Csaba elégedett CVT-váltó használó, és ezt nem félt elmondani. És milyen jól tette, hiszen valóban van jó pár szempont, ami alapján a CVT jó választás lehet. Az autózást, vezetési élményt szerető, és az autókban ilyesmit kereső emberként az újságírók általában nem kedvelik ezt a megoldást: elveszi a motor felpörgésének élményét, a történésekben való részvétel semmihez sem hasonlítható hangulatát és a váltó és a kuplung összehangolt működtetéséből fakadó örömöt. De Csabának is vannak érvei, nem is rosszak, olvassák csak.
Feladó Csaba
Címzett Tóth Zoltán
Dátum 2018. január 13. 12:00
Tárgy Igazságot a CVT váltónak!
Kedves Zoltán!
Rendszeresen találok a Totalcaron CVT-vel kapcsolatos megjegyzéseket, véleményeket. Általában nem túl jókat. Legutóbb a Honda HRV-t bemutató cikkedben akadtam ilyenre. Ezt kompenzálnám egy rövidke írással: Igazságot a CVT-váltónak!
Hogy jut az ember egyáltalán oda, hogy fokozatmentes váltóval szerelt autót vásárol? Nem úgy ébred fel reggel, hogy kell nekem egy CVT-vel szerelt autó. Sok évnyi dízelezés után benzines Avensist kerestem évi 40 ezer km futáshoz. Először kézi váltós Avensist próbáltam ki. Az elektromos fojtószelepnek köszönhetően lassan és kelletlenül pörgött fel a motor, míg a váltó nehezen vette az egyes és hatos fokozatokat a kifejezetten alacsony futásteljesítmény ellenére. Tehát próbálsz elindulni, de sem a fordulatot nem tudod kellően szabályozni, sem a sebességbe rakást nem tudod kellően időzíteni. Ezzel a kombinációval szenvedés volt minden elindulás, és vezetési élményről sem lehetett beszélni. A random tengelytörésről ne is beszéljünk, amit a hatsebességes Toyota váltó - a váltószerelő ismerősöm szerint - elő tud adni.
Eljött hát a CVT ideje. A hátrányait anno Papp Tibi leírta a tesztben. Kimaradt viszont, hogy használhatóvá teszi a modern autókhoz szokott emberek számára a szívómotort. Aki hozzászokott a turbós nyomatékhoz, az az európai méretű szívó benzinmotort gyengének fogja érezni, mivel nem pörgeti. A CVT ezt a háttérben megoldja, ezért erősnek tűnik az autó szívómotorral is.
Elcsépelt, hogy az optimális fordulatszám miatt jó a fogyasztás. Amire kevesen gondolnak, az az ebből adódó menetkomfort. Városban el lehet járkálni ezres fordulaton, autópályán óra szerinti 140km/h-nál pedig 2500 alatt marad a fordulatszámmérő. Nem egy turbós benzines illetve dízel ennél sokkal többet forog, és ebből adódóan lényegesen hangosabb. Kézi váltóval ráadásul túl lennénk a 4000-es fordulaton.
Tehát a CVT-nek köszönhetően halk és kényelmes utazóautót kapunk. Ha megindulni támad kedvünk, akkor azonnal, de rántás nélkül felugrik a fordulat, és rendelkezésünkre áll az erő. Te döntesz: halkan, kulturáltan siklasz, vagy üvöltve sprintelsz. Időben mindez lényegesen rövidebb, mint a turbólyuk kivárása.
Meg kell érteni, hogy nem gázpedál van az ilyen autóban, hanem lineáris teljesítménypedál minden előnyével és hátrányával. Ha valaki viszonylag modern, de szívó benzines autó szeretne, annak a CVT valós alternatíva lehet. A hipokrácia elkerülése végett hozzáteszem, hogy könnyen beszélek, hisz bármikor csapathatok egyet a 30 éves, kéziváltós Corollámmal.
Üdv,
Csabi
Kaptunk egy érdekes kiegészítést a hétvégi tetőcsomagtartós poszthoz, egy szempontot, ami talán jobban fáj az érintett felhasználóknak, mint a fogyasztásnövekedés. Te is fent hagytad a csomagtartót állandóra? Akkor vedd elő az autód használati utasítását, lehet, hogy meglepődsz majd.
Amikor néhány napja megjelent a 6+1 ok amiért elegem van a primkó autóhirdetésekből című cikkem, biztos voltam benne, hogy eladók és vevők is hallatni fogják a szavukat és az érdekesebb levelek után még árnyaltabb képet kapok a használtautó-piac működési logikájával kapcsolatban.
Örülök az enyémtől eltérő véleményeknek és jó, ha sikerül értelmes gondolatokat felsorakoztatni a meglévők mellé. Bár sok levelet kaptam, hármat választottam ki. Az egyik írója megmutatja, mi mindent ír bele eladó Opel Astrája hirdetésébe, másvalaki már megpróbált őszinte lenni, de nem jött a vevő, míg egy harmadik olvasónk reményt vesztve keres egy nem szétberhelt, vagy korábbi balesetekből helyretákolt Lexus IS200-at. Egyelőre sikertelenül.
Azt érdemes felfogni a mostani, hazugságokra és illúziókra épülő helyzetben, hogy mindezt magunknak csináljuk és a részleges vagy teljes őszintétlenség elsősorban a következmények hiánya miatt vált általánossá. Azért tehát, mert tömegek nincsenek tisztában a vásárlói jogaikkal, vagy az eladói kötelezettségeikkel.
Meglehetősen nagy érdeklődés, és annál is nagyobb kommentcunami övezte a vasárnap megjelent, "Nincs autószerelőd? Nem is lesz" című posztunkat. Én csak hátradőltem, és néztem, ahogy a kommentelők szépen még jobban kibontják a témát (nem volt miért beleszólnom, mert 99%-ban értelmes és nagyrészt bölcs hozzászólások születtek, ezért csak jobban hozzáadott mindenki a topikhoz). Ez jó összmunka volt, a TC olvasói még mindig klassz és gondolkodó közösséget alkotnak. Hozzáteszem - nem volt moderálás, minden komment ott van, ami született (még a pocsék blogmotor miatti tévesek is - ezért elnézést kérek, nálunk is nagy hiány van IT-sekből).
Egy levél - és valamennyi közül a legakkurátusabban kifejtett - privátban érkezett, eredetileg nem is publikálásra, csak amolyan rezonálásként. Most, a szerző utólagos engedelmével közzétesszük, mert elképesztő részletességgel tárja fel a témát egy bennfentes szemszögéből.
Autós újságírónak lenni jó. Nemcsak azért, mert olyan autókat vezetünk, és olyan helyekre jutunk el, amire másképp talán esélyünk sem lenne, hanem az olvasók miatt is. Egy-egy Parkoló Parádén, vagy bármilyen más rendezvényen rengetegen jönnek oda cimbizni, kérdezik, hogy az adott tesztautó tényleg olyan borzasztó volt-e, vagy éppen miért fürödtünk be a Rulettkerék-autóval. Az internet viszont nagyon más: sokan véres szájjal támadnak a szeretett márkájukat ért kritika miatt, vagy csak mert nem szimpi nekik a szerző. Meg amúgy is, a Totalcar régen sokkal jobb volt, az újságírókban még ott volt a rakendroll. Ha már itt tartunk, a gyűlöletlevelekben is több anyag volt régen, idén már sehol mívesen elhelyezett egy tót szarputtony, csak az általános szidalmak jöttek. Azért mutatunk belőlük egy csokorral.
Feladó Balázs
Címzett Tóth Zoltán
Dátum 2017. december 9. 15:51
Tárgy Valami elindult, ez már félsiker!
Kellemes meglepetés számomra a ma megjelent átfogó gumiabroncs teszt. Persze, nem az eredménye miatt, mert azzal már évek óta tisztában vagyok (korábban írtam is önöknek a témával kapcsolatban, de nem reagáltak rá), hanem hogy elvégezték és dokumentálták ezt az összehasonlítást. A végkövetkeztetést (záró gondolatokat) mondjuk nem értem, de erre majd a levelem közepén visszatérek.
Bármely feladatra egy ideális eszköz megtalálása minimum két részfeladatra bontható:
Szerintem csak és kizárólag a fenti két körülmény együttes(!) kiértékelésével lehet megalapozott véleményt, döntést hozni. Ha kiegészítenék a módszertanukat a havas mérések eredményeivel, valamint az ősztől tavaszig terjedő időszak hőmérsékleti és útviszonyaival, akkor valószínűleg arra az eredményre jutnának, amire én is:
A fenti, összesen 160% nem elírás, hanem ennyi átfedés van a háromféle gumiabroncs és a meglehetősen enyhe magyarországi ősz-"tél"-tavasz útviszonyai között. És akkor visszatérve cikkének egyik záró gondolatára:
"Aki ennél többet autózik, vagy fontos számára a maximális tapadás minden körülmények között, cserélgesse az abroncsokat – én is így teszek, és továbbra sem érzem magam hülyének."
Elnézést, amiért most kicsit kötekedő leszek, de építő jelleggel teszem:
És ez a lényeg, ami miatt írtam önnek! Hogy a "téli gumis időszakban" folyamatosan változnak a hőmérsékleti és útviszonyok, nem csak hétről hétre, hanem napon belül is (pl. reggel -3 és nyirkos, délután +8 és száraz).
Véleményem szerint az alábbiak szerint lehetne tipizálni a "felhasználókat":
Ezt az utolsó kis történetet azért írtam csak meg, hogy lássuk, mint jelent az a mondat, hogy:"fontos számára a maximális tapadás minden körülmények között, cserélgesse az abroncsokat" Ezek után remélem, már látszódik, hogy mennyire komolytalan maximalizmusról beszélni akkor, amikor egyetlen abronccsal akarjuk lefedni a jeges, a havas, a vizes, a száraz utakat -15 és plusz 25 fok között, vagy éppen a sarasat, vizeset, szárazat, homokosat +10 és +40 fok között! :-) Kompromisszumokról van itt szó, kérem szépen, az egyetlen kérdés csupán az, hogy mit áldozunk fel és miért cserébe. Ennek eldöntéséhez pedig nagyon hasznos az önök által is elvégzett teszt, melyhez őszintén gratulálok (a 7 fokos bullshit ledöntéséhez szintén)!
Végezetül három gondolattal szeretnék még hozzájárulni a munkásságához (ezekből az első kettő annyira saját, hogy sem itthoni, sem külföldi írásokban nem találkoztam még vele):
További eredményes munkát és balesetmentes közlekedést kívánok! (Az irányjelzők használata, a folyamatos jobbra tartás, valamint a követési távolság betartása talán még a helyes gumiválasztásnál is fontosabb!)
Üdvözlettel: Balázs
Nem akartam elhinni, hogy Andris, hétfői cikkemben részletesen bemutatott, másfél éves autója tipikus példa arra, hogy az oroszok milyen minőségben gyártják manapság a Lada Nivát, vagyis 4x4-et. Pechje van egy hétfői példánnyal, reménykedtem, aztán kaptam két olvasói levelet, és most már nem reménykedem.
Az elsőt Zoltán írta, aki egy 2001-es Lada terepjárót használ, mely gyakorlatilag teljesen azonos a most kaphatóval. Tizenkét éve hajtja kisebb-nagyobb megszakításokkal, elsősorban közúton, és bár a Lada motorja és váltója rendesen működik, korábban egymás után három kuplungkiemelő-villa tört el a gyenge anyagminőség miatt. Végül előre megerősítettek egy cserealkatrészt, azóta legalább ezzel nincs gond, igaz, a villacserék közt egy kuplungra is szükség volt.
Amúgy Zoltán Ladája bizonyos pontokon annyira rohad, hogy 2-3 évente lehetne lakatoltatni. Az ajtókárpitok és a műszerfalborítás kivételével a beltér pontosan ugyanolyan katasztrofális, mint Andris fiatal autójában, az ülések is hamar szétestek, ezért azokat két BMW-székre cseréltette. Zoltán úgy látja, a Lada egyszerű személyautóként katasztrófa, munkagépként és terepjáróként viszont jó és minden faluban van hozzá szerelő, illetve alkatrész, szemben a G-Mercedesszel...
A második levelet Jánostól kaptam, ezt teljes egészében közöljük, mert egyrészt egy nagyon fiatal Lada 4x4-ről szól, másrészt Nagy Bandó András stílusát kár lenne megcsonkítani. A következő napokban megpróbálok utánajárni, hogy milyen feltételekkel kaphat magyar, illetve bármilyen uniós rendszámot egy ilyen színvonalú új autó, miközben például a Dacia Dustertől a Range Rover Discovery-ig minden modell fejlesztésére és tesztelésére eurómilliókat költenek gyártók, hogy az autók ne akadjanak fenn a fejlett Európa fogyasztóvédelmi kerítésein. Amint megtudom a szokatlan keleti nyitás okát, megosztom a titkot. Addig önfeledt perceket kívánok János és "Negro" kalandjaihoz.
Az alábbiak megértéséhez érdemes elolvasni a levélváltást kiváltó cikket.
Feladó K. Tamás
Címzett Zách Dániel
Dátum 2017. november 16.
Tárgy BMW E34 cikkel kapcsolatos jogi és morális problémák
Tisztelt Zách Dániel!
Engedje meg, hogy egy pár észrevétellel rávilágítsak a mai főcímben szereplő E34 BMW guru-s cikk problémáira:
Szóval véleményem szerint nem kellene ilyen homályos hátterű, okosba seftelő és építgető, bizonytalan autókat összerakó gurukat bemutatni, mert ezek az autók 15 éve is régiek voltak és ha valaki utánanézne az alváz és motorszámoknak, alkatrészeknek, adózásnak, eladó és vevők között létrejövő kapcsolatoknak tuti oltári borulás lenne. Érdekes lenne megnézni, hogy mennyi járulékot, jövedelem és nyereségadót fizet a mester, mondjuk egy átlag dolgozó emberhez képest.
Személyesen pedig én ilyen légzsákok nélküli romba nem ülnék be soha és felelősséggel a gyerekeimet sem ültetném bele, mert nem biztonságos.
Üdvözlettel:
K. Tamás
Tegye fel a kezét, aki még sosem riadt arra, hogy egyszer neki is kell egy nagy, benzines, japán szedán! A Toyota Camry 1991. és 1996. közt gyártott XV10 kódjelű harmadik generációja itthon szinte nemlétező autó. Európa fejlettebb vidékén sem sokkal jobb a helyzet, mert ezt a szép nagy tepsit az Egyesült-Államok és Ausztrália piacaira szánta a Toyota és csak mellesleg Európába, hozzánk meg sehogy.
Mindez lényegtelen, amikor valaki az álmait kergeti, ugyanis az álmok szövete az emlékeinkből, az személyiségünkből és az érzelmeinkből áll, nem a piaci racionalitásból. László sem kanyarított nagy ideológiát döntése köré, amikor vásárolt magának egy ilyen Camry-t, majd bátran költeni kezdett rá, mert ilyenkor ez is örömöt okoz, hiszen aktívan kapcsolódsz a tárgyhoz, amelyért szinte megvesztél és most végre a birtokodba került. Lengéscsillapítók, futómű-alkatrészek, teljes kipufogórendszer, új katalizátor, persze mindez számlával és nem az alsó polcról.
László Toyotájának életútja a rendszeres városi és elővárosi és autópályás hömpölygés után, valamikor a belátható jövőben az oldtimer-vizsga és rendszám felé vezetett volna, de olvasónk élete épp az ellenkező irányba tart: lakásra kell a pénz, az autónak mennie kell. Jöjjön a dráma összes felvonása a főszereplő tolmácsolásában, majd a Csikóssal közös megfejtésünk a kialakult helyzetre. Olvassátok és okuljatok!
Ha minden héten kapnék egy értelmes és közlésre alkalmas olvasói levelet, minden héten megjelenne egy ilyen az aktuális közéleti cikkem visszhangjaként. Legutóbb egy BMW 530d Gran Turismo ügyéről írtam, természetesen ezt az autót is megfiatalították, így teljesen bizonytalanná vált, hogy mire és mikor kell vagyonokat költenie annak, aki majd megveszi. A cikk nyomán írt Mihály, aki szinte mindent másként lát mint én. Nagyon jó, amikor előáll valaki az ellenvéleményével, feltéve, hogy az állításai nem kizárólag a velem kapcsolatos szimpátiára vagy antipátiára korlátozódnak, mert a cikk szerzője sosem lényeges, csak az ügy számít. Olvasónk megfejtette a magyar használtautó-piac egyik nagy problémáját, persze én is kapok a fejemre a levélben, így válaszoltam a levélre.
Hétfői cikkünkben fontos kérdésekre kerestük a választ. Miért lesz egy 150 ezer forintos autójavításból 250 ezres és miért nem fogadja el az autószerviz a hozott alkatrészt? Kiderült, hogy hiába keresed meg a legjobb árú alkatrészeket az autódhoz és hiába találod meg hozzá a korrekt műhelyt, így nem vállalják el a munkát. A cikkre reagált olvasónk, aki huszonöt éve saját szervizt működtet. Nem ért egyet a cikk állításaival, ezért igazán érdekes amit ír. Mielőtt elolvassátok a levelet, szavazzatok!
Éppen egy hónapja írta meg az Index, hogy kiégett egy kamion az M5-ös autópályán. A tűzoltók megtették, amit kellett, eloltották a lángokat, a jelek szerint azonban még mindig nem állt helyre a rend az érintett szakaszon. Olvasónk, László friss képpel jelentkezett a helyszínről.
Feladó László
Címzett Papp Tibor
Dátum 2017. augusztus 11. 14:11
Tárgy kiégett kamion
Kedves Tibor!
A mellékelt cikkben lehetett olvasni pont egy hónappal ezelőtt a Kecskemétnél kiégett kamionról. Az autópálya-kezelőnek az eltelt idő nem volt elég ahhoz, hogy a maradványokat eltakarítsa. A mellékelt fényképeken látható, hogy azok a mai napig is ott vannak a MOL kútról kihajtó sáv végén.
Arra azonban találtak alkalmat, hogy az autópálya ezen részére 80-as sebességkorlátozást vezessenek be, amit a rendőrség szinte állandóan ellenőriz is a MOL-nál parkoló autóiból. A kútról kihajtóknak a fennálló helyzet folyamatos balesetveszélyt jelent.
Üdvözlettel:
László
Ha az első epizód agydaráló listáját sikerült kipihenni, van egy jó hírünk: itt a második, befejező rész Patak Henrik autóitól a svéd Gördülökig. Autónevek magyarul, avagy elborult listát szült a szakíró olvasó.
Feladó Dániel
Címzett Totalcar
Dátum 2017. július 5. 18:36
Tárgy Autónevek magyarra fordítása
Üdv!
Lefordítottam egy autószimulátor játékban szereplő járművek nevét magyarra, mégpedig gyakorlatilag tükörfordítással. Az eredmény helyenként elég vicces, illetve rávilágít, hogy gyakran tulajdonképpen még autórajongóknak sincs róla fogalma, hogy mit jelentenek az egyes nevek, rövidítések és számok.
Bár műszaki szakszöveg íróként persze eléggé más elvek szerint dolgozok, itt a következő elveket követtem:
- Csak azokat a neveket nem fordítottam, amiket nem találtam fordíthatónak.
- A legvégső magyar fordításig mentem (Pl. Aston Martin = Aston Tavi, Diablo = Ördög, Ninja = Lopakodó)
- A rövidítésket kibontottam, pl. ALFA, SEAT, SVT, AMG. Néhányat nem tudtam fellelni.
- Ahol hozzáadott a név érthetőségéhez, beraktam egy kevés plusz infót: Zonda = egy szél, Wangan = Vangan autópálya, Hemi = Félgömb alakú égéstér.
- Sokszor nem volt egyértelmű, hogy főnevet vagy melléknevet írjak, pl. 8 Henger v. 8 Hengeres.
- Az egyedi írásmódokat igyekeztem átvinni: Infiniti = Végtelen, STi = Fiastyúk Teknika nemzetközi, Acura = Ponto.
- A Roadster, Cabriolet, Convertible mind Nyitható Tető/Tetejű lett.
- Spyder/Spider = rakoncás szekér.
- AMG = Aufrecht Melcher Großaspach = Egyenes-Melcher-Nagyaspach
- Brabus = Brackman Buschmann = Bra-Bok
- Audi: nem egyértelmű, hogy tárgyi ragozás (Hallgasd!) vagy alanyi (Hallgass!), így a durvaságként értelmezhetőség elkerülése végett az előbbit választottam.
- A Fordot inkább pataknak fordítottam, mint gázlónak.
- Camaro: kitalált szó, leginkább társ, partner.
- A Koenigsegg maradt így, mert nem tudom, mi az a segg.
És akkor a lista (Ford-Wiesmann):
Ford F-150 SVT Raptor R - Patak F-150 Különleges Járművek Csoportja Ragadozó Verseny
Ford Focus RS500 - Patak Fókusz Verseny Sport 500
Ford Fusion NASCAR - Patak Fúzió Gyári Autó Autóverseny Nemzeti Szövetsége
Ford GT40 Mark II - Patak Nagy Túraautó 40 Hüvelyk Magas II. Változat
Ford GTX1 - Patak Nagy Túraautó X1
Ford Mustang Boss 302 - Patak Musztáng Főnök 302 Köbhüvelyk
Ford Mustang GT-R Concept - Patak Musztáng Nagy Túraautó Verseny Koncepció
Ford Mustang Roush Stage 3 Aluminator - Patak Musztáng Roush 3. Fokozat Alumíniátor
Ford Mustang Shelby GT500 - Patak Musztáng Shelby Nagy Túraautó 500
Ford Mustang SVT Cobra R - Patak Musztáng Különleges Járművek Csoportja Kobra Verseny
Ford Saleen S331 Supercab VR14 - Patak Saleen Saleen 331 Köbhüvelyk Szuperfülke VR14
Ford Shelby Cobra Concept - Patak Shelby Kobra Koncepció
Ford Shelby GR-1 Concept - Patak Shelby GR-1 Koncepció
Ford Transit 2.4 TDCi Durashift - Patak Átvisz 2,4 Liter Turbófeltöltő Dízel Közösnyomócső Üzemanyag Befecskendező Tartósváltó
Gumpert Apollo - Gumpert Apolló
Hennessey Venom GT Spyder - Hennessey Méreg Nagy Túraautó Rakonca
Holden Efijy - Igaz Képmás
Honda Civic Type-R Mugen - Honda Városi R-Típus Korlátlan
Horch 853 - Horch 853
Hummer H1 Alpha - Hümmögő Hümmögő 1 Alfa
Hummer M1025 - Hümmögő Model 1025
Jaguar Type E Coupe - Jaguár E Típus Kupé
Jaguar XJ220 - Jaguár XJ 220 Mérföld Óránként
Jaguar XK Convertible - Jaguár XK Nyitható Tető
Jaguar XKR GT2 - Jaguár XKR Nagy Túraautó 2
Joss JT1 - Szerencse JT1
Kawasaki Ninja ZX-12R - Kavaszaki Lopakodó ZX-12R
Kawasaki Z1000 - Kavaszaki Z 1000 Köbcentiméter
Koenigsegg Agera - Koenigsegg Tenni
Koenigsegg CC8S - Koenigsegg Kupé Levehető Tető 8 Henger Kompresszor
Koenigsegg CCR - Koenigsegg Kupé Levehető Tető Forgókirály
Lada 2107 Safari - Ladik 2107 Utazás
Lamborghini Aventador J - Lamborghini Fújtató J Függelék
Lamborghini Aventador LP 700-4 - Lamborghini Fújtató Hosszában Hátul 700 Lóerő 4 Kerék Hajtás
Lamborghini Countach 25th Anniversary - Lamborghini Tyű 25. Évforduló
Lamborghini Diablo GTR - Lamborghini Ördög Nagy Túraautó Verseny
Lamborghini Diablo SV - Lamborghini Ördög SzuperGyors
Lamborghini Gallardo LP 570-4 Spyder Performante - Lamborghini Erős Hosszában Hátul 570 Lóerő 4 Kerék Hajtás Rakonca Nagyteljesítményű
Lamborghini Gallardo LP 570-4 Super Trofeo Stradale - Lamborghini Erős Hosszában Hátul 570 Lóerő 4 Kerék Hajtás Szuper Közúti Trófea
Lamborghini Gallardo SE - Lamborghini Erős Különleges Kiadás
Lamborghini Gallardo Sesto Elemento - Lamborghini Erős Hatodik Elem
Lamborghini Gallardo Supperleggera - Lamborghini Erős Szuperkönnyű
Lamborghini Miura P400SV - Lamborghini Miura Hátul 400 Tízköbcentiméter SzuperGyors
Lamborghini Murciélago LP 670-4 SuperVeloce - Lamborghini Denevér Hosszában Hátul 670 Lóerő 4 Kerék Hajtás SzuperGyors
Lamborghini Murciélago Reventón - Lamborghini Denevér Kitörő
Lexus GS 450h - Lexus Nagy Szedán 450 Tízköbcentiméter hibrid
Lexus IS 350 - Lexus Intelligens Sport 350 Tízköbcentiméter
Lexus LS 460 L - Lexus Luxus Szedán 460 Tízköbcentiméter Hosszított
Lexus LS 600h L - Lexus Luxus Szedán 600 Tízköbcentiméter hibrid Hosszított
Lexus SC 430 - Lexus Sport Kupé 430 Tízköbcentiméter
Lotus Elise R - Lótusz Eliza Verseny
Lotus Esprit V8 - Lótusz Spiritusz V Elrendezés 8 Henger
Lotus GT1 Street - Lótusz Nagy Túraautó 1 Utcai
Lotus Sport Exige 240R - Lótusz Sport Véghezviszel 240 Lóerő Verseny
Maserati 3500 GT - Maserati 3500 Köbcentiméter Nagy Túraautó
Maserati Gransport - Maserati Nagysport
Maserati GranTurismo S Hamann - Maserati NagyTúraautó Sport Hamann
Maserati MC12 - Maserati Maserati Verseny 12 Henger
Maserati Quattroporte Sport GT S - Maserati Négyajtós Sport Nagy Túraautó Sport
Maserati Spyder 90th Anniversary - Maserati Rakonca 90. Évforduló
Maserati Spyder Cambiocorsa - Maserati Rakonca Nyithatóverseny
Maybach 57 S - Maybach 57 Deciméter Hosszú Speciális
Mazda 6 2.0 MZR Exclusive - Hatalmas Bölcs 6 2,0 Liter MZR Kizárólagos
McLaren F1 - Laren Fia Formula-1
McLaren F1 GTR - Laren Fia Formula-1 Nagy Túraautó Verseny
McLaren F1 LM - Laren Fia Formula-1 A Mans
McLaren MP4-12C - Laren Fia McLaren Projekt 4 12-es Teljesítmény Szint Szén
McLaren MP4-25 - Laren Fia Marlboro Projekt 4-25
McLaren P1 - Laren Fia Első Hely
Mercedes-Benz 300 SL Gullwing - Mercédesz-Benz 300 Tízköbcentiméter Sportos Könnyű Sirályszárny
Mercedes-Benz C-Class DTM - Mercédesz-Benz C-Osztály Német Túraautó Mesterek
Mercedes-Benz CL 65 AMG Brabus 900 - Mercédesz-Benz Kupé Luxusosztály 65 Százköbcentiméter Egyenes-Melcher-Nagyaspach Bra-Bok 900 Lóerő
Mercedes-Benz CLK 63 Black Series - Mercédesz-Benz Kupé Könnyű Kompakt 63 Százköbcentiméter Fekete Sorozat
Mercedes-Benz CLK DTM AMG - Mercédesz-Benz Kupé Könnyű Kompakt Német Túraautó Mesterek Egyenes-Melcher-Nagyaspach
Mercedes-Benz CLK GTR Super Sport - Mercédesz-Benz Kupé Könnyű Kompakt Nagy Túraautó Verseny Szuper Sport
Mercedes-Benz CLS 55 AMG - Mercédesz-Benz Kupé Hosszú Különleges 55 Százköbcentiméter Egyenes-Melcher-Nagyaspach
Mercedes-Benz E 63 AMG - Mercédesz-Benz E 63 Százköbcentiméter Egyenes-Melcher-Nagyaspach
Mercedes-Benz SL 65 AMG Black Series - Mercédesz-Benz Sport Könnyű 65 Százköbcentiméter Egyenes-Melcher-Nagyaspach Fekete Sorozat
Mercedes-Benz SLK 55 AMG Performance Package - Mercédesz-Benz Sportos Könnyű Kupé 55 Százköbcentiméter Egyenes-Melcher-Nagyaspach Teljesítmény Csomag
Mercedes-Benz SLR 722 McLaren - Mercédesz-Benz Sport Könnyű Verseny 7 óra 22 Perc Laren Fia
Messerschmitt TG500 Tiger - Késes Tigris 500 Köbcentiméter Tigris
Mitsubishi 3000GT VR-4 - Három Gyémánt 3000 Köbcentiméter Nagy Túraautó VR-4 Kerék Hajtás
Mitsubishi Lancer Evo IX MR - Három Gyémánt Lándzsás IX. Fejlesztés MR
Mosler MT900S - Mosler Mosler Trenne 900 Kilogramm Utcai
MV Agusta F4 Brutale 910S - Írni Fog Szerkezet Formula 4 Henger Brutális 910 Köbcentiméter Utcai
MV Agusta F4 Tamburini - Írni Fog Szerkezet Formula 4 Henger Dobosok
Nissan 350Z - Japán Gépgyár 350 Tízköbcentiméter Z
Nissan 350Z Nismo R Tune Power - Japán Gépgyár 350 Tízköbcentiméter Z Japán Gépgyár Motorsport Verseny Tuning Teljesítmény
Nissan 350Z Nismo S Tune - Japán Gépgyár 350 Tízköbcentiméter Z Japán Gépgyár Motorsport Sport Tuning
Nissan Fairlady Z 432 Wangan - Japán Gépgyár Szőkehölgy Z 432 Vangan Autópálya
Nissan GT-R GT500 - Japán Gépgyár Nagy Túraautó Verseny Nagy Túraautó 500 Lóerő
Nissan Infiniti G35 Coupe - Japán Gépgyár Végteleny G 35 Százköbcentiméter Kupé
Nissan Skyline GT-R R34 V-Spec II - Japán Gépgyár Városi Látkép Nagy Túraautó-Verseny R34 V-Specifikáció II
Noble M12 GTO-3R - Nemes Model 12 Homológizált Nagy Túraautó 3R
Noble M14 - Nemes Model 14
Noble M600 - Nemes Model 600
Opel Astra V8 DTM - Opel Csillagok V Elrendezés 8 Henger Német Túraautó Mesterek
Pagani Huayra - Pogány Vajra-Tata
Pagani Zonda C12S Roadster - Pogány Zonda Szél Szénszál 12 Henger Sport Nyitható Tető
Pagani Zonda F Roadster - Pogány Zonda Szél Fangio Nyitható Tető
Peugeot 406 Taxi - Peugeot 406 Taxi
Peugeot 905 Evo 1C - Peugeot 905 Fejlesztés 1C
Pontiac Firebird Trans Am - Pontják Tűzmadár Össz Am
Pontiac GTO - Pontják Homologizált Nagy Túraautó
Porsche 911 (901) RS 2.7 Lightweight - Porsche 911-es Terv (901-es generáció) Verseny Sport 2,7 Liter Könnyűsúlyú
Porsche 911 (930) RSR 3.3 - Porsche 911-es Terv (930-as generáció) Verseny Sport Verseny 3,3 Liter
Porsche 911 (930) Turbo - Porsche 911-es Terv (930-as generáció) Turbófeltöltő
Porsche 911 (993) GT1 Evo S - Porsche 911-es Terv (993-as generáció) Nagy Túraautó 1 Fejlesztés Utca
Porsche 911 (997) GT2 - Porsche 911-es Terv (997-es generáció) Nagy Túraautó 2
Porsche 911 (997) GT3 RS - Porsche 911-es Terv (997-es generáció) Nagy Túraautó 3 Verseny Sport
Porsche 911 (997) Sport Classic - Porsche 911-es Terv (997-es generáció) Sport Klasszikus
Porsche 911 (997) Turbo - Porsche 911-es Terv (997-es generáció) Turbófeltöltő
Porsche 918 Spyder - Porsche 918-as Terv Rakoncás
Porsche 962 C - Porsche 962-es Terv C Csoport
Porsche 962 LM Dauer - Porsche 962-es Terv A Mans Kitart
Porsche Carrera GT edo competition - Porsche Verseny Nagy Túraautó eduárd verseny
Porsche Cayenne Gemballa GT600 AERO 3 - Porsche Cayenne Pásztor Nagy Túraautó 600 LÉG 3
Porsche Cayenne Hamann Cyclone - Porsche Cayenne Hamann Ciklon
Porsche Panamera Gemballa Mistrale - Porsche Pánameri Pásztor Misztrál
Radical SR8 LM - Radikális SR8 A Mans
Rolls-Royce Phantom - Forgó-Rózsa Fantom
Ruf RGT - Ruf Ruf Nagy Túraautó
Ruf RK Spyder - Ruf RK Nyitható Tető
Ruf Rt12 - Ruf Rt12
Ruf Rturbo - Ruf Rufturbófeltöltő
Saleen S281 3-valve Coupe - Saleen Saleen 281 Köbhüvelyk 3 Szelepes Kupé
Saleen S281 Supercharged Convertible - Saleen Saleen 281 Köbhüvelyk Kompresszoros Nyitható Tető
Saleen S281 Supercharged Coupe - Saleen Saleen 281 Köbhüvelyk Kompresszoros Kupé
Saleen S281 Supercharged Speedster - Saleen Saleen 281 Köbhüvelyk Kompresszoros Gyorskocsi
Saleen S7 Twin-Turbo Competition - Saleen Saleen 7 Liter Iker Turbófeltöltő Verseny
Saturn Curve - Szaturnusz Ív
Saturn Sky - Szaturnusz Ég
SEAT Leon Supercopa - Spanyol Túrautó Társaság Oroszlán Szuperkupa
Shelby Cobra 427 SC - Shelby Kobra 427 Köbhüvelyk Félverseny
Shelby Cobra Daytona Coupe - Shelby Kobra Daytona Kupé
Spyker C8 Aileron Coupe - Szög C 8 Henger Csűrő Kupé
Spyker C8 Laviolette - Szög C 8 AzIbolya
Spyker C8 Spyder T - Szög C 8 Henger Rakonca Turbófeltöltő
Spyker D12 Peking-to-Paris - Szög D 12 Henger Pekingből Párizsba
SSC Ultimate Aero TT - Shelby Szuper Autók Végső Lég Iker Turbófeltöltő
Subaru Impreza WRX STi - Fiastyúk Lenyűgöző Ralli Világ X Fiastyúk Teknika nemzetközi
Suzuki Liana 1.6 GLX - Szuzuki Élet Egy Új Korszakban 1,6 Liter GLX
Toyota Celica SS-I ViS Racing Techno R1 - Tojoda Mennyei SzuperSport-1 ViS Verseny Technó R1
Triumph Speed Triple - Győzelem Sebesség Tripla
TVR Sagaris - Trevor Szagarisz
TVR T440R - Trevor T 440 Lóerő R
TVR Tuscan S - Trevor Etruszk Sport
Ultima GTR - Végső Nagy Túraautó Verseny
Volkswagen Beetle - Népautó Bogár
Volkswagen Golf R32 - Népautó Ütő R 32 Századliter
Volkswagen Scirocco 2.0TSI - Népautó Sirokkó 2,0 Liter Turbófeltöltős Nagynyomású Közvetlen Üzemanyag Befecskendező
Volkswagen W12 Nardo - Népautó W Elrendezés 12 Henger Nardò
Volkswagen W12 Roadster - Népautó W Elrendezés 12 Henger Nyitható Tető
Volvo S60R - Gördülök S60R
Weineck Cobra 780 cui Limited Edition - Weineck Kobra 780 köbhüvelyk Korlátozott Kiadás
Wiesmann Roadster MF3 - Bölcs Nyitható Tető Fecske Békesisak 3
Dániel, az olvasó nekiült és végigszaladt az autóipari típusnevek javán kőkemény fordítói szándékkal. Nincs kompromisszum a művészneveknek; csak a nyers jelentés maradt jó levegővel, szuper méhvel és sok más fülpiszkáló szópárral. Autónevek eredeti jelentése a névtelen lombardi autóitól a kovács összes legendájáig.
Feladó Dániel
Címzett Totalcar
Dátum 2017. július 5. 18:36
Tárgy Autónevek magyarra fordítása
Üdv!
Lefordítottam egy autószimulátor játékban szereplő járművek nevét magyarra, mégpedig gyakorlatilag tükörfordítással. Az eredmény helyenként elég vicces, illetve rávilágít, hogy gyakran tulajdonképpen még autórajongóknak sincs róla fogalma, hogy mit jelentenek az egyes nevek, rövidítések és számok.
Bár műszaki szakszöveg íróként persze eléggé más elvek szerint dolgozok, itt a következő elveket követtem:
- Csak azokat a neveket nem fordítottam, amiket nem találtam fordíthatónak.
- A legvégső magyar fordításig mentem (Pl. Aston Martin = Aston Tavi, Diablo = Ördög, Ninja = Lopakodó)
- A rövidítésket kibontottam, pl. ALFA, SEAT, SVT, AMG. Néhányat nem tudtam fellelni.
- Ahol hozzáadott a név érthetőségéhez, beraktam egy kevés plusz infót: Zonda = egy szél, Wangan = Vangan autópálya, Hemi = Félgömb alakú égéstér.
- Sokszor nem volt egyértelmű, hogy főnevet vagy melléknevet írjak, pl. 8 Henger v. 8 Hengeres.
- Az egyedi írásmódokat igyekeztem átvinni: Infiniti = Végtelen, STi = Fiastyúk Teknika nemzetközi, Acura = Ponto.
- A Roadster, Cabriolet, Convertible mind Nyitható Tető/Tetejű lett.
- Spyder/Spider = rakoncás szekér.
- AMG = Aufrecht Melcher Großaspach = Egyenes-Melcher-Nagyaspach
- Brabus = Brackman Buschmann = Bra-Bok
- Audi: nem egyértelmű, hogy tárgyi ragozás (Hallgasd!) vagy alanyi (Hallgass!), így a durvaságként értelmezhetőség elkerülése végett az előbbit választottam.
- A Fordot inkább pataknak fordítottam, mint gázlónak.
- Camaro: kitalált szó, leginkább társ, partner.
- A Koenigsegg maradt így, mert nem tudom, mi az a segg.
És akkor a lista (AC-Ferrari):
AC 289 - Autószállító 289 Köbhüvelyk
Acura NSX-R GT - Ponto Új Sportkocsi Kísérleti - Verseny Nagy Túraautó
Alfa Romeo 8C Competizione - Névtelen Lombard Autógyár Romeo 8 Henger Verseny
Alfa Romeo Brera 3.2 V6 JTS Q4 Sky View - Névtelen Lombard Autógyár Romeo Brera 3,2 Liter V Elrendezés 6 Henger JTS 4 Kerék Hajtás Ég Látvány
Alfa Romeo GT V6 3.2 24v Sport Technical Kit 3 - Névtelen Lombard Autógyár Romeo Nagy Túraautó V Elrendezés 6 Henger 3,2 Liter 24 Szelep Sport Technikai Csomag 3
Ascari KZ1 - Ascari Fekete Miklós 1
Aston Martin DB4 GT Zagato - Aston Tavi Barna Dávid 4 Nagy Túraautó Zagato
Aston Martin DB7 Zagato - Aston Tavi Barna Dávid 7 Zagato
Aston Martin DB9 Volante - Aston Tavi Barna Dávid 9 Szárnyaló
Aston Martin DBR9 - Aston Tavi Barna Dávid Verseny 9
Aston Martin DBS - Aston Tavi Barna Dávid Sport
Aston Martin V8 Vantage - Aston Tavi V Elrendezés 8 Henger Fölény
Aston Martin Vanquish S - Aston Tavi Legyőz Sport
Audi A3 3.2 quattro DSG - Hallgasd A3 3,2 Liter négyes Közvetlen Váltású Sebességváltó
Audi Q7 V12 TDI JE Design - Hallgasd Q7 V Elrendezés 12 Henger Turbódízel Üzemanyag Befecskendező JS Tervezés
Audi R10 V12 TDI - Hallgasd Verseny 10 V Elrendezés 12 Henger Turbófeltöltő Dízel Üzemanyag Befecskendező
Audi R8 5.2 V10 - Hallgasd Verseny 8 5,2 Liter V Elrendezés 10 Henger
Audi R8 LMS - Hallgasd Verseny 8 A Mans Sorozat
Audi R8 Spyder 5.2 FSI Quattro R-Tronic - Hallgasd Verseny 8 Rakonca 5,2 Liter Nagynyomású Közvetlen Üzemanyag Befecskendező Négyes R-Tronikus
Audi RS4 MTM - Hallgasd Versenysport 4 Motor Technika Világító
Audi RS4 quattro Saloon - Hallgasd Versenysport 4 négyes Szedán
Audi RS7 Sportback - Hallgasd Versenysport 7 Sporthát
Audi S4 Cabriolet - Hallgasd Sport 4 Nyitható Tető
Audi S5 Coupe - Hallgasd Sport 5 Kupé
Audi S6 5.2 FSI quattro - Hallgasd Sport 6 5,2 Liter Nagynyomású Közvetlen Üzemanyag Befecskendező
Audi TT quattro sport - Hallgasd Turista Trófea négyes sport
B Engineering Edonis - Bugatti Mérnökség Edónia
Bentley Continental Supersports - Lankamezei Kontinentális Szupersportok
Bertone Mantide - Robertfi Sáska
BMW M1 - Bajor Motor Művek M1
BMW M3 GT2 - Bajor Motor Művek M3 Nagy Túraautó 2
BMW M5 E92 - Bajor Motor Művek M5 E92
BMW M6 E60 AC Schnitzer ACS6 - Bajor Motor Művek M6 E60 AC Faragó AC Faragó 6
BMW Nazca C2 - Bajor Motor Művek Nazca C2
BMW V12 LMR - Bajor Motor Művek V Elrendezés 12 Henger A Mans Verseny
BMW X5 xDrive48i Hamann - Bajor Motor Művek Terep 5 xHajtás 48 Százköbcentiméter Üzemanyag Befecskendező Hamann
BMW X6M - Bajor Motor Művek Terep 6 M
Bugatti EB110 Super Sport - Bugatti Ettore Arco Isidoro Bugatti Születésének 110. Évfordulója Szuper Sport
Bugatti Veyron 16.4 - Bugatti Veyron 16 Henger 4 Turbófeltöltő
Bugatti Veyron 16.4 pur Sang - Bugatti Veyron 16 Henger 4 Turbófeltöltő Telivér
Bugatti Veyron 16.4 Super Sport - Bugatti Veyron 16 Henger 4 Turbófeltöltő Szuper Sport
Buick GSX Dragster - Buick Nagy Sport Extra Légellenállás-versenyautó
Cadillac Cien - Cadillac Századik Évforduló
Cadillac Eldorado Biarritz - Cadillac Aranyhal Biarritz
Cadillac Escalade ESV Platinum - Cadillac Falostrom ESV Platinum
Caterham CSR 260 - Bevásárló Cosworth Hét Út és Verseny 260 Lóerő
Chevrolet Bel Air Custom - Chevrolet Jó Levegő Egyedi
Chevrolet Camaro Z-28 - Chevrolet Társ Z-28
Chevrolet Camaro ZL1 - Chevrolet Társ ZL1
Chevrolet Corvette C1 - Chevrolet Korvett Korvett 1
Chevrolet Corvette C3 Stingray Speedster - Chevrolet Korvett Korvett 3. Generáció Mérgesrája Gyorskocsi
Chevrolet Corvette C6 Convertible - Chevrolet Korvett Korvett 6. Generáció Nyitható Tető
Chevrolet Corvette C6 Coupe Z51 - Chevrolet Korvett Korvett 6. Generáció Kupé Z51
Chevrolet Corvette C6 ZR1 Blue Devil - Chevrolet Korvett Korvett 6. Generáció ZR1 Kék Ördög
Chevrolet Corvette C6.R - Chevrolet Korvett Korvett 6. Generáció Verseny
Chevrolet SSR - Chevrolet Szuper Sport Nyitható Tető
Chrysler 300C SRT-8 - Chrysler 300 Lóerő Chrysler Utca Közút Pálya 8 Henger
Chrysler Crossfire SRT6 Roadster - Chrysler Kereszttűz Utca Közút Pálya 6 Henger Nyitható Tető
Chrysler Defense M1A2 Abrams - Chrysler Védelem Model 1A2 Abrams
Chrysler Firepower Concept car - Chrysler Tűzerő Koncepció autó
Chrysler ME Four-Twelve - Chrysler Közép Motor Négy Turbófeltöltő - Tizenkét Henger
Citroën C4 WRC - Citrom C4 Rali Világbajnokság
Dodge Challenger R/T drag - Szökken Kihívó Utca/Pálya légellenállás
Dodge Challenger SRT 8 - Szökken Kihívó Utca Közút Pálya 8 Henger
Dodge Charger Daytona Hemi - Szökken Rohamozó Daytona Félgömb
Dodge Charger SRT 8 Super Bee - Szökken Rohamozó Utca Közút Pálya 8 Henger Szuper Méh
Dodge Ram SRT-10 - Szökken Kos Utca Közút Pálya 10 Henger
Dodge Viper ACR - Szökken Vipera Légkondicionáló Rádió
Dodge Viper Competition Coupe - Szökken Vipera Verseny Kupé
Dodge Viper SRT 10 Coupe - Szökken Vipera Utca Közút Pálya 10 Henger Kupé
Ducati 999 R - Érmék 999 Köbcentiméter Verseny
Ducati Monster S4R - Érmék Szörny S4R
Ducati Supersport 1000DS - Érmék Szupersport 1000 Köbcentiméter Kényszermozgatású
Farboud Supercharged GTS Prototype - Farboud Kompresszoros Nagy Túraautó Sport Prototípus
Ferrari 246 Dino GT - Kovács 24 Százköbcentiméter 6 Henger Frédi Nagy Túraautó
Ferrari 250 GTO - Kovács Hengerenként 250 Köbcentiméter Homologizált Nagy Túraautó
Ferrari 250 Testa Rossa - Kovács Hengerenként 250 Köbcentiméter Piros Fej
Ferrari 288 GTO - Kovács 28 Százköbcentiméter 8 Henger Homologizált Nagy Túraautó
Ferrari 308 GTS Quattrovalvole - Kovács 30 Százköbcentiméter 8 Henger Nagy Túraautó Rakonca Négyszelepes
Ferrari 312 P - Kovács 3 Liter 12 Henger Prototípus
Ferrari 330 P4 - Kovács Hengerenként 330 Köbcentiméter Prototípus 4
Ferrari 360 Challenge Stradale - Kovács 360 Tízköbcentiméter Közúti Kihívás
Ferrari 458 GTB Italia - Kovács 45 Százköbcentiméter 8 Henger Nagy Túraautó Berlinetta Olaszország
Ferrari 512 TR - Kovács 5 Liter 12 Henger Pirosfej
Ferrari 575M Maranello - Kovács 575 Tízköbcentiméter Módosított Maranello
Ferrari 599 GTB - Kovács 599 Tízköbcentiméter Nagy Túraautó Berlinetta
Ferrari 599XX - Kovács 599 Tízköbcentiméter XX
Ferrari Enzo Ferrari - Kovács Kovács Enzo Anselmo
Ferrari F2002 - Kovács Formula2002
Ferrari F355 F1 Berlinetta - Kovács Kovács 35 Százköbcentiméter 5 Szelepes Berlinetta
Ferrari F40 LM - Kovács Kovács 40. Évforduló A Mans
Ferrari F430 Spider - Kovács Kovács 430 Tízköbcentiméter Rakonca
Ferrari F50 GT - Kovács Kovács 50. Évforduló Nagy Túraautó
Ferrari FXX - Kovács Kovács XX
Feladó Gergely
Címzett Papp Tibor
Dátum 2017. július 10. 9:22
Tárgy 540i tesz
Szia,
A ma reggel kikerült 540i teszt olvasása közben kialakult kíváncsiságom enyhítése végett írok. Tényleg érdekelne, hogy mi miatt kapott 3 bekezdést a “nem tolat be akárhova” jelenség, hogy miért ez ihlette az alcímet és még magát a cikk címét is? Mikor mindössze az “Automata fékezés tolatáskor” menüpont mellől kellett volna csak kivenni a pipát.
Cinikusnak tűnhet a levelem - és valószínű sosem kapok rá érdemi választ -, de tényleg és őszintén érdekelne, hogy
- időhiány
- felületesség
- clickbait tartalom
- egyéb..?
vagy mi más állhat amögött, hogy 2017-ben a totalcar így tesztel és egy nem létező - ámbár kétségkívül hangzatos - “problémára” fűz fel egy teljes cikket. Annál is inkább, hogy feltehetően pontosan tudjátok(?), hogy kikapcsolható a funkció. A “rakjuk üresbe és toljuk be” résznél váltottam emailra, most megyek továbbolvasom...:)
Bízva válaszodban,
Üdvözlettel:
Gergely
- egy rendszeres olvasótok
A héten hosszú cikket írtam egy különös esetről, amelyben olvasónk vásárolt egy használt autót egy budapesti benzinkúton egy kereskedőtől, majd hamar kiderült, hogy az autót nem lehet átíratni. Azóta kiderült, a Billeg Argon Trade és a hozzá hasonló álkereskedések üzleti modellje sokkal elterjedtebb, mint gondoltam. Az eredeti cikk itt olvasható, benne a módszer, amellyel elkerülhetik az átverést. Utána pedig három olvasói levél következik küldőik nevének, illetve néhány, az azonosításukra alkalmas részlet elhagyásával.
1. "Eladtam nekik az autót, majd felhívtak, hogy vegyek bele motort"
"Tőlük inkább ne vegyél autót" címmel, július 6-án publikált cikkedhez szólnék hozzá, hátha lesz még folytatása az ügynek. Inkább csak adalék információ, vagy érdekesség amit leírok, a Citroenhez és "reménybeli" új tulajdonosához nincs köze. Ellenben a Billeg Argon Trade-hez igen; ez a cég vette meg ugyanis az előző autómat. Készpénzzel fizettek, házhoz jöttek, s bár a két fiatalember nem volt túl bizalomgerjesztő, végül nyélbe ütöttük az üzletet. Előre töltött adásvételijük volt cégbélyegzővel, stb.Én utána törvényi kötelezettségeimnek eleget téve - még aznap - lejelentettem az adásvételt. Két nappal később hívott az egyik srác azzal, hogy baj van, nem tudják átíratni az autót, mert a motorszám ki van csiszolva. Elképedtem, mondtam neki, hogy ez lehetetlen, hogy történhet ilyen. Erre bizonygatta, hogy szervizekben, ha nem figyelnek oda, hengerfej felújításnál, stb.
Az autóról tudni kell, hogy családi cégből vásároltam ki, ahol 0 kilométerrel került forgalomba. Előélet, szervizkönyv végig vezetett és tiszta, saját tulajként szintén, így hiába volt benne 350e+ km, mivel mindig szakszervizt kapott, világos volt hogy semmifajta motorszámos babrálás nem történhetett. Addigra tovább jutott a mondandójában, hogy ebbe most kéne egy új motor, de, hogy az bontottan is X ezer forint, és erről meg kéne egyeznünk.
Na itt felvetettem, hogy mivel én nem voltam tudomással a hibáról, és ezt az adásvételin aláírásommal hitelesítettem is, menjünk el a rendőrségre és tegyünk feljelentést ismeretlen tettes ellen. A szervizkönyv vezetett, ki tudják nyomozni hol történhetett esetleg valami hiba. Erre persze már nem volt olyan magabiztos, majd két három mondat után valami olyasmivel tette le, hogy akkor majd még jelentkezik.
Eltelt 1-1,5 hónap, gondoltam akkor ezen túl vagyunk. Ekkor kezdtek jönni az autópályás büntetések. Rendszeres időpontokról, kora reggeli és késő délutáni le- és felhajtások, mindig ugyanott. Persze én az adásvételivel és az önkormányzati papírral igazoltam, hogy nem vagyok már tulajdonos, elég kellemetlen napok voltak, amíg ezt le tudtam "zongorázni". Hiszen sokszor olvas, hall olyat az ember, hogy ezek a hivatalok nem feltétlenül vizsgálnak minden aspektust, van hogy fizetni kell, és utólag ügyintéznek, amihez nekem nem lett volna sok kedvem. De szerencsére ez is tisztázódott. Aztán már nem hallottam felőlük, de mikor a cikkedben "felcsendült" ez a fura cégnév, eszembe jutott a történet.
Nem ez az első eset, amikor kiderül, a gépjármű-nyilvántartás sajátos működése szerint egy eladott autó mindaddig a nevünkön marad, amíg át nem íratja a vevő a sajátjára. Az alábbi esetben nem ez az egyetlen válságtünet.
2. Eladtam nekik egy roncsot, átvertek vele valakit
Megdöbbenve olvastam a "Tőlük inkább ne vegyél autót" című cikkét. Volt egy 18 éves Ford Ka típusú autónk, amit második autóként használtunk, és mikor lejárt a forgalmija, egy berohadt fék miatt szervizbe vittem, ahol vicces módon nem sikerült megcsinálni, sőt első fék nélkül hoztam el az autót.Ekkor már nem volt érvényes a forgalmija. Pár nap sikertelen alkatrész-keresgélés után úgy döntöttünk, hogy eladjuk az autót, mert se időm, se energiám nem volt akkor erre, illetve nem is használtuk az autót hónapok óta. Nem volt rá szükségünk. Meghirdettem fékhibásan és lejárt műszakival, hamar jelentkezett valaki, aki nagyon sürgősen meg akarta venni, azzal a szöveggel, hogy a feleségének vett egy ilyen autót és valami probléma van vele, így kéne neki egy donor autó. Itt már december közepét írtunk. Mikor találkoztunk, az autóért 20 ezer forintot ajánlott, mondván, hogy ki kell vonni a forgalomból és ez neki költség. A kocsi gyakorlatilag egy roncs volt, én is elborzadtam amikor felhajtottuk az első ülés alatti kárpitot és gyakorlatilag lyukas volt az autó. Nagyon sajnáltam, mert a szívünk csücske volt, de ebből már nem lesz autó, gondoltam. Mondtam nekik, hogy 20 ezer forint nem fog menni, mert az autóhoz volt gyári alufelni jó nyári gumikkal, a téli kerekek gyakorlatilag újak voltak, tele volt a tank, teljesen új akksi volt benne, friss olaj, szűrők (vizsgára készült). Addig erősködtek míg megegyeztünk, hogy a kerekek nem kellenek nekik egyáltalán, de mivel az autót ki kell vonatni a forgalomból, és én még csak el sem tudtam volna vinni leadni az autót, mert nem volt rajta fék, csak a kézi és a hátsó, mégis odaadom 20 ezer forintért. A feleségem majdnem megölt mikor megtudta. Bár akkor ez tűnt a legkézenfekvőbbnek.
Szóval ott helyben 1-2 telefon 5 perc múlva ott voltak a kerekek, amiket ők hoztak, és egy ember aki lekapta az én kerekeim és felrakta az övéket. Kitalálhatja, hogy a Billeg Argon Trade Kft. vette meg. Én másnap leadtam az okmányirodában, hogy eladtam az autót, és elmentem a biztosítóhoz, szintén bejelenteni. A gyanú ott kezdődött, hogy valami nincs rendben, amikor megkaptuk az gépjárműadó papírokat, és a kisautó még rajta volt, igaz 0 Forint volt rá az adó, de sejtettem, hogy még a nevünkön van.
Majd májusban kaptunk egy levelet a VI. kerületi kormányhivataltól, hogy az autó többszöri felszólításra sem lett átíratva, azzal a kifogással, hogy a leveleket ahova küldték, onnan a cég elköltözött. És ideiglenesen bevonják az autó rendszámát. Nekem szerencsére csak tájékoztatásul küldték a levelet, mivel hivatalosan még mindig az én nevemen volt.
Június elején egy kora reggeli napon kifordultam az utcánkból a Nagykőrösi útra és egy sárga Ford Ka ment előttem. Majd mikor utolértük, hát nem a mi autónk volt? Felmatricázva szépen. Egy fiatal srác vezette, még egy hölgy ült mellette, nem tűntek "csalóknak". Valószínű ők is inkább "áldozatok". Mikor a pirosnál megálltunk mellette, a feleségem mondta, hogy szóljak nekik, hogy be van vonva a rendszám, de nem vagyok önjelölt rendőr, illetve reggel ezt a forgalom sem nagyon engedi, így nem szálltam ki. Pár napra rá megint láttam őket, kb. ugyanakkor, de akkor nem volt lehetőségem szólni. Múlt héten jött a levél a kormányhivataltól, hogy az autót átírták a Kft. nevére és lezárják az ügyet. A bökkenő az, hogy ők valószínű továbbadtak egy gyakorlatilag életveszélyesen rozsdás autót valakinek, aki semmit sem sejtve használja a kocsit. Nem véletlenül beszéltem meg velük, hogy kivonatják a forgalomból.
Az alábbi levél írója különösen szerencsés ember, hisz olyan eladótól vett autót, aki megengedte, hogy fizetés előtt a nevére írassa azt. A héten megjelent cikkben vázolt csalással szemben ez is hatékony védekezés lehet, de az is, ha egyszerűen rákeresünk valamelyik cégnyilvántartásban a kereskedő nevére, illetve az is, ha ügyvédi letétbe tesszük a vételárat, és az eladó csak akkor juthat hozzá, ha az autót rendben átírattuk. Az utóbbi módszer macerás és pénzbe kerül, ezért csak értékesebb autóknál reális megoldás.
3. Autóvásárlás az okmányirodában? Nekem bejött
A cikkben olvasott Oldsmobile Cartrade cégnév ismerősnek tűnik. Májusban vettem egy autót, aminek még jobban tele volt a forgalmiján a "feljegyzések" rovat, és azt hiszem, az Oldsmobile is köztük volt, nyilván mindegyik felszámolt vagy felszámolás alatt lévő cég volt, kivéve az aktuális "tulajdonost".
A kép illusztrációÉn körbejártam a témát, cégadatbázis áttúrása, jogász ismerősök véleményének kikérése, aztán közöltem az eladóval (akiről kb. azt sem tudtam, kicsoda a láncolatban), hogy csak átírás után fizetem ki a kocsit. Ő ebbe belement, úgyhogy minden rendelkezésre álló papírral bementünk az okmányirodába, ahol a pult mögött ülő hölgy mindent rendben talált. Kértem rá azonnal új rendszámot (nehogy valakinek szemet szúrjon a városban, bár ebből a típusból és színből kb. ez az egy lehet Bp. környékén).
Ahogy a nevemen volt a kocsi, mentünk a bankba, aztán átadtam a borítékot, egymás kezébe csaptunk, és elköszöntünk. Azóta nem merült fel semmilyen megkeresés semmilyen hatóság vagy mérges és kopasz-kigyúrt urak részéről, remélem, ez így is marad.
A héten jelent meg új, DAS Jogvédelmi biztosítóval közös sorozatunk első epizódja arról, hogy miért fontos lementeni egy autó hirdetését a vásárlás előtt. Olvasónkat becsapták egy kereskedésben, ahol eladtak neki egy Opel Zafirát, amelyről később, nagy nehezen derült csak ki, hogy az előző tulajdonosnál gazdasági totálkárosra tört.
Nagy probléma a magyar biztosítási kártörténeti nyilvántartással, hogy egyelőre részleteket sem ismerhetnek meg belőle az autósok. Ezen az sem fog sokat változtatni, ha jövőre valóban lekérdezhetővé teszi az állam, hogy az autónkon volt-e korábban kötelező biztosítási káresemény.
Nem mindegy ugyanis, hogy csak egy lámpatörésre, vagy valamilyen súlyos karambol után térített-e valamely társaság. A most következő történet nagyon tanulságos, de számomra az a legfőbb üzenete, hogy rá kell szánni az időt egy alapos állapotfelmérésre. Az csak 15-20 ezer forintunkba kerül, cserébe kiderül, hogy mire költjük el éppen a milliós megtakarításainkat. Továbbra is várom megtörtént eseteik hiteles, bizonyítékokkal alátámasztott leírását. Tanuljunk együtt autót venni!
Olvasói leveleink között a legutóbbi nagy vihar után a következő kérdés landolt:
Feladó Lehel
Címzett Totalcar
Dátum 2017. május 24.
Tárgy Autók a vízben
Tisztelt Szerkesztőség!
A tegnapi vihar kapcsán az a kérdés ütött szöget e fejemben – miközben hatalmas pocsolyákat kerülgettem, vagy éppen hajtottam át rajtuk hibrid Aurisommal -, hogy milyen mély víztócsába, milyen következményekkel lehet belehajtani benzines, hibrid, ill. „full” elektromos autóval? Van-e valamilyen rálátásuk, vagy tesztjük ez ügyben?
Üdv:
Lehel
Feladó Barnabás
Címzett Totalcar
Dátum 2017. június 6. 14:08
Tárgy Érdeklődés
Tisztelt Cím!
Segítséget szeretnék kérni, Brilliance BS4 alkatrészt keresek, de sajnos Magyarországon sikeresen nem találtam. Bízok benne, hogy önök tudnak nekem segíteni.
Köszönöm
Sajnos nem tudunk. Ha valami okból van az olvasók közt valaki, aki tudja, hol elérhető bármi Magyarországon a BMW-klónoktól induló márkához, ami egy katasztrófális ADAC-törésteszttel robbant be az európai köztudatba, a gazdasági világválság kezdetén próbált meg befutni itt, majd 2010-re fel is adta a nyugati terjeszkedést, írjon nekünk (ide), és mi összekötjük Barnabással.
Furcsán ért körbe a történet, de végül megtudtuk: meg szabad venni az öreg Honda Prelude-öket, hát még azt, amelyik nálunk járt tíz éve egy használtteszten. Úgy indult, hogy a neppernél tegnap a négykerék-kormányzásra parázott rá az érdeklődő, mire a Becsületes megnyugtatta, én kerestem a levelezéshez egy illusztrációt és megszületett a csütörtöki nepperűzőnk. Illusztrációt egy 2007-es használttesztünkből szereztem, így került elő a tesztben szereplő fehér Prelude tulaja, aki szerint máig minden rendben a géppel.
Feladó Bence
Címzett Becsületesnepper
Dátum 2017. május 25. 17:47
Tárgy Prelude-öt még szabad?
Kedves Becsületnepper!
Általánosságban nagyon tetszik a rovat, a mai vételi tanácsadással kapcsolatban lenne észrevételem: a Prelude valóban szuper, megbízható autó. A 2007-es Totalcar cikkben szereplő kocsi a mai napig kitűnő állapotnak örvend, és mint az a csatolt képen is látszik (1 hete készült), a 4WS is tökéletesen működik, nem kell tőle félni. Bár az autó idén 18 éves lesz, semmilyen egyéb rendellenességet nem tapasztaltam az elmúlt 3 évben.
Üdv,
Bence
Nepperűzőnk pár napja kapott egy levelet, amelyben egy háromgyermekes családapa kért segítséget. A dilemma elsősorban az volt, hogy egy nullkilométeres Daciát vagy pár éves Citroënt válasszon, olvasónk, Imre viszont egy másik fontos szempontra világít rá. Ha már családi autóról van szó, nem árt, ha tényleg el is fér benne minden.
Feladó Imre
Címzett Becsületesnepper
Dátum 2017. április 29. 20:32
Tárgy Észrevétel a "Franciát vagy románt" című kérdéshez
Tisztelt Uram!
A fenti című nepperűzős kérdésben a kérdező a Citroën C4 Picasso és a Dacia Lodgy között hezitál három gyerekhez. Kérem juttassa el hozzá - ha lehetséges - az észrevételemet. Gyakorló háromgyerekes apukaként már végigjártam elég alaposan a "Kocsit három gyerekhez" témát. Szerintem tévúton jár a kocsi kiválasztásában a kérdező, ez egyik sem igazi háromgyerekes autó.
Nem csak azt kell nézni, hogy hátul három ülés van. Végig kell gondolni, hogy az évek során mikor milyen gyerekülésekre lesz szükség, és azokat belepróbálni a kiszemelt autóba. De nem elég, hogy elférjenek egymás mellett, az is fontos hogy a biztonsági öv csatjához hozzá lehessen férni az ülések között (négyéves kor után már használjuk a kocsi saját biztonsági övét a gyereküléssel). Az én próbáimnál a Dacia Lodgyba szélesebb ülésből be sem fért szabályosan egymás mellé a három, a Picassóba meg képtelenség volt benyúlni a két ülés közé.
Tapasztalatom alapján a kérdező által megcélzott ársávban csak a használt nagy egyterűekben fér el használhatóan a három gyerekülés a második sorban:
Persze három gyereknél már ezek csomagtartója is könnyen telepakolható egy kirándulás alkalmával. Én például következő járműnek egy Ford Transitot fogok venni, így mehet majd bele kisbicikli, nagybicikli, fél lakás.
Üdvözlettel: Imre
Feladó Gábor
Címzett Motordoktor
Dátum 2017. április 21. 9:46
Tárgy Kell-e cserélni olajat új autóban?Tisztelt Motordoktor!
Informális segítségét szeretném kérni. Új autót vásároltam, de még nem vettem át, éppen az autó üzembe helyezése történik a kereskedő által. Az autó egy Mitsubishi Lancer, ami 2015-ös gyártású, 1,6-os, benzines.
A napokban, személyesen beszéltem az értékesítővel, kérdeztem, hogy mivel 2 éves az autó, kell-e olajat cserélni, illetve egyéb, a garanciához kötött szervizelést nem kellene-e elvégeznie a szalonnak, mielőtt átadja nekem az autót? Az értékesítő azt válaszolta, hogy mivel 0 km-es az autó, így nem kell, ráér majd az első 20.000 km-es, vagy 1 éves szerviz alkalmával. Azért feltételezem, nem véletlen, hogy a szerviz kitalálta az 1 év időintervallumot, de én nem értek hozzá. Ön szerint sem okoz ez semmilyen problémát?
Még egy, az autóhoz kapcsolódó kérdést engedjen meg: Korábban, (14 évvel ezelőtt) az új autómnál (Toyota Yaris) az első 1.000 km után teljes motorolaj cserét javasolt a szalon, most viszont a kereskedő szerint erre sincs szükség. Erről mit gondol?
Válaszát előre is köszönöm,
Tisztelettel:
K. Gábor
Feladó Olvasó
Címzett Perkó Rudolf/Totalcar
Dátum 2016.02.16.
Tárgy Parkoló
A február 13-i Indexben megjelent "Mekkora egy rokkantparkoló" cikk a mai napon az alábbiak szerint "folytatódott". A cikk "hatására" az alábbi események történtek: Ma fél egy magasságában megjelent egy "forgalomszervezés" feliratú furgon a Bocskai út 2. előtt és egy rövid nyelű, vegyszerbe mártott súrolókefével a cég munkatársai lemosták a mozgássérült parkolóban az aszfaltra - igaz, hogy valaki által magánakcióban felfestett - mozgássérült jelet. Naívan azt gondoltam, hogy majd felfestik a szabályos jelet, de nem!! Kivettek a kisteherautóból egy hosszú létrát és leszerelték a villanyoszlopra kihelyezett kressztáblát is, amely jelezte, hogy mozgássérült parkoló van egy autó számára!! Miért tették ezt?? Nem jól láthatóan felfestették a jelet, hanem leszedték a felfestést és a parkolót is megszüntették! A Bocskai út 7. előtt is szintén nem szabályos piktogrammal fel van festve a jel, de a forgalomszervező furgon, ami ezen az oldalon jött vissza, elegánsan kikerülte, elment előtte. És kb. 10 perc múlva ismét megérkezett az autó a Bocskai út 2. elé, kiszállt az egyik "forgalomszervező", megtekintette a művet és az Allénél megfordulva, a Bocskai u. 7. előtt elmenve, eltávoztak. Majd egyszer csak visszajönnek ide is??? Itt is megszüntetik?? Azért, mert valakik képtelenek szabályosan, nem átverős módon jelezni a parkolót? Mert így nem lehet naponta rengeteg büntetést kiosztani? Egyszerűen felháborító! Sajnos én is mozgássérült vagyok és a Bocskai út ezen szakaszán lakom. Addig azért nem tudtam parkolni a mozgássérült parkolóban, mert a felfestés hiányzott és hárman is beálltak a kialakított helyre. Aztán valaki, hogy ne verjenek át egy csomó embert, aki nem látta a táblát és a festés jelzés hiánya miatt beállt erre a helyre és fizette a magas büntetést, felfestette a jelet, jelezve, hogy ez más parkoló. Most pedig majd azért nem tudok parkolni, mert egy súrolókefével és egy hosszú létra alkalmazásával megszüntetik a lehetőséget is! Szélmalom harc ez, jól tudom, de bizonyára vannak valamiféle szabályok, amelyek előírják, hogy pl. hány mozgássérült parkolónak kell lenni ezen a felújított szakaszon. Vajon van valaki, aki ezt tudja? Bizonyára nem én vagyok az egyetlen, akinek az ilyen lehetőségre szüksége lenne. Volna még persze ezer kérdés, pl., hogy a Bocskai út 7. előtt is lemossák a jelet és megszüntetik a parkolót? Valószínűleg majd egy másik fuvar keretében?
Köszönöm türelmét. Üdvözlettel!
Sallai Róbert Benedek, az LMP képviselője részletes indítványt nyújtott be az országgyűlésnek, mert kiszorítaná a mai dízel és benzines autókat a magyar utakról. A javaslat nagyon vad dátumokat és szigorú intézkedéseket tartalmaz: így, ha bármi valóra válna a leírtakból, néhány éven belül csak elektromos autókat vagy bringát használhatnánk. A képviselő radikalizmusa visszaverődött a tudatomról, ezért cikket írtam a magyarok autóvásárlási szokásairól, a nagy dízellázról és arról, mennyi esélye van a tömegeknek, bármilyen új autóra, manapság. Sallai képviselő írt nekem, változtatás nélkül olvashatják a levelét de ígérem, nem csinálunk ebből rendszert.
Feladó Sallai Róbert Benedek
Címzett Zách Dániel
Dátum 2017.03.01.
Tárgy dízelek kitiltása
Tisztelt Zách Dániel!
Sok dologgal foglalkoztam az elmúlt három éves politikai ténykedésem alatt, amelyek többnyire az emberek életét érintő ügyek. Kedvelem a szimbolikus politizálást. Ügynöktörvénytől kezdve több jelképes kérdésbe álltam bele, de leginkább azokat az ügyeket szeretem, amelyek az emberek életével vannak szoros összefüggésben. Most újra egy szimbolikus ügyhöz nyúltam, amit még az év eleji szmog helyzet inspirált. Gondoltam, hátha nem baj, ha egy zöld politikus egy zöld ügyet érdemben felvállal, és a közbeszéd tárgyává teszi.
Az ország siralmas helyzetének csak egy apró problémája, de jelentős problémája az ország gépjárműállományának helyzete és struktúrája is. Nekem, mint vidéki lakosnak, egy olyan kisváros lakójaként, ami lassan a közszolgáltatások eléréséhez is kocsit igényel, nyilván napi kérdés a közlekedés és az autóhasználat. Amíg a fővárosban és a megyei jogú városokban elképesztő lehetőség lenne a közösségi közlekedés fejlesztésére, addig a legkisebb települések vonatkozásában igenis érdemben kell foglalkozni az ország gépjárműparkjának jövőjével.
Az LMP elkötelezett egy jobb országstruktúra kialakítása mellett, mely csökkenti a mobilitási igényt, fejleszti a közösségi közlekedést, élhetőbbé teszi a városokat a kerékpáros közlekedés és a vasúti áruszállítás fejlesztésével, és a reálisabb, hatékonyabb, jobb légiközlekedés-szervezéssel, környezetkímélőbb, valamint emberbarátabb közúti gépjármű közlekedéssel, tehát egy zöldebb autóhasználati gyakorlattal. Most csak erről az utolsóról kívánok szólni, miután országos publicitást kaptam egy szaksajtó jóvoltából: http://totalcar.hu/magazin/kozelet/2017/03/01/kitiltanak_a_dizeleket_magyarorszagrol/ Ezt hálásan köszönöm, mert örülök, hogy a közbeszéd tárgya lehet ez a fontos kérdés.
Nagyon rövid összefoglalással a mérlegelésünk lényege:
- a hazai gépjárműállomány elöregedő (13 év körüli);
- arányaiban az elmúlt 15 évben nagyon megnőtt a dízel gépjárművek aránya;
- szintén érdemben nőtt a gépjárműhasználat, és ez már érdemben hozzájárul környezet-egészségügyi problémákhoz néhány más társadalmi probléma mellett.
Lényegében elmondható: a közlekedésszervezési alapvetéseken túl (kevesebb mobilizációra lenne szükség, több, jobb közösségi közlekedésre stb.) az öregedő, korszerűtlen technológiával rendelkező gépjármű állomány egy valós probléma, amit kezelni kell.
Mi történik most?
A Totalcar cikke is rámutat: jelenleg is érdemi jövedéki adó sújtja az üzemagyagokat, amit azonban a kormány majdnem teljesen „lenyúl“, mindössze harmadnyi összeget fordít abból közútfenntartásra, azt sem közvetlenül. Az országban uniós támogatásokkal mai napig a dízel technológia beszerzése a támogatott és sem a közbeszerzési rendszerekben, sem a kormányzati szektorban nem jelenik meg a zöldítés igénye. Ellenben van egy támogatási rendszer, ami kb. csak a budai milliomosok számára elérhető, hiszen azoknak ad támogatást, akik tudnak adni 9-10 millió forintot egy új elektromos gépjárműért. A beszerzések során mai napig előnyt élveznek a dízel gépjárművek (Áfa-visszaigénylés a beszerzésre és gázolajra egyaránt, sőt a mezőgazdasági támogatási rendszer még tovább erősíti ezt), és a kormányzat nem is igyekszik sem adó- sem támogatáspolitikával segíteni a gépjárműpark fiatalítását, sem a korszerűsítést, sem a zöldülést.
Ezek a tények, amelyek a kedvezőtlen tendenciát tovább erősítik, és a problémát évtizedekre kitolják.
Mit kínálna az LMP?
Ennek a folyamatnak a jelentős megváltozását. A strukturális átalakításokon túl a gépjárműpark-változás vonatkozásában nyilvánvalóan a zéró emisszióval rendelkező, korszerű állomány megteremtése a helyes irány. A XXI. század pártjaként az LMP csak ilyen irányba gondolkodhat, minden normális irány erre is mutat nemzetközi szinten is. Új, korszerű, szennyeződések csökkentését segítő gépjárműpark megteremtése a cél. Ehhez mi kell? Hathatós változások: más támogatáspolitika, más adópolitika, más szabályozás. Mit tennénk?
Első lépésben lecserélnénk a közhasználatban lévő gépjárműparkot: a közösségi közlekedés járműveit, a rendőrkocsikat, a kormányzati gépjárműparkot, a közüzemi gépjárműparkot. Ez az első lépés,mivel a kormányzatnak kell élen járnia az ilyen törekvésekben. Majd jönnek a nagy cégek, gépjárműhasználatban érdemi szerepléssel bírók, majd a gazdaság többi szerelője. Ezzel párhuzamos lépés a jövedéki adók és járulékok bevételeiből támogatási rendszer létrehozása a társadalmi igazságosság figyelembevételével: a közös háztartásban élők egy főre eső jövedelmének figyelembevételével minél szélesebb teret engedni a támogatásoknak, és a rászorultsággal nem rendelkezőknél a kisebb arányú sávos „több kulcsos“ támogatással segíteni a cserét. Nyilván nem lehet egy átfogó átalakítási koncepciót pár ezer karakterben leírni, de nagyon röviden a recept ennyi. Ebbe az irányba kell tartani. Mindehhez talán nem másodlagos: nyilván az lenne jó, ha az olyan technológiának a piaci javításáról beszélhetnénk, ami magyar ipart erősít, ami magyar munkahelyeket hoz létre.
Ami valós kritika lehet: az ütemezés sebessége. Itt mindössze arról van szó, hogy megnéztük, mi az az ambiciózus terv, amire van nemzetközi gyakorlat - és valóban, a norvég példa volt az, amiből kiindultunk. De ha nem ilyen ütemezést választunk, ma nem lenne senki, aki megkérdezze, hogy miért fontos ez a kérdés. Nyilvánvaló, hogy a jelenlegi kormányzati rendszerben ennek a tervnek az esélyei 2200-ra sem valósulhatnak meg, de egy normálisabb kormányzat esetén - amit az LMP kínálna - igenis érdemi hatásokkal megvalósítható lenne a terv, ha nem is 2025-re de alig több, mint egy évtizeden belül.
Az autósok a barátaink, a szmog az ellenségünk, és az üzenet mindössze a sok ostoba kormányzati irány helyett egy valós alternatívát mutathat, ambiciózus célkitűzéssel. Hiba az, ha valaki nem mer hinni az országban: jó vezetéssel az ország lényegesen többre lenne képes.
Üdvözlettel: Sallai Róbert Benedek, országgyűlési képviselő, LMP
Csütörtökön este megérkezett Budapest önkormányzatának a válasza a szmogriadós kérdéseimre. A válasz egyébként Molnár Zsolt szakmai főtanácsadótól érkezett, őt láttam valamelyik tévé híradójában nyilatkozni pont arról, hogy (akkor még) valószínűleg péntektől feloldják a korlátozásokat. Így is lett.
A kérdés a következő volt:
Tisztelt Kommunikációs Osztály,
a most bevezetett szmogriadóval kapcsolatban van kérdésem.
Ha a finompor koncentrációjának magas szintje miatt rendelik el a szmogriadót, továbbá a mérőállomások adatai alapján még a nitrogén-oxidok szintje magasabb, akkor miért nem a (részecskeszűrő nélküli) dízelek közlekedését korlátozzák?
(Mivel ezt egy fővárosi rendelet szabályozza, értelemszerűen az a kérdés, hogy a rendelet miért nem a határértéket meghaladó komponens alapján határozza meg a kitiltandó járművek körét.)
Köszönöm gyors válaszukat, stb.
A válasz szövege nem könnyű, mert szakember írta, a lényege az, hogy:
- az önkormányzat, mindenféle kormányrendeletek és törvények miatt csak úgy rendelhet el szmogriadót, ahogy történt (nevezetesen a forgalmi V9 rovatában a 0-4 közötti besorolású autók).
Ezt szomorúnak találom, mert elég kristálytisztán szerepel a forgalmiban, hogy a jármű mivel üzemel (P3 rovat, hajtóanyag), tehát nem jelentene gondot, ha nagyon meg szeretnék javítani a vonatkozó kormányrendeletet/törvényt, hogy ezt is figyelembe vegye. Egyébként a V9 rovatban az 5 (hibrid, villany, teljesen gázüzemű), a 14 és 15 kategóriák (euro 5 és 6) kivételével amúgy is egyértelmű, hogy dízel-e vagy benzines az adott jármű.
- A nitrogénoxid-szint miatt most nem lett volna szükség szmogriadóra.
Ezekkel kapcsolatban csak megemlítettem, hogy ez is a dízelek terméke, ha tehát tényleg a szennyezés jellegéhez akarnánk igazítani egy szmogriadót, egyértelmű, hogy most a dízelek szélesebb körű kitiltása enyhítette volna a helyzetet jobban.
- A részecskeszűrő meglétét nem tartalmazza a forgalmi engedély.
Ez tény, de tipikusan az euro 5-ös és 6-os autók ilyenek, tehát egy PM10 miatti szmogriadónál pontosan meghatározhatók lennének azok a V9 kategóriák, akik nem mehetnének. Az utólagos részecskeszűrő lehet, hogy probléma, nem tudom, hogy itthon szereltet-e fel bárki, de biztosan kevesebben vannak, mint akiknek elírták a V9 rovatban a besorolását. Ezek egy része úgy született, hogy anno nem alkotta meg az illetékes hivatal időben a legújabb besorolást, így forgalomba helyezéskor mondjuk csak euro 4-et tudtak beírni euro 5 helyett.
A választ mindenesetre köszönjük, íme teljes terjedelmében: