Feladó: Zsolt
Dátum: 2010. május 29. 11:49
Tárgy: Idős szívsebészek kíméljenek
Címzett: Papp Tibor
Tisztelt Papp Úr!Csak egy rövid megjegyzés, hátha érdekesnek találja. Azt a kőzetet, amivel a G 500 Mercedesben találkozott, larvikitnek hívják (a norvégiai Larvik városáról, ahol bányásszák: http://en.wikipedia.org/wiki/Larvikite)
és magyar nyelven, röviden összefoglalva, kép nélkül (a dokumentum végétől vissza a 3. oldalon van egy eléggé szakmai leírás):
http://petrology.geology.elte.hu/BSc_geologusMAGM.pdfÜdvözlettel:
Bendő Zsolt
Kedves Zsolt,
hadd köszönjem meg a pontosítást. Döbbenetesen szerteágazóan kellene tájékozottnak lennem, de nem vagyok. Nem tudom, hogy ön tanítja-e, vagy tanulja a geológiát, de azt hiszem, nem túl jó minőségű fényképről, netán videóról ásványokat felismerni káprázatos teljesítmény.
Aki nem akar kattintgatni, azért hadd tudjon meg keveset a larvikitről:
"Larvikit: Alkáliszienit változat. Lényeges elegyrészei: Na-tartalmú ortoklász és/vagy mikroklin, lehet benne kevés plagioklász, nagyon kevés nefelin vagy kvarc. Csak kevés színes elegyrészt (Ti-augit, lepidomelán [Fe-dús biotit], barkevikit, esetleg vasgazdag olivin) tartalmaz. A földpátok részaránya eléri a 80-90%-ot." (Forrás: Segédanyag BSc szakosok geológus szakirány, magmás kőzettan gyakorlat anyagához, Szakmány György - Józsa Sándor 2008.)
Annyit már én is tudtam a témáról, hogy a Mercedes egy ideje gyárt ilyen kőből készült díszítő elemeket, elsőként a CL kupé előző kiadásában jelentek meg, 2000 táján. A Mercedesnél norvég gránitként (rosszul emlékeztem tehát, nem márvány) említett larvikit ma már az SL, S, CL és G osztályban is feltűnhet, akárcsak a Maybachokban.
A saját szememmel azonban most láttam ilyet előszőr. Mit mondjak, autóban elég meglepő, függetlenül attól, hogy az ember tisztában van-e a magmás kőzetekkel, vagy sem. Ennek köszönhető, hogy összekevertem holmi üledékes kőzet, a tömött mészkő hő és nyomás hatására átalakult változatával.
Hadd tegyek hozzá annyit, hogy utánaolvastam: a műszerfal díszítéséhez nem vastag kőlapokat használnak, a paneleken mindössze 0,6-0,7 mm vékonyságú a larvikit. (Egyébként a fabetéteknél sem vastagabb ennél a faréteg.) El sem tudom képzelni, hogyan csinálják, ugyanis sehol sem teljesen sík a kő felülete - és akkor még említsük meg, hogy van olyan típus, amelynél a kormány karimájára is kérhető kőborítás.
Üdvözlettel:
Papp Tibor
A G 500 videóhoz kapcsolódva érkezett még egy apró megjegyzés.
Feladó: K.G.
Dátum: 2010. május 29. 16:29
Tárgy: Idős szívsebészek kíméljenek
Címzett: Papp Tibor
Kedves Papp Tibor!
Legyen szíves tanulja meg az ikes igek ragozasat. Csak egy példa: elbúcsúzom, és nem elbúcsúzok.
Tisztelettel:
K.G.
Kedves K.G.!
Hadd idézzem Hőnyi Endre: Az ikes ragozás pusztulása című írását, a Kodolányi János Főiskola honlapjáról:
"Az ikes igék iktelen ragozását - kisebb mértékben ugyan - egyes nyelvjárások is terjesztik. Például Vas megyében, Borsodban, a Tiszántúlon, de másutt is, az eszek, iszok, alszok forma igen gyakori.
Egyes íróink tudatos nyelvhasználata is oka az ikes ragozás pusztulásának. Alighanem nyelvjárási alapon, Németh László az ikes igéket attól függően ragozza ikesen vagy iktelenül, hogy határozott vagy határozatlan tárgy áll-e mellettük. Eszem a kenyeret, illetve eszek egy falatot - írja. Ez a nyelvtani következetesség érdekes ugyan, de a tájékozatlan olvasó ebből csak azt érzékeli, hogy még Németh László igeragozása is bizonytalan. (...)
Az ikes igeragozás menthetetlenül pusztul. Érdekében valamit tennünk aligha lehet, mert tudjuk, hogy ennek a ragozási formának nyelvi szerepe nincs, ezért védelmére csak stilisztikai, esztétikai érveket sorakoztathatunk."
Mondhatnám, hogy én, mint tiszántúli gyerek, hadd beszéljek már úgy, ahogy arrafelé beszélnek, netán hivatkozhatnék Németh Lászlóra, satöbbi.
Ám egyszerűen arról van szó, hogy ez a beszélt nyelv, ami változik, és ma már elég magas szinten is elismerik a nyelvtudósok, hogy az ikes igéknek vége. Egyszerűen azért, mert az emberek nem így beszélnek. Igazából a nyelvtan csupán egy leíró tudomány, amely utólag fogalmazza meg a szabályokat. Még ha néha a nyelvtudósok azt is hiszik, hogy a farok csóválja a kutyát.
Erről egy kis blogbejegyzést találtam, maxwal bircaman ősbutaság-blogján. Az írás címe: Az ikes ragozás és a sznob. Ha gondolja, olvassa el, de készüljön fel rá lélekben, hogy a következő hangnemben magyarázza el, hogy miért nem létezik már az ikes ragozás:
"A sznob kedvence persze az első személy. Itt mosolyog fölényesen, ha valaki - egyébként teljesen helyesen - iktelenül ragozza az ikes igéket. Az "alszok", "lakok" alak már teljesen helyes. Az úgynevezett választékos nyelvben még az ikes alak ("alszom", "lakom") élvez előnyt, de a magyarul beszélők nagy többsége már nem használja az ikes alakot, sőt esetleg hibásnak is érzi az ikes alakot, azt már hibásan használt tárgyas ragozásnak érezve, s így használja, teljesen logikusan: "Iszok a kocsmában. Most éppen ezt a korsó sört iszom." Azaz az átlag magyar beszélő első személyben NEM használja az ikes ragozást. Ezt hibának, sőt bunkóságnak nevezni ugyanolyan abszurd, mintha bunkónak nevezné valaki azokat, akik "lakol" helyett "laksz"-ot mondanak, azaz a magyarul beszélők 100 %-át..."
Én nem fogalmaznék ilyen durván, mivel látom, egy angliai címről írt, és lehet, hogy akkoriban, amikor magyar nyelvtant tanult, valóban így használták az ikes igéket az emberek. Azonban egy nyelv közel sem ilyen egységes, ha gondolja, nézze meg Vályi Pista egy-egy videóját (Gömör - Szlovákia), de én is tudnék mesélni sztorikat. Például feleségem családtagjairól, akik Romániában élnek, magyarul beszélnek, mégis még mindig megesik, hogy nem értem, mit mondanak. Ez nem aberráció, hanem természetes dolog, pedig a magyar egy pici nép - mi lehet a spanyoloknál, angoloknál, franciáknál, kínaiaknál?
Búcsúzom, ha így jobban tetszik:
Papp Tibor
A Totalcar tévéadásainak örökös vágó-rendezője, Roberto a hétvégén a Rómain járt, gondolom, hekkezni, meg ilyesmi. Hogy mi történt, nem tudom, nem is mertem megkérdezni, nyilván 72-szer majdnem elütötték a foxiját, a csaját meg őt magát az össze-vissza kóválygó biciklisek. Én azt a nézetet vallom, hogy nem megyek a Rómaira, Roberto viszont más véleményen van. Kérem, fogadják szeretettel.
Hosszú idő után rá kellett jönnöm, a közlekedés összes résztvevője közül a legtahóbbak mégis csak önök. Mielőtt bárki nekem esne, ezt gyalogosként, és nem autósként mondom. Az még rendben van, hogy a városban a piroson mennek át, a zebránál se szálnak le, és úgy általában szarnak mindenre, hisz közben megmentik a világot. De van olyan hely, ahol nem kell megmenteni.
Ilyen például a Római part.
A Római part azért van, hogy az ember igyon egy fröccsöt, egyen egy hekket koviubival, a gyerek játsszon, a kutya szaladjon, a nap süssön, és csak úgy általánosságban is rendben legyen a világ. Semmiképp nem arra, hogy biciklisek tömege lepje el fürtökben az út minden részét, minden útjába kerülő élőlényt, és néha egymást is elütve.
Van pár dolog, amit lehet, célszerű volna megfogadni a békés együttélés érdekében.
Ha nincs felfestve sáv, az nem azt jelenti, hogy a bicikliseké a világ, Van egy úgynevezett jobbra tartás, vagyis lehetőleg az út jobb oldalán kéne közlekedni. Ez a sokgyerekes családokra főleg igaz. Ne azt tanítsuk már a gyereknek, hogy hárman négyfelé mehetnek. Így csaphatják el őket a legkönnyebben. Mi lenne, ha egymás után mennének, szépen sorban?
Ha önök elvárják, hogy a közlekedésben résztvevő nagyobb járművek vigyázzanak önökre, önök ezt miért nem gyakorolják? És ha egy gyalogost előznek, miért nem csengetnek? A KRESZ nem véletlenül írja elő. Ha már basznak a jobb oldalra, és a csengetésre, legalább ne önök legyenek felháborodva, ha valaki önök elé lép.
Kedves Critical Mass szervezők,
mi volna, ha az évente megrendezett erődemonstráción, ahelyett hogy megbénítják a várost, megpróbálnák elmagyarázni a többi bicajosnak, hogy a város, és a közlekedés nem az övék, és inkább arról beszélnének, hogy lehet együtt élni a többiekkel? Ha mindenki szembe jön, lehet, önök mennek a forgalommal szemben, nem? Szóval próbáljanak már beépülni a budapesti közlekedésbe, és ha a helyzet úgy kívánja, leszállni a rohadt bicikliről.
Üdvözlettel:
Iván Róbert
Gabikával még valamikor a múlt évezredben jártunk. Akkoriban még valószínűleg hosszú barna hajam volt, de az biztos, hogy a Renault 5-ösömről próbáltam bemesélni neki, hogy kabrió, mert lecsavaroztam róla a napfénytetőt. Néha összefutottunk itt-ott, például tavaly, vagy tavaly előtt a Szigeten, legutóbb pár hete írt emailt, hogy milyen autót vegyen 200 ezer körül. Nehéz ügy, mert a régi Swiftekből 300 körül kezdődnek a jók, de aztán a múlt héten küldött egy linket egy eladó Micráról. A régi Swiftről neki is nyilván az jut eszébe, hogy feladja álmait, stb, stb, ismerem a jelenséget, és tulajdonképpen nem is tudok valakinek szemrehányást tenni azért, hogy nem látja meg egy régi Swift szépségét. Szóval Gabika lelkes volt, hogy Micra, juhé, én izzítottam Papp Tibit, az északi félteke legsúlyosabb bakancs-Micra prédikátorát, aztán meg kellett írnom Gabikának, hogy a Tibinek legkorábban a csütörtök jó. Megnézhetem persze én is a Micrát, de az én autóvásárlási elmeállapotomról mi sem árulkodik ékesebben, mint hogy eddig valamennyi autómat-motoromat egyből megvettem. Egyikből se néztem meg többet. Na mindegy is, mert mielőtt felkerekedhettem volna, hogy legalább felpróbáljam egyszer azt a bakancsot, kaptam Gabikától ezt a levelet:
Feladó: László
Dátum: 2010. május 14. 19:18:47
Tárgy: Rendőrt is büntetnek trafipaxolásért
Címzett: Totalcar
Kedves Totalcar!
Érdekes és tanulságos volt a tárgyban szereplő írás, valóban elgondolkodtató, mire jó a statisztika (ha szépen mondjuk, bronzérmesek lettünk, ha csúnyán, akkor utolsó előttiek). Részemről a traffipaxos részre utalnék, mert valóban vérlázító néha, hogy hol és milyen módon mérnek. Csak pár példa a teljesség igénye nélkül azokról a helyekről, amerre én járok:
- Csömör, 30as tábla az iskola előtt SZOMBATON!!!!! Miközben a Hunyadi utcában (ahol sportpálya van gyerekekkel) a buszokat is beleértve nem nagyon közlekedik senki 70 alatt. Hét közben, amikor kéne, még nem láttam őket az iskola előtt mérni...
- 3as és 25ös út, Kerecsend, lakott terület/lakott terület vége tábla. Soha nem a völgyben, ahol a zebra van...
- Eger, útfelbontás, ideiglenes 30as tábla, éjszaka...
- Amíg vége volt az M6-nak Dunaújvárosnál, rendszeresen mértek a 60/80/100as táblákhoz. Itt sincs semmi veszély... Bezzeg a 6os úton nem nagyon láttam őket.
- a felújított 25-ös út, amit egy éve adtak át, de most mégis úgy néz ki, mint a hányás. Kitettek egy 60as táblát, mint legolcsóbb felújítást, és ha már kinn van, miért ne mérjenek.
Sajnos nem tudjuk a választ, ezért a Föld legnagyobb tudású élőlényéhez, a netes közösséghez fordulunk: tudnak ilyenről? A kérdést az is bonyolítja, hogy vezetni tanulni csak olyan autóval lehet, amibe be vannak szerelve a pedálok az oktató oldalára is. Az tehát nem megoldás, ha Balázs vesz magának egy bálnamercit. Autós iskolákban viszont kis vagy kompakt autókkal oktatnak, hiszen azokkal egyszerűbb közlekedni, parkolni, azokat olcsóbb fenntartani. Persze mindig vannak különleges esetek, láttunk már 7-es BMW-t taxi üzemmódban, hátha van ilyen oktatókocsi is, csak nem tudunk róla. Olvasóink láttak már ilyet?
From: Balázs
Date: 2010/5/7
Subject: problémám
Totalcar
Üdv!
Lenne egy elég egyedi problémám és már nem tudom kihez forduljak!
204cm magas vagyok és 180Kg! Épp a jogosítványt próbálom letenni, de nem találok tanuló autót. Kérem, mondjanak pár tippet kocsikról amikben elférek! Előre köszönöm megtisztelő válaszukat!
Üdv:
Balázs
From: Laszlo
Date: May 4, 2010 4:22:46 PM GMT+02:00
To: Totalcar
Subject: Suzuki Swift 4WD
Tisztelt Szerkesztőség!
Az alábbi hirdetést találtam a használtautó.hu-n.
A kérdésem az, hogy az összkerekes Swifteket GTI változatban is gyártották, vagy ez egy afféle épített GTI lehet, mint amilyet évekkel ezelőtt már a Totalcar is bemutatott?
További kérdésem, hogy létezik, hogy kapcsolható összkerék-hajtás lenne benne? Tudtommal a Suzuki a Swiftben a Subaru állandó összkerekes rendszerét használja, és tudtommal személyautókra amúgy sem jellemző ez a megoldás, leszámítva mondjuk a 4Motion-szerű, számítógép-vezérelt megoldásokat, de ebben nehéz ilyet elképzelni.
Tisztelettel:
László
Kedves László!
Tudtommal nem létezett GTI 4WD (UPDATE: kivéve japán belpiacon, Cultus néven), ez egy épített autó. Előrebocsátom, nem ismerem, nem láttam élőben, csak a képekről és a carstyling-os adatlapról tájékozódom, de ebből is sok minden kiderül. Nem csupán a fektetett ablaktörlőkar és a helyzetjelzőként működő alsó index, de komolyabb részletek is.
Eredetileg egy 1997-es, eredetileg szimpla egyveztengelyes, nyolcszelepes 1.3 motoros autó, lehetett, valószínűleg magyar gyártású. Ami kevésbé hétköznapi, az az összkerék-hajtása. A 4WD Swiftek a Subaruval kötött együttműködésből születtek, a Justyk ugyanis sok éven át a Suzuki valamely kisebb modelljének összkerekesített verziói voltak. Valamikor Altok alapjain készültek, később pedig az Ignisek bőrébe bújtak - a kettő között pedig, többek között Esztergomban is, a Swiftek kapták a Justy címkét. Ezzel párhuzamosan persze a Suzuki saját neve alatt is forgalmazta ezeket az autókat, egyszerűen Swift 4WD néven.
A külső tehát egy átlagos Swifté volt eredetileg, de ahogy a képekből látszik, a gazdája sok helyen módosított rajta. A fényszóró melletti indexek a 2002 utáni modellből, az első lökhárító alsó része a GTI-ről származnak. A hátsó lámpák szintén a GTI-ről vannak (bár a nyugati piacokon más kivitelekre is kerültek), a lökhárító felső része ehhez passzol, az alsó viszont a 97 utáni autóké. Így tehát a GTI-optika kifejezés kissé túlzás, bár a komolyabb lemezszabászat nélküli sminkelés elég jól sikerült.
Amennyire kiderült, az autó látott már egyveztengelyes, 16V motort is, most azonban igazi és hamisítatlan GTI-blokk húzza maga után a bódét. Az átépítés a képek alapján elég korrektnek tűnik, az egyetlen furcsaság az akku és az osztófej között fekvő 2. számú kiegyenlítőtartály. Első látásra megijedtem, hogy valamiféle üzemanyag-puffer lehet, kevéssé biztonságos kivitelben. Alaposan megvizsgálva azonban inkább Winkler bödönéhez hasonló kartergáz-lecsapatós cucc lehet - ami mellesleg a hazai hardcore Swift-közösségben elég népszerű megoldás.
A kapcsolható összkerék-hajtás megfogott. Az eredeti hajtásláncban a (2WD-hez egyébként nagyon hasonló) váltóhoz "ragasztott" osztómű, kardán, viszkókuplung, hátsó diffi és némi féltengely van. A két- és négykerék-hajtás között a zárást a viszkódob végzi, attól függően, mennyire tér el egymástól a két hajtott tengely közép-fordulatszáma. Kézi beavatkozásra nincs mód. Nem túl elegáns megoldás, komolyabb sztyeppei mocsarak meghágására alkalmatlan, de azért mégis 4WD.
A képekből az is kiderül, hogy a viszkódobot fixre hegesztették. Attól most tekintsünk el, mennyire sikerülhetett kiegyensúlyozni, a fotón ez nem látszik. Ezzel azonban egy fix összkerék-hajtást sikerült létrehozni, ami sem nem előnyös, sem nem gazdaságos megoldás. Kell lennie tehát valahol egy oldható kapcsolatnak, amitől normál esetben fronthajtásos lesz az autó.
Szerencsére erről azért a Suzuki (pontosabban a Subaru) is gondoskodott a tervezéskor. Mivel a javításhoz, fékpadi méréshez szükség lehet a hátsó hajtás ideiglenes lekapcsolására, az osztóművön van egy kevéssé felhasználóbarát megoldás erre. A fenti ábrán látható az a retesz, amellyel a kardán hajtása oldható. Normál, gyári állapotában azonban ez igen távol áll attól, hogy kapcsolható összkerék-hajtásnak nevezzük.
Jelen esetben két dolgot tudok elképzelni. Vagy ezt a megoldást nevezi némi költői túlzással kapcsolhatónak a tulajdonos, vagy kis faragással ezt alakították át olyan módon, hogy belülről, vagy legalábbis valamivel barátságosabb módon lehessen kapcsolni. Nyilván látni kell ahhoz, hogy a megoldás komolyságáról beszéljünk.
Ha tehát az autó megvásárlásán gondolkodik, tudnia kell, hogy az autó rendelkezik az épített autók minden hátrányával, valamint az élményautók minden előnyével. A nem gyári megoldások magukban hordozzák annak lehetőségét, hogy gyakran kell javítgatni ezt-azt a hétköznapokban. Amikor viszont az autó épp hibátlanul teljesít, akkor az erős motor, a stabil futómű és a kis súly komoly adrenalin-löketekkel szolgálhat, garantálva a rendes autóbuzi napi erekció-adagját. Feltétlen meg kell nézni élőben, és alaposan megvizsgálni az átalakítások szakszerűségét.
Igen komoly szempont lehet az is, hogy az autó ilyen formájában semmiképpen sem street-legal, tehát egy felkészültebb és a szabályokat szigorúan értelmező vizsgabiztos úgy vágja ki a sorról, mint Gámán Zsuzsa Kiszel Tündét a Glamour Partyról.
Szokás szerint tehát azt javaslom, ilyen autóban csak az gondolkodjon, aki maga sem riad vissza a saját kezű szerelgetésektől, kisebb alakításoktól. Aki pedig patika-sterilitású, eseménymentes autóra vágyik, az keressen inkább egy 2002-től gyártott 1.3 16V-t nagyjából gyári konfigban, az sem egy utolsó játék. Igaz, sokkal hétköznapibb
.
Feladó: Attila
Dátum: 2010. május 1.
Tárgy: Ellopták, hét óra múlva meglett a BMW
Címzett: Bende Tibor
Szia!
A mai többszöri beszélgetésünket amúgy keretezte egy érdekes kis sztori. Megpróbálok írni róla, bár ugye ez nem az én profilom.
Reggel - negyed tizenkettőkor - elvittem volna a családot és a rokonságot egy kisebb kirándulásra, mert tegnap ballagott az egyik csemete, emiatt sokan vannak itt nálunk. A terv a Budapest-Szentendre-Budapest útvonal volt, oda HÉV-vel, vissza hajóval. Ugye ez egyik sem a Totalcar hatásköre, de nem is lett így.
Mivel kilencen voltunk, ezért két autóba kellett volna beülni, ami előző este még megvolt a ház előtt, ámbár ezen a késői reggelen ez egyik hiányzott. Nem is akartuk elhinni. Telefon a nagyobb gyerekeknek, ugye nem ti voltatok? Tegnap este elmenetelkor ugye még láttatok az autókat? Azért elhinni még mindig nem akartam amit láttam. Illetve nem láttam.
Döbbenet.
Mit lehetne tenni?
Olvasónk most járt Kínában, és ahogy a levélből átjön, még ő maga sem tudta eldönteni, hogy eredeti autókat, vagy azok másolatát látja. Előzetesen annyit: a Lacetti és a Buick Regal (=Insignia) valódi GM termék ott is, szemben a Matiznak látszó Chery QQ-val. A Jeep-en elég sokat törtük a fejünket, de megvan a megfejtés, ez egy BAW Qishi, lánykori nevén Beijing Jeep, amit a szokatlan módon a gyártási jogok megszerzése után gyárt a Beijing Automobile Works. Köszönjük Józsefnek a kis úti beszámolót.
Tisztelt Totalcar Szerkesztők / Papp Tibi!
Ami az általam legtöbbet látott modelleket illeti, azok különböző VW modellek.Leggyakoribb a VW Santana, kettőt is láthatsz belőle a forgalmat mutató képen; a piros meg a zöld taxik után következik egy Passat, és utána két ilyen Santana is áll. Legtöbb rendőr járőrautó is ilyen, taxisok is előszeretettel használják. Utaztam párszor ilyennel, azt mondom, hogy nem rosszabb egy európai alsóbb kategóriáss autónál, pl. alap Fabia, Polo. Elég sok bennük a kopogós műanyag, de az illesztések pontosak, cd lejátszó szinte az összesben van. Természetesen katalizátor sem, meg hengerenkénti 4 szelep sincs ezekben az autókban, de ár/érték arányban megfelelnek a helyi igényeknek.
A napokban érkeztem vissza Kínából, ahol jónéhány "autómásolatot" láttam. Pontosabban külsőre a nálunk is meglévő gépkocsik, de a márkajelzés teljesen más.Néhányukat le is fotóztam.Ezeken kívül a legtöbb az valamilyen Daewoo/Chevrolet utánzat mint pl. a Matiz meg a Lacetti. Azért írom utánzat, mert nem hinném, hogy valami ottani leányvállalatosdiról lenne szó, ugyanis ezeket a modelleket megtalálni a nálunk is forgalmazott márkajelzéssel, csak jóval kisebb számban.
A Lacetti valamivel jobb, ára kicsivel több mint másfél Matiz. Belsőleg is jobban összerakták, kevésbé is zörög. A jó öreg Seat utánzat szintén ritkábban fordul elő, inkább "kisebb" városokban (Hangzou) van több mintsem Shanghaiban vagy Pekingben. Ilyent már nem is láttam kereskedésekben, csak mint kifutó modellt reklámozva, nagyjából kevéssel a VW Santana alatti áron. Ugyan ez a helyzet a Jeep utánzattal is. Kevés is van belőle és kereskedésekben sem igazán kapni.
A Matiz kívül-belül elég halvány, belül csak kopogós műanyag, kívül pár hónapos autónak kiesik a lökhárítóból az irányjelzője, eléggé zörög, stb.Az Opel Insignia "másolat" sokkal inkább a felsőbb rétegek autója, "kevesebbet" látni belőle és azt is inkább a fejlett nagyvárosokban. Első ránézésre a műszerfal világítást és néhány extrát leszámolva ugyanaz a minőség kivül-belül mint a nálunk is kapható modelleknél. Bár felszereltség függő is valószínű, ezekből már létezik a full extrás verzió is. Mindössze én nem ilyenben utaztam.
Ami minden típusra jellemző, hogy a motorválaszték szegényesebb, általában egy benzin, egy gázüzemű motor jár a legtöbb autóhoz. A felsőbb kategóriásoknál ez a paletta is bővül. Természetesen, ezt a kevesebbet is kissé más értelemben kell venni mint nálunk. Tény, hogy a lakosság kisebb százaléka rendelkezik autóval, de a nagyvárosokban már több mint felének van és emiatt autóból is egyre több van a kínai utakon.Végezetül meg pár érdekesség:a rendőrautóhoz gondolom a mosoly jelen kívül nem kell sokat hozzáfűzni, mint ahogyan a tűzoltó kerékpárhoz sem. Egyébként ilyen kerékpárból meglehetősen sok van, szinte minden parkban, nagyobb üzlet, üzem közelében látni belőlük.
Ami meg a buszt illeti az olimpiai karikákkal, az is kicsit helyi sajátosság. Ők azt mondják, hogy olyan nagy nemzet és annyi aranyat nyertek az olimpiájukon, hogy nekik külön karika jár a meglévők mellé. Természetesen nem lehet más, mint a párt színe.
További jó munkát, sok érdekes cikket!
Üdv
Molnár József
Küldő: Agoston
Címzett: Winkler Róbert
Dátum: 2010. április 12. 11:31
Tárgy: Nem tettétek fel a népítéletemet!
Kedves és mélyen tisztelt Szerkesztőség!
Kedves Winkler Róbert!Eljött az idő múlt hét szombaton (2010 április 10), amikor is rászántam egy délelőtti órát arra, hogy autómról egy teljes, véleményem szerint értékes népítéletet írjak.
A népítélet címe:a család védelmezője
2002-es peugeot 406 HDi (90PS)Sajnálattal írom, hogy a mai napig nem került fel a többi ítélet közé:(
Szeretném tudni, hogy mi ennek az oka, vagy ha ez idő, akkor mennyi idő múlva kerülhet fel. Teljesen kulturált szövegű és sokatmondó az ítéletem véleményem szerint, nagyon szeretném ha megjelenne.
Várom válaszotokat és további sok sikert!üdv.
Ágoston
Kedves Ágoston,
Mi lenne, ha kibírnál legalább egy átkozott munkanapot? Értem én, hogy remekmű a népítéleted, de mint tudjuk, a népítéleteket élesítés előtt ellenőrizzük, hogy ne kerünjön ki bármilyen hülyeség és ne torzítsa a statisztikát. Nyegleo néha konzíliumot hív össze, hogy nézzük meg, életszerű-e az adott írás. De szombaton és vasárnap legalább hadd pihengéljenek egy kicsit a dolgozók, ha te komoly munkát fektettél is az írásba. Köszönjük a megértést,
Üdvözlettel:
Winkler Róbert
Feladó: Ny.K.
Dátum: 2010. március 27. 18:30:39
Tárgy: Érdemes?
Címzett: Autódoktor
Tisztelt Totalcar!
Olyan kérdéssel fordulok Önökhöz, hogy mennyire volna érdemes elutaznom használt autót venni az ország másik végébe látatlanul? Konkrétan a Tiszántúlon lakom és Keszthelyen van az autó.
A kocsi egy 1990-es évjáratú, "nagyon megkímélt állapotú, garázsban tartott, első tulajdonostól" való Trabant 1.1 Kombi. A vételár 90 000 Ft lenne.
A kérdéseim a következőek:
- Vajon mennyire érdemes nekem átutaznom az országot ezért az autóért?
- Megéri-e a 90.000 Ft érte?
Megjegyzem, ilyen Trabit szeretnék már venni jó ideje, csak sajnos eddig "rozsdaboglyákat" találtam 130-150.000 Ft-ért. Ez az autó elég szép állapotúnak tűnik és - szerintem - korrekt az ára is. De mivel nagyon messze van, így elgondolkodtató, hogy megéri-e.
Szívesen fogadom jótanácsukat eme vétellel kapcsolatban, s akár konkrétan a márkára és típusra, mert nem volt még "négyütemű" Trabantom (pl.: típushiba).
Köszönöm megtisztelő válaszukat!
Ny.K.
Feladó: Balázs
Címzett: Winkler Róbert
Dátum: 2010. március 19. 14:14
Tárgy: előéleti pontok
Kedves Róbert!
Bocsi, ha kissé nehezen érthetően írok, de eléggé zabos a hangulatom.
2007-es írásodat böngésztem a neten, annak kapcsán írok, tanácsodat kérve, hogy 23 év (melyből csak az utóbbi 15 évben több mint 1millió km-t)vezetés, (okozott balaset nélkül!:-) ellenére a pontokat az elmúlt két évben szépen gyűjtögetem. Két gyorshajtás(az egyiknél a helyszínen megállapított 3 pont helyett egy értesítőt kaptam, hogy tévedés történt, 5 pontot kellett volna kapnom, ezért felemelték)és egy tiltott helyen előzés. Így elértem a 12 pontot, mellyel már egyre nagyobb veszélyben érzem a "kenyeremet".
Mit lehet tenni, mert a tanfolyam is 80-90ft-ot ér el, ami már elég érzékenyen érintene, de ha más nincs két-három hónap alatt összevakarom rá, vagy van-e erre vonatkozó tapasztalat, hogy kérelmezhető-e valami enyhítés?
VÁrom megtisztelő visszajelzésedet.
Üdvözlettel:
Balázs
Kedves Balázs,
Nagyszerű dolog, hogy eddig nem okoztál balesetet, de azért közel sem biztos, hogy ez kizárólag a te érdemed. A forgalomban van egy nagy adag tolerancia, például amikor te az aktuális gyorshajtásod közben tiltott helyen előzöl, a szembejövők nagyokat fékeznek, nehogy megöld őket és magadat. Tehát értem én, hogy te vagy a Schumacher, de a balesetmentesen levezetett millió dinamikus kilométer nem feltétlenül csak a te tudásodat dicséri.
El tudok képzelni számtalan olyan helyzetet, amikor a főnök, a megrendelő, a partner vagy az akárki belehajszolja a szállítót a veszélyes manőverekbe, tartani kell a határidőket, meg ilyesmik, de adott esetben egy család temetésén se hat túl vigasztalóan, hogy Balázsnak sietni kellett a tonerekkel. Tehát igazából magam is azt a megoldást támogatnám, hogy három évig, azaz a büntetőpontok elévüléséig maradj már egy kicsit a seggeden. Félelmetes dolog, ha a megélhetésünk kerül veszélybe, de másokat megölni még félelmetesebb. Hiszen minden balesetmentes kilométerrel csak nő a veszély, hogy a többi közlekedő egyszerre csak nem tud alkalmazkodni a tempódhoz.
A nullázódással kapcsolatban pedig hadd küldjek neked, és mindenkinek, aki szereti, egy bejegyzést az Autójogásztól.
Feladó: karexxrookie
Dátum: 2010. március 15. 9:07
Tárgy: Auto csere Hyundai-ra
Címzett: Papp Tibor
Üdv Tibi!
Tudom, sok ilyen levelet kapsz, de remélem ezt is elolvasod és figyelembe veszed. Autócsere érdekel, mert a 2006-os Dacia Loganomat le szeretném cserélni valami kisebbre, mert nincs szükségem ekkora autóra. Szóba jött a Fabia meg a C Corsa és most látótávolságba került egy Hyundai Getz. A Getzhez jobban vonzódom, de nem tudom, hogy miért. A csere oka az, hogy a Logan 1,4-ese megeszik közel 7 litert vegyesben és magasabb rá a biztosítás. Erdélyben a köbcenti után fizetünk mindent. Szóval a 2006-os, fullos(lol) Loganomat érdemes elcserélnem egy 2004-es Getzre, Corsára vagy Fabiára. Szigorúan csak 1200 cm3 alatt jöhetnek szóba, mert gyorsan nem hajtok, sokat sem megyek az autóval és ritka, mikor 4 személy ül benne. 23 éves vagyok és önellátó, ami a fizetésem illeti, és hát a benzinszámla kicsit érzékeny pont. Előre is köszönöm a válaszod, kérlek, írj, amint tudsz.
Tisztelettel,
karexxrookie
Szia,
nem tudom, mit vársz az autótól.
Ha az a fő szempont, hogy nagyon keveset fogyasszon, akkor a Corsát javaslom, méghozzá az ezres motorral. De azzal tényleg nem megy, komolyan mondom, de erőlködés nélkül fogyaszt 6 liter alatt.
Ha azt szeretnéd, hogy azért icipicit haladjon, legalább városban, akkor inkább egy Fabia vagy Getz, bár szerintem, ha nem vagy extrém takarékos vezető, maximum egy litert tudsz spórolni százon, ami kis futásteljesítmény mellett nem jelent nagy megtakarítást.
Nem tudom, milyen a szervizellátottság, de én csak akkor vennék Getzet, ha a szomszédban van egy szerviz hozzá. Nehogy kelljen hozzá alkatrész, ami ráadásul nem túl olcsó. Az ésszerűség szempontjából a Corsa és a Fabia a nyerő, mert azokból több van, van hozzá utángyártott alkatrész, sőt, valószínűleg bontott is.
Ha viszont az is szempont, hogy az autó jó is legyen, azaz: ne legyen háromhengeres hangja, hegymenetben ne kelljen hármat visszakapcsolni, csak kettőt, legyen csendes és néha autópályázni is lehessen vele - ez esetben a Corsa 1,2-es változatát javasolnám, pont belefér az 1200 köbcentis határba. És nem vészes az étvágya.
A Skodák közt mifelénk akad pár beteg példány, de alapvetően jók, nagyjából ez a helyzet a Corsával is. Vagyis, oda kell figyelni, hogy egyenesen megy-e, nem ég valamilyen kontroll-lámpa, mennyire volt törve, ha volt; azaz a szokásos dolgokra. A Hyundai Getz népítéletei között gyakorlatilag csak elégedett tulajokat találni, ám a minta is lényegesen kisebb.
Ezek között a kiskocsik között szélsőséges eltérések lehetnek felszereltség terén is, nem tudom, mik az elvárásaid, de a Skodából és a Corsából már-már fájdalmasan mezítlábas példányok is vannak, én azért azt javaslom, hogy szervo legyen benne.
Üdv,
Pt
Kevés idővel hozzá se fogjon senki: ez nem lesz rövid. Elvégre pénzről van szó, sok pénzről.
Első levelünket egy finanszírozó írta - érdekes infókkal egészíti ki a finanszírozási történetet. Ezek amúgy sem fértek már bele a cikkbe, de most itt van ínyenceknek. Kiegészítve még egy insider trükkel, amin ledöbbentem: a bank gyakorlatilag olyan árfolyamon számolt, amilyenen akart.
A második levél hosszabb, és nem túl vidám. Az ügyfél, aki elveszítette az autóját, leírja, hogy mi, s hogyan történt. Elgondolkodtató. Már csak azért is, mert valóban az jön ki a történetből: az ügyfél kizárólag a saját felelősségére lehet tudatlan - a bank legalábbis így látja. Olyan még úgy sem volt, hogy a hitelintézet húzta volna a rövidebbet. És ebben a magyar felügyeleti szerveknek komoly felelőssége van: tétlenül nézték, ahogy az őrült versenyben az ügyfeleket behúzzák a csőbe.
Vagy tévedek?
Feladó: Sz.
Dátum: 2010. március 9. 11:20
Tárgy: A frankhitel már rég nem frankó
Címzett: Papp Tibor
Kedves Tibor,
Érdeklődve olvastam írását az autófinanszírozási helyzettel kapcsolatban. Kiváló a cikk, amennyiben megengedi, kiegészíteném információit az árfolyam különbözettel kapcsolatban.
A helyzet az, hogy ez a remek válság előtt-ahogyan Ön is írta- irtózatos verseny alakult ki a piacon. A volumenkényszer hatására a drága importőrök nyomást gyakoroltak a kereskedésekre, az anyabankok a lízingcégekre, ez a két „társaság” pedig igen rossz házasságot kötött.
A verseny hatására a finanszírozók is "ölték" egymást a piacon, egymást felüllicitálva százmilliós jutalékelőlegeket, milliárdos készletfinanszírozási kereteket adtak kamatmentesen a kereskedéseknek, aminek viszont ára volt.
De min tudták-tudják ezeket a költségeket megtermelni?
A mai Passat teszt megjelenése után jött pár levél, amelyek teljes önértékelési zavart okoztak nálam. Soha még ilyen hülyének nem éreztem magam, beleértve a Lancia Delta nem működő klímáját.
A téma ugyebár a Passat elektromos rögzítőféke, amely hol automatikusan oldott, hol nem. Végigpróbáltam, hogy van-e bármiféle összefüggés aközött, hogy a motor leállítása előtt vagy után kapcsolom be, netán ha közben nyomom a féket, vagy sem, de nem jöttem rá a megfejtésre. Össze-vissza működött. Továbbá ott a nem lekapcsolódó világítás.
Erre jött egy levél:
Feladó: Dávid
Dátum: 2010. március 8. 8:51
Tárgy: A magánzó Passatja
Címzett: Papp Tibor
Tisztelt Papp Úr!
Passátosként az 1.4 Tsi Passatos cikkéhez 2 hozzászólásom lenne:
- a rögzítőfék automatikusan old, minden esetben, ha a vezető biztonsági öve be van kötve.
- a világítás lekapcsol, ha a távirányítóval bezárja az autót (Coming- /Living Home funkció).
Üdvözlettel,
Dávid
Oké, értem, én nem merem úgy otthagyni, hogy világít. Gyáva vagyok, és még ma is van pár olyan típus, amely hajlandó így leszívni az akkuit, inkább nem ácsorogtam a hidegben azt várva, hogy mikor kapcsolja le. Megvan tehát a megfejtés, már ami a Passat világítását illeti.
Csakhogy én mindig bekapcsolom az övet, és az esetek 95 százalékában elindulás előtt. Erre jön a következő levél:
Feladó: Miklós
Dátum: 2010. március 8. 13:55
Tárgy: A magánzó Passatja
Címzett: Papp Tibor
Kedves Tibor!
Két észrevétel a cikk végével kapcsolatban (elektromos rögzítőfék illetve világítás):Passatom van, 2006 óta, igaz a highline felszereltség + DSG de nálam a következő van:
A rögzítőfék, ha aktiválod magától csak akkor oldódik ki, ha be vagy kötve (biztonsági öv), ellenkező esetben csak kézzel oldható ki. Ha az autóban van auto hold funkció megálláskor automatikusan bekapcsol. Persze automata váltónál nekem ezek kevésbé fontos funkciók.A világítás nálam ha automata vagy normál módban van akkor leállítás után pár másodperccel kikapcsol, illetve az autó bezárása után azt hiszem 10-15 másodpercig vár (hazataláló mód féle), de elvileg ez állítható vagy kézzel ha van multifunkciós kijelző, vagy a szervizben.
Üdv
Miklós
Meg még egy, lényegében ugyanazzal az infóval:
Feladó: Zoltán
Dátum: 2010. március 8. 11:32
Tárgy: A magánzó Passatja
Címzett: Papp Tibor
Üdv!
Szeretnék pár szót szólni a cikkről (azaz inkább a passatról).
Nekem is comfortline-om van, igaz, még 2006-os és pdtdi-motoros, 140 lovas.
De a kézifék ugyanúgy működik, tehát:
Számít, hogy be van-e kapcsolva az öved. Ha be van, ha nincs, ugyanúgy igaz, hogy bármilyen sebességben van az autó, lenyomott féknél ki tudod engedni a kéziféket. Viszont ha be vagy kapcsolva, be van húzva a kézifék, bármilyen sebességben (üresben is) ki tudod engedni úgy, hogy elkezded felengedni a kuplungot és rálépsz közben a gázra. Ha nem vagy bekötve, ezt nem engedi meg. Vicces, mi? :)
Az én passatom nem multikormányos, nem tudom, számít-e ez, de ha én tompítotton (nem automatán) hagyom, 1 perc után lekapcsolja a világítást, miután kivettem a "kulcsot". A helyzetjelzőre ez nem igaz. A belső fényekhez nem 1 perc, hanem talán 5 is kell,míg elalszanak, ha nem zárod be, akkor 15 is.
Amúgy érdekes a zajszintméréses rész, szerintem érdemes lenne minden autóban elvégezni, szerintem fontos szempont. :)
További jó munkát: Sz.Z.
Kész vagyok. Mondjuk nem értem, hogy egy ártalmatlan arrébb parkoláshoz az udvaron belül miért kellene biztonsági öv, és ha mégis kell, mi köze ennek a rögzítőfékhez. (Amúgy az autók háklijainak utána szoktam olvasni, de a tesztautóban nem volt használati útmutató.) Végül megjött a megmentő levél Árontól.
Feladó: Zoltán
Dátum: 2010. március 8. 14:52
Tárgy: A magánzó Passatja
Címzett: Papp Tibor
Szia Tibi!
A Passat elektromos rögzítőfék működése nem nehéz, csak a kuplungot mindig a padlóig be kell nyomni indulás előtt (mint amikor az autót indítjuk be) és akkor minden gond nélkül kis gázra is simán elindul. Nekem is fél évembe került, mire ezt kitapasztaltam :)A rögzítőfék automatikus működése létezik, csekely 40 eurós extra, és Auto Hold a neve. Nekem van, és remekül teljesít, minden stopnál megfogja az autót, függetlenül hugy lejtőn vagy emelkedőn vagyok. Ha a motort lekapcsolom, akkor automatikusan aktiválja a kéziféket.
Üdvözlettel,
Áron
Kedves Áron,
köszi, azt hittem, kezdek hülyülni. De végre itt a megfejtés: nem mindig nyomtam ki tövig a kuplungot, megjegyzem, a Passat kuplungja elég magasan fog, mint általában a VW-kuplungok, így nincs igazán értelme, hogy az ember a padlóig tiporja. Szóval, itt a turpisság. És úgy tűnik, valóban az Auto Hold funkciót hiányoltam, gondolom, ez pár sornyi sziftver lehet, de megér ennyit. Elvégre, nélküle az elektromos kézifék értelme vész el: a kényelem.
Feladó: Röff
Dátum: 02/19/10 12:11:14
Tárgy: Focus vagy Corolla?
Címzett: Papp Tibor
Sziasztok!
Autóvásárlással kapcsolatban lennék kíváncsi a véleményetekre.
Aránylag fiatal, de olcsóbb autót szeretnék venni.
Elsődleges szempont a "melóbajárás", amihez persze megfelel a jelenlegi 1996-os Swiftem is. Azonban évente 3x-4x szükség lenne egy nagyobb csomagtartójú kocsira. Három gyerek mellett néha kell... :D
Max. 10 éves és millió alatti kocsit keresnék. Olasz és francia kocsikat kilőttem (bár a Peugeot 307 tetszik), a Daewoo/Chevrolet-t szintén sztornóztam.
A rostán így két típus akadt fent. 2000-es Corolla és szintén 2000-es Focus.
A csomagtartók mérete nagyjából egyforma (a Corolla picit nagyobb). Árban hasonló, 700-800 ezer körül mozognak. Az esetlegen alkatrészárak talán a Ford mellett szólnának (vagy nem?), a megbízhatóság miatt azonban a Corolla felé húznék.
A belsejét tekintve mindegy, nem a műszerfal anyaga számít, inkább a fogyasztás/megbízhatóság.
A két kocsi közül melyiket tanácsolnátok?
(itt három hirdetés linkje volt - PT)
Segítségeteket előre is köszönöm.
KG
From: Zoli
Targy: elmenyauto
To: Totalcar
Tisztelt Totalcar!
Évek óta szeretnék egy kis sportautót .Ez ügyben kérném segítségüket.
Egy régebbi 8-12 éves Japán vagy Német autóra gondoltam kb. 200 lóerővel, hátsókerék meghajtással.
Második kocsinak használnám, élmény autónak, így nem számít hány személyes, mekkora a csomagtartó és a kényelem sem.
A legfontosabb, hogy öröm legyen vele kanyarodni, gyorsulni és lassulni.
Tudom, hogy az ilyen kocsik drágák, a fenntartásuk még drágább és, hogy megvásárlás után még egy vagyont kell rákölteni, hogy használható állapotú legyen. Nekem 3- 3.5 Millióm lenne rá.
Arra kérem önöket, hogy ajánljanak nekem néhány kocsit, melyek eddigi tapasztalataik és a leírtak alapján a legjobb ár-érték aránnyal rendelkeznek.
Üdvözlettel, Zoli
Kedves Zoli!
Két cigarettát is elszívtam, míg végiggondoltam válaszom. Ez azt jelenti, hogy igazán megrágtam a problémád. Tessék, itt a válaszom. Egy BMW E36 28i a te autód. Lehetőleg 98 utáni, utolsó szériás. Mindenféle tanyasi trükk nélkül is 193 lóerős, nyomatéka pont elegendő. Másfél-kétmillióért patent állapotút találsz (hozzáértővel nézd meg!) és bőven marad zseton a zsebedben ahhoz, hogy valamirevaló játszóautót csinálj belőle (fék, futómű, difihűtő, sperr esetleg cső). Alkatrész (komoly versenycucc is) akad hozzá és – bár lehet, hogy ezért a japánautósok kicsontoznak – olcsóbb is, mint a tengerentúli vasakhoz. Finom, szívómotoros karakter, sok-sok kilót ki lehet belőle dobni és bírja a rúgást, nincs benne spéci, méregdrága M-alkatrész.
Ja, és ne hallgass azokra, akik szerint a BMW a legprofánabb megoldás és automatikusan minden ruppótlan bunkónak ez jut eszébe. Hülyeség. Egyszerűen azért épít mindenki azt, mert elérhető hozzá bármi, nem túl drága, tartós és van vele tapasztalat bőven.
Különben pedig ne hallgass rám, ez csak a véleményem, az meg olyan, mint a seggluk...
Üdvözlettel
Vályi István
Talán csak annyit, hogy Cs levelében is felbukkan a magát makacsul tartó gondolat, hogy a bérfirkászt nálunk karakterre vagy flekkre vfizetik. A helyzet az, hogy nem. Belső munkatársaink havi fizetést kapnak, külsős szerzőinket pedig cikkenként fizetjük.
Hogy a levélíró milyen logikai láncolat mentén jutott azokra a következtetésekre, amikre, azt én meg nem mondhatom, de személyes adatait nem hozzuk nyilvánosságra, elvégre csak egy Cs-vel írta alá a kamu emailcímről küldött levelét. Kíváncsi volnék viszont az irodalmárok véleményére.
-------------------------------------------------------------------------------
személyes adataim,
ideértve az email és IP címeimet,
NEM PUBLIKUSAK!
Nagyon nagy kanyar van az agyadban,
tudod, szöglet, winkli, ezért is vagy winkler.
Hiába, névben a végzet.
Hogy miért is?
Egy országos hírű, hírhedtségű "autós szaklap"
(ha már eddig felkapaszkodtatok,
mert a sikeretek nem a "tudás"-ról szól,
hanem amolyan "vakok közt a félszemű"
(ostobák közt a félművelt)) császársága)
első embere miért is használ
- napi rendszerességgel
- tök feleslegesen, merő életérzésből, "menőzésből", kényelemből, ..
- hatványozottan környezetszennyező
járművet?
Jó.
Példát kell mutatni a népnek.
De ilyet?!?!?!
"átszámolok mindent Suzukira,
vagy lélegeztetőgépre,
hogy a nép is megkapja
a napi betevő demagógiáját"
Na.
Itt meg szeretnél legalább demagóg lenni,
de csak az öntelt gőg büfög belőled.
Régen "közvélekedési szlogen" volt a "Hülye trabantos!".
Ma már nincsenek trabantok, de vannak suzukik.
Most a "Hülye szuzukis!" a menő mondat.
Meglehetősen szánalmasnak, hogy:
- Ha egy autós ujságíró végképp nem tud miről írni,
pénzét meg a megjelent karakterszámra kapja, hát
leírja a varázsmondatot: "Hülye szuzukis!",
vagy vmi hasonló, pl. "Ruppótlan hülyegyerek!"
Ezzel ki van töltve a hasáb, dől a lé,
meg a jól végzett munka utáni elégedettség is......
Ír mellé tök mindegy mit, egész mást, csak úgy kitöltőnek..
A dieseles cikknek is - csoda és örvendetes, hogy volt neki
érdemi tartalma is - csak a mélytengeri puhatestüek
násztáncáról nem írt, de minden más benne volt.
Hogy mekkora gyíkok vagytok.
Mennyit fogyaszt az ujgazdag szimbólum trágyavas terepjáróm,
MERT NEKEM TEREPJÁRÓM VAN ÁM (primitív dicsekvés),
és külömben is hülye szuzukisok.
Na?!
Jó cikket írtam???
Vagy jogdíjat szeretnél, mert a te szerezted?
Az is szánalmas, ahogy a pórnép erre vevő, ráadásul Magyaroszágon extrém mértékben. Mert az mindenkiben természetes ösztön, hogy jobbak, szebbek, külömbek akarunk lenni mint bárki más.
Minden embernek, a kisembernek is kell a mentális kenyér, a sikerélmény,
és ha már nincs minek örüljön az életben, akkor szerez, csinál magának örömet:
- engem úgy hívnak, hogy: "Hűdeflancos(nemesi)nevemvan".
pl Kováts Vargha Kisch István,
Bvalyfucknádasalsóaljay Tahomák Verszaccccsy
- jaj de szép az ingem, telefonom,
divatszar semmivel sem jobb iPhone-om van.. iPod iPhone iPad iShit
- izmos vagyok, szép és nagy melleim vannak,
és olyan cinkeltdobókockás a hasam hogy hatost, azaz hátast dobsz tőle..
gyönyörű és milyen "egyedi" "sármos" a mintára nyírt
pofaszőröm, pinaszakállam van... a kecske seggén legalább kevésbé nevetséges
- nekem Zaporozsecem van ám, nem szar trabantom,
- nekem opelem van ám, ami már kis ferrari, nem ám szar suzukim
- "na most jól kib..k vele, nem megyek ki az előző sávból",
vagy "ha előzni akar, én is nyomom a gázt", hagyszopjon a géé,
"nehogy mán' egy lada,tico,suzuki,.. elkerüljön, leelőzzön
- Minden műkopasz, mesterséges szőke, bájgúnár-borosta,
bájgúnár-szakáll (a f.szm köré is tudnék mintát nyírni)
nem több az elemi erővel feltörő beteges feltűnési viszketegségnél.
- A "Külömben is mindenki más hülye!" - vallást is sokan gyakorolják.
"A suzuki a Ti autótok!" mondat így teljes.
"A suzuki a Ti autótok, én meg egy ostoba beképzelt köcsög vagyok."
A régi suzuki swift-et (nem kocka) a 80-as évek 2. felében tervezték,
és olyan is. Törése pont mint a II-es golfé, se nem jobb, se nem rosszabb.
Felszereltsége: amit kért a vevő. Egyébként egy olyan kisautó, ami nem is akar nagyobbnak látszani. Nem akar nagyravágyni mint az a népautó, ami státusszimbólum akart lenni, és keletebbi csórikámországokban, pl. nálunk, az ostoba márkamajmok között ez kicsit sikerült is neki.
A swiftet csak az nézte le, aki
meg sem tudta venni,
nem ismerte
ostoba márkaillúzióban élt, él.
Nem mellesleg most a válság hatására sok minden megváltozott
főleg a hitelek terén, és aki eddig jó pár évig a céges, vagy
családi kölcsön passath-ból, mini-ből, vagy bármilyen más vasból
nézett keresztül fábián, aveón, és főleg swiften, az most lehet
hogy a buszmegállóból nézi irigykedve még a kereklámpás ladákat is.
Robikám egy pár évig nagyon rád férne ez az életérzés, hogy focipályányi arcod normálra zsugorodjék.
Egyébk. továbbra is bunkózzatok csak a saját olvasóitokkal..
(hülye suzukis, ruppótlan hülyegyerek)
Okooooos.
Pontosan ez az amit ebben a kbasztt ország sok-sok állapolgárában gyűlölök.
Süt belőlük a
- a gennysárga irigység mindenre, ami nincs, arra is
- jól kibsz mindenkivel
- kizárólag a TILTÁS az ami egyetlen az is elsorvad idegsejtjének "eszébe jut" Pl. kamionnal előzni tilos szakaszok helyett, az "szigorúan az előzés idejére megngedni 100km/h a 90 km/h helyett, de a gyökér ezt nem is értené..
Mint "vezetőink", a politikusok, és hivatalnokok.
Gondold csak végig, aki kitalálta, megszavazta, tehetett volna ellene, de..
mindnek:
regadó AJKA
műszaki+eredetv AJKA
arisjus AJKA
balaset+kötelezőműszaki AJKA
üzemanyagár AJKA
az ország letarolása AJKA
szmogriadó AJKA
parkolás AJKA
...
és ezekkel a "Hülye <akárki>" cikkekkel
ti is beálltatok az AJKA sorba.
A szomgriadó:
a mai felfogás a megváltást a
- az autógyárak innovációjában
- az autósok pénzében
- az autósok belátásában
- tiltásban
látja. Meglehetősen beszűkült, korlátolt felfogás.
1. legyen szüksség kevesebb kilométerre.
1.a A legtöbb ember találjon megélhetést lakhelye értelmes közelségében.
(minden 4-ik dógzó ne JÁRjon "pestre" az EGÉSZ ORSZÁGBÚÚÚÚ)
1.b Fogyasszunk helyben. Vizet ne vigyünk a Kálimedencéből Debrecenbe.
pécsi tejet Miskolcra, spanyol sárgarépát magyarnak átcsomagolva bárhova..
2. lehessen a fővárost elkerülni, teljes M0
3. elegendő és megfelelő P+R, hozzá elfogadható áru és szinvonalu tömegközlekedés
4. a Budapesti lakóingatlanok fűtésének
hatásfoka? korszerűsége? milyen?
Márpedig a szmog közel felét a szar fűtés termeli. (Pont)
Miért csak az "autós" az, akit lehet még tovább nyúzni?
Mindez csak a megfelelő jogi/gazdasági környezeten múlik,
ami a -jogkövető magatartással is- megfizethető és kiszámítható közterheket jelentene. De ezt a politikusaink -az összes- vagy fel sem fogják, vagy saját zsebre ellenérdekeltek.
Vidék annyi fejlesztést kap, ami Budapestnek érdeke.
Első autópálya: M7 = A "pesti" tudjon nyaralni.
Budapestet magát is agyatlanul fejlesztik,
M0, azaz 1942 - 2010 és nincs kész.
De legalább szétverték a mezőgazdaságot, "mert az komcsi vívmány",
minden üzemet eladtak, szétvertek..
MOST 2010ben ha lemész a 2es metróba, ott öntvénytábla és cirillbetü van/volt minden kocsi oldalán.
A magyar mezőgazdaság szétverésével:
- a magyar termék nem jelenik meg nyugat-eu-ban,
a francia és holland parasztok legalább nem haragszanak/tüntetnek
ellenünk is
- mi legalább jól megvásároljuk az ő termékeiket, piacuk leszünk,
mennyire is szeretnek minket?
de legalább a pórnép megélhetését elvették,
közel 100% munkanélküliség sok-sok településen..
és így tovább
és így tovább
és így tovább
és így tovább
De legalább Winkler Rőbert is nagyon trendi,
hogy személyesen és "munka"társain keresztül
még jól belerúg társadalmunk adhoc kiválasztott
kisebb nagyobb csoportjaiba.
"Ruppótlan hülyegyerek"
"Hülye suzukis"
"Bunkó ujgazdag terepjárós"
...
Mégegyszer: személyes adataim továbbra sem publikusak.
szia:
Cs
Tárgy: 15 éves Fiat Panda második autónak
Dátum: Sun, 21 Feb 2010 14:36:05 +0100
Feladó: Tamás
Címzett: Nepperűző
Kedves Nepperűző!
Második autónak szeretnék egy olcsó, takarékos városi kisautót. Ami azonnal eszembe jutott, az a Fiat Panda kb 150eFT-ért, mert olcsó a javítása és keveset fogyaszt. Azon is gondolkodtunk a Feleségemmel, hogy inkább most fektessünk be 1-1,3 milliót (ez a legfelső határ), és legyen több évre egy megbízható, biztonságos Mazdánk pl., de ez fenntartásban amennyire tudom, magasabb biztosítási díjakat és drágább szervizelést jelentene. Vagy pedig van még az arany középút 500ezer körül, de az meg pont a legveszélyesebb állomány, és ugyanúgy drága a fenntartása.
A kérdés lényege tehát az, hogy van-e esélye egy 15-20 éves Pandának még néhány 10ezer km-es futásra néhány 10-ezres szervízköltséggel? Vagy tud-e ajánlani más ilyen árú autót, amit érdemes még megnézni?
Tisztelettel:
Tamás
Kedves Tamás!
Amennyiben Fiat Pandában gondolkozik, ne csábuljon el a régebbi, kis maszkos autók valamelyikére, mert azok borzalmasan rozsdásodnak, és a hátsó futóművük mai mércével életveszélyesnek mondható. Válasszon az 1993 utáni példányokból, azoknál a korrózió szinte nem téma, csak az ajtók szoktak rozsdásodni, olyanból meg van rogyásig a bontóban. Az 1000-es Fire motor igen egyszerű, megbízható, a 250-300 ezer kilométeres futásteljesítmény szinte garantált egy ilyennel. A szörnyű dízelt nem ajánlanám, némi takarékosságért cserébe borzalmasan zajos, nem is túl erős, nem is kifejezetten megbízható. A 750-es motor a mai forgalomhoz gyenge.
Készüljön rá, hogy a váltóban a második fokozat szinkronja szinte mindegyiken kopott lesz, és recseg visszaváltáskor. Ha igazán élvezni is szeretné a kocsit, vásároljon dupla vászontetős kivitelt - nyáron óriási élmény, ezt csak azok tudják, akiknek volt már ilyen autójuk, vagy hasonló Renault R4-esük, Citroen 2CV-jük, Dyane-juk. A lengéscsillapítók gyakorta rosszak, viszont olcsók, a kormánymű pedig érzékeny arra, hogy a gumiharangok épek legyenek, máskülönben hajlamos tönkremenni. Az alkatrészárak viccesek, a szerelés lényegében szét- és összehajigálás komplikáltságú, a Panda zseniálisan praktikus jármű. És meglepően tágas is, négy felnőtt valóban elfér benne, s a csomagtartója sem kisautónyi méretű, még alaphelyzetben levő hátsó ülésekkel sem. Általában megbízható szerkezet, negyven-ötvenezer kilométereket minimális karbantartással ki szokott bírni.
Hasonló árban kaphat jóval kevésbé praktikus és dinamikus Marutit, esetleg Citroen AX-et, Peugeot 106-ot, hasonlót, de egyik sem olyan praktikus, mint a Panda. Ha nem nyúl nagyon mellé, a három-négy év gondtalan, filléres autózás szinte garantált lesz. Aztán kidobja, vagy eladja, nem fog fájni.
Üdvözlettel
Csikós Zsolt
Feladó: valaki
Címzett: valaki
Tárgy: valamiről
Dátum: valamikor
Szervusz Tibor!
Nem tudom, hogy zavarhatlak-e ilyen kérdéssel, és azt sem tudom, hogy éppen te tudod-e a választ.
Na mindegy; a lényeg, hogy használt autót akarok venni max. 1,3 millióért.
A szempontjaim: legyen kényelmes és jól felszerelt, menjen elfogadhatóan, ne fogyasszon nagyon sokat és nézzen ki jól kívül és belül is.
Néhány nap keresgélés után beláttam, hogy ezek így együtt eléggé leszűkítik a kört (úgy látom hogy a legszűkebb keresztmetszet a "nézzen ki jól belül").
Két tippem van magamnak: Alfa Romeo 156 és Lancia Lybra. Mindkettőből az 1.9 JTD kombi felé húz a szívem és a célszerűség is.
DE:
- szabad-e 10 éves JTD-t venni?
- szabad-e 10 éves Alfát, illetve Lanciát venni?
- milyen "gyenge pontokat" kell mindenképpen ellenőriztetni vásárlás előtt?
- melyik márka ajánlott inkább?
Köszönettel
Karsai Krisztián
Kedves Krisztián,
most azt kellene írnom, hogy nem szabad. De nem írom. Most az összes francia/német/japán/koreai autó hívő felsikolt, hogy ne engedjem, hogy egy ember tönkretegye magát. Az emberek ugyanis imádják rákényszeríteni a véleményüket másokra. Ha így gondolkodnék, most azt kellene írnom, hogy vegyél egy Toyota Avensist, 1,6-os benzinmotorral. De hová lenne így a világ?
Továbbá, az nem lehet, hogy minden nap hányingerrel ülj be az autódba.
Azonban, vannak bizonyos dolgok, amelyekre fel kell készülnöd. Például, döntened neked kell, én maximum több oldalról világíthatom meg a kérdést.
Ha ezek új autók lennének, és mondjuk 2000-ben kérdezted volna, melyiket vedd, egyértelműen az Alfát mondtam volna. Mert újonnan jobb autó volt. Arról nem is beszélve, hogy egy Alfa 156-nál csak egy autó lehet szebb: a 156 SW. Még ha kisebb is a csomagtartója, mint a Lybra kombié.
De ma 2010-et írunk, is itt bejön egy újabb tényező. Az Alfát alapvetően a sportos, hajtós emberek veszik, a dízelt pedig azok, akik még sokat is futnak vele. Mennyi a sok? Évi 20 ezer kilométernél még nem éri meg. 30 ezer? Talán csak ennyi. Az mára 300 ezer km, még akkor is, ha véletlenül kevesebbet mutat a km-számláló.
Hiába hasonlóak a műszaki alapok, a Lancia Lybrát inkább egy nyugisabb réteg választja, nekik szól. Bár a gyári kommunikáció szerint ugyanaz a futómű is, valójában jóval lágyabb hangolású, és egyszerűbb konstrukció a Lanciáé, mint az Alfáé. Elöl sima MacPherson, szemben a 156-os kettős keresztlengőkarosával, az Alfa ennek köszönheti a sportos kormányzását (és a közel 12 méteres fordulókörét). De hátul is teljesen más konstrukció a Lanciáé. A lágyabb hangolás miatt nehezebben veri szét magát és az utasteret a futómű az Alfák állandó problémája, hogy valami kiverődik a sok lengőkar közül.
A Lanciának talán nem tiporták ki a belét sem annyira, mint a temperamentumosabb alfások. Persze, mindkét tábortól elnézést, biztos vannak kivételek, de az arányok biztos ilyenek.
A Lybra mellett szól, hogy valamivel tágasabb, és a kombi rakodónyílása is egész normál méretű. Viszont lényegesen kisebb a választék a piacon, mint Alfából. Ha ránézel a Népítéletre, az is feltűnhet, hogy a lybrások meglepően elégedettek, míg az Alfáknál arányaiban több a negatív és közepes ítélet. A Lancia viszont, a ritkasága miatt bonyodalmakat tartogathat: ha alkatrész kell, nehezebben kapsz, bontóban is alig találsz, csak az erre specializáltaknál. Nem tudom, hogy hol élsz, de mielőtt döntesz, nézz szét a környéken.
Még mielőtt ezt hinnéd, hadd tisztázzak valamit. A Lybra nem egy jó autó, még a vele egyidősekhez viszonyítva sem túl tágas, bólogat, mint egy hintaló, a rádiója (hiába kap Bose plecsnit) szánalmasan szól. De tényleg olasz jó ízléssel van megcsinálva a belseje, bár az olasz autók utastere drámai sebességgel képes lelakódni, főként, ha Alcantara. Szóval nem a gyári fényképekből kell kiindulni, azok a 10 évvel ezelőtti állapotot tükrözik.
Ha a vásárlásra kerül a sor, érdemes odafigyelni a szokásos dolgokra: törésnyomok, kopogás a futóműből, egyenesen megy-e, satufék esetén bekapcsol-e az ABS, hűt-e a klíma, ég-e valami visszajelző. (Ha nem ég, persze az sem jelent semmit, simán kiforrasztják a műszerből.) Légzsákfedelek épek-e, jók-e az illesztések, hézagok, nincs-e félrekopva a gumi, egyenesen megy-e az autó.
És itt jön a JTD-motor. Ezt mindenképp érdemes megvizsgáltatni egy dízelesnél, pl Bosch műhely, jók-e az injektorok, kompresszió, turbó állapota. Óriási, nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy óriási előny, ha nem túl régen cseréltek benne injektor-sort, mert az 150 ezer kilométeren túl szinte garantáltan tönkremegy minden common-rail dízelben, bármikor, a javítás ára pedig közelít az autó értékéhez. Ja, és ha a kuplung kopott, gondolatban add hozzá a kéttömegű lendkerék árát az alkatrészhez. Ez a helyzet, és nem véletlen, hogy ugyanennyiért átlagban egy 3-as BMW, C-Mercedes vagy egy A4-es Audi 4-6 évvel idősebb. Kábé ez tükrözi a járművek műszaki értékét, fenntartási költségeit és életkilátásait.
Ha a fentiek után maradsz mégis a Lybránál, vedd kérlek fontolóra az 1,8-as benzinmotort, ha esetleg az Alfára csábulsz el, akkor viszont mindenképpen a kétliterest. Ne a kisebbeket, azokkal jóval több a baj.
Úgy tűnik, az autókeresés kezdeti fázisában vagy, és kicsit túlzottan leszűkítetted a kört. Nem feltétlenül az a baj, hogy két olasz autóra. Egyrészt, ha kimész az utcára, láthatod, hogy ezek a kocsik is részt vesznek a forgalomban, tehát nem igaz, hogy állandóan a szerelőnél állnak.
Viszont, ha már leírtad a célszerűség szót, hadd tegyek hozzá valamit. Az ésszerűség jegyében talán jobban járnál egy Fiat Stilo JTD kombival, mert ugyanannyiért: modernebb, nagyjából feleannyit idős, ugyanaz a motorja, van hozzá minden alkatrész. Ez sem tökéletes, meg eláll benne mindkét kesztyűtartó fedele, meg könnyen beázik, és hasonlók, de olyan nagy vész nincs vele, ha a fenti pontokat átvizsgáltatod rajta. Ha viszont úgynevezett prémiumautót akarsz olcsón, csak a beugró lesz kedvező, a többit később törleszted. Ha nincs szerencséd, nagyon sokat.
Üdvözlettel:
Papp Tibor
Mostanában elég sokat írtunk a környezetvédelemről, illetve a korlátozások, mérési rendszerek hiányosságairól, tévedéseiről. Az egyik legfájóbb pont sok autós számára, hogy az eddig környezetkímélőnek tartott autója hirtelen átkerült a gonosz, szennyező kategóriába, azaz a jelenlegi rendszerben piros matricát kapott, vagy kapna. Ugyanezek az autók azonban Európa jobban működő országaiban többnyire megőrizhették a régi besorolásukat, ami a magyar autós számára még bosszantóbb. De itthon van rá lehetőség, hogy a saját szintjükön legyenek kezelve ezek az autók, egy olvasónk ugyanis megtalálta azt a jogszabályt, amely szerint a pirosat kapott kocsik egy nagy része átsorolható kék matricásnak, reméljük, nem módosították azóta a szabályt. Ne adják fel!
Készüljenek, hogy ebben a témában napokon belül születik majd egy bővebb cikk is. Addigi is - maradjanak velünk.
Tárgy: Piros-kék zöldkártyaplakett
Dátum: Fri, 19 Feb 2010 10:49:53 +0100
Feladó: zzolka
Címzett: Csikós Zsolt
Tisztelt Csikós úr!
Azt hiszem, erről nem tud: "az 1996. január 1. napját követően az Európai Gazdasági Térségről szóló megállapodásban részes államban újként forgalomba helyezett katalizátoros, szabályozott keverékképzésű, otto-motoros gépkocsit az ENSZ-EGB83.02/B. jelű jóváhagyási jellel ellátottnak kell tekinteni és a forgalomba helyezés engedélyezésekor, illetőleg a gépkocsi üzemben tartójának kérelmére a 4. környezetevédelmi osztályba kell besorolni/átsorolni."
Itt a link is, ahol találtam: http://www.nfgm.gov.hu/data/cms1203256/MR_mod.pdf
Így hát akár egész sok autó szaladgálhatna kék matricával, persze ehhez új forgalmit kellene csináltatnia a tulajdonosnak saját költségen, hogy végre ne helytelenül a 2-es, hanem a 4-es környezetvédelmi osztály legyen feltüntetve benne!
De ez Magyarország...
Zolka
A múlt heti, károsabb-e az öreg dízel az újnál témakörű cikkemre újabb levél érkezett, ezúttal nem kutatótól, hanem gépjárműipari fejlesztőtől. Ismét érdekes gondolatokat feszeget benne az író. Például megtudjuk, hogy az autófejlesztők nem a legmodernebb dízelekkel járnak.
Tárgy: Károsabb-e a füstölős?
Dátum: Fri, 12 Feb 2010 22:36:22 +0100
Feladó: B. Szabolcs
Címzett: Csikós Zsolt
Helló!
A tárgyban jelzett cikkedhez fűznék hozzá egy pár szót autóipari oldalról mint az egyik nagy sváb autólektronikai cég fejlesztőmérnöke. Nos, mint ahogy azt a vegyészmérnök kolléga is említette, a motorok aránya erőteljesen függ a divatirányzattól, és természetesen a piaci igényektől, amire nem kis ráhatással van a közvélemény, így a sajtó és természetesen a környezetvédelmi normák is.
Ezeknek természetesen mindenki megpróbál megfelelni, mind a gyártók, mind azok beszállítói. Éppen ezért folynak kisebb-nagyobb fejlesztések mindkét oldalon, amelyek vagy megvalósulnak, vagy sem (mindez általában sikertelen tesztek, millió eurós számlák után). Egy példa: 2005-ben részt vettem egy megbeszélésen, ahol a következő 7 év motortrendjei (kis köbcentis turbós benzinesek és dízelek, kihalnak a szívó 1,6-os, 1,8-as és 2,0-ás motorok) voltak felvázolva. Akkor persze nem gondoltam, hogy ez meg is fog valósulni időben, de gyakorlatilag bejött, és jelenleg is ezen dolgozok. Nos, azóta volt másik hasonló értekezlet, de sajnos arról az üzleti titok miatt nem írhatok, maximum annyit, hogy nem kell sokat várni a jelentős változásokra. Gondolok itt a hibrid technológia térnyerésére. Viszont elgondolkoztató, amit tapasztalok, látok a honi és külföldi kollégák körében. Nagy többségben 5-10 év körüli szívó benzines 1,6-2,5 literes benzines autókat használnak, kisebb hányadban dízelek is előfordulnak, de a fejlesztők nagy része benzinezik. Nálunk általánosan elfogadott a tény, hogy dízelt csak akkor érdemes vásárolni, ha az illető évi 60 ezer kilométernél többet megy. Cégautóink/tesztautóink is egy kivétellel benzinesek. Hogy miért éppen benzinesek? Nos, a dolog iszonyúan egyszerű. A dízel még mindig nagyságrendekkel drágább. Plusz korunk új autóinak fejlesztési ideje folyamatosan rövidül (a divat és a szabályváltozások miatt), ezért nincs idejük kiforrni a különböző változatoknak, és csak a hosszú távú utcai tesztek mutatják meg, mi a jó, és mi nem. Hogy ez mennyire így van, azt hiszem, jól példázza a Toyotánál ez a gázpedálos eset. A Toyota mindig is élen járt a megbízhatóságban, majd megjött nekik is a piaci siker, amelyet hatalmas technológiai igénynövekedés követett, utóbbi pedig káros hatással volt a megfelelő és alapos vizsgálatok elvégzésére. Éppen ezért én személy szerint azt mondanám, nagyon nehéz kérdés, mi is a jó. Éppen ezért én maradok a "ki mit szeret és mire van pénze" vezérelvnél. A magam részéről maradok a "nagyköbcentis" benzinesnél, kevés szeleppel a hosszú élettartamért és a költséghatékony javításért, a kiforrott, jól bevált technológiánál nincs jobb. Mert nem biztos, hogy a bonyolult, techokrata autók szaladni fognak 15-20 évesen.
Üdvözlettel,
Szabolcsui.: egyszer szívesen megnéznék egy statisztikát a 10-15 éves, futó (műszakival rendelkező) autók dízel-benzines eloszlásáról.
From: Kata
Date: February 7, 2010 8:49:38 AM GMT+01:00
To: Hiteldoktor
Subject: átvett autó másnap nem indul
Vettem egy 1999. 12. évjáratú Ford Galaxyt. Részletre, Ford-szalonból. Elvittem a kisfiamat a bölcsibe és onnan gyalog mentem a munkahelyemre, mert nem indult. A hitel aláírásától 3 nap telt el, átvétel 1 napja. Visszavittem, azt mondták a Ford-szervizben, ezek a modell típushibái. Most mit tegyek, eléggé el vagyok keseredve. Nem kellett volna tájékoztatniuk erről a hibáról??
Köszönettel: Kata
Tisztelt Érdeklődő!
Levelére válaszolva szeretnénk tájékoztatni, hogy az adás-vétel nem szerződés szerinti teljesítésével kapcsolatos jogait az eladóval szemben érvényesítheti, akár peren kívüli egyezség, akár polgári peres eljárás keretében.
Szeretnénk azonban felhívni szíves figyelmét, hogy ez a körülmény nem befolyásolja a szerződésből eredő fizetési kötelezettségét, hiszen a finanszírozó hitel folyósítására szerződik. Ha a folyósítás megtörtént, akkor a bank jogosan követeli Öntől a tartozás szerződés szerinti teljesítését.
Természetesen a bíróság dönthet úgy egy eljárás végén, hogy az adás-vétel érvénytelen és kötelezheti a feleket az eredeti állapot visszaállítására.
Ebben az esetben a bíróság meghatározza, hogy a hitelből eredő fizetési kötelezettség kit és milyen mértékben terhel.
Tisztelettel:
Hiteldoktor
Tárgy: Csúnya gazdagok
Dátum: 2010. február 3. 22:21
Feladó: Z.
Címzett: Papp Tibor
Üdv,
Nagyon tetszett a cikked, én most éppen Írországban szopom ugyanezt (kiürült államkassza -> autósok szopatása minden létező ponton). Leültem számolni, hogyan lehetne igazságosabbá tenni a rendszert úgy, hogy ne legyen szükség értékbecslésre és ne kerüljön az isten pénzébe a dolog.
- Kivetett tételes adóról legyen szó, tehát ne legyen adóalap és adómérték.
- A jármű tulajdonosa legyen a kötelezett, de helyette a jármű használója / üzembentartója is fizethesse az adót (lehessen ügyfél az eljárásban).
- Az adóbefizetéséről adjanak egy igazolószelvényt, amit a tulajdonosnak kötelessége a jármű szélvédője mögött tartani, látható helyen. Ha nincs ott, akkor a rendőrség (esetleg vizsgaközpont és közterületesek) intézkedjenek, hogy rendszám le és az autót csak az adóhiány kiegyenlítésekor engedjék tovább.
- Autót eladni csak nullára (vagy előre) rendezett adóval lehessen.
- Az adót állapítsák meg minden év elején és a jármű tulaja dönthesse el, hogy azt évente, negyedévente vagy havonta fizeti (esetleg év, félév, negyedév). Visszatérítés ne legyen, az nagyon bonyolulttá teszi a rendszert, de a tulaj számíthassa be az eladási árba a már befizetett adót (és ezt a piac igenis megoldja).
- Főszabály: kapsz egy egyszer használatos pin kódot levélben és egy biztonságos honlapon számláról / kártyával fizetsz, közvetlenül a hatóságnak -- ne legyenek közbeiktatott cégek, kvázihatóságok. Ha ez valamiért nem lehetséges, akkor a pénzt sárga csekken, rendszám megjelölésével az államkincstárnak és levelet a hatóságnak a csekk másolatával.
- Más adó, járulék, stb. ne terhelje az autót illetve a tulajdonosát -> cégautóadó, helyi gépjárműadó, stb. szemétbe veletek.
Javaslatom a formulára:
EURO besorolás (szorzók lejjebb) x Teljesítmény (kW) * 0,6 (súlyozás) / 100 x Hengerűrtartalom (liter) * 0,8 (súlyozás) x Önsúly (kg) / 1000 x Kor (szorzók lejjebb) x 10,000 Ft
- EURO szorzók
- EURO 1-nél rosszabb - 2.5
- EURO 1 - 2.3
- EURO 2 - 2.1
- EURO 3 - 1.9
- EURO 4 - 1.5
- EURO 5 - 1
- Annál jobb legyen az bármi - 0.5
- Kor szorzók
- Bármilyen korú Veterán minősítésű - 0.5
- 30 éves vagy idősebb - 0.7
- 30 és 20 év között - 0.8
- 20 és 10 év között - 0.9
- 10 évesnél fiatalabb - 1
Néhány példa:
- Fiat Marea (1998) ELX 1.6 16v (a saját autóm) -- 1.9 (Euro 3) x 0.76 (76 kW) * 0.6 x 1.581 (sor 4, 16 szelepes) * 0.8 x 1.185 x 0.9 (12 éves) = 11,686 Ft
- Saab 9000 Aero (1993) 2.3 turbó (ami valószínűleg a cikkben említésre került) -- 1.9 (Euro 3) x 1.68 (168 kW, 225 LE) *0.6 x 2.291 (B234-es motor) * 0.8 x 1.485 x 0.9 (17 éves) = 46,913 Ft
- Suzuki Swift 1.3 GL 16v (2001) 1.3 -- 1.9 (Euro 3) x 0.59 (59 kW) * 0.6 x 1.294 (G13BB motorvariáns) * 0.8 x 0.945 x 1 (9 éves) = 6,580 Ft
Előnyök:
- Mindenki ki tudja számolni magának, nincs értékalapú szerencsétlenkedés és csak könnyen megismerhető / kiszámolható adatokat tartalmaz.
- Nem büntet senkit túlzottan, de teljes súllyal szerepel benne a gépjárművek tömege és EURO besorolása, amivel a közösség szempontjából károsabb (környezetszennyező és/vagy nehéz) autókra ró hátrányt, de nem alapvetően nem bünteti meg a könnyebb, modernebb motorral szerelt erős autókat (pl. kis turbós gyöszök) és a régebbi nagy motorral szerelt, de gyenge kocsikat sem (pl. öreg passat vagy volvó kombik stb.)
- A kivetése és beszedése nem okoz nagy költségeket az államnak.
- Aránylag stabil bevételforrás, az autók paraméterei nem változnak gyökeresen.
Nagyon szerény becslések szerint Magyarországon van 3.000.000 autó, amelyek egy átlag 8,000 Ft körüli adóval számolva, összesen 21-22 milliárd forintot hoznának a költségvetés konyhájára (az adóval kapcsolatos költségek után). Ez ugyan nem sok az össz GDP-hez képest, de tekintélyes összeg, amire a költségvetés folyamatosan számíthatna.
Eddig jutottam, ha tetszik a gondolat, nyugodtan add tovább valaki illetékesnek - szavamra mondom, nem fogok pénzt kérni vagy állami állásért ácsingózni :D
Az Aero-s arcnak meg kitartást, jön még autóra napfény és szerpentin!
Üdv:
Z
Kedves Z,
közzé tesszük. Hátha valaki veszi a fáradságot, és megpróbálja felfogni a számításaid értelmét. Megjegyzem, van egy óriási hátránya a módszerednek. Mind a négy alapműveletre szükség van a kiszámításához.
Komolyra fordítva a szót, valami olyasmit találtál ki, amit például a franciák már ismernek. Ott úgynevezett adólóerő-besorolás van: ezt sok tényezőből számítják egy bonyolult képlettel, szerepel benne a jármű tömege, a motor teljesítménye, a váltó áttételei, satöbbi. Ez módszer tökéletes például az olyan aránytalanságok kiszűrésére, amely során az adórendszer élményautónak minősít egy 170 lóerős dízel Grand Espace-t.
A másik előnye, hogy ezt nem az embernek kell kiszámolnia, hanem minden adattáblázatban a CV-besorolás a második adat. Így aztán rögtön tudja, hogy mit vesz, és slussz. Az, pedig, hogy pontosan mennyit fizet minden egyes adólóerő után, az már megyénként lehet eltérő. Nincs zsákbamacska, nincs olyan, hogy gondolnak egyet, és megtriplázzák, és hasonlók. Tehát azért létezik kiszámítható adórendszer egyes országokban, csupán szét kellene nézni. Érdekes, ilyenkor még sem teszik az illetékesek.
Azért köszi, hogy próbálsz segíteni nekik.
Üdv
Pt
A modern dízelek károsságát taglaló cikkemre - amint az várható volt - dőltek a különféle hangvételű levelek. A legérdekesebb írást olyasvalakitól kaptam, aki épp a cikkben említett Fritz Haber Intézetben volt ösztöndíjas. És amit hozzátett az anyaghoz, az mélységesen elgondolkodtató. Érdemes azokon a szálakon tovább rágni a témát, amelyeket elindít.
CsZs
Tárgy: mai cikk:Károsabb-e a füstölős?
Dátum: Wed, 10 Feb 2010 16:18:32 +0100
Feladó: János
Címzett: Csikós Zsolt
Kedves Zsolt!
Micsoda véletlen: korábban a berlini Fritz-Haber Intézet Szervetlen Kémia részlegének ösztöndíjasa voltam (vegyészmérnök volnék).
Így azt hiszem, nem kell magyarázni, hogy nagyon aktuálisnak, kiemelt jelentőségűnek tartom a témát, amit feszegetsz. Emellett kevés ember tud ezekről a dolgokról, viszont mindenki rettentő környezettudatos, ahogy Te is írod. Az egyik berlini professzornak megjelent egy rövid összefoglalója a témáról az Auto Bildben kb. 2 éve, de részletes magyar irománnyal eddig nem találkoztam. A cikkben jól összeszedted a vonatkozó anyagokat, és örültem, hogy igényes tudományos munkákra alapozol, nem tömegsajtóra, illetve az internet „szemetére”. A Fritz-Haber Intézet a világ élvonalába tartozik a kutatás ezen területein. Ezt bizonyítja a 2007-es kémiai Nobel-díj (Gerhard Ertl), csak hogy a legütősebbet említsem… Ezen kívül számos cikkük jelenik meg folyamatosan a legnagyobb impaktfaktorú tudományos folyóiratokban.
Egy kis kritika is, ha szabad:
„…a dízelmotor lassanként piacképesebb lesz, mint a benzinmotor, egyszerűen mert olcsóbban üzemeltethető.”
Legalábbis, ha garanciális időn belül gondolkodunk… azon túl az üzemeltetési költség több, mint egy egyszerű szívóbenzines esetében. Az előállításuk költsége és környezetterhelése szintén magasabb - turbó, DPF, nagynyomású szivattyú, piezoinjektoros befecskendezés stb. Szóval igazából nem a gyártói oldal miatt válik piacképessé (persze nyilván a gyártó is reszeli a technológiát, farag a költségekből), hanem a növekvő piaci igény miatt. Ez elsősorban Európára jellemző, 130Ft/l-es benzinár mellett az amerikaiakat nem hozza lázba a kérdés.„...szerte a világon gázolajüzeműek a teherautók, a kamionok, a buszok,”
A személyautók dízelizációja viszont Európára a legjellemzőbb, máshol gyakorlatilag elhanyagolható. Európa importál gázolajat (tetemes hiánya van), döntően Oroszországból, de Észak-Amerikából is. A Távol-Kelet exportálja gázolajfeleslegét. Ezzel szemben hatalmas volumenű a benzinexport Európából Észak-Amerikába, ahová Európa mellett Oroszországból, a Közel-Keletről, Dél-Amerikából stb. áramlik a benzin. Tehát gyakorlatilag Európán kívül döntően benzin a gépjárművek üzemanyaga. Ez egyrészt az európaiak árérzékenysége és az itteni üzemanyagárak miatt alakult így, másrészt paradox módon a „környezettudatossá” válásunk miatt (idézőjel a cikkben foglaltak alapján). A dízel 2-3 literrel kevesebbet eszik, tehát parasztlogika szerint jobb a környezet szempontjából. Ennél ugye árnyaltabb a kép…Összegezve, a dízelizáció egyelőre megoldhatatlan problémákat vet fel, főleg a nagyvárosi közlekedésben.
Az egységnyi kőolajból kinyerhető benzin, ill. gázolaj arányát – megfelelő kiépítettségű finomítókkal – nagymértékben el lehet tolni az egyik, ill. a másik irányba. Európában a gazdasági viszonyok úgy alakultak, hogy szinte minden finomító dízel irányba fejlesztett. A finomítás márpedig alapvetően szolgáltat, így abba az irányba megy (kell mennie), amerre a piaci igények lökdösik. Ha benzinre lenne igény, minimalizálódna a dízeltermelés – ez nem gombnyomásra megy, de lehetséges. Jobb lenne a városok levegője? Hát persze.
Tehát a felvetett probléma szempontjából most az autógyártóknál a labda – a fogyasztói/törvényi elvárások szerint égessék el a gázolajat hatékonyan, környezetkímélően.
Ahhoz, hogy a 2500 nanométer alatti tartomány eltávolítható legyen a füstgázból, valami bődületes áttörés kell, a fejlesztésekben pedig igen nagy kockázat van: mi van, ha mégsem sikerül olyan megoldást találni, amelyik piacképes, azaz nem ront lényegesen az autó dinamizmusán, mégis tiszta üzemet biztosít? Másrészt, a DPF már elérte leglátványosabb célját: a füst láthatatlan.
Ezeket figyelembe véve az autógyártó csak akkor fog dollármilliókat fektetni további fejlesztésekbe, ha az emissziós normákba foglaltatik a részecskeméret is. Addig még hány év telik el? Hány nagyvárosi ember kaphat még rákot?
Talán az, hogy cikkedben az öreg dízelek szempontjából közelítesz a problémához, egy kicsit visszás lehet néhány embernek, még ha van is igazság benne tudományos szempontból. A modern dízelekről elmondható, hogy a veszélyes részecsketartományban nagy(obb) az emissziójuk, és nemcsak a régiekhez képest. De az emberek többsége mégis az öt érzékszervére alapoz, nem tapsolnak meg soha egy kormos dízelt.
Én maradok a benzin/gáznál, úgy gondolom, akkor teszek legtöbbet a környezetért, ha minél tovább tartok meg egy (használt) autót, és nem dőlök be a kereskedők folyamatos "akcióinak".
Üdvözlettel:
Levélíróui.:
Létezik a diesel LPG vegyes(!) üzem. Azaz egyszerre, egy időben mindkét üzemanyagból kap a motor. Alapjáraton csak gázolaj, de kb. 8% részterheléstől lehet, és szerintem kellene is gázt hozzáadni. Megvan ennek is a gyakorlata, utána lehet nézni.
A jelenség igen egyszerű. A hozzáadott gáz jól keveredik a levegővel, ezért homogén lángtér lesz, ami bármilyen kicsi cseppet is körülvesz, nem hagy esélyt nem elégni, krakkolódni. Mindegy, milyen gáz, csak éghető legyen. Lehet CNG, LPG vagy épp hidrogén (erről is írtatok már). Előnye a drasztikusan lecsökkent részecskeemisszió, más káros anyagból is kevesebb lesz, magasabb teljesítmény, dízelnél 15-30%-kal, olcsóbb fenttartás, bármilyen régi és új tech dízelhez beszerelhető, milliószor többet ér akármelyik részecskeszűrőnél.
Pl. http://www.chilterngascars.co.uk/cars/lpgdiesel.htm
Szerintem ami - átmenetileg - jó lenne a világnak: kompresszoros szelepvezérlésű (1, azaz egy kipuf.szelep per henger) kétütemű, mindenevő dízelmorotorok (50% termikus hatásfok) gázvegyítéssel (mint fent), szűk fordulatszám-tartománnyal, generátorral és full elektromos hajtáslánccal.
Per pillanat én LPG-benzinessel (kettős üzem) járok, sokat. Szinte kizárólag LPG-vel. Eredetileg euro II, de így gázzal nem én füstölöm teli Budapestet, az már biztos.
Magasabb oktánszám, nagyobb előgyújtás (nagyobb nyomaték, kevésbé melegszik, kisebb fogyasztás kompenzálja az LPG többletfogyasztását), lassabb lángsebesség, kisebb égési végnyomás és véghőmérséklet, kevesebb NOx, alacsonyabb hőmérsékletű kipufogógáz, kisebb hőterhelés, hosszabb katalizátor-élettartam, sokkal egyenletesebb nyomatékleadás és főleg gazdaságosság. Nekem bruttó 2 és fél millát megspórolt (400 E km). Az egyetlen ismert műszaki hátránya, ha nem automata a szelep(hidrotőke), hanem kézi, akkor a gyári előírástól 2-szer gyakrabban kell ellnőriztetni a szelephézagot. Aztán, ha kéne egy bontott hengerfej a 12 éves kocsimra, hát a 2 és fél millába bőőőven beleférne. (ebből le kell vonni a beszerelést, gáz zöldkártyatöbbletét, gázszűrőcseréket, reduktorfelújításokat. Még akkor is nettó 2 misi felett vagyok.
Címzett: Winkler Róbert
Dátum: 2010. feb. 05.
Feladó: Ervin
Tisztelt Totalcar, Winkler Róbert Főszerkesztő Úr!
Egy csúnya esetet mesélek el.
Január 29-én reggel munkaügyben főnökömmel és titkárnőnkkel Pozsonyba utaztunk a cég 2008-as VW Caddy Maxi Life típusú, ezüstszínű gépkocsijával. Az autón természetesen magyar rendszám van.
Amikor dolgunk végeztével kora délután hazaindultunk a D2-es (E65, E75) autópályán, útközben megálltunk a Pozsony-Járfalusi (Bratislava-Jarovce) OMV benzinkút nyugati állomásán. Itt kb. félóra alatt megebédeltünk, aztán továbbindultunk haza Pestre. Az autó a töltőállomás melletti parkolóban volt; akár figyelhettük is volna ebéd közben az ablakon keresztül, de nem tettük.
Távozás után olyan 5-10 perce haladhattunk dél felé, normál sebességgel, amikor lelassítottunk egy kamion mögött 80 km/h-ra a külső sávban. Amikor a forgalom engedte, elkezdtük megelőzni a kamiont a belső sávban kb. 100-120 km/h sebességgel. Éppen amikor a kamion mellé értünk, hirtelen kidurrant az autónk jobb hátsó gumija. Szerencsére főnököm egyenesben tudta tartani a kocsit (még jó, hogy nem taposott bele a fékbe a durranás és utána a daráló hang hallatán), amíg le nem lassultunk annyira, hogy ki tudjunk jönni a belső sávból és megálljunk a leállósávban. Itt aztán megláttuk, hogy a gumi a belső oldalán, körben végigkiszakadt. Komótosan 15-20 perc alatt kicseréltük a kereket a pótkerékre, és óvatosan hazahajtottunk Budapestre. Útközben felmerült bennünk az idegenkezűség gyanúja, de nem vettük komolyan a saját megérzésünket.
Február 4-én vittük el az autót a Volkswagen-szervizbe, ahol a szakik találtak egy szúrást vagy vágást a gumi külső oldalán, amelyet szerintük vagy késsel, vagy csavarhúzóval ejtettek rajta. Azt mondták, hogy a kerekünk azért kapott durrdefektet, mert a résen keresztül gyorsan szökött ki a levegő, és amikor túl kicsi lett a légnyomás, a belső oldalon felrepedt az egész.
Na már most, mivel a Járfalusi megállónk előtt semmi rendkívülit nem tapasztaltunk, és mivel a durrdefekt nem sokkal az után következett be, ezért úgy gondoljuk, hogy valaki ott szúrta ki a gumit, amíg mi ebédeltünk.
A mi olvasatunkban az autópályán kiszúrni egy gumit kimeríti az emberölési kísérlet fogalmát, ezért feljelentést is tettünk a szlovák rendőrségen, bár tisztában vagyunk vele, hogy a túl késői felfedezés miatt valószínűleg lehetetlen bármit is kideríteni, vagy akár bizonyítani.
A célom a történet megosztásával csak annyi, hogy figyelmeztessem azokat, akik autóval utaznak Szlovákiába, vigyázzanak az autójukra, nehogy kiszúrják a kereküket parkolás közben, illetve minden elindulás előtt nézzék át a gumikat. Ezért mindenképpen szeretném nyilvánosságra hozni a történetet, úgyhogy kérem jelezze, ha Önök nem kívánják semmilyen formában lehozni.
Köszönöm.
Üdvözlettel
Kedves Ervin!
A szlovák ügyek felkent szakértőjeként az én postaládámban landolt leveled. Érdekes – bár gyorsan hozzáteszem –, kicsit sem szokatlan eset. A legegyszerűbb az lenne, ha a tótok nyakába varrnánk az egészet és kész, de ennyire nem egyértelmű a sztoriban semmi.
Ettől függetlenül lehetett szándékos, rosszindulatú, de akár az ősrégi, lerobbantam-a-sztrádán-és-a-kedves-emberek-segítettek-trükk is. Viszont akkor úgy szúrták volna ki, hogy ne tudjál továbbmenni. Ilyesmi bárhol előfordulhat, nem kell hozzá okvetlenül Szlovákiában járnod. Ellenben, ha szimpla kitolásról lenne szó, én legalábbis minimum két kereketeket szúrtam volna ki, de én egy igazi szemétláda vagyok.
Hivatalos szakértői vélemény hiányában (de még azzal is) a rendőrségi feljelentés lényegében felért egy máriapócsi zarándoklattal: sokat nem segít, de az ember jól érzi magát tőle. Egyszerűen bizonyíték vagy legalább videofelvétel hiányában esélytelen a dolog (sanszos, hogy azzal is).
Nem akarlak elkeseríteni, de ha a szakadás a gumi belső oldalán látszik, a szervizben viszont a külső oldalon volt „szúrásnyom”, az valahogy nem kerek. Persze nem vagyok baleseti helyszínelő, sem gumis, de belefér az is, hogy szálszakadt volt már az abroncs, azért durrant el. A lassú defekt és durrdefekt között pedig pontosan az a különbség, amit a név is sugall.
Vagy simán áthajtottatok valamin.
Vagy tényleg a büdös tótok voltak, de ugye nem azért küldted ezt a levelet, hogy ezt megerősítsük.
Mert ennyiből nem lehet, több dolog is ellentmond egymásnak és homályos.
Üdvözlettel
Vályi István