Mennyit zabál egy villanyautó igazából?

2021.02.08. 23:32

Annak, aki nem élvezeti cikként, vagy hobbiként tartja az autót, az egyik legfontosabb tényező a fogyasztás. Nem mindegy, hogy a rendszeres ingázást, vagy a kötelező köröket mekkora összegből tudjuk megoldani. De jobb, ha nem a katalógusadatokra támaszkodunk – a villanyautóknál sem.

Az autógyártók átvernek. Ez az alaptétel szomorú, de igaz, méghozzá számos tekintetben. A károsanyag-kibocsátással kapcsolatos trükközésekből például már jókora botrány is kerekedett, a tömegeket is szeretik egészen szabadon értelmezve megadni, és nemrég arra is rávilágítottak a mérések, hogy a csomagtartóméretekkel is átk*rnak. A legősibb megtévesztés viszont kétségkívül a fogyasztási adatokhoz köthető.

A fogyasztásmérésben sokáig igen nagy szabadságot élveztek az autógyártók, a NEDC-ciklus szerint megadott értékek általában köszönőviszonyban sem voltak a valósággal. Az újabb, életszerűbb WLTP szerinti adatok már sokat finomítottak a helyzeten, ám még most is sok a pontatlanság. Sőt, olykor egészen kirívó esetek is előfordulnak, azzal együtt is, hogy nyilván sokat számít a felhasználási mód és a vezetési stílus. Ha ez nem lenne elég, általában még a fedélzeti komputer sem a valós értékeket mutatja.

VW-Scirocco-1-4-TSI-Verbrauch-Detail-Bildschrim-Anzeige-fotoshow

Ha pedig fogyasztásról beszélünk, nemcsak hagyományos hajtású autókra, azaz benzinesekre és dízelekre gondolhatunk. A villanyautók is fogyasztanak: áramot. A német autóklub, az ADAC megvizsgálta, hogy az elektromos járműveknél mekkora eltérések mutatkoznak a gyárilag megadott fogyasztási értékek és a valós körülmények között mért értékek között. Ez a puszta kíváncsiság mellett azért is érdekes, mert a katalógusban szereplőnél magasabb fogyasztás egyúttal kisebb hatótávot is jelenthet. Márpedig a jelenlegi infrastruktúra mellett a hosszabb távok egy villanyautóval alaposabb tervezést igényelnek, be kell iktatni az útvonalba töltőket, számolni kell a töltési idővel. Nem mindegy tehát, odaérünk-e, ahova szeretnénk, áramot nem tudunk kannában vinni, ha lerohadnánk.

Mit és hogyan teszteltek?

Az ADAC szakemberei az Ecotesthez – vagyis a károsanyag-kibocsátásról szóló tesztjükhöz – dolgozták ki a módszert. Ennek csak egyik részét adják a laboratóriumi körülmények között zajló vizsgálatok. A másik részében valós körülmények között, igazi forgalomban is próbára teszik az autókat. Minden modellel azonos, előre meghatározott útvonalat járnak be, függetlenül attól, hogy benzinesről, dízelről vagy elektromosról van szó. A programban van hidegindítás, üzemmeleg motor, autópályázás, padlógázas gyorsítások.

stromverbrauch-elektroautos-test-2101 cwtbtp

A villanyautók fogyasztási értékeit ebben a külön tesztben összehasonlították a NEDC és WLTP szerint megadott gyári adatokkal egyaránt. Az előbbihez képest jellemzően nagyobb, míg utóbbihoz mérten kisebb különbségeket tapasztaltak. Lényeges, hogy a töltési veszteséget is figyelembe vették: az akkucsomag töltésekor több energiát használunk fel, mint a teljes kapacitás, de ezt ugyanúgy kifizetjük, mintha tankolásnál kilocsolnánk pár liter benzint.

Lássuk az eredményeket!

A ranglistát nem bontották kategóriákra, tehát a különböző méretű és osztályú autók gyakorlatilag ömlesztve szerepelnek benne. Csak a kilowattóra per száz kilométerben megadott fogyasztás szerint rangsoroltak. A legkevesebb energiát ezek alapján a Hyundai Ioniq Electric igényelte, 16,3 kilowattórát kért százon. A dobogóra még két, egymással rokon törpeautó, a Volkswagen e-Up és a Seat Mii Electric fért oda. A másik végletet a Nissan e-NV200, vagyis Evalia képviseli, 28,1 kilowattórával, a Mercedes-Benz EQC-nél és a Jaguar i-Pace-nél is többet kajálva. Ebből azért látszik, hogy a méret igenis számít: kisebb autó, kevesebb felhasznált energia, alacsonyabb fogyasztás.

Modell Fogyasztás kWh/100 km (ADAC-mérés) Gyári adat kWh/100 km (NEDC-ciklus) Gyári adat kWh/100 km (WLTP-ciklus)
Hyundai Ioniq Electric 16,3 nincs adat 13,8
VW e-Up 16,7 nincs adat 14,5
Seat Mii Electric 17,3 nincs adat 14,9
Mini Cooper SE 17,6 14,8 16,8
BMW i3 (120 Ah) 17,9 13,1 15,3
Kia e-Niro (64 kWh) 18,1 nincs adat 15,9
Smart Forfour EQ 18,4 nincs adat 15,9
Peugeot e-208 GT 18,7 nincs adat 17,6
Kia e-Soul (64 kWh) 18,8 nincs adat 15,7
Renault Zoe R135 ZE 50 19 nincs adat 17,7
VW ID3 Pro Performance 19,3 14,5 16,1
Hyundai Kona Electric (64 kWh) 19,5 14,3 15
Tesla Model 3 Standard Range Plus 19,5 nincs adat 14,3
Opel Ampera-e 19,7 14,5 nincs adat
Peugeot e-2008 GT 20,2 nincs adat 17,8
Renault Zoe (41 kWh) 20,3 13,3 nincs adat
DS3 Crossback E-Tense 20,5 18,3 nincs adat
Tesla Model 3 Long Range AWD 20,9 nincs adat 16
Nissan Leaf (40 kWh) 22,1 15,2 20,6
Nissan Leaf e+ (62 kWh) 22,7 nincs adat 18,5
Porsche Taycan 4S Pro Performance 23,6 nincs adat 26,2
Tesla Model X 100D 24 20,8 nincs adat
Audi E-tron Sportback 55 Quattro 24,4 nincs adat 23,7
Audi E-tron 55 Quattro 25,8 nincs adat 23
Jaguar i-Pace EV400 S AWD 27,6 nincs adat 22
Mercedes-Benz EQC 400 AMG Line 27,6 nincs adat 22,6
Nissan e-NV200 Evalia (40 kWh) 28,1 nincs adat 25,9

A gyári adattól minden tesztelt autó eltért kisebb vagy nagyobb mértékben, és egyetlen kivétellel - Porsche Taycan - minden esetben a katalógusadat volt optimistább a valódi méréshez képest. Piros pontot írhatunk be még az Audi E-tron Sportback 55 Quattro ellenőrzőjébe, mivel mindössze 0,7 kilowattóra volt a különbség. Ennek tükrében meglepő, hogy a sima E-tron 55 Quattrónál már 2,8-es eltérést mértek. 0,8 volt a differencia a Mini Cooper SE-nél, és 1,1 a Peugeot e-208-nál.

Modell Különbség a WLTP-értékhez képest (kWh)
Modell Különbség a WLTP-értékhez képest (kWh)
Porsche Taycan 4S Pro Performance -2,6 Audi E-tron 55 Quattro 2,8
Audi E-tron Sportback 55 Quattro 0,7 Kia e-Soul (64 kWh) 3,1
Mini Cooper SE 0,8 VW ID3 Pro Performance 3,2
Peugeot e-208 GT 1,1 Nissan Leaf e+ (62 kWh) 4,2
Renault Zoe R135 ZE 50 1,3 Hyundai Kona Electric (64 kWh) 4,5
Nissan Leaf (40 kWh) 1,5 Tesla Model 3 Long Range AWD 4,9
Nissan e-NV200 Evalia (40 kWh) 2 Mercedes-Benz EQC 400 AMG Line 5
VW e-Up 2,2 Tesla Model 3 Standard Range Plus 5,2
Kia e-Niro (64 kWh) 2,2 Jaguar i-Pace EV400 S AWD 5,6
Seat Mii Electric 2,4 Opel Ampera-e nincs adat
Peugeot e-2008 GT 2,4 Renault Zoe (41 kWh) nincs adat
Hyundai Ioniq Electric 2,5 DS3 Crossback E-Tense nincs adat
Smart Forfour EQ 2,5 Tesla Model X 100D nincs adat
BMW i3 (120 Ah) 2,6      

A legnagyobb kamugépek körében üdvözölhetjük a Jaguar i-Pace-t – ennél bizonyult a legnagyobbnak, 5,6 kWh-snak a különbség. 5,2 kilowattórával kajált többet százon a Tesla Model 3 normál hatótávú kivitele, és kereken öttel a Mercedes-Benz EQC.

Mi a helyzet a hatótávval?

Az elektromos autók hatótávját több tényező együttesen határozza meg. Nyilván nagyon fontos az akkumulátorcsomag mérete, de az sem mindegy, hogyan osztja be az energiát az adott jármű rendszere, és hogy mekkora tömeget kell megmozgatni. Az alábbi táblázat az ADAC által valós körülmények között mért hatótávokat sorakoztatja fel. Emellett pedig láthatjuk az akkupakk kapacitását, és azt is, hogy valójában mekkora energiafelvételre van szükség a teljes feltöltéshez (vö. töltési veszteség).

Modell Akku kapacitása (kWh) Töltés során felhasznált energia (kWh) Mért hatótáv (km)
Tesla Model X 100D 100 108,3 451
Tesla Model 3 Long Range AWD 75 89,5 429
Porsche Taycan 4S Pro Performance 93,4 (használható: 83,7) 95,2 400
Kia e-Niro (64 kWh) 64 72,3 398
Audi E-tron Sportback 55 Quattro 95 (használható: 86,5) 96 390
Kia e-Soul (64 kWh) 64 73,9 390
Hyundai Kona Electric (64 kWh) 64 73,9 379
Jaguar i-Pace EV400 S AWD 90 100,8 366
Audi E-tron 55 Quattro 95 (használható: 83,6) 94,3 365
Opel Ampera-e 60 67,4 342
Mercedes-Benz EQC 400 AMG Line 80 93 335
Renault Zoe R135 ZE 50 52 64,3 335
VW ID3 Pro Performance 62 (használható: 58) 64,8 335
Tesla Model 3 Standard Range Plus 53 60 305
Nissan Leaf e+ (62 kWh) 62 68,4 300
Peugeot e-208 GT 50 (használható: 47,5) 53,1 280
BMW i3 (120 Ah) 42,2 (használható: 37,9) 48,8 272
DS3 Crossback E-Tense 50 (használható: 47,5) 55,4 270
Hyundai Ioniq Electric 38,3 44,1 270
Peugeot e-2008 GT 50 (használható: 47,5) 53,1 260
Renault Zoe (41 kWh) 41 49,5 243
VW e-Up 32,3 36,7 220
Seat Mii Electric 32,3 37,8 215
Mini Cooper SE 32,6 (használható: 28,9) 37,6 210
Nissan Leaf (40 kWh) 40 44,5 201
Nissan e-NV200 Evalia (40 kWh) 40 46,9 167
Smart Forfour EQ 17,6 18,9 100

Minden autót egyformán egy 22 kilowattos váltóáramú töltőből tápláltak, állandó 23 Celsius fokos környezeti hőmérséklet mellett, hogy a töltőberendezések a maximális teljesítménnyel működhessenek. Jól látszik, hogy egyes típusoknál egészen jelentős, akár 10 kWh körüli töltési veszteséggel is számolhatunk.

Hatótávban a Tesla verhetetlen volt, még a papíron nagyobb kapacitású aksival rendelkezők számára is. A Kia és a Hyundai egyes modelljei viszont azt igazolják, hogy kisebb akkuval is lehet egész szép hatótávokat produkálni.

Az eredeti teszt az ADAC oldalán elolvasható németül.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.