Előkerült a MAÚT
Megtörtént, amire egy pillanatig sem számítottunk: az ismeretlen, elérhetetlen hivatal használható választ adott a kérdéseinkre.
From: Magyar Útügyi Társaság - Titkárság
Date: 2010/2/1
Subject: Válasz a Parkolók - csak gumiembereknek című cikkre
To: Winkler Róbert
Tisztelt Winkler Róbert Úr!
A Magyar Útügyi Társaság immár több, mint 15 éve foglalkozik az útügy területére vonatkozó műszaki szabályozási anyagok kidolgozásával, terjesztésével. Erről Ön – ha ténylegesen belép a MAÚT honlapjára – a nyelv kiválasztása után – a kezdőlapot elolvasva azonnal tájékozódhatott volna. Kicsit tovább böngészve az Útügyi előírások menűpontban a listát választva kereshető – pl. parkolás címen, és a tervezés témakörben megtalálható az ÚT 2-1.210 számú, „A parkolási létesítmények geometriai tervezése” című előírás. Ennek tartalomjegyzéke elolvasható. Az előírást bárki megnézheti a MAÚT irodájában, nyitvatartási időben (8-16), és megvásárolható ugyanott.
Az útügyi műszaki előírásokat a közúthálózat hazai többszintű tulajdonosi és fenntartási rendszere miatt (állami utak, önkormányzati utak, magánutak) kötelező érvénnyel csak az országos közutakon kell alkalmazni, azonban műszaki tartalmuk, szakmai előírásaik miatt az önkormányzati és magánutakon is ajánlott az alkalmazásuk, mint ahogy az valamennyi előírás bevezetőjében szerepel.
Az épületekhez, építményekhez szükséges parkolóhelyet létesítési kötelezettségét az 1997. évi LXXVIII. törvény az épített környezet alakításáról és védelméről (Étv.) és a 253/1997. (XII. 20.) Korm rendelet az országos településrendezési és építési követelményekről (OTÉK) írja elő. Az abban rögzített normatívákhoz képest a települések, fővárosi kerületek saját rendeletei a települési, kerületi szabályozási tervekben és a helyi építési szabályzatban eltérő követelményeket is megállapíthatnak.
A parkolási előírásban szereplő „tervezési”, méretezési jármű 1,8 m széles és 4,8 m hosszú, az átlagos gépjárműparkot képviseli. Az könnyen belátható, hogy általános előírásokat sem a legnagyobb, sem a legkisebb járműre nem lehet megadni. Mozgáskorlátozottak számára kijelölt parkolóhelyek szélességi mérete legalább 3,5 m legyen, a kerekesszékbe átszállást lehetővé tevő módon.
Az előírás tartalmazza a jármű mellett biztosítandó térközök, távköz, biztonsági sáv méreteit is, különös tekintettel a falak, oszlopok, egyéb akadályok eseteire.
A parkolóhely létesítési kötelezettség teljesítése lakóépületek esetében - lakásonként egy parkolóhely telken belül (általában épületen belül) – a beruházó számára jelentős költséggel jár. Tekintettel arra, amit a cikk is említ, hogy a lakásokhoz a parkolóhelyeket nem kell megvenni a vásárlóknak, a beruházó általában abban érdekelt, hogy a lehető legkisebb méretekkel, a megközelíthetőség határán – a terven – biztosítsa a szükséges férőhelyszámot, hogy megkapja a használatbavételi engedélyt.
A jelenlegi norma felülvizsgálata és az „élethez” igazítása mindenképpen szükséges, elsősorban ott, ahol a beépítés, a vállalkozások gyakorisága, a közösségi közlekedési ellátottság, stb. miatt nem ritka a családonkénti 2-3 személygépkocsi (terepjáró, mikrobusz, stb.) A parkolási norma betartása esetén is ezek egy része mindenképpen közterületen parkol.
Persze sok esetben az is probléma, hogy az építésztervező osztja ki a parkolóhelyeket és nem ismerve a jármű mozgási jellemzőkre vonatkozó előírásokat, nem a szükséges méretű közlekedő utakat, lejtőket, lekerekítő sugarakat tervezi, a megközelítést szolgáló utak forgalomszabályozásáról nem is beszélve.
Amennyiben a lakásokhoz szükséges férőhelyeket az épületen belül lehet biztosítani, és az ott lakók ténylegesen azokat is használják, a közterületi parkolók felszabadulhatnának a látogató, ügyintéző, stb., általában rövid ideig parkoló forgalom számára.
A helyzet a kereskedelmi létesítmények parkolóinál némiképp eltérő, bár ott nem érdeke a beruházónak az éppen szükséges férőhelyszám létesítése, ott a lehető legtöbbet szeretnék kialakítani, ebből adódnak a néha szűkös méretek. Jól megfigyelhető, hogy probléma elsősorban a szűk, belvárosi beépítésű területeken van, ahol az egyidejű parkolási igény jelentkezése miatt (mozi, vásárlás, stb.) nagyobb a tervezettnél a parkolók foglaltsága. (West End, MOM Park). Még az a szerencse, hogy – kevés kivétellel - parkolóhely hiány ezeknél a kereskedelmi létesítményeknél a karácsonyi időszakon kívül nem szokott fellépni, ezért hosszabb, rövidebb gyaloglással a parkolóhelytől a kívánt szolgáltatás elérhető.
A hivatkozott előírás külön megemlíti, hogy szolgáltató létesítmények, bevásárlóközpontok parkolóhelyeinek méretezésénél a parkolás komfortjának emelése érdekében az átlagosnál nagyobb méretű járműveket és a berakodás, a bevásárlókocsik helyigényét is indokolt figyelembe venni.
A tálcás parkolóházzal kapcsolatos probléma súlyos üzemeltetési hiba, ilyen parkolókba az „úrvezetőknek” nem, csak az üzemeltető saját személyzetének szabad beállni a számára parkolásra átadott gépjárművel.
Remélem, hogy tudomást szerezve Társaságunk létéről és tevékenységéről, a későbbiekben különféle szakmai cikkek megjelenése előtt tájékozódik a Társaságnál, mely további szakmai kérdésekben készséggel áll rendelkezésre.
Üdvözlettel:
Dr. Csorja Zsuzsanna
koordinációs bizottság vezetője

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Tesztek
Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant
Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
Év végére akár két modell is elérhető lesz.
- Hírek
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
A CATL úgyis erről álmodozik.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
