A kompresszort is vissza kell hűteni, mint a turbót?

2011.09.01. 19:09

Kedves Tibor!

Kompresszoros autót szeretnék a közeljövőben vásárolni és az lenne a kérdésem, hogy a turbós motorkohoz hasonlóan mondjuk hegymenet után kell alapjáraton járatni a motort?

Köszönöm segítségedet, üdv:

Imre 

Kedves Imre!

Röviden:nem.
Bővebben:
A turbósoknál a járatás azért szükséges, mert a feltöltő a motor fordulatszámától függetlenül iszonyatosan pörög, a mai kis feltöltők akár 200 ezer ford/perccel, és a motor hiába áll meg, a járókerék forog tovább. Ilyenkor egy motorleállítás gyilkos, mivel a csapágyazás kenése megszűnik egy pillanat alatt, ami főleg a siklócsapágyas feltöltőknél gáz. A turbónál a másik ok, hogy a turbina egy az egyben a forró kipufogógázban van, így erőteljes terhelés közben irtózatosan felhevül. A járatás során visszahűl, nem kokszosodik el, nem maradnak feszültségek a hirtelen lehűléstől az anyagában. (igaz, a hűtést a modern motoroknál külön hűtővízkeringetéssel megoldják, egy kis villanymotoros szivattyúval, amely a motor leállítása után is működik).

A mechanikus feltöltőknél nincs ilyen gond, hiszen a főtengely hajtja a kompresszort, sőt, sok esetben alacsony fordulaton egy kuplung eleve leoldja, és megáll. Másrészt, ezeknek lényegesen kisebb a hőterhelése, nincs dolguk a kipufogógázzal. Nem mondom, autóverseny-jellegű igénybevétel után minden autót járatni kell, hogy általánosan visszahűljön, de a napi használat során a mechanikus hajtású kompresszor nem igényel annyi finomkodást, mint a turbó.


Üdvözlettel:
Papp Tibor

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.