Azt hiszem, ez lehetett volna gyűlöletlevél is, de nem az lett. Fölösleges volna hozzáfűzni bármit. Legfeljebb annyit, hogy a Liftback nekem is nagyon bejön.
Feladó Csaba
Címzett Stump András
Dátum 2015. december 24. 19:46
Tárgy reakcio: Senki nem tud olyat mint a Toyota?
Kedves Totalcar!
Röviden engedjétek meg, hogy reagáljak a "Senki nem tud olyat mint a Toyota?" c. írásra.
Még huszonéves vagyok, használtautó vásárló, sokat és külföldön autózó, autophil és keményvágású toyotás.
Azt szeretném megmutatni, hogy miképp lehet egy "autóbuzi" egyben toyotás.
18 évesen kölcsöntoyotában (e9 Corolla Liftback, 1988) töltöttem sok időt és nem vigyáztam rá különösebben. Kinyomtam a belét és vártam, hogy szétessen. Üveghangon pörgettem, ötösből váltottam kettesbe, félregyújtásig huzattam. Bejártam vele kis hazánkat, a környező országokat és a Baltikumot is. Nem esett szét. Elkezdtem tisztelni. Rájöttem, hogy nem is annyira lassú, kényelmes és mellesleg csukott ajtónál befér a hűtőszekrény. Ekkor váltam elfogulttá a többi márkával szemben.
Vásároltam egy e12-es (2003-as) Corollát. Olyat, mint ami a cikkben van. Az e9 után nem tudtam szeretni. A tiszteletemet kiérdemelte, de éreztem a minőség hanyatlását, a döglött halként viselkedő villanyszervót, hiányoltam a helyet, kifogásoltam a magas üléspozíciót, a buta csatolt lengőkaros futóművet és a fenébe kívántam, amikor előszőr műszaki vizsgára vittem. Két évig tartott az együtt töltött időszak, utána boldogan váltam meg tőle. Azóta a feleségem használja, aki boldog vele. Hibamentesen teszi a dolgát.
Vásároltam egy T25-ös (2006-os évjáratú) diesel Avensist. Bár a minőség itt is lényegesen gyengébb mint a régebbi autóknál (5. sebesség fogaskereke szándékosan és erősen avul, műanyag lámpák mattulnak, 240e km-nél kezd megszólalni egy-egy műanyag), a méretéből és kényelméből adódóan abszolut szerethető.
A legszebb pillanatok azok, amikor szerelni kell. Furán hangzik? Pedig teljesen logikus:
Egy alap dugókulcs készlet segítségével szerelhető. A patentek oldhatók és újrahasznosíthatók. A felépítése átgondolt: Külön kisajtó van az olajleeresztő csavar számára az alsó műanyag burkolaton. Így olajcsere alkalmával egyetlen egy csavart elég kicsavarni a burkolaton. (Passátnál: kb 16 imbuszos csavar két méretben, telljes alsó burkolat jöhet lefele.) A hátsó fék is fél óra alatt cserélhető akna nélkül, csillagkulcs segítségével. (Passátnál: méteres toldószár, 70-es imbusz, autó alatt matat, anyáz, 2,5 órával, egy OBD-diagnosztikával és egy munkahengert rotálva visszanyomó szerszámmal később kész a fék.) A légszűrőház négy csattal nyitható. (VW: emlékeim szerint legalább 6 imbuszos csavar)
Nem szakad bele sem csavar, sem izzítógyertya és 240 ezer km után GPS-el mérve a gyári maximális sebességénél gyorsabban megy. (Tehát nem kokszosodik el túlságosan.)
Az egyszerű szerelhetőség tehát az igényes, átgonodolt megoldásokból adódik, ami egy műszaki ember számára gyönyörű. A többieknek csak az tűnik fel, hogy semmi nem romlik el hirtelen, hanem kizárólag fokozatosan. Ezért kiszámítható a jármű.
Hogy unalmasak a Toyoták? Az említett e9-es Liftback Corollám most alakul át a saját szent szobrommá, ami direktebben veszi a gázt bármelyik modern Autónál (4af motor), kis súlya miatt mozgékony és talán az egyik legszebb Corolla, mely sok másik autó formatervével felveszi a versenyt. (Ez nem mondható el az e12-ről) A dízel igáslóból visszaülve tehát fülig szájjal élvezhetem az autózást, miközben kóstolgatjuk a nyolcezres fordulatot. Bár ezt a fospisztoly óta Ti is bizonyára tudjátok.
Üdv,
Csabi