Ha nem tud dönteni, matekoljon!

2009.01.20. 17:20

Tárgy: tanács kérés
Dátum: Mon, 19 Jan 2009 21:49
Feladó: István
Címzett: Papp Tibor


Tisztelt Papp Tibor!
 
Segítségét szeretném kérni "sajnos" autóvásárlás előtt állok, mivel egy 19 éves Renault 1,9 D Chamade rendelkezem ami nem lenne baj de egy pár éve átment pénznyelőbe, most megint szerelőnél van adagolóprobléma miatt... már betelt a pohár. Nem vagyok vmi jó döntéshozó, már régóta szemezgetek az Daci logan mcv-vel, nem tudom miért , de újabb LOGAN 1,5 DCi 85 LE MCV 7 szem, tetszett a nagy helykínálata, mivel faun élek gyakrabban előfordul, gyakran kell földutakon használnom az autót. Ezért gondoltam, hogy ez a praktikusabb számomra, de jöttek lebeszélő "jó barátok", francia 1,5 dci gyakrabban elromlanak porlasztócsúcsok erről olvastam a népítéletben "Dacia Thalia Renault" javításuk nem lehetséges csak cseréjük ami igen húzós. Átrozsdásodási garancia csak hat év??? nem tudom. Nézegettem az új Thaliat, tettszik szép is de kevesebb a garancia mint a Daciara időben és km-ben is. Jelenleg a Kia CEE'D SW 1.4 5DR L COOL 3 199 000 ft ami elérhető számomra igaz ez 1,4 benzines ...
Most jelenleg ott tartok, hogy inkább nem is vennék autót,de kénytelen leszek....
Tanácsát előre is megköszönve: egy tanácstalan ember.

 

Kedves István!

Nehéz kérdést tett fel. Ilyenkor nekünk meg kell tippelnünk, vajon mire fogja használni a kérdező a kocsit. Gondolom, a felsorolt típusok alapján, nem csajozni szeretne az autóval (vagy a "faun élek" egy freudi elírás lenne?), hanem egy szimpla négykerekű, gurulásra képes, praktikus helyváltoztató készüléket keres. Erre a feladatra mindhárom alkalmas.

- egyrészt a Renault egyik legmegbízhatóbb motorja az 1.5 dCi, emellett nagyon takarékos, bár hozzáteszem, ha nem fut sokat, lehet, hogy felesleges dízelbe beruházni. De ezt Ön tudja. Amennyiben azonban nem tud olyan kutat, ahol 100 százalék bizonyossággal jó minőségű a gázolaj, akkor szintén mellőzze a dízelmotort, mert elég egy rossz tankolás, és jön a porlasztócsúcs-mizéria, százezrekért. Ez azonban a Népítéleten 1 darabot jelent a dízel Loganok közül, vagyis elenyésző. Ennyit bármelyik márkánál talál, de ez nem az autó műszaki problémája. Egyébként az úgynevezett prémium ("osztrák hegyvidéki", "magyar törzsfejlődési", "holland győzelembetűs erő", és társaik) gázolajok tankolása, főleg télen, orvosság erre a kérdésre, de ezekkel még kevésbé éri meg a dízelmotor. Továbbá, amennyiben tudomásul veszi, hogy a Logan olyan , mint egy kishaszongépjármű, amibe több ülést szereltek, viszont hasonlóan igénytelen, strapabíró, gyenge szellőzőrendszerű, kicsit lomha, nem élmény a vezetése és itt-ott széndékosan olcsó megoldásokat alkalmaztak benne, akkor nem fog csalódni benne. Átrozsdásodni nem fog, hacsak nem tárolja tengervízben - de a fényezése nem olyan, mint egy Audié. Talán, ha megvárja frissített változatot, annak már egy fokkal gusztusosabb a belseje, legalábbis, ha a Sanderóból (teszt: http://totalcar.hu/tesztek/sandero14/ ) indulunk ki. És nem is volt olyan rossz szaga. Rácz Tamás 17 cikkes sorozatának utolsó darabját pedig ezen a linken találja: http://belsoseg.blog.hu/2008/01/27/loganmcv_17 , és ott megvannak a korábbi cikkek linkjei is.

- a Thaliát nem ismerem személyesen, de autószerűbb, gusztusosabb, mint egy Logan, bár ez sem a presztízsautók mintapéldája. A Thaliák, amelyeket egyébként Törökországban készülnek, egészen megbízhatóak voltak az előző generációból. Erről sem beszélném le, a dci motoral kapcsolatban pedig, mint fent. Szerintem egy Chamade méltó folytatása egy Thalia: lényegében ugyanazt nyújtja, ugyanakkora, viszont kulturáltabb és lényegesen biztonságosabb. Elvégre közel 20 év van a két típus között. Cikk itt: http://totalcar.hu/tesztek/thalsand/

- a C'EED bizony az 1,4-es benzinmotorral koránt sem olyan takarékos, mint a két dízel. De egy egészen jó autó, a háromból messze a legjobb. Én ezt venném, de lehet, hogy túlzottan elvárosiasodtam, viszont arra, amire önnek kell, a Logan vagy a Thalia lehet a jobb választás, például jár horgászni/telekre, satöbbi, rossz földutakon. A C'EED-et akkor venném, ha rendszeresen hosszú utakra mennék, mert ennek a legnívósabb az utastere, legjobbak az ülései. Vegye számításba azt is, hogy a hétéves garancia hét év márkaszerviz-látogatást jelent, minden egyes olajcserénél, vagyis amikor a loganos már pár éve a sarki maszekhoz viszi a kocsiját, Ön még drága olajat, olajszűrőt és munkadíjat fizet meg, magunk közt szólva, teljesen feleslegesen. Teszt: http://totalcar.hu/tesztek/ceedsw16crd/ és http://totalcar.hu/tesztek/ceed16crdi/ - nem tudom, miért, de nálunk csak dízelek jártak.

Ha viszont most azt várja itt a végén, hogy vidáman ideírom "tudja mit? vegyen Thaliát!" - nos, akkor csalódást kell okoznom. Döntenie Önnek kell. Vagyis ott vagyunk, ahol kiindultunk, mivel nem én fogom jövedelmem jelentős részét beleönteni egy autóba.

Van azonban még egy csapda, ahol viszont eldőlhet a kérdés. Menjen el a kereskedésekbe, üljön be az autókba, kérjen pontos(!!!) finanszírozási ajánlatot, adja hozzá a Casco és a kötelező biztosítás díját. Így látni fogja, mibe kerül ez havonta. Saccolja meg azt is, hogy mennyit költ majd havonta üzemanyagra, mondjuk a dízeleknél 5,5, a benzinesnél 7 literrel kalkulálva.
Aztán nézze meg, mennyi a különbség havi szinten a költségekben. Ha ezer forint.. az évi 12 ezer. Havi kétezer ..az évi 24 ezer. Ha háromezer, akkor évi 36 ezer. És mondjuk ha öt éves futamidővel kalkulálva, évi 36 ezer forintjával, az már a végén 180 ezer forint! Szóval a havi szinten elaprózódó különbségek a végére hatalmasak lehetnek. Figyeljen arra is, hogy milyen méretű kerekek vannak a kocsin, és nézze meg, mennyibe kerül egy új gumi. Továbbá, derítse ki, hogy milyen gyakran kell a kötelező szervizekre hordani az autót, és azok mennyibe kerülnek. Aztán húzzon egy vonalat, és adja össze az egészet! És vegye meg azt a kocsit, amelyik alatt a legkisebb szám szerepel. És a válságos időkre gondolva kalkuláljon úgy, hogy a jövedelme akár 20-30 százalékos törlesztőrészlet-emelkedés esetén is elég legyen, ha véletlenül(?) leértékelődne a forint.

Hát ennyit tudtam segíteni, remélem, ez elég.
Üdvözlettel:
Papp Tibor