RSVPTC

Még a DSG-ről

2008. október 17., 17:45 Módosítva: 2009.07.25 20:01
0
5 hozzászólás

 

Feladó: László
Küldve: 2008. október 16. 9:21
Címzett: Papp Tibor
Tárgy: dsg

Kedves Tibor!

Írod, hogy a DSG egy sebességfokozatban haladva előkészíti a következő fokozatot, pl. megyek egyesben, közben már bekapcsolva a kettes, majd váltok föl, bekészítve a hármas stb., visszafelé ugyanez. De hogy kezeli a rendszer azt, amokor éppen gyorsítok, mondjuk négyesben vagyok, készíti elő az ötöst, de közben lassítanom kell, és hármasra van szükségem? Figyeli a gázreakciót és ötösből gyorsan hármast csinál?

Üdv:

Laci

Kedves Laci,

pontosan úgy történik, ahogy írod. Viszont itt sincsenek csodák, azaz, ha nem konzekvens a vezetési stílus (ez adódhat a forgalom ritmusának változásából is), a DSG/Powershift/DCT is zavarba hozható. Persze fékezéskor, sőt, már hirtelen gázelvételkor rögtön tudja, hogy vissza kell gangolni, tehát amint fizikailag lehetséges, meg is teszi azt.
Persze már a helyzet, ha ötösből négyesbe kell visszakapcsolni, az ugyanis gyorsan megy, mert a másik tengelyen van. Ötösből hármasba viszont 5-4-3 úton kapcsol a váltó, ami érzékelhetően több időt igényel, gázfröccsökkel. Erre mondta Rácz Tomi, hogy tulajdonképpen három kuplung kellene, így mindig mehetne egy plusszos és egy minuszos fokozat, de ez azért már túlzás lenne.

Üdv
Pt

Feladó: Gábor
Küldve: 2008. október 16. 10:46
Címzett: Papp Tibor
Tárgy: dsg

T. szerző!
Az ilyen típusú váltóknál most akkor van rendes motorfék, vagy nincs?
Köszönöm válaszát
Gábor

Kedves Gábor!

Van, bár ez a programozás és vezetési stílus függvénye. Az olyan vezetőnél, aki mélyebbre nyomja a gázt, az elektronika megtanulja, hogy nem kell gázelvételkor azonnal felkapcsolni. Aki viszont csak andalog, annak hamar gazdaságos kapcsolási programot választ a vezérlés - és akkor bizony kisebb. Ez nyilván típusfüggő. Van olyan rendszer, ahol külön kapcsolóval választható Sportos program, ott például nincs ilyen probléma.

Azonban az ilyen váltók előnye, hogy kézi kapcsolással bármikor rendes motorfék váltható ki. A vezető előnyösebb helyzetben van, hiszen ő látja, mi lesz 2-300 méter múlva. Így pl az olyan változatoknál, ahol van a kormányon is kapcsolófül, simán visszakapcsolhat, anélkül, hogy ki kellene lépnie az automata üzemmódból. Majd miután már nem piszkálja a kapcsolófüleket, 10-15 másodperc múlva visszatér teljesen automata üzemmódba. (Tegyük hozzá, ugyanezt tudják ma már a normál automaták is)

Üdvözlettel:
Papp Tibor

 

Feladó: József
Küldve: 2008. október 16. 15:24
Címzett: Papp Tibor
Tárgy: dsg

Sziasztok!
Olvastam a kétkuplungos váltó írását.
Egy kérdés felmerül bennem. Ha mind két kuplung olajban futó tárcsás, mint a motoroknál, és mindkét váltó fokozatban van, de csak az egyik zár, akkor a másik kuplung nem terhelődik túl? Értem itt a kinyomó csapágyat. Annak nem rossz, hogy mindig terhelve van?
Választ előre is köszönöm.

Kedves József,
nem. Ez a kuplung alapvetően nyitva van, és akkor zár, ha a hidraulikus munkahenger összenyomja - ennek megfelelően nincs is klasszikus értelemben vett kinyomócsapágya sem. A dolog hátránya egyébként prózai:
ilyen váltóval nem lehet betolni a kocsit.
Üdv
Pt

Üdv. Tibor!

  Magam is vezettem már DSG-s autót (SEAT) és valóban nem tapasztalható rántás felváltáskor. Nos a kérdésem az, hogy ezt hogyan küszöböli ki a DSG? Mert ugye a motor fordulatszáma hirtelen kell hogy leessen, ha a kuplung azonnal zár a magasabb fokozatban, és a motor forgattyús mechanizmusának a tehetetlensége nem egyenlő nullával.

  Várom kimerítő válaszod.

  Laci

Kedves László,

a rántások ellen a harc több frontos:
- egyrészt a kuplungok ügyes szabályzásával,
- a motor nyomatékába beavatkozva érik el, hogy kisebbek legyenek

de a váltóba is nagyon komoly rugó-lengéscsillapító egységet építenek. Emellett a nagyobb motoroknál kéttömegű lendkereket is alkalmaznak. Ha megnézi a galériában az ábrát (csatoltam is), a két kuplung mellett van egy rugó-lengéscsillapító elem is beépítve, ezért ha mégis lenne egy kis rántás a váltáskor, ez elnyeli. Némileg a motorok kiegyensúlyozó tengelyei is csökkentik ezt a jelenséget.

Remélem, elég kimerítő voltam.
Üdvözlettel:
Papp Tibor
 

Egy automata váltó fan

2008. október 17., 11:51 Módosítva: 2009.07.25 20:01
0
15 hozzászólás

Feladó: Béla
Küldve: 2008. október 16. 9:33
Címzett: Papp Tibor
Tárgy: dsg

Szia Tibor!
Nem akarlak dicsérni, iszonyat szar a lead-ed!
1. Nem az automata váltóknak kell reszketniük az eltűnés miatt, hanem a kuplungos kéziváltóknak.
2. Nincs több olajkavarás. Már hogyne lenne, olvasd el a cikkedet.
3. Mélázó visszakapcsolás. Vezettél már automata váltós járművet?
4. Gigafogyasztás. Ha olvasod a totalcar cikkeit rájöhetsz te is, hogy az új automaták kevesebbet fogyasztanak, mint a kéziváltósok, illetve a régebbi váltók 5-10 %-os többletfogyasztásához sem megfelelő szó a gigászi.
Üdv:
Béla
 

Kedves Béla,

szép dolog az őszinteség.

Pontról pontra:
1. Ebben igazad van tulajdonképpen. Sőt, még az egykuplungos automatizált váltó is retteghet.
2. Nos, itt én arra gondoltam, hogy egy hagyományos automata esetében a teljes nyomatékot olaj viszi át a hidrodinamikus nyomatékváltóban, amelynek a hatásfoka gyorsítások közben erősen nulla közeli. (Nem tudom, hogy mennyire vagy tisztában a működésével, de a cikkben nem akartam erre külön kitérni, mert így is erősen hosszú lett. Ha igen, akkor
bocsánat) Itt ugye a szivattyúkerék lapátjai jól megkavarják az olajat, majd egy vezetőkeréken felgyorsul az olaj és nekizuhan a turbinakerék lapátjainak. Nos, itt ez olyan méretű veszteséget termel, különösen városi forgalomban, hogy ahhoz nem mérhető az olajos kuplung működtetése és hűtése (ezért is szokták áthidalni a magasabb fokozatokban) Arról nem is beszélve, hogy ilyen olajos kuplungokból (illetve fékekből) már önmagában is lényegesen több van egy automata váltó mechanikus fokozatainál, nem kettő darab.
És még egy kérdés, a forgó tömegek: egy automata mechanikus része lényegesen nagyobb tehetetlenségű (pontosabban tehetetlenségi nyomatékú), ami minden egyes gyorsításkor többlet terhet jelent.
3. Vezettem automatát és szeretem, de csak a jókat. Mert vannak iszonyatosan vackok is, amivel egy Chevy Aveo 13-14 litert fogyaszt városban. tegyük hozzá, pl az Audi Multitronicját is szeretem, pedig az CVT.
Sosem az elvet kell értékelni, hanem a végeredményt - szoktam mondani. A dupla kuplungos rendszereknél szerintem az átlag lényegesen jobb. De azért egy nyolcgangos Lexus-váltó, főleg az IS-F-ben....hűha, csakhogy irigykedj.
4. Na de azért az IS-F sem, fogyaszt keveset. Az automata képes ugyan kevesebbet fogyasztani, de csak egy hülye/sportos/feledékeny vezető kézi kapcsolásával szemben. Illetve laborban, például a Bálna Merci. De ez inkább annak szól, hogy az automata szoftvere belőhető európai mérőciklusra. Szerintem.


Üdv
Pt

Melyik az a SUV, amelyik....

2008. október 16., 10:27 Módosítva: 2009.07.25 20:01
0
6 hozzászólás

Feladó: Mihály
Küldve: 2008. szeptember 27. 16:28
Címzett: Winkler Róbert
Tárgy: tanácskérés
 

Sziasztok!

Ti annyi autót teszteltetek és sok teszteteket olvastam/láttam is. Az érdekelne, hogy szerintetek (te azt mondtad egyszer, hogy Subaru Forester, de az már régen volt) melyik az az autó, amelyik nem idegen az aszfalton, de nem jön zavarba akkor se, ha sáros, jeges, csúszós stb... úton se jön zavarba és az se jelent neki gondot, ha árkon kell átmenni vagy hegyi utakon kell közlekedni.

Nem az érdekel, hogy a Magyarországon kaphatóak közül melyik a legalkalmasabb, hanem az, hogy szerintetek melyik.

Ha megoldható akkor írátok kategóriák (pl. 5m alatt, 5-10 m-ig, stb...) szerint.

A válaszotokat előre is köszönöm.

Üdvözlettel:
P. Mihály

 

 Kedves Mihály

ha következetes akarok lenni, akkor továbbra is a Forester, de a Mitsu Outlander is ez a kategória. Ami az árakat illeti, nézd meg a neten, én sem tennék mást. Az ennél magasabb SUV-okat én már nem kedvelem, inkább a személyautós vonal tetszik.
Egyébként a kedvenceim között szerepel a Subaru Legacy Outback és az Impreza is, a márkának tényleg iszonyat jó a 4x4-es hajtása. De a Skoda Octavia 4x4 vagy Scout is kiváló, ez a Haldex rendszer teljesen bolondbiztos. Igaz, kevesebb élményt nyújt, mint a Subaruk, viszont rettenetesen jól teszi le az útra az erőt.
Remélem, segítettem.
Üdv
Papp Tibor

A kultúra utolsó bástyája

2008. október 14., 14:32 Módosítva: 2009.07.25 20:01
0
6 hozzászólás

Vectra vs. Epica? Főszerkesztőnk kapta Balázstól az alábbi levelet:

Feladó: Balázs
Küldve: 2008. szeptember 25. 21:17
Címzett: Winkler Róbert
Tárgy: A kultúra utolsó bástyája

Tisztelt Winkler Róbert Úr!

Azt kell mondjam, hogy autók terén egy rugóra jár az agyunk! Miért is mondom ezt? (kit érdekel? mondhatná Ön és kitörli a levelet :))) )

1. Jelenleg Ön is egy megbízható Toyotával jár. Én is:1999-es Toyota Avensis, 5 ajtós verzió 2.0 benzines, Limitált széria, sorszámozott darab, azzal a "gyönyörű" simulated wood belsővel :) Lassan eladósorba kerül az autó, nehéz szívvel és 135 eKm-el.

2.Önnek is tetszik az Epica.
Már hónapok óta szemezek az Epicákkal de nekem is a soros 6 hengeres benzines tetszik. Hozzáértő ismerőseim persze rendre hülyének is néznek emiatt. Aztán olvastam a Totalcar oldalon egy Vectrás cikket (talán Csikós Úr "tollából") amiben ő is inkább azt javallotta volt, hogy várjunk még az Epica vásárlással és maradjunk  a Vectránál.
Erre most Ön rácáfolt. Én adok az Ön szavára.

Üdvözlettel: Balázs

Hidegteszt

2008. október 10., 13:31 Módosítva: 2009.07.25 20:01
0
2 hozzászólás

Tárgy:  hidegteszt 
Dátum:  Sat, 27 Sep 2008 20:37
Feladó:  Roland
Címzett:  Papp Tibor
    

Én 2000-2003 közt dolgoztam Szentgotthárdon az Opelnél, és ez a technológia már akkor kiforrottnak számított ott. Hottesztre pedig műszakonként 1-2 motort küldtek csak el. Pedig ott nem "prémium" kategóriás motorok mentek a soron. Igaz, nem is fényezte a helyi PR a céget. :-)

Sőt, a boldogtalan emlékezetű CVT üzemben - ahol sebváltók készültek - szintén volt egy EFT ( End Function Test ) pad a sor végén, ahol 100 %-ban tesztelődtek a sebváltók, hasonlóan, mint a szomszéd csarnokban a motorok.


Roland

Kedves Roland!

Hát igen, én először úgy nyolc éve láttam ilyesmit, a Volvónál, Skövdében. Csakhogy ott épphogy átrohantunk a gyáron, nem lehetett alaposabban megnézni. Most meg igen. Nyilván ez egy elterjedt módszer, megveszik valakitől (ahogy utánanéztem, több cég is készít ilyen padokat) aztán mindenki úgy alkalmazza, ahogy jónak látja.

Sajna az a helyzet, hogy mi nem tudjuk, hogy milyük van a nálunk termelő cégeknek, ami érdekes lehet az olvasóknak. Ha szólnak, bármikor lemegyünk, megnézzük, hiszen ezek szerintem izgalmas dolgok. Persze a remek munkavédelmi eredmények is fontosak, amiről a sajtóközleményeket küldözgetik:)

Üdv
Pt

Autóvásárlás kapujában

2008. október 8., 11:20 Módosítva: 2009.07.25 20:01
0
58 hozzászólás

From: Tamás

Date: September 24, 2008 10:27:19 PM

To: Nepperűző

Subject: Dilemma

Kedves Nepperűző!

Tanácsát szeretném kérni, autóvásárlás kapujában állok, és némi segítséget kérnék a döntésben.

Jön a második babánk, és öregedő szedánunk egyre kisebbnek bizonyul. 2000 környéki, lehetőleg 5 ajtós vagy kombi, japán vagy német gyártmányú benzines középkategóriás jószágot szeretnénk, úgy, hogy a vételár ne legyen magasabb 1-1,2 mFt-nál. Első körben bennem a 626-os Mazda és a "C" Opel Vectra merült fel alternatívaként. Kérdéseim:

- Van-e más típusra ötlete, ami ár/értékben szóba jöhet, és érdemes megpróbálni?

- Van-e érve/ellenérve bármelyik típus irányában? (típushibák, jellegzetes konstrukciós problémák)

Válaszát előre is köszönettel:
Sz. Tamás

Kedves Tamás,
ami így hirtelen beugrik:

- Toyota Avensis, Mitsubishi Carisma, Nissan Primera, Skoda Octavia kombi, én legalábbis ezekben gondolkodtam, amikor hasonló céllal autót vettem.

- Alapos átvizsgálás nélkül tilos autót venni, a km-számláló nem mutat semmit.

- Az Opelnél figyeljen a motorra, az a korosztály hajlamos volt 60-100 ezer km után enni az olajat. A Mazda 626-osokból elég kevés van és azok elég gyanúsak. Esetleg vegye fel a kapcsolatot a Mazda Klubbal, hátha abban a körben előbb talál normális példányt.

Üdvözlöm:
Papp Tibor

Ajánlat nagycsaládosoknak 2-2,5 millióért

2008. október 5., 08:46 Módosítva: 2009.07.25 20:01
0
48 hozzászólás

Tárgy: Nagycsaládosnak

Dátum: Fri, 03 Oct 2008 15:36:20 +0200

Feladó: Kissné Vad Réka

Címzett: Papp Tibor

Kedves Papp Tibor!

Kérem segítsen:-)).

Egy autóhoz értő ember sincs a közelemben.:-((.

Nagycsaládosként jövőre autót kell cserélnünk. Kb. 2-2,5 (max. 3) milliót tudnék rákölteni és 6-7 személyes autóra van szükségünk. Illetve gondolkoztam új kocsiban is, de ahhoz 10 éves részletet kellen bevállalnom, amit nem szívesen tennék és ahogy látom az első pár évben nagyon sokat esik az áruk az új kocsiknak. De nem zárkózom el ettől a lehetőségtől sem. Általában a városban járunk és aránylag ritkán megyünk mind a hatan. Két gyerekünk még kicsi, így nekik nem kell olyan nagy hely. Nagyon fontosak a fennartási költségei is.

Kérem írja meg milyet ajánl.

Segítségét előre is köszönöm.
Vad Réka

Kedves Réka,

pont most készítettünk egy összehasonlítást a 2-2,5 milliós 5-6-7 üléses járgányokról, (hamarosan meg is jelenik a nyomtatott magazinunkban), tehát megnyugtathatom, van választék ennyiért.


Fiat Multipla

Kezdjük a hatülésesekkel. Ennek ugye legdrágább verziója a Honda FR-V, de ez nincs 3,5 millió alatt. Ha mégis vennének ilyet, nézzék meg, beférnek-e az első ülésre, mert a magasabbaknál ez gond lehet. A Honda alapötletét egyébként a vitaható szépségú Fiat Mulipla adta, amelyben soronként három ülés van, továbbá egész használható méretű a csomagtartója. Ezek már 1,2 milliótól árulják. Nyilván ez esetben a formával kell megbarátkozni, és ahogy tapasztaltuk, eléggé lelakott a belsejük. A régebbiek közül még a Toyota Picnic jöhet szóba, ezt leginkább 3 sorban két-két üléssel lehet megvenni, de alig van az országban. Ennek utódja, az Avensis Verso már gyakoribb, egészen döbbenetesen tartós a mechanikája és az utastere, ebből létezik 5 és 7 üléses kivitel is. Az említett árba még belefér.


Volkswagen Sharan

A hétülésesek többen vannak. Az Önök árkategóriájába belefér az előző generációs Zafira, az új már nem. Érdemes elgondolkodni rajta, akárcsak a Ford Galaxy/Volkswagen Sharan/Seat Alhambra nem túl régi példányain. Ezeken kívül ott a Grand Scénic, ami hírével ellentétesen nem túl megbízhatatlan, különösen az újabb példányok, inkább ezt javaslom, mint a hasonló pénzért megvehető Espace. Rettenetesen tágas a Mazda MPV, és nagyon megbízható, ezt is nyugodtan ajánlom.


Peugeot 307 SW

Nem csak busz-jellegű járművek vannak, például a 307 SW szintén megkapható használtan hét üléssel. Ha viszont szóba jöhet új autó, ne felejtse ki a választásból a hétüléses Dacia MCV, amely az alacsony fenntartási költségek szempontjának is megfelel.


Dacia Logan MCV

A japánoknál számítson a drágább alkatrészekre, igaz, ezekre leginkább törés esetén lesz szükség. Az európaiakhoz viszonylag jó az ellátás utánygyártott alkatrészekből, tehát olcsóbban javíthatók. Ami a motor kérdését illeti: mivel leginkább városban járnak, inkább benzinest vegyenek. Dízelt csakis alapos műszaki átvizsgálás után, mert 100-160 ezer kilométer táján (márkától függetlenül) komoly gondok lehetnek a modern dízelekkel, plána, ha gyengébb minőségű gázolajat tankoltak.

Mindez persze az, ami hirtelen eszembe jutott, hogy ilyeneket vennék. Alapvetően a használtautós oldalak kereső funkciója rengeteg mást is kidobhat, érdemes megnézni ezeket. (hasznaltauto.hu, expressz.hu). Ha további kérdése van, csak írjon!

Üdvözlettel:
Papp Tibor

BMW, Merci vagy esetleg Omega?

2008. október 4., 15:42 Módosítva: 2009.07.25 20:01
1
27 hozzászólás

From: Ali

Date: September 4, 2008 11:56:54 AM GMT+02:00

To: Nepperűző

Subject: BMW,Merci vagy esetleg Omega ???

Tisztelt Nepperűző és OptiCar!

Ez már a második levelem,az elsőre nem kaptam választ sajnos. Az volt a kérdésem hogy jó választás-e volna egy Opel Omega Mv6-os típus, automata váltóval, 2001-es évjáratú?

De azóta jobban körülnéztem az autópiacon és rátaláltam egy pár BMW E39-esre, és Mercedes W210-esre is. Körülbelül ugyan az az árkategória mint az Omegáé. De persze a Merci és a BMW 1997-98-as évjáratú, és jóval gyengébb a felszereltség mint az Omegáé.

Persze a BMW is és a Merci is csak 6 hengeres benzin motorral jöhet szóba, és automata váltóval. Szóval nem tudom mitévő legyek? Inkább vegyek egy újabb Omegát szinte maximális felszereltséggel, vagy inkább a másik két autó volna jobb döntés?

Önök szerint melyik ?

A választ előre is Köszönöm
Ali

Szia,

bocs a késői választért, de rengeteg levelet kapunk, és ha nincs idő rögtön válaszolni rá, betemeti az emailt a többi új. Sajnos most is ez történt.

Az Opel automata váltói nem a legjobbak, bár a késői évjárat megnyugtató. Nem lesz hibátlan, de a dízelekkel sokkal több a baj. Az Opel, ha el is romlik, olcsóbban javítható. Én - de ez személyes vélemény - leginkább a BMW-t választanám, de ez abszolút szubjektív. A kétliteres hathengerest inkább kerülném, de a pl. a facelift utáni 520i, már a 2,2 literes motorral szenzációs. Bár ez is létezik automatával, jobb, ha 2,5 liter fölött nézelődsz. A népitélet.hu-n is jó a típus értékelése.Mire ideáig jutottam, már biztos vagyok benne, hogy a toplistám így néz ki:

1. BMW. 2. Opel. 3. a harmadik helyet inkább nem osztanám ki. De én sosem szerettem a W210-est.

Az is tény, hogy az olvasóink máshogy látják a dolgot, 1. Mercedes (7,8-as átlag) 2. BMW (7,7) 3. Opel (7,1)

Remélem, még nem késő....:)

Üdv
Papptibi

140 le, bőr, klíma, összkerék, de 1,1 millióért szeretném!

2008. október 3., 14:34 Módosítva: 2009.07.25 20:01
0
20 hozzászólás


Dátum:  Tue, 2 Sep 2008 08:02:12 
Feladó:  Attila
Címzett:  Papp Tibor
Tárgy:  Autóvásárlás dilemma

 

Tisztelt Papp Tibor!

 

Az Ön illetve  a Totalcar szerkesztőségének a segítségét szeretném kérni, ugyanis autót kellene hogy vegyek, és nem tudok dönteni.

A keret az 1100000 Ft, a követelmények pedig a következők : hátsó- vagy összkerékmeghajtás, hosszabb utazásokra venném igénybe, főleg autópályákon, minimum 140 le telyesítményű motorral rendelkezzen, és lehetőleg legyen benne bőrbelső (könnyebben tisztítható), meg klíma.

Önök szerint előnyösebb ebben a kategóriában a diesel, vagy pedig a benzin motor?
Külföldi állampolgár vagyok, ez lenne az első autóm Magyarországon.

Nagyon szépen köszönöm segítségüket.

Tisztelettel

Attila

Kedves Attila,

igazán zavarba ejtő a kérdés. Annyira, hogy többször megszámoltam, hány darab nulla van a két darab 1-es után. Hátha elírás, és valójában 11 millióért keres kocsit. De akkor meg miért kérdezgetne? Ennyiért van Audi-Merci-BMW bőven.

Ha viszont nem - ilyenkor jön a részletes kereső.

Összkerekesből tizenegynéhány éves Audi quattrókból és Jeep Grand Cherokee-kból áll a kínálat, nagy benzinmotorokkal. Akkoriban nem volt divat a dízel ebben a kategóriában. Vagy nem voltak 140 lóerősök. A terepjárók úgy 100 LE körül vergődtek, ami autópályázáshoz kevésnek tűnik. Az Audik motorjai nagyok, többnyire benzines V8-asok, vagy ha nem, turbósak. Szóval nem túl gazdaságosak.

Ami a hátsókerekes szekciót illeti, itt egyértelmű, hogy a Mercedesek és a BMW-k alkotják a kínálatot. Persze lehet, hogy talál egy-két régi Lexust vagy Jaguart, de ezek nagyon esetleges dolgok. A Jag pedig inkább hobbiautó, mint napi igahúzásra alkalmas jármű.

Szóval, én ezt mondom - ez ugye csupán magánvélemény -, hogy tegyen le a hátsókerék-hajtásról, és vegyen egy Nissan Maxima QX-et, Honda Legendet, vagy valami hasonló, fronthajtásos japán gépet, ami még működhet is. Sajnos az ilyen korú prémiumjárgányok (BMW-Audi-Merci-Saab-Volvo) a rettenetesen drága karbantartás miatt olyan elhanyagoltak, hogy azokat Magyarországon nem érdemes megvenni. Legalábbis rizikós. A futásteljesítményük pedig többszöröse annak, mint amit a számláló mutat.

Ez a szomorú helyzet. Remélem, hogy inkább 11 millióból gazdálkodhat, ez esetben hozzon egy jobb német limuzint, dízelmotorral külföldről.
Üdvözlettel:
Papp Tibor

Kell-e nekem SUV?

2008. október 1., 15:41 Módosítva: 2009.07.25 20:01
0
41 hozzászólás


Dátum:  Fri, 19 Sep 2008 22:27
Feladó:  L. József
Címzett: Papp Tibor
Tárgy:  autóvásárlás
 

 

Kedves Tibor !


Tanácsát szertném kérni autóvásárlás ügyben:

Kérdésem:  Kell nekem egy jó SUV ?

Szóval úgy tűnik engem is elér a SUV láz. Ezen morfondírozom.
Volt (van) már sok-sok autóm, de még keresem az "igazit".
Na de a lényeg: Megfelelő  "mindenrejó" autó kéne.
Nagyutazás-sielés-gyerekhurcolás-városi rohangálás- hegyek-havak strapabíró meg mindenre való. Van ilyen?
Talán egy SUV ?
 

Jelöltjeim:
1. Kia Sorento: alapból hátsókerék hajtású 2100 kilós (nehéz) dög hátsó
merevtengelyes (...?)
 

2. Nissan X-trail:  Hát nem egy szépség mitmondjak,  rosszhírű Renault
motorral, ... pedig jó lenne.
 

3. Chevy Captiva: Nem tudom mennyire megbízható konstrukció, túl sok jót
erről sem hallottam.
 

4. Hyundai Santa-Fe: Hát ez a legdrágább, nem tudom megér-e annyit.

Fenti autókra azért került a választásom, mert kb: 8 M körül kellene
találnom (ennyi van) viszonylag nagy csomagtérrel (minnél nagyobb annál jobb!!! / toyota rav4 kizárva) megbízható, ár-érték arányban a legelfogadhatóbb autót. Használtat nagyon sok rossz tapasztalat miatt nem szívesen vennék, legfeljebb fél éveset. Ja? és ebben a kategóriában csakis diesel !

Minden építő jelegű tanácsot köszönettel elfogadok.
Előre is kösz: József
 

Kedves József,

a válaszom tömör: nem
 

Üdvözlettel:
Papp Tibor


Ui: sajnos pont azt az embert találta meg a szerkesztőségben, aki nem túlzottan kedveli a SUV-okat.

Az indokaim a következők:
Egy hasonló árú kombi tágasabb és én jobban kedvelem a hagyományos felépítésű járgányokat. Hogy mást ne mondjak, mondjuk egy Golf Variant vagy egy Tiguan közül habozás nélkül a Golf kombit (összkerékkel) választanám, de ide behelyettesíthetünk egy Octavia 4x4 kombit is.
Az pedig már részletkérdés, hogy a legolcsóbb dízel Tiguan 7,5 millió Ft, egy Passat kombi összkerékhajtással és ugyanazzal a motorral 7,3 millió. Csak éppen nem SUV. Viszont a kombi raktere hosszabb, igaz, a palfonig alacsonyabb egy kicsivel. De ezek árnyalatnyi differenciák.
Arra, hogy havas, jeges úton elmenjen az ember, arra bőven elég egy összkerekes személyautó. Ugyanezt elmondhatnám BMW X3-320xd viszonylatban is, satöbbi.

Viszont el kell ismernem, hogy a személyautók, akár 4x4-esek, akár nem, nem adják a SUV-feelinget. Pedig a legtöbben csakis ezért veszik.
Magyarországon csak igazán kevés embernek van szüksége valóban a tudásukra, azon az évi két havas napon.

De ha mindenáron ilyesmin töri a fejét, elmondhatom a véleményemet:
 

1. Sorrentót nem vennék, pontosan a technika miatt. Inkább egy Sportage, bár az kisebb.
 

2. Az Xtrail nagyon jó terepen, autópályázni már kevésbé. Az új, kétliteres Renault motor lényegesen jobb, mint a drámai hírnevét megalapozó 1.9 dci. Kérdés, hogy mennyi ideig bírja a nagy kasztni terheit.
 

3. Captiva: hát, talán. De csakis dízelmotorral és kézi váltóval. De ha ilyesmire adja a fejét, menjen előbb egy kört vele. Mindenesetre tágasabb, mint a műszakilag rokon Opel Antara.
 

4. Hyundai Santa Fe: őszintén szólva igazi meglepetés számomra. Egészen jó darab.

Amit nem sorolt fel: Mitsubishi Outlander (más néven Citroen C-Crosser/Peugeot 4007) a 2,2 literes Peugeot dízellel egészen meglepően jó darab. A VW-féle TDI-vel viszont egy traktor.
Más típusok: Honda CR-V - valójában személyautó. A Tiguan sem rossz.
Speciel a BMW X3 rugózását nem kedvelem, de épített úton jó, szóval arról sem beszélem le.
Remélem, segítettem.

Melegszik-e a hetes?

2008. szeptember 26., 12:58 Módosítva: 2009.07.25 20:01
0
6 hozzászólás

Feladó: Sz. Gábor
Küldve: 2008. szeptember 17. 17:26
Címzett: Kari
Tárgy: bmw750ia

Sziasztok!

Karitól szeretném megkérdezni milyen tapasztalatai vannak a Hetessel. Engem mindenki lebeszélt a 12 hengeres motorról, merthogy azzal van a legtöbb gond. A Karotta is beszélt az SL Mercis műsorban a 12 hengeres iszonyatos hőtermeléséről, és az azzal járó szívással. Mennyire igaz ez? Ha a szívemre hallgatnék biztos 12 hengert választanék...
Gondolom a Karinak vannak személyes tapasztalatai.

Válaszotokat köszönöm, sokat segítene!

Üdvözlettel:

Sz. Gábor

háát, konkrétan engem kérdez... de én már nem emlékszem a hetesre, alig pár hétig volt olyanom... és addig sem főztem vele, nem tudom milyen volt a hőtermelése.


Az viszont vicces melegedés témában, hogy a 164-es alfám 3.0 V6 motorja állandóan 100 fokon tartja a vizét. Kicsit fölötte ventillátort bekapcsolja, és visszamegy 100-ra. Szóval mindig 100 körül áll (Váradi szerint a 600-as bálnának is 104 fokon nyit a termosztátja, ezek ilyen meleg motorok), és az Alfás szerelőm, a Bandi szerint is rendben van a 164-ben ez.
Viszont a versenyautóban a szintén 3.0 V6 (nem ugyanaz mint a 164-ben, csak
majdnem) meg alig 60 fokos. Ha sokat állok vele, és alapjáraton ketyeg, akkor felmegy 80-ig, de amint kicsit haladok vele, visszamegy 60-ra. Félek, hogy egyszer a dugattyúkat megsértik a belógó jégcsapok.

Kari

Őfelsége, Nulladik Jazz

2008. szeptember 23., 10:20 Módosítva: 2009.07.25 20:01
0
7 hozzászólás

Tengermély Tiszteletem!

Az új Honda Jazz cikkben a legújabbat a második generációnak titulálják, pedig ez már a harmadik generáció. Az első a kis "kocka" Jazz volt...

Üdv: Kerekes Gergő

Kedves Gergő,

valóban igaza van, de hát az olyan rég volt. Igazából én azért nem számoltam bele, mert rosszul emlékeztem: azt hittem, hogy azt Japánban hívták Jazznek, és Európában Citynek. Közben meg fordítva volt, ahogy Csikós Zsolt is felhomályosított, mert ő pont ebben az időszakban Japánban élt.

Íme, a kis Honda elölről:

Féloldalról meg így nézett ki:

Ez meg a műszerfal:

Viszont a japáni City sorozat nálunk Logóként folytatta. Aztán nálunk is lett City, ami odaát Fit Aria, szóval nagy az összevisszaság a Honda névadó szekciójában. Végül Japánban a Fit vette át a City sorozat helyét, amit nálunk Jazzként kezdtek forgalmazni. Ha tehát a Fit az alap, akkor a mostani új Jazz a második generáció, de ez csak belemagyarázás. Kompromisszumos megoldásként azt javaslom, hogy fogadjuk el az ős-Jazzt nulladik generációsnak. Ha megfelel.

Üdvözlettel:

Papp Tibor

 

Opel és Franciaország kombinációja, avagy Schengen Ost

2008. szeptember 19., 16:06 Módosítva: 2009.07.25 20:01
0
44 hozzászólás

Az egészhez nincs hozzáfűzni való. Csak annyit tennék mégis hozzá, hogy a minap, a Honda Jazz bemutatóján Frankfurtban jártam. Mivel már birtokon belül vagyunk, nincs útlevélvizsgálat sem. Leszáll a gép, persze busz viszi be az embereket. Egy olyan kapuhoz megy, ahol a következő felirat áll: Schengen Ost(=kelet). Szóval, vannak a schengeni országok, meg a még schengenibbek. A viszonylag hosszú levél vége felé kiderül, miről is jutott az eszembe. Persze ez csupán egy mellékszál, a fő csapás még döbbenetesebb. Aki nem bírja a hosszú szövegeket, el se kezdje.

Üdv

Pt


Dátum:  Wed, 17 Sep 2008 07:00
Feladó:  Gergely
Címzett:  Papp Tibor 
Tárgy: Opel és Franciaország: végzetes kombináció

 Kedves Papp úr!


  Nem tudom igazán, kinek kellene elküldenem az alábbi sztorit, ezért találomra Önt választottam. :-) Az imént küldtem el a Homárnak is, de mivel autós téma, ezért gondoltam, Önöknek is elküldöm, aztán majd Önök eldöntik, hogy közlik-e, és ha igen, hol.

 

  További kellemes napot!

  Üdvözlettel:

  Gergely

 

  Abban a különleges szerencsében volt részem (gondoltam akkor), hogy luxemburgi munkahelyem lehetővé tette számomra, hogy adott keretek között 4 héten keresztül továbbképezzem magam franciából Nizzában. Akkor még nem sejtettem, hogy békaemberekkel fogok találkozni.

Családommal úgy döntöttünk, hogy az elején rádobunk még egy hetet, és az lesz a nyaralás, ha már úgyis ott vagyunk. Én meg azt gondoltam, hogy a franciaórák után meg hétvégén majd körülnézek a környéken.

Azonban hazafelé az első hétvégén tett kirándulásunkról kétéves Opel Astránk hangja hirtelen elkezdett egy helikopterére emlékeztetni, néhány perc leforgása alatt a 120 lóból 80 megdöglött és a 80 km/h-t alig elérve, tajtékzó szájjal éppen hogy hazaértünk szálláshelyünkre. Másnap, június 30-án telefon, hivatalos Opel szerviz. Július 1-jén bevittük. Másnap felhívtak, hogy egy injektor elszállt, 650 euró az alkatrész, megrendelték, kicserélik. Sajnos külföldi telefonszámot nem tudnak hívni, érdeklődjünk minden nap. Mi minden nap felhívtuk őket (mobilról, roaminggal), hogy bonzsúr, kész van-e már az Opel lüxamburzsoá, de nem lett kész.

Csütörtökön már egyértelmű volt, hogy a hétvégi kirándulásnak lőttek. Hétfőn pedig azzal várt a szerviz, hogy bár végre megjött az alkatrész, a kocsi továbbra sem működik. Hmmm. Jó lenne tudni, hogy akkor mi a baja szegénynek, de sajnos nincs olyan felszerelésük, amellyel ennek a végére lehet járni (konkrétan egy nyomásmérő hiányzott). Megrendelték. Hurrá. Ne aggódjak, rajta vannak az ügyön. Én azért egy kicsit mégis aggódtam. Nincs nyomásmérőjük??? Garancia 3 hónapja járt le, kétéves revízión ugyanekkor esett át.

Telnek-múlnak a napok, a hivatalos, akkreditált „Európa minden részén ugyanazt a szolgáltatást nyújtjuk” Opelszervízbe szerkezet nem érkezik meg. Egy hét, két hét. Eddigre már állandósul a gyomrunkban a görcs. Az enyémben Nizzában, családoméban ekkor már otthon.

Magyar Opel (csak tájékozódásképp felhívtuk, hogy ez normális-e) azt mondja, nem létezik, ez Magyarországon nem fordulhatna elő. Ha igen, már világra szóló balhé lenne belőle. Opel Benelux-ügyfélszolgálat (mivel a kocsi ugye luxemburgi) nem tehet semmit, amíg nem tudja, hogy mi a baj, utána talán lehet méltányosságból a garancia lejárta után is kezdeni valamit a költségekkel, csakhogy az nem derül ki addig, amíg a szerszám meg nem érkezik. Francia ügyfélszolgálatnak levelet írok, hogy ez hogy lehet és csináljanak már valamit. Válaszra sem méltatnak, erre felhívom őket, megígérik, hogy visszahívnak, azóta is hívnak.

Lassan eljön az idő, hogy haza kell menni. Széttárt kezek, dezolé, mösziő. Nyár van, ilyenkor áll az élet. De miért nincs egy Opelszerviznek a hiba megállapításához szükséges műszere??? Sosem fogjuk megtudni. A napjaim azzal telnek, hogy megpróbálom vásárlói, ha úgy tetszik, fogyasztói jogaimat érvényesíteni, megpróbálok egy magasabb szintű felelőst találni, aki segít. A GM és az Opel egyedüli kideríthető telefonszáma az ügyfélszolgálat. Felettük mindenki rejtve, ha ők nem segítenek, senki nem segít.

20 nappal a szervizbe szállítás után megtudom, hogy július 25-re, mire haza kell mennem, már biztos nem lesz kész. A kocsit hazaszállíttatni 300 ezer forint lenne minimum. Nincs mese, autót kell bérelni. Majd elmegyek vele haza, aztán felkapom a családot és egy másik francia városban, Luxembourghoz közel leadjuk a kocsit. A kölcsönzőknél kapom a különböző ajánlatokat. Valami megmagyarázhatatlan ösztön megkérdezteti velem a Budget-nél, hogy van-e véletlenül olyan ország, ahová esetleg nem lehet behajtani a kocsival. Ja igen, például Magyarországra nem. Ja, úgy! A listából kiderül, hogy a „volt szocialista” országokból egyikbe sem. Döbbenet. A legtöbben EU-tagállamok! Avis, Hertz, Budget: ugyanaz. Képtelenség. Europcar:

  – Hova nem lehet behajtani? – kérdezem.

  – Hát Kelet-Európába.

  – Az alatt melyik országokat értik?

  – Magyarország, Csehország, Szlovákia, Szlovénia, – sorolja tovább. Édentől keletre.

  – De hát ezek közül több Közép- vagy Dél-Európa! Az EU tagállamai!

  – Ha kérdez valamit, el is kell fogadni a választ! – förmed rám az irodában dolgozó nő.

Kitámolygok az irodából. Egyesült Európa? EU? Na persze. Másodrendű állampolgárok vagyunk egy olyan országból nézve, ahol egy szerviz az alapvető eszközökkel sem rendelkezik az autók megjavításához. Ugyanezek az autókölcsönzőcégek egyébként otthon is tartanak fenn irodát, a kikölcsönzött autóval az EU összes országába be lehet hajtani, plusz Horvátországba is.

  Akkor marad a repülő. A cuccok felét a halott kocsiban hagyom, majdcsak valamikor hazakerül. Ahogy 24 nappal a szervizbe szállítás után épp pakolom be a kocsiba a benne hagyandó holmikat, közlik, hogy megvan a hiba (már meg is van!), de rossz hír. „Valamilyen komoly gond van a motorral” (ilyen konkrétan), de nem tudják, hogy mitől, és nem vizsgálják tovább, mert hát ez egy luxemburgi Opel, ez meg itt ugye Homária. Majd az ügyfélszolgálat kitalálja, hogy mi legyen.

Tompa aggyal szállok fel a repülőre, és azon gondolkodom, hogy mibe került ez eddig és mibe fog ezután kerülni. Kétéves, szervizelt, kímélt dízel Opel, 48 000 km-rel áll egy nizzai szervizben, én meg repülök Pest, aztán Luxemburg felé. Senki nem tud semmit. A franciáknak 24 nap alatt ennyit sikerült kideríteniük.

  Luxemburgban egy Autopolis nevű cégnél vettük a kocsit, azok még az elejétől megpróbáltak segíteni, de nem tudtak. Mivel látták, hogy ennyi idő alatt semmi sem történt, újra kézbe vették az ügyet. Tartották a kapcsolatot a franciákkal, igyekeztek jobb belátásra bírni őket, tanácsot adni a szereléshez (amit egyébként a magyar Opel is felajánlott, azt mondták, a franciákhoz már nem egyszer küldtek ki szerelőt segíteni).

Végül a szervizbe szállítástól számított 8. héten a franciák kitalálták, hogy motort kell cserélni, és adtak egy 7400 eurós ajánlatot, plusz 1400 euró azért, amit már addig csináltak (!!!) (vagyis semmit). Ez az átlagos 250-es árfolyammal számolva 2,25 millió forint.

Ja, az ajánlatot nem nekem adták, mert külföldi telefonszámot sajnos ugyebár nem tudnak hívni. Az Autopolis csikarta ki belőlük úgy, hogy ők is időről időre felhívogatták őket, hogy mi van. Az Autopolis illetékese elmondta, hogy garantálja, hogy nem kell motort cserélni, és hozassam föl a kocsit, sokkal kevesebb pénzből megszerelik, aminek ráadásul a 75%-át az Opel Benelux kifizeti. Ezt végre maga az Opel Benelux is megerősítette, de hozzátette, hogy csak akkor áll az ajánlat, ha felhozatom a kocsit. Osztottunk, szoroztunk, aztán megbíztunk egy céget, hogy hozza el az autó földi maradványait Nizzából (1700 euró). A nizzai szerviz persze csak úgy adta át, ha készpénzben (!!!) kifizetjük nekik az 1400 eurót. Átutalás nem felelt meg, akkor sem, ha bankban csinálom, és pecsétes papírt küldök, hogy át van utalva.

Így aztán 3 nap és 3100 euró múlva már itt is volt a járgány. Egy hét alatt megjavították, és 244 eurót fizettem. Azt mondták, kb. 1000 euró volt a szerelés összköltsége. A franciák pedig szerintük azért akartak motort cserélni, „mert nem mertek hozzányúlni”. Mindenki mondogatta otthon is meg Luxemburgban is, hogy hát igen, a franciák azok nem értenek hozzá. Hepiend? Az is lehetne, ha nem lenne ott kéthónapnyi idegeskedés meg az a kb. egymillió forint, amit kifizettem fölösleges javításra, szállításra, extra (és persze utolsó pillanatban vett) repülőjegyekre és több órányi roamingolásra. Ha olyan országban rohad le a kétéves kocsid, ami nem az az ország, ahol vetted, különösen, ha Franciaország az, akkor Opeléknál nincs mit tenni.

 

  Utolsó próbálkozásként levelet írtunk a központi és a francia Opel vezérének, választ várva kérdéseinkre, például arra, hogy hogy maradhat egy ilyen szerviz hivatalos Opel-márkaszerviz, meg hogy miért nincs kommunikáció Opel és Opel között, és persze arra is, hogy ki fog minket kompenzálni a sok kiadásért, ami egy gyári hibás kocsi miatt merült fel - tudom, ez utóbbi költői kérdés. Kíváncsi vagyok, válaszra méltatnak-e bennünket. Mindenesetre akármit válaszolnak is, úgy gondolom, hogy az a minimum, hogy megosztjuk történetünket akivel csak lehet, mindenki okulására.

 

Kedves Gergely,

átrágtam magamat rajta, döbbenettel.

Csak egy kérdés maradt bennem: mi romlott el 224 euróért?


Üdvözlettel:
Papp Tibor

Kedves Tibor!

A 224 eurót 4 órányi munkadíjként számolták fel. Amit cseréltek rajta, az az Autopolis szerint nem került többe 1000 eurónál, de azt kifizette az Opel Benelux (mivel ugye gyári hiba okozta a bajt). Ezek a következők voltak: a vezérműtengely, az olajat a turbóhoz vezető cső, az olajszűrő, maga az olaj, és az olajteknő. Úgy tudom, hogy az egyik szelep tört le, és az okozott kárt a motorban.

És találtak egy szöget a bal hátsó kerékben, azt kivették, és a lukat megragasztották 4,80-ért. :-)) 

 

A közlés ellen már csak azért sincs kifogásom, mivel ezért küldtem el. Azt hiszem, hogy az Opel - akármit is válaszolnak a főmuftik (ha válaszolnak) - ennyit megérdemel.

A legjobbakat és köszönöm!

Gergely

 

 

Gagyi taxi

2008. szeptember 18., 17:09 Módosítva: 2009.07.25 20:01
0
6 hozzászólás

Attila nevű olvasónktól kaptuk az alábbi levelet:

Feladó: Attila
Küldve: 2008. szeptember 13. 9:58
Címzett: Asztalos Angéla
Tárgy: Gagyi taxi

Pesten közlekedve az utcakép részévé váltak a pofátlanul tolakodó, száguldozó Zóna taxisok, persze tisztelet a kivételnek. Nem volt még szerencsém utazni egyikükkel sem, mert a reptérre mindig kivitt valaki ismerőseim közül, mert így olcsóbb ugye. Még a nyáron én is viszonoztam egy ilyen szívességet, egy barátomért mentem ki Ferihegyre, de mivel késett a gép, a kocsiban ülve szemléltem az eseményeket. Arra lettem figyelmes, hogy az újszerű  középkategóriás Zóna taxik közül többnek is szokatlan a fényezése. Nem kellet sok idő, hogy rájöjjek, a zónázóknak kötelező fekete szín miatt sokan átgányoltatták feketére a mindenféle színű autójukat.
Kivillanó metálszürke B oszlopok és ajtóélek törték meg a fekete egyenuralmát. Vérzett a szívem, látva a sok sokmilliós autó megszégyenítését, pláne, hogy a dukkózás minősége kb. egy 120-as Skodára emlékeztetett.
Sikerült ismét magyar módra megoldani az image-ünk építését. Egyszerűen felfoghatatlan számomra, ha ilyen követelmények vannak (minimum középkategória és nem túl öreg autó lehet csak zónás) - ami egyébként dicséretes, hiszen hadd lássák a külföldről ideérkezők milyen jól megy a magyarok szekere - miért engedik, hogy lejárassák az egész rendszert ilyen gagyi-taxisokkal. Kicsit emlékeztet az egész a totalcar-on megjelent kubai taxis cikkre...Biztos nem azért mert egy politikai közösségben voltunk, ez a gagyizás a sajátunk volt, van, lesz.

Üdv:
Attila

Kevés pénz, max. 1500 cm³, nagy ember

2008. szeptember 16., 10:16 Módosítva: 2009.07.25 20:01
0
68 hozzászólás

 

Dátum: Fri, 05 Sep 2008 10:18

Feladó: Zsolt

Címzett: Papp Tibor

Tárgy: használt autó vásárlás

Tisztelt Papp Tibor!

Segítségét kérném az alábbi kérdésben: Gondolom nagyon sokaknak aktuális és szivesen olvasnák tanácsát velem együtt a totalcar.hu-n: Friss diploma, első munkahely, kevés pénz. Az autó vásárlására szánt maximális összeg 7-800e forint. Olyan autó kéne, ami már-már sablonként hangzik: olcsón fenntartható,nem hagy cserben, el tudok benne férni a közel 2 méteremmel és 100 kilómmal, ugyanakkor 5 főnek is viszonylag nagy helyet kinál mind az utastér mind a csomagtér. 1500cccm alatt legyen a kötelező biztosítás drágasága miatt. Az autó életkora pedig ne vetekedjen az én 23 évemmel. Maximum! 10-12 éves autó jöhet szóba. Tudom mindezt egyszerűbb lenne beírni egy használt autó keresőbe, de engem érdekelne az Ön véleménye, milyen típusokat ajánl. Van a régebbi suzuki swift abból is a sedan, de nem pont erre gondoltam. :)

Köszönettel várom válaszát!
Zsolt

Kedves Zsolt,

nyilván nem fogom azt mondani, hogy csakis Carinát vegyél, hisz ha nem tetszik, vagy átvernek egy korábban taxiként szolgáló példánnyal, engem fogsz szidni. Amúgy is, az legalább 1,6-os.

Sajnos, én úgy látom, hogy a legnagyobb korlát az esetedben az 1500 köbcenti. Ezzel ugyanis kizárod azokat a közepes méretű autókat, amelyek amúgy beférnének a költségvetésbe. És mellesleg: Te is beférnél.

Nagyjából tehát mindent szeretnél, annyi pénzért, amennyiért nem megy. Így csupán az olyan megoldások maradnak, mint például a Citroen Berlingo/Peugeot Partner, ami tényleg nagy, tényleg kis motoros és tényleg nem megy. De ne várd, hogy luxusautó szintet nyújtson. Esetleg még szóba jöhet egy Marea, amely azért megbízhatóbb, mint sokan hiszik és szintén gyártották 1,4-es motorral. Astra kombik, Mégane I. limuzinok és kombik, Peugeot 306-os kombik és limuzinok, VW Golf III. ötajtósok és kombik, Ventók vannak még 1,4 literes motorral, de nem vennék rá mérget, hogy mindben elférsz. Az akkoriban gyártott Corollákba viszont tuti, hogy nem.

Én azonban szeretnélek rávenni arra, hogy engedj az elvárásaidból, mert ebből a korosztályból ennyiért csupán kiskocsik vannak, és ha még Te be is suszterolnád magadat valahogy, négy másik embert már biztos nem.

Ha viszont bevállalod az 1,6-ot, már találsz nagyobb német autókat ennyiért, és bár lehet nemszeretni őket, tény, hogy germán barátaink gondolnak arra, hogy egy nagy ember is be tudjon ülni a kormány mögé. (Ugyanez nem igaz sokszor a japánokra, olaszokra). Így viszont befér a keretbe a Mondeo (szaloncukor formájú lámpákkal) B Vectra, első generáció végi Toledo, egy-két sokat futott Passat, vagy a már említett Carina E is. De jobb, ha belátod: ezek el fognak romlani, ha másért nem, a kopó alkatrészek beadják a kulcsot. Viszont egyszerűen javíthatók, a bontókból származó vagy az utángyártott alkatrészek olcsók. Kicsit drágább alkatrészekkel kalkulálva pedig ott van a Nissan Primera, Mitsubishi Carisma is, ezek sem rosszak, pláne, ha ötajtóst néz az ember.

Szóval nagy a választék, de ez csak a látszat. A legtöbb autó visszatekert/beteg/rommá tört, szóval résen kell lenni. Első körben azt javaslom, magánszemélyek hirdetéseit böngészd, s csak a legvégső esetben a kereskedőkét.

Sok sikert:
Papp Tibor

A Segway egy állatság

2008. szeptember 15., 14:08 Módosítva: 2009.07.25 20:01
0
44 hozzászólás

Feladó: Z

Küldve: 2008. 09. 12., P 21:36

Címzett: Rácz Tamás

Tárgy: segwayi2

A segwayes lelkendezést olvasva kicsit elgondolkodtam, hogy acéldarabokból és két kerékből készül -e még gyors, rövidtávú helyváltoztatásra alkalmas eszköz, amivel el lehet menni bevásárolni, de még sörözni is, könnyen elsajátítható a kezelése és nem pöfög bele az ember földanyánk arcába a használata közben. Sőt szinte mindenkinek elérhető és megfizethető. Létezik. Kerékpárnak hívják.

Rácz kollégának meg üzenem, hogy legalább a kislánya képét ne használja arra, hogy Segway importőrének seggét nyalja...

Z

Arra a seggnyalás részre gondol, amikor azt írom, hogy Amerikában a Segway felébe kerül a magyar árnak? Vagy melyikre pontosan?

Üdv:

RT
TC

From: Z

Sent: Monday, September 15, 2008 1:35 AM

To: Rácz Tamás

Subject: Re: segwayi2

Üdv Tamás,

Remélem nem bánod, ha tegezlek (biztosan idősebb vagy valamivel, de emailben szerencsére nehéz az udvariaskodás...): nagyon régen olvasok Totalcart és noha alapvetően az autóscikkek miatt járok vissza, de nagyon szívesen megnézem a kissé "offtopic" cikkeket, a vélemény rovatot, a nem-autó érdekességeket is. Reméltem, hogy a cikkben lesz valami józan legyintésféle, hogy elvannak az amerikai srácok, ha játszanak. (Vagy persze lehetett volna egy rosszalló szemösszehúzás is, hogy mi ez a használhatatlan szar.) Ehelyett rémségesen reklámízű volt az egész. Két mondat verte ki különösen a biztosítékot, az egyik: " (...) a Segway-jel a belvárosi szívás élvezetes kirándulássá válhatna. És nem pufognék annyit bele Földanyánk arcába.", a másik: " (...) hasznos közlekedési eszköz bizonyos célfeladatok ellátására, és visszaadta a hitem, hogy talán mégsem veszett ki még a találékonyság az emberiségből."

Kaliforniában jártam tavaly, ott láttam és használtam először Segwayt. Bevallom, elsőre nekem is tetszett, azt hittem valami kínai import játék, de amikor megmondták az árát, azt hittem viccel a tulajdonos: ennyiért (5000-6000 USD) ugyanis Kaliforniában is lehet kapni egy 7-8 éves, átlagos állapotú japán autót, négy kerékkel, csomagtérrel és öt üléssel. Aztán kicsit elgondolkodtam, hogy mi is ez a cucc.

A válasz rém egyszerű: a Segway egy hülye játék, hiszen közúton túlságosan lassú, ha az ember lavírozik, akkor veszélynek teszi ki magát. Járdán abszolúte balesetveszélyes, nem is értem hogyan voltak képesek a szabadon futó kerékről lefelejteni a hajtástól független vészféket? (Egyetértek azokkal a hatóságokkal, ahol betiltották.) Ahogyan a cikk is említi, meglehetősen nehéz és teljes sebességnél csúnya sérülést lehet vele okozni. Állni kell rajta, időjárástól nem véd, az utasán kívül bárkinek illetve bárminek a szállítására alkalmatlan. Nincs rajta semmilyen jelzőfény sem, illetve ilyesmit csak felárért lehet rá kapni. Tárolni és parkolni vele nem egyszerű, ha egyszer nem vihető fel / be oda ahová az ember megy (nem probálnám meg mondjuk a segwayes belépést egy bankfiókba, vagy nem szívesen lépcsőznék vele egy lift nélküli bérházban). Ezekkel szemben áll az az előny, hogy vicces dolog irányítani, megtanulható a vezetése és árammal megy, amiből nem fogyaszt nagyon sokat (a fórumokon fél kilowattra becsülik a fogyasztását egy 12 órás töltési ciklusban lemerült körüli állapotból - ez durván a kétszerese a hivatalos adatnak, de még mindig elég jó).

Minek a kiváltására alkalmas? Rövid, néhány száz méteres, legfeljebb 6 kilóméteres utak, amiket nem forgalmas helyen akarsz megtenni (bevásárlás, sörözés, ugye...). Hogyan szokás ezeket leküzdeni? Gyalogosan, tömegközlekedéssel, bringával. A Segway árammal megy, aminek a nagy része a mai napig fosszilis anyagok égetéséből keletkezik, egy teljes töltéssel megeszik 6000 Wh áramot, ami annyi, mint amit két teljes dobos, 40 fokos mosás használ el. És a használata közben gyakorlatilag nem mozogsz. Tehát sikerült megtalálni a 6000 eurós (vagy dolláros, tökmindegy) választ arra a kérdésre, hogy hogyan ne mozogjunk még egy nagyon kicsit se naponta.

De ne érje szó a ház elejét, nézzük a cikkben említett utat, az Árpád úti irodaházból, a Visegrádi utca 10-be! A cikkben szereplő Google maps kivágás szerint Segway-el mentél végig a Váci úton. Ha nem számolom a Váci út - Szabadság park - Árpád út kereszteződésében lévő átkelést, akkor is legalább három helyen kell aluljárózni (Árpád híd, Dózsa György út, Lehel tér) - illetve négyszer ha az út menetirány szerinti bal oldalán mész (akkor a Lehel térnél kétszer)). Itt tehát vagy szenvedsz és aluljárózol vagy kockáztatod, hogy a kereszteződésben elütnek. Én Dublinba való kiköltözésemig világ életemben az Újlipótvárosban laktam, egy nagyon hasonló utat (Nővér u. 15-17, Németh László Gimi - Hegedűs Gyula u. 8.) megtettem nyolc éven át szinte naponta. Lássuk milyen alternatívák vannak:

1. Kerékpár Hogy szabályosak (és épek) maradjunk, nem kerékpározunk végig egy olyan egyszámjegyű főúton, amilyen a Váci út. Szerencsére az út majdnem egészét lefedi egy bringaút, ami nem a legjobban karbantartott ugyan, de a Váci úti nyomornál lényegesen kellemesebb.

Link itt

Ez a Váci út - Csavargyár utca - Cserhalom utca - Népfürdő utca - Újpesti rakpart - Felső rakpart útvonalat követi (az út kellemesebbik fele a Duna mellett visz, ami külön kis plusz élmény), erről letérve a Radnóti Miklós utcán és a Visegrádi utcán kell bringázni. Ez kicsit hosszabb, 7.4 kilométer, amit egy gyakorlatlan bringázó is könnyedén teljesíthet körülbelül félóra alatt. Lekötésekkel együtt ez talán 35 perc.

2. Metró Ha esik az eső, vagy szimplán csak fáradt az ember, erre az útra pont adott egy meglehetősen jól működő metróvonal. Az Árpád út 51. kb. 200 méterre található az Újpest-központ metrómegállótól. Ezt mindennel együtt is 2-3 perc alatt le lehet sétálni. Ha nem csúcsidőt veszünk és a fránya metró épp az orrunk előtt ment el, akkor 4 percet kell rá várni és már suhan is velünk a Nyugati pályaudvar irányába. Az utazás 11 perc, ahonnan az aluljárót a megfelelő irányba (3 mozgólépcsős, Katona József utcai kijárat) elhagyva újabb 3 percnyi séta következik. És útközben lehet Dosztojevszkijt vagy Füles magazint olvasni. Mindösszesen 21 perc.

3. Autó Kora délután van, a Váci út és a Lehel út már rég beállt, a metróban ellenszenves alakok tömege és bringa sincs kéznél? Nincs más hátra, mint autózni a kijelölt célig. Meg lehet próbálni a Váci utat persze, de tény, hogy a délutáni órákban könnyen eltölthet az ember rádióhallgatással egy kellemes 20 percet, amíg elvergődik a Lehel tértől a Nyugatiig. A magyaros finessz jegyében tehát útvonalat kell tervezni. A szűk keresztmetszeteket a vasút és a Róbert Károly körút jelentik. Nincs más hátra, mint alternatívákat nézni a mapson - én helyi srácként ezt az utat javasolnám:

Ez némileg hosszabb ugyan, mint a klasszikus megoldás, de elkerüli a legrosszabb poklokat. Persze ottvan még a parkolás, de Radnóti Miklós utca, Csanádi utca magasságában ez már nem szokott gondot okozni. (Csak legyen nálad apró, ugye.)

Hadd válaszoljak még arra, hogy a Segway egy korszakalkotó ötlet lenne. Szerintem egy ismert elemekből álló találmány korszakalkotó mivolta azon mérhető, hogy ki tud -e elégíteni egy létező, valós igényt vagy legalább képes -e ilyet teremteni? Ha a közlekedést vesszük akkor úgy fest, hogy a Segway egy nem létező kérdésre (mondjuk az 1 és 6 kilométer közötti, túlzott emelkedőt és lépcsőszerű akadályt nem tartalmazó utak leküzdésére) adott nem túl erős válasz. Nincs más hátra tehát, mivel a termék nem tud olyat nyújtani, amiért sokan és nagyon akarnák, ezért mítoszt, de legalábbis egyfajta coolságot kell kreálni köré.

Én úgy éreztem, hogy a Totalcar itt kritika nélkül kiszolgálta ezt az igényt: megkaptátok a cuccot az importőrtől, mindenki elszórakozott vele, lett belőle egy vicces cikk, ami azt sugallja, hogy ez nagyon laza termék, a jövő friss fuvallata (lehet, hogy mire a lányod felnő, már mindenki ilyet használ stb...), modern, környezetkímélő és ha valaki hozzájut, annak megváltozik az élete. Semmivel se hasonlítod össze, nem teszed fel a kérdést, hogy valójában mire való, kinek jó? Az árral kapcsolatban pedig elkerülöd kimondani, hogy ez egy pofátlanul túlárazott termék, amelynek a magyarországi beszerzési áráért lehet venni:

1. kb. negyven megbízható, új bringát

2. több mint 17 évnyi havibérletet (mai áron)

3. egy közepes méretű, 7-8 éves családi autót és 2000 liter benzint / gázolajat

Ezek miatt tűnt úgy nekem, hogy - mivel a függetlenségetek felől továbbra sincs kétségem - ha nem is bújtatott reklámot, de legalábbis egy nagyon egyoldalú véleményt nyom le a Totalcar a torkomon, ami korábban nem nagyon fordult elő. És ezért írtam azt, hogy az importőr seggét nyalod (tudom, hogy ez írásban nagyobbat üt, megsérteni nem akartalak vele, vedd úgy, hogy sörözés közben hangzott el).

Remélem nincs harag, ha találok egy Segwayt itt Dublinban, szétfotózom, megírom az ellencikket és elküldöm!

Addig is béke:
Z

Sok dologban igazad van, sok dologban viszont vitatkoznék.

– a biciklire nem tudsz úgy felülni öltönyben, pláne esőben egy pár kilométeres útra, hogy ne nézz ki szarul, ne legyél büdös utána.

– a Segway-jel sokkal egyszerűbb bemeni egy épületbe, be a liftbe, végig a folyosón, mint ugyanez bicajjal.

– segway-jel ugyanúgy nem aluljáróztam, hanem a lámpaváltási szünetekben osontam át, mint biciklivel szoktam

 

Viszont tényleg drága.

Üdv:

RT
TC

Dunakeszi dühös

2008. szeptember 12., 13:20 Módosítva: 2009.07.25 20:01
0
17 hozzászólás

Dunakeszi egy érdekes közlekedési problémájáról írt egy olvasónk; nem csak rövid levelet, de egy komplett kis tárcát.

From: Kolos

Sent: Thursday, September 04, 2008 10:04 AM

To: Rácz Tamás

Subject: dunakeszi duhos

hello

bocs, lehet nem jo helyre megy, de Te szoktal neha duhongeni online, gondoltam ez erdekel. az iromany eleg felszines (inkabb a duhbol fakad), de ennyi ido volt ra, ha gondoljatok hasznaljatok, ha gondoljatok nem. a ket kep a megerteshez, keveske tampont.

udv kolos

Dehogy felszínes, tök jó. Ezért úgy gondoltam, közöljük is. Íme:

Körforgó, nesztek!

Szín: Dunakeszi

Szereplők: két átlagpolgár

Jött a nyár. Pusmogtak róla:

Körforgó lesz!

Tudod hol!

Éppen ideje!

Végre valami értelmes is!

Telt a nyár. Pusmogtak róla:

Körforgó lesz!

Tudod hol!

De mikor?

Legalább valami értelmes lenne!

Eltelt a nyár. Pusmogtak róla:

Nem lett körforgó!

Tudom.

Erről ennyit.

Soha semmi értelmes!

Eljött a szeptember elseje. Ordítanak róla:

Építik a körforgót!

Tudom!

Most?!

Ennyi eszük van!

Kis háttér: Dunakeszi – a nem is olyan kicsi város beékelődve Észak Pestbe – egyik legforgalmasabb csomópontja a Kossuth Lajos-Fóti út-Verseny utca egymásba türemkedése megfejelve a vasúti átjáróval. Nem kell birkatürelem hozzá, talán még kemping szék se, hogy egy bámészkodó szép káreseményt lásson. Ennek a kereszteződésnek már szerves tartozéka az egymást megkóstolt autók törmeléke. (Megjegyzem egy kis türelemmel valamint az egymás és a KRESZ iránti tisztelettel ez a pont is autózható lenne. De a Dunától keletre ugye…)

Van tehát egy jó kis baleseti gócpontunk. Nosza, oldjuk meg! Legyen körforgalom, mert az jó! Mondá Ő és úgy lészen. Lészen, az oké, de mikor? Minden épelméjű városvezető, a helyi lakosság, az idelátogatók, de még egy egysejtű is tudja, hogy egy Pest melletti város forgalma iskolaidőben a legdurvább. A lakosság jelentős hányada a fővárosban húzza az igát. Az igához meg időben kell érkezni. Iskola (óvoda) időben azonban ez hatványozódik. Az iga-órán még lehet kicsit csavargatni előre hátra, de Marika néni, az óvónő nem hagy mozgásteret. Kéremszépen, ez nem iroda, ez itt az óvoda, itt rendnek kell lenni!

Így hát Dunakeszin is a reggel nyolcas kitódulás a legkeményebb idegpróbáló időszak.

Rátermett vezetőink mit választottak a körforgalom építési munkálatainak kezdőpillanatául? Nem találták még ki? Nyilván a szeptember elsejét. Hogy a nyári három hónap miért nem volt jó annak megfejtéséért piros hangszóró jár.

Hogyan épül egy korforgalom? Kb. így:

Te Józsi, rakjad kifele a lezárva táblákat aztán húzzunk kajázni! Mára ennyi!

Meg holnapra is. Meg egy jó időre. Hét második felében feltúrjuk. Ha a dudva felveri, majd hónap második felében ránézünk.

Addig meg menjen a paraszt, amerre akar. Oké, ez van. Majd ha kész lesz, örülünk neki.

Józsi viszont most erősen túllőtt a célon. Az épülő körforgóhoz vezető útról, nevesítve a Kossuth Lajosról nyílik egy meredek zsákutca. Nevesítsük őt is: Óvoda köz. Vajon mi van itt? Bingó, egy óvoda!

Az utcakereso.hu térképén ugyan nem látszik, de ez zsákutca. És hová került ki a behajtani tilos tábla? Persze, hogy egy sarokkal korábbra. Gratulálok! Tessék előrelépni, feltűzném a kitűntetést!

Ugye joggal elvárható, hogy az óvodába járó, kilencven százalékban autóval érkező, gyereket a szülei minden reggel és délután egy kis Dunakeszi városnézésre viszik, hogy bekeveredjenek valahogy az egyirányúsított Kossuth Lajos utca-Óvoda köz sarokra?! Na ugye.

___________________________________

Fejlemény azóta: egy erőskezű utcai harcos ismét beengedte a forgalmat a behajtani tilos táblával lezárt utcába. Így:

Egy elfogulatlan tulaj

2008. szeptember 12., 10:11 Módosítva: 2009.07.25 20:01
0
80 hozzászólás

A Dodge Avenger gyors menetpróbájáról írt cikk megjelentetése után kaptuk ezt a kritikai észrevételt:

Feladó: G.
Küldve: 2008. 09. 10., Sze 20:02
Címzett: Rácz Tamás
Tárgy: avenger2crd

 

A Dodge Avengerrel kaocsolatos cikk után két dolog merült fel bennem:
1. Felháborító, ahogy a cikk írója "lehúzza" ezt az autót. Következtetés:
totálisan "sötét" bármilyen műszaki témában, ezért ajánlatos valamelyik női divatlaphoz elzavarni.
2. Valamelyik európai konkurens márka mennyit fizetett ezért a negatív cikkért?

Ezt úgy merem leírni, hogy japán autó párti vagyok. Több japán autó után váltottam egy Avenger SXT-re. Ami a cikkben negatívum, az egy koholt hülyeség gyűjtemény.

Felháborító, hogy egyes "tollforgatónak" mondott emberek, mit engednek meg maguknak. Ha ugyanezen az autón egy német gyártó emblémája lenne, a cikkben felsorolt "negatívumokról" nyálcsorgatva áradoznának.

Gratulálok az "objektív" újságíráshoz!!!

A levelet nem hagytuk válasz nélkül:

Koholt hülyeség, hogy igénytelen szürke műanyag a beltér, meg hogy kicsi a csomagtartó?

Üdv:

RT
TC

Feladó: G.
Küldve: 2008. 09. 11., Cs 13:00
Címzett: Rácz Tamás
Tárgy: Re: avenger2crd

 

Így igaz, hülyeség az egész cikk. És pontatlan is. Olyan autóról még nem hallottam, amelyikről csak negatívumokat írnak le. Hol vannak a pozitívumok felsorolva? Még egyszer jelzem, hogy ha egy német autóban lenne például ugyanez a műanyag, "hűha milyen ügyesek és ötletesek ezek a németek, hogy ezt a műanyagot használják" felkiáltással ömlengve dícsérnék a gyártót. Azt azért tudni kell, hogy az Avengert a Chrysler a Daimlerrel közösen fejlesztette. Aki ezt  az autót szidja, az a Merci mérnökeit is ócsárolja.

Műszaki adatok ismertetésénél illene a valós adatokat közölni, és nem kellene lesüllyedni egy pletykalap igénytelen és a valósággal mit sem törődő szintjére.

Például:
- az SXT alufelnije nem 17, hanem 18 colos,
- a csomagtartó sem 382 liter, hanem jóval több, de ezt derítse
ki a cikk írója.
- stb.

A nyáron 5000 km-t utaztunk külföldön 2 hét alatt (4 felnőtt). Érdekes módon csomagjaink + strandfelszerelés (ernyők), étel és ital elfért a csomagtartóban.

És egész napos vezetések után egyszer sem voltam fáradt a sok üléstől.

Ez az autó különben személygépkocsi. Ha valakinek nem felel meg egy szedán adta raktér, az vegyen teherautót.

De gondolom a cikk írója nem egy Suzuki, hanem minimum egy Lexus boldog tulajdonosa, azért ilyen igényes.

Nagyon sok ember annak is örülne, ha egyszer kipróbálhatná ezt az "ocsmány"
autót. Nem kellene ennyire a fellegekben járni!

Részemről a vitát lezártam, mert aki ilyen valótlan tesztet közöl, azt úgysem lehet meggyőzni semmiről.

Egy tesztnél tényeket kellene közölni, nem pedig a cikkíró személyes indulatait.

Üdv:
egy boldog és elégedett Avender SXT tulajdonos.

Lezárt vita ide, lezárt vita oda, erre is válaszoltunk:

Hát, ha lezárta a vitát, akkor nem erőszakoskodom én SEM, továbbra is sok örömet kívánok autójához (amely "de jól néz ki!", "jól szól a hifi" benne, "kellemes klíma" van benne, "jól elférni" utasterében, motorja "jó erős", futóműve "kellően stabil" - ez mind idézet a cikkből, melyben Ön szerint csak negatívum található. És amely ugyanannyi csillagot kapott a totalcartól az értékelésben, mint legutóbb egy Passat http://totalcar.hu/tesztek/vwpassatdsg/ , ami, talán Ön is tudja, egy német autó, méghozzá az Avenger konkurense.
 
És bocs, a csomagtér több egybehangzó forrás szerint 438 liter, javítottam. Ez így se sok, de valóban több, mint a 382, amit a dodge német hivatalos prospektusában http://www.dodge.de/pdf/dodge-avenger-download.pdf találtam - a magyar oldal nem büszkélkedik vele, a németek meg elírták, de én kérek elnézést, természetesen.
 
Üdv:
 
RT
TC

Egyelőre itt tartunk, remélem, G. azért még kifejti álláspontját a nem létező pozitívumokkal kapcsolatban is.

Autós újságíró szeretnék lenni

2008. szeptember 11., 17:55 Módosítva: 2009.07.25 20:01
5
70 hozzászólás

Dátum:  Tue, 09 Sep 2008 12:24

Feladó: Tamás

Címzett:  Papp Tibor

Tárgy: Továbbtanulás

Üdvözlöm!

Én csak azt szeretném kérdezni hogy ha én autós ujságíró szeretnék lenni akkor milyen fősulira vagy egyetemre kéne mennem.Mert nagyon érdekel ez a szakma.és pont ott vagyok hogy nem sokára választanom kéne. Azt mondta 1ik ismerősöm hogy mindenkép Bp-n a Müszaki. segitséségét előre is köszönöm.

Kedves Tamás,

ELTE Autós Újságíró Szak, amit keresel: a nulladik évi előkészítőn kiveszik a homloklebenyedet, aztán mindkét füledbe meggyújtott petárdát dugnak, hogy könnyebben kifolyjon az agyad, végül a maradékot kikénezik, és már kész is az autós újságíró.

Vannak műszaki végzettségű autós újságírók, meg vannak bölcsészek, utóbbiak közé tartozok például én. A világért se misztifikálnám túl az autós újságírást, mely lássuk be, a sportújságírással holtversenyben a szakma legalja, de ha minket kérdezel, a legfontosabb, hogy tudj írni. A műszaki főiskolák adnak bizonyos fajta képzést, de autókról írni annál sokkal komplexebb. Nem árt az esztétikai érzék, ha a dizájnt értékeled, sokat kell történészkedni, a vezetési élmény értékelése pedig egyszerűen érzéket és tapasztalatot kíván.

Rövid leveled, és az abban hemzsegő helyesírási hibák alapján nem vagy egy literer alkat: márpedig ahhoz, hogy valaki tudjon írni, sokat kell olvasni, és elsősorban szépirodalmat, nem autókatalógusokat. Semmiképpen nem hátrány, ha tudsz olvasni két idegen nyelven. Angolul kötelező, de igazából manapság legalább még egy nyelv erősen ajánlott. Német, olasz, francia, vagy akár japán nyelvtudás is hatalmas előny. Az, hogy fejből vágod hatszáz típus adatait, újságírói szempontból arra jó, hogy untasd a kollégáidat egy sajtóúton, egyébként az interneten bárminek egy pillanat alatt utána lehet nézni.

Tehát az van, hogy a műszaki végzettségű kollégáknak az írásra kell sokat gyúrni, a bölcsészeknek pedig megtanulni, mitől megy a villamos, autóbuzinak lenni sajnos édeskevés. Magánemberként még azt tenném hozzá, hogy ezen a pályán a legnagyobb előny, ha van egy rendes mesterséged az autósújságíróságon kívül. Akkor majd kevésbé félsz megírni az igazságot egy-egy autóról, hiszen szakmailag nem egyetlen életed van. Gyáva népnek nincs hazája, sajnos itt is ez a helyzet.

Üdvözlettel:
Winkler Róbert

Lesz-e új Superb kombi?

2008. szeptember 9., 12:12 Módosítva: 2009.07.25 20:01
0
6 hozzászólás

      Dátum:  Mon, 08 Sep 2008 08:15
      Feladó:  Mihály
      Címzett:  Papp Tibor
     

Esetleg arról kiderült valami, hogy lesz-e kombi az új Superb-ből?
Köszönöm a választ,

Üdv:

Mihály
 

 

Kedves Mihály,


ha nem is az importőrtől származik az info, de gyanús, hogy lesz kombi a Superbből.
A német lapok - ők már csak tudják, hiszen a Skoda dolgai ott dőlnek el
- 2009 őszére teszik a bemutató időponját, a forgalmazás kezdete pedig 2010-re várható.
Az első linkre kattintva képet is talál róla, de ez számítóépes grafika.
Üdvözlettel:
Papp Tibor

      Dátum:  Mon, 8 Sep 2008 12:35
      Feladó:  Mihály 
      Címzett:  Papp Tibor 
       

Kedves Tibor,

Igazán köszönöm a választ.
Most egy C5 kombim van, de három és féléves korára és 100e km-nél
egyre hisztisebb - ami azért még korai... Gondolkozom egy cserén - és
persze gyönyörű, meg légrugós, meg németes - az új C5 Tourer, de azért
keresek még alternatívát. És ezen a képen igen jól néz ki a Superb
kombi: csak azt a vajszín bőrt tudnám feledni (két gyermek van
ugyanis).

Üdvözlettel:

Mihály

 

Élet a MÁV Biztosító után

2008. szeptember 8., 13:35 Módosítva: 2009.07.25 20:01
0
29 hozzászólás

From: Attila

Sent: Tuesday, September 02, 2008 10:28 AM

To: Rácz Tamás

Subject: Élet a MÁV biztosító után

Tisztelt Szerkesztőség!

Kérdésem az lenne, hogy az alábbi - igen sok embert érintő - írás megjelentetésére van e mód?

A MÁV biztosító ügye több százezer autóst érintett, köztük engem is. Szerencsére kárt nem okoztam, így reméltem, hogy szerencsésen túljutok ezen a bizonytalan időszakon. Folyomatason követtem a híreket, így az elsők között tudtam a Netrisk.hu segítségével új biztosításomat megkötni július 31-én. Az alkusztól kapott visszaigazolás szerint az UNION biztosítónál megkötött új biztosítás kockázatviselése augusztus elsejével indult, azzal a feltétellel, hogy 30 napon belül kiegyenlítem az első negyedéves díjat. Ezek után augusztus 11-én újabb email érkezett a Netrisk-től, melyben tájékoztattak, hogy a biztosítási szerződés megkötésre került. Vártam. Egészen szeptember 1-ig, ami ugye, már a 30 napon túl van és a csekk megérkezésének hiányában ismét nem volt érvényes kötelező biztosításom. A helyzet tisztázása érdekében megpróbáltam felvenni a kapcsolatot a Netrisk ügyfélszolgálattal, sikertelenül, ugyanis a telefonvonal folyamatos túlterheltségéről tájékozattak. A következő lehetőség az UNION ügyfélszolgálat volt, ahol első hívásomra sikerült megtudnom, hogy augusztus 28-án dolgozták fel a szerződést és hamarosan érkezik a csekk.

Arra a kérdésemre, hogy a szerződésem érvényes-e a fizetés hiányában, kitérő választ kaptam.Tudomásom szerint az igazság az, hogy amíg a csekket nem fizetik be, érvénytelen a szerződés, sőt elméletileg a késedelmes fizetés miatt vissza is utasíthatják bármilyen esetleges későbbi kár rendezését.

Ez a történet nem egyedi, és a magyar cégek ügymenetét ismerve nem is lep meg, de felmerül a kérdés: ha én az elsők között, még július végén indítottam az átszerződést, mi lesz azzal a több tíz-, netán százezer emberrel, akik ezt az utolsó pillanatokra hagyták? Balesetek sajnos biztosítási státuszra való tekintet nélkül történnek, így ismét nagy esély van arra, hogy a "mávosok" egy része új csapdába essen a biztosítók útvesztőjében.

Attila

Kedves Attila!

 

A kérdésére a válasz: igen.

 

Köszönettel

Csikós Zsolt

Idegesítő 100-as táblák az M7-esen - miért?

2008. szeptember 5., 12:41 Módosítva: 2009.07.25 20:01
1
30 hozzászólás


Én is sokat értetlenkedtem már Fehérvárról Pest felé tartva az M7-esen: mivégre van ott anyi százas sebességkorlátozó tábla? Gábor se értette:

From: Gabor

Sent: Monday, August 25, 2008 7:50 PM

To: Rácz Tamás

Subject: M7-es korlátozás

Tisztelt Rácz Úr!

Önt is kérdezném mint az autós médiában dolgozó személy, talán utána tudnak járni a kérdésre adandó válasznak:

Miért van az , hogy az M7 autópálya Budapest felé vezető szakaszán az 50 és 33-as kilométer között miért van 7 db 100km/h-s sebességkorlátozó tábla? Szerintem semmi nem indokolja, a közlekedési helyzet ugyanaz mint a balaton felé vezető úton ott pedig nincs (még?) semmi korlátozás. Ugy gondolom, hogy az egésznek csak pénzlehúzás jellege van. Kiváncsian várom a megoldást.

Gábor

Na jó, magánemberként dúlni-fúlni az egy dolog, de mint az autós médiában dolgozó személy, ezt a levelet már kénytelen voltam komolyan venni. Továbbítottam is hát legott az Állami Autópálya-kezelő szóvivőjének, Winkler-Virág Andrásnak, akivel már korábban is jókat leveleztünk mindenféle témákban. A válasz hamar megérkezett:

From: Winkler-Virág András

Sent: Tuesday, September 02, 2008 11:31 AM

To: Rácz Tamás

Subject: RE: ÁAK

Szia Tamás,

Bocs hogy csak most válaszolok, szabin voltam. Bekopizom a kollégám erről szóló levelét, az mindent elárul...

Az elmúlt napokban több jelzés érkezett az M7 autópálya bal pályáján lévő sebességkorlátozásokkal kapcsolatban. Többen új táblákat véltek felfedezni, mások szerint eltűntek a sebességkorlátozást indokló veszélyt jelző táblák.

Az "igazság" a következő:

Hálózatunkon több helyen található olyan szakasz - jellemzően ívek kezdeténél, illetve végénél - ahol a csapadékvíz lassabban folyik el a burkolatról, ezáltal nagyobb esők idején fokozott "aquaplaning" veszély jelentkezik. Ezeken a szakaszokon az egyéb beavatkozásokon túl helyeztük el a "Csúszós úttest  esőben" és a "Sebességkorlátozás 100 km/óra" táblákat.

Ezzel mindössze annyi a baj, hogy a magyar KRESZ nem tartalmaz olyan részt, hogy a sebességkorlátozó táblák csak esőben lennének érvényesek. Azaz a 100 km/óra mindig 100 km/óra. (Megpróbálkoztunk a KRESZ módosítással, de eddig sikertelenül).

Ezért volt a rendőrségnek olyan kérése, hogy a sebességkorlátozásokat vagy szüntessük meg, vagy ha indokolt, akkor helyezzük őket külön oszlopra egyértelművé téve az állandó jellegű korlátozást.

A GKM kérésére, utasítására ez év áprilisában felülvizsgáltuk a hálózatunkon lévő, hasonló okok miatt érvényben lévő korlátozásokat. Ennek eredményeként 15 helyszínből 7 esetben megszüntettük a sebességkorlátozást. A többi helyszínnél viszont úgy ítéltük meg, hogy továbbra is szükséges ezek megtartása.

Ezeken a helyeken - a fenti kérésnek megfelelően - a KRESZ táblák szétválasztásra kerültek. A "Csúszós úttest esőben" táblákat változatlan helyen megtartottuk, ez a KRESZ előírásainak megfelelően 250-500 m-re van a veszély helyétől, a sebességkorlátozó táblát pedig emögött 100-150 méterrel helyeztük el. (A sebességkorlátozó tábla hatálya a táblánál kezdődik)

Tehát összefoglalva sem új táblák nem kerültek ki, sem régiek nem kerültek eltávolításra, hanem egy "pontosítás" történt.

Üdv
Winkler-Virág András

Szóval már megint a trehány GKM, már megint a túlbuzgó rendőrség. Egyrészt a törvényalkotó lusta kijavítani a hibát a rendeletben (csak annyi kéne, hogy beleszövegezzék a KRESZ-be: a sebességkorlátozó táblák érvényessége meghatározható lehet kiegészítő táblákkal, ennyi). Másrészt a rendőrség előszeretettel mér olyan helyen, ahol hibás, értelmetlen sebességkorlátozás van érvényben.

Azt hiszem, nem is küldöm el a poszt linkjét a GKM-nek, úgyis tudom a választ. Három éve mindig ugyanaz: de hamarosan (néha hozzáteszik: féléven belül) kész az új KRESZ, és majd minden jó lesz. Na persze.

Aki segíthetne, szökésben van

2008. szeptember 4., 14:15 Módosítva: 2009.07.25 20:01
0
35 hozzászólás

Feladó: David
Küldve: 2008. szeptember 3. 13:18
Címzett: Winkler Róbert
Tárgy: tuning
 


Tisztelt Winkler Róbert!

Érdeklődni szeretnék hogy létezik-e olyan cég, ami autók átalakításával foglalkozik (tuning, optika) és az átalakításért nem, vagy csak minimális összeget kell fizetni, cserébe felragasztják a kocsira a logót, és tuning kiállításra kell járni, mert van egy V-ös 2.0-res Golf-om és szeretném átalakítatni.

Hi,

amióta az Il Ferro vezetőit körözik, nem hiszem, hogy akadna ilyen cég.

Gondolj csak bele: hol térül meg a pár millás átépítés azzal, hogy Te furikázol vele a városban és néhány kiállításon is ott vagy. Az Il Ferro-féle cégeknek még a matrica sem térült meg, pedig az kicsit olcsóbb, mint egy rendes tuning. És tényleg több ezer autónak kellene szaladgálnia, hogy annak legyen hirdetési értéke. Annyiból már egész jól lehet hirdetni tévében, főműsoridőben, pár évig.

Amire még lehet esély, szerintem, hifi-demóautó, de ezek sokkal  kevésbé tudományosan zajlanak. Szóval, ha ismersz valakit, és jó haverod, valami hifista cégnél, akkor esetleg...de így, az utcáról bemenve?

Esetleg, volt az egyik tévén, tán a Cool-on, valami műsor, ahol így puszira megcsináltak autókat, ha létezik még. De lehet, hogy őket is körözik már.

Sajna ebbe a tuningba csak beleönteni lehet a pénzt. Többnyire akkor kezdenek bele, amikor a kocsi összetörik, mert akkor úgy is költeni kellene rá, akkor meg már mindegy, a tuningcuccok olcsóbbak, mint a gyári alkatrészek.

De pusztán ezért ne zúzd le a Golfot.

Üdv:
Pt

Mit, hol?

2008. augusztus 27., 12:08 Módosítva: 2009.07.25 20:01
0
29 hozzászólás

Feladó: M.Károly
Küldve: 2008. augusztus 19. 15:03
Címzett: Winkler Róbert
Tárgy: Honda Accord 2008


Kedves Róbert!


Elnézést, de lenne még 1 kérdésem, amit nem tudtam máshonnan kinyomozni:
Az igaz, hogy a Honda Accord, vagy akár a Civic európában készül?
És hogy az egyetlen japánban készülő japán autó a Mazda?
Mert az angliában készült Avensisem jó autó, de a japánban készült Carinám jobb minőségű volt.
Még nem tettem le az Accord vásárlásáról.
És ha nem haragszol, még 1 kérdés: miért éri meg Németországból behozni kocsit?
Mert  így is van regadó, vám, és Áfa, mégis sokan hoznak onnan.


Üdvözlettel: M. Károly

Kedves Károly,

értesülései csak részben igazak.

Egyrészt nem minden Mazdát gyártanak Japánban, van amerikai típus (B2500, régebben a Tribute), sőt, az előző Mazda 2-t Valenciában, a Ford Fiestával közös soron gyártották az EU piacra. (Nem jött be...) De tény, hogy a Mazdák túlnyomó többsége azért japán. Ahogy a Mitsubishiké is, bár a Colt (és hamarosan az Outlander is) Hollandiában készül. A nálunk kapható Subaruk teljesen japánok.

Ami a Hondákat illeti, rengeteg országban készülnek, a City például török, és (bár tudtommal Magyarországra nem innen érkeznek) de a Jazzt Kínában is gyártják. A sedan jellegű Civicek ezer helyen készülnek Ázsiában és máshol is, míg a mi űrhajó-jellegű, ferdehátú Civicjeink valóban Nagy-Britanniában, ahogy az aktuális CR-V is. Az EU-Accordot korábban szintén készítették itt (két generációval ezelőtt), de most japán.

Ami a Toyototákat illeti, a nálunk árult Aygo cseh, a Yaris francia, a Corolla Verso török, a Corolla sedan japán vagy dél-afrikai, az Auris török, az Avensis brit, a Prius, RAV4, Landcruiser és a Lexus-paletta japán gyártmány.

Az európai Nissanok egy része szintén Angliában készül (Qashqai, Micra, Note, Primera), Tiida Mexikóban, Navarra+Pathfinder Spanyolország, Patrol+Murano+350Z+GT-R Japán.

Ami a németországi importot illeti, több módon érheti meg.
Egyes modelleknél/márkáknál alaphangon megéri. Regadóstól, mindenestől.
Ezen túl megérheti például a finanszírozás miatt is: egy német lízingcégtől finanszírozva német a rendszám = nincs regadó, olcsóbb a biztosítás, kedvezők a feltételek.

Üdvözlettel:
Papp Tibor

M. Károly írta: 


  Kedves Tibor!


Köszönöm, az Ön szakértelme és válasza tökéletes!
56 éves vagyok, jelenleg egy 5 éves Toyota Avensisem van, amit imádok.
Nem tudom eldönteni, milyen autót vegyek.
Az új Accord nekem tetszik, de nem ismerem. (műszerfal gáz...)  Nagyon     sajnálatos, hogy az új Avensis csak jövőre lesz.
Nézegettem az új cc mercit is, nekem elég lenne egy ilyen 3 ajtós autó is, de erről az autóról sem olvastam annyira meggyőző tesztet.
BMW 318, jó autó, de állítólag nagyon szervizigényes és drága a fenntartása.
Az Avensisemben az ülések tökéletesek. Az Accordban és a Mazda6-osban is az ülőfelület rövidebb, és ez engem 6-7 millióért nagyon zavar.
Érthetetlen, miért nem képesek normális ülést gyártani?
Még a ronda Ford Focus cabrioban is kitűnő bőrülésben ültem.
 

Tanácstalan vagyok...

Üdvözlettel: Károly

Kedves Károly!

A szakértelmem része az is, hogy tudom, kit kell felhívni.

Az én Avensisem 9 éves, és én sem tudom eldönteni, hogy Ön milyen autót vegyen.
De az Accordról nem beszélném le (a limuzin volt már nálunk teszten), bár én speciel abból inkább a kombit választanám, annak mégis van rendes csomagtartója. És ugye jövőre új Avensis...
Üdvözlettel:
Papp Tibor


 

Tökéletes időzítés

2008. augusztus 26., 16:29 Módosítva: 2009.07.25 20:01
0
7 hozzászólás

Feladó: Zoltán
Küldve: 2008. augusztus 24. 3:02
Címzett: Csikós Zsolt
Tárgy: cb1300xjr130

 

Szia!

Nagyon jó volt a cikked, mindig szeretem olvasni, amit te írsz, van stílusod és érzéked hozzá.

Azért is írok, mert ez az időzítes egyszerűen tökéletes volt számomra. Délelőtt elmentem egy motorkereskedésbe megnézni mind a kettőt, hogy élőben és közelről is össze tudjam hasonlitani őket. Nagyon nehéz, mert mind a kettő jó gép és nagyon hasonlóak, de valamiért nem tudom megmagyarázni, miért, egy belső hang egy belső érzés mindig egy picit a CB fele tologat.

Szóval hazajövök a kereskedésből még mindig homályos aggyal bekapcsolom a computert és mit látok? A cikkedet, (3-szor olvastam el) amire száz éve várok hogy valaki hasonlítsa már össze őket az én ízlésemnek megfelelően. Nekem van egy Yamaha T-Max robogóm, ami nagyon jó, pláne a pakolhatósága, és semmi problémám nincs vele. De már elég régóta gondolkozom lecserélni, vagy egy második motort venni mellé. És pontosan ezen a kettőn gondolkozom amiről írtál és ugyan azok jártak a fejemben, ami neked erről a két motorról. És most azt hiszem, megadtad nekem a kegyelem döfést, hogy a CB mellet döntsek.

Sajnos már új, naked CB-t nem tudok venni mert (én Ausztráliában élek) ide csak a fejidomost hozzák be 2007 Januar 1-től, de még meg lehet csípni egy-két alig használt, jó állapotút kevés kilométerrel, mert ez a kategoriát általában az idősebbek veszik, hogy emlékezzenek a régi szép időkre, nem a mostani műanyag világra.
Köszönöm még egyszer a cikkedet, nagyon nagy segítség volt nekem.

Zoltán

Szia Zoltán!

Hű, ez nagyon jó! Egy hónapja spájzoltam a cikket, egyszerűen soha nem volt időm, hogy megírjam, úgy látszik a gondviselés keze...

Nagyon szép az idomos változat, nekem talán még jobban is tetszik.

Széles utat, gumifákat!

Üdv
Cs. Zs.