Vonóhorogra biciklit: csak rendőröknek?
![IMG 7238](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/464/4641/46413/4641364_b6cca5dd329590e31ba5aee1aca6939a_wm.jpg)
Mivel nyáron mindig aktuálissá válik a bicikliszállítás problémája, nemrég elővettük a fiókból Papp Tibi tavalyi enciklopédikus cikkét, amelyben szó esik többek között a vonóhorogra szerelhető biciklitartókról is. Úgy tűnik, azóta többen is rákaptak a horgos kerékpárszállításra, így az aktív használókat és az érdeklődőket nyilván foglalkoztatja a kérdés, hogy a furfangos magyar jogi környezetben egyáltalán lehet-e legálisan használni ezeket a szerkezeteket. Aki még nem látott volna közelről ilyen bringaszállítót, a probléma az, hogy az esetek túlnyomó többségében eltakarják a hátsó rendszámot. Ezért van is rajtuk egy rendszámtáblatartó, csakhogy Magyarországon nem szabad eltávolítani a táblát a helyéről.
Levente kezdte meg a levélözönt.
Feladó: Levente
Címzett: Papp Tibor
Dátum: 2013. július 30. 11:15
Tárgy: Ha kocsival megy a bicikli
Tisztelt Papp Tibor!
A tárgyban szereplő cikkel kapcsolatban lenne megjegyzésem. A vonóhorgos bicikliszállítók és a rendszámok kezelése szerintem Magyarországon belül nem megoldott, gyakorlatilag szabálytalan bármilyen olyan kerékpár szállító használata, ami takarja a rendszámot. Nekem is vonóhorgos kerekpárszállítóm van, és mindig átszerelem a rendszámot rá az autóról. A legutóbb, amikor épp egy kátyúkár miatt hívtam rendőröket (és fent voltak a biciklik az autón) figyelmeztettek, hogy nem szabályos a rendszám átszerelése (erre valamilyen jogszabály is van, hogy nem távolítható el a rendszám az autónak erre kitalált helyéről). Egy korábbi cikk pedig épp a matrica rendszám mellett tette le a voksot: http://www.autonavigator.hu/szivato/kell-e_rendszam_a_kerekpartartora-5451
Véleményem szerint sem a matrica sem az átszerelés nem felel meg a jogszabályi követelményeknek. Ha pedig így van, akkor kérdés, hogy miért lehet Magyarországon hivatalosan forgalomba hozni ilyen eszközöket? Persze onnan is megközelíthetjük a kérdést, hogy a magyar szabályozás miért nem képes lépést tartani a korral?
Úgy gondolom, a fentiek tisztázása megérne egy misét, akár a fenti cikk kapcsán..
Üdvözlettel,
Levente
A hivatalos forgalmazás kérdését nem feszegetném, hiszen számtalan olyan eszközt, például versenyalkatrészeket, tuning-holmit árulnak, amit nem vagy nem csak legálisan lehet használni. Ettől betiltani még nem kell, hiszen lehet, hogy valaki a saját birtokán szeretné fuvarozni a kerékpárflottáját, és nem is gondol a közúti közlekedésre. Az viszont abszolút jogos kérdés (pardon), hogy a jogszabályok valóban le vannak-e maradva a modern technika szédítő vívmányaihoz képest.
![IMG 7232](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/464/4641/46413/4641376_1b3271dc12c90f71801e8df59da7cb7c_wm.jpg)
Nem sokkal Levente után jelentkezett Gábor.
Feladó: Gábor
Címzett: Papp Tibor
Dátum: 2013. július 30. 13:27
Tárgy: Ha kocsival megy a bicikli
Kedves Papp Tibor,
baráti társaságban épp tegnap került szóba a vonóhorgos kerékpártartók rendszámmizériája.
A rendszám a gépjármű elválaszthatatlan része, egyik alkalommal ezért figyelmeztetett a rendőr, míg más alkalommal a matricarendszámot kifogásolták. Harmadik alkalommal büntettek a rendszám eltakarásáért.
Szóval melyik a helyes megoldás?
Üdvözlettel: Gábor
Ezek szerint valóban csapdahelyzet állt elő, feltettem hát a kérdést az NFM-nek, illetve a rendőrségnek, hogy mi a megfelelő mód a vonóhorgos bicikliszállításra, egyáltalán létezik-e ilyen. Esetleg foglalkoznak-e a problémával, várható-e feloldozás a közeljövőben. Készségesen válaszoltak is.
![IMG 7247](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/464/4641/46413/4641380_147a69c2db760d6a22f90c69dbb83272_wm.jpg)
Nincs sok jó hír azok számára, akik vonóhorgos bringatartót használnak vagy szeretnének használni. Sajnos tényleg nincs rá jelenleg legális lehetőség Magyarországon, hogy így szállítsunk kerékpárt.
Ha helyén hagyjuk a rendszámot, eltakarjuk a bringatartóval, ami érthető okokból nem jó megoldás. Átszerelni nem szerelhetjük, ez szintén a 6/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelet 27.§ (1) bekezdéséből következik - a jogszabályidézetektől megkímélnék mindenkit. A rendszám másolata szintén nem megengedett, harmadik rendszámtáblára pedig, amilyet például Németországban vagy Ausztriában lehet igényelni, nincs lehetőség nálunk.
Vagyis mindenkit, aki ilyen bringatartót használ, adott esetben megbüntetheti a rendőr. Az ORFK kommunikációs szolgálata a közlekedési szabályok kisebb fokú megsértését emlegeti, és teljesen jogosan megjegyzi, hogy a rendőrségnek mindenkor a hatályos jogszabályok előírásai szerint kell eljárnia. Így van, ha nem ezt tennék, anarchiába fulladnánk.
Az egyetlen pozitív hír, hogy maga a rendőrség kezdeményezte már a jogszabály-módosítást, illetve a minisztérium is állítja, keresik a probléma lehetséges megoldását. Drukkolunk, hogy mihamarabb megtalálják, addig behúzott nyakkal autózhatnak a horgos bringások.
Frissítés: Olvasónk, Péter küldött nekünk két fotót, amit tavasszal készített a Róbert Károly körúton. Reméljük, mivel szemmel láthatóan a rendőrségnél is felfedezték a vonóhorgos kerékpárszállítás előnyeit, kellő nyomást tudnak majd gyakorolni a jogalkotókra.
![](https://kep.index.hu/1/0/467/4678/46781/4678178_25eefb0c29ee50804ae7308f84d31803_wm.jpg)
Aki kíváncsi rá, íme a minisztérium és a rendőrség válasza vágatlanul:
Tisztelt Stump András!
Az alábbiakban küldjük a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kommunikációs Főosztályának tájékoztatását.
A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomba tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelet 27.§ (1) bekezdése előírja, hogy a járműre – az e célra kialakított helyre – a jogszabályban előírt hatósági jelzést feltüntető táblát kell elhelyezni.
Az 1/1975. (II.5.) KPM-BM együttes rendelet 5. § (1) bekezdésének b) pontja értelmében a közlekedésben olyan járművel szabad részt venni, amelyre külön jogszabályban meghatározott számú, típusú és elhelyezésű hatósági jelzés(ek) [rendszámtábla(ák)] van(nak) felszerelve. Az (5) bekezdés pedig kimondja, hogy a hatósági jelzés(eke)t [rendszámtábla(áka)t] a járművön a felszerelésére kijelölt helyen (a fent idézett 6/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelet 27.§-a szerint), jól olvasható állapotban kell tartani, azt megváltoztatni, letakarni vagy jogosulatlanul eltávolítani tilos.
A hivatkozott szabályokból következik, hogy csak olyan kerékpártartó felszerelése szabályos, ami a rendszámtábla eredeti helyén való láthatóságát biztosítja, tehát a vonóhorogra szerelhető kerékpárszállító és az arra felrakott kerékpár – amely erősen megnehezíti a rendszám olvashatóságát – a jogszabályi rendelkezések értelmében nem megengedett.
A cikkben említett harmadik rendszámtábla kiadására a jelenlegi jogszabályi rendelkezések nem adnak lehetőséget.
A helyzet ugyanakkor ismeretes a tárca közlekedési ágazata előtt, hiszen a kereskedelmi forgalomban beszerezhetőek a vonóhorogra szerelhető, a kerékpárok biztonságos szállítását lehetővé tevő, de a jogszabályi előírást nem teljesítő eszközök. A minisztérium ezért az illetékes hatóságokkal együttműködve keresi a probléma lehetséges megoldásait.
Köszönjük érdeklődését és türelmét!
NFM Kommunikációs Főosztály
---
Tisztelt Stump András!
Az ORFK Kommunikációs Szolgálatához eljuttatott kérdésekre az alábbi válaszokat adjuk:
A rendőrségnek, mint jogalkalmazó szervnek mindenkor a hatályos jogszabályok előírásai szerint kell eljárnia.
A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KÖHÉM rendelet meghatározza, hogy a járművet a jogszabályban előírt hatósági jelzést feltüntető táblával – rendszámtáblával – kell ellátni. A rendszámot a járművön, az arra kialakított helyen kell elhelyezni. A jogszabály nem engedi az ettől való eltérést.
Amennyiben a rendőr ezt észleli, a megkeresésében említett módon elhelyezett kerékpártartó miatt a közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése miatt kell intézkednie. A személygépkocsin a kerékpárok jogszabályi előírásoknak megfelelő szállítására a járműre felhelyezett tetőcsomagtartón van lehetőség, így elkerülhető az esetleges felelősségre vonás.
Megjegyzendő továbbá, hogy a rendőrség, szem előtt tartva a közlekedők körében felmerült igényeket, e kérdésben már kezdeményezett jogszabály-módosítást.
Budapest, 2013. augusztus 12.
Tisztelettel:
ORFK Kommunikációs Szolgálat
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=uafodmjgku/fastid=gvsizggmkyvgllaijwbcnbspdnle/nc=0)