RSVPTC

2021. június 10., 11:03 Módosítva: 2021.06.14 07:16
366

A Miért mutat többet az autó sebességmérője? cikkre pár érdekes levelem érkezett, ebből kettőt emelnék ki. Az első egy navigáció- (és egyéb-) fejlesztőtől érkezett, hiszen az NNG-nél már rég túlléptek az iGón. Nagyon érdekes, honnan gereblyézi össze a sebességadatokat az autó, hogyan pótolja a kieső GPS-jel miatti időkben az adatokat.És hogyan tud a GPS, meg jó pár jeladó együttes méréseiből egészen pontos lenni mégis a sebességmérés.

De a végére ismét eljutunk oda, hogy ma annyit téved egy sebességmérő, amennyit a gyártója akar. Viszont az idáig vezető út nagyon sok új infót tartalmaz, köszönöm Róbertnek!

ora.gif

A második levél nem várt irányból érkezett. Volt két mondat a cikkben, hogy: "Ezzel a módszerrel egész pontosan meghatározható például a vonatok sebessége, tekintve, hogy az acél kerekek átmérője jó közelítéssel állandónak vehető. A gumikerék viszont rohadtul nem ilyen." Itt természetesen arra gondoltam, hogy nem lapul be annyira, mint a gumi, viszont Dani alaposan leírta, hogyan kopik az acél kerék is, szóval kicsit többször kalibrálják a sebességmérőt, ami gyakorlatilag tök ugyanúgy működik, mint az autóké. Viszont sokkal pontosabbnak kell lennie!

Távolról sincs vége, olvasson még
2021. május 21., 13:51 Módosítva: 2021.05.24 10:15
464

Jánostól érkezett egy levél, amelyben csak annyit szeretne tudatni: 2015-ös Peugeot 208-asa lemaradt egy visszahívásról, és baj lett a dologból, noha a kocsit márkaszervizbe hordták végig. Viszont ő a második tulajdonos.

A tulajdonosváltás azért kritikus, mert nem minden visszahívás esetén kap mindenki értesítést, aki a Belügyminisztérium adatbázisában szerepel. Csak a biztonsági, tehát a kritikus visszahívásoknál használják ezt, minden más esetben a márka saját tulajdonos-adatbázisából dolgoznak.

A konkrét eset a PSA Peugeot Citroen csoport korai 1.2 Puretch Turbo motorját érinti. Ez a motor szíjas vezérműhajtású, de nem a hagyományos szárazon futó verzió: a szíj olajban fut, akárcsak például a Ford háromhengeres motorjáé. Ez tenné lehetővé, hogy a szíjcsere periódusa kellő biztonsággal 170 ezer km vagy tíz év legyen.

Ez a hibás anyagválasztás miatt ez nem jött össze, és mivel a szíj darabjai az olajba kerülnek, a probléma súlyos következményekkel is járhat. Innen kezdődik a történet, hisz emiatt hívták vissza az érintett példányokat. 

Megkérdeztem a Peugeot importőrét is, mi történhetett, és a válaszból kiderült, hogy a Peugeot esetében a hivatalos magyar honlapon alvázszám alapján megtudható, van-e visszahívás az adott autóra. Ám ennek ellenére is érdemes bemenni egy márkaszervizbe, és az új tulajdonos nevét felvetetni az adatbázisba, mert jobb közvetlenül megkapni az értesítéseket, mint állandóan lekérdezgetni. A hasznos infók a lekérdezésről, a lekérdezés linkje, illetve hogy hány érintettje van itthon a visszahívásnak, a Peugeot válaszlevelében.

A Youtube-on találtam egy videót a cseréről a Coats and Gaiters csatornán, itt egy szívó változat szíja látható, de ez is elég megviselt:

Bár a levélben nem esik szó a viszonylag fiatal, külföldről behozott példányokról: esetükben különösen ajánlatos egyszer benézni egy márkaszervizbe, és itt nem csak a Peugeot-ról van szó. Gyakorlatilag bármilyen típusban lehet egy-egy Takata gyártmányú légzsák, vagy az üzemanyagrendszerben valamilyen félresikerült alkatrész, illetve bármi más, amit ingyen kicserélnek, ahogy én is jártam, a Toyotámmal.

Távolról sincs vége, olvasson még
2021. március 2., 16:10 Módosítva: 2021.03.06 00:19
95

Feladó Szabi

Címzett Gajdán Miklós

Dátum 2021. feburár 28.

Tárgy Hogyan ne öld meg a hibridet?

 

Olvastam és néztem legutóbbi összehasonlító cikkedet és videódat az elektromos, a hibrid és a hagyományos belsőégésű motorokkal szerelt autókról.


Annál a pontnál, amikor a hibridről beszélsz, hogy a teljesen hideg motor akár négyezres fordulatra is felpörög, az jutott eszembe, hogy a mondás korábban az volt, hogy nem a fordulatszám öl, hanem a nyomaték. Négyezres fordulaton szinte azonnal felépül az olajnyomás, az olajpermet a fordulatszám következményeképp mindenhova eljut azonnal, ergo a kenés nagyon jó, még ha maga az olaj még hideg is, főleg, ha egyébként az ilyen használathoz fejlesztett olaj van a motorban.


A kérdés szerintem tehát inkább az, hogy amikor felpörög a belsőégésű motor, vajon mekkora terhelést kap? És vajon nem lehet-e, hogy amiatt pörgeti a motorvezérlő a motort ilyen "nagy" fordulatszámon, hogy ne kapjon akkora nyomatékot? Hol az igazság?


Köszönöm


Szabi

Távolról sincs vége, olvasson még
2021. február 24., 17:48 Módosítva: 2021.03.01 06:22
147

Szinte már hagyomány, hogy minden évben megírjuk a Totalcaron a német autóklub, vagyis az ADAC károsanyag-kibocsátási tesztjének (Ecotest) eredményeit. Ezek egyfelől nagyon érdekes és értékes információkat tartalmaznak, másfelől viszont fenntartásokkal kezelendők. Ha másért nem is, hát azért, mert a németországi energiamix teljesen más, mint a magyarországi: az elektromos áram előállítása igen különbözően zajlik, lényeges különbség van az ehhez kapcsolódó környezetterhelésben is.

Természetesen az is torzíthat, ha mondjuk a villanyautók és hibridek kibocsátását a forrástól a kerékig mérik (well-to-wheel), miközben a benzineseknél és a dízeleknél pusztán az autózáskor elégetett üzemanyaggal számolnak.

Megint csak sok vitát – és olvasói levelet – generál az is, hogy a német teszt nem tesz különbséget a különféle üzemanyagok között abban a tekintetben, hogy miként bonyolítják le az előre meghatározott tesztkört. Magyarán nem kapcsolgatnak az üzemmódok közt egy hibridben: beülnek és mennek, ha elfogyott az áram, folytatják az utat benzinnel vagy gázolajjal. Ez egyébként egy roppant érdekes témakör. Egy konnektoros hibrid ugyanis jellemzően 30-50 kilométert megy egyhuzamban villannyal, de ha egy hosszabb etapot vizsgálnánk, akkor természetesen jóval nagyobb arányban lennének az elektromos kilométerek, tekintve, hogy vissza is termel fékezéskor, kiguruláskor.

stromverbrauch-elektroautos-test-2101 cwtbtp

A magam részéről egyébként a plug-in hibridet tartom jelenleg a legéletképesebb alternatívának. A napi ingázást letudhatom zéró emisszióval, és hosszabb úton sem kell azon szepegnem, hogy mikor fogy el az amper. Tagadhatatlan viszont, hogy kell hozzá egy jó sofőr, aki tudatos.

Na de, vissza az eredeti témához: mennyire lehet releváns idehaza az ADAC tesztje? Olvasónkkal, Bóday Tamással egy korábbi cikk megjelenése óta levelezek. Az Ecotesttel kapcsolatban pedig vállalkozott arra, hogy átszámolja a németek méréseit a hazai energiamixre. Természetesen közelítő adatokról van szó, de mindenképpen látványos, hogyan rendeződnek át a táblázatban az elektromos autók és a hibridek.

Távolról sincs vége, olvasson még
2021. február 21., 20:48 Módosítva: 2021.02.24 21:19
680

Péter is olvasta, hogyan járt a spanyol motoros a szorgalmas rágcsálóval, és ráemelt egy még erősebbet. Az alábbi levelezés játszódott le köztünk:

Távolról sincs vége, olvasson még
2021. február 20., 08:10 Módosítva: 2021.02.23 17:16
869

Az egész plug-in kérdés elég kínos, hiszen már többször kiderült, amit a józan paraszti ész is mond: ezek az autók akkor jók, ha a gazdájuk is jó. A Toyota által a levélben említett statisztika is azt érzékelteti, hogy az a jó plug-in-gazda, aki önszántából és a saját pénzéből veszi meg. Ők pedig általában már használtan jutnak hozzá. Elég furcsa erre, illetve az első 23 kilométeren mérhető fogyasztásra alapozni a közlekedés CO2-csökkentését, bár a Toyota pont azon kevesek közé tartozik, ahol a sok (nem plug-in) hibrid miatt a legkevésbé égetően van szükség a plug-inekre a jó flottaátlaghoz. Mi úgy éreztük, hogy a RAV4 normál hibridként a legharmonikusabb verzió, akár az árát, akár a tulajdonságait nézzük, míg a Plug-in esetében valahogy elcsúsztak a dolgok.

Annyit azért hozzáfűznék a levélhez, hogy kevésbé érdekel minket, mit ír a Top Gear, ahogy régebben sem érdekelt. Egyetlen Top Gear-cikket találtam a neten a típusról, de annak címének a végén van ám egy kérdőjel is azt illetően, hogy ez-e a legjobb családi autó, arról nem beszélve, hogy ez csupán egy menetpróba, vagy ahogy ők hívják, first drive. Nem hinném, hogy ez alapján egy tölthető hibridről lehet teljes képet alkotni – ahogy semmiről, amiben tölthető elektromos hajtás van. Az általuk említett hibák is hasonlók (például az, hogy mindig elektromos üzemmódban indul el) és megállapítják, hogy ez egy háztartási készülék, bár finom, aki meg szeret vezetni, vegyen inkább Kugát, és a szerző szerint a nem töthető hibrid RAV4 meg csupán mild hibrid. Hát...

A zöld rendszám anyagi előnyeiről szándékosan nem szólunk, azzal mindenki tisztában van, hogy csak az ország bizonyos területein jár előnyökkel (pl. parkolási kedvezmények), de ismerjük a dolgok menetét mifelénk: az ilyesmik egyik napról a másikra tudnak megszűnni vagy újak születni, minden előjel nélkül. Úgyhogy mindenki eldöntheti maga, fogad-e pár millióban a fennmaradó kedvezmények mellett.

De lássuk a Toyota-importőr levelét, ahol megmagyaráznak pár műszaki dolgot, illetve megvédik az új plug-in tulajdonságait.

Távolról sincs vége, olvasson még

Csepptöltés a szabadban

2021. január 24., 14:36 Módosítva: 2021.01.27 12:33

Feladó Sándor

Címzett Kütyüdoktor

Dátum jan. 24., Va 01:26

Tárgy Akkumulátor csepptöltése

 

Tisztelt Kütyüdoktor!

A legutóbbi akkumulátortöltésre vonatkozó kérdés kapcsán szeretném megosztani a tapasztalatomat ezzel kapcsolatban. A huzamosabb ideig nem használt autó akkumulátora az önkisülés és a közben is működő fogyasztók hatására lemerülhet vagy -különösen a hideg téli napokon- a töltés annyira lecsökken, hogy nehezen indítható lesz az autó. Ha valaki garázsban, vagy udvarban parkol, akkor valóban jó a posztban leírt megoldás, hogy olcsó pár ezer forintos automata akkumulátortöltőt csatlakoztat az autóra.

De mi van ha utcán parkol?

Nekem két autóm van és nagyon jól bevált, sok éve hibátlanul működő megoldást találtam erre a dilemmára. Az interneten rendelt 10W-os napelem panelt szereltem a hátsó kalaptartóra. Ennek kimenetét egy 2A-es biztosítékon keresztül csatlakoztattam az autó elektromos rendszerére. Ez a napelem nem tud akkora áramot termelni, ami az akkumulátort képes lenne túltölteni, ugyanakkor ahhoz elegendő, hogy pár óra alatt visszapótolja a korábban "elveszett" töltést.

Ha esetleg nagyobb teljesítményű napelem kerülne beépítésre, akkor mondjuk szerintem is szükség lehet egy kicsi (szintén rendelhető) kifejezetten napelemekhez tervezett töltésszabályzó közbeiktatására.

Járulékos haszon, hogy tapasztalatom szerint az akkumulátorok élettartama az én autóimban érezhetően hosszabb lett, mint a legtöbb általam ismert autóstársamnak. A diesel autókat 6-8 évig gondtalanul indítják, még téli hidegben is. Igaz prémium minőségű akkumulátorokat használok, de nem gondolom, hogy ez lenne a kizárólagos ok.

Szóval csak tapasztalatomat szerettem volna megosztani. 10 ezer forintból összehozható a szett még ha töltésszabályzó elektronikát rendelek, akkor is. Ennél többet elkölt a legtöbb autós értelmetlenebb kütyükre.

Üdvözlettel: Sándor

Megegyzés: az ötlet nem rossz, de szakértő kollégánkkal való konzultáció után azt javasoljuk, azt a töltésszabályozót ne hagyjuk ki, mert egy zárlatos akku tud meglepetéseket okozni. szerk

2021. január 4., 18:33 Módosítva: 2021.01.08 06:16
390
A hétvégén foglalkoztunk egy 2017-es Toyota Hilux történetével, ami alig három év alatt majdnem kétszázezer kilométert futott – műszakilag mégis újszerűnek érződik. Nem sokkal a cikk megjelenése után levelet kaptunk, melyben arról számol be „Zsolt” álnéven jelentkező olvasónk, hogy a Honvédség 2016 végén beszerzett Hiluxai is remekül vizsgáztak az elmúlt négy évben.

Feladó Zsolt

Címzett Bolla György

Dátum jan. 2., Szo 11:04

Tárgy Már az örök élet sem a régi

 

Tisztelt Szerkesztő Úr!

Olvastam tárgyban említett Hilux tesztjét. 2016 végén érkezett be hozzánk (MH) közel 200 darab Hilux, amelyek 90%-ban határvédelmi feladatba vannak bevonva. 4 évesek, van, amelyik meghaladta a 200 ezer km-t, ezt pedig úgy, hogy élete döntő részét a két kerítés között tette meg 1-es és 2-es fokozatban, naponta minimum 2 különböző vezetővel. Mivel katonaként autókat üzemeltetek, közútit és tehert egyformán, nyugodtan írhatom le, hogy ez idő alatt nem volt motorhibás, sőt, olyanról sem tudunk, hogy megállt volna bármelyik. Nálunk a rozsda sem ütötte fel a fejét. Elképesztő jó döntés volt akkoriban, hogy ezeket vették meg és nem a beidegződött VW-csoportos autókat -mivel azt is üzemeltetünk- az egy külön mail lenne, ahogyan az is, mennyire belekapaszkodik az importőr a legkisebb szalmaszálba, hogy ne kelljen gariban javítani bármit is. Nem igazán hallottam negatív véleményt ezekkel a Hiluxokkal kapcsolatban munkahelyemen, ha pedig van, megemlítem: ha a közel-keleten jó volt harcolni ez az autó, nekünk is tökéletes. Legalábbis sehol nem láttam Ford Rangert, Amarokot géppuskával felszerelve, ne adj isten, gránátvetővel.

További munkájához sok sikert, erőt, egészséget kívánok.

Maradok tisztelettel

Távolról sincs vége, olvasson még
2020. december 4., 16:30 Módosítva: 2020.12.14 06:32
806

Tegnap hosszú cikkben foglalkoztunk egy tavaly, az M85-ös úton történt, szerencsés kimenetelű közlekedési balesetről, amelyben olvasónk autója, egy 2019-es BMW 620d GT Xdrive szalagkorlátnak ütközött egy enyhe ívű jobbos kanyarban. Az autóban be volt kapcsolva az aktív sávtartó-rendszer, de nem csak emiatt volt érdemes foglalkozni az üggyel, hanem mert végre egy valódi fejlesztőtől tudhattuk meg, hol tart most a vezetéstámogatók fejlettsége. Azóta sorra kapjuk az olvasói leveleket, többen a kettes szintű rendszer nyújtotta kényelemről, biztonságról, de a kockázatokról és a működés furcsaságairól is beszámolnak. Mielőtt változtatás nélkül közöljük a Németország egy nem korlátozott sebességű autópályáján tapasztalatokat gyűjtő olvasónk levelét, kiemelünk néhány gondolatot mások írásaiból is.

Távolról sincs vége, olvasson még
2020. november 30., 15:22 Módosítva: 2020.12.02 22:16

Olvasónk a hétvégén megjelent Heti merítés miatt ragadott billentyűzetet, hogy segítsen toyotás ítélkezőnknek az adaptív tempomat távolságtartó funkciójának kikapcsolásában.

Feladó Gergely

Címzett Népítélet

Dátum 2020.11.30.

Tárgy Korrekció a "Amire vettem arra (közel) tökéletes - Toyota RAV4" megjelent cikkel kapcsolatban

A tárgyban említett cikkükben olvastam a következő rész, idézem: "Nem tudom, hogy más autókban kikapcsolható-e a távolságtartó tempomat, de itt nem...".
Ezt szeretném korrigálni: A távolságtartó tempomat kikapcsolható a tempomat gomb hosszú megnyomásával.
 
2020. november 26., 17:46 Módosítva: 2020.12.04 06:12

Egyetlen értelmes olvasói levél többet ér, mint ezer üres komment. Ezúttal Laci (eredeti nevét a Totalcar tanúvédelmi programját követve megváltoztattuk) szolgáltat példát az előbbire, aki saját bőrén tapasztalt egy most már nagyon is látható folyamatot, amely meghatározhatja a következő évek magyar használtautó-piacát. Az új autók árát egyszerre nyomja felfelé a gyártókra rótt széndioxid-kibocsátási-kvóta és bírságvész, a kötelezővé tett biztonsági berendezések beépítése, vagy éppen a gyenge forint, érdemes megismerni, hogyan hat ez a használtautó-piacra.

Amikor tavasszal megérkezett Magyarországra a koronavírus-járvány első hulláma, olvasónk némi tanakodást követően meghirdette januárban vásárolt Seat Leonját. Néhány érdeklődő után megérkezett a vevő, aki elég jó vásárt csinált a mindössze két és fél éves autóval. Mint Laci írja, később megdöbbenve tapasztalta, hogy az árak nem csökkenni, hanem emelkedni kezdtek ezután, ami előállított egy nagyon kellemetlen helyzetet. Olvassátok a egy lelkes autószédelgő kalandjait és írjátok meg nekünk releváns tapasztalataitokat. A levelet Balló Marci autókereskedő két korábbi cikke nyomán kaptuk. Az első a tipikus autóvásárlói téveszmékről, az utóbbi az eladáskori félreértésekről szól, katt, ha eddig kimaradt!

Távolról sincs vége, olvasson még
2020. november 12., 13:10 Módosítva: 2020.11.17 06:16

Kedden jelent meg a Seat Tarraco FR 4Drive tesztem, ahol írtam az autó leggyengébb pontjáról, a motor-váltó kettős nyomasztó késéséről. Olyan, mintha a két egység nem lenne összeprogramozva, és már egy egyszerű elindulás is gondot okoz, ami néha kifejezetten veszélyes helyzeteket szül. Olvasónk, Csaba ezt a saját autójában éli meg. 

Feladó: Csaba

Címzett: Sturcz Antal

Dátum:  2020. nov. 10., K, 17:48

Tárgy: Seat Tarraco 2.0 TDI alias Volkswagen DSG

 

Szia Anti,

Ma reggel örömmel olvastam a cikked,  mert végre (rajtam kívül) más is észrevette, hogy az aktuális hétsebeséges DSG miket bénázik. 2019 áprilisában vettem át az új céges Octavia RS TDi kombimat, sajnos a hatsebességes manuált már nem lehetett rendelni hozzá (az előző az volt), hiszen a kollégáimmal, haverjaimmal ellentétben én sose preferáltam a DSG-t. Sajnos az első pár 1000 kilométer után be is igazolódtak a kételyeim.

A körforgalomban való bénázások, az autópályán, a vonatozós 100-120 km/óra tartományban való állandó ide-oda kapcsolgatásai (7. - 6. - 7.), illetve a városi forgalomban bizonytalankodó kuplung kezelése: hirtelen befordulsz a sarkon, és nem meri ráengedni a tüzet a hajtásra, ha csak nem tiprod le a pedált. Vagy a  D-ből az R-be majd vissza D-be egy ipszilon fordulónál egyenlő a katasztrófával.

Próbáltam az elején teljesen manuális módban vezetni, de ilyen ugye sajnos nincs, mert valahol 1500 alatt visszakapcsol, ha akarod, ha nem, így egy kereszteződésnél, mikor az ember lendületből akar kifordulni, rohadtul elveszted a fonalat, hogy akkor most melyik fokozatban is van, volt hogy akartam akasztani egy kettest erre ő már rég befűzte, én meg visszakapcsoltam egyesbe, hurrá!

Aztán 60 ezer megtett kilométer után a következő stratégiám van: autópályán csak manuálisban, kivéve, ha dugó van. Közúton a tempó függvényében vagy Sport vagy Manual, de ha kereszteződés jön, vagy meg kell állni, visszarakom Sportba, ami városban is jó. 

Szerintem a D-ben úgy kezeli a kuplungot mint egy 80 éves nyugdíjas, bár apám erre is rá tud cáfolni, az ECO program nem is tudom mi akar lenni.

Egy RS-ben nagyon nem ilyen váltó programnak kellene lennie, de egy Seat FR-ben sem.

Ehhez képest egy régi, klasszikus hidrodinamikus váltó százszor különb, akár a ZF 5HP18 vagy a GM-féle ötsebességes amit a BMW használt 30d-kben.

Van még hülyeség, de ezt sajnos majdnem az összes autógyártó rosszul csinálja: a váltó flepnik a kormánnyal forognak, de miért? A közút nem egy versenypálya és a hétköznapi autónak se 2:1-es áttételezésű a kormányműve, ergo már egy derékszögű kanyarban rossz helyre kerülnek, ezért inkább a váltókart lökdösöm, az legalább mindig a helyén van. 

A következő Octaviában viszont már az sem lesz, csak valami egérgörgő-szerű izé. A P-t kirakták egy gombra, a rögzítőféket meg egy másik P gombra, mert rendes kézifék sem lesz, mekkora baromság. Az idétlen tapipados infotainmentet már nem is ragozom, ott is jobb volt a régi, nyomógombos.

Következőnek inkább egy Focus ST dízelt veszek, az legalább van manuális váltóval!

Üdv,

Csaba

2020. szeptember 18., 06:19 Módosítva: 2020.09.21 16:09
377

Feladó Imre

Címzett Papp Tibor

Dátum 2020. szeptember

Tárgy Családi hétüléses vétel

Kedves Papp Tibor!

A feladvány lényege, hogy az egyik fiam családjának (akik humán beállítottságú tanárok és elmúltak 50 évesek) családi összefogással meg szeretnénk venni életük első új autóját állami (nagycsaládos) támogatással.

– Mivel az évi futásteljesítmény 12-13 ezer kilométer, viszont mindennap városi használatban (anyataxi) is jelentős a futás, ezért benzinüzeműben gondolkozunk. Ugye ez helyes?

– Fontos követelmény lenne a tolatókamera is.

– A 7 személyes kivitel ellenére a hosszúság (minél rövidebb legyen) is számít.

– A klíma a hátsó utasoknál is hatásos legyen.

Amik eddig szóba kerültek:

– Dacia Lodgy (megszűnik a gyártása, jelenleg csak dízel rendelhető). Jó lenne tudni, lesz-e utód? Erről tud valamit?

– Peugeot Rifter és rokonai (A gyártás bizonytalansága miatt 7 személyes változatra csak hosszú kivitelben vesznek fel rendelést, vagy még arra sem)

– A Peugeot Rifter alapján készülő most bevezetett Toyota új, 7 üléses Proace City Verso is csak hosszú kivitelben rendelhető. Jelenleg akciós, ez tűnik a legjobb ár-érték arányúnak. (Update: a Toyota szerint ezt téves infó, van rövid változat is, lásd lejjebb! - a szerk.)

– Felmerült a Citroen Grand C4 Spacetourer is. Ez is árban hasonló a fenti rokonokhoz. Sajnos nem tudom megítélni a minőségét. Formára tetszik. Önnek mi a véleménye?

– A VW Caddy gyártása új típussal folytatódik októbertől, már csak néhány megmaradt példány található.

– A Ford TOURNEO Connect csak dízel motorral kapható.

Az látszik, hogy az 1 évvel ezelőtti kedvezmény bevezetése óta nagyon sok változás történt. A dízel autók aránya nagyon megnőtt az elérhető járművek között. Én úgy látom, hogy kompromisszummal két autó közül kell választanom: Toyota Proace City Verso vagy Citroen Grand C4 Spacetourer.

A Toyota 110 LE motorja elég ehhez a nagy és elég nehéz járműhöz? Milyen minőségű a Citroen? Nyugodtan megvehető? Természetesen teljes a bizonytalanság. A tesztek is általában a dízel üzemű autókról készülnek. Ezek a nagyobb nyomaték miatt a tesztelők elismerését hamarabb megkapják. Ön mit javasol? Helyesek a szempontjaim? Van esetleg olyan típus, ami elkerülte a figyelmemet?

Munkájában kívánok további sikereket!
Tisztelettel: Imre

Távolról sincs vége, olvasson még
2020. szeptember 13., 07:06 Módosítva: 2020.09.15 14:19
1425

Gábor levele az utólag beépíthető, ledes Golf VI hátsó lámpa tesztjéhez kapcsolódik. Mert bár azt hittük, hogy az E jellel problémamentes bármilyen alkatrész beépítése, a magyar műszaki vizsga rendszere erre rácáfolni látszik. Persze lehet, hogy csak bizonyos területeken, megyékben, ki tudja? Íme a levél:

Távolról sincs vége, olvasson még
2020. szeptember 2., 14:05 Módosítva: 2020.09.07 06:09
186

Legós tartalmak időről-időre megjelennek nálunk, hiszen a szerkesztőségből többen is rabjai vagyunk a több mint tízezerféle kockából - pontosabban alkatrészből - álló építőjátéknak. Olvasónk, Bence is elég elkötelezett a Lego iránt, viszont kicsit messzebb ment annál, minthogy egyszerűen bolti készleteket vásároljon.

Távolról sincs vége, olvasson még
2020. augusztus 4., 18:20 Módosítva: 2020.08.07 17:02
249

Kis kárösszeg, de bonyodalmas ügy: ez van, amikor az ember a munkáltatóját perli be az autójára esett tégla miatt. A kár mindössze 150 ezer forint volt, de ettől függetlenül igazságügyi szakértőt kértek fel a bizonyítási eljárás lefolytatására, aki egy 1,7 millió forint körüli összeget kalkulált. A szakértő a cikk nyomán jelentkezett és egy levélben megírta, miér tennyi az annyi. Röviden: mert a kárértéktől független, milyen drága a kísérlet, amivel bizonyítani lehet valamit; továbbá nem megfelelően járt el a bíróság, amikor lényegesen alacsonyabb díjat határozott meg,; ezen felöl a kísérlet kiváltására használ szoftver nem alkalmas arra, amire ez esetben használták. Érdekes, nem?

Távolról sincs vége, olvasson még
2020. július 29., 10:18 Módosítva: 2020.07.31 18:08
652

Olyan hirtelen jött két személyes történet az ügyben, hogy tarthatunk tőle, tényleg nagy divatja van most az autószállítókat és fuvarozókat érintő álrendőrös kifosztásoknak a német és cseh autópályákon. A szomorú jelenségről még Kopasz mesélt múlt héten egy videóban, majd hétfőn jött Zsolt levele, aki épp a videónak köszönhette, hogy résen volt, így még azelőtt megijesztette a kamu zsarukat, hogy kipakolták volna az autóját. Most Tamás is írt, aki szintén időben kapcsolt egy ilyen próbálkozásnál. 

Távolról sincs vége, olvasson még
2020. július 27., 09:55 Módosítva: 2020.08.02 09:35
1472

Igazak a rémhírek, Kopasz múlt heti videója után máris itt van Zsolt sztorija, akit Csehországban villogtak le kamu rendőrök az éjszakában. Rövid, de tanulságos levél egy bevettnek nevezhető módszerről.

Távolról sincs vége, olvasson még
2020. június 23., 18:09 Módosítva: 2020.06.26 06:15
906
Rengeteg olvasót érdekel a közelmúlt néhány szabálysértési és baleseti ügye, amelyekről részletes cikkeket olvashattak a Totalcaron. A gyorshajtások, büntetőfékezések, a kormányráhúzás és egy sor más, agresszív vezetői magatartás úgy épült be a gyakorlatba Magyarországon, mintha nem volnának rendőrök az utakon. Az alábbiakban nem csak egy Audi R8 gazdájával szemben született üzenetértékű, elsőfokú bírósági döntésről lesz szó, de újabb lehetőségekről is, amelyek visszaverhetnék a legrosszabb ösztönreakciókat a magyar utakon.

Pedig vannak, ráadásul ebben a cikkben azt írják, hogy a jelöletlen autókkal folytatott ellenőrzések eredményessége miatt a kezdeti húszról mára negyvenre bővült az ilyen ellenőrzésekhez használt flotta, sőt, további 104 fedélzeti kamerát is vettek nemrég, vagyis már messze nem eseti akciózásról van szó, mint kezdetben. 

A múlt héten, a Soroksári úton történt súlyos balesetről, illetve az első fokon három év szabadságvesztéssel büntetett ceglédi kettős gázolás ügyéről szóló cikk után olvashatták József levelét, aki lefoglalná a jelentős gyorshajtást elkövetők autóját. Ötletét bizonyos esetekben az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában is alkalmazzák, illetve, ahogy egy másik olvasónk, a Svájcban élő István írja a közlekedési szabálysértések büntetési tételei ott nem egységesek, hanem jövedelemarányosak, az elkövető előző évi jövedelmének negyedét tehetik ki, és persze ott is lefoglalhatják egy időre.

FKI 6685
Fotó: Katasztrófavédelem

A visszaeső szabálysértők ezen felül biztosítási díjuk emelkedésére is számíthatnak, ami szintén mérlegelésre késztet sokakat. Sajnos itthon ez több okból sem megvalósítható elképzelés, hiszen rengetegen nem íratják a nevükre autójukat, üzembentartói szerződéssel közlekednek, esetleg P-rendszámmal akkor is, ha ez nem teljesen indokolt. Innen érdemes továbbgondolni az autólefoglalások ötletét, de elárulom, hogy nem lesz egyszerű a magyarországi viszonyokra illeszthető végkövetkeztetést.

Ehhez szintén csak részleges támpont, hogy első fokon 325 ezer forint pénzbüntetést és a járművezetéstől való egy éves eltiltást kapott a bíróságon annak az Audi R8-nak a vezetője, aki május végén, az M3-as autópálya és az M0-ás autóút találkozásánál leszorítással és büntetőfékezéssel fenyegetett egy másik autóst, mert az nem ment elég gyorsan és nem húzódott le előle a fóti lehajtónál. Erről videó is készült, az audis és ügyvédje viszont fellebbeztek a bíróság döntésével szemben.

Viszont, ha egy másik gondolati síkon indulunk el és nem a szankciókat, inkább a megelőzési lehetőségeket vizsgáljuk, megérkezünk oda, ahová egy neve elhallgatását kérő olvasónk levele is vezet. Röviden: miért nincs több rendőr az utakon? Miért nem mérnek több helyen, illetve miért nem vezették még be az átlagsebesség-mérést, ahogy egyébként erről néhány évente szó is esik. Olvassák a levelet és gondolkodjanak árnyaltan!

Távolról sincs vége, olvasson még
2020. június 21., 14:45 Módosítva: 2020.06.25 06:10
1961

Néhány napja jelent meg cikkünk a Soroksári úton történt súlyos baleset, a ceglédi kettős gázolás, illetve a gyakori rendőri ellenőrzések kétes hatásai kapcsán. Hosszú sorozatba illenek a tragikus ügyek és nem látjuk, mitől fognak eltűnni a veszélyes hülyék az utakról. A cikk olvasói és hozzászólóinak egy része szerint nem a megfontolt gyorshajtásokkal van gond, hiszen ha üres az út, miért ne lehetne nyomni, ahogy belefér. Mások úgy látják, a jogosítványszerzés feltételei, illetve a gyakorlati keretek miatt pereg le egyre gyakrabban a kultúra máza az utakon, és itt van József, aki radikálisan oldaná meg az utcai versenyzők és a visszaeső szabálysértők ügyét. Erről szól levele, amely a nemzetközi gyakorlatban nem példátlan ötletet vet fel.

Távolról sincs vége, olvasson még
2020. június 19., 16:27 Módosítva: 2020.06.25 06:10
4903

Sok jót nem remélünk írtuk tegnap a kecskeméti aluljáró óriási tócsájába futott Audi állapotáról. A videón jól látszott, hogy közvetlenül azelőtt, hogy a motorháztető tetején átbuktak a hullámok, még nagyban nyomták a gázt az A7-nek. A járó motorba került vizet nem szokta bírni mechanika. A centik és a másodpercek, szóval a szerencse viszont úgy tűnik, a sofőrrel volt. Jelentkezett ugyanis Sándor, akinek a műhelyében kikötött az Audi. Azt mondja, a hajtás meglepően jól van, bár ettől függetlenül nem biztos, hogy megmentik az autót. Sándor levele fotókkal odalent. 

Távolról sincs vége, olvasson még
2020. június 17., 11:20 Módosítva: 2020.06.19 12:16
398

Érdekes reakciók érkeztek az X5 45e plug-in tesztjére, és akinek valamiféle negatív képe van az X5-össel járókról, annak most biztosan megváltozik a prekoncepciója. Az első levél Péteré, aminek elolvasása előtt egy kis lelki gyakorlatot tartanék mindenkinek, hogy mérsékeljük az egészségügyi kockázatokat és a trollkodást.

Szóval itt ülünk a mi kis KK-európai pocsolyánkban, és innen nézve science fiction, hogy megvegyünk egy X5 45e-t. Mert csak F Astrára futja. Mit gondoltál, amikor megvetted az F Astrát? „Van rá pénzem, megveszem.” De mit gondol rólad valaki, aki egy észak-kínai faluban nyomja szakadt bringával? Hogy te egy mekkora gyökér vagy, ahelyett hogy vettél volna ennyiből egy agyváltós Csepel Velencét használtan, és még maradt volna egy csomó pénzed, a jegesmedvék meg boldogok.

DSCF7984

A kapitalizmus így működik. Amire van pénzed, megveszed. Péternek erre volt. Ehhez amerre él, nem kell gyilkosnak, politikusnak vagy másféle bűnözőnek állnia.

A lelki gyakorlat után:

Aki az első pontot nyomta meg, az olvasson tovább, a második válasszal érdemesebb megnyomni a „vissza” gombot. Mivel még azt el sem árultam, milyen autója van még Péternek, és mire cseréli le.

Péter levele jól leírja azt, amit feltételeztem én is: valóban létezik olyan élethelyzet, ahol működhet az X5 45e koncepciója, illetve az, hogy számára miért nem felel meg egy Tesla. És ami a legérdekesebb, hogy miért nem működik az alkalmazottaknál a plug-in hibridek töltése. Megdöbbentő az indok, és egyetlen rossz emberi tulajdonság az alapja: a zsugoriság.

Esetünkben csak azon lehetne vitázni, hogy miért nem jó ugyanerre egy BMW 5-ös kombi plug-in hajtáslánccal, de gond lehet a vontatható tömeg például.

DSCF7996

Nem Péter levele az egyetlen, ami érkezett. Akad olyan 45e felhasználó (sajnos kérte, hogy ne közöljük a levelét), aki korábban 40d-vel járt: szerinte sokkal jobb ez a hajtáslánc, és amerre jár, kiépített pár töltési lehetőséget magának, így 3,5 l/100 km környéki átlagokkal jár. Plusz az áram, amit viszont megspórol a cégautó-adón.

A második levél Tibié, akinek egy 330e-vel vannak plug-in tapasztalatai, és ő azt mondja: nem venne még egyszer. De nem azért, mert rossz.

Kedves Tibor,


az X5 cikkéhez szeretnék pár gondolatot hozzáfűzni.


Nyilván nem a magyar piac volt a tervezés fókuszában ennél az autónál, de szerintem akadhat felhasználói profil, amibe logikusan is beleillik a 45e. (Legalábbis nagyon remélem, mert 14 hónappal a megrendelés után hamarosan érkezik az enyém)


München mellett élek egy kis faluban. Az iroda 8 km a szomszéd városban. Bicikliút és tömegközlekedés nincsen. München kb. 20 km, a reptér 30 km. Van egy motorszállító utánfutóm, nagyobb dolgokat abban szállítok, de ritkán. Plusz van két kutya és két gyerek.


Havi 1-2 alkalommal megyek munka- és családi ügyben Magyarországra. (Ebből párszor repülök, de az időjárás függő. Mondjuk vicces, hogy ez a legkörnyezetbarátabb megoldás, két óra Landshut-Tököl és 50 liter szuperbenzinnel megjárom. Ez már egy másik téma, de érdekes.


Évi 100 ezer km-t vezetek autóval, ezért két cégautóm van. Mindig 3 évre lízingelem őket 120e km futással. Egy, ami húzni tudja az utánfutót és belefér a család, és egy másik, amiben öröm autózni, ha már sokat vezet vele az ember (Porsche 911 GTS).


Na mármost az X5 45e, ha az ember az irodába vagy a városba megy vásárolni, simán elektromosan, motorindítás nélkül eljár. Minthogy nincs autópálya ezen a szakaszon és a garázsban minden éjszaka nyugodtan teletölthetem az akkut, erre tökéletesen elégséges. Ha Münchenbe megyek, az autópályán normálisan használhatom a benzinmotort, a város határában át lehet kapcsolni elektromosra. Az akku elég simán a városi kavirnyálásra és vissza a határig. Utána otthon megint lehet tölteni. Ha ügyfélhez kell menni vele 400-800 km-t, ugyanez a séma (ügyfelek Hambugtól Zürichen át Amsterdamig vagy Budapestig akadnak). Elmegyek kényelmesen az autópályán a városhatárig és ott lehet nyugodtan elektromosan közlekedni.


Ugyanis szerintem nem a CO2-kibocsátás a fő baj (ez már lerágott csont a szénerőművel, az akkugyártással és minden mással együtt), hanem a városon belüli, koncentrált szennyezés. Ha a mélygarázsban vagy a házak között 35 fokban nem pöfögnének az autók jóval élhetőbbek lennének a városaink. Városon kívül gyorsabban oszlik a szmötyi.


Ha ilyenkor egy Teslás kifordult szemmel ellenkezik, megkérdezem tőle, kiszámolta e már egy SpaceX rakéta kilövése mennyi CO2-kibocsátással jár? És most éppen azért ünnepeljük Elon környezettudatos Muskot, mert ezt akarja jó olcsón, iparosítva árulni. Szóval szerintem ha a városok megkímélhetőek a lokális szennyezéstől, akkor a lehetőségekhez képest igenis sokat tettünk, függetlenül zöld zónától és adókedvezménytől. Én erre szívesen áldozok, ha megtehetem.


Apropó adókedvezmény! Németországban az alkalmazottak fizetnek (fizethetnek, mert kétféle lehetőség van, de ezt most hagyjuk) cégautó-adót, ami alapvetően az autó listaárától és a munkahely és a lakás távolságától függ. Ezt csökkenti jelentősen, ha elektromos, vagy bedugós hybrid az autó. Itt sok cég kifejezetten ösztönözte ezen járművek használatát cégautóként. Aztán, mint tudod nagy megrökönyödés lett, mert nem nagyon töltötte senki őket, és jóval magasabb lett a hibridflotta átlagfogyasztása, mint a normálé. Ez igaz, de a kérdés a miért!


Első gondolat az volt, hogy csak az adókedvezmény érdekelte őket, de végül kiderült, sokkal prózaibb az ok. Németországban hosszú hagyománya és pontos bürokratikus alátámasztása van a cégautók üzemanyag-elszámolásának. Kapsz kártyát, ami csak ahhoz az autóhoz jó, a kutas automatikusan felírja a km-állást, ami az elszámolásban megjelenik, az adóhatóság és a könyvelők is kapják az összesítést automatikusan, papír nélkül, stb stb.


Igen ám, de mi van ha otthon töltöm a befalazott malacról a verdát? Hogy mutatom ki, mennyi áramot raktam az autóba? És akkor mennyit kell térítenie a cégnek? És egyáltalán ki hitelesíti, hogy nem ment a szomszéd betonkeverője a cég számlájára? Egyszerűen nem tudták elszámolni rendesen, így inkább nem töltötték. A német munkavállalónál zsugoribb, fillérb...bb bandát, tisztelet a kivételnek, nehéz találni. Nekem van 15 belőlük, azért hullik a hajam 45 évesen.


Összegezve számomra ideálisnak tűnik az X5 45e koncepciója. Jórészt motor nélkül járhatok vele a környéken (kb. 40%). Elhúzza az utánfutót ha kell, belefér a két kutya és akár gyerek is, kényelmes családdal utazásra és messzire is mehetek vele, nem kell 130-cal menni az autópályán, mint a kolléga Tesla S 100 PD-vel, ami télen még 300 kilométert sem tud megtenni ekkora sebességgel. De közben megtehetem, hogy a várost nem szennyezem közvetlenül.


Ha meg egyedül megyek, akkor a 911 GTS megmozgatja az adrenalinszintemet. (Most megy nyugdíjba. 110e km van benne 3 év alatt. Azt hitte a Porsche München, hogy előretekertem :). Három hét múlva jön a Boxter 718 GTS 4.0. Az lesz csak a móka!!!! )


Kb. ennyi. Persze tudom, nem én vagyok a tipikus autóvásárló. De Németországban és Nyugat-Európában nem is egyedi az esetem. Hozzátenném, minden fillért becsületes munkával, nagyon nagyon sok adó befizetése után szereztem. És ebben a munkában sem lányok, sem egzotikus porok és fűszerek nem szerepelnek.


Üdvözlettel és további sok sikert kívánva:


Péter

Távolról sincs vége, olvasson még
2020. június 14., 22:24 Módosítva: 2020.06.17 13:22
2333

Ha a nagy lélegzetvételű, egy témára felhúzott mély ladás cikkek mellett/helyett olvasnál valami könnyedet, az olvasók segítenek. MP után BJ írta meg levélben a szoci idős gyerekkor autós emlékeit, amibe nyilván jutott sok Lada, de nem csak az.

Távolról sincs vége, olvasson még
2020. június 12., 10:04 Módosítva: 2020.06.15 07:02
548

Hiszünk az ellenpontozásban és a jelek szerint az olvasók értik ezt, hiszen a számos MűhelyPRN-epizód után jelentkezik valaki, aki a műsorban bemutatott autóval azonos típust használ, de eltérő tapasztalatai vannak. Tibornak szintén második generációs Lexus LS400-a van, de ez már a ráncfelvarrás utáni kivitel változó szelepvezérléssel, 290 lóerős 1UZ-FE motorral, ötös automataváltóval és kicsit modernizált külsővel. A műsorban látott, 1995-ös autó közeli rokonáról van tehát szó. Több levelet is küldött, melyekből nem csak az derül ki, hogy miért választotta az Audi-BMW-Mercedes vonaltól presztízsben elmaradó, így irigységet sem generáló LS-t, hanem az is, hogy miért szereti ilyen régóta, miért nem válna meg tőle, illetve nagyjából mire kellett költenie a vásárláskori 90 és a mostani 250 ezer kilométer futásteljesítmény közt. A levél olvasója eldöntheti, tudna-e annyit adni egy öregedő luxusautónak, amennyi az eredeti állapot fenntartásához szükséges.  

Távolról sincs vége, olvasson még
2020. június 10., 18:18 Módosítva: 2020.06.12 12:09
935

Bő egy hete már, hogy elkezdtük ünnepelni az idén ötvenéves Ladát. Összegyűlt egy szép adag cikk az évfordulóra készült gyűjtőoldalon, és még nincs vége a dömpingnek. Mára viszont nem tőlünk jön a friss ladás tartalom, hanem MP-től. Egy olvasótól, akiből előhozta a zsigulis gyerekkor emlékét a téma. Odalent az ő levele a család sokat szolgált 2101-eséről. 

Távolról sincs vége, olvasson még