Eltussolt visszahívás a Mi Autóinknál?

2010.12.28. 19:34 Módosítva: 2010.12.28. 21:05

Péter olvasónk küldte ezt a levelet a szerkesztőség címére:

Tisztelt Totalcar!

Szeretném felhívni figyelmüket arra a tényre, hogy a MAGYAR SUZUKI ZRT. nem mindennapos visszahívást intézett a régi Swift-tulajdonosokhoz.

ÍME:

"Az érintett járműveket 1997 és 2002 között gyártották Magyarországon! A jármű azonosító számtartománya: TSMMA ****** 316394 - TSMMA ****** 908.872.

A termék balesetveszélyes az első futómű lengéscsillapító egységének bevonat-sérülése okán fellépő korrózió miatt, illetve a féltengelyek rozsdásodása miatt. A korrózió előrehaladtával, lehetséges, hogy a féltengelyek kilazulását (kopogását) jelentheti, amely közúti balesetet okozhat. Önkéntes korrekciós intézkedések történtek a gyártónál."

Szóval ez szerintem nem mindennapos, hogy az átlag 10 éves autóit hívja vissza a gyár. Hány másik gyártó tenné ezt meg az általuk sem szeretett típusának tizenéves példányaival?

És vajon miért nem lehet erről sehol olvasni? Túl dühös lenne a többi autógyár, hogy a Suzukinak van gerince, és nem csak a jó magyar lehúzással foglalkoznak? A Suzuki ezen a héten már kiküldött tízezer levelet, az autók tulajdonosainak.

Tisztelettel:

Péter

Persze nem ő volt az egyetlen, ráadásul a Swift-addiktok különböző fórumainak szaktopikjaban is november óta téma ez az első látásra furcsának és titokzatosnak tűnő akció. Magánlevélben is többen megtaláltak a kérdéssel, plusz a saját autóm is a fenti alvázszám-tartományba esik.

Nekifutottam hát, hogy eloszlassam a ködöt.

Először is márkaszervizes ismeretségeimet jártam körbe, egy részük akkor még semmit sem hallott erről a kampányról, de megköszönték az infót. A tájékozottabbak is csak félig voltak képben, annyit tudtak, hogy nagyjából az 1998 és 2004 közötti összes magyar gyártású Swiftet érinti a kampány, de ezek közül nem mindet szerelték ezekkel a problémás lengéscsillapítókkal.

Szép csendben sikerült beszerezni az értesítő levelet és magát az egyébként szigorúan bizalmas szervizjelentést is, ezek a következőképpen szólnak:

HUGY Szervizjelentés

Tájékoztatjuk Önöket, hogy a Magyar Suzuki ZRt által 1997. október 1. és 2002. október 1. közt gyártott SWIFT (SF) modelljeink esetében fennáll annak lehetősége, hogy az első lengéscsillapítók rozsdásodásának következtében a kormány-tengelycsonk leválhat a lengéscsillapítóról és így a gépkocsi mozgásképtelenné válik. Ezért a Magyar Suzuki ZRt. Biztonsági Visszahívási Kampány indítása mellett döntött.

KÖRÜLMÉNYEK:

Az érintett autók esetében a lengéscsillapító festési eljárásából adódóan fennáll a lehetősége  annak, hogy a lengéscsillapító tartóbak nagymértékben rozsdásodhat. Szélsőséges esetben a  kormány-tengelycsonk leválhat a lengéscsillapítóról és a gépkocsi mozgásképtelenné válik.

ÉRINTETT GÉPKOCSIK:

Magyarországon összesen 124375 db SWIFT (SF) gépkocsi érintett.

A legyártott autók közelítőleg 100%-a esetében (több mint 99%) fennáll a lehetősége, hogy a nem megfelelő festési eljárással gyártott lengéscsillapítóval lett szerelve, így alkatrész cseréje szükséges.

JAVÍTÁSI ELJÁRÁS:

Ellenőrizze, az első lengéscsillapítókat az érintett gépkocsin, hogy meghatározza az alkatrész gyártóját. KYB vagy SHOWA alkatrészek esetén a csere nem szükséges. Abban az esetben, ha a gyártó eltér, az előbbi kettőtől cserélje az első lengéscsillapítókat párban a szükséges, vonatkozó kötőelemekkel együtt.

Az ellenőrzés első lépésben előírja az alvázszám ellenőrzését, ebből kiderül, hogy az adott autóra vonatkozik-e egyáltalán a visszahívási kampány.

Olvasónk leveléhez képest itt és most pontosítanánk is. Most megkérünk mindenkit, akinek Swiftje van, hogy vegye elő a forgalmi engedélyt, és keresse meg benne az alvázszámot - ez a leghosszabb szám, pontosan 17 karakter, az új, betűkódos forgalmikban az [E] rovatban szerepel.

Megvan? Most olvassa le az alvázszám utolsó hat karakterét!

Ha az ön autója:

1.0 motorral van szerelve, és az utolsó hat karakter 317151 és 908872 között van;

1.3 motorral van szerelve, és az utolsó hat karakter 316394 és 908619 között van;

1.6 motorral van szerelve, és az utolsó hat karakter 320947 és 842813 között van;

...akkor az ön autója is beletartozik abban a 124375 autóba, amelyek nagy valószínűséggel a problémás első lengéscsillapítókból kaptak.

Ha ez az eset áll fenn, és ön a forgalmiban bejegyzett tulajdonos, az állandó lakcímére kapott, vagy nemsokára kapni fog ilyen levelet:

Értesítő levél

Tisztelt Hölgyem / Uram!

Köszönjük, hogy megtisztelt bennünket bizalmával, és a Suzuki SWIFT (SF) modellünket választotta. Meggyőződésünk, hogy jól döntött.

Az elmúlt évek országos méretekben is igazolták a Magyar Suzuki Zrt. optimizmusát ezzel az autóval  kapcsolatban, hiszen a minden szempontból megbízható és gazdaságos Suzuki SWIFT (SF) többek  kedvencévé vált. Örülünk, hogy Ön is közéjük tartozik.

Mint minden modellünknél, ennél is különösen fontosnak tartjuk a folyamatos műszaki ellenőrzést. E vizsgálat során szakembereink észrevették, hogy az első lengéscsillapító festési eljárásából adódóan az fokozottan korrodálhat és szélsőséges esetben a kormány tengely csonk leválhat a lengéscsillapítóról és a gépkocsi mozgásképtelenné válik. Ennek kiküszöbölése érdekében ellenőrzése és esetleges cseréje mellett döntöttünk.

Tudomásunk szerint az Ön Suzuki SWIFT (SF) gépkocsijának alvázszáma: ____________

Kérjük Önt, hogy az első lengéscsillapító ellenőrzése és esetleges cseréje érdekében keresse fel bármely hivatalos Suzuki márkaszervizt, ahol természetesen felkészültek az ellenőrzésre.

A hivatalos Suzuki márkaszervizek listáját megtalálja a Jótállási és szervizfüzetében, illetve a márkakereskedőjénél információt kaphat az Önhöz legközelebbi szervizről.

FONTOS: a márkaszervizzel TELEFONON egyeztessen időpontot, így elkerülheti a felesleges várakozást, és a szerviz is felkészülhet az Ön látogatására. A telefonos bejelentkezés alkalmával kérjük, hivatkozzon a "HUGY" kódra. Javasoljuk, hogy a gyorsabb ügyintézés érdekében kérdéseivel a Suzuki központ helyett közvetlenül a márkaszervizhez forduljon.  Az ellenőrzést és az esetleges javítást természetesen ingyenesen, a lehet legrövidebb időalatt végzik el a hivatalos Suzuki márkaszervizek. A munka várható időtartama körülbelül másfél óra.

A márkaszervizbe kérjük, vigye magával ezt az értesítőlevelet, valamint a Jótállási és szervizfüzetét.

Szíves elnézését kérjük az időráfordítás, okozta esetleges kellemetlenségekért, de meggyőződésünk, hogy a biztonság és megbízhatóság érdekében el kell végeztetni az ellenőrzést. Vállalatunk számára a maximális műszaki biztonság mellett az Ön irántunk táplált bizalmának megőrzése is elsődleges szempont.

Megértését köszönjük, várjuk jelentkezését!

Üdvözlettel:

Magyar Suzuki Zrt.

A levélre persze valószínűleg még várni kell, hiszen - mint fent olvashattuk - több mint százhúszezer autót érint a kampány. December elején a Magyar Suzuki tízezer tulajdonosnak küldte el a fenti meghívót, a többiek - közöttük én is - később kapják meg, csökkentve ezzel a márkaszervizek terhelését.

Ott tartottunk tehát, hogy a szerviz ellenőrizte az alvázszámot, és ez alapján az autóra érvényes a visszahívási kampány. Ekkor még mindig nem biztos a gátlók cseréje. Azonosítani kell ugyanis a lengéscsillapítók gyártóját.

Ha a házon olvasható jelölések szerint a gyártó a Kayaba (KYB) vagy Showa, akkor ezzel az ellenőrzés be is fejeződött. Ha azonban a meg nem nevezett harmadik, magyar gyártó (megsúgott infók alapján a pár éve felszámolt Berva Finommechanikai Rt.) terméke található az autóban, amely - többek között - a házba ütött HUNGARY feliratról azonosítható, akkor következik a csere.

Ahogyan a fenti levélben is olvasható, ingyen, térítésmentesen. Igen, akár a 13 éves autón is, a fenti alvázszám-tartomány valahol az 1997-es autóknál kezdődik.

Hogyan ér célba a levél?

Felmerülhet, honnan tudja a Magyar Suzuki Zrt az aktuális tulajdonos postacímét? Hiszen az autók jelentős része többször gazdát cserélt, a mostani tulajdonosok pedig igen kis számban hordják márkaszervizbe az autóikat.

Nos, sehonnan. Nem tudja. Van azonban olyan, aki igen: a szépnevű Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala. A gyár tehát egy adott alvázszám-listával jelentkezik a Nagybecsű Hivatalnál, és - nyilván egy korrekt átutalás után - az ezekhez tartozó címeket kapja meg.

Ebből két dolog is következik:

- Ne tessék adatvédelmi felhördüléshez gyűjteni a nagy levegőt, ez legális és a tulajdonosok érdekét szolgálja.

- Bizony, ahhoz is eljut a levél, aki a sokadik tulajdonos. Persze, csak akkor, ha a nevére vette az autót.

A fentiek mellett persze felmerült még pár kérdés, amelyre nem találtam választ. Segítségül hívtam tehát Ruska Viktóriát, a Magyar Suzuki Zrt. vállalati kommunikációs vezetőjét, aki gyorsan válaszolt:

Totalcar: Nagyjából hány autót érint a visszahívás, és ebből hány autóba
kerülhetett a problémás alkatrészekből?

Magyar Suzuki Zrt: A visszahívás a magyar piacon körülbelül 124 000 ezer autót érint.

TC: Mi az oka annak, hogy relatíve idős, a jótállási időszakon alaposan túlfutott autókat hív vissza gyártó?

MS: Ez biztonsági visszahívás, ahol elsősorban a Suzuki felhasználók biztonságát tartja a vállalat szem előtt. Nem az autók kora számít, így az sem szempont, ha az adott jármű a jótállási időszakon túl van.

TC: Mennyire kritikus ez a hiba, okozott-e már meghibásodást, esetleg balesetet az elgyengült rögzítési pont, találtak-e már olyan autót, ahol a lengéscsillapító rögzítése kritikus állapotban volt?

MS: A lengéscsillapító állapota eddig semmilyen személyi sérüléssel járó balesetet nem okozott.

TC: Hogyan értesítik a tulajdonosokat arról, hogy szükséges felkeresnie valamelyik márkakereskedőt?

MS: Az érintetteket levélben értesítjük, a címzettek adatait a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalától kapjuk.

TC: Mit tegyen az a tulajdonos, aki nem kapott értesítést? Aki a megadott tartományba esik, enélkül is felkeresheti a neki szimpatikus márkaszervizt, és kérheti az alkatrész vizsgálatát, esetleg térítésmentes cseréjét?

MS: Az érintett Suzuki tulajdonosokat időben értesítjük a vizsgálatról. Ha valaki nem kap értesítést, de meg szeretne győződni arról, hogy autója rendben van, az felkeresheti a legközelebbi Suzuki márkakereskedést illetve szervizt, ahol készséggel állnak rendelkezésére.

TC: Mi a feltétele a térítésmentes javításnak, be kell-e mutatni a szervizkönyvet, ha igen, feltétel-e a folyamatos márkaszervizes múlt?

MS: A vizsgálatnak nem előfeltétele sem a szervizkönyv, sem a garanciaidőn túli folyamatos márkaszervizelés, egyedül az értesítő levél szükséges. De természetesen, ha az autó érvényes garanciapapírjai, illetve a szervizkönyve a tulajdonos rendelkezésére áll, érdemes azt is elvinnie magával.

TC: Van-e mód arra, hogy a tulajdonos maga azonosítsa be az autójába épített alkatrészt, és ez alapján döntsön arról, szükséges-e felkeresnie a márkaszervizt?

MS: Javasoljuk, hogy a tulajdonos konzultáljon a legközelebbi Suzuki márkakereskedővel, illetve szervizzel. Nem tanácsos egyedül nekiállni az alkatrész vizsgálatának.

TC: Baleseti sérülésnél a biztosító egy lengéscsillapító cseréje esetén nem térít kettőt, így sok esetben - bár nem egészen szakszerű - csak egy lengéscsillapítót cserélnek a javításnál. Mi a helyzet ezekkel az autókkal, a gyár csak a megmaradt egy lengéscsillapító cseréjét vállalja fel?

MS: Ha az ellenőrzés során kiderül, hogy az alkatrészt cserélni kell, a Suzuki szükség esetén mindkét oldali lengéscsillapítót és a szükséges kötőelemeket is kicseréli.

Fordítsunk marketingből!

"semmilyen személyi sérüléssel járó balesetet balesetet nem okozott."

Volt példa olyan gátlóra, amely annyira elrohadt, hogy elengedte a csonkállványt. Persze nem kell attól tartani, hogy tömegesen repülnek le az útról a Suzukik korrodált gátlóval, de kritikus problémáról van szó.

"ha az autó érvényes garanciapapírjai, illetve a szervizkönyve a tulajdonos rendelkezésére áll, érdemes azt is elvinnie magával."

Egy átlagos európai országban a szervizkönyv célja nem csupán az ár felverése eladáskor. Az időszakos vizsgálatokon és olajcseréken kívül vezetik a jótállás körébe eső javításokat is, hogy az autó előélete követhető legyen. Amennyiben a szervizkönyvvel felszerelkezve érkezünk, a lengéscsillapítók cseréjét is belevezetik.

"Nem tanácsos egyedül nekiállni az alkatrész vizsgálatának."

Ettől persze a rozsdásodás látható. Felemelt autónál, leszerelt keréknél a lengéscsillapító alsó "füleit" kell szemrevételezni, amelyekkel a csonkállványhoz van csavarozva. Emellett a kerék felé eső részben kell a beütött HUNGARY feliratot keresni.

A visszahívási kampány tehát nem tréfa, és persze nem is valamiféle eltussolni kívánt gyári hiba. Egy valamikori beszállító felületes, vagy nem megfelelő gondossággal végzett munkáját kívánja most a gyár helyrehozni, elképzelhető, mekkora költséggel.