RSVPTC

Szar a volvós navi? Így készülhetett

2015. július 28., 15:55 Módosítva: 2015.07.29 14:23
2

A múltkori Égéstérrel talán kicsit igazságtalanok voltunk a programozókkal/fejlesztőkkel, hisz ők csak azt programozzák le, amit a megrendelő kért. Ha hülyeséget kért, hát azt. Íme egy rakció, első kézből:

Feladó: Ádám

Dátum: 2015. július 27. 20:05

Tárgy: Audit vagy Volvot? - fedelzeti szoftverek fejlesztese

Címzett: Stump András

Kedves Totalcar Szerkesztőség!

Annyit hallottam a mostani Égéstér adásban (Audit vagy Volvót?) hogy "a programozók más világban élnek..." vagy " a programozók másképp gondolkodnak, nem average user szemével latjak a dolgokat..." stb. hogy gondoltam leírom, hogy milyen állomásai vannak egy ilyen szoftver előállításának.
Egy ilyen szoftvert előlegesen a megrendelő (általában egy vezetőségi tag, aki felelős az adott részlegért) és egy dedikált UX/UI tervező vagy designer közreműködésével indul. Miután összeszedik hogy mit szeretnének belepakolni a fedélzeti számítógépbe, azaz milyen hardware adottsagok vannak, kezdődik a stílus létrehozása. Ezt nagyobb rendszerek esetén egy kis csapat végzi egyetlen személy vezetésével de kissebb projecteknél a designer feladata. Közben folyamatosan egyeztetnek a megrendelővel, aki egy esetleges kétes kérdésnél kimondja az utolsó szót. Általában ekkor készül el az, amit a felhasználó lát.
A kész wireframe (mockup & user flow és még sok érdekes kifejezés) kerül a project manager-hez, aki utána konzultál a fejlesztőkkel és átnézik azt, majd visszajelez, ha valami hardware-es korlát áll fent. Amit utána átdolgoznak és ez a folyamat addig cirkulál, amíg van akadály.
Egy szó mint száz: a fejlesztő (alias programozó) általában már csak a kész specifikáciot kapja meg (mérnök kollégak ismerik a kifejezest) és nekik már nincs jogosultságuk módosítani, csak implementálni ("lefejleszteni") azt.
Programozói hiba pl. ha egy rendszer megáll egy adott ponton, ha lassú (bár ez lehet a gyenge hardware miatt is) vagy mobilok esetén ha sok energiát fogyaszt. Ezt a tesztélesi fázisban kell(ene) javítani. Ha valaki(k)re lehet ujjal mutogatni, az általában a UX/UI (felhasználó élményért/felhasználói felületért felelős) egyen(ek) és/vagy a megrendelő.

Üdvözlettel,
Ádám
(A csávó aki félcipőre húzható kalucsnit visel a bal lában motorozas közben 132. Égéstér | Drága móka a használt dízel, olcsó a motoros papucs! - 5:11, ezúton is üdvözlöm Winkler Róbertet és gratulálok a művészi alkotásához a Danubius utcában)

Ezt érezzük igazából, ha klímával előzünk

2015. július 27., 10:20 Módosítva: 2019.06.24 13:51
255

Érdekes szakértői levél érkezett a klímás cikkhez. Miklós, aki hőerőgépész mérnök, alátámasztja amit írtam, szerinte a vezető által érzékelt teljesítménycsökkenés sokszor csak a hűtőrendszer alulméretezése miatti szándékos teljesítménycsökkentés. Mikós egy hibát is javít. Természetesen az info egy klímástól származik, viszont ez nem a teljesítményfelvétel. Ettől még a klíma nem lesz perpetuum mobile, elvégre itt csupán szivattyúzzuk a hőt, aminek ezek szerint kisebb a teljesítményigénye annál, mint amit hűtőteljesítményként ismerünk. Köszönjük a pontosítást.

Feladó: Réhm Miklós

Dátum: 2015. július 25. 9:30

Tárgy: Tényleg ki kell nyomni a klímát előzéskor?

Címzett: Papp Tibor

Tisztelt Tibor!

A klímákról írt cikke miatt írok.

A cikk elején szerintem tévesen adja meg a szükséges teljesítmény adatot: „az autó méretétől függően öt-tíz kilowattot is megzabálhat (kb. 6,8-13,6 LE) az utastér hűtése.”

Ez az érték a klíma hűtő teljesítményének felel meg, vagyis amennyi teljesítmény az elpárologtatón adódik. A hűtőgépeknél a hatékonyságot mérőszámokkal szokták megadni, jelen esetben ez az EER – a kinyert és bevitt teljesítmény aránya W/W mértékegységben (régebben Btu/W.h – nem SI mértékegység). Egy mai klíma jellemzően EER = 3 -3,5 értékek között működik.

Vagyis a motorról „elvett” teljesítmény ebből adódóan 1,5 – 3 kW nagyságrendű egy személyautónál. Az Ön által írt 5- 10 kW már egy busz nagyságrendje – a motor oldaláról.

Ennek ellenére, valóban érezni a klíma bekapcsolás vagy nem bekapcsolás közötti különbséget kisebb motor esetében. Nyílván rengeteg példát hozhatunk egy-egy típus esetében, de a legszembetűnőbb a kis benzines motorok induláskori lefulladási hajlama. Ez a teljesítmény tartomány mérhető össze leginkább a klíma és a hajtás tekintetében.

Abban teljesen egyetértek, hogy a gyártók kihasználják azt a lehetőséget, hogy újabban a max. teljesítmény igénynél (padlógáz) lekapcsolják a klíma kompresszor hajtását. Ez végül is biztonsági kérdés is.

Ami ennél érdekesebb, hogy miért is érezzük, érezhetjük úgy, hogy sok „erőt” vesz el a klíma a motortól?

Nos, szerintem ez egy trükk az autógyártók részéről. Mivel a mai autók tervezése előtt értékelemzést, vagy valami hasonló költség-haszon elemzést végeznek, így nem csoda, hogy minden költség le van faragva maximálisan. Vagyis a klíma miatt melegedésre hajlamos motor miatt a motor elektronikában csökkentik a teljesítményt. Ezt érezzük igazából szerintem. Nem tesznek az autóba elég nagy hűtőket, mert ez csak költség, egyszerűbb, olcsóbb a teljesítmény még „elfogadható” csökkentése, ez nem kerül semmibe. Gyártó függő, hogy ezzel a lehetőséggel mennyire élnek. Aki kis motort vesz egy autóba, az nyilván nem akar száguldozni, neki lehet jobban csökkenteni... Na ez van a kis motorok mai elgyengülése mögött.

Üdvözlettel Réhm Miklós okl. hőerőgépész mérnök

A Nissan után kullog az új Alfa?

2015. július 6., 17:59 Módosítva: 2015.07.28 11:44
153

Korábbi hírünkben azt írtuk, hogy az Alfa Guiliánál egy olyan megoldást alkalmaznakak, amit mások még nem, mégpedig aktív első légterelőt szereltek a QV kivitel első lökhárítójának alsó részére. Több olvasónk is billentyűzetet ragadott, hogy jelezze, mi sem vagyunk tévedhetetlenek. Íme, az elődök:

Távolról sincs vége, olvasson még

Miattam rakták ki a bírsággyűjtő kamerát

2015. június 26., 15:05 Módosítva: 2015.06.27 06:48
95
Tegnap írtunk arról, hogy Budapesten, a Baross utca és a József körút kereszteződésének északi sarkát térfigyelő kamera pásztázza. Itt tilos jobbra fordulni, és aki mégis megteszi 50 ezer forintos bírságra számíthat. Sokan megszegik a szabályt, ezért a helyi önkormányzat tavaly több mint 9000 autóst büntetett meg. Az olvasók egy része túlzottan autóspártinak tartja a cikket, mások szerint elfogultan védjük a gyalogosok érdekeit. Íme két érdekes levél, önöktől.

Feladó: Péter 
Dátum: 2015. június 25. 13:11
Tárgy: Válasz állampolgári levelére
Címzett: Zách Dániel

Tisztelt Zách Dániel!

A Baross utcai 50 ezer forintos bírságolásról szóló cikkét olvasva, eszembe jutott az alábbi mail. Talán más szemszögből is megvilágítja a témát. Kandós diákként az évek során néhányszor majdnem elütöttek az említett kereszteződésben. Mikor egy idős úr nem ugrott oly fürgén, mint én hátbavágta egy autó tükre. Ekkor írtam a BRFK-nak. A kamerás rendszer, ha jól tudom pár évre a levelemre került kiépítésre.

Abban az esetben, ha a cikk folytatódik kérem nevemet nem említeni.

Üdvözlettel:
Péter

Tisztelt BRFK!

4 éve minden nap átkelek egy zebrán, a 8. kerületben a Baross utca és a József körút északkeleti sarkánál. Nap mint nap fordul jobbra egy-egy autó és akarja elütni a zöld jelzésen átkelő gyalogosokat. Holott tábla szerint a kötelező haladási irány egyenes, azok számára, akik a Horváth Mihály tér felől közelítik a József körutat.

Ezúton szeretném kérni önöket, hogy mint már volt rá példa büntessenek meg minden bekanyarodót, az én és a többi gyalogos védelme érdekében.

u.i. több esetben láttam már ezen a zebrán gázolást is...

Üdvözlettel
Péter

Date: Wed, 29 Dec 2010 10:55:37 +0100

From: kozlekedes.brfk@budapest.police.hu

To: Péter

Subject: Válasz állampolgári levelére

Tájékoztatom, hogy, hogy a elektronikus úton a BRFK Központi ügyeletére eljuttatott panaszlevélben foglaltakat megvizsgáltattam. A panaszlevélében foglaltak szerint a Budapest VIII. ker. József körút és Baross utca kereszteződésénél a kereszteződés északkeleti sarkánál lévő kijelölt gyalogátkelőhelynél a zöld jelzésen áthaladó gyalogosokat nap mint nap veszélyeztetik az ott szabálytalanul kanyarodó járművek.

A BRFK Közlekedésrendészeti Főosztály Forgalomfelügyeleti és Biztosítási Osztály Járőrei összesen 3 alkalommal 4,5 órában hajtottak végre ellenőrzéseket a fenti útkereszteződésben, melyek során 4 felvétel készült FAMA-III típusú készülékkel a "Kötelező haladási irány" jelzőtáblát megszegő gépjárművekről. A helyszínen történt intézkedések számából fakadóan a visszatérő ellenőrzéseket a későbbiek során a napi leterheltség függvényében továbbra is indokoltnak tartom.

Tisztelettel:
dr. Jánosik István r. ezredes
főosztályvezető

Távolról sincs vége, olvasson még

Már a japán autók sem annyira japánok?

2015. június 24., 17:31 Módosítva: 2015.06.25 16:45
278

Feladó: M. Attila

Címzett: Papp Tibor

Dátum: 2015. június 22. 22:21

Tárgy: Toyota Corolla kérdés

Kedves Tibor!

Nemrég volt szerencsém olvasni a használt Corollákról szóló írását. Magam is egy "békalámpás" példány boldog tulajdonosa vagyok (1.3 benzines, szedan), ezért saját tapasztalatom alapján is maximálisan meg tudom erősíteni a cikkben írtakat. Az az érzésem, hogy ez az autó elpusztíthatatlan: évi egy kötelező szervizlátogatás, utána pedig csak a gondtalan autózás, semmi váratlan leállás vagy meghibásodás.

A levelem apropója, hogy a közeljövőben új autó vásárlása elé néz a cégünk, és önhöz fordulok tanácsért, hogy manapság vajon melyik új autó tudja nyújtani ezt az "elpusztíthatatlanságot", melyik új autó legyen a Corollám utódja? (Csak zárójelben jegyzem meg, hogy szívem szerint még sokáig megtartanám ezt a Corollát, de munkám jellegénél fogva gyakran találkozom ügyfelekkel, akiknél, kimondva-kimondatlanul, általában elvárás egy új(abb) autóval való megjelenés.)

3 fős család vagyunk, nagyrészt városban használnám a kocsit, tehát nem a méret számít, hanem a technika :-) A pénzügyi keret valahol 4-6M közé esik, de természetesen nem a túlköltekezés a cél, hanem a jó ár-érték arány megtalálása. A fő szempont a tartós, megbízható műszaki tartalom. A felszereltség, puha műszerfal, turbómotor, toronyóra lánccal és egyéb úri huncutságok másodlagosak.

A Corolla miatti pozitív tapasztalatom alapján inkább japán típusokban gondolkodom, de más típusoktól sem zárkózom el, ha megfelelnek a fenti szempontnak. Első körben ezeket a típusokat néztem:

Toyota Yaris, Auris, Corolla, Honda Jazz, Civic, Mazda 3

A japán márkák esetében, érzésem szerint a ténylegesen japán gyártású autók bírják jobban a strapát (a felsoroltak közül tudomásom szerint csak a Mazda 3 ilyen), de cáfoljon rám nyugodtan.

Előre is köszönöm fáradozását és válaszát!

Üdvözlettel:

M. Attila

Távolról sincs vége, olvasson még

Ilyen, amikor haragszik a ránk a rendőrség

2015. június 23., 14:11 Módosítva: 2015.06.24 14:40
262
Múlt csütörtöki cikkünk egy hibás sebességmérésről szólt. A rendőrség kis késéssel küldte levelét és késedelem nélkül válaszoltam nekik. A két levelet változtatás nélkül olvashatják az alábbiakban, csak erős idegzetűeknek.

Feladó: Országos Rendőr-főkapitányság Kommunikációs Szolgálat

Címzett: Papp Tibor, főszerkesztő

Dátum: 2015. június 19. 16:37

Tárgy: ORFK Kommunikációs Szolgálat

Tisztelt Főszerkesztő Úr!

Tájékoztatom, hogy a Totalcar.hu internetes oldalon 2015. június 18-án 7 óra 24 perckor "Megvan a szupertraffipax első áldozata" című közlése olyan valótlan állításokat tartalmaz, amelyek sérelmesek a rendőrségre nézve.

1. A cikkben a rendőrségi tájékoztatásra vonatkozó bekezdése, nevezetesen a "...Szerettem volna feltenni néhány kérdést Jámbor István alezredesnek, a Közlekedésrendészet vezetőjének, de ő nem nyilatkozhat az ORFK Kommunikációs Szolgálatának engedélye nélkül. A Kommunikációs Szolgálat viszont nem saját hatáskörben dönti el, ki, milyen ügyben nyilatkozhat. Az interjúkérésre a cikk befejezéséig nem érkezett válasz, de kértek néhány kérdést. Ezeket elküldtem, most várok."  az olvasók megtévesztésére alkalmas módon azt a hamis látszatot kelti, hogy a rendőrség nem válaszolt az újságíró kérdéseire.

A valóság ezzel szemben az, hogy a cikk írója 2015. június 16-án 9 óra 58 perckor email útján fordult a rendőrséghez az írásában részletezett interjúkérelemmel. Az Országos Rendőrfőkapitányság Kommunikációs Szolgálata 2015. június 17-én 14 óra 37 perckor az újságíró részére email útján küldött válaszlevelében biztosította az interjú lehetőségét, melyet az újságíró 2015. június 17-én 14 óra 59 perckor küldött elektronikus levelében megköszönt, egyben jelezte, hogy élni fog a lehetőséggel, és esetleg bővíti a témában már elkészült cikkét. Az interjú 2015. június 17-én 16 órát követően megvalósult.

Sérelmezzük, hogy az újságíró a tárgyalt cikk megírásával valójában nem várta meg a rendőrség illetékesének általa kért nyilatkozatát, majd írását azt a látszatot keltve tette közzé, hogy interjúkéreImének a rendőrség nem tett eleget. Mindeközben a cikk 2015. június 18-án 7 óra 24 perckor jelent meg, holott 15 óra állt rendelkezésre a tartalom frissítésére.

2. A közlésben az újságíró a "...Mivel nem csak a gyártó cég, de a rendőrség sem kívánt nyilatkozni, tettem még egy kísérletet, hogy legalább annyi kiderüljön a berendezéssel készítették-e a 90 ezer forintos felvételeket akkor éjjel, Gyulán" rész azt a látszatot kelti, mintha a rendőrség az ügyben nem akart volna nyilatkozni.

A valóság ezzel szemben az, hogy az újságíró a cikket is tartalmazó konkrét ügyben megfogalmazott kérdéseit 2015. június 8-án 16.00 órakor küldte meg az ORFK Kommunikációs Szolgálathoz. A szolgálat 2015. június 12-én 12 óra 53 perckor azt a választ adta, hogy a megfogalmazott kérdések nem közérdekűek, hanem egy konkrét ügyre vonatkoznak, mely közigazgatási hatósági eljárásban kizárólag az ügyfél, és annak képviseletére közokiratban vagy teljes bizonyító erejű magánokiratban meghatalmazott személy kaphat felvilágosítást. Sérelmezzük, hogy az újságíró ezeket a tényeket teljesen figyelmen kívül hagyta. A rendőrség eljárás rendjéből adódó ilyen jellegű megkötöttségét kihasználva szándékosan azt a látszatot keltette, hogy a rendőrség nem kíván az üggyel foglalkozni.

3. A rendőrség visszautasítja a cikkben megjelent, nyilvánvalóan rosszindulatú közlést, amelyben az újságíró úgy fogalmaz, hogy "...egyébként pedig vezessenek úgy, mintha egyszerre százhatvan, változóan megbízható szupertraffipax nézné önöket egyszerre, és rendszeresen megmozdítaná őket a mögöttük álló rendőr.". Egy ilyen feltételezés nem más, mint a rendőrök negatív társadalmi megítélését célzó hangulatkeltés az újságíró részéről. Továbbá visszautasítjuk a bevezető rész második mondatát, miszerint "... A rendőr áll az út szélén, te jössz az autóddal, ő véletlenül megmozdítja a traffipaxot, te pedig fizetsz" arról tanúskodik, hogy a cikk írója nincs tisztában a készülék működésével és a hatósági eljárás folyamatával. Ezzel azt sugallja, hogy a hatóság bírságolási tevékenysége nem megbízható és a hatóság döntéseivel szemben az ügyfél tehetetlen.

A valóság ezzel szemben az, hogy a jármű mozgásának kézi lekövetése érdekében szükséges a készülék mozgatása. Ez azonban nem eredményez valótlan mérési eredményt.

A sebességmérésre használt változtatható helyű Komplex Közlekedési Ellenőrzési Pontok mindegyike az illetékes mérésügyi hatóság által hitelesített berendezés. A készülék használata során, mint ahogyan valamennyi lézeres elven működő sebességmérő esetében, a működési elvéből adódóan speciális esetben előfordulhat, hogy a sebességmérőhöz képest nem mozgó felületekről visszaverődő jelek alapján sebességértéket jelez. Az ebből fakadó megalapozatlan bírság kiszabása viszont elkerülhető. Ezt szolgálják a készülékek által készített képi dokumentáció oldalain elhelyezett jelölések, melyek segítségével egyértelműen meghatározható, hogy a mérési eredmények mire vonatkoznak.

Amennyiben az említett jelölések alapján megállapítható, hogy a lézersugár nem egy jármű felületéről verődött vissza az eljárás megszüntetésre kerül.

A cikk írója figyelmen kívül hagyta azt is, hogy az ügyfeleknek több lépcsős jogorvoslati fórumrendszer áll a rendelkezésükre, kezdve az illetékmentesen benyújtható indítványtól, a fellebbezésen át a bírósági felülvizsgálatig. Ez a jogorvoslati rendszer garantálja, hogy megalapozatlan joghátrány ne érjen senkit.

4. Valótlan állítás az, miszerint "Harminc napon belül kell fizetni, vagy 5 ezer forint illeték ellenében lehet fellebbezni". Ezzel a cikk írója egyrészt téves tájékoztatást ad az ügyben lehetséges jogorvoslati lehetőségekről, másrészt azt a látszatot kelti, hogy a hatósági döntéssel szemben az ügyfél hátrányosan, kizárólag pénzfizetés ellenében tud csak jogorvoslattal élni.

A valóság ezzel szemben az, hogy – mint ahogy erről a hatóság az ügyfelet a bírságot kiszabó határozatában tájékoztatja – a döntés kézhezvételétől számított 8 napon belül illetékfizetési kötelezettség nélkül bizonyítási indítvánnyal lehet élni. Sérelmesnek tartjuk, hogy a cikk írója a nem teljes körű tájékoztatással a valóságnak nem megfelelő képet fest a rendőrség által folytatott hatósági tevékenységéről.

5. A kérdéses eszköz gépkocsiban alkalmazhatóságával kapcsolatban is valótlanságokat fogalmaz meg a cikk írója. Egyrészt az eszköz tömege nem 20 kilogramm, hanem annak fele, másrészt a "nehezen használható" megfogalmazás szubjektív megítélésű, azonban az kijelenthető, hogy a berendezés alkalmazhatóságának korlátai nem az eszközből, hanem a jármű alkatrészei által létrehozott holtterekből fakadnak.

Budapest, 2015. június 19.

Tisztelettel:
Szabóné Csontos Sefánia, r. ezredes
Rendőrségi főtanácsos főosztályvezető

Távolról sincs vége, olvasson még

Mi lenne, ha a gyalogos tudná, hogy nem lehet elütni?

2015. május 23., 10:59 Módosítva: 2015.05.24 07:25
248

Eléggé meglepődtünk, amikor kiderült, hogy az Auto Motor und Sport tesztjében hatból öt autó előbb elüti a gyalogost – igaz, egész kis sebességgel – és csak aztán áll meg. Akkor nem is merült fel bennünk, hogy emögött ésszerű ok áll, de Péter írt egy levelet, amelynek igazat kell adjunk. Valószínűleg magunk sem tudnánk különb módon megfogalmazni, így inkább idézzük, amit írt.

Feladó: Péter

Dátum: 2015. május 15.

Tárgy: Gyalogosfelismerő-teszt

Címzett: Andróczi Balázs

A következő gondolatot szeretném a totalcarosok mentális csatornáin átkergetni: „Ha megcsináljuk a tökéletes biztonságú automata autót, amelyik soha nem üt el egyetlen gyalogost sem, akkor hogy kezeli ezt a társadalom?" Már most is van olyan jelenség a belvárosban, hogy – a szabályoktól függetlenül – bizonyos alkoholmennyiséggel és egóval megtámogatva random útvonalon átkelnek a gyalogosok / bringások. Gondoljunk például. Deák tér, vagy bármelyik nagyobb villamosmegálló környéke. Képzeljétek el, mi lenne ha, ha TUDNÁK, hogy nem lehet őket elütni.

Akkor kiáll egy 5-10 fős társaság az út közepére a nyugatinál sörrel a kezében, és röhögve nem mennek sehova. A vakmerőbbek a Hungária körúton fognak kocogva átkelni, és satufékezésre kényszeríteni 70 autót, mert úgysem ütik el őket. Száz százalékos forgalmi dugót fog okozni szilveszter vagy augusztus 20-a, és az autóból dudálással csak annyit lehet majd elérni, hogy belefújnak a trombitába vagy esetleg a kocsi alá (bele?) dobnak egy petárdát. Tehát beköszöntene a szent tehén korszaka Európában is.

Úgy gondolom, hogy az autótól való egészséges félelemnek ("fájni fog ha hülye vagyok") is megvan a funkciója a társadalomban. De azért, hogy ezt fenntartsuk, ne haljon meg senki.

Biztos benzines a Mini JCW?

2015. május 14., 18:03 Módosítva: 2015.05.15 15:05
1

Feladó: Tamás

Dátum: 2015. május 14.

Tárgy: Mini Cooper

Címzett: Zách Dániel

Jó reggelt!

Elnézést a zavarásért, de a cikk olvasása közben szinte éreztem ahogy fordul a föld... (megint át kell értékelnem mit gondolok a benzines és diesel motorokról)

"A JCW-ben 231 lóerős, legnagyobb forgatónyomatéka pedig 320 newtonméter (1250-től 4800 fordulatig)"

Valahogy nekem még be van égve az agyamba, hogy a benzinesek inkább teljesítményben jobbak a dieselek pedig a viszonylag alacsony fordulaton jelentkező nyomatékukról híresek.

Az idézett sort olvasva újra meg kellett néznem, hogy ez tényleg benzinmotor?! Ez az én ismereteim szerint már inkább dieseles karakter. Pár éve még azt gondoltam, hogy a dieselek olyan fejlődésen mentek keresztül, hogy egyszerűen lemossák a benzines motorokat. Erősek, nyomatékosak és egy-egy még pörgős is. És most itt a 2L-es benzines ami teljesítményben messze jobban teljesít, míg nyomatékban hajszálra megközelíti pl a mercedes vito-ban látható 2.2L-es dieselmotor adatait.... Hogy van ez most akkor? Merre megy a világ? (a vesztébe... :))

Ha van energiájuk és kedvük akkor írhatnának egy cikket arról, hogy mi most a helyzet. Kis köbcentis diesel/benzines egy-két-három turbóval vagy ez majd az élettartam rovására fog menni később? Vagy a Mazda iránya a nyerő? Ugyebár ott maradtak inkább a ccm-nél és nem turbósítottak...

Mikróbusz vásárlás előtt állok ahol a benzinmotor nem is elérhető így egyszerűen csak érdekelne, hogy hol a különbség ezek után a két motortípus között...

Mégegyszer elnézést a zavarásét, csak egyszerűen meg akartam osztani a kérdéseimet.

Üdvözlettel! Balázs

Távolról sincs vége, olvasson még

Lebukott óratekerő, elhallgatott szerviztörténet

2015. május 8., 14:01 Módosítva: 2015.05.09 14:07
182
Tegnapi, "Így tudhatod meg, milyen autót veszel" címmel megjelent cikkem kapcsán több olvasói levél is érkezett. Az használtautó-vásárlók tapasztalatai néhol eltérnek attól, amit a nagy autómárkák importőrei állítottak. A két alábbi levélen felül kaptunk olyat is, amelyben valaki azt írja, a már megvásárolt és átíratott használt autója korábban rögzített futásteljesítményét és egyéb szervizadatait sem adták ki egy márkaszervizben, mondván azok az előző tulajdonosra tartoznak. Így csak az ö jelenlétében tudhatja meg a mostani. Egy neve elhallgatását kérő másik levélíró adatlekérdezéssel sikeresen kiderítette, hogy a már lefoglalózott autója kilométerszámlálóját 100 ezerrel visszatekerték. Az eladó kénytelen volt visszaadni a pénzt. Az autó hirdetése később visszakerült az internetre, természetesen a tekerés utáni, csökkentett óraállással. Az autót valószínűleg eladták valaki másnak, aki nem volt kíváncsi az előéletére. Legyenek kíváncsiak!

Feladó: Norbert

Dátum: 2015. május 7. 10:54

Tárgy: Így tudhatod meg, milyen autót veszel

Címzett: Zách Dániel

Kedves Dániel,

Nagy érdeklődéssel olvastam a cikkedet a behozott autók történetének leolvasásáról, azonban az importőrök válasza szerintem PR-szagú, legalábbis egy konkrét esetben én más választ kaptam év elején 3-4 éves Ford C-Max-ot szerettem volna venni, de a hahu-n kb 80% behozott, úgyhogy még konkrét kinézett autó nélkül felhívtam egy Ford Petrányi szalont, hogy ha elviszek hozzájuk egy külföldről behozott autót átvizsgálásra (tehát nem is csak ingyen információt szeretnék kérni, hanem pénzért átvizsgáltatnám, és mellette szeretnék megtudni az autó előítéletéről minél többet), akkor mit tudnak mondani az autó előéletéről. A cikkben ugyebár az szerepel a Ford-nál, hogy max 15 évre adnak ki a tulajdonosnak adatot futásteljesítményről, rendszeres karbantartásokról. Ehhez képest én azt a választ kaptam (hangsúlyozom, hogy ez idén januárban volt, nem évekkel ezelőtt), hogy csak 1-2 éve indult a Fordnál a nemzetközi digitális szervízkönyv rendszer, az annál régebbi autókról semmilyen külföldi információt nem tudnak adni.Volt még egy érdekesség (bár ez valószínűleg Petrányis sajátosság, nem feltétlenül minden Ford szalonnál lenne így), hogy még a magyarországi autóknál is elég nehézkes az információ kérése, mert nem az aktuális tulajdonos kell hozzá, hanem az, aki az adott szervizelés időpontjában tulajdonos volt. És csak személyesen írásban adott hozzájárulást fogadnak el. Tehát ha egy kereskedő megvette valakitől, és a kereskedőtől szeretném én megvenni, akkor fel kellene keresni az eredeti tulajdnost, hogy jöjjön el, és járuljon hozzá egy lekérdezéshez. Nyilván sok esély lenne ilyenre.

Üdv,Norbert

Távolról sincs vége, olvasson még

Az ösztön-énem győzött a szuperegóm felett

2015. április 19., 15:10 Módosítva: 2015.04.20 14:53
199

Minden konfliktusnak legkevesebb két oldala van, a pénteki Állj félre, megöllek! című dashcamünk története pedig a főszereplő levele nélkül nem lehetne kerek. Történt, hogy két férfi között elszabadult a tesztoszteron az Árpád úton, mire egyikük száját elhagyta egy rágó, valamint a megöllek ige. Utóbbi körülbelül hatszor. Ő írta meg most a szócsatát a saját oldaláról.

Tárgy: Ahogyan én látom, avagy a videó a Pözsós ámokfutó szemszögéből. 

Dátum: 2015. április 18. 19:20

Feladó: A Pözsós

Címzett: Máth Dávid

Kedves Dávid!

Láttam, hogy a Totalcar oldalán megjelent azaz írásod "Állj félre, megöllek" címmel, benne a videóval, melyet rólam készített egy autós polgártársam. Gondoltam, akkor lesz objektív és korrekt az írásod, (remélem Te is egyetértesz ezzel) ha az Én álláspontom is meghallgattatásra kerül.

A helyzet az, hogy számítottam rá, hogy a felvételt, a videót készítő delikvens valamilyen formában internetre teszi, hisz gondolom oda is szánta. Nem véletlenül közlekedik valaki bekapcsolt kamerájú mobiltelefonnal a forgalomban. (hozzáteszem: nem autós kameráról van szó, hanem egy fehér, talán Samsung mobiltelefonról) Bár az is lehet, hogy közlekedéspszichológia témájú szakdolgozatához készít tanulmányvideókat, azt kutatván, hogy provokatív viselkedésével milyen reakciókat vált ki a forgalomban résztvevő többi emberből. Vagy csak egyszerűen feltűnési mániája van, és ilyen videókat gyártva akar a figyelem középpontjába kerülni ez a szegény fiú. Nem tudom... Igazából nem is érdekel.

Szóval Én lennék az a, (hogy Puzsér Úr szavaival éljek), pusztítóan alpári, kulturálatlan, bunkó, tahó, stb.. ámokfutó pözsós-csávó, aki még krónikus tesztoszteron túltengésben is szenved.

NA DE! Azért azt remélem Te sem, és senki más az olvasók közül nem hiszi, hogy egy ilyen megnyilvánulás, csak úgy a derült égből, minden előzményt nélkülözve, szegény Gábort (legalábbis így nevezi magát a videót készítő delikvens) teljesen halálra rémisztve történik. Hozzáteszem, nem vagyok büszke a viselkedésemre, ha ezt a videót külső szemlélőként nézném, Én sem lennék magamról túl fényes véleménnyel, (de mit tehetek, ha az Id-em, vagy ha úgy tetszik ösztön-énem abban a helyzetben győzedelmeskedett a szuperegóm felett) éppen ezért is gondoltam, hogy leírom a videón nem látható, de a történtekhez szorosan kapcsolódó előzményeket.

Mivel ez a zseniális operatőr nem örökítette meg, ahogyan telefont tartok a kezemben, így azt le is tagadhatnám, de nem lenne értelme…

Tehát a történet szerint valóban telefon volt a kezemben, bár nem sms-t írtam, hanem a címet néztem meg, ahová mentem. (bár a lényeget tekintve ez irreleváns) Ami viszont fontosabb, hogy bár ez sem szabályos (na de az sem, ahogyan ő leveszi a tartóból az ott nyugvó, bekapcsolt kamerájú mobiltelefonját és ugyanúgy kézben tartva, azt felém fordítja) ezzel a tettemmel nem zavartam a közlekedésben résztvevőket, és főleg nem veszélyeztettem senki anyagi, vagy testi épségének a biztonságát.

(Szerintem a videóból egyértelműen kiderül, hogy annak ellenére, hogy Ő valamiért - hangos anyázás közepette - úgy érzékelte, Én mégsem az Ő sávjában „nyomkodtam a telefont”!)

Szóval azért van néhány dolog, amiről a nagyra becsült autós társam elfelejtett beszámolni, és ami a videón (mivel ő készítette) sajnos nem látszik, nos erről kívánnék egy párszót ejteni:

A szituáció elején ez az önjelölt rendőr, az autójából mutogatott és dumált át nekem (anyázott….stb), amire Én egy fejbiccentéssel és egy „mi bajod van?” kérdéssel reagáltam az akkor még felhúzott ablakon keresztül, Ő ezt láthatóan zokon vette, (gondolom zavarta ezt a látszólag konditeremhőst, hogy valaki vissza merészel kérdezni az Ő intelmeit láttán) amire a középső ujját felmutatta. Mivel ezt a kézmozdulatot viszonoztam neki, ekkor még dühösebb lett és a Diktátor című nagysikerű vígjátékból jól ismert mozdulatsorral (aki esetleg nem látta: hüvelykujjával egy ívet rajzolva le a nyakán) jelezte, hogy szívesen tenne velem, valami életellenes dolgot. Erre én ugyanezt közöltem vele, de verbális formában.

Majd ugyan azt írtad, hogy ezt követően még le is szorítottam, de a valóságban csak közelebb húzódtam az autójához, hogy az addigra már mindkettőnknek lehúzott ablakán keresztül, a félig megrágott orbit rágógumimmal (más eszköz nem lévén) fejen köpjem! Sajnos lehet, hogy nem talált célba…

Ezek után is lehet azt mondani, hogy paraszt vagyok, kulturálatlan és alpári, igazából nem is érdekel, de bármennyire is ellenemre való az efféle viselkedés, akkor sem fogom szó nélkül hagyni, hogy egy f@szparaszt önjelölt rendőr, minden ok nélkül, ilyen módon és hangnemben, fenyegető kézmozdulatokkal kommunikáljon velem, még akkor sem, ha ettől balkáni hangulatúvá teszem szeretett hazámat!

Szívélyes üdvözlettel:
A gonosz Pözsós ámokfutó :)

Corolla-motor? Jó, de nem tökéletes

2015. április 9., 10:08 Módosítva: 2015.04.10 12:23
161

Feladó: Árpád

Címzett: Stump András

Dátum: 2015. április 7.

Tárgy: Pár hasznos info a Corollás cikkhez

Szia Bandi,

Alapvetően jó a cikk, abszolút nem kötekedni szeretnék vele, inkább egy hasznos infót említenék, ha már megvételre ajánljátok a típust (egyébként szerintem is jogosan):

2004-2005 előtt az 4ZZ és 3ZZ motorkodú (1.4 vvti és 1.6 vvti) motoroknál, ha valaki elnagyolta az olajcserét, vagy nem az ajánlott 5W-30 olajat használta, erős olajfogyasztás lépett fel. A Toyota 7 év vagy 200k km futás alatt ezek a blokkokat _garanciálisan cserélte_. Ugyanakkor ez nyilván nem történt meg minden autóval, ezzel erősen lyukra lehet futni. A javítás elég drága, gyűrűket, dugókat és valószínűleg az olajfüstöt megsínylő katalizátort is javítani kell. Amelyik kéken füstöl, akár csak gázadásra, ott kb. 150 rongyot rá kell számolni a motorra, alsó hangon. 

Üdv,

Árpád

Texasban úgy volt néha, hogy néhány férfi lóra kap...

2015. április 6., 21:03 Módosítva: 2015.04.07 16:34
40
Gergő a déli államban ülteti a verdát és hallgatja az Égésteret.

Dátum: 2015. április 6. 06:04

Feladó: Gergő

Címzett: Winkler Róbert

Helló!

Sufnituning futóműcsere alkalmából indítottam expedíciót közös szettben levő 18-as és 21-es kulcsokért, mikor felfigyeltem erre a makulátlan autóra, amint elGÖRDÜLt a parkolóban.


Á, mondom, biztos csak átvág keresztben... ÉS NEM! LEPARKOL!!!! És bemegy!
Az eddigi év legszürreálisabb dolga, amit láttam. RR a Tesco parkolóban! Egyből rátok gondoltam, vajon mit szólna ehhez a TC szerkesztősége.

Üdv: Gergő

ui: köszi az Égésteret!!! Már régóta szerettem egy kisebb esszét írni Mr. Winklernek (mint fő műsorvezetőnek), hogy mennyire várom mindig a csütörtököt, hogy hallhassam a legújabb beszélgetést a kis turbós motorokról meg hogy milyen autót (nem, hanem ÁLLAPOTOT!!!) kell venni 200 alatt. :)

Akkor itt megragadnám az alkalmat, hogy megköszönjem mindenkinek az áldozatos munkáját, hogy szigorúan minden héten leültök egy órára a kedvünkért! Vezetés közben szoktam hallgatni (és megijedni a hirtelen hangos zajoktól), és ez az egyetlen normális magyar nyelvű podcast. Sajnos mondjuk másnap munkából hazafelé már rendszerint elfogy... Mindenkit másért kedvelek a műsorban, adásról adásra megvan a kémia.

(Még van az Origo Filmklub, de ott mindig megszakad a letöltés. Apropó, egyik adásban Winkler említette a feliratozó Bruzsy-t, akivel történetesen volt egy adás: https://www.mixcloud.com/vferi/filmklub-podcast-16-bruzsy/ Ezt is akartam mondani.)
---
Meg azt hiszem még a záróvonalról is kérdeztétek a közönséget. Gondolom már tárgytalan, de elmondom, hogy ez nekem is misztérium. Úgy kezelem, ha csak egy sima zárt vonal van, azon simán átcsalinkázom, de mondjuk ha már dupla, akkor az már tabu. A sárga meg a fehér nem tudom mit jelent. De igazából nem is tapasztaltam vagy hallottam olyanról, hogy valakit megbüntettek volna záróvonalért. Inkább csak a gyorshajtást nézik meg a piros lámpát szerintem.

Másik érdekesség, hogy mikor négy irányból van STOP tábla, akkor úgy közlekednek, hogy aki legelőször ért oda, az megy elsőnek. De ilyet a KRESZ nem ír sehol! Csak annyi, hogy a STOP-nál meg kell állni, illetve egyenrangú kereszteződésnél jobbkéz szabály van, amit amúgy egyszer sem tapasztaltam, hogy alkalmazza bárki. Véleményem szerint fogalmuk sincs a létezéséről. Szerintem a Zách Dani megőrülne.
----
És hogy lássátok milyen figyelmes és fegyelmezett a texasi Égéstér csoport, íme egy videó, amint a haverommal visszük vissza a rental cart, ami nem más mint...:



Hirtelen ennyi, éljenek a traktorok!

én, ültetés közben:
----
ui: ha októberben Dallas felé jártok, szóljatok, vicces lenne lógni egyet

"over 2,500 Rods, Customs, Classics, Muscle Cars and Trucks thru '72"
(értsd: a T modeltől 1972-ig minden)
https://www.good-guys.com/lsn-2015
már voltam párszor, van egy hangulata.

Na már tényleg ennyi.


Kedves Gergő,

köszönjük! Minden héten örömest áldozzuk fel magunkat a hallgatóság kedvéért. Ezt az októberi dallasi parkoló parádét meg még nem temetjük, ki tudja, hátha egyszer onnan is nyomunk egy Égésteret.

Üdvözlettel:
Winkler Róbert

"Tízszer annyit bírságohatnánk"

2015. március 25., 17:41 Módosítva: 2015.03.26 13:42
550

Múlt heti cikkünk (Elmondom mi a lényeg: pénzbeszedés) egyetlen helyről szól, ahol Óbudán tucatszám büntetik meg és szállítják el az autókat, valószínűleg azért (is), mert a festés lekopott, és a parkolási tilalmat jelző tábla az egyik irányból nem látható. Íme Óbuda-Békásmegyer Közterület-felügyelet vezetőjének a cikkel kapcsolatos levele, aki ezt hivatalos titulusával írta alá – ez az oka annak, hogy nem kezeljük magánlevélként.

Dátum: 2015. március 19. 10:18

Feladó: Böjtös Zoltán

Címzett: Zách Dániel

Tisztelt Zách Dániel Úr!

Nagy érdeklődéssel olvastam cikkét a trollából.

Ha mint egy elszállított autó tulajdonosa írta volna ezt, akkor érteném a felháborodását, de mint „újságíró” úgy látom, hogy ön igen híján van a közterület-felügyelet munkájával kapcsolatos információknak. Összekeveri a rendőrség és a felügyelet hatáskörébe tartozó feladatokat, nincs tisztában azzal, hogy ki hogyan, milyen hatáskörrel helyez el táblákat, útburkolati jeleket a közterületen. Azzal sincs tisztában, hogy milyen jogszabályok határozzák meg a bírságok, az elszállítás és a tárolás költségeit. Összekeveri a fizető parkolást a szabálysértéssel. Talán olvasson különböző kriminológusok írásaiból, ha képet akar kapni arról, hogy mi befolyásolja a lakosság biztonság érzetét. Pokoli állapotok szerintem nem az utcán, hanem az ön fejében vannak, de hát mit tegyünk önt azért fizetik, hogy olyan cikket írjon mint amilyet írt, mert ön ezért kapja a fizetését, abból él hogy hamis képet állítson ki arról a hivatalos személyről, akit ön trollnak nevez. Kíváncsi lennék, hogy ha az elszállítást a rendőrség rendelte volna meg, akkor mit írna róluk. Kíváncsi lennék, hogy mit mondana annak a munkáját végző szállítónak, aki nem tud beállni a rakodó helyre, mert azok állnak ott akiknek ott semmi dolguk sincs, mit mondana annak kisgyerekes anyának, aki nem fér el a babakocsijával a járdán mert keresztbe állnak rajta, mit mondana a kukás autó vezetőjének aki nem tud befordulni a szűk utcába, mert a sarkon ott áll egy kocsi, akinek a vezetője „csak egy pár percre ugrott be az üzletbe” ... és még sorolhatnám. Ugyanis a rendőrségre hiába telefonálna, mert nekik nincs szállító kocsijuk ezért a problémát nem tudják megoldani.

Nem kell itt vadászni semmire, ha úgy akarnánk naponta tízszer annyi bírságot is kiszabhatnánk mint most, és tízszer annyi autót elszállíthatnánk, de mint írtam nem ez a fő cél, csak sajnos másképp nem megy.

Ön szerint mennyi bírságot kell „kiszórni” arra az autósra, aki nem veszi észre, hogy rokkant parkolóba áll be. És itt nem csak arról van szó, hogy a tábla látható-e vagy sem. Menjen el egy áruházi parkolóba aztán nézze meg hányan állnak ott engedély nélkül, pedig ott aztán kiveri a szemét a sofőrnek a tábla és az útburkolati jel is.

Képzelje, hogy a beszedett pénz nem a felügyelet pénze, ugye ezt nem gondolta volna. A felügyelet az önkormányzattól kapja a finanszírozást. A beszedett bírság a felét sem fedezi annak a költségnek, amibe a felügyelet éves működtetése kerül. A felügyelő nem részesül a bírság pénzből sehogyan sem, azért ez gondolom meglepő önnek. Képzelje, a felügyelet nem festhet útburkolat jeleket és táblákat sem állíthat. Az először engedélyeztetni kell a BKK-val, aztán annak a költsége, akié az út.

Képzelje el, hogy sokszor teszünk javaslatot a hibás vagy félreérthető forgalmi rend megváltoztatására, de azt nem fogja észrevenni, mert egyrészt erről nem érdemes cikket írni, mert nem olvassa senki így ön fizetést sem kap érte, másrészt a normális dolgokért senki sem vár köszönetet.

Nem kell senkinek sem kétségbeesni, nem kell feltétlenül közterület-felügyeletet működtetni az önkormányzatnak évi százmilliókért, térfigyelő rendszer sem kötelező, csak akkor majd a szemetelőkkel, hajléktalanokkal, szabálytalanul parkolókkal, parkot, játszóteret tönkretevőkkel kapcsolatos problémákkal fel lehet hívni Zách Dánielt, aki majd a trollával megoldja problémát, vagy talál megint egy felelőst, akiről jó pénzért ilyen színvonalas cikket írhat.

Ja igen, és legyen kedves próbálja meg megmagyarázni nekem, hogy miért csörög az ügyfélszolgálatunk telefonja olyan sűrűn – ilyen-olyan ügyekben segítséget kérve -, ha ön szerint ezeket a trollokat ennyire utálják?

Dr. Böjtös Zoltán
igazgató

Tisztelt Felügyeletvezető úr!

Olvastam mai levelet, melyben a Lajos utca 97. előtti parkolási gondokról írt cikkemre reagál. Szeretnék engedélyt kérni a levél eredeti formában történő megjelentetéséhez a Totalcar.hu olvasói levelek rovatában.

Engedélyét előre is köszönöm.

Zách Dániel
Totalcar.hu

Feladó: Böjtös Zoltán

Dátum: 2015. március 19. 11:36

Tárgy: Re: Kérdések a Totalcar.hu-tól, Dr. Böjtös Zoltán úrnak

Címzett: Zách, Dániel

Tisztelt Zách Dániel Úr!

Ön arra sem méltat engem, hogy rendesen megszólítson. A cikkében tévesen tájékoztatja az olvasókat, minket hamis színben tüntet fel, ami alkalmas arra, hogy a belénk vetett bizalmat csorbítsa. Tájékozatlanságát most az én levelemmel akarja magyarázni?

Nem járulok hozzá semmilyen általam írt levélnek, véleménynek, magyarázatnak a Totalcar.hu oldalon való közzétételéhez. Sőt a továbbiakban sem önnel, sem a Totalcarral nem kívánok semmilyen levelezést folytatni vagy önöknek bármilyen adatot szolgáltatni.

Üdvözlettel:

dr. Böjtös Zoltán
igazgató

Macska miatt lesz kutyarágta az autó

2015. március 12., 11:38 Módosítva: 2015.03.13 15:00
44

Sok olvasó reagált a kínai Jettára támadó kutyafalkáról írt, beszédes című Vajon miért rágnak a kutyák Volkswagent? könnyed hírünkre. Többen hallották, hogy nyest, mókus lehet ilyenkor a hunyó, Bucsesz azonban saját káráról mesél. Arról, hogy lett a motortérben bújkáló macsakákból négyszázezres kára.  

Feladó: Bucsesz

Címzett: Andróczi Balázs

Dátum: 2015. március 11.

Tárgy: Kutyarágta autó

Kedves Balázs!

Sajnos nekem saját bőrömön van tapasztalatom ezzel a jelenséggel kapcsolatban. Kőbányán lakom egy lakótelepi környéken. Pár éve épült a közelben egy bevásárlókomplexum, ami egy jó ideig persze építési területnek számított a kötelező tartozékokkal egyetemben (rissz-rossz kerítés, őrkutyák, leszarom őrök). Emiatt a kutyák valahogy éjszaka csoportosan tudtak portyázni a környéken. Sajnos a mi házunk esetében ezt a körülményt fűszerezte az is, hogy a földszinten egy állatbarát család számolatlanul tartott macskákat (a szag alapján legalább egy tucatot). A macskák éjszaka persze ki lettek csapva kóborolni és mivel hideg idő volt, előszeretettel bújtak be az estefelé hazaérkező autósok parkolóban hagyott vagyontárgyainak motorterébe melegedni.

Na ezért támadták meg a kutyák a kocsikat. Én először csak a folyamat végtermékét láttam a kocsin, és azt hittem, hogy valaki igaz partizános bosszút állt az autómon valami vélt vagy valós sérelemért... A kihívott rendőrök mondták, hogy az enyém volt a környéken kb. a tizedik autó, ami így járt. 400 ezer Ft kár :(. Csak remélem, hogy akinek majd adom el a kocsit, nem fog hülyének nézni, ha ezt elmesélem neki...

Ja, még annyi, hogy az én autóm motorterében találtam jó pár macskaszőrt az eset után, de ennyi volt a legtöbb "tárgyi bizonyíték".

Üdv,

Bucsesz

Az ország legfurcsább zebrája

2015. március 3., 08:05 Módosítva: 2015.03.04 11:09
158
Minden héten kapunk olyan olvasói leveleket, melyekből kiderül, többen kíváncsiak, mi történt egy-egy közélet cikk főszereplőivel, miután megírtuk történetüket és az is, miként oldódott meg a probléma, melyre a cikkel szerettünk volna rávilágítani. Az olvasó egy gyalogosbaleset helyszínéről jelenti.

Néhány hete arról írtunk, hogy egy kilencéves budapesti fiút, Bencét a szülei szeme láttára ütötte el egy autó a kispesti uszoda előtti félig lekopott zebrán. A család még egy hónappal a történtek után is feszülten beszélt az esetről amikor meglátogattam őket, Bence lábát méretes fémszerkezet rögzíti, de hősiesen küzd a felépüléséért.

Óriási szerencséje volt ennek a fiúnak, és esete felhívta a környékbeliek figyelmét egy megoldatlan veszélyre: nem minden autós veszi észre, ha lelép az úttestre egy gyalogos, ezért ha ez egymás mellett haladók egyike megáll, a másik még simán okozhat balesetet. A combnyaktörése után több műtéten átesett Bence már visszatért az iskolába, és bár még hónapokig eltart majd a rehabilitációja, szerencsére történt valami más is. 

Szia Dani, szia Totalcar!

A héten kikerültek a mellékletben látható terelők, hogy biztonságosabbá tegyék a zebrákat. Sőt, a Simonyi Zsigmond utca - Nefelejcs utca sarkára is. Több kérdés is felmerült bennem ezzel kapcsolatban, de nem teszem fel egyiket sem.Talán túl sok benne a miért és túl kevés az esély a válaszra.Boldogtalanság a boldogságban, hogy sötétben a balról érkező gyalogost totál kitakarja a fényvisszaverő tábla.

Azt hiszem ezt hívják úgy, hogy felelős újságírás. Ha esetleg tovább göngyölítenéd a szálat, szíves figyelmedbe ajánlom a jarokelo.hu oldalt, ahol ilyen és ehhez hasonló - főleg lakossági problémákat bolygató esetekkel foglalkoznak. Én személy szerint köszönöm, hogy megírtad a cikket.

Vincze Tamás

Távolról sincs vége, olvasson még

Minden taxisárga Passat gyanús

2015. március 1., 11:21 Módosítva: 2015.03.03 11:19
317

Feladó: Főtaxi Zrt.

Címzett: Papp Tibor

Dátum: 2015. február 25.

Tárgy: Miért utálják a taxisokat

Tisztelt Totalcar Magazin!

A 2015.02.23-án 20:32-kor feltöltött "Miért utálják a taxisokat?" című cikkükkel kapcsolatban keresném Önöket.

A sajnálatos esetet elkövető taxis a Főtaxi kötelékébe tartozik. Szeretnénk megtalálni a taxis kollégánkat aki a videón szerepel, hiszen az ilyen esetek kivizsgálásával is szeretnénk a 101 éves Főtaxi jó hírnevét, becsületét fenntartani.

Amennyiben lehetséges, kérem, hogy adják meg a gépjármű rendszámát, hogy be tudjuk azonosítani a taxisunkat.

Ha adatvédelmi okokból nem adhatják meg a teljes rendszámot, akkor kérjük, hogy vagy csak a rendszám betűből álló részeit, vagy a számjegyekből álló részeit adják ki részünkre.

Köszönjük.

Főtaxi Zrt.

Távolról sincs vége, olvasson még

Tévedtünk: itthon is nyílnak a BMW-k

2015. február 17., 14:41 Módosítva: 2015.02.18 18:03
140

Mai BMW-hackelős cikkünk közlése előtt megpróbáltunk keríteni egy importált Connected Drive-os autót, hogy megtudjuk, működik-e itthon, mert ez tűnt a legérdekesebb kérdésnek. Nagy hirtelen nem sikerült, de olvasónk már rég kipróbálta, amit mi nem tudtunk: érdekes módon neki működtek a Connected Drive funkciók, noha a BMW Magyarország azt állította, hogy itthon nincs lefedettség. Valaki tévedett.

Feladó: Bence

Címzett: Stump András

Dátum: 2015. január 17.

Tárgy: Connected Drive hack, 320d 2012

Kedves András!

Németországban vásárolt, használt, ConnectedDrive-os BMW Magyarországon minden gond nélkül fogadja a mobiltelefonról elküldött parancsokat.

A szóban forgó jármü egy 2012/09 havi BMW 320d. A ConnectedDrive szolgáltatás aktív, ami Németországban tökéletesen üzemel. (Itt is élünk.)

Tavaly karácsonyi magyarországi látogatáskor kipróbáltuk a kényelmi funkciókat. Határozott emlékem van arról, hogy a házon belülröl teszteltük a BMW Remote Control iPhone-os applikációt. Elsö próbálkozásra Server Connection Failure jelzést kaptunk a telefonra, de másodikra (és utána folyamatosan) gondtalanul müködtek a BMW Connected Services funkciók.

Így tehát:- Világítás- Duda- Bezárás- Kinyitás

A következöket fontosnak tartom még elmondani:

- Az autóban nem Combox, hanem Telematic Communication Box van- Az alvázszám (gyárilag) nem olvasható le a szélvédö sarkából.

- A további funkciók, pl. benzinkútkeresö, live traffic stb. nem müködtek Magyarországon.

Ezek a funkciók is hibátlanul müködtek azonban Franciaország területén, ahol használva volt a

- benzinkútkeresö és a

- parkolókeresö

Bence

Nincs okunk feltételezni, hogy Bence rosszul emlékezne, így viszont még bizonytalanabb helyzetbe kerültek az itthoni BMW-sek, hiszen egyelőre senki nem tudta megmondani, hogy megtörtént-e a biztonsági rést befoltozó frissítés a Magyarországon használt BMW-kben.

Eurokompatibilis kínai LED?

2015. február 5., 15:49 Módosítva: 2015.02.06 11:01
82

Dátum: 2015.02.04. 11:00

Feladó: Attila

Címzett: Sipos Zoltán

Tisztelt Sipos Zoltán!
Olvastam a Ér valamit a gagyi LED? c. cikkét. Mivel az 2013-ban íródott, lehet, hogy van változás?

Kínai webáruházban láttam H4-es tokozású LED fényszórót, ami high/low világítást ad és azt írják, hogy "Certificate:CE Rohs ISO 9001-2008 E4 IP68".

Kérném tanácsát, hogy vajon ezt berakhatom-e öreg Opelembe a normál 50/55W-os halogén izzó helyére. Egy párat már rendeltem, de ha nem szabad berakni, akkor talonban marad.

A linken az "égő" többi adata is látható.

Köszönettel, Attila

Távolról sincs vége, olvasson még

Ez vajon mit jelent?

2015. január 28., 16:13 Módosítva: 2015.01.29 17:00
48

Nem tudtuk, de megkérdeztük. Mellesleg jeleztem, hogy az egyik képen lévő tábla kitakarja az információs táblát. És a válasz gyorsan meg is érkezett: 

Tisztelt Uram!

A kérdéses táblák a téli üzemeltetési munkákban résztvevő gépkocsivezetőknek adnak tájékoztatást/utasítást az oldal hóekék használatára vonatkozóan a leállósávval nem rendelkező műtárgyak környezetében. A táblák tehát kizárólag a hóekézési munkák végzésében segítik az üzemeltetést végző személyzetet és csak a téli időszakban kerülnek kihelyezésre.

tablasima

Tekintettel arra, hogy a táblák kizárólag üzemeltetési célokat használnak, azok szándékosan nem hasonlítanak egyetlen KRESZ táblára sem; sem formájukban, sem jelzésképükben. A táblák elhelyezésére vonatkozó észrevételét köszönjük, a táblák elhelyezkedését felülvizsgáljuk.

Üdvözlettel, MAK Mecsek Autópálya Koncessziós Zrt.

Dátum: 2015. január 27.

Tárgy: Ismeretlen kresz tábla az M6-on

Tárgy: Marcell

Címzett: Totalcar

Sziasztok.

Kb 2 hete rakták ki az M6 Tolna-Baranya megyei szakasza között ezeket a táblákat, amiket én még életemben máshol nem láttam. Tény, hogy nem mostanában vizsgáztam le, de azért emlékeznék szerintem, ha valami hasonlóval találkoztam volna valaha.

tablaathuzott

Pár helyen "híd" előtt van az áthúzott verzió, "híd" végén meg a sima változat, de van olyan szakasz ahol csak simán a pálya mentén ki van pakolva. Próbáltam utánanézni, hogy mit akar ez jelenteni, mert a rajzról nekem nem igazán derül ki (talán valami széllel kapcsolatos dolog lehet, hogy kamiont nem a legokosabb ezeken a rövid szakaszokon előzni?), sőt egy KRESZ oktató is csak annyit dobott be rá, hogy fogalma sincsen, életében nem látott még ilyet.

Nem tudjátok mi lehet ez?

Köszi Marcell

A rossz motorolaj kinyírja az Almerát?

2015. január 24., 12:52 Módosítva: 2015.01.25 15:04
71

Becsületesnepper szerint a forma lehet az oka, hogy az Almera Tino nem terjedt el mifelénk. Akárhogyis, tény, hogy itt nem népszerű ez a 2000 és 2006 között gyártott kompakt MPV. Ha a csütörtöki nepperűzőre érkezett olvasói levélben írtak nagy általánosságban is igazak, talán jobb is így.

Egy Nissan Almera Tino
Egy Nissan Almera Tino

Dátum: 2015. január 22.

Tárgy: Almera Tino

Tárgy: Zsolt

Címzett: Becsületesnepper

Üdv Becsületesnepper!

A Totalcar.hu-n megjelent tanácsához mellékelnék némi tapasztalatot ezekről a kocsikról.

1,8 benzinesem volt és noha imádtuk a szekeret, sajnos kiderült, hogy van egy Achilles-sarka a motornak. 1,8, 4 hengerbe kell kb. 2,5 liter motorolaj, ha nem igazi premium minőség, a motorban meg tud égni. A 150 000. kilométerhez közeledve jön a halál, nem elegendő kenés a kettes hengernél, kompressziócsökkénessel. Így hivják nagyjából. Az enyém így múlt el, de a cimborámé? Na hát, az is...

Típust váltottam és azóta is sajnálom azt az autót... Remélem valakinek segít ez az infó.


Üdv...

Jelentkezett egy traffipax-szakértő

2015. január 16., 16:50 Módosítva: 2015.01.17 17:48
105

Feladó: Nagy Tamás dr.

Dátum: 2015. január 16. 14:07

Tárgy: Sebességmérés

Címzett: Zách Dániel

Kedves Dániel!

Mint a rendőrség által is használt sebességmérők (SpeedCapture lézeres sebességmérő eszközök) fejlesztését és gyártását végző hazai cég vezetőjeként (mi szállítottuk a korábbi SpeedCapture rendszereket az NJL Kft-nek) az alábbiakat szeretném hozzáfűzni a cikkéhez:

Igaza van Kopornoky Ferenc igazgató úrnak: Szinte biztos, hogy a sebességmérő kezelője a képen is látható gépkocsiról (annak visszapillantó tükréről) hirtelen a "szerencsétlenül járt" furgonra mozgatta a lézeres sebességmérőt.

Ezt a készülék (hibásan) úgy érzékelte, mintha az adott célobjektum egy nagyot "ugrott" volna hátrafelé. Ezért jelez a rendszer távolodó, negatív sebességet. A VHT-507/DP(FamaLaser) készülék belső működését nem ismerem, de a saját rendszerünk fejlesztése közben korábban mi is találkoztunk a fenti jelenséggel, amit nyilván kiküszöböltünk. Nyilván a Fáma rendszerek is, de a SpeedCapture készülékek (pl. SC-103) biztosan, szoftveresen szűrik az ilyen hibákat.

A lézeres sebességmérők eredendően távolságot mérnek. Az SC-103 32db, egymásután végzett távolságmérési adatból, illetve a hozzákapcsolódó időadatból számolja ki a konkrét objektum sebességét. (Ugyanakkor mind a 32db távolságmérési adat egyenként is sok-sok elemi távolságmérési adat átlaga.) Ha a 32db mérési adat bármelyike nem illeszkedik az adott sebesség értékéhez, attól le vagy fel - egy előre meghatározott sávból - "kilóg", a rendszer eldobja az egész mérést. A fentiek alapján leszűrhető, hogy vagy szerencsétlen véletlenek összejátszása vagy valamilyen műszaki hiba kellett ahhoz, hogy ilyen nevetséges eredmény születhessen.

Valóban, a rendszerből az operátor semmit sem törölhet ki, de a büntetési procedúra megfelelő pontján - egy korrekt és célszerű emberi beavatkozással - a jogtalan büntetés kiküldése megakadályozható lehetne.

Ha lézeres sebességméréssel kapcsolatban kérdése merül fel, szívesen segítünk.

Üdvözlettel:

dr. Nagy Tamás
ügyvezető igazgató
HEXIUM Műszaki Fejlesztő Kft.

Távolról sincs vége, olvasson még

Baromság a NAV-os fogyasztási norma?

2015. január 7., 17:23 Módosítva: 2015.01.08 13:58
110

Mai nepperűzőnk hozta ki az olvasóból a közléskényszert, merthogy Bélához hasonlóan ő is saját autót használ céges utakhoz. Kiküldetéshez dízelt ne, avagy: aránytalanul jól járnak a benzinesek a NAV fogyasztási normáival? Névtelen levélíró számokkal megszort eszmefuttatása alább. 

Dátum: 2015. január 7. 13:16

Tárgy: Ötcsillagos törésteszttel 800 ezerig?

Címzett: Becsületesnepper

Tisztelt Becsületesnepper!

Bátorkodtam billentyűzetet ragadni, hogy megírjam a fenti cikkről az észrevételemet, mivel én is hasonló cipőben járok. A mi cégünknél is saját autót használunk kiküldetéshez, aminek a költségeit szintén a NAV fogyasztási normák (+ amortizációs díj) alapján térítik.

A benzin üzemű járművekre sokkal magasabb fogyasztási norma van megállapítva mint a dízel üzeműekre (igaz, hogy a fogyasztásuk is magasabb, de kérdés, hogy ennyivel nagyobb-e?). Számszerűsítve:

Benzin norma:
1001-1500cm3 - 8,6 l/100 km
1501-2000cm3 - 9,5 l/100 km

Dízel norma:
1500 cm3 alatt: 5,7 l/100 km
1501-2000 cm3: 6,7 l/100 km

Példának okáért: egy 1.9 TDi Octavia-ra majdnem 3 literrel kevesebb üzemanyagot térítenek 100km-en, mint mondjuk egy tetszőleges 1.6-os benzines autóra, ami 400 Ft-os (igen, most kevesebb a benzinár, de meddig?) benzinárral számolva 1200 Ft/100 km.
Kérdés, hgy van-e 3 liter fogyasztáskülönbség a két üzem között?

Nincs személyes tapasztalatom a dízel autók fogyasztásáról, csak a népítéletekből, véleményekből tudok kiindulni, de ha ezeket összevetem a saját tapasztalatommal akkor nem egyértelmű a dízelek előnye. A saját autóm 1.4-es, benzines, kultúráltan közlekedem, 6 litert fogyasztok (igazából 5,5-öt, de az úgysem hiszi el senki). Így 2,6 (3,1) liter 'nyereségem' van. Ha egy Octavia-val mondjuk 5 litert fogyaszt, akkor már csak 1,6 litert nyer.

A poén kedvéért ezt is visszaoszthatjuk km-re dízelnél a 6,4 Ft/km a nyereség, benzinnél pedig 10,4 Ft/km (plusz ezen felül mindkét esetben az alap 9 Ft/km).

A kisebb és nagyobb hengerűrtartalmú motorok normáit szándékosan nem írtam le, de az alábbi oldalon megtalálják azokat: http://www.nav.gov.hu/magyar_oldalak/nav/szolgaltatasok/uzemanyag/fogyaszt_normak/gjnorma.html

Remélhetőleg csak kicsit voltam unalmas, és remélem segíthettem a kérdezőnek.

További jó munkát kívánok!

Most akkor tényleg lopnak Esztergomban?

2015. január 6., 15:34 Módosítva: 2015.01.07 15:26
148

Magyar autógyár-városok sorozatunk első részeként bemutattuk az esztergomi Suzukit. A gyárral kapcsolatos lopási mendemondákra reagált olvasónk, Gergő.

Feladó: Gergő

Dátum: 2015. január 7.

Címzett: Winkler Róbert

Szia Robi,
  
A reggeli cikkedhez egy komment: 2005 táján annál a cégnél dolgoztam, amelyik a CEIA olasz fémdetektor kapukat forgalmazta. Ez ebben a csúcs, itthon Ferihegyen, Parlamentben stb. is ezek vannak. És ezek voltak a Nokia gyárban is, ott is ipari méretű volt a lopás, kivésett klumpában vitték át a detektorkapukon a telefonokat, mert a klumpát át kellett rúgni, volt benne fém, tehát jogosan jelzett - aztán ezzel is megbuktak.
Főbejárat a Suzukiknak fenntartott elülső parkolóval
Főbejárat a Suzukiknak fenntartott elülső parkolóval
A Suzuki biztonsági vezetője a komáromi kapuk miatt jutott el hozzánk, ő is szeretett volna. Ő mesélte, hogy volt, akit tucatnyi, a testére ragasztott hangszóróval kaptak el, és olyan is, akinek a sorban állva kiugrott egy antenna a kabátja alól. Állítólag divat volt megvenni a fapad Swiftet és kilopni bele, amit lehet. Ő azt említette urban legendnek, hogy egy teljes ipari robot is eltűnt, de az tuti nem a személyportán át.
Üdv: Gergő

Így megy gajra a szuper VW- (Skoda-, Audi-) 2.0 TDI-d

2014. december 28., 07:14 Módosítva: 2014.12.29 15:10
316
Ezt a levelet Zoltántól kaptuk, aki közel húsz éve profi autószervizt vezet, van tehát rálátása visszatérő problémákra. Egy ideje már várta, hogy az itt említett hibát feldolgozza végre valaki a Totalcaron, de most nem bírta tovább. Írt nekünk.
Szia Zsolt!
 
Azért írtam rád a fészbúkon, mert van egy nagyon komoly probléma (igazából több is, de szerintem ez a legsúlyosabb) a VW-konszern 2.0 TDi jelű adagolófúvókás dízelmotorjaival. Ezeknél az olajszivattyú-meghajtás egy alkatrésze alulméretezett, gyárilag hibás konstrukció.
Ilyen autókban van például efféle olajszivattyú-hajtás
Ilyen autókban van például efféle olajszivattyú-hajtás
Szerintem az összes CBAA, CBAB, CBBB, BVH, BRT, BVE, BWV, BMA, BMP, BMP, BUZ, BMR motortípust érinti a probléma, ezért mindenképpen foglalkozni kellene vele, sok autótulajdonost érint. Nálunk a műhelyben volt olyan autó, ami új korától magyar, egygazdás, rendes, márkaszervizes múltja van, mégis 120 ezer kilométernél beadta a kulcsot.
  
Kezdetben pl. a BKP-motorokon a főtengely egy rövid lánccal hajtotta a hátsó balansztengelyt. Az meg fogaskerékkel az első balansztengelyt, ami pedig a hatszöggel az olajszivattyút. Agyrém nem? Olyan puha volt a lánckerék, hogy 120-150 ezer kilométer elég volt ahhoz, hogy a kiegyensúlyozótengelyek "lerángassák" róla a fogakat! Teljesen simára kopott lánckereket is láttam!
Nem ez az igazán jellemző hiba, de a lánckerék fogai is el tudnak fogyni
Nem ez az igazán jellemző hiba, de a lánckerék fogai is el tudnak fogyni
 
Ezt később leváltották közvetlen fogaskerék-hajtásra. ami megoldotta a lánchajtás és lánckerék problémát, de az olajszivattyú meghajtásáért felelős hexagont ettől még meghagyták...
Egy kiváltó egység
Egy kiváltó egység
 
Amit a neten árulnak 200 ezerért (a VW hivatalos ára 250 000 HUF körül van), az a komplett balansztengely-olajszivattyú egység. Elvileg átépíthető vele a régi lánchajtás, de a probléma azzal csak némileg csökken, hisz ott a hatszögletű pálcika ebben is. 
 
A gyártó tudtommal nem ismeri el a hibás teljesítés, illetve hibás konsrukció tényét, és csak azokat a tulajdonosokat kártalanítja, akiknek az autója fiatalabb három évnél vagy kevesebbet futott 100 ezer kilométernél, már ha a fenti hiba miatt megsült a motor. Erről én magam kaptam tájékoztatást telefonban a Porsche Hungáriától.
Az elnyírt és az új tengely
Az elnyírt és az új tengely
Amúgy a probléma ismert a hazai autójavító társadalomban, rengeteg műhely cserélt vagy újított már fel ilyen motort a szivattyúhajtás hibája miatt. Felháborít a VW hozzáállása a dologhoz, és úgy gondolom, az embereknek itthon is joguk van tudni (ha tájékozódni kívánnak), hogy milyen problémák és költségek várnak rájuk, ha ilyen motorral szerelt autót üzemeltetnek.
 
Mellékletben küldöm saját fotóimat és alább egy pár linket a netről a teljesség igénye nélkül e témában. Különösen ezt a szerkezeti és ezt a kotyogást jól bemutató videót ajánlom figyelmetekbe! Jó munkát a szerkesztéshez, kíváncsian várom a megjelenést!
 
Üdv
Zolesz
Bal oldalon, a motor alján, a fényes doboz az olajszivattyú-kiegyensúlyozótengely hajtása
Bal oldalon, a motor alján, a fényes doboz az olajszivattyú-kiegyensúlyozótengely hajtása

A Zoli által mellékelt linkek között találtunk pár igen érdekeset. Például létezik fogaskerekes átépítő szett a meglevő láncos helyett, nem olcsó, de úgy tűnik, legalább az is az ominózus, hatlapú tengellyel működik.

Maga az alkatrész egyébként nem drága, egy brit oldalon húsz fontért megkapható. Csak vegye idejében észre az ember, hogy közeleg a hiba...

Egy angol illető pedig alapos elemzést tett közzé a problémáról, a fontosabb részeit le is fordítom, mert jó az írás:

...a régebbi VW-Audi-motorok olajszivattyúját egy rövid lánc hajtotta közvetlenül a forgattyústengelyről. Mivel a láncon csekély volt a terhelés, ezért ez a megoldás roppant tartósnak bizonyult. De amióta bevezették ezekben a négyhengeres motorokban a két, egymással szemben forgó kiegyensúlyozótengelyt, s nem találtak máshol alkalmas lehajtást ezeknek, mint az olajszivattyú volt helye az olajteknő aljában. Kifejlesztettek tehát egy olyan új egységet, amelyet rendkívül erős lánc hajt, s magában foglalja az olajszivattyút és a kiegyensúlyozótengelyek kihajtását. Ezzel új probléma keletkezett.

Az olajszivattyút ugyanis az új rendszerben - és csak a 2.0 TDI-motoroknál, amelyekben van kiegyensúlyozótengely - a második kiegyensúlyozótengely közepéről, egy hatlapú tengellyel hajtják meg. Nos, az a kis hatlap egy idő után elkezd mocorogni, lassanként lenyalja a sarkait, majd egy óvatlan pillanatban elfordul. Ilyenkor a következő sorrendben mennek tönkre a rendkívül kenésigényes és drága alkatrészek: 1) turbó, 2) hidrotőkék (16 db), 3) maguk a kiegyensúlyozótengely-csapágyak, 4) az adagolóelemek. A hiba mértéke sokszor akkora, hogy gazdaságilag nincs értelme felújítani a motort, csak a csere segít.

Ez a probléma az írás szerint már 70 ezer mérföldnél (112 ezer kilométer táján) előfordul egyes esetekben, s nincs pontos módszer a hiba elodázására, bár a gyakoribb olajcsere és a hirtelen fordulatszám-változások kerülése biztosan segít. Érdekes egyébként, hogy az angol illető még arról ír, hogy a hatlapú tengely egy belülről bordás csonkot hajt, s mennyivel jobb lenne, ha az is sima hatlapfej lenne, mert úgy talán nem koptatná annyira a tengelyt. Én úgy látom, hogy ami példát most elővesznek, az már mind negatív hatlapos, tehát úgy tűnik, ezzel a problémával foglalkoztak. De ettől még elnyíródik.

          - x -

A poszt megjelenése után egy olvasónktól kiegészítés is érkezett a témához, ami azt mutatja, a probléma több motort érint, mint ami pedig már eddig is kiterjedt körűnek tűnt:

A balansztengely-probléma nem csak az említett motoroknál fordul elő, sajnos, hanem az összes 2.0 TDI motornál,
2009 szeptemberéig. Tehát Audi A4, A5, Q5 tulajok is figyeljenek a CAGA-CAGB-CAGC és CAHA-CAHB motorkóddal.
2009 szeptembere után hasonló a meghajtása az olajpumpának, csak a 77 mm hosszú hex rudat 100 mm hosszú váltja fel,
kicsit javítva ezzel a problémán. Sok esetben nem elég a rudat cserélni, mert a balansztengely is ki van kopva, így
20-30 ezer km után ismét megállhat.

Sok szerviz (Magyarországon is) úgy oldja meg a problémát, hogy a balansztengelyt megfúrja és méretre gyárt egy egyedi
hatszöglet keresztmetszetű rudat, ami többé már nem fogazódik le. Egy képet mellékelek itt:
http://www.audi-sport.net/xf/attachments/image-jpg.24446/
Természetesen ez nem gyári megoldás, de többé nincs baj vele, mellesleg jóval olcsóbb, mint a teljes szerkezet cseréje.
A vastag része, ami a megnagyobbított balansztengelybe megy bele, jóval nagyobb felületen fogja azt, hasonlóan mint
a gyári 100 mm-es.

Üdvözlettel, egy olvasó

(Megjegyzés: páran írtak már ma, hogy a "Gajra megy" helyesen "Gallyra megy" lenne a magyar nyelvben. További
félreértések elkerülése végett: a "gajra" a helyes írásmód, mert a szó eredete pusztulás, enyészet, és a jiddisből jön.)

BMW-t vagy Insigniát? Majd az olvasó megmondja

2014. december 24., 14:37 Módosítva: 2014.12.26 06:59
225

Gondolná, hogy az Insigniában 74 ezer kilométer után megadja magát a kettős tömegű lendkerék? És azt, hogy egy Mazda 6 egy család legkevésbé kedves autója? Péteréknél minden van, amit Krisztina keresett a tegnapi Nepperűzőben.

Távolról sincs vége, olvasson még