A 2017-es autós változásokat közlő cikkünkben említettünk egy törvényjavaslatot, amely alapján úgy tűnhetett, megszűnik az elektromos autók nemrégiben bevezetett adókedvezménye. Most a Nemzetgazdasági Minisztérium segít tisztábban látni az ügyben.
Tegnap reggel írta meg hírszerkesztőnk, Assur a Miami Vice-ban is látott Ferrari Testarossa sztoriját. Az autó most éppen eladó, és minden bizonnyal egy komolyabb vagyont fognak érte leszurkolni. Olvasónk, Sándor viszont úgy vélte, a Testarossa V12-esével kapcsolatban tévedtünk.
Feladó Sándor
Címzett Hibát találtam, jelentenék!
Dátum 2017. január 6. 7:55
Tárgy Hibajelentés
Az "Eladó a Miami Vice Ferrarija" című cikkben szerepel az alábbi mondat, ami nálam kiverte a biztosítékot egy vezető autós portálon publikálva:
"Az egytükrös, amerikai kivitelű autóban egyébként egy 4,9 literes 180 fokos hengerszögű V12-es középmotor dolgozik, amely 390 lóerős, és ötfokozatú váltón keresztül hajtja a két hátsó kereket."
Hogyan lehet egy V-motornak 180 fokos hengerszöge?
A HVG is lehozta ezt a cikket, de náluk nem szerepel ez az érdekes megállapítás. :)
Üdvözlettel,
Sándor
Pedig a hírben nem szerepelt tévedés. Hogy miért nem, azt Csikós fejtette ki:
Kedves Sándor!
Nem olvastam még a kollégám cikkét, de mielőtt kiverődnek további biztosítékai, hadd gyarapítsam a tudását egy szilánknyival.
A 180 fokos hengerszögű motorokat elvileg bokszernek nevezi a köznép, de ez nem mindre igaz, ugyanis a bokszermotorban minden hajtórúd a következőhöz képest 180 fokkal eltolt (azaz pont szemben levő) csapra kapcsolódik a főtengelyen, tehát amúgy légbokszol működés közben. Bokszer a Bogár motorja, a Citroën 2CV-é, az Alfasudé, de a Ferrarié nem az.
Fent látható egy igazi bokszermotor (feltehetőleg Porschéé)
Ebben ugyanis két-két hajtórúd közös csapon forog el a főtengelyen, akárcsak a V-motorokban, ezért a terminológia a mechanikai megoldás miatt V-motornak nevezi ezeket - hivatalosan. Csak a hengerszög itt nem 45, nem 60, nem is 42,5 vagy 90 fok, hanem 180.
És a fenti illusztrációban a lapos V motor, tehát ilyen a Ferrarié is (ami nem bokszer)
Amit röviden érdemes megjegyezni a két megoldás közti különbségből:
- a bokszer bokszol
- a V párosával közös hajtórúd-csapot használ.
Aztán vannak még elfajzott V motorok, amelyeknél kissé eltolják a csapokat, de azzal most itt nem foglalkozunk - de azok is V motorok.
Üdvözlettel,
Csikós Zsolt
Tegnap jelent meg a második cikkem a budapesti Újlipótváros közlekedési katasztrófájáról, amelynek áldozatai gyalogosok, akiket a járdán gázolnak el a kereszteződésben karambolozó autók, áldozatok a bringások is, akik hiányos felfestések mellett kénytelenek végigtekerni ezen a szakaszon, de épp ilyen áldozat az a hölgy is, akit a mentők vittek el a legutóbbi, december közepén történt súlyos baleset után, a Gogol utca és a Hegedűs Gyula utca találkozásánál szétszóródott autómaradványok közül. Remélem, ő azóta jobban van. Ma jártam kint a helyszínen mert a Music FM élő műsorát is érdekelte az ügy. Amíg kint jártunk, mást sem láttunk, mint a stoptáblát értelmezni képtelen autósokat és néhány majdnem balesetet is.
Legalább nyolc veszélyes kereszteződés van ebben a városnegyedben, de ami itt zajlik az országos érvényű: sok a bunkó az utakon és erre nincs felkészülve egyetlen hatóság sem. Az alábbi levél egy helyben dolgozó olvasótól érkezett. Hangvétele és tartalma kifejezi a helyzet komolyságát, de ezen kívül további tíz levelet is kaptam, amelyben szörnyű képest festenek az olvasók Budapest belvárosának közlekedési helyzetéről. Ha valaki most Prágából vagy Kecskemétről olvas, nyilván azt mormolja, miért tolom az orra alá újra és újra ezt a helyi érdekű témát. Válaszom, röviden: mert a jobbkéz-szabály, és az elsőbbségadási kötelezettségre figyelmeztető jelzések a világon majdnem mindenhol azonosak. Legyenek óvatosak, az ég szerelmére!
Mivel a magyar életérzés kötelező tartozéka, a sosem volt rendkívüli képesség amit az autósok maguknak tulajdonítanak, és az érzés csak erősödik, ha vezetés előtt legurítanak némi alkoholt, elkészítettük az ország első ittas vezetési emberkísérletét. Még most is érdemes megnézni, és bár a decemberi baleseti statisztikákra egy hónapot várnunk kell, olvasói reakciókat azért kaptunk. Emese a további kísérletezés felé lököd, így:
"Az ittasan vezetős videóra reflektálva: jó volt és hasznos lenne megcsinálni ugyanezt alvásmegvont/alvás hiányos emberekkel is. Általánosságban véve nagyobb rizikófaktor a lakosságra nézve, mint az ittas vezetés. Érdekes lenne megfigyelni az alváshiány következményeit vezetés közben."
Elgondolkodom az ötleten, de közben azt is emésztgetem, amit Tamás írt. Szerinte a mindenkori kormánypropagandát követtük, amikor elmondtunk néhány fontos dolgot a piás autózás veszélyességéről és a 2008-ban bevezetett, magyarországi zéró tolerancia következményeiről. Önök szerint is engedni kéne egy pohár bort vagy sört autóvezetés előtt? Írják meg kommentben, ha már kijózanodtak!
Tamás szerint nem hangsúlyoztuk ki eléggé azt sem, hogy mekkora eltérés lehet az egyének alkoholtoleranciájában, és elmondhattuk volna, hogy bizonyos országokban jobb a rendszer. A részletek alább.
Feladó Tamás
Címzett Zách Dániel
Dátum 2016. december 30. 22:37
Tárgy Ittas vezetés videó
Kedves Dániel!
A mai "Vezetni részegen? Kipróbáltuk – az eredmény sokkoló" nevezetű cikk, illetve videó végignézése közben sajnálattal vettem tudomásul, hogy a Totalcar is beleállt a mindenkori kormányok népbutító kommunikációs propagandájába. Először is szögezzük le, én sem akarok ittas embereket látni a volán mögött, mert nem ott a helyük! Aki úgy ül akárcsak biciklire, az más életét is veszélyezteti, nem csak a sajátját.
Ami az ittasságot illeti, ma Magyarországon a 0.00 mg/l az "elfogadott", ez fölött bárki megüti a bokáját, remélhetőleg a csókosok is. DE: ember és ember között is óriási különbség van, ahogy ital és ital, illetve ittasság és ittasság között is. Elég csak megnézni a videót: ugyanannyi (fél üveg???) pezsgő elfogyasztása után a hölgy véralkoholszintje közel 3-szorosa a fiatalemberének, és ha képletesen is, de átcsúszott a bűncselekmény kategóriába. Csak mellesleg megjegyzem, fél üveg pezsgő már Magyarországon sem számít a "kulturált alkoholfogyasztás" kategóriába. Kíváncsi lennék, egy pezsgős poháros koccintás után mi lett volna a végeredmény. Gondolom megcsináltátok, csak ki kellett vágni mert túl unalmas volt.
Kulturált alkoholfogyasztóként a mérték és az önismeret kellene hogy az emberek tudatába ivódjon, nem a kupica pálinka utáni százezres csekk. Ha tudom hogy ennyi meg ennyi alkohol ilyen és ilyen hatással van rám, akkor nem kezdek el driftelni a körforgalomban. Meg amúgy se. Természetesen kell egy határ ami fölött még "jóérzéssel" sem lehet senkit volán/biciklikormány mögé engedni, de valami azt súgja, a kérdést eldöntő, megbízható pontosságú műszerek beszerzése (== nincs a csókosok közt olyan aki éppen ilyet forgalmaz, aranyáron) jelenti a rendőrség legnagyobb problémáját. A drákói szigor két dologhoz vezet. Először is, árt a turizmusnak, nem vehetek részt a borkóstolón, pálinkakóstolón, stb. A másik hogy aki egy sör után, bár csekély lelkifurdalással is de kocsiba ül, az beül kettő-három sör után is, "úgyis mindegy" alapon. A már említett mérték és önismeret teljes hiánya, ami a magyarokból hiányzik. A magyar hatóságok fekete-fehér megközelítése (0.0001 ezrelék = ittas) biztosan nem ezt a célt szolgálja.
Zárásként, nem akarom (persze nem is tudom) megmondani a döntéshozóknak, hogy mi lenne a jó megoldás ami elég szigorú ahhoz hogy a saturészegeket távol tartja bármilyen közlekedési eszköztől, ugyanakkor a mértékkel fogyasztó óvatos vezetőket békén hagyja. Más országokban sikerült, nálunk miért ne lehetne? Miért csak a "szívatós" szabályozásokat kell majmolni?
üdv: Tamás
Egyetlen év alatt több mint ezer autót adhattak el a Szigeti Car Kft. nevére kiállított biankó adásvételi szerződéssel, ezért az egész országban ismerik a fantomcég nevét az okmányirodákban és autókereskedésekben, állítja egy kis autókölcsönző vezetője, aki a tegnapi cikkem után jelentkezett.
A recept egyszerű: a céget eleve a gyors haszonszerzésre és még gyorsabb eltűnésre alapították, hogy ne lehessen megtalálni, miután átfolyatnak rajta több ezer használt autót. Az alábbi levél érdekes képet fest arról, hogy mennyire könnyű dolga van ma Magyarországon bárkinek, aki át akar verni egy csomó használtautó-vásárlót és szeretné megúszni a csalást.
Várom azon olvasóink jelentkezését, akik Norbertnél is többet tudnak a rejtélyes cégről, autót vásároltak tőle (legalábbis papíron tőle), vagy olyan vevő jelentkezett az eladó autójukra, aki Szigeti-s pecséttel ellátott szerződést lobogtatott.
A múlt héten jelent meg a cikkünk, amely azzal foglalkozott, hogyan ellenőrizhetjük a külföldről behozni szándékozott autó előéletét alvázszám alapján. Két weboldal szolgáltatását próbáltuk ki és az derült ki, hogy ritkán van kapás, de akkor nagyon hasznos a tudás. Olvasóink is megkerestek saját lekérdezéseinkkel és még egy ilyen érdekes kérdés is érkezett:
Feladó Norbert
Címzett Totalcar
Dátum 2016. szeptember 23.
Tárgy Lengyel autókuriózum
Tisztelt Totalcar szerkesztőség!
A múlt héten a dél-lengyelországi Wisła-ban jártam egy konferencián. Az egyik nap reggelén arra lettem figyelmes, hogy a konferencia helyszínéül szolgáló hotel halljában kiállítottak egy számomra még ismeretlen és meglehetősen érdekes formai adottságokkal rendelkező járművet.
Készítettem róla néhány képet, és videóra vettem egy monitoron folyamatosan futó promóciós anyagot is. Egy kevés információt is sikerült megtudnom róla. Az 1950-1960-as években Lengyelországban nagy népszerűségnek örvendő Syrena típusú gépjármű, ma népszerű szófordulattal kifejezve, rebootolása a kiállított modell. Mindössze négy darab prototípus (amit nem győztek hangsúlyozni) készült belőle.
Az nem derült ki, hogy milyen márkák típusainak alkatrészeiből építkeztek, de ránézésre Opelre (oldalsó index) és Fiatra (külső tükör, műszerfal, kormánykerék?) is gyanakszom. A motor egy 90 lóerős, 1,4 literes, négy hengeres benzines erőforrás. A promóciós videóban látható még egy hátsó kerék meghajtású GT verzió is, de sajnos arról nem sikerült többet megtudnom. Elárulták még, hogy egyelőre befektetőket keresnek egy későbbi sorozatgyártás beindításához.
Remélem, hogy Ti is érdekesnek találjátok.
Üdvözlettel,
Norbert
Önfeledt perceiben értelmes és tartalmas író-olvasó párbeszédként képzelem el a munkámat. A szerdai Rulettkerék cikkben elmeséltem, hogyan kutattuk fel a neten a megfelelő autót, hogyan tipródtunk a kiutazás részletein és végül arról is olvashattak, mivel fogunk legózni a következő három hónapban.
A cikk után jelentkezett olvasónk, aki elég sokat tud a kinti használtautó-vásárlás gyönyöreiről. Róbert alanyi autóbolond, másoknak is segít vásárolni. Levelében nagyon részletesen leírta, hogy mire kell számítania annak, aki Magyarországon éjszakákon át nézegeti a kinti hirdetéseket, majd lecsap egy kinti használt autóra. Nem rövid írás következik, de ennél életszagúbb összefoglalót soha nem kaptunk még a témában.
Zárójeles megjegyzés és egyben spoiler, hogy a német kereskedő még mindig nem küldte el nekem az Audira kiváltott kiviteli rendszám számláit. Mióta hazakocsikáztunk az A6-tal, kétszer beszéltünk telefonon, de csak az ígéretekig jutottunk. Drukkoljanak, most pedig olvassák Róbert levelét.
Feladó Dani
Címzett A Totalcar szerkesztősége
Dátum 2016. 08. 11
Tárgy Sajnálom
A mai napon olyan szituációba keveredtem vezetés közben amire egyáltalán nem vagyok büszke. Ráadásul úgy reagáltam le, amivel saját magamat is megijesztettem. Szeretném kiönteni a szívem, jól esik "beszélni" róla, ezért írok nektek.
Hazafele tartottam Buda irányából Pest fele a Megyeri hídon egy fehér Ford Focus-al. A híd felhajtóján a külső sávban haladt egy Kawasaki ER-5N. Mivel elég lassan és bizonytalanul vette a felmart úton a kanyart, besoroltam a belső sávba és megelőztem. Mögöttem érkezett egy másik autó, így szerettem volna minél előbb visszatérni a külső sávba, hogy elengedjem.
Elkezdtem visszahúzódni a külső sávba, amikor hallom hogy rám dudál valaki. A motoros volt, aki úgy gondolta, hogy már felérve a hídra jobbról visszaelőz az egyenes részen és elkezdett elhúzni mellettem jobbról. Szerencsére nem löktem fel.
Magam is motoros vagyok, így ezt még betudtam volna a tapasztalatlanságának vagy túl nagy önbizalmának, tudom is én. Engem is elkap néha a "harci láz" az R6-osomon. Azonban ahelyett, hogy "tova szállt" volna békében, ő a bal kezét felemelve bemutatta nekem a középső ujját, majd kigyorsított. Ez volt az a pont, amit rosszul reagáltam le és ha tehetném visszacsinálnám.
Nagyon felbosszantott és utána mentem. De úgy igazi marha módjára, mint akinek az anyját ölik. Kb. 1 km után értem utol és szorosan követve igyekeztem meggyőzni, hogy húzódjon félre előlem. Ő rám fék-tesztelt, amivel még jobban felbosszantott. Végül lement jobbra és amikor mellé értem elkezdett mutogatni, amolyan gyere ide kicsinállak stílusban.
A nagy egymásnak magyarázásban és mutogatásban, mivel épp kanyarban voltunk, egy pillanatra kicsúszott a kezemből az egy kézzel fogott kormány és hirtelen áttértem az ő sávjába. Konkrétan majdnem fellöktem. Na most ezzel azt hiszem ki is merítettem a közúti veszélyeztetés esetét. Állati, hogy ez velem megtörtént.
Órákkal később kezdtem csak kockáról kockára összerakni magamban a történteket. Futás közben volt időm gondolkodni. Egyértelmű, hogy ő sem viselkedett civilizált ember módjára, én viszont átléptem egy határt, amikor majdnem ráestem autóstól a kanyarban. Mivel semmi módja nincs a kapcsolatfelvételnek, legalább itt szeretnék elnézést kérni tőle. SAJNÁLOM!
Elgondolkodtam rajta, hogy vajon hogy tudta így kihozni belőlem az állatot, mikor valójában egy békés, két gyermekes apuka vagyok. Még nem történt velem hasonló. Nagyon megijesztettem magamat a hülyeségemmel. Felelőtlen és marha voltam. Tanultam belőle és remélem soha többet nem kerülök ilyen helyzetbe. Ha esetleg más is olvasná ezt a levelet, vagy hasonló szituációba keveredne üzenem, hogy inkább legyinteni kell és mosolyogni egyet még ha akkor és ott nehéz is. Nem éri meg más életével játszani. Köszönöm, hogy elolvastátok! Jó volt leírni.
Üdv!
Feladó Balázs
Címzett Sipos Zoltán
Dátum 2016.07.26.
Tárgy Acélfelni festése
A napokban bukkantam rá az egyik videójára, amiben bemutatja, hogy hogyan lehet a felnifestés előtt a gumit egyszerűen és gyorsan maszkolni kártyalapokkal.
Szeretném kérdezni, hogy mit javasolna az alábbiakra, Önnek valószínűleg már van tapasztalata, nekem még nincs. Tehát, adott 4 darab gyári lemezfelni, jelenleg szerencsére nincsenek felgumizva. Nincs rettenetes állapotban, de az összesen körben megjelent a rozsda, szeretném egy pár évre letudni a problémát, gondoltam kompletten újrafestem az összeset, úgy, hogy a régi festéket eltávolítom, alapozóval lefújom, majd színnel.
Magamtól úgy álltam volna neki, hogy nekiesek a sarokcsiszoló + drótkorong kombóval, és addig nyúzom amíg szép fémtiszta nem lesz - erre azonban az ismeretségi körben felhorkantak néhányan, hogy miért nem marom le egyszerűen a régi festéket kromofággal. Ön mit javasolna? Drótkorong, kromofág, esetleg a kettő együtt?
Köszönöm szépen ha tud 1 percet szánni a válaszra,
Üdv,.
Balázs
Bármennyire igyekszünk, egy-egy cikkbe becsúszik néha egy-két tévedés, emberek vagyunk, na. Ilyenkor általában jelez az importőr, a tulajdonos, a szakértő, az olvasók, többnyire egyszerre; amennyiben tárgyi tévedésről van szó, azonnal javítjuk. Rav4-es páros tesztünkre is kaptunk egy levelet a Toyotától, annak ellenére, hogy úgy érzem, alapvetően megdicsértem az autót (10-ből 8 pontot kapott). Bár én többszöri olvasás után sem látom a tárgyi tévedéseket.
Minden teszt szubjektív, mondjon bárki bármit, a Totalcarnál ezt nem is titkoljuk. A levélben leírtak ugyanígy vélemények, egy másik szemszögből. Mondjuk ha ilyen részletességgel írnánk le minden funkciót, egy Rav4-tesztből Háború és Béke válna, de ha nem is írunk róla, többnyire tisztában vagyunk a háttérrel, például hogyan működik egy hibrid fékpedálja, sőt, felfedeztem azt is, hogy a Rav4-ben a kameránál létezik a funkció, amely 10 km/h alatt automatikusan bekapcsolja a felülnézetet.
Csakhogy ez szerintem nem jó. Én legalábbis nem szeretem a térkép helyett az autó kétméteres környezetét nézegetni minden piros lámpánál. Nem szeretem a Toyota-hibridek fékpedálját sem, és mindkettőt meg lehet oldani jobban, van rá példa. Mi ilyenkor megpróbáljuk kifejezetten a vásárló szemszögéből nézni az autót, őt sem érdekli a magyarázat.
És ha már hónapok óta van egy szoftverfrissítés, könyörgöm, miért nem töltik fel a tesztautóra? Ja, a Rav4-et, mint a Minit és minden más feltűnésre vágyó nagybetűs, illetve aposztrófos (Ceed), idióta típusnevet mi kisbetűvel, illetve olvasható alakban írunk a Totalcarnál, ez céges policy (még ha nem is mindig sikerül a betartása). Különben a Fiatot, az Alfát meg egy csomó mindent csupa nagybetűvel írhatnánk, de nem akarjuk.
Feladó Gábor
Címzett A Totalcar szerkesztősége
Dátum 2016. július 6.
Tárgy Utcai autóval pályanapozni
Sziasztok!
Már a tárgyból látszik gondolom, hogy elsősorban Stump Andrisnak és Sipos Úrnak intézném a kérdéseimet, de megköszönöm bárki segítségét.
Szóval, hozzátok hasonlóan én is tervezek egy játszós autó beszerzését és pályanapokon történő nyúzását. Mindenképpen hátsókerekesben, és a néhányszázezres kategóriában gondolkodok, így számomra a Sierrák vagy a régi hármas BMW-k jöhetnek szóba.
A legfontosabb kérdés, hogy legyen műszakija vagy ne. Nyilván mindegyik megoldásnak van előnye is hátránya is bőven. A műszaki nélküliség legnagyobb hátránya, hogy mindenhova trélerezni kell. SipiÚr, te hogyan oldod meg a Sierra eljuttatását a pályanapokra/szerelőhöz/bárhova? És egyáltalán hogyan kivitelezhető akár egy szerelés után tesztvezetés?
Illetve tudtok olyan pályáról ahol a használhatóság feltétele a meglévő műszaki?
A másik kérdés a költségek: Nektek már van annyi tapasztalatotok, hogy meg tudjátok mondani, mennyire eszi a pályázás a kopó alkatrészeket? Szeretnék erős maradni, és minden alkatrésznél az alsó árkategóriából válogatni, de akkor sem mindegy mennyit bír ki egy fékbetét ill. féktárcsa, vagy mennyire kopnak a gumik, és a futómű alkatrészek. Illetve van-e olyan része a kocsinak, amire egy hozzám hasonló átlag autós nem is gondol, de mégis jelentősen amortizálja a pálya?
Köszönöm ha sikerül időt szakítani a levelemre, és néhány jótanáccsal el tudtok látni:
Üdv:
Gábor
Hibázott, rátévedt egy útdíjas útra, közel egy átlag havi magyar nettó bért fizethet érte. Pedig Áron nem fuvarozó, utast sem szállított és trükközni sem akart, csupán egy traktoros találkozóra kullogott, hogy eldicsekedhessen veterán Csepeljével, amikor a nagy kavarodásban bemérték. Hiába váltott jegyet utólag, hiába írja leveleit az illetékeseknek, nem talált rést a rendszeren.
Feladó Áron
Címzett TotalcarDátum 2016. július 5.
Tárgy Csepel D 344 OT-rendszámos /útdíj bírság
Tisztelt Totalcar!
Gyakorló veteránautós vagyok, szeretem használni és másoknak is megmutatni a sok év munkájával felújított veterán járművemet. Jelen esetben ez egy OT rendszámos 1972-es platós ponyvás Csepel D344 teherautó. 2016 május 14-én meghívtak a Kiskőrösi Dutra találkozóra, ami évek óta igen szépen fejlődik és mára komoly közönségsikert ért el.
Mivel autómban alig 1000 km van a motorgenerál óta, ezért egy alsóbbrendű úton kívántam odaautózni, ahol az 50-60 km/h tempó nem tart fel senkit. A kiszemelt útvonal a Kiskunfélegyháza-Apaj-
A helyzet az, hogy a Nemzeti Útdijfizetési Zrt. az ellenőrző, de a behajtást már a vásárosnaményi rendőrség végzi. A levélben külön kihangsúlyozták, hogy méltányossági alapon nincs lehetőség a büntetés mérséklésére vagy elengedésére. Elektronikus kapcsolattartásra szintén nincs lehetőség. Ezért ajánlott levélben megírtam kis történetemet, valamint hogy a jármű mivel OT-rendszámos sem áru, sem utas szállítást, sem semmilyen jövedelemszerző munkát nem végez és nem is végezhet. Valamint, hogy eddig minden esetben előre megváltott viszonylati jeggyel közlekedett. Ez őket nem hatotta meg, egy kalap alá lettem véve a trükközős fuvarozókkal.
Nagyon szeretek találkozókra járni, de ezzel egy jó időre elment a kedvem tőle. Most 5600 forintért újra fellebbezhetnék, de „A fellebbezésben nem lehet olyan új tényre hivatkozni, amelyről az ügyfélnek a döntés meghozatala előtt tudomása volt." Bízom a nyilvánosság erejében, kérem tegyék közzé levelemet, valamint intem a hozzám hasonló - bár csekély számú - veterán haszonjárműves sorstársamat, hogy nagyon figyeljenek oda, mert egy pillanat alatt egy havi fizetéssel lehetnek szegényebbek.
Mellékelek két képet is, hogy lássátok, miről van szó.
Tisztelettel: Áron
Feladó Egy autórajongó
Címzett Vályi István
Dátum 2016.05.17 - 11:12
Tárgy Kritikai észrevétel
Kedves Totalcar!
Indulásuktól kezdve nagy rajongójuk vagyok, de amit bújtatott politizálás címen művelnek, az elszomorító.
Miért van szükség egy autós szakportálon az állandó politikai tartalmú megnyilvánulásukra, elejtett félmondatokra? pl. orosz embargó, orosz autóipar folyamatos kritikái- összhangban az Index globalista retorikájával.
A Lada esete is tipikus. Minden szempontból leírják ezt a szerencsétlen orosz márkát, hogy megvesse a lábát a piacon. "Szakértői elemzéseket" végeznek "mérnök szemmel", folyamatos negatív kampányt folytatnak. A konszerntestvér Daciát újkori indulásakor is ennyire kritizálták? Mindeki tudja, hogy olcsó autó, kevés pénzért. Számtalan autóm volt már és megtanultam, hogy mindet kategóriájához mérten-helyén kell kezelni.
A fenti észrevételek csak cseppek a tengerben. Ide lehetne sorolni pl. a sorozatos karácsonyi "ünnepgyalázó" stílusú bejegyzéseiket, Winkler és Vályi urak elejtett megjegyzéseit, stb.
Sajnálatos és autóbuziként nagyon szomorú, hogy a hazai autórajongók ilyen fontos médiumának kommunikációjába ennyire beszivárog az a gyökértelen, ócska, liberális, globalista szenny, ami az egész Indexet jellemzi.
Tisztelettel,
Egy autórajongó
Kedves autórajongó!
"Mindeki tudja, hogy olcsó autó, kevés pénzért."
És pocsék is.
Vályi István
Április 13-án megjelent, A Mercedes rohad, a kereskedés hárít című cikkünkben részletesen bemutatjuk olvasónk esetét, aki négy Mercedes Sprinter kisteherautót vásárolt és mind a négy elkezdett rohadni hat éves kora körül. Arra kértem olvasóinkat, hogy írják meg saját tapasztalataikat a Mercedes átrozsdásodás elleni garanciájának kezelési módjáról.
Egyelőre várjuk a mercis beszámolókat, jött viszont egy csokornyi élményanyag Lászlótól, más márkájú autókról és kaptunk egy képet is valaki mástól, aki lefotózta az előtte haladó Mercedes Vitót, amelyen sajnos ugyanúgy láthatóak a bomlás jelei, mint a mai cikkben szereplő Sprinteren.
A Magyar használtautó-vásárló hülye című cikkünk hatására megírta nekünk Tamás, hogy milyen az szerinte, amikor nem a vásárló, hanem az eladó nehéz eset. Fogadják szeretettel!
Feladó Tamás
Címzett Totalcar szerkesztőség
Dátum 2016. 02. 18.
Tárgy Nem minden használtautó-vásárló hülye :)
nem vagyok nepper, nem vagyok autóvillamossági szerelő, sem mérnök, csak egy ember vagyok aki szeretne vásárolni egy használtautót, mely megfelelne az elvárásoknak. Mik is ezek?! Családi autó, 450l+ csomagtérrel , vállalható fogyasztás, főként városi használatban megfelelő dinamizmus. Tehát semmi extra. Mindez férjen bele egy 2 milliós keretbe. Álmokat, illúziókat kergetek..?! Talán igen,de a remény hal meg utoljára.
Nézzük mi is történt itt:
Alaphelyzetben adott volt egy 2004-es Golf V benzin, mely új korától a saját tulajdonomban volt. Akkor, amire vettük (1-2 max 3 fő) jó volt. Telt az idő 2-3 gyerkőc előbújt, növögettek, a kocsi pedig egyre jobban összement. Mivel a fogyasztási adatok már gyárilag sem voltak szépek , az azóta eltelt évek sokszorosára nőtt benzinára nem tett jót a pénztárcának. A családi költségvetésben egyre nagyobb terhet jelentett ez a tétel, plusz az autó 9. életévét tapossa... Eljött az idő váltsunk!
Tájékozottam az aktuális piaci árakról, az alá belőve az irányárat gondoltam, ez így gyorsan el fog menni, hiszen az autót nem akartam eladni, rendszeresen szervizeltem, ha valami előjött másnap(!) az autószerelőnél voltam. Magamat gondos, törődő gazdának gondolom, ehhez képest hibátlan műszaki állapotban volt az autó. Esztétikailag igaz ami igaz, már voltak rajta utcai harc, és egyéb nyomok, melyekből Horáció (CSI-Helyszínelők) percek alatt felsorolta volna a főbb bevásárlóközpontok neveit..:-)
Ez ilyen, 9 éves autótól szerintem normális, és ezt nem csak a sajátomra értem. Magam a műszaki tartalomban hiszek inkább, azzal pedig semmi gond nem volt. Szervizkönyv?! Az nincs! Miért nincs? Az élet úgy hozta, hogy az autó 9 éves élettartama alatt 8*(!) kellett költöznöm. Az első szervizkönyv elvesztése után még pótoltam, de utána feladtam, hiszen meg sem fordult a fejemben, hogy eladom, annyira szerettem. Így ezzel később nem foglalkoztam, volt épp elég más. Lényeg tehát, hogy adott egy szervizkönyv nélküli, rendszeresen szervizelt autó. Az óratekergetés meg sem fordult a fejemben, illetőleg nekem ehhez nincs lelkiismeretem, hogy akárkinek is eladjam így az autót, lehet, hogy évek óta erre spórol... hát én nem vágok át senkit, az biztos! Némi szervizszámlát sikerült azért előkotornom, így valamelyest hitelesen látszott a km, ami 156.000 volt egyébként a valóságban is!
Az autó fenn az összes népszerű portálon, a telefon kezdetekben meg sem csörren, később 1-2 kevés olvasási és értelmezési tudással rendelkező egyed felhív, udvariasan tájékoztatok mindent korrekten semmi... Megunom, akkor nézzük a beszámítást, bár az eleve sejthető volt, hogy nem az lesz az évszázad üzlete számomra... Találok is gyorsan egy jó kiállású autót, abba nézzük meg hogy számítanák a Golfot . Letelefonálok mindent, mondom kereskedőnknek, hogy vinném a kiszemelt autót márkaszervizbe is átvizsgáltatni, ha minden más rendben. -Jó rendben,természetesen!-adja a választ telefonon. Megjelenek a vassal, mutatom a Golfot, beleül, indítsuk be, nézi-nézi,jó 1,1 millióba beszámolja...Huuk',nyelek egy nagyon, jó, hát valami hasonlóra számítottam, rendben.
Nézzük a kiszemelt autót. Előzőekben már kinéztem, kipróbáltam a típust, jónak tűnt minden szempontból és megfizethetőnek a számomra. Előveszem a kinyomtatott hirdetést, amit azért szoktam vinni, hogy egyrészt én se kérdezzek hülyeséget, másrészt lássam, hogy mi az eredeti szövegezés.
Nézzük a felsoroltakat:”fényszórómosó” ..hát ez mégis hol van kérem mutassa már meg, mert én nem látom - kérem meg a kereskedő urat a telephelyen, az autó mellett állva. Válasza rövid tömör: - Az nincs! -Ö..öö izé itt az áll,hogy van.. –mutatom a kinyomtatott hirdetést neki. - Akkor a kollégám biztos elírta!- jön a válasz (jó...biztos elírta) Haladok tovább:
Kérdezem: -”könnyűfém felni” Az esetleg a másik garnitúra gumin van, vagy mi a helyzet, mert szerintem ez csak egy dísztárcsa...kérdezem a következő tételt - Ezek szerint azt is elírta a kollégám. - hangzik a válasz kereskedői részről.
Közben megfordul a fejemben, hogy ez a kollégát, vagy kurv@ gyorsan ki kéne rúgni, vagy ő is csak olyan mint Colombó felesége, akit sosem látni.
Nézzük tovább: 1 kiesett(?!) belső világítás.- hmm ezzel mi történ?!-Nem tudom,így hozták!..aham jó.. Nyitom a csomagtartót: 0-ra(!) lerabolva, kérdezem innen hol van a beltartalom?! (gondolok itt pótkerék, elakadásjelző,elsősegély,miegymás..) –Nincs hozzá,de lehet venni a boltban!- jön a válasz a kereskedőtől. - ŐŐ..MI?! - lepődöm meg ismét.
Tehát eddig mintegy 500 ezres felszereltség tétel nincs meg a hirdetéshez képest,de alsó hangon is 250 ezer.
Haladunk tovább, érdekes rozsdafolt a csomagtartó illesztésnél .. hmm..jó ez egy kicsit érdekes, de végül is meg kell méretni rétegvastagság mérővel, jó hagyjuk későbbre.. Bejutunk a vezérlőhöz, gyújtást adunk, és látjuk, hogy mintegy 30 000 km-el nagyobb óraállást mutat, mint ahogy az a hirdetésben feltüntetésre került. Ez már kicsit jobban szíven üt, tekintve hogy magam ~ 16.000-ket megyek évente, ergo nekem ez az autó +2évvel "idősebb" így. Erre már rá sem kérdezek, biztos a rejtélyes betyár kollega műve ez is..
Kicsit röfögtetjük, aztán rátérek az átvizsgáltatás kérdésére: - Hát azt nem lehet!- mondja a kereskedő Úr -Már elnézést de megbeszéltük telefonon, hogy ezt én szeretném! Kereskedői válasz: - De mi lesz ha az oda úton karambolozunk, vagy (ránk esik egy meteorit) baja lesz az autónak..Innen nem lehet kivinni a telepről, csak ha kifizeti!!! (Megjegyzem a konkrét telephelytől 2 km-re volt a márkaszerviz.) HUUK..próbálkozom még kicsit ész érvekkel, majd támadásba lendül azzal, hogy mi lenne, ha ő is átvizsgáltatná az autómat, NA AHHOZ ÉN mit szólnék?!- mondja fenyegetően. Válaszom nyugodt és készséges:- Azt mondanám,hogy egész nyugodtan, és elviszem oda az autót, ahová mondja, ettől én nem félek! Ettől a választól erősen meglepődik, és mivel több érv nincs is a tarsolyában, így csak ismételgeti az eddig elhangzottakat....Jó ebből üzlet nem lesz, elköszönök udvariasan azért. Később kíváncsiságból figyelemmel kísérem a hirdetést, 1-2 hét múlva valaki elvitte az autót...
Kiszemelt vas cc. 200km-re van, ami alapvetően nem gond, ha autóvásárlásról van szó, mégis potya út, kidobott pénz, ha értelmetlen az út, ezért igyekszem telefonon minél több infót beszedni. Egy autókereskedésről van szó, ahol állításuk szerint 200 db fölötti autó van. Az első 4-5 próbálkozásom teljesen sikertelen, mert vagy nem illetékes az ügyben a személy akivel beszélek, vagy épp mással beszél telefonon aki tudna segíteni, vagy egyszerűen csak fel sem veszik a telefont. Végre sikerül egy emberrel beszélnem, aki „illetékes” mondom neki a vasat, hát neki ahhoz elő kell vennie az autó mappáját'- mondja nekem.
Akkor hajrá! – válaszolom . Ezt telefonon át is érezhető sértettséggel fogadja. Nagy nehezen előcibálja, én elkezdek kérdezgetni, előéletről, ilyesmi. 4-5 kérdésem után a hangtónusa kezd emelkedni, érezhetően kezd felmenni a vérnyomása. Végül egy mintegy 2-3 perces monológban foglalja össze igen nehéz munkáját, a sok-sok-sok-sok autót amivel neki foglalkozni kell, és azzal a konklúzióval zárja le előadását, hogy tulajdonképpen nekik nincs is szükségük ilyen „szőrszálhasogató” vevőre, ne vegyek náluk autót! Azzal rámteszi a telefont!
Kicsit meglepődöm a reakcióján,de gondolom nem az első lehettem aznap, akit nem sikerült még csak a kereskedésbe sem elcsábítani. Beszélgetés közben nyilván rájött, hogy nem a bármit megvevő vevő jelölt vagyok, és az neki inkább nem hiányzik, amíg van elég másik...
Emberünk fél éve árul egy hirdetés alapján jónak tűnő autót. Nézegettem sokáig a hirdetést, de eleddig meg nem néztem személyesen, mert hiányzott belőle egy számomra fontos extra a navi. Mivel már én is jó régóta keresgetek, kezdem unni a hazug csalókat, így rábeszélem magam az ésszerű kompromisszumra. Előzőleg már beszéltem vele, telefonon puhatolóztam a gépről, kiderült, hogy majdnem szomszédok vagyunk. Próbáltam kicsit nyomni a komázós vonalat, gondolván így engem hátha nem akar (annyira) átverni. Végül is a saját házánál árul, így meg földik' is vagyunk, vagy mi.
Betérek hozzá egy hazafelé menetben, előzetesen egyeztetve persze. Rögtön kiszúrom,hogy a leírásban szereplő xenon, biztos nem gyári (más a fényszóró kialakítása).Rá is kérdezek, de ő állítja hogy az az bizony gyári! Gondolom jó,legfeljebb utólagos, ami azért nem ugyan az, de valami..haladjunk tovább..kérdezem van e valami ismert hiba, válasza- Nincs semmi! Nézegetés közben véletlenül(!) kiderül, hogy a jobb első ajtót csak belülről lehet nyitni...hoppá.. nepperünk próbálja elterelni a témát, hogy „ez ilyen” , de én udvariasan csak faggatom róla ..végül színt vall, hogy: -Igen tényleg sz@r, de megcsináltatja..! Ezzel együtt azonnal pszichológiai támadást indít téma terelés kép:”-Te PIÁZTÁL? Olyan piás szagod van”- mondja nekem. Hát ez a nepper nem semmi, el kell ismerni, végül is a célját eléri vele, eltereli a témáról a szót! Ügyes, ilyennel még nem találkoztam, látszik, hogy nem ma kezdte ezt a szakmát'! (természetesen nem iszom semmit,ha vezetek, vagy arra készülök, a jogsim nekem többet ér)
Visszaterelem a szót a kocsira.
Beröffentünk, lámpát kapcsolunk, hát látom, hogy a lámba még csak nem is utólagos xenon, hanem egy sima halogén. Ismét előveszem a xenon-témát és kérdezgetem, mondom neki, hogy - én úgy tudom, hogy a xenon nem ilyen, mint ahogy a leírásban szerepelteti, hogy „gyári xenon”....-De de de ...hajtogatja hosszú percekig, majd végül itt is vall:”-Na jó : ez csak parasztvakítás, tényleg nem az!” hmm.. -Ühüm értem. Közben fáraszt az ügyfelekkel kapcsolatos nyavajgásával, hogy ez a „típusú” meg az a „típusú” vevő ilyen meg amolyan hülye, mert ő aztán már „mindet” ismeri. Sőt, igazából majd mindegyik egy idióta..stb. Ha már itt vagyok a szemle végén teszek az autóra egy ajánlatot, már csak kíváncsiságból, lássuk mit szól hozzá. Természetesen halálra sértődik az ajánlatomon! Tájékoztatom az ajánlat mibenlétéről: - Ember: Az ajánlatom éppen annyival kevesebbet a kiírt árnál, amennyivel lényegében csak az eddig kiderült behazudott gyári-xenon+ajtóhibát vontam le a kiírt árból! Tehát igazából 1ft-ot nem alkudtam !:-)
Itt már látja,hogy nem tud hülyére venni. Párbeszédünk tónusa alapvetően megváltozik ettől a ponttól. Erősen ideges lesz , és felfokozott undorral kezd fröcsögni a vevőkről. Ekkor már persze én is az idióta vevők táborába kerülök azonnal. Ő egy Igazi-Vér-Nepper! Ő az, akinek mindenre, bármire van válasza! Azonnal látom, hogy vele értelmetlen szájkaratéba bocsátkoznom, és udvariasan távozásra fokom. Kifelé menet nepperünk még próbál egy-két odavetett megjegyzéssel belém rúgni , de szerencséjére nem vagyok ennyire érzelgős, csak mosolygok rajta.. Utána néztem a cégének is. Az ezen tevékenysége mögé állított cégének előző évi forgalma meghaladta az 50 milliót a nyilvánosan elérhető adatok alapján! Azt nem tudom, hogy ebből a számból mennyi lehet a valós nettó nyeresége, de eleve ez a szám elképesztett! Eléggé meglepő volt ez az adat, mivel a saját értékrendemben az ilyen embernek 1ft-ot sem lenne szabad keresnie ebben a metódusban...Hmm lehet, hogy mégiscsak hülyék vagyunk, mi használtautó vásárlók..?!
Nyilván bennem van a hiba, amikor azt gondolom, hogy mégsem egy csomag cukrot akarok venni, hanem egy olyan gépet, amit talán sok-sok évig használok a családommal, ezért alapos vagyok. Így hát engem utálnak a nepperek! Utálnak, mert nem az a könnyű palimadár' típus vagyok, aki egy hétvégi ebéd után bebattyog a lakhelyéhez legközelebb eső, nyitva lévő kereskedésbe, és a színe miatt megveszi az eredetileg még csak gondolati szinten sem tervezett autót, próba és átvizsgálás nélkül. Számukra én a legutálatosabb „típus” vagyok: Az aki tudja mit akar, kérdez, megnéz, utána jár, kipróbál..
Végül a saját eladásra kínált autómat mintegy 10perc(!) utcai szemle után megvette egy igazi „palimadár” és ez alatt most azt értem, hogy gyakorlatilag egy eredetileg zsebkendőre tört autót is eladhattam volna neki, annyira felületes volt az ügyben. Persze ez esetben inkább szerencséje volt, hogy belém botlott, mert valóban pontosan azt vette meg amit árultam, semmiben nem sumákoltam. Sőt: Végül még olyanokat is adtam az autóval pluszban, amit eredetileg nem is akartam. A hitelesség kedvéért ez volt az az autó:
http://nepitelet.hu/autok/volkswagen/golf_2003/ehenkorasz_kanyarvirtuoz/
5hónap keresgélés, és megszámlálhatatlan lyukra futás után megtaláltam az autónkat, amiről el tudom mondani , hogy ~ 40.000 általam megtett km után is maximálisan teljesít, csak időszakos, és kopó tételek(olaj, fékek..) költségeit kérte el eddig. Ez az:
http://nepitelet.hu/autok/renault/laguna_2007/veretlen_fel_eves/
Legfontosabb tanács használtautó vásárlóknak:
A kiszemelt típust, vagy típusokat ismerd meg olyan alaposan (felszereltségek, ismert típushibák, stb), hogy álmodból felébresztve is jobban tudd, mint maga tulajdonosa!
Feladó András
Címzett Máth Dávid és Sipos Zoltán
Dátum 2016. február 12. 11:12
Tárgy Kia Soul EV
Sziasztok!
Szomorúan olvastam a Kia Soul EV-s szenvedéseteket, leginkább azért, mert egy jó dologról beszélitek le vele az embereket.
Lehet ezt pozitívan is:
https://electricroadmovie.
Persze tudom, ott tuti jobb a töltőhálózat lefedettség. De kifogásokkal tele a magyar polc, pozitív hozzáállás nélkül meg nincs előre.
Egy Teslás adalék: a Tesla töltőhálózatért felelős holland embere a Milenárison az E-Mobility konferencián elmondta, hogy az autóikat használók 95%-ban otthon és munkahelyen töltik az autóikat. A Tesla éppen ezért vállalta be full ingyen a superchargeres töltést.
Üdv:
András
Feladó Gergő
Címzett Winkler Róbert
Dátum 2016.01.27.
Tárgy Égéstér 193.
És itt jön be a prémium gyártó. Vehetnék 12-13k€-ért egy alap kisautót vagy egy nagyon jó motort, amivel még villantani is lehet. A munkahelyre gyorsabb a motor, a lakásnál nem kell parkolót bérelni (vagy ha igen akkor kevesebb mint a fele a kocsiparkolónak), a biztosítás is olcsóbb, az esti buli után hazafelé kevésbé ellenőriz a rendőr. Ja és a nagyvárosok belsejében nincs ingyenes autóparkoló a motorparkolók viszont ingyenesek és 1-2 sarkon belül biztos lesz egy hely lerakni.
A BMW kezdte a robogókkal (650 ccm, de azt hiszem Kínában készül) és állati drága, de egy 400as Piaggio MP3 sem sokkal olcsóbb, főleg, hogy a BMW-t meg lehet venni használtan az MP3-t tök rizikós (de tény hogy a BMW-hez kell normál jogsi az MP3 elmegy B-vel is az LT verzió). Ja és az A jogsi kb 1000€, ami egy átlagfizetés fele. És most a többi premium folytatja. Megkapod a prémium érzést és egy 25-28 éves gyerektelen fiatal számára egy jó motor sokkal vonzóbb mint egy Mercedes A (pedig milyen szép az A).
Ahogy ezekből is látszik, a motor szerintem nem önálló piac, hanem a klasszikus kínálatbővítés lefelé (mint Audi A1, BMW 1, Mercedes A).
Szóval nem akarnak kimaradni, ráadásul ez a piac bővül és ellentétben az autógyártókkal még az állam is támogatja (csökkenti a zsúfoltságot, kisebb a szennyezés, van ingyenes parkoló, van egy csomó vesedonor).
Kb ennyi, röviden:-) Továbbra is imádom a műsort és én p.l futás közben szoktam hallgatni (csak most Rejtőket hallgattam ezért elmaradtam - Azért egy Rudolf Péter féle Rejtő utáni második hely szerintem jó helyezés :-)). Ja lehetne picit hosszabb, mert 1 óra 20 percet futok hetente:-)
Üdv: Gergő
Tegnapi cikkemben azt a kérdést jártam körül, hogy minek köszönheti népszerűségét az olcsó személyszállítási szolgáltatást kínáló
Uber és miért pont most, januárban tiltakoznak először ellene a budapesti taxisok? Egy olvasónk továbbgondolta a kérdést, és megírta, utasként miért vonzóbb számára az előbbi.
Dátum: 2016. január 20. 20:36
Feladó: B. K.
Címzett: Zách Dániel
Tisztelt Zách Dániel!
Az alábbiakban hozzászólnék az "Érthető, miért szállnak be olyan sokan" című, a taxi helyzettel foglalkozó cikkéhez. Egyetértek a cikkben írottakkal, viszont kiegészíteném annyival, hogy nem elég jogszabályok és költségek mentén vizsgálni a helyzetet. Véleményem szerint a taxi, mint szolgáltatás a mai formájában nem működik és nem is működhet megfelelően, egész egyszerűen azért, mert nem tesz eleget a piaci verseny követelményeinek. Itt most nem csak az egységesített árakra, hanem a kiszolgáltatottságra gondolok. Ez az a pont ahol az Uber, a Wundercar, de még egy egyszerű telekocsi szolgáltatás is nagy előnyben van. A mai világban mindenre visszajelezhetünk, véleményezhetünk, azonnal és nyilvánosan. Szobafoglalás, étterem, vagy a haverok "szelfije", de nem csak szolgáltatást, terméket is úgy választunk, hogy előtte értékeléseket, fórumokat olvasunk és kiértékeljük a lehetőségeket. A taxis rendszerben ez nincs meg. Kijön valaki, valamikor, valamivel, vagy elvisz, vagy nem, vagy annyiért, vagy nem. Az Uberben értékelem a sofőrt, ha sok a negatív visszajelzés, akkor vagy próbál javítani a szolgáltatásán, vagy kiesik a piacról. A taxist nem tudom értékelni, hiába hívom a diszpécsert, hogy épp kirabolt a sofőrjük, nem tud segíteni, de nem is számít, hiszen ez is csak két ember közti kommunikáció, senki sem látja. A taxisok pedig nem szűrik ki maguk közül a szemetet, így a szolgáltatás színvonala esetlegessé válik, hiányzik belőle az a mechanizmus, ami biztosítja a homogén minőséget és ezáltal a viszonylagos kiszámíthatóságot. Egy kiszámíthatóbb, homogénebb minőségű szolgáltatást pedig, annak ellenére is szívesebben választok egy másikkal szemben, ha esetleg az átlagminősége alacsonyabb. Nem beszélve arról, ha ennek megfelelően még olcsóbb is.
Tehát véleményem szerint a cikkben írt félmondatból, miszerint "garantáltan kulturált hivatásos taxissal utazni egy sárgított autóban" a garantált egyáltalán nem állja meg a helyét. A taxisoknak haladniuk kell a korral, de legfőképpen kiszűrni maguk közül a munkára alkalmatlan, lehúzásra, esetenként rablásra utazó egyéneket, ezzel is a homogenitás felé húzva a szolgáltatás minőségét. Amíg a szolgáltatás felépítése erre nem képes, úgy, mint ahogy az egy sima alkalmazással megoldott máshol, addig a műfajnak semmi keresni valója nincs az utcán, nem csak most, hanem általában.
Üdv.:
B. K.
Feladó I. R.
Címzett Winkler Róbert
Dátum 2016. január 10.
Tárgy Berlingo
Üdvözlöm!
Az indexen megjelent cikkel kapcsolatban keresem. Gondoltam megosztom saját tapasztalatom. 1 évig volt szerencsém használni 2010-es, (akkor 4 éves, ny-i piacin is nagyon jól felszerelt, üvegtetős, ülések között tárolórekesz, hátsó ablak külön nyíló, 2 zónás digit klíma, ülésfűtés fedélzeti számítógépes, stb.) vásárláskor 170 000km-t futott Berlingót két gyerekkel Ausztriában. Kb. havonta jártunk haza a 11. kerületbe, 3x feltörték, 4. alkalommal 50 perces parkolás alatt ellopták. (Valószínű már nyomkövetőt raktak rá.)
Imádtuk. Tolóajtó gyerekülés mellett főnyeremény. Rengeteg pakolórekesz ( pl. hátsó ülések előtt a padlóban), az említett alacsony padlójú, széles és így könnyen hozzáférhető csomagtér.
Imádtam a magas, kapitány-szerű üléspozíciót, hogy tudni, hol a hátulja. A cikkében szereplő motor max. dízelfóbiásoknak való, a konszern a világ egyik legjobb dízelét gyártja, magától érthető választás. Nekem az 1.6-os volt. Ha siettem, pályán emelkedőn gyakran okoztam meglepetést. A nagy homlokfelület ellenére 150-160-as utazója volt, miközben halkan lehetett beszélgetni. Ekkor volt a legnagyobb fogyasztása, 7,5. Amúgy Grazban 6-ot fogyasztott, országúton 90-nél a számítógép sokszor csak 3-at mutatott. Imádtuk, hogy nagyobb volt belül, mint kívül. Azóta a többi kocsit hozzá hasonlítjuk.
Üdvözlettel,
I.R.
Sokkal nehezebb lesz az óratekerés – írtuk októberben a KEKKH új netes Gépjárműadat-lekérdező szolgáltatásáról. A tekerés valójában ugyanolyan egyszerű, mint eddig, lebukni viszont sosem volt ilyen könnyű. Elég, ha az ügyfél rászánja az idejét és néhány száz forintját a lekérdezésre, mint ez az olvasó tette a Focus kombival. Tanulságos sztori.
Címzett Winkler Róbert
Dátum 2016. január 5.
Tárgy Tekert Focus
Kedves Robi!
Ha megengeded, megosztanám Veled tapasztalatomat, amit egy használtautó vásárlás megkísérlésekor sikerült ,,összeszednem''. Egy ideje már szemezgetünk a Ford Focus hirdetések között. Ragaszkodtunk az 1.6-os benzineshez, így nem volt könnyű találni egyet, de egy napon felcsillant a remény. Egy 2009-es kombit néztünk ki, egy Üllői úti kereskedésben, amit meg is látogattunk.
Az autó ránézésre egész pofásnak tűnt, kívülről néhány felületi karctól eltekintve nem látszott semmi probléma. Persze szerelővel szerettük volna megnézetni, amit a kereskedő sem hárított el. Az árból is engedett volna egy ötvenest. Elbúcsúztunk azzal, hogy még átgondoljuk, egyeztetünk a szerelővel és telefonálunk, ha úgy döntünk, hogy újra megnéznénk.
Én néhány nap múlva, regisztráltam a KEKKH-nál, hogy a forgalmi rendszám alapján egyeztessem az autó kilométerórájának állását. Utóbb kiderült, hogy szerencsére... A hirdetésben ,,garantált'' 139 ezer km volt az autóban, ennek ellenére az adatbázisban már 2013 januárjában 215062, 2015. novemberben 240000, majd hirtelen 2015. december 9-én már csak 140318. Nem tudhatom, hogy a kereskedő, vagy az tekerte vissza az órát, aki beadta eladásra, mindenesetre megkíméltem magunkat egy lutritól és néhány százezer forintnyi felesleges pénzkidobástól, a bosszúságot nem is említve.
Nem tudom, mi a véleményed, mindenesetre lehet, hogy nem ártana, ha nagyobb nyilvánosságot kaphatna ez a gépjármű adategyeztetési lehetőség, mert sokan nem tudnak róla, hogy működik és néhány száz forintért elérhető. Persze nem minden kerülhető ki vele, hiszen a külföldről behozott gépek adatai csak onnantól kerülnek bele, ha nálunk már regisztráltak, így ezeknél semmi sem garantált. Mindenesetre nekünk most jól jött... csatolom a hirdetést.
Nem tudtam, hogy, hová forduljak, gondoltam, hogy a Totalcar-nál hátha hasznát veszitek.
Feladó Zoltán
Címzett Papp Tibor
Dátum 2015. január 5. 11:49
Tárgy -
Az imént olvastam a Škoda Superb tesztet. Ha megenged egy észrevételt. Nekem a műszeregység kicsit teherautós. Mire is gondolok? Csatolok egy képet amin némi hasonlóságot vélek felfedezni a Škodával.
DAF 105.460, 2014-es évjárat, vagyis az utolsó előtti generáció.
Üdvözlettel,
Zoltán
Feladó Viktor
Címzett Totalcar
Dátum 2015. dec. 27.
Tárgy Három gyerekülés
Néhány hete volt egy cikkük a 3 gyermekülés egymás melletti elhelyezéséről néhány autóban. Véleményem szerint 2 ritka autó kimaradt: Honda FR-V és Fiat Multipla. Ezek a 2 sorban 6 üléses autók. Mivel nekem Honda FR-V-m van, egyik kollégámmal kipróbáltuk, és befér 3 gyekülés. Persze nem mindegy, milyen márka, mert a szélességük változó. De könnyedén befértek. Mellékelek egy képet.
Tisztelettel
Viktor
Feladó K. Róbert
Címzett Winkler Róbert
Dátum 2015.12.29.
Tárgy 5000. ködlámpás levél
Gondolom már nem az első ilyen levelet kapja és baromira unja őket, nem beszélve a karácsonyi kajahalmaz feldolgozásáról, így én csak egy egyszerű kéréssel fordulnék Önhöz:
Az alábbi igen remek cikkét, ha van rá mód helyezzék ki a Totalcar, de lehetőség szerint az Index főoldalára (egy betűt se kell beleírni :) ), mert egy Nagykáta-Budapest útvonalon képes voltam annyira felidegesíteni magam a sok idiótától, akik égve hagyták a ködlámpát akkor is amikor utolértem őket, hogy most épp Önnek írok...
Jó pihenést és Boldog Új évet kívánva, maradok tisztelettel,
K. Róbert
Azt hiszem, ez lehetett volna gyűlöletlevél is, de nem az lett. Fölösleges volna hozzáfűzni bármit. Legfeljebb annyit, hogy a Liftback nekem is nagyon bejön.
Feladó Csaba
Címzett Stump András
Dátum 2015. december 24. 19:46
Tárgy reakcio: Senki nem tud olyat mint a Toyota?
Kedves Totalcar!
Röviden engedjétek meg, hogy reagáljak a "Senki nem tud olyat mint a Toyota?" c. írásra.
Még huszonéves vagyok, használtautó vásárló, sokat és külföldön autózó, autophil és keményvágású toyotás.
Azt szeretném megmutatni, hogy miképp lehet egy "autóbuzi" egyben toyotás.
18 évesen kölcsöntoyotában (e9 Corolla Liftback, 1988) töltöttem sok időt és nem vigyáztam rá különösebben. Kinyomtam a belét és vártam, hogy szétessen. Üveghangon pörgettem, ötösből váltottam kettesbe, félregyújtásig huzattam. Bejártam vele kis hazánkat, a környező országokat és a Baltikumot is. Nem esett szét. Elkezdtem tisztelni. Rájöttem, hogy nem is annyira lassú, kényelmes és mellesleg csukott ajtónál befér a hűtőszekrény. Ekkor váltam elfogulttá a többi márkával szemben.
Vásároltam egy e12-es (2003-as) Corollát. Olyat, mint ami a cikkben van. Az e9 után nem tudtam szeretni. A tiszteletemet kiérdemelte, de éreztem a minőség hanyatlását, a döglött halként viselkedő villanyszervót, hiányoltam a helyet, kifogásoltam a magas üléspozíciót, a buta csatolt lengőkaros futóművet és a fenébe kívántam, amikor előszőr műszaki vizsgára vittem. Két évig tartott az együtt töltött időszak, utána boldogan váltam meg tőle. Azóta a feleségem használja, aki boldog vele. Hibamentesen teszi a dolgát.
Vásároltam egy T25-ös (2006-os évjáratú) diesel Avensist. Bár a minőség itt is lényegesen gyengébb mint a régebbi autóknál (5. sebesség fogaskereke szándékosan és erősen avul, műanyag lámpák mattulnak, 240e km-nél kezd megszólalni egy-egy műanyag), a méretéből és kényelméből adódóan abszolut szerethető.
A legszebb pillanatok azok, amikor szerelni kell. Furán hangzik? Pedig teljesen logikus:
Egy alap dugókulcs készlet segítségével szerelhető. A patentek oldhatók és újrahasznosíthatók. A felépítése átgondolt: Külön kisajtó van az olajleeresztő csavar számára az alsó műanyag burkolaton. Így olajcsere alkalmával egyetlen egy csavart elég kicsavarni a burkolaton. (Passátnál: kb 16 imbuszos csavar két méretben, telljes alsó burkolat jöhet lefele.) A hátsó fék is fél óra alatt cserélhető akna nélkül, csillagkulcs segítségével. (Passátnál: méteres toldószár, 70-es imbusz, autó alatt matat, anyáz, 2,5 órával, egy OBD-diagnosztikával és egy munkahengert rotálva visszanyomó szerszámmal később kész a fék.) A légszűrőház négy csattal nyitható. (VW: emlékeim szerint legalább 6 imbuszos csavar)
Nem szakad bele sem csavar, sem izzítógyertya és 240 ezer km után GPS-el mérve a gyári maximális sebességénél gyorsabban megy. (Tehát nem kokszosodik el túlságosan.)
Az egyszerű szerelhetőség tehát az igényes, átgonodolt megoldásokból adódik, ami egy műszaki ember számára gyönyörű. A többieknek csak az tűnik fel, hogy semmi nem romlik el hirtelen, hanem kizárólag fokozatosan. Ezért kiszámítható a jármű.
Hogy unalmasak a Toyoták? Az említett e9-es Liftback Corollám most alakul át a saját szent szobrommá, ami direktebben veszi a gázt bármelyik modern Autónál (4af motor), kis súlya miatt mozgékony és talán az egyik legszebb Corolla, mely sok másik autó formatervével felveszi a versenyt. (Ez nem mondható el az e12-ről) A dízel igáslóból visszaülve tehát fülig szájjal élvezhetem az autózást, miközben kóstolgatjuk a nyolcezres fordulatot. Bár ezt a fospisztoly óta Ti is bizonyára tudjátok.
Üdv,
Csabi