Tárgy: Van erre tíz millád?
Feladó: Stekl László
Dátum: 2009. december 10. 15:57
Címzett: papp.tibor@mail.totalcar.hu
A Lancia Delta tesztje után levelet kaptam a Fiat Autó Magyarország ügyvezető igazgatójától; továbbá a cikkemet, az inkriminált részeknél kiegészítve a Fiat Autó Magyarország véleményével.
Következzék először az ügyvezetői levél:
Tisztelt Papp Úr !
Mindenek előtt, ezúton szeretnénk megköszönni, hogy a totalcar.hu-n megjelentették a Lancia Delta 1.9 Jtdm Twinturbo Platino-ról szóló írásukat. Fontos ez számunkra azért is, mert a Lancia Delta modell hazai sikere jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy az idei évben a több, mint 60%-os autópiaci visszaesés ellenére a Lancia márka piaci részesedését a háromszorosára tudtuk növelni Magyarországon.
Természetesen megértjük, hogy az egyes modellek tesztelése során nem jut elegendő idő a használati útmutató és a tesztelt gépkocsi teljes körű megismerésére, ezért amennyiben a jövőben megtisztelik cégünket azzal, hogy az általunk forgalmazott valamely márkát tesztelik, a sajtókapcsolatokért felelős kolléganőnk készséggel áll az Önök rendelkezésére, hogy a teszt során felmerülő esetleges kérdéseket megválaszolja illetve segítse Önt vagy munkatársait az adott modell megfelelő megismerésében.
Egyúttal engedje meg, hogy a legutóbb megjelent cikkel kapcsolatban néhány kiegészítéssel éljünk, ezzel is hozzásegítve Önt -és amennyiben ezen kiegészítéseket médiumukban megjelentetik, akkor olvasóikat is- a tesztelt, Lancia Delta 1.9 Jtdm Twinturbo Platino modell szolgáltatásainak jobb megismeréséhez.
A további sikeres együttműködésben bízva és remélve, hogy az általunk forgalmazott modelleket a jövőben is viszontláthatjuk médiájukban,
Tisztelettel:
Stekl László
ügyvezető igazgató
Tisztelt Stekl Úr!
Ehhez nem szeretnék sok kommentárt fűzni, csak annyit, hogy a sajtókapcsolatokért felelős kolléganőjük mindig segítőkész. Az eladási sikerek magukért beszélnek, most jött meg a statisztika, amely szerint Önök szeptemberig 139 Lanciát adtak el, szemben a tavalyi 128-cal. Bár ez számszakilag nem nagy különbség (11 autó), manapság a legtöbb márka a felét, vagy kevesebbet értékesít a 2008-ashoz képest. És ebben biztos szerepet játszik, hogy a korábbi kettő modelljük (Ypsilon, Musa) mellé harmadikként megérkezett a Delta.
E ponton szeretném megdicsérni a Fiat Autó Magyarországot, hogy – sok más képviselettel ellentétben – a használati útmutatót is odaadják a tesztautókkal. Sajnos, ez hátrányos helyzetbe hozza őket az olyanokkal szemben, akik a „hülye újságíró úgyis csak elhagyná” felkiáltással eleve kiveszik a tesztautóból. Hisz amazoknál eleve nem derül ki, hogy esetleg hiányos, hibás vagy érthetetlen a leírás.
Bevallom, nemrégiben élcelődtem a Lexus RX 450h kb. 1500-2000 oldalnyi szakirodalmán, de az a helyzet, hogy a mai elektronizált autóknál nagy bajban vagyunk néhány új funkció kezelésével, és ilyenkor tényleg elő kell venni a könyveket. A Deltában is ott volt, csak pont az az infó hiányzott belőle, amire kíváncsi voltam. Pech.
Ennyit előzetesen, jöjjenek hát az inkriminált részek (a teljes cikk itt olvasható)!
„Akárhogy is nézzük, a Delta árával az Audi-BMW – Mercedes-Lexus régióiba merészkedik a Lancia, ami merészség egy olyan autóval, ami tulajdonképpen egy megnyújtott Bravo. Ezt ugyan a vevőnek nem kell tudnia, de hát az ember nem vak, jól látja, hogy a forma stimmel, de a műszerfal is egy az egyben a Bravóé. Viszont egészen nívós anyagokkal burkolták.
Fiat Magyarország Kft.:
A versenytársakkal végzett ár összehasonlításánál kiderül, hogy a Lancia Delta 1.9 jtdm 16V Twinturbo Platino felszereltségű változata –mint minden Lancia Delta modell általában- 15-20%-kal alacsonyabb árra pozícionált, mint a hasonló felszereltséggel és motorral rendelkező, Önök által említett konkurensek modelljei.
Pt:
Nem azt állítottam, hogy a Delta ugyanolyan felszereltséggel és teljesítményű motorral ugyanannyiba került, mint az Önök által konkurensnek tartott modellek. Csak azt, hogy ennyiért már más prémium autót is kapni, amelyek vitathatatlanul fejlettebb technikát (váltó, futómű, stb.) és sokadik verziós, letesztelt fedélzeti rendszereket alkalmaznak.
(...)
Csakhogy megint jönnek az embert elbizonytalanító dolgok. Rögtön, amikor először beleültem a Deltába, látom, párásodnak az ablakok. Na, adjunk csak neki! Szélvédő páramentesítés indul!
Aha. A kijelző ugyan azt mutatja, hogy maximumon dolgozik a ventilátor, de egy gramm levegő nem érkezik, legfeljebb menet közben, a menetszél révén.
FIAT Magyarország Kft.:
A hivatkozott képen a ventilátor oszlopdiagramjai közül csak az első aktív, azaz a ventilátor a legalacsonyabb fokozatra van kapcsolva. A gépkocsiban található Kezelési Kézikönyv (Kiadványszám 604.39.494/U) 55. oldala leírja a rendszer működését
”A ventilátor sebesség beállítása. A ‘C' gombok megnyomásával tudjuk növelni vagy csökkenteni a ventilátor sebességét. A 12 sebességi fokozatot a légkondicionáló berendezés kijelzőjén kivilágított függőleges oszlopok száma mutatja:
❍ maximális sebesség = az összes oszlop kivilágítva
❍ minimális sebesség = az első oszlop kivilágítva.
A ventilátor működése csak akkor kapcsolható ki (mindegyik oszlop eltűnik), ha korábban a légkondicionálás hűtőkompresszorát kikapcsoltuk...”.
Az ellenőrző mérés alkalmával a rendszer rendben működött.
Pt
Az utólagos próba eredményességét illetően nem kételkedem, hiszen az esetet követően már nekem is rendeltetésszerűen működött. Egy félreértést el kell oszlatnom, a ventilátorral kapcsolatban. A kép nem akkor készült, amikor az autó a hibát produkálta, tehát a ventilátor nem volt hajlandó fújni, tekintve, hogy az forgalomban történt. A képaláírásban is csak annyi szerepel, hogy a képen látható berendezés egyszer megmakacsolta magát, és nem az, hogy a fotón éppen makacskodik.
Köszönöm az idézeteket a használati útmutatóból. Önök is látják, ha valóban szükséges volt, nem voltam rest elővenni. Remélem, amikor az ügyfelek hasonló, egyszeri, és nehezen reprodukálható hibákkal jelentkeznek a szervizben, akkor felkészültek lesznek. De azt kívánom, hogy ilyen ne forduljon elő. Igaz, a Népítélet szerint aki imádja az olasz autókat, az ilyen hibákat nem érzi súlyosnak. Viszont a más márkától érkező új ügyfeleknek az ilyesmi szokatlan lehet.
Mivel látom a Windows-logót az USB-bemenetnél, gondoltam, leállítom-újraindítom. De, nem, változatlanul nem fúj. Akkor tovább megyek, a következő lámpánál leállítom, bezárom, kinyitom és újraindítom. Nem fúj. Az ablaktörlők közben monszun fokozaton dolgoznak, taktaktak, pedig csak a köd szitál. Ha viszont megmosom az ablakot, nem törli le a vizet. Gondolom, nem húztam a kart eléggé. Húzom hosszabban, több másodpercig, már semmit sem látok, de még mindig nem törli le.
FIAT Magyarország Kft.:
Az ellenőrző mérés alkalmával a rendszer jól működött. Feltételezhető, hogy jelenség tapasztalásakor az ablaktörlő kapcsolója nem '0', hanem az ún. 'Szakaszos lassú' állásban volt. Mivel a jármű rendelkezik esőérzékelővel ezért ebben a fokozatban nem is kell működnie az 'Intelligens mosás' funkciónak mely a hivatkozott Kezelési Kézikönyv 64. oldalán olvasható:
”Ha bekapcsolt esőérzékelő mellett a szélvédőmosót működtetjük egy normál mosási ciklus történik, majd ezután az esőérzékelő visszaáll a normál automatikus üzemmódba.”
Pt
Az elmaradt ablaktörlésekkel kapcsolatban: az ablaktörlő – pont a szeszélyes esőszenzor miatt – ki volt kapcsolva, amikor az ablakmosó folyadékot nem törölte le, bár a szövegben nem írtam körbe a pontos peremfeltételeket. Amikor „szakaszos lassú” fokozaton volt, mindenképp törölt, ha már elég folyadék spriccelődött a szenzorra. Más kérdés, hogy automata módban miért nem törli le rögtön, mint más autóknál, miért kell vakon vezetni másodpercekig? Egyébként ez az eset ugyanazon a baljós szoftverműködésű úton történt, amikor a ventilátoros esemény.
(...)
Soha többé nem csinálta. Aznap este már gond nélkül ment a ventilátora és letörölte az összespriccelt ablakot. Igaz, ami a luxust képviselő elektronikai trükköket illeti, akad még pár fura momentum. Például Nyegleó szerint a navi ismeri Magyarországot, de amikor a címet meg kell adni, az országlista nem tartalmazza hazánkat. Ehhez képest, amikor én beleültem, eleve Magyarországot dobta fel. Pedig tessék elhinni, hogy Nyegleó tudja az ilyesmit kezelni, jobban, mint én.
FIAT Magyarország Kft.:
Az ellenőrző mérés alkalmával megfelelően működött, Magyarországot is tartalmazza a navigáció.
Pt:
A navigáció valóban tartalmazza Magyarországot, a cikkben is ez szerepel, sőt, kollégám is ezt mondta. Gondolom, ez is múló szeszély volt a rendszer részéről.
Szerintem a Lancia esetében a személyes szimpátia dönt, hogy kinek igen, kinek nem. Igaz, a dolgokat olaszul mondta, de átállítottam a nyelvet angolra. Akkor is olaszul mondta.
FIAT Magyarország Kft.:
Valóban csak a kezelő nyelv változik, a szóbeli navigáció továbbra is olasz nyelvű marad. Köszönet a visszajelzésért a TotalCar-nak.
(...)
A Delta legkellemetlenebb tulajdonsága az, hogy a rádió mindig bekapcsol, ha a beindítjuk. Akkor is, ha kikapcsolva hagytuk ott. És ha halk volt, akkor is hangosan. A gonosz készülék lassan indul be, hogy az ember már ment vagy ötven métert, mire a rádió egy diadalordítással magához tér. Sehol nem találtam arra lehetőséget a menütengerben, hogy legalább a bekapcsoláskori hangerőt lejjebb vegyem, persze lehet, hogy van valahol egy harmadik menü, amit mondjuk a pótkerék üregéből lehet kezelni.
FIAT Magyarország Kft.:
Nincs menüpont alapbeállításra. Az ellenőrző méréskor a rádió megfelelő módon, az utoljára beállított hangerővel kapcsolt be.
Pt:
A rádióval szerzett tapasztalatokat összegeztük a kollégákkal, aki szintén megerősítettek engem abban, hogy mindig, fix (ha jól emlékszem) 10-es hangerő-fokozaton indult újra a rádió, akkor is, ha ki volt kapcsolva az autó leállításakor. Az indításkori hangerő állítására olcsóbb rádióknál is szokott lenni lehetőség. Egy ilyen készüléknél szerintem jogos elvárás lenne.
A vezetőt szórakoztató rendszerek listája a 9-10 milliós régióban nagyon gazdag. Többnyire felárért, mert a nyolcmilliós alapárba még a xenon sem fért bele. Azt már tudjuk a Puntóból, hogy a tangabugyi szimbólummal jelölt gomb a szervót hergeli az égbe, imádom is városban, és most itt van sávelhagyás-figyelmeztető. Ez nagyjából nyolcvantól működik, amikor indexelés nélkül átmenne a vonalon az ember, akkor a kormány ellenállása megnő – vagyis ez nem pittyeg, vagy vibrál. Kár, hogy amikor be van kapcsolva, az ikonja állandóan villog a műszerfal kijelzőjén. Este inkább kikapcsolja az ember, annyira zavaró, pedig tényleg hasznos lenne.
FIAT Magyarország Kft.:
A Kezelési Kézikönyv a 100-103 oldalakon leírja a rendszer működését. Ennek értelmében – és az ellenőrző méréskor is – a rendszer hibátlanul működik, mert aktiváláskor a műszerfal ikonja csak abban az esetben hagyja abba a villogást, ha a rendszer működésre kész és valamennyi felsorolt feltétel rendelkezésre áll, ezzel is biztosítva a biztonságos vezetést:
”MŰKÖDÉSI FELTÉTELEK A BEKAPCSOLÁSHOZ:
A bekapcsolás után a rendszer kizárólag az alábbi feltételek
fennállása esetén válik aktívvá:
❍ legalább az egyik kezünket tartsuk a kormánykeréken;
❍ 65 km/h és 180 km/h közötti járműsebességnél;
❍ látható, nem lekopott állapotú, sávot határoló útburkolati
jelek jelenléte mindkét oldalon;
❍ megfelelő látási viszonyok;
❍ egyenes útszakasz vagy nagy sugarú kanyar;
❍ megfelelő látótér (biztonságos követési távolság az előttünk haladó jármű mögött).”
Tehát ha a jármű nem éri el a rendszer működéséhez szükséges feltételeket (pl. a járműsebesség az alsó limit alatti) a műszerfalon az ikon villogni kezd. Ha az úton a felfestés hibás, halvány, stb. és ezért a rendszer kamerája elveszíti az ezekről visszavert jeleket az ikon ismét villogni kezd, hogy értesítse a vezetőt a rendszer átmeneti inaktív állapotáról. Azaz nem hibájáról, mert ebben az esetben hibaüzenet jelenne meg, a rendszer kikapcsol és nem is aktiválható a hiba elhárításáig. Ugyancsak villog az ikon, ha az aktív figyelmeztetés (azaz a kormánykeréken érezhető 3 Nm-es ellennyomaték) ellenére a vezető pl. sávot vált. Átmenetileg szintén villog az ikon, ha a vezető szabályosan, irányjelzőt használva, vált sávot, azaz keresztezi a terelő vonalat. Összefoglalva – és az ellenőrző mérések alkalmával is – megállapítható, hogy a rendszer a specifikációnak megfelelően működik és a biztonságot szem előtt tartva minden olyan helyzetben az ikon villogásával értesíti a vezetőt a rendszer átmenti inaktivitásáról, amikor a fent említett okok valamelyikének volta miatt veszélyhelyzetet eredményezhetne az, ha a vezető számítana a rendszer segítségére. A 65 km/h alsó küszöbsebesség miatt pedig pl. városi közlekedés alkalmával arra is ösztönzi a vezetőt, hogy a funkciót deaktiválja.
Pt:
A sávelhagyás-figyelmeztetés valóban hibátlanul működött, amiatt írtam az alsó sebességhatárra 80 km/órát, mert az ikon villogása talán kicsit késve maradt abba gyorsításkor. Elnézést érte.
Én kissé zavarónak tartok egy ekkora villogó ikont a műszerek között, ehhez hasonlóan irritáló jelzéssel semmilyen más autónál nem találkoztam. Ha egyszer kikapcsolják emiatt, akkor elfelejthetik visszakapcsolni. Ez az én véleményem a rendszerről, lehet, másoknak ez szimpatikus, nekem – és kollégáimnak - nem nyerte el a tetszésünket.
És van parkoló(fél)automata is, ez olyasmi rendszer, mint a Skoda Yetié: hosszirányban megkeresi a parkolóhelyet és beállás közben ő tekeri a kormányt. Kár, hogy nem jöttem rá, hogyan lehet átkapcsolni bal oldali beállásra, sajnos a funkció leírása egy az egyben kimaradt a használati útmutatóból.
FIAT Magyarország Kft.:
Az ún. Magic Parking rendszerre való kiegészítés leírása nem volt a gépkocsiban. Köszönet a TotalCar szerkesztőségének a figyelmeztetésért, a hiány pótlása megtörtént. A kiegészítés elektronikus formátumban elérhető az alábbi webhelyen: http://aftersales.fiat.com/elum/main.aspx?nodeID=100034374&languageID=13&markID=3&modelID=844000000&valID=99&prodID=99. Továbbá valamennyi kezelési útmutató (törvényi előírás kötelezi erre az importőr cégeket) szabadon elérhető a www.fiat.hu oldalról a Műszaki információk menü alatt a ”Kezelési útmutató” linkről. A rendszer alapesetben jobb oldalon keresi a parkolóhelyet. Az irányjelző kar balra kapcsolásakor a lámpák villogásával együtt a parkolóhely keresése is átáll bal oldalira.
Pt
A FIAT azon kevés gyártó és importőr közé tartozik, akik a használati útmutatóikat letölthetővé tették magyar nyelven is, kevés márkánál tartják be ezt a törvényt. Továbbá köszönöm az információt a parkolórendszerről, végre balra is be tudok vele állni. Teljesen logikus a megfejtés, de sosem jöttem volna rá magamtól.
Meggyőződésem, hogy az említett jelenségek mindegyike szoftverfrissítéssel orvosolható. Pár ponton a fejlesztők filozófiájával nem értek egyet – pl. a villogó ikon – de ezt engedjék meg nekem.
Kár, hogy a márkától érkező újdonság ennyire megingatott az apró hibáival, mert alapvetően értékelem a Delta stílusát, formatervezésének színvonalát és a méreteit – annak ellenére, hogy nem tartozom a célközönségébe.
Az utóbbi időben megszoktam, hogy a Fiat-csoport autóinak megbízhatósága javul: kezdődött a Pandával, és folytatódott a Bravóval, amelyekből több példányt is vezettem, és semmilyen hasonlót nem tapasztaltam. A bámulatosan jól összeszerelt, és szintén hibátlan 500-asról nem is beszélve. Ezért volt csalódás a Delta furcsa működése. Biztos emlékeznek még, hogy a korábbi, hibátlanul működő Delta 1.6 JTDm tesztautóval az égvilágon semmi bajunk nem volt. Véleményem szerint ebben az árkategóriában az alapfunkciók működésében nem lenne szabad ilyen problémáknak adódnia, még akkor sem, ha a Delta „15-20%-kal alacsonyabb árra pozícionált, mint a hasonló felszereltséggel és motorral rendelkező, Önök által említett konkurensek modelljei”.
Tisztelettel:
Papp Tibor