). Ugyanis, ha egy nagy terhelést lekapcsolunk (pl. a bikázókábelen lógó lemerült akkut), a feszültség hirtelen megugrik, mert a generátor feszültségszabályozója nem tud olyan gyorsan visszaszabályozni, a terhelés pedig segít elnyelni a tüskét.

Természetesen a fejlesztőmérnökök számolnak ilyen jelenségekkel, minden autógyártónak megvan a saját szabványa, hogy milyen feszültségingadozásokat kell az elektronikának kibírnia. Az egyik legelterjedtebb az LV124-es szabvány, amit eredetileg az VW állított össze a 12V-os rendszerükhöz (párja az LV148 a 48V-os rendszerekhez), de időközben kicsit bővítve ill. módosítva átvette a VW-csoport mellett több német autómárka is. A két szabvány kivonata az eredeti paraméterekkel megtalálható ezen a linken:

https://www.wks-informatik.de//wp-content/uploads/DocumentDownloads/June2017/LV124_LV148_WKSInformatikSolutions.pdf

A mi szempontunkból az E-04-es teszt az érdekes, mert ez definiálja a bikázást (angolul jump start). Ha a 4% toleranciát is beleszámoljuk, akkor az elektronikának 1 percig 27,04V-os feszültséget kell bírnia. Ilyen akkor fordul elő, ha egy 12V-os akkumulátort 24V-ról bikázunk (de ez akkor is a "ki ne próbáljuk otthon" kategória marad).

A villamos fogyasztó lekapcsolásakor keletkező feszültségtüskét (angolul load dump) az E-05-ös teszt adja meg. Itt (a toleranciát itt is beleszámolva) 28,08V-os feszültség van 300 ezredmásodpercig, ebből kell 1 perces időközökkel összesen 10 pulzust elviselni.

Mára a paraméterek változtak, az E-05-ös load dump feszültsége pl. nőtt, mert egyre nagyobb fogyasztók vannak a kocsikban. Egyébként a nem LV124-en nevelkedett gyártóknak is sokszor hasonló elképzeléseik vannak (persze nem ismerem az összeset). Példaképp álljon itt a Ford FMC1278 szabványa, ahol a CI 270-es tesztben kerek-perec leírják, hogy 24V-ról történő bikázást modelleznek (továbbra se próbáljuk ki) és ezért 27V-ot kell 1 percig bírnia a 12V-os elektronikának, ami gyakorlatilag ugyanaz, mint az LV124 E-04. Viszont a load dump eset a Fordnál nem 28,08V-ot, hanem 35V-ot jelent a CI 222-es tesztben (gyakorlatlan szemnek nehéz kibogarászni, az 5b) pulzusnál a 13,5V feszültséghez hozzájön egy 21,5V-os tüske). A Ford szabványa megtalálható itt:

https://www.datasheetarchive.com/whats_new/de34d299f1a37e0f2b85d6dacfb36c67.html

Üdvözlettel,

Marcus

autóelektronikákat fejlesztő villamosmérnök

Távolról sincs vége, olvasson még
2022. január 14., 17:44 Módosítva: 2022.01.21 10:29
922
A rossz hír: ami a németeknél, osztrákoknál, horvátoknál nem vakít, az nálunk igen. Illetve a magyar hatóságok nem tudják, hogy vakít-e, de nem is akarják megtudni.

kínai ledek próbája nyomán több levél is érkezett, részben kiegészítve az elméletet, részben egy örömhírrel. Már ha nekünk örömhír, hogy más örülhet, mi meg nem.

Távolról sincs vége, olvasson még
2021. december 10., 16:34 Módosítva: 2021.12.16 06:35

Feladó Attila

Címzett Autódoktor

Dátum 2021. nov. 30.

Tárgy Hyundai i30 1.6 GDI motoragóniája

Tisztelt Autódoktor!

Pár éve olvastam egy totalcaros cikket a darált dióhéjjal történő motortisztítás, kokszeltávolítás kapcsán. El is határoztam akkor, hogy 150 ezer km-nél el fogom végeztetni a tisztítást a 2013-as Hyundai i30-somon (GDI, 135LE, kombi). Ezzel időközben a 160 ezret túllépve sajnos elkéstem, amit jól jelez az év eleje óta feltűnő olajfogyás, ami most 2ezer km-enként jelent 1 litert a gyárilag előírt olajból (Shell Ultra Helix 5W30).

Fogyasztása most sem vészes, 5,4-7,6L/100km között ingadozik használattól függően. Új kora óta egyébként V-Power 100-as és V-Power 95-ös volt benne, jelenleg is 100-as van benne az őrült benzinár ellenére. Más benzinkúthálózatra gyakorlatilag nem jártam és sima 95-öst sem tankoltam. Azt hittem, ezzel teszek neki jót hosszú távon. Mára ebben is bizonytalan vagyok, hogy megérte-e ellocsolni ennyi pénzt a jobb benzinre.

A kocsit újként rendeltem anno és a mai napig márkaszervizbe hordom, mások érdemben nem nyúltak hozzá. A hibalistája 8-9 év alatt 4 tételből áll: egy darabb kiégett izzó a rendszámtábla-világításban (minden más izzó a kocsin még mindig gyári...); egy darab elszállt fűtőszál a hátsó szélvédőben; egy darab vezérlőpanelcsere a beltéri világításhoz (ez ugye eddig nem sok, ezért is imádom a kocsit). Ezt az idilli képet negyedik tételként összezúzza a motor...

A márkaszerviz vizsgálata alapján a kompresszió körülbelül 20-25%-kal visszaesett, kopások láthatók endoszkópos vizsgálatnál, égésnyomok, szóval gyaníthatóan az a közvetlen befecskendezéses halálos ítélet, amit el akartam kerülni.

Ezek után nyilván a márkaszervizekről is van egy árnyaltabb véleményem, mert ezt az éves vizsgálatokon nekik kellett volna jelezni, ellenőrizni és nem nekem kellett volna külön kérnem a vizsgálatot, amikor már késő volt.

Ön mit javasolna ilyen helyzetben?

– Végeztessem el ezt a dióhéjas tisztítást, mert azzal a probléma legalább szinten tartható és nem lesz rövid-középtávon ennél rosszabb és gyűjtsem a perselymalacban az aprót, hogy meglegyen 500 ezer-1 millió forint a felújításra?

– Vagy már nincs értelme a dióhéjnak és kezdjek el spórolni minél hamarabb a felújításra? Normál ütemben spórolgatva ez körülbelül jövő év második negyedévét jelentené. A babaváró hitelből ezt nem terveztem finanszírozni jelenleg, de ha ezzel egy még nagyobb problémát kerülhetek el, talán ebbe is belemennék és már idén megejteném.

– Illetve egy kollégám javasolta, hogy adjam el, de a mai félvezető- és acélhiányos időben jó sok ideig nem lenne új autóm helyette.

Attila

Távolról sincs vége, olvasson még
2021. november 8., 12:30 Módosítva: 2021.11.14 07:59
87

Lehet itt szó a légkör, a földi civilizáció, az emberi faj megmentéséről, azért kérem vannak fontos részletkérdések. Egy ilyen véleménycikk elbír némi túlzást, és hogy ne kelljen még kattintani sem, idézem, ezt merészeltem írni:

...ha űrmanók szintetizálják a gázolajat/benzint lepkefingból és napenergiával előállított tündérporból, akkor is kell majd részecskeszűrő, motorolaj, sokkal több fékbetét minden egyes autóba, amit aztán nyolcéves korukban a sarki Józsi autószerelő kiüt, EGR-estől, Adblue-stól, az ezek működését csekkoló elektronikástól"

Olvasónk, P (vagy Cs) ezt már nem hagyhatta szó nélkül, igaz, levele nélkülözte a dagályos fordulatokat és udvariassági formulákat. Csak ennyit írt, hogy:

lepkefingból

lepkefingből

Most, amikor ezt írom, a helyesírás-ellenőrző a -ből-ös változatot húzza alá, de tudjuk, ezek ostoba szoftverek. Mit mond a szabály? Kábé annyit, mint amikor a meteorológus szerint jobbára napos idő lesz. Vagyis ha mégsem süt, akkor a jobbára szó lépett érvénybe. A szabály így fogalmaz:

„Vegyes hangrendű szavak többnyire mély hangrendű toldalékokat kapnak. "

Ez itt stimmel is, de sajna összetett szóról van szó, és erre ez a szabály nem vonatkozik. Valójában a fing szó ragozása lenne az irányadó. És úgy mi a helyzet? Fingból vagy fingből? Példamondat: "A fiú öltöző tele volt finggel vagy finggal." Ízlelgessük!

Mindig vannak kivételek, például azt sem mondjuk, hogy „Megismerketem Ágnessal" - pedig ez lenne szabályos. Csak épp a nyelv tesz rá, mert a nyelv demokratikus. Inkább szavazzunk!

Gázolajat csakis:

Távolról sincs vége, olvasson még
2021. október 30., 15:01 Módosítva: 2021.11.04 10:41
538

A média idén a különféle alapanyagok és árucikkek hiányától hangos. A félvezető-, gumi- és acélhiány után a hirtelen elszállt gázárak miatt most a modern dízelmotorokhoz szükséges adalék, az Adblue termelésében vannak komoly fennakadások. A sajtó eddig főleg a személyautózás, a szállítmányozás és a busztársaságok nehézségeire hívta fel a figyelmet, ám ahogy azt egy Olvasónk megírta nekünk, van egy másik, legalább ennyire veszélyeztetett és létfontosságú ágazat is: a mezőgazdaság. Levelét a jobb olvashatóságot szolgáló, minimális változtatásokkal közöljük.

Távolról sincs vége, olvasson még
2021. október 12., 15:05 Módosítva: 2021.10.16 12:11
283

Feladó Máté

Címzett Totalcar

Dátum 2021. október 10.

Tárgy Nappali menetfény

Tisztelt Totalcar!

Azért is írok nektek, mert az elmúlt hónapokban többször is előfordult az a jelenség, hogy valaki a vaksötétben halad előttem. Én egy korrekt embernek tartom magamat, hát villogok. A reakció általában a nagy semmi, de ezt a tegnapi napon tudta überelni egy lassítással, majdnem megállással, majd padlógázzal az előttem menő az M7/M1 kivezetőn a Sasadinál. (Nyilván azt hitte, azért villogok, mert hogy "menjélmár".)

És van az az eset, hogy valahogy piros lámpánál kipattanok és odamegyek az előttem levőhöz, hogy jelezzem neki, nem ég a lámpája. Általában meglepődve néznek ki, mikor bekopogok az ablakon, bár megértem egy kicsit: egy idegen ember mit akar? És jön a válasz: "de ég". És általában nem tudom megmagyarázni, hogy a nappali mentefény, ami szépen világít elöl, azzal együtt nem ég a hátsó lámpa.

Ez szerintem egy komoly probléma, és érdemes lenne ezzel foglalkozni. Napi szinten 3-4 autó biztosan halad így, de belefáradtam. Próbálok segíteni, ahol lehet, de ha nem lehet? És bizony sokszor látni ám, hogy az autópályán halad teljesen sötéten. Csak akkor veszi észre az ember, ha már majdnem mögötte van. Nem tudom, hogy lehetne kinyitni a szemüket azoknak az embereknek, akik nappali menetfénnyel haladnak. Nem tudom megszokás-e vagy sem nekem, de beülök az autóba, beindítom, és tök mindegy, milyen az idő, felkapcsolom a lámpámat tompítottra. Ennyi. Ha süt a nap, ha esik, tök mindegy. Égjen.

Üdvözlettel: Máté

Távolról sincs vége, olvasson még
2021. augusztus 16., 13:11 Módosítva: 2021.08.20 17:08
83
A közvetlen befecskendezéses benzinmotorok egyik legbosszantóbb, és költségesen orvosolható meghibásodása a szívószelep kokszosodása. A jelenség kialakulását nagyban mérsékli, ha a közvetlennel együtt szívócső befecskendezést is alkalmaznak, mint egy idő után a VW konszern 1,8 és kétliteres benzinmotorjánál. De mikor is volt az átállás? - kérdezi olvasónk.

Feladó György

Címzett Gajdán Miklós

Dátum 2021. augusztus 9.

Tárgy TSI/TFSI kettős befecskendezés

Tisztelt Gajdán Miklós Úr!

A TSI / TFSI motorcsaláddal kapcsolatban nem találok információkat, illetve kicsit elvesztem az információtengerben. A fő kérdés számomra a közvetlen befecskendezés mellett a "külső", szelep előtti, ha jól tudom kettős befecskendezésnek titulált rendszer. Úgy tudom, ezzel jó hatásfokkal tudták a szelep kormozódását megelőzni. Amiben eltévedtem és nem látok tisztán: Tudomásom szerint 2008 környékén az EA 888 (TFSI 1,8/ 2,0) motoroknál, majd később (és főleg itt vagyok bajban) a TSI motoroknál is elkezdték alkalmazni ( a 2010-es évek második felében?), az egyéb előnyeivel tisztában vagyok, azonban az ilyen konstrukcióval rendelkező motorokat nem sikerül beazonosítanom.

Köszönettel: György

Távolról sincs vége, olvasson még
2021. augusztus 12., 18:11 Módosítva: 2021.08.17 13:13
388
Míg a legtöbb gyártó megteszi, egyesek, például a Toyota, nem hajlandó közölni hibridjei nyomatékát. Pedig, ha már mások nem, a tulajdonosok kíváncsiak lennének rá, mint olvasónk is. Vagy legalább arra, hogy mi az elhallgatás oka.

Feladó András

Címzett Gajdán Miklós

Dátum 2021. augusztus 1.

Tárgy Hibrid rendszer nyomatéka

Tisztelt Szerkesztőség!

 Nemrég vásároltam egy új Toyota Corolla 1.8 hibridet (2021). A benzin és a villanymotor teljesítménye, nyomatéka hozzáférhető, természetesen a rendszerteljesítmény is, de sehol nem találom nyomát a címben jelzett adatnak, a vezérképviselettől is hiába kértem. Pedig úgy gondolom, nem ördögtől való a kíváncsiságom, mert az új Honda HR-V esetében ez publikus. Arra gondoltam, hogy ha ez nem beszerezhető hivatalos forrásból, akkor esetleg Önöknek volt próbapados mérésük.

Segítségüket előre is köszönöm. András

Távolról sincs vége, olvasson még
2021. július 31., 14:39 Módosítva: 2021.08.05 06:26
417

Nemrég hoztunk le egy rövid posztot egy Ford pickupról, amibe feltehetőleg villám csapott. A körülmények nem voltak egyértelműek, pl. a műszerfal furcsán, egy sávban olvadt csak le, másrészt a köztudatban az él, hogy az autó Faraday-kalitkaként megvéd a villámcsapástól - akkor hogy jutott mégis az utastérbe? Laikusként a közönséghez fordultunk magyarázatért, amire Marcus nevű olvasónk gyengeáramú villamosmérnökként a következő, egészen kimerítő és részletes válaszlevelet küldte (amit ezúton is köszönünk neki):

221354847 10100699381333204 4140683264519010848 n
Távolról sincs vége, olvasson még
2021. július 19., 11:52 Módosítva: 2021.07.22 15:43

A Totalcaron folyamatosan figyelemmel kísérjük a Volánbusz által kiírt közbeszerzéseket, amelyek keretében elektromos járművekkel bővül majd a flotta. Legutóbb a mannheimi Mercedes-gyárban készült fotók alapján írtunk arról, hogy a budapesti agglomerációba szánt negyvent darab eCitaro nagy része már szinte készen is van. A cikkben megjelent állításokkal kapcsolatban az Inter Traction Electrics Kft. és az Omnibus Hungária Kft. kereste meg szerkesztőségünket, hogy pontosítsák az információkat. Levelüket tartalmi változtatás nélkül közöljük.

Távolról sincs vége, olvasson még
2021. június 18., 13:53 Módosítva: 2021.06.22 06:18

Ahogy minden évben, úgy idén is szemléztük a német autóklub (ADAC) gyereküléstesztjének eredményeit. Az idei tesztben az ADAC szakemberei megemlítették, hogy a BeSafe egyik terméke, az iZi Go Modular X1 babahordozó huzatában egészségre káros anyagot, naftalint találtak a vizsgálatok során. Ezt ráadásul olyan szigorúan vették figyelembe, hogy azonnal le is húzta az összértékelést, ezzel elégtelenre minősítve a más szempontok szerint - így például biztonság tekintetében - jól teljesítő ülést.

Label Picture-1-1-1536x1024

Ezzel kapcsolatban kereste meg szerkesztőségünket a BeSafe hazai forgalmazója, a Matti Kft. kommunikációs vezetője. Bella Levente arra hívta fel a figyelmünket, hogy a probléma valójában nem a huzattal, hanem csupán a gyermekekkel kis eséllyel érintkező címkével volt. A beszállítót azóta lecserélték, a veszélyforrást pedig független szakértővel vizsgáltatták meg. Az Arche Consulting szakemberei végül arra jutottak, hogy a címkében is messze az egészségre káros határérték alatt van a naftalin koncentrációja.

Az alábbiakban tartalmi változtatás nélkül közöljük a levelet:

Távolról sincs vége, olvasson még