Az drága automobiloknak adójárul

2010.01.07. 01:00 Módosítva: 2010.01.07. 05:36

Kedves Totalcar,

Szeretném a segítségeteket kérni a vagyonadóval kapcsolatban. Nekem egy 13 éves Saab 9000-esem van, amit anno 10 évesen 700 000 Ft-ért vettem. Nem hiszem, hogy az elmúlt 3 évben olyan nagyot nőtt volna az értéke, szerintem ha el akarnám adni, nem adnának érte többet 500 000-nél, és lehet, hogy sokat mondtam. A járgány viszont kiállja a vagyonadó próbáját, ugyanis 225 lóerejével a luxusadó kategóriába esik. Abszurd, nem? Ha akkor egy swiftet veszek, akkor csóró melós vagyok, most meg vagyonos. Az a törvényalkotók közül senkit nem érdekelt, hogy esetleg 13 évesen lehet olcsón is erős autót venni.

Hallottam, hogy az alkotmánybíróság foglalkozik a vagyonadó kérdésével. Nem tudnátok segíteni, hogy kicsit megkapargassuk ezt az öreg-de-erős autó témát? Tudom, hogy nem vagyunk sokan, de nagyon zavaró lenne az autó 10%-át évente betolni még pluszba vagyonadó címén.

Nem lehetne Eurotax alapján kivetni, ha már ki kell?

köszi, ha foglalkoztok vele

Gábor

Kedves Gábor,

talán úgy érzed, hogy az „egyes nagy értékű vagyontárgy” személyleírás talán nem passzol az autódra? Sokan így érzik a félmilliós kocsijukkal, és megértem. De nem kell naivnak lenni, ennyi pénzt be akarnak szedni, be fogják szedni. Milyen címen, az mindegy. Ettől függetlenül a névadás nem erőssége a Pénzügyminisztériumnak, az pedig, hogy egyes emberek puszta szeretetből tartanak fent szép, régi, kis értékű, de papíron erős autókat, egyszerűen felfoghatatlan a számukra. A youngtimereket gyakorlatilag halálra ítélték az „az egyes nagy értékű vagyontárgyakat terhelő” adóval.

Ha a véleményemet kérdezed, eleve felháborítónak tartom, hogy az olyan területeken, ahol a teljesítmény szóba kerül, a dízelek és a benzinesek egyforma besorolás alá esnek. Továbbá az is érdekes, hogy amennyiben a járművet nem is használod („hatósági nyilvántartásban nem szereplő személygépkocsi”), csak a szobád dísze, vagy tyúkólként működik, elvileg még akkor is fizetned kellene.

Az pedig abszurd, hogy az úgymond nagy értékű vagyontárgyak adóztatásakor nem veszik figyelembe a tárgy valódi értékét. Igaz, a teljesítményadó avultatása benne van, de ennek semmi köze az autó értékéhez.

Példaként, gyorsan felugrottam az Audi honlapjára, mert ott van egy remek konfigurátor. Konfiguráltam egy A6 Avant 2.0 TDIe-t, picivel 11 millió feletti alapárral. Fél perc alatt felnyomtam az árát villanyüléssel, MMI-vel, navigációval 16 millió forint fölé. Egy ilyen, 136 lóerős autó után egy fillér luxusadót sem kell fizetni. Szétnéztünk a saját adatbázisunkban is, találtunk benne bőven 10 millió feletti, de 170 lóerő alatti kocsit: BMW x3 2.0i, Toyota Avensis D4-D 150 LE Premium, és persze ott a Saab 9-3 2.0t (150LE). Ezek mind adómentesek, szemben a párszázezres értékű, régi nagykocsikkal.

Az is visszatetsző, hogy akkor is meg kell fizetned adót az egész évre, ha január másodikán eladtad – szemben a teljesítményadóval, amit ma már időarányosan fizetsz a helyi önkormányzatnak. Persze, ha gyorsan összehozol egy hármasikreket, akkor maradhat egy régi Saab is a családban, megengedik.

De van remény.

Csupán abban kell bíznod, hogy az Alkotmánybíróság megsemmisíti az egész törvényt, amire jó esély van, hisz elég gyenge lábakon áll. Azért kell csupán drukkolni, hogy ezt még az SZJA-bevallás határideje előtt tegyék meg, különben be kell vallanod a Saabodat.

Ja, és arra is figyelj oda, hogy a gépjárműadót időben fizesd be, mert a államunk néha trükkös: esetedben hivatalosan a luxusadó a gépjárműadó kétszerese, amiből levonható a gépjárműadód. Csakhogy néha trükköznek azzal, hogy ha nem fizetted be időben, akkor nem is vonhatod le. Ennél az adónemnél nem száz százalék, hogy így lesz, de jobb nem kockáztatni, mert akkor már a kocsid értékének 15 százalékát fizeted be adóként.