A Segway egy állatság

2008.09.15. 14:08

Feladó: Z

Küldve: 2008. 09. 12., P 21:36

Címzett: Rácz Tamás

Tárgy: segwayi2

A segwayes lelkendezést olvasva kicsit elgondolkodtam, hogy acéldarabokból és két kerékből készül -e még gyors, rövidtávú helyváltoztatásra alkalmas eszköz, amivel el lehet menni bevásárolni, de még sörözni is, könnyen elsajátítható a kezelése és nem pöfög bele az ember földanyánk arcába a használata közben. Sőt szinte mindenkinek elérhető és megfizethető. Létezik. Kerékpárnak hívják.

Rácz kollégának meg üzenem, hogy legalább a kislánya képét ne használja arra, hogy Segway importőrének seggét nyalja...

Z

Arra a seggnyalás részre gondol, amikor azt írom, hogy Amerikában a Segway felébe kerül a magyar árnak? Vagy melyikre pontosan?

Üdv:

RT
TC

From: Z

Sent: Monday, September 15, 2008 1:35 AM

To: Rácz Tamás

Subject: Re: segwayi2

Üdv Tamás,

Remélem nem bánod, ha tegezlek (biztosan idősebb vagy valamivel, de emailben szerencsére nehéz az udvariaskodás...): nagyon régen olvasok Totalcart és noha alapvetően az autóscikkek miatt járok vissza, de nagyon szívesen megnézem a kissé "offtopic" cikkeket, a vélemény rovatot, a nem-autó érdekességeket is. Reméltem, hogy a cikkben lesz valami józan legyintésféle, hogy elvannak az amerikai srácok, ha játszanak. (Vagy persze lehetett volna egy rosszalló szemösszehúzás is, hogy mi ez a használhatatlan szar.) Ehelyett rémségesen reklámízű volt az egész. Két mondat verte ki különösen a biztosítékot, az egyik: " (...) a Segway-jel a belvárosi szívás élvezetes kirándulássá válhatna. És nem pufognék annyit bele Földanyánk arcába.", a másik: " (...) hasznos közlekedési eszköz bizonyos célfeladatok ellátására, és visszaadta a hitem, hogy talán mégsem veszett ki még a találékonyság az emberiségből."

Kaliforniában jártam tavaly, ott láttam és használtam először Segwayt. Bevallom, elsőre nekem is tetszett, azt hittem valami kínai import játék, de amikor megmondták az árát, azt hittem viccel a tulajdonos: ennyiért (5000-6000 USD) ugyanis Kaliforniában is lehet kapni egy 7-8 éves, átlagos állapotú japán autót, négy kerékkel, csomagtérrel és öt üléssel. Aztán kicsit elgondolkodtam, hogy mi is ez a cucc.

A válasz rém egyszerű: a Segway egy hülye játék, hiszen közúton túlságosan lassú, ha az ember lavírozik, akkor veszélynek teszi ki magát. Járdán abszolúte balesetveszélyes, nem is értem hogyan voltak képesek a szabadon futó kerékről lefelejteni a hajtástól független vészféket? (Egyetértek azokkal a hatóságokkal, ahol betiltották.) Ahogyan a cikk is említi, meglehetősen nehéz és teljes sebességnél csúnya sérülést lehet vele okozni. Állni kell rajta, időjárástól nem véd, az utasán kívül bárkinek illetve bárminek a szállítására alkalmatlan. Nincs rajta semmilyen jelzőfény sem, illetve ilyesmit csak felárért lehet rá kapni. Tárolni és parkolni vele nem egyszerű, ha egyszer nem vihető fel / be oda ahová az ember megy (nem probálnám meg mondjuk a segwayes belépést egy bankfiókba, vagy nem szívesen lépcsőznék vele egy lift nélküli bérházban). Ezekkel szemben áll az az előny, hogy vicces dolog irányítani, megtanulható a vezetése és árammal megy, amiből nem fogyaszt nagyon sokat (a fórumokon fél kilowattra becsülik a fogyasztását egy 12 órás töltési ciklusban lemerült körüli állapotból - ez durván a kétszerese a hivatalos adatnak, de még mindig elég jó).

Minek a kiváltására alkalmas? Rövid, néhány száz méteres, legfeljebb 6 kilóméteres utak, amiket nem forgalmas helyen akarsz megtenni (bevásárlás, sörözés, ugye...). Hogyan szokás ezeket leküzdeni? Gyalogosan, tömegközlekedéssel, bringával. A Segway árammal megy, aminek a nagy része a mai napig fosszilis anyagok égetéséből keletkezik, egy teljes töltéssel megeszik 6000 Wh áramot, ami annyi, mint amit két teljes dobos, 40 fokos mosás használ el. És a használata közben gyakorlatilag nem mozogsz. Tehát sikerült megtalálni a 6000 eurós (vagy dolláros, tökmindegy) választ arra a kérdésre, hogy hogyan ne mozogjunk még egy nagyon kicsit se naponta.

De ne érje szó a ház elejét, nézzük a cikkben említett utat, az Árpád úti irodaházból, a Visegrádi utca 10-be! A cikkben szereplő Google maps kivágás szerint Segway-el mentél végig a Váci úton. Ha nem számolom a Váci út - Szabadság park - Árpád út kereszteződésében lévő átkelést, akkor is legalább három helyen kell aluljárózni (Árpád híd, Dózsa György út, Lehel tér) - illetve négyszer ha az út menetirány szerinti bal oldalán mész (akkor a Lehel térnél kétszer)). Itt tehát vagy szenvedsz és aluljárózol vagy kockáztatod, hogy a kereszteződésben elütnek. Én Dublinba való kiköltözésemig világ életemben az Újlipótvárosban laktam, egy nagyon hasonló utat (Nővér u. 15-17, Németh László Gimi - Hegedűs Gyula u. 8.) megtettem nyolc éven át szinte naponta. Lássuk milyen alternatívák vannak:

1. Kerékpár Hogy szabályosak (és épek) maradjunk, nem kerékpározunk végig egy olyan egyszámjegyű főúton, amilyen a Váci út. Szerencsére az út majdnem egészét lefedi egy bringaút, ami nem a legjobban karbantartott ugyan, de a Váci úti nyomornál lényegesen kellemesebb.

Link itt

Ez a Váci út - Csavargyár utca - Cserhalom utca - Népfürdő utca - Újpesti rakpart - Felső rakpart útvonalat követi (az út kellemesebbik fele a Duna mellett visz, ami külön kis plusz élmény), erről letérve a Radnóti Miklós utcán és a Visegrádi utcán kell bringázni. Ez kicsit hosszabb, 7.4 kilométer, amit egy gyakorlatlan bringázó is könnyedén teljesíthet körülbelül félóra alatt. Lekötésekkel együtt ez talán 35 perc.

2. Metró Ha esik az eső, vagy szimplán csak fáradt az ember, erre az útra pont adott egy meglehetősen jól működő metróvonal. Az Árpád út 51. kb. 200 méterre található az Újpest-központ metrómegállótól. Ezt mindennel együtt is 2-3 perc alatt le lehet sétálni. Ha nem csúcsidőt veszünk és a fránya metró épp az orrunk előtt ment el, akkor 4 percet kell rá várni és már suhan is velünk a Nyugati pályaudvar irányába. Az utazás 11 perc, ahonnan az aluljárót a megfelelő irányba (3 mozgólépcsős, Katona József utcai kijárat) elhagyva újabb 3 percnyi séta következik. És útközben lehet Dosztojevszkijt vagy Füles magazint olvasni. Mindösszesen 21 perc.

3. Autó Kora délután van, a Váci út és a Lehel út már rég beállt, a metróban ellenszenves alakok tömege és bringa sincs kéznél? Nincs más hátra, mint autózni a kijelölt célig. Meg lehet próbálni a Váci utat persze, de tény, hogy a délutáni órákban könnyen eltölthet az ember rádióhallgatással egy kellemes 20 percet, amíg elvergődik a Lehel tértől a Nyugatiig. A magyaros finessz jegyében tehát útvonalat kell tervezni. A szűk keresztmetszeteket a vasút és a Róbert Károly körút jelentik. Nincs más hátra, mint alternatívákat nézni a mapson - én helyi srácként ezt az utat javasolnám:

Ez némileg hosszabb ugyan, mint a klasszikus megoldás, de elkerüli a legrosszabb poklokat. Persze ottvan még a parkolás, de Radnóti Miklós utca, Csanádi utca magasságában ez már nem szokott gondot okozni. (Csak legyen nálad apró, ugye.)

Hadd válaszoljak még arra, hogy a Segway egy korszakalkotó ötlet lenne. Szerintem egy ismert elemekből álló találmány korszakalkotó mivolta azon mérhető, hogy ki tud -e elégíteni egy létező, valós igényt vagy legalább képes -e ilyet teremteni? Ha a közlekedést vesszük akkor úgy fest, hogy a Segway egy nem létező kérdésre (mondjuk az 1 és 6 kilométer közötti, túlzott emelkedőt és lépcsőszerű akadályt nem tartalmazó utak leküzdésére) adott nem túl erős válasz. Nincs más hátra tehát, mivel a termék nem tud olyat nyújtani, amiért sokan és nagyon akarnák, ezért mítoszt, de legalábbis egyfajta coolságot kell kreálni köré.

Én úgy éreztem, hogy a Totalcar itt kritika nélkül kiszolgálta ezt az igényt: megkaptátok a cuccot az importőrtől, mindenki elszórakozott vele, lett belőle egy vicces cikk, ami azt sugallja, hogy ez nagyon laza termék, a jövő friss fuvallata (lehet, hogy mire a lányod felnő, már mindenki ilyet használ stb...), modern, környezetkímélő és ha valaki hozzájut, annak megváltozik az élete. Semmivel se hasonlítod össze, nem teszed fel a kérdést, hogy valójában mire való, kinek jó? Az árral kapcsolatban pedig elkerülöd kimondani, hogy ez egy pofátlanul túlárazott termék, amelynek a magyarországi beszerzési áráért lehet venni:

1. kb. negyven megbízható, új bringát

2. több mint 17 évnyi havibérletet (mai áron)

3. egy közepes méretű, 7-8 éves családi autót és 2000 liter benzint / gázolajat

Ezek miatt tűnt úgy nekem, hogy - mivel a függetlenségetek felől továbbra sincs kétségem - ha nem is bújtatott reklámot, de legalábbis egy nagyon egyoldalú véleményt nyom le a Totalcar a torkomon, ami korábban nem nagyon fordult elő. És ezért írtam azt, hogy az importőr seggét nyalod (tudom, hogy ez írásban nagyobbat üt, megsérteni nem akartalak vele, vedd úgy, hogy sörözés közben hangzott el).

Remélem nincs harag, ha találok egy Segwayt itt Dublinban, szétfotózom, megírom az ellencikket és elküldöm!

Addig is béke:
Z

Sok dologban igazad van, sok dologban viszont vitatkoznék.

– a biciklire nem tudsz úgy felülni öltönyben, pláne esőben egy pár kilométeres útra, hogy ne nézz ki szarul, ne legyél büdös utána.

– a Segway-jel sokkal egyszerűbb bemeni egy épületbe, be a liftbe, végig a folyosón, mint ugyanez bicajjal.

– segway-jel ugyanúgy nem aluljáróztam, hanem a lámpaváltási szünetekben osontam át, mint biciklivel szoktam

 

Viszont tényleg drága.

Üdv:

RT
TC

Az oldalról ajánljuk

Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
  • Hírek

Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)

Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!

április 8., 09:42
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

7 órája
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
  • Hírek

Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot

Várnak, helyzetet értékelnek.

április 8., 09:23
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
  • Hírek

Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik

A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.

április 8., 11:13
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
  • Hírek

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított

Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.

április 8., 13:31
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
  • Hírek

2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján

Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.

április 8., 12:38
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
  • Hírek

Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!

A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.

április 8., 08:29
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
  • Hírek

Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!

A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.

április 7., 11:07
Bérelt helye van a konditerem előtt
  • Tesztek

Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1

Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.

április 8., 06:02
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
  • Hírek

Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is

Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.

április 7., 17:46
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
  • Hírek

Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5

A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.

április 7., 09:54
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
  • Hírek

Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!

Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.

április 8., 14:31
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
  • Hírek

India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja

Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.

április 8., 15:37
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
  • Hírek

Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája

A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.

április 7., 06:12
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
  • Hírek

Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában

Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.

április 7., 13:09
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
  • Hírek

F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?

A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!

április 7., 17:07
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
  • Hírek

Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját

A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.

április 7., 14:15
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
  • Hírek

Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert

Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.

április 7., 15:44
Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.
  • Tesztek

Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.

április 8., 14:54
Pappas Auto 2025 Hunyadi út
  • Magazin

Pappas Auto 2025 Hunyadi út

április 8., 13:52
Bemutató: Audi A6 Avant
  • Tesztek

Bemutató: Audi A6 Avant

április 7., 12:44
Ford Ranger Super Duty - 2026.
  • Hírek

Ford Ranger Super Duty - 2026.

április 7., 14:01
Kigyulladt villanyautó Kajászón
  • Hírek

Kigyulladt villanyautó Kajászón

április 7., 15:00
Garage 54 Lada XXL
  • Hírek

Garage 54 Lada XXL

április 7., 12:12
F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj
  • Hírek

F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj

április 7., 15:28