Sima dízel kontra SDi
Tárgy: sima dizel kontra sdi
Dátum: Sun, 8 Mar 2009 12:12
Feladó: N. Attila
Címzett: Papp Tibor
Tisztelt Papp Tibor úr!
Ezt a levelet az "RSVPTC" rovatba szerettem volna küldeni, de mivel nem vagyok az internetezés nagy szakertője csak ebbe a formába jött össze, ezért szíves elnézését kérem. Jelenleg egy VW Polo 1.0 (AUC) 6n2 autóval rendelkezem, ami sajnos a csalódásomra elég sokat fogyaszt: naponta megtett 5km oda, 5km vissza út alatt kb. 8-10 villanyrendőr kivárásával elfogyasztja a 8,8-9 liter üzemanyagot is, ez a fogyasztás hosszúba kb 4,8-5 liter (ebből gondolom hogy a motornak semmi baja). Szeretnék vásárolni egy szintén VW Polo-t de dízelt. Két kérdésem lenne:
1. Mi az oka ennek a szélsőséges városi fogyasztásnak, a városon belüli szinte kétszerese a városon kívüli fogyasztásnak?
2. Anyagi megfontolásból egy 6n1 Polo-ra gondoltam, nem akarok tdi-t, a sima örveny kamrás dízel és az sdi dízel közül melyik fajta az előnyösebb: fogyasztás, tartósság, fenntartási költségek szempontjából? Kérem mondja el az előnyeiket és a hátrányaikat.
Előre is köszönöm a válaszát: N. Attila
Kedves Attila,
így is megkaptam.
Sajnos az Ön Polójában nem a legmodernebb, nyolcszelepes motor van, amit súlyosbít, hogy rövid utakon használja. Azonban, még mielőtt lelöki az első szakadékba, nézesse meg. Legalább a termosztátot/alapjárati rendszert, mert mindenképp túlzás ez a fogyasztás. Esetleg érdemesebb lenne a típushoz ajánlott motorolajok közül valami "hígabbat" használni, ha nem túl kopott. Persze, a bemelegedési fázisban minden autó többet fogyaszt, de ezt semmi sem indokolja. Az egyetlen elfogadható ok az, hogy az említett lámpáknál rengeteget ácsorog, hisz ilyenkor csak a benzin fogy, a kilométer meg nem nő, tehát 100 km-re vetítve extrém magas érték jön ki.
Már csak azért is javaslom a ránézetést, mert vegye bármelyik dízelt, azok valószínűleg biztosan nem tudnak bemelegedni az első pár kilométeren. Különösen igaz ez az extrém takarékos=kevés hulladékhőt termelő SDi-re. Az SDi-t én nem javasolnám komfort szempontjából sem: melegen is hangos és vibrál, a normál turbódízel legalább akkor elviselhető, ha már bemelegedett. A közvetlen befecskendezés előnye, hogy tényleg nagyon kicsi a fogyasztása, viszont a Polo méretéhez kicsit nagy a motor, ami nem azt jelenti, hogy túl erős (sőt), ellenben a vibrációi jobban meg tudják rázni a bódét.
Ha tehát a benzines Polót mindenáron le szeretné cserélni, én nem a dízeleket választanám, hanem vennék egy japán autót kis, könnyűfém benzines motorral (Yaris I, Micra K11 - csakazértis ideírom, bár elfogult vagyok vele, Mitsu Colt, Honda Logo - ez elég ritka, esetleg Jazz) - netán egy 16 szelepes, 1,2-es Clio II-t. Ezek nagyon gyorsan bemelegszenek, és takarékosak. Ha viszont ragaszkodik a dízel Polóhoz, akkor inkább válassza a normál dízelt, mert bár egy hangyányival többet eszik, ezzel nem tűnik megváltásnak az a pillanat, amikor végre leállíthatja. Ha nem szempont, hogy Polo legyen, van egy titkos tippem: egy megkímélt Citroen Saxo 1.5d. Kisebb motor, gyorsabb melegedés, kisebb vibráció, nagyon kis fogyasztás. Megér egy próbát.
Üdvözlettel:
Papp Tibor