Nagy BMW-t kis motorral

2009.03.31. 12:49

Feladó: Molnar Botond

Dátum: 2009. március 30. 19:50

Tárgy: Re: BMW 518 Automatic

Címzett: Winkler Róbert

Tisztelt Winkler!

Igen neztem a nepiteletet termesztesen hiszen tobb mind 4 eve vagyok rendszeres olvasoja es nezoje a totalkar totalbike oldalnak!azert irtam az e mailt mert sem ott sem mashol kielegito informaciot nem talatam az 518 az plusz automata tipusrol!a nepiteletbenn 2 darab 518 E34 itelet van de egyik sem automata es eleg szukszavuak!mint irtam eloszor az R.S.V.P.T.C re szerettem volna kuldeni a linket csak nem talatam meg a modjad,ugyanis abban biztam h majd az ott komentelok es a kerdesemre valaszt ado kolegad vagy akar te bovebb informacioval udtok ellatni AZ 518 E34es modellel kapcsolatban elsosorban az erdekel amint irtam elso levelemben is h menyire megbizhato ez a motor ezzel a valtoval mik az elonyei hatranyai ajanlott e nekem mind elso auto stb stb, remelem ezuttal kielegito valaszt kapok kerdesemre es nem zavartalak vagy tartotalak fel tulsagosan a munkadban!megeyszer valaszodat elore is koszonom es varom turelmetlenul,vagy itt vay az R.S.V.P.T.C N!


Kedves Botond!

Én szeretem a BMW-t. Talán ez meglepő, de így van. Jaj, nem, pontosítanék: szeretem a soros, hathengeres BMW-t. Ez annyira nem fontos információ, de megadja a beszélgetés alaphangját. Szerencséje is, meg nem is, hogy levele végül az én e-mail fiókomban landolt, így talán sikerül Önt lebeszélnem arról, hogy hibás döntést hozzon.
„115ps auf 1,5 Tonnen sind wirklich, wirklich zu wenig” - talán ez a szemelvény az e34.de-ről jellemzi leginkább ezt a kombinációt, ráadásul ez esetben még kéziváltóról van szó.
A 113 lóerős vezérműszíjas M40, valamint a 115 lóerős, vezérműláncos M43 egyértelműen a hiper-spórolósoknak készült (nem illik fillérbaszókat emlegetni), előbbinél fokozott figyelmet kell szentelni a vezérműtengely kopásának. A vezérműszíj időszaki cseréjét sem szabad elhanyagolni.
Az M43 strapabíróbb, jobb konstrukció, immáron görgős szelephimbákkal, amelyekkel kiküszöbölték az M40 veztengelyének jelentős kopását. Kellő törődéssel 250 000 kilométert gond nélkül elfut.
De egy 1796 köbcentiméteres, másfél tonnás, négyhengeres ötös még így is nagyon-nagyon sovány. Automataváltóval pedig szürreálisabb, mint Salvador Dalí derékig kígyóbőrben egy égő zsiráfon zongorázva. Baráti jótanácsomat fogadja meg és tegyen le róla. A 10,9-es városi fogyasztás persze elérhető vele, feltéve ha a világegyetem fix pontjához rögzítjük és várunk, amíg a földgolyó körbeforog alattunk. Ugyanis zabál, aránytalanul sokat fogyaszt mondjuk egy 520i 24V-hez képest, ami a tényleges 5er belépőmotor. És akkor még ott az automata, ami szintén rátesz egy lapáttal. A kétliteres, 150 lóerős M50 már másik ugyanabba a biztosítási kategóriába tartozik, de legalább  elfogadható dinamikával ruházza fel az E34-et, tán még némi erőtartaléka is van. Az 518i-t jobbról előzi a sóderes Kamaz.

A kellő törődést a hazai E34-ek 98 százaléka nem kapta/kapja meg. Hiába volt a kései 80-as, korai 90-es évek egyik legjobb (ha nem a legjobb) középkategóriás limuzinja, azért ez sem Lenin-mauzóleum, hogy az örökkévalóságig tartson. Alkatrész-utánpótlás terén ugyan jól áll, de kevesen szánják rá magukat arra, hogy tisztességesen javítsák, karbantartsák autójukat, burjánzik a kókány, a motor cserebere, tán még bontott kompresszió is kapható hozzá. Az E34 újkorában sem volt olcsó, ezt érdemes szem előtt tartani, most sem az, bár az alkatrészárak korántsem horrorisztikusak. Hazai, jó állapotú, nem körbetört, ritka, mint a lila pettyes fehér holló.

Az ötsebességes 5HP18 ZF automataváltóról igazán rosszat még nem hallottam (a négysebességes GM Opel THM-R1-et jellemzően csak „fos”-ként emlegetik a német fórumon). A rémhíreket jellemzően a nemtörődöm tulajok terjesztik. Meg kell adni neki azt, ami elő van írva: olajszűrőt, minimum Dextron III-as olajat (az Esso ATF LT 71141, 20 literes kiszerelésben kapható, 50-60 ezer forintért, ez a gyártó által előírt).

Hosszúra sikeredett, összegezném: első autónak semmiképpen sem ajánlom az automata 518i-t. Ha mindenáron E34-et akar, akkor a 24 szelepes 520i legyen a kiindulási pont. Nyögve-nyelve bevállalható az 518i, de az óriási csalódás a levegőben lóg. Nem megy, ellenben fogyaszt, és a 4 hengerrel olyan, mint King Crimson egy színpadon Pákóval. Ha nagy, lassú és kényelmes autó kell, akkor a 124 200D Automatik az Ön autója, jó sok hangoskönyvvel a fedélzetén.
Ha 1.8-as öreg BMW, akkor E30, de ne feledje az aranyszabályt, ami öreg BMW-nél fokozottan érvényes: kétszer annyi zseton legyen zsebben, mint amennyibe az autó kerül.

Üdvözlettel:
Vályi István