Feladó: JBG
Küldve: 2008. október 31. 9:07
Címzett: Papp Tibor
Tárgy: dsg
Kedves Tibor!
Nagy érdeklődéssel olvastam a dupla kuplungos cikked, ugyanis én is automatát hajtok és nagyon érdekelnek az újdonságok ebben a témakörben. Két kérdés azonban felmerült bennem a cikk olvasása után.
1) Tényleg elég a motornak a fordulatszám megváltoztatására az a pár századmásodperc, ami alatt nyit az egyik kuplung és zár a másik? Vagy a kuplung csúszása miatt nem ennyi idő alatt változik a fordulatszám? Ekkor viszont nem számít, hogy pár századmásodperc vagy tizedmásodperc a váltás, nemde?
2) Nem jelent nagy hátrányt a dupla kuplungos váltóknál, hogy például 6. fokozatban szinte alapjáraton történő gurulásnál egy padlógázt nyomva meg szeretnék előzni egy teherautót az országúton, neki meg egyesével kell visszakapcsolgatni 3-4 fokozatot?
Elnézést a kérdésekért, hiszen ha vezettem volna ilyen váltóval szerelt autót, akkor biztos nem kérdeztem volna ezeket, de sajnos még nem adódott rá alkalmam.
Üdvözlettel, JBG
Kedves JBG!
Elnézést, sok emailt kapok, ezek kissé maga alá temették a kérdésedet.
Már többször kerestem, mert mindenképp akartam válaszolni, de csak most találtam meg.
1) Igen. egyrészt a DSG-kben több sűrű osztású fokozat van, tehát egy váltás nem ejt sokat a fordulatszámon. Másrészt a motorvezérlés "tudja", hogy mi következik, ezért jól kezeli a gázt - sok emberrel ellentétben.
Harmadrészt: amikor a következő fokozat váltásakor a váltó ráengedi a másik kuplungot, a motor erőteljesen fékeződik. A rángatást a nagyobb forgó tömegekkel bíró dízeleknél elnyeli a két tömegű lendkerék. A gyakorlatban csak annyit érezni a váltásból, hogy leesik a fordulat és halkul a motor.
2, Igen is, meg nem is. Vannak szituációk, hogy van kis hatásszünet a gázadásnál, de szerintem még mindig gyorsabb az embernél. Ha valaki elég határozottan nyomja a gázt, és a váltónak párosból páratlan (vagy fordítva) fokozatot kell kapcsolnia (vagyis olyat, amit a másik kuplung kezel) akkor gyorsabb a visszagangolás. Amúgy pedig remek kis gázfröccsöt ad a motorelektronika, ami szintén gyorsítja a folyamatot.
Egyébként a hagyományos automatának is végig kell kapcsolnia a fokozatokat, kivéve a mai, legmodernebb Ravigneau-típusú bolygóműveseket, mert azok tudnak kettesével visszagangolni. (pl az új hat, hét és nyolcfokozatú Merci és Lexus váltók, stb.)
Remélem, érthető voltam, ha nem, kérdezz bátran. Csak idő kérdése, és válaszolok...
Üdv: Pt