Dátum: 2012. február 1. 19:11
Feladó: Csaba
Címzett: Papp Tibor
Tárgy: Akkumulátor kapacitás
Kedves Papp Tibi!
Jelenleg sokaknál időszerű ez a téma: lemerült az akksim (pontosabban az autómé). Nemrég volt egy cikketek a Tc-n, az akkumulátorokról. Írtátok benne, hogy nagyobb kapacitásút szabad venni, kisebbet azonban nem ajánlatos. Arról is szó esett, hogy miért nem szabad kisebbet, de arról már nem, miért érheti meg kb. 2000 forinttal drágább, nagyobb kapacitásút venni (Pl.: ZAP 55Ah, 420A)? A jelenlegi ZAP (mely kilehelte a lelkét) kapacitása 45Ah, 360A. Az autómban szinte semmi elektromos extra sincs, 1.4-es, benzines, viszont pár évig még a családban marad. Ezzel az akkumulátorral az autó motorja -10 fokban is pöccre indult, azaz a kulcs elfordításától azonnal beugrott, indítózási idő kb. fél, mp. Nemtom, ez azt jelentheti, hogy az akkukapacitás jelenleg megfelelő méretű? Én törekszem a minőségi autófenntartásra, csak azt nem tudom, hogy itt most nem-e pénzkidobás, ha erősebb akksit veszek? És azért téged kérdezlek, és nem az autóboltost, mert talán ez a téma sokak számára hasznos lehet az elkövetkező hetekben.
Üdv:
Csaba
Kedves Csaba,
idézném a cikket:
"Lehet, hogy az autóban nagyobb akksinak is lenne hely, gyárilag többnyire a lehető legkisebb kapacitásút szerelik be. Az akkukereskedők mindig azt mondják, hogy érdemes a nagyobb kapacitásút venni, pláne, ha már öregszik az autó. De csak akkor, ha tutira befér, tehát nincs ott egy karvastagságú kábelköteg vagy valami hasonló, ami ezt akadályozná."
A dolog magyarázata egyszerű: ahogy öregszik az autó, romlanak a kontaktusok, kopik a motor, picit gyengül a töltés - ez pont elég ahhoz, hogy ami egy nulla éves autónál nem volt gond, az ma már az legyen. Mondjuk egy picivel nagyobb indítóáram kéne, de nincs (a motor beindításakor ugyanis nem a kapacitás számít, hanem a leadott indítóáram, de a megjelölt alternatív típus indítóárama is nagyobb) A második érv: ha tetszik, ha nem, a tapasztalat azt mutatja, hogy az alkatrészkereskedelemben kapható ("utángyártott") akkuk nem egyenértékűek gyári szerelésben az autókba rakott akkukkal. A nagyobb kapacitás hosszabb távon kompenzálhatja ezt, hisz ahogy öregszik majd az akku, még mindig marad tartaléka. Hát ezért is érdemes megvenni a nagyobb kapacitásút.
Üdvözlettel:
Papp Tibor
Feladó: Zoli
Dátum: 2012. január 19. 16:20:52 CET
Targy: Winkler Róbertnek a sörért rendszámot cikkhez.
Szia Robi!
Az elején annyit elárulnék hogy rendõr vagyok. A decemberi fizetésem 88 ezer Ft volt, ebben már benne van az összes pótlék.Idén januártól elvették az eddig járó éves bérletünket, a cafetéria rendszert pedig úgy alakították ki idénre, hogy az eddigi 16-18e Ft étkezési utalvány helyett 5 e ft ot kapunk, és mellé választhatunk welness szállodákban elkölthetõ utalványt. A legtöbb kollégám nevében mondhatom hogy napi szinten küzdünk megélhetési problémákkal, a kötelezettségeink pedig egyre nõnek.
Ezt csak egy apró kiegészítésnek írom, hogy értsd, pontosan miért is panaszkodik a végrehajtói állomány. Remélem elhiszed, hogy én soha senkitõl nem fogadtam el pénzt, pedig gondolhatod, hogy nem egyszer ajánlották már fel a csekk helyett. Az elsõ tévedés, ami pitiáner, viszont már az elején megadja a rendõrökkel szembeni unszimpátiára való okot: "A fényhidas Focus kombi már a felüljárón bekapcsolta a villogókat, aztán egyre türelmetlenebbül villogtatta a reflektort is." A Focuson ha felkapcsolom a kéket, akkor a reflektorokat felváltva villantja az autó, azt én szabályozni, be- vagy kikapcsolni nem tudom. Mindig igyekszünk olyan helyen megállítani jármûvet ahol nem zavarjuk a forgalmat, de az intézkedésnél nem csak erre, de a saját biztonságunkra is figyelnünk kell egy támadás esetén. Ez az intézkedéstaktika, egy külön tantárgy.
A következõ hogy nem a "mûvésznevedre" volt kiállítva az engedély, de ugye ezt te is mondtad, hogy hiba, itt nincs is gond. A legnagyobb gond a rendszerben van. A kormány eldönti, hogy kell a pénz, elkezdi ütni a NAV és a rendõrség vezetõit, ők elkezdik ütni a parancsnoki állományt, és ez így megy végig, az ostor pedig rajtunk csattan. Muszáj intézkedés alá vonni ilyen jármûveket, mert a lényeg a statisztika, akörül forog a rendõrség. De ha megállítunk, akkor már meg kell nézni rendben van-e minden, ha nem, akkor azt nyilván szóvá tesszük. Más lelkébe nem látok bele, de ezt sosem azért teszem hogy felkínálj egy kis pénzt, mert úgysem fogadom el.
Elvenni egy külföldi hatósági jelzést rengeteg papírmunka, írhatok róla egy órát, és ráadásul úgy, hogy nem egy mindennapi dolog, tehát nincs a kisujjamban, nem egyszerû, hidd el.
A másik ilyen a nyugdíj. Egyetértünk, hogy nem volt jó a nyugdíjrendszer, de szerintem így sem lett jó: beosztáshoz kellene kötni a nyugdíjkorhatárt. Aki irodában ül napi 8 órát, az ne mehessen hamarabb, aki az utcán tölt 25 évet, ott viszont én jogosnak érzem. A kollégák intézkedését konkrétan nem boncolgatnám, mert nem voltam ott, másrészt pedig mindenki máshogy csinálja. Remélem nincs harag, maradok továbbra is rajongótok.Zoli
Feladó: attila_xxxx@freemail.hu
Címzett: Winkler
Dátum: 2012. január 12. 20:31
Tárgy: Helló! "sos"
Helló!
Ti, mint autó guruk, sok ismerős ismerőse, szeretném segítségeteket kérni.
Egy karosszéria lakatos barátomnak keresünk olyan műhelyt Budapest, vagy Dunaújváros környékén, ahol vállalnak diákokat. Legtöbb helyen már nem is foglalkoznak diákokkal, amiket meg feltártunk, s diákokat is oktatnak, ott nem vállalják el őt.
Kb.: 3 hónap igazolt gyakorlat hiányzik neki, hogy végre ő legyen az első hivatalos karosszéria lakatos NŐ.
Igen, NŐ, s e miatt van a fenforgás az életünkben.
Nagyon hálásak lennénk, ha tudnátok valamit segíteni ezen a téren, neki nagyon fontos ez a szakma, él hal érte.
Előre is köszönöm
Attila
Kedves Attila,
Gyönyörű a projekt, szerkesztőségünk lelkes! Átérezzük a problémát, hiszen alig van már manapság klasszikus karosszérialakatos műhely. Ami van, az is többnyire egyemberes. De legfőképpen mindenki svarcba' fusizik, és nyilván csak legális műhely adhat ki ilyen igazolást.
Hamarjában az F-nél ütöttem fel a nagy, szerkesztőségi telefonkönyvet, és a Fiat és a Ford importőrénél érdeklődtem, van-e megfelelő márkaszerviz. Mindkét vállalat igen pozitíven áll a kérdéshez, de csak jövő héten tudnak konkrét választ adni. Viszont így legalább úgy tűnik, lesz választék.
Hogy még több lehetősége legyen szíve választottjának, Csikós is akcióba lépett, és úgy néz ki, ő már ereménnyel is járt: az Emil Freynél szerzett valami jó kis gyakornoki státuszt. De, hogy a magyar női karosszérialakatos-szakma érezze a törődést, kérjük olvasóinkat, ha valaki tud legális, aláírásra alkalmas karosszérialakatos műhelyt, tudassák velünk. (Az öncélú vicceskedést és sunáznámozást kérjük mellőzni.) Az megint más kérdés, egyben hálás vitatéma, mennyire kevés manapság a jó karosszérialakatos.
Üdvözlettel:
Winkler Róbert
Alaphelyzetben mindig a hivatal a hülye, ez gyakorlatilag az emberiség első hivatalainak felállítása óta élő alaptörvény. Néha olyan is megesik, hogy mi vagyunk a hunyó. Ebben az esetben viszont olvasónk lehetett volna egy kicsit türelmesebb. Legyen ez a tanulság: ha vérre szomjazik, ne uszítsa rögtön a Totalcart a haragosára, hiszen simán lehet, hogy a hivatal már elismerte felelősségét és intézkedett olvasónk kártalanításáról.
From: Szűcs Annamária dr.
Date: 2012/1/11
Subject: fkf
To: Winkler Róbert
Tisztelt Főszerkesztő úr!
Az FKF ZRt. nevében írok, a hétfőn megjelent - Lesózták az autómat, nem válaszolnak – cikkel kapcsolatban.
A károsult, aki önöknek is írt - 2011. november 16-án tett panaszbejelentést az FKF- nél, amelynek intézését 2011. december 6-án megsürgette, mivel választ addig nem kapott. Ennek oka, az volt hogy csak 2011. december 13-án kapott a jogi osztály visszajelzést arról, hogy melyik úttisztítási üzemegységhez tartozó célgép okozta a kárt. Ezt követően 2011. december 16-án a rendelkezésünkre álló e-mail címen értesítettük a károsultat, hogy felelősségünket elismerjük, és kértük, forduljon az Allianz Hungária Biztosítóhoz, egyidejűleg erről a tényről a biztosítót is tájékoztattuk ahol az ügynek már kárszáma is van (036515277).
Úgyhogy a kárt elismertük, csatoltam a károsulttal folytatott levelezést, valamint az Allianz levelét, amit nekünk írt.
Ami egy kicsit fájt a cégnek, amit az Autójogász válaszolt, miszerint:
„Az FKF bocsánatkérése a felelősség elismerését jelentené az ügyben, erre nagyon ne számítson.
Tisztelettel,
Autójogász
dr. Lenkei Balázs"Köszönettel:
Szűcs Panni dr.
kommunikációs és PR vezető, szóvivő
Tárgy: Régi olasz veteránautó megvétele?
Dátum: Mon, 9 Jan 2012 00:58:09 +0100 (CET)
Feladó: Ildikó
Címzett: Csikós Zsolt
Tisztelt Csikós Zsolt!
A tanácsát szeretném kérni, mert figyelemmel kísérem a munkásságát a Totalcar cikkein keresztül, és innen tudom, hogy Ön az öreg autók szakértője. Olvasom, hogy mostanában főleg Mercedes típusokban "utazik", de ugye, korábban sokáig az olasz veteránautók rajongója és használója volt. Egy több mint 17 éves veterán Lancia Delta megvásárlásán gondolkodom.
Nem nagyon értek az autókhoz, de most kell egy olcsó autó, és maximum 500 ezer HUF van rá. (Eddig egy viszonylag új, 2008-as Honda Civicet használtam, de azt vissza kellett adnom, így egyelőre anyukám Renault Clióját kaptam kölcsön).Erre a Lanciára egy rokonom hívta fel a figyelmemet, akinek egy ismerőséé. A színe, a formája, és a kék Alcantara kárpitja nagyon tetszik, és az anyagi keretekbe is belefér.
Tudom, hogy az 1,6 liter/75 LE nem ad ki egy versenyautót, de nem is akarok vele száguldozni. Van benne szervokormány, rádió, elektromos ablak, stb. Klíma sajnos nincs, viszont van nyitható tetőablak, légzsákot meg úgysem reális elvárni egy ilyen korú autótól.
Apropó: úgy hallottam, hogy az ilyen korú veterán autók biztosítása olcsóbb, és még egyedi rendszámot is kapnak. Igaz ez?
A másik kérdésem, hogy egy ilyen veterán korú Lancia Delta alkalmas lehet-e a mindennapos közlekedésre, elsősorban Budapesten, és kb. havi 1-2 alkalommal autópályán?
Van még ezekhez alkatrész?
Érdemes megmenteni, mint régi autót, mert egyszer majd értékes lesz, vagy még túl sok van belőle?
Ha mégis megvételre ajánlja, mit nézessek meg rajta a szerelőkkel?
üdvözlettel
Ildi
Kedves Ildikó!
Ez az autó azért elég messze van a veteránkorúvá éréstől, hiszen arra még 13 évet várni kell (a veteránvizsgán a betöltött 30 év számít). És spéci rendszámos (azaz OT-s) veteránná csak akkor válik - akármennyi idős is -, ha az oldtimer-bizottság szigorú, eredetiséget, állapotot felmérő vizsgálatán átmegy, majd igazolást és rézplakettet kap. Az addig hátralevő 13 év alatt pedig óriásit romolhat még az állapota, hiszen egy ilyen korú kocsinál a konzerválás (hogy a rozsda meg ne egye, hogy a műanyagjai ki ne fakuljanak, ne töredezzenek, repedezzenek szét) elég reménytelen dolog.
De jól tudja, 20+ éves kortól lehet rá úgynevezett hobbi biztosítást kötni például a Trabant-Wartburg-, vagy a Volkswagen-klubban, csak be kell valamelyikbe lépni. A tagdíj összege pár ezer forint évente, a biztosítás pedig bő 13 ezer forintra jön ki évente a klub honlapjának ide vonatkozó táblázata szerint. Sok? Szerintem kifejezetten olcsó.
Tegyük tisztába: ez egy öregedő, de azért még korántsem régi autó. Az állapota kifejezetten szép, gondozott, bár hogy elölről miért nincs róla kép, az el nem tudom képzelni, hiszen az a legjellemzőbb nézet.
Ez a fajta motor tartós, de az időben elvégzett vezérműszíj-cseréről kérjen írásos bizonyítékot, mert ha a fogazottszíj átugrik, a motor menthetetlenül tönkremegy, és százezres nagyságrendű a javítás. A kipufogót is ellenőriztesse, mert ha rövid utakra használták sokat az autót, szinte biztos, hogy korrodált valahol.
Az első futómű érzékeny, de nem drágák hozzá az alkatrészek, arra pedig érdemes készülni, hogy egyes kezelőszervek (pl. zárak, szellőzésgombok), elektromos berendezések nem működnek. Ezek azonban inkább kényelmi tételek, az alapvető megbízhatóságot nem befolyásolják, ha effélével szembesül, vegye meg az autót nyugodtan, s alkudja le a javítások árát.
Még egy jó hírem van: az ebből a korszakból származó olasz autók - ha összetörés után ugyan nem javították a karosszériájukat szakszerűtlenül - alig rozsdásodnak, ezért elképzelhető, hogy egy ilyen szép állapotú példány még sokáig egyben marad.
Alkatrész jó eséllyel van hozzá, hiszen ez egy Fiat-alapú kocsi, ha máshol nem, hát a Torjay-tuningnál, a Kauf-fernél biztosan. Hacsak nem spéci elemekről van szó, feltehetőleg minden igen olcsó is lesz.
Könnyedén bírja az autópályát, 75 lóerő egy ilyen könnyű karosszériához bőséges, a városi fogyasztása pedig olyan 9 liter körül alakul, ügyesen még az alá is szorítható. A balesetvédelme viszont marginális - az olaszok akkor még csak kevéssé aknázták ki a merevített utascella/könnyen gyűrődő első-hátsó zóna adta lehetőségeket. Egyébként ebben a korban sok autóban már volt légzsák, oldalvédelem, ABS, ebben a példányban még nincs, bár vezetőoldalit mintha már lehetett volna rendelni hozzá.
Sok ilyen második generációs Delta nem futkos már a világban, részben, mert az első szériás volt a legendás autó a HF Integrale-verzió ralisikerei miatt, részben mert akkoriban éppen halványabban ragyogott a Fiat csillaga.
Nem valószínű, hogy akár ötven éves korában értékessé válna majd (a lassanként ötven évessé érő Fiat 1300, Lancia Fulvia szedán sem az), de oldtimert amúgy sem financiális okokból vásárol az ember, mert arra csak a legdrágább kocsik jók: Ferrarik, homológ versenyautók, Lamborghinik. Hanem szeretetből...
Üdvözletem
Csikós Zsolt
Ha valaki az új törvényeknek megfelelően honosítani szeretné külföldi rendszámos autóját, reménykedjen, hogy nem túl fiatal. Mármint az autó, mert néhány napig, az Euro5-ös norma esetében akkor sem tudták kiszámolni a regadót, ha a rohadék, szlovák rendszámos adócsaló egy vödör hamuval a fején könyörgött, hadd fizessen végre. Ugyanezért nem lehetett forgalomba helyezni az új autókat sem, egyszerű, hazai vásárlás esetén.
Ma is kaptunk egy választ egy kormányhivataltól korábban feltett kérdéseinkre. Ezúttal is az NFM kommunikációs főosztálya írt. A közlemény az új és fiatal használt autók regisztrációja körüli káosszal kapcsolatos. Korábbi cikkünket itt olvashatják. Időközben több forrásból, például magától N úrtól és a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületétől is azt az információt kaptuk, hogy a hivatalok találtak megoldást a problémára, most már lehet regisztráltatni.
Reméljük, az alábbi sorok segítenek majd tisztán látni az ügyben, bár a szöveg utolsó állításával kapcsolatban mégiscsak volna egy kérdésünk:
És vajon miért nem lehet Magyarországon az Euro5-öt Euro5-nek hívni, mint máshol? Mi az, hogy 13?! Mi lesz azokkal, akiknek ugyan EURO5-ös motorral szerelt autójuk van, de még azelőtt befizették rá a regadót, hogy a magyar agytrösztben felmerült, a legmodernebb autók elterjedését alacsonyabb regadóval kellene ösztönözni. Mellékeljük az aktuális regisztrációs adó táblázatot is. Jó szórakozást!
From: zotyas78
2011. december 15. 9:19
To: winkler@mail.totalcar.hu
Subject: VW Golf 1 segítség kérés
Tisztelt Róbert!
Kb. 1 hónapja a tulajdonomba került egy 1983-as 1,6 d automata váltós Vw Golf 1. Szeretném az utókornak megtartani ezt a kis csodát, ezért teljes motor felújításon esett át és ha kitavaszodunk a festés is meglesz hozzá. A segítségedet szeretném kérni, mert itt nem találok szakembert, információt(én Csikszeredában élek) A gondom az automatával van, mert 1-ből 2-be elég nagyot ránt, viszont 2-ből 3-ba nagyon szépen átteszi. Kérlek ha teheted adj nekem pár elérhetőséget olyan személyek felé akik nem ültetni akarják a Golfot hanem életben tartani.
Más dolog: gumidokitól kérjek gumi méreteket vagy tudsz te is segíteni?
Segítségedet előre is köszönöm!
Üdvözlettel,
Zoltán
Kedves Zoli!
A csíkszeredai automatásokkal nem vagyok képben. Pesten tudok, de gondolom, az meg neked nem a legjobb. Viszont tudod mit? Forduljunk a 2006-os év emberéhez, ami a Time Magazine-nél az internetes közösség lett. Tehát, kedves erdélyi olvasóink: tudnak Csík (mármint nem Csikós Zsolt, hanem az erdélyi Csík) közelében jó automatást, aki vélhetően elboldogul egy 1983-as Golffal?
Köszönettel:
A szerkesztőség
From: Jenő
Date: December 7, 2011 5:15:20 PM GMT+01:00
To: Totalcar
Subject: Ha'ny km van az auto'mban?
Szép napot mindenkinek!
Kérlek benneteket segítsetek! 4-napja vettem egy autót. A nevemre kiállított forgalmival elmentem a neves márkaszervizbe (rendszámkeret ajánlásával) és kértem mondják meg mikor járt itt az autóm, mit csináltak rajta és mi volt az akkori km-óra állása? Hány kilométer lehet az autóban. A válasz: (nagyképűen, lenézően, pökhendien, lekezelően) - Annyi kilométer, amennyit az óra mutat. Adatvédelmi okokból nem mondhat semmit.
- Micsoda? Adatvédelem? Én csak a saját autóm és nem a volt tulaj után érdeklődtem!
Szerintem az autó csak egy tárgy, (még ha szeretem is) mégis joga van az előéletét titokban tartani új gazdája előtt? Magamról csak annyit: 35-éve dolgozom autószerelőként. Várom válaszotokat.
Tisztelettel Jenő
Kedves Jenő!
Pedig mondhatna...
A személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény szerint ugyanis személyes adat: bármely meghatározott (azonosított vagy azonosítható) természetes személlyel (a továbbiakban: érintett) kapcsolatba hozható adat, az adatból levonható, az érintettre vonatkozó következtetés. A személyes adat az adatkezelés során mindaddig megőrzi e minőségét, amíg kapcsolata az érintettel helyreállítható. A személy különösen akkor tekinthető azonosíthatónak, ha őt - közvetlenül vagy közvetve - név, azonosító jel, illetőleg egy vagy több, fizikai, fiziológiai, mentális, gazdasági, kulturális vagy szociális azonosságára jellemző tényező alapján azonosítani lehet. Mivel kedves Jenő, Ön az autó tulajdonsa, a szakszervízben nyilvántartott óraállás az Ön személyes adata, abból ugyanis pl. az Ön vagyoni, jövedlemi helyeztére lehet következtetni.
Mikor kezelheti a márkaszerviz az Ön személyes adatait? Ha ahhoz az érintett (vagyis Ön) hozzájárul, vagy azt törvény vagy - törvény felhatalmazása alapján, az abban meghatározott körben - helyi önkormányzat rendelete elrendeli.
Most jön a "trükk": Az Ön kérelmére a márkaszerviz (az adatkezelő) köteles tájékoztatást adni az általa kezelt, illetőleg az általa megbízott feldolgozó által feldolgozott adatairól, az adatkezelés céljáról, jogalapjáról időtartamáról, az adatfeldolgozó nevéről, címéről (székhelyéről) és az adatkezeléssel összefüggő tevékenységéről, továbbá arról, hogy kik és milyen célból kapják vagy kapták meg az adatokat. A márkaszerviz köteles a kérelem benyújtásától számított legrövidebb idő alatt, legfeljebb azonban 30 napon belül írásban, közérthető formában megadni a tájékoztatást. Ráadásul ez a tájékoztatás ingyenes, ha Ön a folyó évben azonos területre vonatkozó tájékoztatási kérelmet az adatkezelőhöz még nem nyújtott be. Egyéb esetekben költségtérítés állapítható meg. A már megfizetett költségtérítést vissza kell téríteni, ha az adatokat jogellenesen kezelték, vagy a tájékoztatás kérése helyesbítéshez vezetett.
Persze ez is lehet, hogy az adatkezelő-márkaszerviz nem válaszol. Ilyenkor az adatvédelmi biztoshoz (január 1-ét követően a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság), vagy bírósághoz fordulhat.
Induljon hát a varázslás, kedves olvasóink, járjanak hasonló ügyeik végére!
Ez a módszer csak akkor működik, ha valaki tulajdonsa már a kocsinak. Vásárlás előtt kérjünk a tulajdonostól hozzájáruló nyilatkozatot, hogy azzal keressük fel a szervizt. Ha nem ad, az is üzenet. Ha pedig a márkaszerviz nem ad, az is. Mindkettő azt üzeni: húzz innen, mert valami nem kerek. (A szerviz ezzel azt is mondja, hogy a márkát is kerüld el, mert olyan márkaszervizeik vannak, akik benne vannak a sumákolásban.)
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete és az Autós Nagykoalíció évek óta dolgozott és dolgozik azon, hogy a gépjárművek életútjának története követhető legyen. Ennek eredményeképpen jogszabály alapján hamarosan központi nyilvántartásba kerül a km óra állás minden műszaki vizsga, illetve minden átírás időpontjában. Célunk ezzel az is, hogy a km állás adatot a vétel előtt is le lehessen kérdezni éppen azért, hogy a használt gépjármű megvásárlása már reális adatok birtokában történhessen meg, azaz az eladó ne csaphassa be vevőjét. Ennek megfelelően, egyetértve a jogászi véleménnyel egyetértünk abban, hogy a futásteljesítmény adatot a tulajdonosnak ki kell adni.
Erdélyi Péter
MGE ügyvezető-elnök
A GÉMOSZ (Gépjármű-Márkakereskedők Országos Szövetsége – szerk.) 2006 óta azért lobbyzott a mindenkori kormányoknál, hogy számoljuk fel a kilométeróra-manipulálást.
Ami a jogászuk válaszát illeti, a gyakorlat még nem ilyen tiszta, tudok olyan perekről, ahol az adatot kiadó szervizt meghurcolták, mivel léteznek olyan jogszabályok, amelyek ezzel pont ellentétesen értelmezhetők. Pont ezért szeretnénk, hogy a jog egyértelműen fogalmazzon.
Ezért a mi értelmezésünk szerint a márkakereskedő nem kötelezhető az adatok kiszolgáltatására, de megteheti azt. Semmilyen érdekünk nem fűződik az adatok visszatartásához, csupán az eddigi negatív tapasztalatok miatt ez az álláspontunk.
Azt szeretnénk elérni, hogy az autókon végzett minden beavatkozás nyilvános adatnak minősüljön, amit egy központi adatbázisban rögzítenének, így lekérdezhetők lennének nemcsak a márkaszervizekben, hanem a legális független szervizekben végzett beavatkozások adatai is. Ez hozzájárulna a fekete gazdaság háttérbe szorításához is, mivel a tulajdonosokat arra ösztönözné, hogy a legális szervizekbe hordják az autóikat. Az adatbázist állami ellenőrzés alatt állna. Ez a rendszer Belgiumban már működik, és ezzel gyakorlatilag teljesen megszüntették a kilométeróra-manipulálást.
Gablini Gábor
elnök
GÉMOSZ
From: Tivadar
Date: December 5, 2011 11:02:49 AM GMT+01:00
To: Totalcar
Subject: Giulietta teszt
Kedves Zirig Árpád!
Tessék elolvasni az Amore honlapján ugyan ennek az autónak a tesztjét. Tán tudna még tanulni belőle objektivitást!
Üdvözlettel:
Tivadar (Alfista)
From: Krisztián
Date: 2011/11/9
Subject: Megkeresés
To: Autódoktor
Üdvözlet a Szerkesztő Uraknak,
amolyan végső elkeseredésemben keresnélek benneteket, mint szentjei a hazai autós társadalomnak. 2011. május végén vettem egy Mazdát.(első autó, friss jogsi - 15 év motorozás után). 2012. januárban vizsgáztatnom kéne, és elvittem szerelőhöz átnézetni. Kiderült, hogy néhány gömbfej és lengőkar el van fáradva,illetve a jobb hátsó, belső összekötőm meg lóg. Ugye ezzel igazából nem is lenne baj ha az autó nem lenne "speciális" a négy kerék kormányzása miatt.
Facts:
Típus: Mazda 626 2.0i GT 4WS
évjárat: 1991
futott km: ~ 252.000
alvázszám: JMZ----------------A Mazda magyarországi képviselete, illetve több kereskedő is annyit mondott, hogy a jobb hátsó belső összekötő csak a teljes hátsó vezérléssel együtt vásárolható meg "mazdáéktól", amire kaptam egy 770E+ÁFA ajánlatot. Autó-Mirainál Tóth János volt olyan segítőkész, hogy megküldte nekem a robbantott rajzát az említett horrorisztikus áron kínált "alkatrész-csomagnak" (Cikkszám: G23832J60F). A képen a részemre szükséges alkatrészt a 32A27 és 32Es21 számok (merthogy egy-egy alkatrész rendelhető.. de pont az ami nekem kéne nem..) között található.
Szvsz.. egy összekötőre lenne szükségem, de lövésem nincs innen hogyan és miképp lehetne tovább menni. Ezért is kerestelek meg benneteket, hogy hátha van valami építő javaslatotok, esetleg egy az országban mélyen elbújt szaki aki felújít, esetleg legyártaná ezt a hiányzó kis kütyüt... ami vicc mert más típusoknál 10e forint alatti tétel. De japánéknál ez csak egyben vehető meg!
Köszönöm a türelmeteket,
Üdvözlettel, Krisztián
ui: remélem a csatolmányok eljutnak felétek.
Ez borzasztóan elszomorító eset
Nekiestünk hárman, eljátszottunk vele pár órát, de nincs eremény.
A következő két verziót tudom javasolni:
1. Ha teljesen szar az axiálcsukló, ki kell venni, és minta alapján keresgélni. Nincs ezekből olyan őrjítően sok verzió, ha a két végén lévő menet (mérete, emelkedése ill. iránya) egyezik, és a hossza nagyjából stimmel, be lehet építeni
2. Ha nem annyira szar, el kell vinni felújítani, sokkal gyorsabb és olcsóbb megoldás, hosszú, boldog és felhőtlen autózást biztosít.
Autódoktor
Olvasónk, Norbert egy remek kis táblázattal örvendeztetett meg minket, a Hogyan ússzuk meg a benzinadót? - 2. cikkhez kapcsolódva. A számok magukért beszélnek. Akárhogy is nézem, egy LPG-sre átalakított Swifttel kevesebb, mint 30 ezer kilométer alatt bő 200 ezer forintot spórolt. De aki a benzin és az LPG árának emelkedésén szeretne hüledezni (tavaly áprilistól), az is élvezettel nézegetheti a számokat.
Éljenek a gondosan számolt büdzsével autózók. Lássuk tehát a táblázatot, a végén érdekes számokkal!
Dátum: 2011. október 19. 14:46
Tárgy: E28 vetera'n vizsga
Címzett: Levelezőlista<tcolvasok.index.inda.hu>
Tisztelt Nepperűző!
Örökség révén a birtokomba került egy 82-es E28-as BMW. Közeledik ahhoz a korhoz, amikor elvihetném veterán vizsgára. Az autó jó állapotban van, viszont beszerelésre került egy nem gyári tetőablak. A kérdésem az, hogy ebben az állapotban vajon megkaphatja-e az autó a minősítést? Sajnos a hivatalos szervek telefonos érdeklődésemre csak azt tudták tanácsolni, hogy vigyem el az autót vizsgára és ott majd eldöntik. Ennek költségét azonban szeretném megspórolni, ha már előre tudható, hogy a tetőablak miatt megbukik az autó. Segítségét előre is köszönöm!
Gábor
Kedves Gábor!
A tetőablak miatt ne aggódjon: nem kizáró ok a muzeális minősítésnél. A MAVAMSZ által kidolgozott rendszerben pontlevonás jár ugyan érte, de ha az autó egyébként rendben van, emiatt nem fogják elkaszálni.
Viszont nem árt tudni néhány dolgot a minősítésről. Nem triviális például, hogy az autó gyártása és a minősítés között harminc naptári évnek kell eltelnie a jogszabály szerint, ami azt jelenti, hogy az 1982-es autót 2013. januártól viheti OT-vizsgára. Ha átmegy, ötévente kell csak vizsgáztatni, mentesül a teljesítményadó és a cégautó-adó alól, illetve ha netán összetörnék, más elbírálás alá esik a kárminősítésnél. Vagyis számos előnyhöz jut, de nem minden esetben éri meg a macera.
A muzeális minősítés pontozásos módszere elég szigorú. Igaz, a papír alján elég, ha átlagban eléri a 75 pontot a százból, de a régebben használt meghatározás, hogy az autónak kiállítási állapotban kell lennie, még mindig igaz. Ez vagy egy kivételesen gondosan megőrzött gépet, vagy szakszerű, alapos restaurálást feltételez. Ebből a szemszögből nem indokolatlan a napfénytető miatti aggálya, mert ha még néhány eredetiséget csorbító átalakítás van a BMW-n, könnyen lehet, hogy nem felel meg a követelményrendszernek.
Szerencsére nálunk még nem sújtják az öreg autókat büntetőadókkal, ahogy az tőlünk nyugatabbra szokás, ezért érdemes mérlegelni, hogy egyáltalán van-e értelme a viszonylag költséges OT-vizsgának egy nem különösen nagy értékű autónál.
Ha hobbiautóként használja az E28-ast, minimális korlátozásokkal már most köthet rá például kedvezményes biztosítást. Ehhez mindössze csatlakoznia kell egy veteránautós klubhoz, be kell mutatnia az autót, és ha nem egy leharcolt rozsdaboglyáról van szó, jogosult a hobbiautós kötelezőre. Ezzel az egyik legnagyobb üzemeltetési költségen máris spórolhat.
A teljesítményadó nem egy akkora összeg, ami rendszeres használatnál számottevő lenne, és ha az autó olyan állapotban van, hogy esélyes a muzeális minősítésre, a kétévente esedékes műszaki vizsga sem jelenthet gondot, inkább csak rutinfeladat és némi pluszkiadás.
A MAVAMSZ megkeresésünkre azt javasolta, ha bizonytalan az autója állapotában, egyszerűen vigye el az előre kijelölt minősítési időpontok egyikére. Nem kell befizetnie a vizsgadíjat, csak mutassa meg a BMW-t a jelen levő minősítőknek, ők szívesen megnézik és akár javaslatokat is tesznek, ha néhány ponton finomítani kell. Úgyis van még több mint egy éve, amíg élesben levizsgáztatja, addig akár ki is javíthatja, amit kifogásoltak.
Üdv:
Stump András
Az utángyártott-gyári alkatrészekről szóló cikkünkhöz megérkezett az első reakció, a színfalak mögül:
Tisztelt Totalcar Szerkesztőség!
A tárgyban említett cikkhez szeretnék csak annyit hozzáfűzni, hogy igenis van különbség a gyári és az utángyártott alkatrészek között, főleg akkor, ha azok egy azon gyárból kerülnek ki.
Feladó: JR
Címzett: Totalcar
Dátum: 2011. szeptember 30. 11:05
Tárgy: Csak az élvezet, semmi más
Tisztelt Cím,
Gyakori olvasója vagyok a totálkár híreinek, de egyvalami rettentően bosszant. Máshol is találkoztam már vele, de most már szóvá teszem, hátha fülekre talál.
Ha kijön valami új autócsoda, azt mindig a ferrari-hoz hasonlítják. Itt az új 7000 Le-s BMW, és a ferrari-hoz méregetik. Én Ferrari rajongó vagyok, gyűlölöm a német autónak nevezett vackokat, a sok istenítője meg utálja az olaszokat. De ha ennyire rossz az olasz autó image, akkor miért kell a leghipnotikusabb márkához hasonlítani egy senkiházi BMW-t, vagy egy Königsegg-et, vagy bármit, ami V8 és 300 Le felett van (kivéve a MX5-öt, ami elfogadható jóérzésű autó!).
Írja azt legközelebb, ha kijön az új féregwé 550i, hogy " na most igazán megszorongatja a rivális mercedeseket vagy Aston Martinokat"
De ne Ferrari-kat, mert azt mindenki utálja, ennek ellenére párhuzamba állítják ezt az "olasz igénytelen vashalmazt".
Látszik egyébként, hogy a németek küzdenek, de igazi sportkocsit nem tudnak gyártani, ezért akarják felhúzni magukat neves márka beiktatásával.
Egy dologra jók a német kocsik, bunkónak lenni vele.
Remélem érthető volt kifogásom.
Üdv: JR
Kedves olvasónk jól ráfutott egy aknára: úgy tűnik, Vas Megyei Rendőr-főkapitányságon bajok vannak, és most az összes csőstül szakadt az ő nyakába.
Mit tehet a magyar, ha jó szándékkal intézkedik s fizet, majd a határidőn túl cseszegetik? Gábor a levélírást választotta, és másolatot, igaz, az dokumentumok nélkül, nekünk is elküldte - szívesen ott lennénk, amikor az illetékes jelvényes munkaerőtől megkérdi a főnöke, hogy mi is volt ez?
Tudják, kezdeném én úgy a levelem, hogy Tisztelt Vas Megyei Rendőr-főkapitányság Közigazgatási Hatósági Szolgálata, vagy Tisztelt BRFK Rendészeti Szervek Közlekedésrendészeti Főosztálya, de a tisztelet szikrája sincs meg bennem! Az, amit önök közigazgatásnak hívnak, egyre közelebb áll a közröhejhez ...
Ügyszám: 21000/00237936/1/2010 ált.
2010.05.29. 15:43-kor, Kaposvár belterületén a megengedett 50km/h helyett 72km/h sebességgel közlekedtem édesapám (Sz. József, született: ---------, 1962. január 15., lakcím: 8630 Balatonboglár, -----------), ---759 forgalmi rendszámú gépjárművével! Ezt soha, egyetlen percig nem tagadtam!
Az önök részéről 2010.06.03-i dátummal keltezett és édesapám által 2010.06.18-án átvett "Értesítés a közigazgatási eljárás megindításáról" tárgyú levelükre (iratazonosító: 800463597), az önök által kiszabott 5 munkanapon belül 2010.06.25-én, írásban, postai úton válaszoltunk!
Gyengébbek kedvéért:
2010.06.18. péntek - az átvétel napja
2010.06.19 szombat - hétvége
2010.06.20. vasárnap - hétvége
2010.06.21. hétfő - 1 munkanap
2010.06.22. kedd - 2 munkanap
2010.06.23. szerda - 3 munkanap
2010.06.24. csütörtök - 4 munkanap
2010.06.25. péntek - 5 munkanap - a mentesülési körülményekre való
hivatkozás postára adása
A mentesülési körülményekre való hivatkozás postára adását
természetesen, a Magyar Posta "Könyvelt küldemény feladóvevénye" dokumentummal igazolni tudom! Ezt a dokumentumot önök, Vas Megye Rendőrfőkapitánya által fejlécezett és a dandártábornok aláírásával 2010.10.22-én keltezett levelükben (iratazonosító: 801482741) írtak alapján befogadták. Ebből idéznék:
"A gépjármű üzemben tartója 2010.06.25. napján a közigazgatási bírság megfizetése alóli mentesülés céljából nyilatkozatot nyújtott be hatóságomhoz. A benyújtott nyilatkozat megfelel a Kkt. 21/A. $ (2) bekezdésében meghatározott feltételeknek, így a közigazgatási bírságot a jármű használatra átvevőjével szemben kell kiszabni."
Ergo, Velem szemben.
Édesapám, 2010.07.02-án kézhez kapott, egy az önök részéről 2010.06.24-én keltezett határozatot (iratazonosító: 800574810), mely szerint 30 000 Ft közigazgatási bírság megfizetésére kötelezik.
Mivel a gépjárművet használatra átvevő, vagyis Én, korábban írásban elismertem a gyorshajtást, így ezzel a határozattal nem foglalkoztunk, hiszen a gépjárművet nem édesapám, hanem én vezettem.
2010. augusztus közepén -Én naiv- felhívtam a Vas Megyei Rendőr-főkapitányság Közigazgatási Hatósági Szolgálat Végrehajtási Osztályát, hogy megérkezett-e a nyilatkozatom, ugyanis eltelt bő 1,5 hónap és még mindig nem kaptam meg a nevemre kiállított határozatot, melyben köteleznének a bírság megfizetésére.A Vas Megyei Rendőr-főkapitányság Közigazgatási Hatósági Szolgálat Végrehajtási Osztályán egy hölgy arról tájékoztatott, hogy a levelem megérkezett, legyek türelemmel és postázni fogják a határozatot. A hölgy konkrétan felolvasott a nyilatkozatomból, így minden kétséget kizáróan a nyilatkozat beérkezett önökhöz.
A következő levelüket nagy örömömre 2010. november 2-án vehettem kezembe. A levél tartalmazott egy, a nevemre kiállított határozatot (iratazonosító: 801482741, ebben a határozatban ismeri el a r. dandártábornok, hogy "A benyújtott nyilatkozat megfelel a Kkt. 21/A. $ (2) bekezdésében meghatározott feltételeknek"). Ezzel a határozattal együtt érkezett egy 2010.10.26-án keltezett levél (iratazonosító: 801536037) melyben szerintem minden épeszű ember számára érthetetlen dolgokat írnak, majd a levél végén megállapítják, hogy " A gépjármű használójának neve és címe helyesen: T. Gyula 8251 Zánka, R----- utca 12." Sajnos T. Gyula Urat nincs szerencsém ismerni, de azt garantálom, hogy az ---759 forgalmi rendszámú gépjárművel még életében nem találkozott ...
Pusztán csak a sztori végett elmeséltem ezt a kis, immáron 6 hónapja tartó játékot egy ügyvéd barátomnak, aki nevetve annyit mondott, be ne fizessem! Itt kerekedtek el először a szemeim. Az önök által először küldött levél (iratazonosító: 800463597), mely tárgya: "Értesítés a közigazgatási eljárás megindításáról" hátoldalán kerek perec le van írva, hogy: "A bírságot a Kkt. 21. $ (4) bekezdésében foglaltak szerint az előírás megsértésétől számított 60 napos jogvesztő határidőn belül kell kiszabni."
A 2010. november 2-án kézhez vett határozatukra, 2010. november 3-án, természetesen 5 000 Ft illeték rányalását követően fellebbezést nyújtottam be. Ugyanis ha drága és szeretett országunk törvényes lehetőséget és jogot biztosít számomra, hogy ne kelljen 30 000 Ft-ot betennem a rendőrség zsebébe, akkor én ezzel a joggal szeretnék is élni!
Emlékeztetőül, 2010. november 3-a a dátum, ahol járunk, immáron bő 6 hónappal, a gyorshajtást követően. A következő levelet, mely iratazonosítót már nem tartalmaz, ügyszámként "21000/00237936/16/2010 ált." van feltüntetve, tértivevényesen 2011.06.22-i bélyegzővel ellátott borítékban hozta a postás.
És itt térnék ki arra, hogy mit képzel magáról az a hivatal-osztály-szerv, de miattam akár a levelet aláíró rendőr őrnagy osztályvezető, aki 5 munkanapot biztosít a részemre, hogy válaszoljak a levelére, ugyanakkor -számoljunk csak, november, december, január, február, március, április, május, június- 8, azaz nyolc hónapra rá tisztel meg egy levéllel? Hát saját magát, a munkahelyét, a hivatalát, az egyenruháját és a jelvényét járatja le...
E levelet már a Budapesti Rendőr főkapitányság, Rendészeti Szervek Közlekedésrendészeti Főosztálya, Közigazgatási Hatósági Osztály Alosztálya I. fejlécezte. A dátumot követő következő meglepetés, hogy a levelet édesapámnak
címezték, nem a részemre (holott egyszer már elismerték, hogy "A gépjármű üzemben tartója 2010.06.25. napján a közigazgatási bírság megfizetése alóli mentesülés céljából nyilatkozatot nyújtott be hatóságomhoz. A benyújtott nyilatkozat megfelel a Kkt. 21/A. $ (2) bekezdésében meghatározott feltételeknek, így a közigazgatási bírságot a jármű használatra átvevőjével szemben kell kiszabni."
Ebben a levélben, 3 oldalon keresztül ecsetelik azt, amit én magam is átéltem. Hogy hol mikor hajtottam gyorsan. Hogy mik a KRESZ által meghatározott sebességhatárok. A sebességmérő típusát, pontos GPS koordinátáit, hogy természetesen a rendőrség részéről minden maximálisan szabályosan és a törvényi előírásoknak megfelelően zajlott ... blablabla ... blablabla ... blablabla ...
Idéznék egy bekezdést ebből a levélből. 5 sor melyet önök írtak és mely 5 sor elolvasása után számomra érthetetlenné vált, hogy mit keresnek önök ott ahol ülnek???Eltelt 13 hónap és azt sem tudják, hogy mikor mit küldtek ki édesapám részére ... 5 sor, melyet elolvasva és az általam rendelkezésre álló levelek, borítékok, postai dátumok, feladóvevények tükrében felmerül bennem a kérdés, hogy van-e Magyarországon érdemi munkát végző rendőrség?
"A felterjesztett iratok és a rendelkezésre álló adatok alapján megállapítható, hogy az üzembentartó a közigazgatási bírság kiszabásáról szóló döntés kézbesítése-átvétele-(2010.06.18) után nyújtotta be a mentesülésről szóló nyilatkozatot, amely 2010.06.28-án érkezett meg az első fokú hatósághoz. A közigazgatási bírság kiszabására -azaz a határozat postára adására - 22 munkanapon belül 1. munkanapon került sor."
2010.06.18-án nem a "közigazgatási bírság kiszabásáról szóló döntés"-t vehette kézhez édesapám, hanem az "Értesítés a közigazgatási eljárás megindításáról" tárgyú levelet. Édesapám azért nem tudta a "közigazgatási bírság kiszabásáról szóló döntés"-t 2010.06.18-án átvenni, mert a döntést Vas Megye Rendőrfőkapitánya, illetve a r. dandártábornok 2010.06.24-én keltezte és a postai bélyegző tanulsága szerint a Vas Megyei Rendőr-főkapitányság Közigazgatási Hatósági Szolgálata ezt a levelet 2010.07.02-án adta postára...
Nevetséges nem? És egy 8 hónapot késett, 6 oldalas levélben önök erre hivatkoznak ... ezt komolyan gondolják?
Tudják, a nevetséges nem ez. A nevetséges az, hogy az ebben a 2011.06.22-én postára adott levélben található, édesapám! nevére szóló 30 000 Ft-os csekket, én a rendelkezésre álló 30 munkanapon belül, 2011.07.20-án befizettem! Magyar ember vagyok, aki beletörődik a rendőrség igazságtalanságába, mert hiszek a "hagyom magam, előbb szabadulok" elvben. Én hülye barom magyar állampolgár!
Mint minden valamire való történetnek, ennek is lesz csattanója. Igazolva azt a sok sértő dolgot, amit a rendőrségre nézve, mint saját véleményt leírtam. És ilyenkor nyugszik meg a lelkem, nem biztos, hogy Velem, állampolgárral van a baj. Sokkal nagyobb baj van önöknél a Vas Megyei Rendőr-főkapitányság Közigazgatási Hatósági Szolgálatánál, BRFK Rendészeti Szervek Közlekedésrendészeti Főosztályánál és még sorolhatnám.
A mai napon kézhez kaptam egy 2011.09.21-én keltezett, nevemre! szóló határozatot (iratazonosító:804042048), mely szerint: "Tájékoztatjuk, hogy nyilvántartásunk szerint Önnel szemben közigazgatási bírság kiszabására került sor, melyben a mai napig nem történt befizetés. AZ Ön ügyének adatai:
Eljáró hatóság: Vas Megyei Rendőr-főkapitányságHatározat száma: 21000/00237936/2010 ált.
Kiszabott bírság összege: 30 000Ft
Rendszám: ---759
Kérjük a fennálló tartozását levelünk kézhezvételétől számított 8 napon belül, a bírságot kiszabó határozathoz mellékelt készpénzátutalási megbízáson fizesse be."
Eszem ágában sincs befizetni azt a bírságot, amit már egyszer indokolatlanul, mindenféle jog alap nélkül, az önök idióta hülye indoklására való "hagyom magam előbb szabadulok" hozzáállásom miatt befizettem. Az, hogy önök nem normálisak, minden épeszű magyar állampolgár, aki elolvassa ezt a levelet, befogja látni.
Szomorú az, hogy önök a magyar rend fenntartás.
Szomorú az, hogy önöknél ekkora rendetlenség van.
Szomorú az, hogy buta, tudatlan magyar állampolgár vagyok.
De a legszomorúbb az, hogy a magyar rend fenntartás ezt kihasználja ...
Jelen levelemet, a magyar internetes társadalom minden autós médiájához igyekezni fogok eljuttatni! Had röhögjön más is a magyar rendőrségen.
Maradok mindennemű tiszteletet mellőzve,
Sz. Gábor
8630 Balatonboglár
------------ 20/a
Bevezető kívánkozik a következő levél elé. A feleségemnek lassan egy éve vettünk egy Suzuki Balenót – a kocsit Ausztriából hozta be valaki, a forgalomból kivonva. Korához képest normális állapotúnak tűnt kitakarítva, kicsit harmatos volt ugyan az akkisja, meg kifújt a kipufogója. Ez egy 15 éves kocsinál megbocsátható.
Aztán, ahogy közelgett a vizsga, kiderült, hogy az első bölcsője drámai módon elporladt, cserélni kell. Csakhogy ez egy drága alkatrész, ha jól emlékszem, 90 ezer forint, vagy valami hasonló. Gazdasági totálkár egy 140 ezerért vett kocsinál. Utángyártott nem volt az országban, csak hetek alatt lett volna, bontottan meg nincs. Tudniillik ez rohad minden Balenón, ami a bontóba került – és mindegyik bontós ezt mondta. A dolog vége az lett, hogy Sanyi, az aranykezű lakatos gyakorlatilag újragyártotta a bölcsőt, amely elég fontos alkatrész: tartja a motor-váltó egységet, továbbá az első futóművet.
Miután ezt megírtam, kaptam egy levelet Attilától, hogy megadnám-e neki Sanyi elérhetőségét. A cikk olvasása után kíváncsiságból benézett a Balenója alá. Megadtam, de előtte utánajárt Prokee, hogy utángyártottban beszerezhető-e. Nem, megszűnt a cikkszám. Megadtam Sanyi számát.
Ezután jött a következő mail:
Kedves Tibor!
köszönöm a segítséget. A tegnapi nap folyamán már meg is történt a találkozás és az állapotfelmérés. Végül nem a felújítás mellet döntöttünk. Ha megtörténik a csere, akkor küldök egy-két képet.Üdv:
Attila
Hurrá, cserkész/kisdobos jócselekedet letudva.
Majd egy hónappal később a következő levél.
Kedves Tibor!
Mellékletben küldök egy-két képet a már kiszerelt bölcsőről. Szerencsémre mikor megtörtént a baj már a csomagtartóban várakozott az új alkatrész. Menet közben hirtelen elállítódott a futómű,iszonyatosan kormányozhatatlanná vált a kocsi. Egy pár száz méterre lévő gumiszervizben álltam meg (a kocsi mindenféleképpen megállt volna vagy így,vagy úgy) ahol ki is cserélték az alkatrészt miután eloltottuk a gyújtáselosztó fedelet, mert kigyulladt. De az már egy másik sztori.
Köszönök minden segítséget!
Üdvözlettel:
Attila
A képre kattintva megtekinthető a galéria Attila képeiből:
Összehasonlításul itt vannak a mi Balenónk bölcsőjének képei:
Mi ebből a tanulság?
- Attila a szerencse fia. Az övé látszólag kevésbé rozsdás. Viszont, ha magyarországi az autója, akkor a rossz utakon nagyobb fárasztó igénybevételt szenvedhetett el. A rozsda+fárasztás kombináció nem túl szerencsés, meglehetősen kis ráhagyással tervezett, és gyenge minőségű anyagból megcsinált alkatrész ez a bölcső.
- A szerencse fia vagyok, hogy még élek. Ugyanis én Szombathelyről lábon hoztam el ezt az autót.
- Akinek Suzuki Balenója van, nézesse vagy nézze meg, milyen állapotban van az első bölcsője, mert életveszélyes lehet. Aki venni készül, az is. Nyilván az állapota erősen függhet az üzemeltetés körülményeitől, például télen használták-e, garázsban tárolták-e és hasonlók. De he naftalinban tartottuk, akkor is megér egy ránézést, higgyék el.
Nem tudom, a Suzukinál hallottak-e már a rohadó bölcsőkről. Nem hinném, hogy 16 éves kocsiknál bármiféle garanciális kötelezettségük lenne, de úgy is nézhetjük, hogy a legfiatalabb Baleno még csak kilenc éves. Ki tudja, mindenesetre a nagy példányszámban futó Swifteknél reagáltak az első futómű anyagminőségi problémájára. Hátha. (...és nem alkatrészár-emelésre gondoltam.) Elvégre a közlekedés biztonságát elsődlegesen érintő egységről van szó.
Tárgy: Veterán 76-os Toyota Celica felújítás
Dátum: 2011.09.12. 20:45
Feladó: Gabor
Címzett: Csikós Zsolt
Tisztelt Csikós úr,
Veteránautó felújításával kapcsolatban szeretnék tanácsot kérni Öntől.
Szeretnék egy 1976-os Toyota Celicát behozni, rendbe rakatni és OT-s vizsgára felkészíttetni. Magam nem tudnám elvégezni a munkát, mivel sem műhely, sem az ehhez szükséges tapasztalat, és nem utolsó sorban elegendő szabadidő sem áll rendelkezésemre, ezért csak erre szakosodott szerviz jöhet szóba esetemben, ahol minden szükséges felújítást el tudnának végezni rajta. Az interneten találtam rengeteg veteránautó felújításával foglalkozó műhelyt ami szóba jöhetne, csak azt nem tudom, melyik megbízható (nem nagyon találtam véleményeket az elvégzett munkákról).... Az autó egyébként nagyon szép állapotban van annak ellenére hogy 20 évig pihent egy garázsban (szinte rozsdamentes és működik minden rajta, bár ez köszönhető annak is, hogy a gazdája az utóbbi időben javításokat végzett rajta), néhány dolog feltétlenül cserélendő, mint a kuplung és féktárcsák, és a benzintartály is tisztításra szorul... Persze ezen kívül még rengeteg munka felmerül majd egy ilyen öreg autónál... Nagyon hálás lennék ha tudna olyan műhelyt ajánlani, ahova nyugodtan fordulhatok a felújítással, ahol megbízhatóan és korrekt áron elvégzik a munkát.
Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel:
Gábor
Kedves Gábor!
Csak nagyjábóli válaszokat tudok adni, azok sem igazán biztatóak. Egyrészt nem ismerek túl sok oldtimer-felújító műhelyt, de amiket igen, azok drágán, szépen, viszont több esetben kifogásolhatóan dolgoznak. Tehát a lakatolás, a fényezés, a kárpitozás mondjuk, szép lesz, sőt, lélegzetelállító, de a kész autó nehezen indul, füstöl a motorja, szorul a kormánya és húz, furcsa koppanásokat hallani belőle, a váltó reccsen, zajok, zörejek hallatszanak... Túl sok profi műhelyben, sok-sok millióért felújított autót láttam és vezettem már, hogy nagy illúzióim legyenek. A jó veteránautó Magyarországon az, amihez nem nyúltak még. A többit általában csak azért hiszik jónak a tulajok, mert nem ültek keveset futott, azonos típusban. Tisztelet a kivételnek, van ilyen is persze, de alaposan mellé lehet nyúlni. És csak utólag derül ki, ha megtörtént.
A japán autó pedig végképp macerás, mert míg a népszerűbb európai típusokhoz - ha drágán is - de a legtöbb alkatrész beszerezhető, mert vagy a gyártó gondoskodik ily módon az image-éről, vagy a nagy mennyiség miatt ráállt az alkatrészgyártásra a beszállítóipar, a japán kocsikhoz mindent egyenként vadászni kell. Gondolok itt a kis műanyag burkolati elemekre (amelyek, ha töröttek, kopottak, fakultak, azonnal csökkentik az autó érzelmi és valós értékét), a különleges gépészeti elemekre. Marad a tákolás, a helyettesítés, a nagyító alatt történő apróalkatrész-restaurálás, a hetekig, hónapokig tartó vadászás az e-bay-en, a donorautó-vétel és -szétbontás vagyonokért. Idegőrlő, rettenetesen rossz hatásfokú munka, nem csoda, hogy a legtöbb műhely úgy véli, nem nyeli be a megrendelő a szörnyű összeget, ezért saját hatáskörben menti, ami menthető. És abból sose sül ki jó. Az európai, amerikai kocsikkal, ha meglehetősen drágán ellentételezve is, de ilyen probléma kevesebb adódik. És ha a jármű kész értéke magas (Rolls-Royce, Mercedes, Bentley, Ferrari, Aston Martin, Jaguar, BMW), a műhely is bátrabban veselkedik neki a javításnak, mert a munka végén talán kevésbé nehéz elmagyarázni a tulajdonos/megrendelőnek, miért kell ötmillió forintot kifizetnie a kétmilliós, egész jó állapotú autó vételárán túl. Hiszen ha létrejön egy tízmilliót érő kocsi, az egész más, mintha egy két és félmilliósnak kell elnyelnie ezeket a kiadásokat.
Olvassa el a Nissan (Datsun) 240Z-ről (ami valóban közel olyan lett, mint a gyári), a Mazda RX7-ről és a Subaru XT-ről szóló cikkeket a Totalcaron, ott érintjük ezeket a témákat, sőt, a fehér hollónak számító Matra 530LX (műszakilag szintén meggyőző kocsi) végképp jól illusztrálja azt a problémahalmazt, amivel egy ritka autó restaurálása során szembesül az ember. A végeredmény: a tulajnak kell mániákusnak lennie, őneki kell mindennek utánanéznie, neki kell, hogy elképzelése legyen, milyen is, amikor /valóban /jó egy ilyen autó, és minél több munkát magának kell végeznie, vagy ott kell őrködnie minden mozzanat felett. Akkor lehet jó a magyar restaurálású öreg autó is. De úgy is borzalmasan sokba kerül, sokkal többe, mint a legpesszimistább kalkuláció. Ez nem olajcsere/gömbcsukló-csere szintű feladat, a restaurálás, hogy is mondjam, talán kissé fellengzősen hangzik, de az ember a közepén rájön: életforma. És nem okvetlen kellemes.
- http://totalcar.hu/tesztek/datsun240z/
- http://totalcar.hu/tesztek/subaruxt/
- http://totalcar.hu/tesztek/mazdarx7/
- http://totalcar.hu/magazin/szerelem/matram530lx/
Teljes műhelyt nem tudok, szerintem külön szakembert kell keresni a gépészethez, a karosszériához, a kárpitozáshoz, a fényezéshez, a beszerzés és az összeszerelés java része pedig általában a tulajra marad. Csomagban minden dupla áron lesz, ellenőrizhetetlenül, esetleg sok-sok rejtett hibával. Ez ugyanis egy olyan biznisz, ahol a magyar megrendelő általában az Astra motorgenerál árából kiindulva kalkulál, a műhely pedig - mivel állandóan ilyen vevőkkel találkozik - póbálja emészthetővé tenni a számla végösszegét. Ezért nem járja végig a teljes utat a felújításnál, mert fél, hogy kidobott munka lesz, amit az autóba tesz.
Külföldön, ahol egy egyszerű autónál is elfogadott a 10-15 ezer eurós restaurálási díj, emiatt jobb is a végleges minőség. Nálunk, ahol mindenki tudja a tutit, és a "haver ötödéért is megcsinálja"-módszert, ez nem működik jól.
Az igazán profi magyar műhelyek talán emiat nem is szívesen állnak szóba magyar megrendelőkkel, legfeljebb olyanokkal, akik belső körből jönnek. Én az ilyen körökön kívül mozgok, ezért, sajnos, nincs jó tippem.
Csak a szívós magánszorgalom marad, a kutatás, a pénz számolatlan költése, a szervezés.
Vagy a külföldről "fotókkal és egyéb jegyzőkönyvekkel dokumentált, eleve restauráltat venni"-receptje. Teszem hozzá - még mindig messze ez a legolcsóbb válfaja a veteránozásnak.
Üdvözlettel, sok sikert kívánva
Csikós Zsolt
Tárgy: Veterán 76-os Toyota Celica felújítás
Dátum: Tue, 13 Sep 2011 10:13:29 +0200
Feladó: Gabor
Címzett: Csikós Zsolt
Kedves Csikós Úr!
Köszönöm a gyors választ!
Úgy tűnik, egy kicsit túlságosan optimistán álltam a dologhoz... Reménykedtem, hogy a veteránfelújítással foglalkozó cégek valahogy kilógnak a sorból, és csak a megbízható, jó munkát végzők vannak a piacon, hisz elméletileg a minőségi munka adná a kenyerüket.... De úgy tűnik, itthon ez még nem gyűrűzött be... Elolvastam a cikkeket, amiket küldött, eléggé tanulságosak abból a szempontból, hogy fanatikusnak és kitartónak kell lenni egy ilyen mérvű projekt véghezviteléhez. Régebben olvastam egyiket-másikat az oldtimeres cikkek közül, de valószínűleg más szemszögből vizsgáltam a témát, és a munkával járó viszontagságokat csak átfutottam akkor... (Igazából most tűnik fel, hogy nem nagyon olvastam olyan tesztet, ahol nem a tulajdonos dolgozott volna az autón végig...) A tanácsait mindenképpen megfontolom, és átgondolom még egyszer a dolgot, hogy érdemes-e most belevágnom a veteránozásba. Jelenleg a körülmények nem igazán optimálisak (főleg külföldön vagyok..), hogy saját magam végezzem, vagy intézzek egy felújítást, ami, ahogy Ön tanácsolta a legmegfelelőbb megoldás lenne. Ha jelen pillanatban nem is vágok bele a dologba, de azért nem adom fel, hogy egyszer egy ilyen autót restaurálhassak. :)
Köszönöm még egyszer a tanácsait!
Tisztelettel:
Gábor
Kedves Tibor!
Kompresszoros autót szeretnék a közeljövőben vásárolni és az lenne a kérdésem, hogy a turbós motorkohoz hasonlóan mondjuk hegymenet után kell alapjáraton járatni a motort?
Köszönöm segítségedet, üdv:Imre
Tisztelt Papp Tibor!
Szeretném segítségét kérni, városi kisautót keresek, mely teljesíti a következő kívánalmakat. Mindenképpen automata/szekvenciális/CVT váltós legyen és legyen benne start/stop rendszer. Elsősorban benzinest és ötajtóst vennék. Remélem csak az én tudásom hiányos, de az alsó-középkategória alatt nem tudok ilyenről.
Kérem, ha tud adott felszereltségű autóról, írja meg!
Várom válaszát:Ádám
Szia Ádám,
mennyi lé van rá?
pt
Szia Tibor!Elsősorban kisautót néztem, tudom, hogy azok sem olcsók, 4-4,5 milla között jó lenne, ha megállna, de minél olcsóbb annál jobb. Alsó-középkategóriás tudom, hogy drágább, de ha van ami nem sokkal drágább a kisautónál, vagy az adott összegnél, az is érdekelne.Köszönettel: Ádám
From: Valaki
Date: August 24, 2011 07:13:32 PM GMT+02:00
To: Totalcar
Subject: Bírság
Tisztelt Szerkesztőség!
Soraimat - név nélkül - azért írom Önöknek, hogy mások is okulhassanak az alábbi vérlázító esetből.A történet a következő:Egy ismerősöm Budapest egyik kerületében évek óta gazdasági tevékenységét végzi, és ehhez személygépkocsit vesz igénybe, melynek tulajdonosa és üzembentartója a cége. Hosszú évekig valamennyi helybéli lakos és ott dolgozó vállalkozó úgy parkolt, hogy félig felállt a járdára, noha ezt valóban nem jelezte sem felfestett útburkolati jel, sem pedig jelzőtábla. Ennek az volt a praktikus oka, hogy ezen a nem túl előkelő környéken 100-as sebességgel autózók ne tegyenek kárt a parkoló autókban, lévén, hogy az utca kétirányú, de az úttest ehhez túlságosan szűk. Természetesen az önkormányzat nem látja be ennek fontosságát és/vagy nem kíván táblákra és útburkolati jelekre költeni, hogy ésszerűen használhassák az autósok és a gyalogosok a közterületet. Az utcában térfigyelő kamerák vannak felszerelve.Egy keddi napon kapta kézhez az első, 30.000,- Ft-os bírságról szóló csekket, a KRESZ 40. § (8) bekezdésének megszegése okán (járdán történő parkolás, ahol nincs engedélyezve).
Szerdán 2 újabb bírság érkezett ugyanerről, de nem ugyanazon a napon elkövetett szabálysértésről, mint a keddi, hanem 2 másik napról.
1 héttel később érkezett a negyedik.
Természetesen mind a KRESZ fent írt szabályára hivatkozással rótt ki büntetést.Utánanéztem a jogszabályi háttérnek.Magát a bírságolás rendjét és a kiszabható bírságok összegét a 410/2007. Korm. rendelet szabályozza. A kormányrendeletbe 2011. április 29-i hatállyal került bele az a bekezdés (9. § (4) bekezdés), melynek alapján nem kell értesíteni a gépjármű üzembentartóját a szabálysértés elkövetéséről. Nehogy az egyszeri állampolgár véletlenül jogkövető magatartást tudjon tanúsítani az első határozatban és annak indokolásában foglaltaknak megfelelően. Arra, hogy miért nem egyszerűen 120.000,- Ft a büntetési tétel, nem találtam magyarázatot, pedig a postaköltség is olcsóbb lenne. Kérdés továbbá, hogy ugyanazon magatartás miatt hányszor lehet megbüntetni ugyanazt a személyt.Úgy tudom, egy jogállamban elengedhetetlen alapelv a jogszabályokban foglalt jogkövetkezmények előre láthatósága és kiszámíthatósága. Lehet, hogy megérné Alkotmánybírósághoz és/vagy ügyvédhez fordulni?Kérem, e-mail címemet bizalmasan kezeljék.
Kedves levélírónk,
Ismerős a helyzet. Amikor a XIII. kerületi Garam utcában laktam, nálunk is ugyanez történt: egy tavaszi reggelen minden előzetes értesítés nélkül végigbüntették a ferdén parkolókat, vagyis mindenkit. Aztán később is, amitől mindenki rászokott a járdaszegény melletti parkolásra, és brutálisan lecsökkent a parkolóhelyek száma. Jogászunk azt mondja, levelében annyi a tévedés, hogy ez nem szabálysértés, hanem objektív felelősség alapján közigazgatási bírság, és nem csak csekket, hanem határozatot is kellett kapnia.
Ez a megoldás kifejezetten az eljárás alatti nyilatkozattételt lehetetleníti el (az üzembentartó nem tudja, hogy dübörög vele szemben a közigazgatási eljárás), de a fellebbezésben minden észrevételét elő tudja adni. Jó szívvel tanácsolhatjuk, hogy forduljon panasszal az ombudsmanhoz a panasz@obh.hu emailcímen. Az országgyűlési biztos az értesítés hiánya miatt már korábban is többször felszólalt - amíg nem volt benne ez az új szabály a kormányrendeletben, sokszor akkor sem értesítették megfelelően az ügyfelet. De az ilyen konkrét panaszok az eddig elvi alapon megfogalmazott észrevételeit támasztják alá, és segíthetnek abban, hogy a probléma napirenden maradhasson.
Panaszában kérheti, hogy a biztos vizsgálata során ne fedje fel a kilétét. Ugyanakkor egy ilyen konkrét ügyben a vizsgálatot ellehetetlenítené, mert a négy konkrét ügy megjelölése nélkül nem lehet tájékoztatást kérni sem a rendőrségtől, sem pedig a közút kezelőjétől, aki nem táblázott.
A teendői:
a) nézze meg a képet (ill. képeket) az interneten, szedje össze az összes iratot, és fellebbezze meg a határozatokat
b) írjon egy panaszt Prof. Dr. Szabó Máté országgyűlési biztosnak címezve a panasz@obh.hu címre.
Nem tanácsolhatjuk viszont, hogy szerezzen kiegészítő táblát és tegye ki azt, vagy az éj leple alatt húzzon egy fehér csíkot a járdára. Ahogyan azt sem, hogy keressen egy megbízható rokkant rokont, aki ezekben az időpontokban Önnél lakott (vagy a környéken lakik és Ön fuvarozta), és lobogtassák az ő tuti rokikártyáját.
Üdvözlettel:
Winkler Róbert
From: Dávid
Date: August 6, 2011 2:23:32 PM GMT+02:00
To: Totalcar
Subject: Spyker
Mélyen Tisztelt TotalCar!
A tegnapi napon a már Széchenyi István térre keresztelt Roosevelt téren láttam az alábbi autót.
Figyelemmel szoktam kísérni az oldalatokat, az autós világ híreit, újdonságait. Ám ami itt láttam elgondolkodtatott. Nem egy mindennapi gépjármű. Ami érdekes, hogy nagyon sok részlet az autón a repülőgépekre emlékeztet pl: tele van légcsavar motívumokkal. Én sok mindent nem tudok erről az autóról, nem láttam még ilyet. Szerintem vmi ritka angol gép lehet. Vmit tipp?
Mondjuk a rendszáma is megérne egy misét... :)
Üdv:
Dávid
Szervusz Dávid!
Nincs új a nap alatt, bár tény, mikor megláttam Indafotón az első képeket erről a Spyker C8 Double 12S-ről, meglepődtem én is.
A Double 12S a márka legerősebb modellje, lényegében a 2006-os 24 órás Le Mans-i versenyautó utcai változata. Változattól függően akár 620 lóerős is lehet, de mindegyikben a jól ismert 4.2-es Audi V8-motor dolgozik. Annak idején, 2006-ban éppen a versenyváltozat kialakítása miatt kapott megnyújtott far-részt a C8, ezzel - szerintem - egyben aránytalan és csúnya lett, összevetve a sokkal kompaktbabb, rövidebb C8-cal. A tavalyi 24 óráson már az utóbbival álltak rajthoz.
A Spyker Cars egy manufakturális kis holland sportauógyár, teljes jogú tulajdonosa az 1922-ben becsődölt felépítmény- majd autógyártó Spyker nevének, logójának. Anno Jacobus és Hendrik-Jan Spijker alapították és érdekes módon az 1999-ben alapított utód is csaknem olyan csúnya véget ért, mint elődje, miután 2005-ben alapítója és formatervezője Maarten de Bruijn elhagyta a céget. Végül egy arab konzorcium segítségével maradtak talpon. A propeller finom utalás a cég első világháborús múltjára, amikor a neutrális Hollandiában repülőgépeket gyártottak.
Itt jön képbe az autó tulajdonosa, aki minden valószínűség szerint a notórius luxusautó-gyűjtő, a kuvaiti származású Al Roudhan Bader. Róla aztán akad infó bőven, többek között itt is láthatod autói mellett. Hogy miért ez a rendszáma? Azt csak ő tudja...
Üdvözlettel
Vályi István
Tárgy: Hitel lezáráskor alkalmazott árfolyami számitás
Feladó: Gojszi
Dátum: 2011. augusztus 10. 9:37:21
Címzett: Hiteldoktor
Lezárási kalkulációjukat megkaptuk, melyben lehetőséget nyújtanak számunkra a svájci frankban való előtőrlesztésre, amelyben azt írják, hogy így mentesűlhetünk a tőketartozásra eső árfolyam-különbözet összegétől. Erről lenne önök felé kérdésem.
Ugyanis azt írják: A hátralévő tőkekövetelés és a kalkuláció érvényességig kalkulált kamatrész összesen 1148645,- ft. A kölcsön folyósításakor érvényes árfolyam 157,12 HUF/CHF volt, így a frankban fizetendő összeg 7310,62 CHF amelyt ki kellene fizetnünk.
Mostani árfolyamon számolva, amit most én a napi deviza vételi árfolyamon, (256 HUF/CHF) számolok, 256Ft x 7310,62 CHF= 1871518,72 ft.
Tehát azt írják, mentesülhetek a tőketartozásra eső árfolyam-különbözet összegétől, de én ezt nem értem, merthogy én így igen csak nagy különbözetet látok, mert ha kivonom az 1871518,72 ft-ból az 1148645 ft-ot akkor én 722874 ft különbözetet kapok. Kérdem én, akkor mi ez a különbözet?
Mert ha frankba számolom át ott is igen csak nagy a különbözet. Maradjunk a 256 HUF/CHF árfolyamnál: 1148645 osztva 256 az kerekítve 4487 CHF, ha ezt kivonom a 7310,62 CHF-ból, akkor 2824 CHF a különbség.
Telefonos ügyintézőjükkel folytatott beszélgetéskor is azt a tájékoztatást kaptuk, hogy ha az aktuális árfolyamnál olcsóban tudunk egy kicsit svájci frankot vásárólni, érdemes svájci frankban előtőrleszteni, mert így csak a tőketartozást kell kifizetni.
Szóval erre szeretnék választ kapni, hogy van ez, mi alapján van ez számolva, mert ha a forintban adott lezárási kalkulációjukat hasonlítom össze a mostanival, ott is meg van a különbözet, meg most is itt a különbözet.
Választ és megoldást keresek erre a kérdésre.
Skoda Fabia 2005. évi vásárlás
Kedves Gojszi,
A banknak jelen esetben igaza van, és azt mondja, hogy lehetőséget biztosít önnek, hogy CHF valutában törlesszen elő. Tegyük hozzá, ez egy kedves gesztus tőlük, ez nem mindenütt alapértelmezés.
Tehát a kérdésére válaszolva, ha esetleg a 70-80-as években vendéglátózott Svácban, neadjisten van a párnacihában pártízezer frankja, azt is beviheti a bankba, őket nem érdekli, hogy a Kelteliben vásátolta-e 35 forintért ugyanennyi éve, vagy találta az utcán egy vaskosabb pénztárcában.
Ha mindezek nem állnak fenn, ne csüggedjen, forintban is fizethet, de így a bankra bízza a frank beszerzését, aki napi árfolyamon fog vásárolni.
t
Tárgy: Minivel át a szomszéd sátrán
Feladó: Mini Club
Dátum: 2011. augusztus 18. 10:57
Címzett: Totalcar
A Mini Club Hungary a sajtóból értesült a Minivel, más márkaklub találkozóján történt balesetről.
Az autó tulajdonosa 2010 novembere óta tagja egyesületünknek, csupán egy találkozón vett részt. A történtek miatt a Mini Club Hungary teljes mértékben elhatárolódik az autót vezető személy viselkedésétől és az eset után tanúsított magatartásától. Sem szellemiségében, sem a Minihez és a történtekhez való hozzáállásában nem egyeztethető a Mini Club Hungary alapelveivel, jellegével.
A Mini Club Hungary vezetősége az eset kapcsán az egyesületből történő kizárás mellett döntött. Egyúttal a hazai Minis társadalom nevében kérünk elnézést minden érintettől és kérjük, ne azonosítsák egyesületünkkel a történteket.
A Mini Club Hungary elnöksége
Feladó: Tamás
Címzett: Tisztelt Csongrád Megyei Kapitányság!
Dátum: 2011. augusztus 15. 9:54
Tisztelt Csongrád Megyei Kapitányság! Az önök egyik járműve sebességmérést folytatott a vasárnapi napon a Derekegyházát Szentessel összekötő úton. Ezen a szakaszon jelenleg is kint van a sebességkorlátozó tábla, bár az útjavítást már napok óta befejezték.
Az adott sebességméréssel több probléma is van.
- Az önök szolgálati szabályzatában található az alábbi rész:
(4) A rendőrhatóság fontos közérdekből a közúti járművek közlekedése vagy várakozása céljára ideiglenes jelleggel igénybe veheti az egyébként nem a közúti forgalom célját szolgáló közterület, ha annak teherbírása megfelelő, illetve méret- és súlykorlátozás elrendelésével arra alkalmas. A közút lezárása vagy forgalmának korlátozása érdekében kihelyezett közúti jelzéseket az ok megszűnésekor el kell távolítani, az állandó jelleggel ott lévő közúti jelzőtáblák hatályát vissza kell állítani.
Ennek önök nem tettek eleget, mivel a tábla eltávolítására én tettem lépéseket a közútkezelőnél a mai napon. Így a sebességmérést végző kollégájukkal szemben kérem járjanak el a szolgálati szabályzat megsértése miatt.- Erkölcstelen ilyen helyen mérni, de gondolom ezzel már megtanult a közlekedési osztályvezetőjük együtt élni.
- Valamint baráti szeretetemet ezúton is kérem juttassák el a mérések helyét kijelölő kollégájuknak. Áldott szép napot neki!
Köszönettel,
Tamás
Magunk is meglepődtünk azon, amit Attila írt nekünk az autók leggyengépp pontjával, az elektronikával foglalkozó korábbi hírünk kapcsán. Pedig sejtettük, hogy az autógyárak ott spórolnak, ahol csak lehet. Azt azonban nem gondoltuk volna, hogy az alacsonyabb ár kedvéért pazarló, korszerűtlen megoldásokat használnak. És nem csak az olcsó tucatautókban, de mindenütt.
Tárgy: Az új autók leggyengébb pontja (Elektronika)
Feladó: Attila
Dátum: 2011. július 22. 11:45
Címzett: Hírszerkesztő
Kedves Hírszerkesztö!
Én a német autóiparban dolgozom, és a prémium kategóriába tervezek LED technológiával épülő lámpákhoz elektronikát (új Audi A8, Audi TT, Porsche Panamera, C-osztály, E-osztály kombi, uj SL-osztály stb.).
Egy lámpa esetében mindig az elektronika a legdrágább rész, és mivel a megrendelőink és az értékesítés elsősorban a számokra koncentrálnak, hatalmas a nyomas felülről. Olcsóbb elektronika kell. Ezt úgy érjük el, hogy az alkatrészeket a névleges teljesítményük 100%-ig kihasználjuk, holott 50% lenne biztonságos. Jelenleg vannak olyan részei a szabályozó elektronikának, amelyek könnyen elerik a 100-120°C hőmérsékletet. Az alkatrész kibírja, de a forrasztási pontok folyamatos mechanikai igénybevételnek vannak kiteve (kitágul, összehúzódik).
Az elektronika mar 40 eve létező alkatrészekből épül (tranzisztorok, ellenállások, diódák), és minimális az integrált áramkörök száma. Sajnos ez azt is jelenti, hogy a ma elérhető kb. 90%-os hatásfok helyett ezek a rendszerek csupán 50%-os hatásfokkal dolgoznak. (Ez még mindig nagyobb, mint a hagyományos izzók esetében). Az energia masik 50%-at elfűtjük. A diszkrét alkatrészek ugyan olcsóbbak, de mivel több kell belőlük, nagyobb a meghibásodás lehetősége. Minden alkatrész, és minden forrasztási pont egy potenciális hibaforrás.
Ettől függetlenül az autóipar nagyon szigorú követelményeket ír elő az elektronika számára. Például a mi lámpáinkat 1000-szer lehűtik -40°C-ra majd, felmelegítik 85°C-ra. Továbbá rázópadon és időjáráskamrában is tesztelésre kerülnek (nem minden egyes darab, csak a fejlesztéshez használt példányok). Érdekes történet.
Valoszínűnek tartom, hogy a többi beszállító is hasonló szempontok szerint dolgozik. Egy motorvezérlö elektronikánál még nagyobb az igénybevétel. Jó elektronikát lehetne tervezni, de ehhez az kellene, hogy a menedzsmentben villamosmérnökök üljenek.
Tovabbi szep napot!
Üdv. Attila