Feladó T. Vilmos Tamás
Címzett Totalcar szerkesztőség
Dátum 2015.12.02.
Tárgy Honda Prelude 1984Tisztelt Uraim!
Segítséget szeretnék kérni egy gépkocsi árának behatárlásában.
Édesapám tulajdonában van egy 1984-es Honda Prelude 1,8 gépkocsi, amitől egészségügyi állapota miatt kénytelen megválni.
Az autó kanadai változat (Az óra km-ben mér, de van mph skála is. A figyelmeztető feliratok kétnyelvűek angol és francia.), egy 40 évnél idősebb úr volt az első gazdája.
Mindig megkapta a szükséges szervizeket.
A kilencvenes években hozta egy rokon Magyarországra, és használta itthon.
A jármű nem volt törve, lakatolva.
Halála után édesapám kapta meg.
A fényezése kissé lemattult ekkorra.
Néhány évvel ezelőtt kapott egy polírozást és fényezés javítást.
Nagyon nagy részt eredeti, az első szélvédő kavics miatt elrepedt ezért cserélni kellett.
Gyári elektromos napfény tetővel rendelkezik, a rádiója eredeti Honda digitális.
Sajnos szervokormány és légkondi nincs benne.
A karosszériája nem rozsdásodik, a beltere jó állapotban van. Kívülről jól mutat.
A motorja jó állapotban van, nincs olaj fogyasztás, futómű nagyon jó.
A 210 000 km valós futás teljesítmény. A lehető legteljesebb mértékben eredeti az autó.
Szeretném megtudni hogy az ilyen jó állapotban megmaradt gépkocsiknak van-e oldtimer értéke?
Az autó Zuglóban lakik, ezért lehetséges lenne hogy, egy szemrevételezésben részesítsék?
Esetleg érdemes lenne az állapotán egy kevés javítással értéket növelni?
Várom szíves válaszukat.
Köszönettel:
--
T. Vilmos Tamás
Kedves T. Vilmos Tamás úr!
A német Oldtimer-katalógus ötös skálájú osztályzásában (ez a kontinensi Európa bevett osztályzási módszere, Note 1 a legjobb, Note 5 a legrosszabb) ennek a típusnak még nem tartja nyilván a csúcsállapotú példányait (de az amúgy is kiesik ebből a körből, hiszen az autó már kapott egy fényezésjavítást és elég sok benne a kilométer, a Note 1 ugyanis a teljesen gyári új, alig pár tízezret futott kocsikra, vagy a nullára felújított kocsikra vonatkozik), a legrosszabb állapot is hiányzik belőle, mert azoknak még kifejezhetetlen az értékük.
A nagyon értékes és ritka autók már 15 évesen bekerülnek ebbe a körbe, a kevéssé fókuszban levők inkább csak 25-30 évesen - a Prelude-nek ez a második generációja úgy látszik, csak mostanában került fel a radarra, ennek megfelelően az értéke sem indult még vehemens menetelésnek. Az Ön autója nagyjából Note 2+-nak felelhet meg a sok futás és a fényezés javítása miatt, az ezzel a legkisebb alapmotorral így 3200 eurót ér a 2015-ös katalógus szerint, az elmúlt hat évben pedig 17 százalékos értéknövekedésen ment keresztül. Ne bosszankodjon, hogy csak a legkisebb motorral szerelt változat, mert a másik háromnak is kvázi ugyanez az ára... Viszont a kanadai gyártás Európában általában levonást jelent, itt nosztalgiából az ide való modelleket (a helyi jegyekkel - tehát olyan lámpák, az a fajta relatív dísztelenség) keresik az első lelkes gyűjtők.
Mindez Németországban igaz, német rendszámmal, német eladótól. Tapasztalat szerint a magyar autó ennek az árnak kint az 50-75 százalékáért adható el (attól függ, mennyire készíti elő az eladó a terepet, tehát hogy kint hirdet-e, van-e kinti, németül felhívható kontakt, biztosítja-e saját zsebre az autó kiszállítását - a német ugyanis csak a legritkább ínyencfalatokért jön el ilyen messzire autót nézni és venni, ami már nagyon nem ez a kategória), itthon pedig a vevők inkább az olcsó romokat fizetik túl a némethez képest, az igazán szép autóra nehezen akad vevő. De akad. Ha el akarnám adni, én valószínűleg minimum három fórumon, állhatatosan hirdetném az autót (szép képekkel, az erényei nem túlszínezett, lényegre törő taglalásával - ez a levél egyébként pont jó, amit írt nekünk), s várnék egy évet, mindig meg-megújítva a hirdetést, nem mozdítva az áron. Itthon kb. 4 ember van, aki ilyen autóért masszív pénzt adna, ezeket pedig meg kell találni, ehhez türelem kell. Ha végképp nem megy, akkor keresnék egy német kapcsolatot, s azon keresztül árulnám - optimális esetben már kint, Németországban, mert oda a holland, svájci, osztrák, belga is szívesen elmegy már. Valahová 6-800 ezer forint közé lőném be az árát. De én lehet, hogy inkább várnék vele pár évet, havonta megjáratva a kocsit, minden kezelőszervét működtetve, kétévente olajat cserélve akkor is, ha nem megy bele kilométer.
A mi szemrevételezésünk nem segítene, hiszen nem vagyunk értékbecslő szerv, csak lelkes, ám sokat dolgozó (emiatt magánügyekre nemigen rávehető) amatőrök. A munkaidőnk szoros, az újságnál pedig fel se merül, hogy ilyen szolgáltatást nyújtsunk, mert akkor fel kéne vennünk még kétszer ennyi embert.
Sok sikert!
Üdvözlettel
Csikós Zsolt