Olcsó lesz a robogórendszám?
Az imént landolt a postafiókunkban a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) elnökének levele az ötven köbcentis motorok és robogók tervezett rendszámoztatásával kapcsolatban. Ez a szervezet fogja össze a magyarországi újmotor-importőröket (is), nem lényegtelen tehát, hogyan viszonyulnak a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tervezetéhez. Erdélyi Péter elnök erre a cikkre reagál levelében. Az Országgyűlés várhatóan ősszel foglalkozik majd a javaslattal, a további fejleményekről folyamatosan beszámolunk.
feladó: Erdélyi Peter
címzett: Zách, Dániel
dátum: 2014. július 7. 11:26
tárgy: Robogók
Kedves Dani,
érdeklődéssel olvastam a robogók regisztrációjáról szóló szakmailag is korrekt cikkedet.
Egy dolgot szeretnék elmondani. MGE támogatna egy olyan (szociálisan barátságos) megoldást is, ha ezekre a járművekre KGFB igazoló plakett kerülne, amelynek a minimális költségét a KGFB díjban szét lehetne szórni, és így a költség szinte észrevehetetlen maradna. A javaslatunk ezt tartalmazza, mivel nekünk is van olyan érzésünk, hogy egy teljes regisztrációs és műszaki vizsga folyamat költségeiben magas, időben nagyon hosszadalmas lenne, noha az igazi megoldást ez kínálná. Van olyan európai ország, amelyben a kötelező biztosítási plakett működik. Ebben az esetben viszont muszáj lenne kiszűrni azokat az 50 ccm robogónak álcázott nagyobb motorokat (80, 125, stb. ccm), amelyek nem ide tartoznak. Ezeket a hatályos jogszabályok szerint kell regisztrálni és visszamenőlegesen is, mert ezek sima csalással lettek 50 ccm-esek.
Egy előremenő, azaz visszamenőlegesen nem hatályos szabállyal kell meghatározni, hogy milyen robogók kaphatnak plakettet, vagyis csak azok, amelyeknek magyarországi típusengedélyük van. A tulajdonszerzést pedig, ugyancsak a plakett kiadásához számlával kell igazolni, amely számla alapján a NAV tudja ellenőrizni az eladó forrását, kiszűrve ezzel az esetlegesen lopott robogók forgalmazását.
Remélem, hogy a fentiek gondolatébresztésre alkalmasak. MGE egyébként ezt az opciót javasolta a jogalkotónak, mint kompromisszumos és szociálisan kezelhető megoldást, miközben azt gondoljuk, hogy a szakmailag teljesen korrekt megoldás a regisztrációs és a rendszeres időszaki műszaki vizsgáztatás jelentené.
Erdélyi Péter
ügyvezető elnök
Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete