Feladó: valaki
Címzett: valaki
Tárgy: valamiről
Dátum: valamikor
Szervusz Tibor!
Nem tudom, hogy zavarhatlak-e ilyen kérdéssel, és azt sem tudom, hogy éppen te tudod-e a választ.
Na mindegy; a lényeg, hogy használt autót akarok venni max. 1,3 millióért.
A szempontjaim: legyen kényelmes és jól felszerelt, menjen elfogadhatóan, ne fogyasszon nagyon sokat és nézzen ki jól kívül és belül is.
Néhány nap keresgélés után beláttam, hogy ezek így együtt eléggé leszűkítik a kört (úgy látom hogy a legszűkebb keresztmetszet a "nézzen ki jól belül").
Két tippem van magamnak: Alfa Romeo 156 és Lancia Lybra. Mindkettőből az 1.9 JTD kombi felé húz a szívem és a célszerűség is.
DE:
- szabad-e 10 éves JTD-t venni?
- szabad-e 10 éves Alfát, illetve Lanciát venni?
- milyen "gyenge pontokat" kell mindenképpen ellenőriztetni vásárlás előtt?
- melyik márka ajánlott inkább?
Köszönettel
Karsai Krisztián
Kedves Krisztián,
most azt kellene írnom, hogy nem szabad. De nem írom. Most az összes francia/német/japán/koreai autó hívő felsikolt, hogy ne engedjem, hogy egy ember tönkretegye magát. Az emberek ugyanis imádják rákényszeríteni a véleményüket másokra. Ha így gondolkodnék, most azt kellene írnom, hogy vegyél egy Toyota Avensist, 1,6-os benzinmotorral. De hová lenne így a világ?
Továbbá, az nem lehet, hogy minden nap hányingerrel ülj be az autódba.
Azonban, vannak bizonyos dolgok, amelyekre fel kell készülnöd. Például, döntened neked kell, én maximum több oldalról világíthatom meg a kérdést.
Ha ezek új autók lennének, és mondjuk 2000-ben kérdezted volna, melyiket vedd, egyértelműen az Alfát mondtam volna. Mert újonnan jobb autó volt. Arról nem is beszélve, hogy egy Alfa 156-nál csak egy autó lehet szebb: a 156 SW. Még ha kisebb is a csomagtartója, mint a Lybra kombié.
De ma 2010-et írunk, is itt bejön egy újabb tényező. Az Alfát alapvetően a sportos, hajtós emberek veszik, a dízelt pedig azok, akik még sokat is futnak vele. Mennyi a sok? Évi 20 ezer kilométernél még nem éri meg. 30 ezer? Talán csak ennyi. Az mára 300 ezer km, még akkor is, ha véletlenül kevesebbet mutat a km-számláló.
Hiába hasonlóak a műszaki alapok, a Lancia Lybrát inkább egy nyugisabb réteg választja, nekik szól. Bár a gyári kommunikáció szerint ugyanaz a futómű is, valójában jóval lágyabb hangolású, és egyszerűbb konstrukció a Lanciáé, mint az Alfáé. Elöl sima MacPherson, szemben a 156-os kettős keresztlengőkarosával, az Alfa ennek köszönheti a sportos kormányzását (és a közel 12 méteres fordulókörét). De hátul is teljesen más konstrukció a Lanciáé. A lágyabb hangolás miatt nehezebben veri szét magát és az utasteret a futómű az Alfák állandó problémája, hogy valami kiverődik a sok lengőkar közül.
A Lanciának talán nem tiporták ki a belét sem annyira, mint a temperamentumosabb alfások. Persze, mindkét tábortól elnézést, biztos vannak kivételek, de az arányok biztos ilyenek.
A Lybra mellett szól, hogy valamivel tágasabb, és a kombi rakodónyílása is egész normál méretű. Viszont lényegesen kisebb a választék a piacon, mint Alfából. Ha ránézel a Népítéletre, az is feltűnhet, hogy a lybrások meglepően elégedettek, míg az Alfáknál arányaiban több a negatív és közepes ítélet. A Lancia viszont, a ritkasága miatt bonyodalmakat tartogathat: ha alkatrész kell, nehezebben kapsz, bontóban is alig találsz, csak az erre specializáltaknál. Nem tudom, hogy hol élsz, de mielőtt döntesz, nézz szét a környéken.
Még mielőtt ezt hinnéd, hadd tisztázzak valamit. A Lybra nem egy jó autó, még a vele egyidősekhez viszonyítva sem túl tágas, bólogat, mint egy hintaló, a rádiója (hiába kap Bose plecsnit) szánalmasan szól. De tényleg olasz jó ízléssel van megcsinálva a belseje, bár az olasz autók utastere drámai sebességgel képes lelakódni, főként, ha Alcantara. Szóval nem a gyári fényképekből kell kiindulni, azok a 10 évvel ezelőtti állapotot tükrözik.
Ha a vásárlásra kerül a sor, érdemes odafigyelni a szokásos dolgokra: törésnyomok, kopogás a futóműből, egyenesen megy-e, satufék esetén bekapcsol-e az ABS, hűt-e a klíma, ég-e valami visszajelző. (Ha nem ég, persze az sem jelent semmit, simán kiforrasztják a műszerből.) Légzsákfedelek épek-e, jók-e az illesztések, hézagok, nincs-e félrekopva a gumi, egyenesen megy-e az autó.
És itt jön a JTD-motor. Ezt mindenképp érdemes megvizsgáltatni egy dízelesnél, pl Bosch műhely, jók-e az injektorok, kompresszió, turbó állapota. Óriási, nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy óriási előny, ha nem túl régen cseréltek benne injektor-sort, mert az 150 ezer kilométeren túl szinte garantáltan tönkremegy minden common-rail dízelben, bármikor, a javítás ára pedig közelít az autó értékéhez. Ja, és ha a kuplung kopott, gondolatban add hozzá a kéttömegű lendkerék árát az alkatrészhez. Ez a helyzet, és nem véletlen, hogy ugyanennyiért átlagban egy 3-as BMW, C-Mercedes vagy egy A4-es Audi 4-6 évvel idősebb. Kábé ez tükrözi a járművek műszaki értékét, fenntartási költségeit és életkilátásait.
Ha a fentiek után maradsz mégis a Lybránál, vedd kérlek fontolóra az 1,8-as benzinmotort, ha esetleg az Alfára csábulsz el, akkor viszont mindenképpen a kétliterest. Ne a kisebbeket, azokkal jóval több a baj.
Úgy tűnik, az autókeresés kezdeti fázisában vagy, és kicsit túlzottan leszűkítetted a kört. Nem feltétlenül az a baj, hogy két olasz autóra. Egyrészt, ha kimész az utcára, láthatod, hogy ezek a kocsik is részt vesznek a forgalomban, tehát nem igaz, hogy állandóan a szerelőnél állnak.
Viszont, ha már leírtad a célszerűség szót, hadd tegyek hozzá valamit. Az ésszerűség jegyében talán jobban járnál egy Fiat Stilo JTD kombival, mert ugyanannyiért: modernebb, nagyjából feleannyit idős, ugyanaz a motorja, van hozzá minden alkatrész. Ez sem tökéletes, meg eláll benne mindkét kesztyűtartó fedele, meg könnyen beázik, és hasonlók, de olyan nagy vész nincs vele, ha a fenti pontokat átvizsgáltatod rajta. Ha viszont úgynevezett prémiumautót akarsz olcsón, csak a beugró lesz kedvező, a többit később törleszted. Ha nincs szerencséd, nagyon sokat.
Üdvözlettel:
Papp Tibor

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
