Feladó: Albert
Címzett: Papp Tibor
Dátum: 2014. szeptember 15.
Tárgy: Lopott autor árulhatnak?????
Kedves Tibor,
Na ehhez mit szóljunK?? lopott autot árulnak fent... Na ezt meséld be hogy legális!!!
a kocsi amiről szó van: http://www.hasznaltauto.hu/auto/honda/xxx
Még amikor az előző tulajnál volt, akkor kérdeztem rá a kocsira, valamint az alvázszámára.
4Galéria: Honda S2000Első válasz:
"Az S2000 2010-ben lett Magyarországon forgalomba állítva, és került a tulajdonomba. USA-ból származik, az autót egy Budapesti kereskedésből vettem, elmondásuk szerint törve nem volt, és én sem tapasztaltam. Fényezve viszont volt, igy vettem. Elmondásuk szerint sok volt rajt a kavics felverődés és telibe fújták, a fényezése nagyon szép. Futóműve hibátlan olyan mind a beton semmi nem lóg, motor hibátlan, váltó hibátlan, kédergumik hibátlanok. Az kocsi tudomásom szerint nincs leültetve, a 18-as kerekek miatt lehet szerintem úgy látni. A motortérben változás nem történt. Alvázszáma:JHMAP21414Txxx Műszaki érvényes:201xxx."
Rákerestem a neten, és itt megtaláltam, hogy: https://www.nicb.org/theft_and_fraud_awareness/vincheck
VIN: JHMAP21414Txxx has been identified as a vehicle listed in the VINCheckSM Salvage Records.
Date of loss: 2009-03-12 Cause of loss: Theft/Stripped
Date of loss: 2009-02-03 Cause of loss: Theft
Szóval vszínű ezért nincs benne rendes kormány, a lámpák AP1-esek, és ezért fújták telibe az egészet. Ezt megírtam a tulajnak, majd a válasz: "Köszönöm a tájékoztatást. Erről tudomásom nem volt,de miután megkaptam az információját azonnal hívtam az autókereskedőt akitől BP-en vettem. Tájékoztatott, hogy valóban ellopták, a biztosító a kárt a gazdának kifizette,ő meg az autót árverésen megvette. Amerikában ez igy működik. Teljesen legális. Az első lámpa xenon, hibátlan. Elmondása szerint csak 1 fajtáról tud. Az autónak nincs sem esztétikai, sem műszaki hibája"
Ez most nem mondja komolyan hogy lehetséges??
szép napot!
Albert
Kedves Albert!
Jó dolog az óvatosság, de nem kell egyből tolvajt kiáltani. Nem mondhatnám, hogy indokolatlan a bizalmatlansága, ha használtautó-kereskedésekről van szó, többségük sokat tett a szakma rossz hírnevéért, azonban érdemes részletesen tájékozódni, mielőtt a felszínt kaparászva a legrosszabbat feltételezzük.
Az alvázszám-alapú ellenőrzés fantasztikus dolog, főleg így, online-lekérdezéssel – mit adnánk érte, ha Magyarországon legalább személyesen, vagy a múlt század kommunikációs formájában, levélben működne. De amit a rendszer kiköp, azt megfelelően kell értelmezni. Olyan ez, mint a hibakód-kiolvasás, egy égéskimaradás bejegyzés bármit jelenthet a gyertyacserétől a motorgenerálig.
A salvage title az USA-ban sok mindent takarhat, jellemzően a biztosító társaságok nyomják rá ezt a bélyeget az autókra, digitális formában. Például akkor, ha gazdasági totálkárnak minősítenek valamit. Ez, mint itthoni példákból is tudjuk, öregebb autóknál hamar összejön, néha egészen jelentéktelen sérülésekből. Akár árvíz- vagy jégkár miatt is kaphat az autó salvage stemplit, de lehet persze javíthatatlan, kiflibe hajlott, kettészakadt, bár ezek a legtöbb államban junk státuszt kapnak.
Hogy aztán a salvage title-ös autókkal mi történik, illetve mi történhet, az megint csak államonként változó. Van, ahol megfelelő átvizsgálás után visszahelyezhetők a forgalomba, és resalvaged bejegyzést kapnak, máshol úgymond teljesen tisztára moshatók. Az USA-ban komoly árbefolyásoló tényező az autó története, sokkal inkább, mint nálunk, így sok a trükközés ezzel.
Az emlegetett Hondát viszont valóban ellopták, ha hihetünk a regiszternek. Arizona, Florida, Georgia, Illinois, Maryland, Minnesota, New Jersey, New Mexico, New York, Oklahoma és Oregon államokban a lopott autók is salvage bejegyzést kapnak. Általában 21 napot várnak a biztosítók, ezután térítik meg a kárt. Ha később mégis megkerül az autó, már a biztosító tulajdona lesz, és jellemzően árverésen értékesítik, salvage title-lel. Sokszor online is lehet licitálni, több magyar kereskedő is szokott így autókat venni, vagyis teljesen hihető a sztori, valószínűleg a Honda is így került Magyarországra. Az exporthoz megint csak bizonyos államok állítanak ki megfelelő igazolásokat, hogy nem lopott az autó, ezért ismerni kell a megfelelő ösvényeket, de a honosításnál ezekre feltétlenül szükség van. Hamisítani persze mindent lehet, de ugyanekkora eséllyel bármilyen más autó papírjait is hamisíthatták.
Ilyen autót venni a kereskedőnek jelentős kockázat, de szerencsés esetben nagyot lehet szakítani, hiszen az árak az ismeretlen múltnak megfelelően nyomottak. Lehet, hogy a tolvajok csak pihentették vagy tartalékautónak lopták valamilyen balhéhoz, de az is lehet, hogy kinyomták a szemét és szétbarmolták. Az ilyesmi azonban a megérkezés után hamar ki szokott derülni, ha már négy éve itthon van a gép, mint ez a Honda, a nagy disznóságok már előjöttek volna.
Mivel nálunk óriási a bizalmatlanság, és némelyik kereskedő minden áron maximális profitra hajt, van, hogy megpróbálják titokban tartani az autó múltját. De mivel a magyar nyilvántartásban amúgy sem tudhatunk meg semmit a járművek előéletéről, egy második tulajos autó lehetett akár a Dalai Lámáé is, talán sose tudja meg. Vagyis szerintem ez a Honda pont annyi kockázatot rejt, mint bármelyik másik használt autó, csak ennek a múltjáról véletlenül ki lehetett nyomozni egy információmorzsát, ami bármit jelenthet. Ha magyar, valamikor ellopott és megkerült autót árulnának, nem is tudna róla.
Üdv:
Stump András