2010.10.09. 10:11

From: Ádám

Date: 2010 Szeptember 24

To: Papptibi

Subject: "Ma még ingyen is drága"

Kedves Tibor!

Egy kis gyors sacc/kb számolás.
Vegyük úgy, hogy a villamosenergia-termelés 40%-át adja Paks (egyszerűség kedvéért 0 g/kWh), a maradékot 50% hatásfokkal földgáztüzelésű erőművek adják (ennél gyakorlatban sokkal rosszabb a helyzet).

Az 50% hatásfok azt jelenti, hogy 1 kWh villamos energiához 2 kWh hőenergiát kell felhasználni. Ez 7,2 MJ. A földgáz 50 MJ/kg fűtőértékével számolva ez azt jelenti, hogy 144 g (9 mol) földgázt (metánt) kell elégetnünk.
9 mol metán 9 mol szén-dioxiddá (44 g/mol) reagál el, ami 396 g-ot jelent.
Szóval itthon 1 kWh villamosenergiához (40*0 + 60*396)/100 = kb 235 g CO2 termelés társul. Tegyük még egyszer hozzá: ez jó hatásfokú földgáztüzelésű erőművekre igaz, amitől mi elég messze vagyunk.
Felmerül a kérdés: Mennyi egy villanyautó fogyasztása (kWh/km)?

Üdv:
Ádám

Kedves Ádám,

kicsit optimistának tűnnek a számításai. A Magyar Energiahivatal által adott iránymutatások alapján ott a hiba, hogy Ön 50 százalékos erőművi hatásfokot feltételez, holott ez valójában 33 százalék. És hopp, máris itt egy másfeles szorzó: 600 g/kWh a saccolt 400-hoz képest, ha csupán a földgázt vesszük figyelembe.

Az atomenergiával korrigálva 420 g/kWh jön ki. A számítások lejjebb olvashatók. (Sajnos kész adattal nem tudtak szolgálni a Hivatalban.)

Eztán jön az autó. Vegyük a Peugeot Iont, ez papíron 16 kWh elektromos energiával képes megtenni 150 (mondom, papíron!) km-t. Azaz egy kWh 9,3 kilométerre elég. Ha szigorúan vesszük, az Ion/C-Zero/i-MIEV széndioxid-kibocsátása:

420 g/kWh / 9,3 km/kWh = 45 g/ km.

Ám tudjuk, mindenki kamuzik, az autógyár is, az erőmű is. Ráadásul az autóban fűtünk, klímázunk, satöbbi. Mindezt vegyük figyelembe egy 1,3-as k gyakorlati eredménykihozatali konstanssal. Vagyis egy elektromos négyüléses Kei autó széndioxid-kibocsátása itthon saccra 60 g/km.

Ugyanígy végigszámolva a Nissan Leafet (24 kWh, 160 km, k=1,3), 80 g/km becsülhető.

Ejha! Ezek verhetetlen értékek, még a legkeményebb zöld modellek sem tudják úgy becsapni az európai mérési ciklust, hogy 98-99 gramm környéki értéket meghaladják. Ráadásul ez a gyakorlatban megközelíthetetlen, azaz egy reális érték (a „k” kamuzási szorzó bevetésével) valahol 130 g/km környékén van.

Vajon ezzel a 420 g/kWh értékkel rosszul állunk? Logikus a kérdés. Szerencsére nem kellett sokat nyomoznom, Stump Bandi egy korábbi cikkéhez utánajárt, hogy mi a helyzet Németországban. Elárulom: 596 g/kWh, mivel ott kisebb az atomenergia részaránya. Azt viszont nem tudjuk, hogy ebben a továbbítás energiavesztesége benne van-e.

Hát ennyit a saccolásról, gondolom elég fárasztó volt. És persze lehet, hogy nem teljesen reális.

Üdvözlettel:

Pt

Ui: a részletes számítás:

1 TJ energia előállítása során a földgázból 56,1 tonna széndioxid keletkezik (Magyar Energiahivatal infó)

Azaz:

56,1 * 1000000 g/277777,8 kWh=202 g/kWh

Csakhogy ez pusztán a kémiai folyamatokból számolt érték, figyelembe véve az 33 százalékos erőművi összhatásfokot (MEH infó, köszönjük ezt is), valójában háromszor ennyi földgázra van szükség. Azaz máris 600 g/kWh. Ha igazán szemetek szeretnénk lenni, még számoljunk tíz százalék továbbítási veszteséget is, és máris ott járunk, hogy 650 g/kWh.

Ezután jöhet az atomenergia figyelembe vétele, ennek aránya itthon nem ötven, hanem maximum negyven százalék. Mivel itt is van továbbítási veszteség, vegyük figyelembe saccra 35 százalékkal.

azaz (35*0+65*650)=422 g/kWh jön ki. Ennél persze csak rosszabb, van benne például 10 százalék lignit is, de saccolásnak megfelel.

Amikor mindezt végigtelefonáltam-számoltam, meglett a megfejtés, bár elég nagyvonalúan:

From: Tamás

Date: 2010 Szeptember 24

To: Papptibi

Subject: "Ma még ingyen is drága"

1 kWh villamosenergia előállítása a magyarországi erőmű-struktúra figyelembevételével kb. 0,5-0,6 kg szén-dioxid kibocsátással jár.

Tamás

Köszönjük, ezek szerint még én is túl optimista voltam. Akkor tehát vagy 500, vagy 600 g/kWh. Nem számolom végig még egyszer, inkább csak fényezném magam. A bölcs 1,3-as szorzó kb. 550 g/kWh értéket jelent. Vagyis beletrafáltam?

Pusztán az a baj, hogy így nem marad tér az autógyártói kamuzásnak. Pedig nyilvánvalóan kéne. Például, visszatérve a Peugeot Ionra, állandó 130 km/órás végsebességgel, (feltételezve, hogy a motor itt adja le az állandó 25 kilowattos max. teljesítményét), ugyebár nem fog elmenni egy óráig, csupán 38 percet. Azaz közben megtehet legfeljebb 100 kilométert. Ajaj, így máris 80 g/km-nél vagyunk... de még ez sem rossz.  A Leaf viszont máris veri a 100 g/km-t.

(Összehasonlításul: a legtakarékosabb Suzuki Splash 112 g/km, gyári adat szerint. )

Üdvözlettel:

Pt

From: Szabó János

Date: 2010 Szeptember 24

To: Papptibi

Subject: "Ma még ingyen is drága"

Kedves Tibor,
szeretném felhívni a figyelmet, hogy lehet Magyarországon kapni elektromos autót. Ez a REVA. Tudom, nem tetszik mindenkinek, ezért vagy azért, és igen a besorolása L7e és nem M1, de annyit (úttörőként) megérdemel, hogy meg legyen említve: kapható. Ja, és majdnem NEGYEDANNYIBA kerül, mint amit az ELMÜ beszerzett...

A "Ma még ingyen is drága" cikket olvastam, és a mondat: "Ők is látják, hogy a jelenlegi drága technikát kevés magánember foga megvenni, sőt, itthon nem is kaphatók egyelőre az ilyen autók."
Köszönöm a figyelmet.
Üdvözlettel,
Szabó János
(megj: a levélíró a Revákat forgalmazó cég vezérigazgatója)

Kedves János,

elnézést. A hibát korrigáljuk, bár Ön is kódolta, miért nem esett szó a Reva i-ről: mert L7e besorolású, azaz négykerekű motorkerékpár. Más szóval: mopedautó.

Jobban örültem volna, ha már a tényleg komolyabb Reva NXR forgalmazásáról írhatnánk. Remélem, ez hamarosan bekövetkezik.

Üdvözlettel:

Papp Tibor

Kedves Tibor,
Hálásan köszönöm a korrekt reakciót.
Másrészt: mivel ez minket nagy mértékben érint, szeretném tisztázni azt is, a REVAi L7e kategória, NEM mopedautó. A mopedautó - ami ma már nem csak egy szlenges elnevezés, hiszen jogszabályi szövegbe is beemelték – az L6e kategória. Számunkra azért IS fontos a megkülönböztetés, mivel a mopedautó sajnos pejoratív jelentéssel bír. Ezt feltehetőleg többek között a LASSÚ utazási sebessége (max 45 km/h), kis teljesítménye (max 4kW), zajossága és az okozza, hogy hazánkba leromlott állapotú, használt mopedautók érkeznek zömében. A mopedautók új ára 13.000 EUR körül indul, és a nyugat-európai vevők pár éves használat után fillérekért válnak meg tőlük.
A REVAi ezzel szemben 13 kW-os teljesítményű és a maximális sebessége 80 km/h.
Fentiek miatt mindent elkövetünk, hogy világos legyen: a REVAi a mopedautók és a személygépkocsik közötti kategória.
Bármikor készek vagyunk arra, hogy részletes tájékoztatást adjunk az általunk forgalmazott termékekről, illetve egyáltalán az elektromos közlekedéssel összefüggő kérdésekről. Ez nekünk ne csak üzlet, de hivatás, misszió is.
Köszönöm a megtisztelő figyelmét!

Üdvözlettel,
Szabó János

A fényerőszabájzós-páternoszteres levelezés is beindult. Hiába, az elektomos autózás témája mindig sok levelet eredményez.

From: Gábor

Date: 2010 Szeptember 24

To: Papptibi

Subject: "Ma még ingyen is drága"


Kedves Tibor!
Érdekességképpen megemlíteném még a Miskolc Egyetemet is, mint páternoszter üzemeltetőt (igaz van már vagy 3-4 éve, hogy ott jártam, akkor még használatban volt).

Ugyanezen egyetemen az egyik nagy előadóban tavaly legnagyobb meglepetésemre a kompakt csövekkel kivilágított előadóban a kivetítős prezentáció idejére lecsökkentették a fényerőt! Nem úgy, hogy mondjuk felét lekapcsolták, hanem úgy, hogy ment az összes, csak gyengébb fénnyel. Látszott, hogy nem fokozatmentes és számítógép vezérli. Előtte én is azt hittem, hogy egy cső fényerejét nem lehet lecsökkenteni.

Gondolom, hogy az elektronika nem ugyanazt a paramétert szabályozza, mint az otthon használt fényerőszabályozós kapcsolók, de azért megoldható a szabályozás úgy látszik.

Üdvözlettel,
Gábor

Kedves Gábor,

köszönjük. Bár a fénycsövek szabályozhatósága megoldott technika – gőzöm sincs, hogy működik – ettől még mehetnek a kukába a hagyományos fényerő-szabályzók, ebben egyetérthetünk. Vagy be kell spájzolni régi izzókból. És éljenek a páternoszterek!

Üdvözlettel:

Papp Tibor

Szerencsére azonban tévedtem, nem is kell bespájzolni. Tamás a következő infóval örvendeztetett meg minket:

From:Tamás

Date: 2010. Szeptember 25

To: Papptibi

Subject: "Ma még ingyen is drága"

Hello!

Az Elműs cikk végén írta Tibi, hogy: "a fényerőszabályzós kapcsolók mehetnek a kukába, ha a hagyományos izzók eltűnnek a polcokról."
Szerencsére nem. Normál E27-es és E14-es foglalattal is lehet kapni halogén izzókat, elfogadható áron. Ezeket ugyanúgy lehet szabályozni, mint a hagyományos izzót és a fényük, színhőmérsékletük is nagyon jó.

Üdv,
Tamás

Ezzel az izzó- és páternoszter-témát lezárom. A villanyautót nem, mert az a jövő. Ha nem is egy csapásra, hanem szép lassan.

Az oldalról ajánljuk

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
  • Hírek

A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból

A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.

2 órája
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14