A villanyautónak van CO2-je?
From: Ádám
Date: 2010 Szeptember 24
To: Papptibi
Subject: "Ma még ingyen is drága"
Kedves Tibor!
Az 50% hatásfok azt jelenti, hogy 1 kWh villamos energiához 2 kWh hőenergiát kell felhasználni. Ez 7,2 MJ. A földgáz 50 MJ/kg fűtőértékével számolva ez azt jelenti, hogy 144 g (9 mol) földgázt (metánt) kell elégetnünk.
Egy kis gyors sacc/kb számolás.
Vegyük úgy, hogy a villamosenergia-termelés 40%-át adja Paks (egyszerűség kedvéért 0 g/kWh), a maradékot 50% hatásfokkal földgáztüzelésű erőművek adják (ennél gyakorlatban sokkal rosszabb a helyzet).
9 mol metán 9 mol szén-dioxiddá (44 g/mol) reagál el, ami 396 g-ot jelent.
Szóval itthon 1 kWh villamosenergiához (40*0 + 60*396)/100 = kb 235 g CO2 termelés társul. Tegyük még egyszer hozzá: ez jó hatásfokú földgáztüzelésű erőművekre igaz, amitől mi elég messze vagyunk.
Felmerül a kérdés: Mennyi egy villanyautó fogyasztása (kWh/km)?
Üdv:
Ádám
Kedves Ádám,
kicsit optimistának tűnnek a számításai. A Magyar Energiahivatal által adott iránymutatások alapján ott a hiba, hogy Ön 50 százalékos erőművi hatásfokot feltételez, holott ez valójában 33 százalék. És hopp, máris itt egy másfeles szorzó: 600 g/kWh a saccolt 400-hoz képest, ha csupán a földgázt vesszük figyelembe.
Az atomenergiával korrigálva 420 g/kWh jön ki. A számítások lejjebb olvashatók. (Sajnos kész adattal nem tudtak szolgálni a Hivatalban.)
Eztán jön az autó. Vegyük a Peugeot Iont, ez papíron 16 kWh elektromos energiával képes megtenni 150 (mondom, papíron!) km-t. Azaz egy kWh 9,3 kilométerre elég. Ha szigorúan vesszük, az Ion/C-Zero/i-MIEV széndioxid-kibocsátása:
420 g/kWh / 9,3 km/kWh = 45 g/ km.
Ám tudjuk, mindenki kamuzik, az autógyár is, az erőmű is. Ráadásul az autóban fűtünk, klímázunk, satöbbi. Mindezt vegyük figyelembe egy 1,3-as k gyakorlati eredménykihozatali konstanssal. Vagyis egy elektromos négyüléses Kei autó széndioxid-kibocsátása itthon saccra 60 g/km.
Ugyanígy végigszámolva a Nissan Leafet (24 kWh, 160 km, k=1,3), 80 g/km becsülhető.
Ejha! Ezek verhetetlen értékek, még a legkeményebb zöld modellek sem tudják úgy becsapni az európai mérési ciklust, hogy 98-99 gramm környéki értéket meghaladják. Ráadásul ez a gyakorlatban megközelíthetetlen, azaz egy reális érték (a „k” kamuzási szorzó bevetésével) valahol 130 g/km környékén van.
Vajon ezzel a 420 g/kWh értékkel rosszul állunk? Logikus a kérdés. Szerencsére nem kellett sokat nyomoznom, Stump Bandi egy korábbi cikkéhez utánajárt, hogy mi a helyzet Németországban. Elárulom: 596 g/kWh, mivel ott kisebb az atomenergia részaránya. Azt viszont nem tudjuk, hogy ebben a továbbítás energiavesztesége benne van-e.
Hát ennyit a saccolásról, gondolom elég fárasztó volt. És persze lehet, hogy nem teljesen reális.
Üdvözlettel:
Pt
Ui: a részletes számítás:
1 TJ energia előállítása során a földgázból 56,1 tonna széndioxid keletkezik (Magyar Energiahivatal infó)
Azaz:
56,1 * 1000000 g/277777,8 kWh=202 g/kWh
Csakhogy ez pusztán a kémiai folyamatokból számolt érték, figyelembe véve az 33 százalékos erőművi összhatásfokot (MEH infó, köszönjük ezt is), valójában háromszor ennyi földgázra van szükség. Azaz máris 600 g/kWh. Ha igazán szemetek szeretnénk lenni, még számoljunk tíz százalék továbbítási veszteséget is, és máris ott járunk, hogy 650 g/kWh.
Ezután jöhet az atomenergia figyelembe vétele, ennek aránya itthon nem ötven, hanem maximum negyven százalék. Mivel itt is van továbbítási veszteség, vegyük figyelembe saccra 35 százalékkal.
azaz (35*0+65*650)=422 g/kWh jön ki. Ennél persze csak rosszabb, van benne például 10 százalék lignit is, de saccolásnak megfelel.
Amikor mindezt végigtelefonáltam-számoltam, meglett a megfejtés, bár elég nagyvonalúan:
From: Tamás
Date: 2010 Szeptember 24
To: Papptibi
Subject: "Ma még ingyen is drága"
1 kWh villamosenergia előállítása a magyarországi erőmű-struktúra figyelembevételével kb. 0,5-0,6 kg szén-dioxid kibocsátással jár.
Tamás
Köszönjük, ezek szerint még én is túl optimista voltam. Akkor tehát vagy 500, vagy 600 g/kWh. Nem számolom végig még egyszer, inkább csak fényezném magam. A bölcs 1,3-as szorzó kb. 550 g/kWh értéket jelent. Vagyis beletrafáltam?
Pusztán az a baj, hogy így nem marad tér az autógyártói kamuzásnak. Pedig nyilvánvalóan kéne. Például, visszatérve a Peugeot Ionra, állandó 130 km/órás végsebességgel, (feltételezve, hogy a motor itt adja le az állandó 25 kilowattos max. teljesítményét), ugyebár nem fog elmenni egy óráig, csupán 38 percet. Azaz közben megtehet legfeljebb 100 kilométert. Ajaj, így máris 80 g/km-nél vagyunk... de még ez sem rossz. A Leaf viszont máris veri a 100 g/km-t.
(Összehasonlításul: a legtakarékosabb Suzuki Splash 112 g/km, gyári adat szerint. )
Üdvözlettel:
Pt
From: Szabó János
Date: 2010 Szeptember 24
To: Papptibi
Subject: "Ma még ingyen is drága"
Kedves Tibor,
szeretném felhívni a figyelmet, hogy lehet Magyarországon kapni elektromos autót. Ez a REVA. Tudom, nem tetszik mindenkinek, ezért vagy azért, és igen a besorolása L7e és nem M1, de annyit (úttörőként) megérdemel, hogy meg legyen említve: kapható. Ja, és majdnem NEGYEDANNYIBA kerül, mint amit az ELMÜ beszerzett...
A "Ma még ingyen is drága" cikket olvastam, és a mondat: "Ők is látják, hogy a jelenlegi drága technikát kevés magánember foga megvenni, sőt, itthon nem is kaphatók egyelőre az ilyen autók."
Köszönöm a figyelmet.
Üdvözlettel,
Szabó János
(megj: a levélíró a Revákat forgalmazó cég vezérigazgatója)
Kedves János,
elnézést. A hibát korrigáljuk, bár Ön is kódolta, miért nem esett szó a Reva i-ről: mert L7e besorolású, azaz négykerekű motorkerékpár. Más szóval: mopedautó.
Jobban örültem volna, ha már a tényleg komolyabb Reva NXR forgalmazásáról írhatnánk. Remélem, ez hamarosan bekövetkezik.
Üdvözlettel:
Papp Tibor
Kedves Tibor,
Hálásan köszönöm a korrekt reakciót.
Másrészt: mivel ez minket nagy mértékben érint, szeretném tisztázni azt is, a REVAi L7e kategória, NEM mopedautó. A mopedautó - ami ma már nem csak egy szlenges elnevezés, hiszen jogszabályi szövegbe is beemelték – az L6e kategória. Számunkra azért IS fontos a megkülönböztetés, mivel a mopedautó sajnos pejoratív jelentéssel bír. Ezt feltehetőleg többek között a LASSÚ utazási sebessége (max 45 km/h), kis teljesítménye (max 4kW), zajossága és az okozza, hogy hazánkba leromlott állapotú, használt mopedautók érkeznek zömében. A mopedautók új ára 13.000 EUR körül indul, és a nyugat-európai vevők pár éves használat után fillérekért válnak meg tőlük.
A REVAi ezzel szemben 13 kW-os teljesítményű és a maximális sebessége 80 km/h.
Fentiek miatt mindent elkövetünk, hogy világos legyen: a REVAi a mopedautók és a személygépkocsik közötti kategória.
Bármikor készek vagyunk arra, hogy részletes tájékoztatást adjunk az általunk forgalmazott termékekről, illetve egyáltalán az elektromos közlekedéssel összefüggő kérdésekről. Ez nekünk ne csak üzlet, de hivatás, misszió is.
Köszönöm a megtisztelő figyelmét!
Üdvözlettel,
Szabó János
A fényerőszabájzós-páternoszteres levelezés is beindult. Hiába, az elektomos autózás témája mindig sok levelet eredményez.
From: Gábor
Date: 2010 Szeptember 24
To: Papptibi
Subject: "Ma még ingyen is drága"
Kedves Tibor!
Érdekességképpen megemlíteném még a Miskolc Egyetemet is, mint páternoszter üzemeltetőt (igaz van már vagy 3-4 éve, hogy ott jártam, akkor még használatban volt).Ugyanezen egyetemen az egyik nagy előadóban tavaly legnagyobb meglepetésemre a kompakt csövekkel kivilágított előadóban a kivetítős prezentáció idejére lecsökkentették a fényerőt! Nem úgy, hogy mondjuk felét lekapcsolták, hanem úgy, hogy ment az összes, csak gyengébb fénnyel. Látszott, hogy nem fokozatmentes és számítógép vezérli. Előtte én is azt hittem, hogy egy cső fényerejét nem lehet lecsökkenteni.
Gondolom, hogy az elektronika nem ugyanazt a paramétert szabályozza, mint az otthon használt fényerőszabályozós kapcsolók, de azért megoldható a szabályozás úgy látszik.
Üdvözlettel,
Gábor
Kedves Gábor,
köszönjük. Bár a fénycsövek szabályozhatósága megoldott technika – gőzöm sincs, hogy működik – ettől még mehetnek a kukába a hagyományos fényerő-szabályzók, ebben egyetérthetünk. Vagy be kell spájzolni régi izzókból. És éljenek a páternoszterek!
Üdvözlettel:
Papp Tibor
Szerencsére azonban tévedtem, nem is kell bespájzolni. Tamás a következő infóval örvendeztetett meg minket:
From:Tamás
Date: 2010. Szeptember 25
To: Papptibi
Subject: "Ma még ingyen is drága"
Hello!
Az Elműs cikk végén írta Tibi, hogy: "a fényerőszabályzós kapcsolók mehetnek a kukába, ha a hagyományos izzók eltűnnek a polcokról."
Szerencsére nem. Normál E27-es és E14-es foglalattal is lehet kapni halogén izzókat, elfogadható áron. Ezeket ugyanúgy lehet szabályozni, mint a hagyományos izzót és a fényük, színhőmérsékletük is nagyon jó.
Üdv,
Tamás
Ezzel az izzó- és páternoszter-témát lezárom. A villanyautót nem, mert az a jövő. Ha nem is egy csapásra, hanem szép lassan.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
