A fantomcég, amelytől nem szabad autót venni

2016.12.16. 15:14

Egyetlen év alatt több mint ezer autót adhattak el a Szigeti Car Kft. nevére kiállított biankó adásvételi szerződéssel, ezért az egész országban ismerik a fantomcég nevét az okmányirodákban és autókereskedésekben, állítja egy kis autókölcsönző vezetője, aki a tegnapi cikkem után jelentkezett.

A recept egyszerű: a céget eleve a gyors haszonszerzésre és még gyorsabb eltűnésre alapították, hogy ne lehessen megtalálni, miután átfolyatnak rajta több ezer használt autót. Az alábbi levél érdekes képet fest arról, hogy mennyire könnyű dolga van ma Magyarországon bárkinek, aki át akar verni egy csomó használtautó-vásárlót és szeretné megúszni a csalást.

Várom azon olvasóink jelentkezését, akik Norbertnél is többet tudnak a rejtélyes cégről, autót vásároltak tőle (legalábbis papíron tőle), vagy olyan vevő jelentkezett az eladó autójukra, aki Szigeti-s pecséttel ellátott szerződést lobogtatott. 

Feladó: T. I.

Dátum: 2016. december 16. 3:36

Tárgy: Szigeti Car

Címzett: Zách Dániel

Kedves Dániel!

A tapasztalataimat szeretném megosztani veled, mert örömmel látom mekkora zászlóvivője vagy a használtautó adás-vétel "kifehérítésének". Hozzávetőleg 6 éve üzemeltetek több városban is autókölcsönzőket. Járműparkom a 98-as Swifttől a H Astráig terjed, tehát közepesen használt, 4-6 előző gazdás, egymillió forint alatti járművekből áll. Ez az igazi magyar ember fő csapása is vásárlási szándék esetén.

Minden hónapban mély levegőt veszek és elindulok vásárolni 1-2 autót. Azt szerintem nem kell részleteznem, hogy mennyire siralmas a tájékoztatás, mennyire próbálja a kereskedések túlnyomó többsége és még a magánszemélyek is rámelegíteni az autót bárkire. Ebben az alacsony árkategóriában a leges legnagyobb probléma a megfoghatatlanság. Egyáltalán nem véletlen a Szigeti Car jelenléte.

A 2015-2016-os évek slágercége ez. Az, hogy eldobós cég, még valahogy emészthető is lenne, hisz a Balkán már csak ilyen, keresi mindenki a kiskapukat. Viszont ami felháborít engem, az az, hogy ez a cég kifejezetten azoknak készült, akik átverik a rendes vevőt. Több esetem is van vele, és szinte minden kereskedő ismeri ezt a nevet Miskolctól Mosonmagyaróvárig. Egyik oldalról ott találkoztam vele, amikor a lefutott, a valóban éppen beinduló autóimat adogattam és adogatom el gombokért.

Jönnek rá a csepeli "kereskedők" és viszik. Ha van műszaki és beindul, már visznek is bármit 100 000 forintig. Ők rend szerint Szigeti Car-os biankó adás-vételivel érkeznek. De nem csak ők. Aki kereskedésre visz tőlem, ritka kivétellel nem Szigeti Car a "vevő".

Szigetis szerződést 10 000ft/db áron lehet vásárolni. Őrült nagy biznisz a Szigeti Car megalkotójának, hisz azt ugye el is kell adni, tehát 20 000 Ft egy ilyen móka. Erre a csepeli kereskedése nagyon haragszom egy konkrét eset miatt. Elvittek egy 1999-es Ford Escortot, amiben én motort cseréltem eladás előtt nem sokkal. Egy törött, saját autó motorja került bele, de nem jegyeztettem be az okmánycsere miatt. Viszont adtam egy adás-vételit a motorról is, gondolván hogy hamarosan úgyis át fogja majd valaki íratni a nevére, s akkor egy füst alatt meg van az egész.

Ez a kereskedés eladta egy jóhiszemű székesfehérvári úrnak, de persze a motorcsere elhallgatásával. Nem is ment át neki az eredetvizsgán. Visszament reklamálni, de gusztustalanul bántak vele. Tudni kell a működési elvet náluk. Van egy cég, aki kereskedik azon a telephelyen papíron. Gyakorlatilag nincs forgalma. Aztán van kb. 60-70 autó Szigeti adás-vételivel ott árusítva. A kettő között pedig semmi kapcsolat, csak az arcok, akik ott vannak. Tehát visszament a vevő, hogy problémája akadt. A "kereskedő" úgy tett, mintha sosem látta volna még őt korábban, az autóra sem emlékezett. Bizonygatta az emberünk, hogy ott vette pár napja az autót, de nem sok sikerrel. Közölte vele az arc, hogy fogalma sincs hol vehette, hisz "itt nincs ilyen cég, hogy Szigeti Car Kft. Ez az XY Kft. telephelye". Ezzel elhajtották. Próbált kapcsolatba lépni a Szigeti Car Kft. bármilyen képviselőjével, természetesen sikertelenül. Szerencsére "köztes" adás-vételivel adták, mert ugye bejegyezni ezeket nem szabad, így ott volt az én elérhetőségem is.

Megkeresett, kétségbeesett hangon elmondta, hogy hogyan járt. Kérte, hogy segítsek valahogy, ha tudok. Egy egyszerű kisember volt, aki ezt a kevéske pénzt is nehezen szedte össze, az autó meg nagyon kellett a családnak. Baromira megörült, mikor elmondtam, hogy meg tudom oldani a helyzetet. Elmondtam az autó előéletét is, aminek annyira nem örült, de már nem is érdekelte a tortúra után. Megkapta a dokumentumot a blokkról, sikerült az átírás. Az ilyenektől kinyílik a bicska a zsebemben. Mert értem én, hogy jobb saját cég nélkül szigetis adás-vetelivel kereskedni, ha csak 2-3 autóra van pénzed. Értem én azt is, hogy egyszerűbb így, mint adózni, könyvelőt tartani, Nav-nál számot adni.

De ne az átbaszás legyen már az egyetlen cél! És ha már átbaszás, jöjjön a másik oldal. A használható, megfelelő állapotú autókat megpróbálom piaci értéken eladni. Eleinte szépen leírtam, hogy x ideig bérautó volt, milyen karbantartásokat kapott, mennyi km került bele ez idő alatt. Gondolom sejted hány hívásom volt rá. Igen, nulla. Senki nem akar flottás autót venni ebben a szegmensben, hiába jó.

Hát lekapartam a bérautós matricát, csináltam új képeket, meghirdettem újra. Rövid időn belül hívtak is, elmondtam hogy beszámított autó, semmit nem tudok róla. Mentek vele 500 métert, mosolyogtak, elvitték. Sajnos kell a magyarnak a hazugság, vagy az igazság leplezése. Nem lehet másként eladni ma ezeket.

Tudom, sokat mondjátok, de mégsem értik meg az emberek, hogy állapotot kell venni, nem illúziót. Ha jó, teljesen mindegy mi az előélet. Sőt! Sok magánszemély nem adja meg azt a karbantartást az autónak, amit a kölcsönzőimben én igen. Mert érdekem, hogy megbízható legyen az az autó minden percben. A használtautó-piacon sokat javítana egy egyszerű szigorítás szerintem. És ez ötlet lehet akár neked is, ha továbbviszed.

Ha nem jegyezné be az okmányiroda a köztes adás-vételis vásárlást, ha csak úgy adhatná el cég és magánszemély is, ha már a központi rendszerbe ő a tulaj, akkor az ilyen Szigeti-féle cégek már értelmét vesztenék. Tudom, elméletileg lehetne rá figyelni, hogy kitől veszünk. De vajon hány ember kéri el a kereskedésben az eladó, a kereskedő személyiét, hogy ténylegesen ki az aláíró? Szerintem nincs 1% az ilyen. Csak akarat kérdése lenne, hogy ez ne működjön, hogy ne veszett fejsze nyele legyen csak a kereskedésnek nekimenni garanciális probléma esetén, hogy ezzel megfogható legyen a km-óra tekergető.

Mert a Szigeti Car erre is tökéletes. Megveszem a Szigetire az autót mondjuk 350 000 km állással. Visszaütöm 110 000 km állásra és eladom a saját kereskedésemnek. Bemegyek a köztes adás-vételikkel, amin már ott van, tisztán látszik a csalás, de meghúzom a vállam, mondván, ezzel én mit kezdjek, vagy kicsit még drámázok is, hogy át lettem verve. És mi fog történni? Bejegyzi az ügyintéző a cégemre a kevesebb km állással, én meg tiszta vagyok. Bajom soha nem lesz belőle, hisz én is át lettem verve papíron. Erre is csak az lenne a megoldás, hogy azonnal kivonná a forgalomból az autót a hivatal a nyomozás lezárulásáig és megtenné a feljelentést automatikusan. Ha a kettőt összekapcsolnák és köztes adás-vételi megszűnne, a tekert óra miatt meg nyomozás indulna, hetek alatt rend lenne a kérdésben. Vajon kinek, milyen lobbinak érdeke az, hogy működjön minden úgy, mint most? Mert ez egészen biztosan eszébe jutott már olyan embereknek is, akik tudnának lépni az ügy érdekében, nemcsak nekem.

Köszönöm a figyelmedet, a háborúhoz pedig sok kitartást kívánok neked! Remélem, célt fogsz egyszer érni, és rend lesz a használt autók adás-vétele körül.

T.I.