(Új fejlemények 2013. júniusi cikkünkkel kapcsolatban.)
Dátum: 2014. 03. 28.
Feladó: Andráskó Róbert
címzett: Winkler Róbert
Szia Robi! Reménykedem abban, hogy még valamennyire emlékszel rám és az én megörökölt e30as 324TD BMW-mre. Úgy gondoltam, ha érdekel, ha nem :) elmesélem, hol tart most az egyetemista pénztárcából fenntartott autó felújítása. Megosztom az általad tapasztalt, majd a későbbiekben nálam jelentkező hibákat és azoknak kijavítását is.
51Galéria: BMW E30 24tdA veled való találkozás után már volt egy kiadós hibalista, amire vagy te, vagy én lettem figyelmes a teszt során. Ekkor jöttem rá, hogy az autó korántsem hibátlan. A lista valahogy így festett, miután kitettelek a szerkesztőségnél, hogy megírd a művet: lötyögős váltó, valami kopogás a hátsó futóműben kanyarodáskor, erőtlen motor, valami más fura zaj a bal első futóműből. Az autót mindig csak én vezettem miután birtoklását megkezdtem és te voltál az első olyan ember, aki kicsit nyektette úgy, hogy az anyós ülésen ültem, itt lettem figyelmes a fent leírt dolgokra.
A lötyögős váltó problémáját a gyári BMW kulisszafelújító kitt megoldotta, de nem véglegesen. A javítás után 3-4 hónappal és 2000 km-el később ugyanúgy lötyögött és azóta is lötyög. Szerencsés véletlen volt, hogy egy olyan bmw-sel hozott össze a sors, aki tudja ennek a problémának a tartós, 10-15 évre való megoldását. Vele most egyezkedek a javítást illetően, hogy valamikor megcsinálja. 30 pénzt kér érte, a felújító készlethez képest jelentős összeg.
51Galéria: BMW E30 24tdJöjjön az erőtlen, gyenge motor. Amikor vezetted és padlóztad az autót, bár nem láttad, de melletted ülve én csak szomorkodtam, hogy ez még mindig nem az igazi, ennek nem ilyennek kell lennie. Emlékszem gyerekkoromból, hogy mikor a papa előzött vele Balatonra menet, ez bőven messze erősebb volt (és itt most nem a gyermeki 'hűdemegybazdmeg' érzésről beszélek). Ennek kezdtem utána járni, miután tudtuk, hogy az adagoló vezérlő computer helyesen működik.
Volt adagoló előtöltés beállításon egy győri dízeles specialistánál, ott, ahova még a márkaszervizek is hordják Győrben a rossz dízeleiket. Megcsinálták, legomboltak rólam jó sok pénzt, de változást sem fogyasztásban, sem menetteljesítményben nem tapasztaltam. Ezután következett, a mai autókból már kihagyhatatlan turbó, amit kiszereltettem, és bevizsgálás után kiderült, hibátlan, majd pénz híján a keresést felfüggesztettük.
Időközben bekövetkezett egy olajcsere a BMW-nél. Mivel a cikk májusban íródott és júniusban jelent meg, a hibakeresést pedig nem sokkal a cikk létrejötte után elkezdtem, bármilyen hihetetlen, következett a nyár, amikor is inkább használni szerettem volna. Miután a keresés az összes spórolt pénzemet elszippantotta, elegem lett picit belőle. Mentem vele nyaralni Balatonra és voltam vele Ausztriában is, de sok kilométer így sem került bele. Jött a szeptember, amikor is kezdődik a suli és a minden. Gondoltam feljövök vele pestre, mert miért ne?! Az autó végsebessége órája szerint 150 volt, ennyit tudott (ezért is tudtuk, valami nem jó).
Tatabánya magasságánál egyszer csak figyelmes lettem egy E65ös Bangle BMW-re és gondoltam, hogy kicsit utánamegyek. Én parkettán 150el mentem mögötte, lemaradva, jó sok kilométeren keresztül, amikor egyszer csak valami történt. "Pukkant" egyet az autó, hatalmas ordenáré fekete füstfelhő, aztán egyszer csak azt vettem észre, hogy óra szerint 200-al(tehát valahol a gyári végsebesség környékén) megyek az e65 seggében, ami egyébként egy elég beteges 730d volt. Azóta a motor sokkal szebben jár, szépen húz, ahogy kell és van benne erő. Természetesen utánajártunk mi is történhetett és többen is állították, hogy a 23 évnyi nagypapa használat ekkor égett ki az auspuffból. Én örvendeztem, de szívtam a fogam, hogy annyi felesleges pénzt öltem bele, ezt ugye ki tudhatta?! senki nem gondolt rá, azóta is jó.
A futómű hangjainak feltárása egy lényegesen egyszerűbb művelet volt , de erre sajnos csak januárban tudtam figyelni, mert egész egyszerűen nem volt rá pénzem. Hátsó futóműben a szilentek rohadtak ki a helyükről, pótolva vannak, szebb az úttartás. A bal első futóműben a lengéscsillapító nyekkent meg. A gyári újra nem volt pénzem(115 meg három nulla/darab), ezért egy nagyon jó állapotú, gyári bontott került a helyére. Szándékomban áll még az összes gumielem kicserélése mind elöl, mind hátul, hogy közvetlenebb legyen, de ezt majd, ha megnyertem a lottóötöst, vagy sikerülne valami jól fizető iskola melletti állást találni. Mint tudjuk, ilyen nincs :)
51Galéria: BMW E30 24tdTermészetesen ezen kívül történtek még érdekességek. A hírhedt tolvajriasztó is csődöt mondott, de szerencsére villamosmérnöki tanulmányaimnak köszönhetően újra működőképes és él! :) Kapott egy bontott, nagyon szép állapotú gyári hella fényszórópárt bal oldalra, mert nevetségesen olcsón juthattam hozzá. Találtam egy szinte fellelhetetlen, gyári automata antennát, megkapta, mert eredetileg az volt benne. Tervben van még majd 4db nyári gumi beszerzése, de ugye ez sem két fillér :).
Jelenleg az autóban 160 000 kilométer van, tehát kicsit kevesebb mint egy év alatt került bele 4 ezer. Nem sok.
Mindennapjait, már nem a Parkettás garázsában tölti, mert azt nagypapám eladta, így szüleimnél került elhelyezésre, szabad ég alá kényszerítve édesanyám Ford C-max-át :) De Ő, mint délceg bajor lovag, jelentősen nagyobb prioritást élvez, mint bármi más otthoni jármű!
Egyenlőre más baja nincs, jól van és boldogan várja 30. életévét!
Természetesen lelkesen hallgatom az égésteret, szeretnék majd eljutni egy totalcar tv felvételre is az új évadban, olvasom minden nap a Totalcart ahogy egy rendes autóbuzériásnak illik és szeretnék további jó munkát és sok izgalmas tesztautót kívánni Neked és az egész szerkesztőségnek!
Köszönöm, hogy elolvastad.
Üdvözlettel: Andráskó Róbert