Feladó: Ádám
Küldve: 2008. május 20. 14:24
Címzett: Papp Tibor
Tárgy: x6bemKedves Tibor!
Némi ellentmondásra lettem figyelmes:
"a két feltöltő egymással párhuzamosan dolgozik (tehát ikerturbó), míg a dízel esetében alul a kisebb feltöltő, felül a nagyobb (biturbó, vagy a lépcsőzetes feltöltés, ki hogy szereti)"
"de a V8-as benzines biturbóval...
Az új 4,4 literes turbómotor esetében egy-egy hengersort töltenek a turbók."Akkor most, hogy is van ez a twin-turbo / biturbo dolog? Mert szerintem a V-motoroknál mindkét hengersor turboja egyszerre dolgozik és ezek valóban biturbo motorok. De akkor miért biturbo a feltöltőkkel lépcsőzetes ütemben operáló diesel (ha a supra-k, skyline-ok mind twin-turbok)?
Ádám
Kedves Ádám!
Jogos az észrevétel, javítjuk.
A kérdésre: valóban, a V-motoroknál szokták külön turbók tölteni az egyes hengersorokat, de az X6 esetében a soros, hathengeres motornál is így jártak el, azaz egy-egy feltöltő három hengert lát el. Ez a twin=ikerturbó. Ugyanez a konfiguráció fordult elő a soros Skyline és Supra motoroknál, de a Volvo S80 T6 motorja is ilyen volt. Van egyébként négyesiker-turbó is, a Bugatti Veyronban.
Mi szeretnénk azt hinni, hogy a biturbó a helyes szóhasználat arra a feltöltési módra, amikor mindkét feltöltő az összes hengert tölti. Ez lenne ugyebár a kétlépcsős feltöltés, amikoris egy kisebb feltöltő kis fordulatszámon, egy nagy pedig magas fordulaton dolgozik: ez fordul elő a már ismert _35d jelű BMW-knél, de a 123d kétliteres dízele is ilyen feltöltést kapott.
Azonban van egy kis gond. Sajnos a nemzetközi szóhasználatban is keverednek a fogalmak, tehát Amerikában szívesen hívják twin turbónak mindkét rendszert. Ha műszakilag meg akarják különböztetni a kettőt, az egyiket paralel (azaz párhuzamos) twin turbónak nevezik; amit mi biturbóként említünk, ők simán hívják szekvenciális twin turbónak.
Remélem, végre sikerült teljesen összekeverni benned a fogalmakat.
Üdv
Pt