Az megvolt, hogy az űrhajósok babonából buszkerékre pisilnek?
Gagarintól indult a szokás, de már nem csak az oroszok csinálják. A női asztronauták is megoldják valahogy.
A Bajkonurból lőtt űrhajósok babonából buszkerékre pisilnek – fura egy babona, amiről nálunk is olvashattál, ha két hete a Totalcar címlapján jártál. Perjési Zoltán nyugállományú vadászrepülő olvasta a posztot, sőt, levelet írt hozzá, amiből nem csak az derül ki, hogy hasonló rituálé a magyar Mig-pilótáknál is szokás, de az is, hogy honnan az egész eredete.
Feladó Perjési Zoltán
Címzett Máth Dávid
Dátum 2018. június 17.
Kedves Dávid!
Érdeklődve és szórakozva olvastam cikkedet a repülés előtti pisilés témakörében. Engedd meg, hogy ma már nyugállományú vadászrepülőként némi adalékkal szolgáljak e "rituálé" történeti eredetéről!
A Mig-ek (21, 23, és 29) hadrendi alkalmazása során Magyarországon is általános volt (- általam is - minimum nagy gyakoriságú) a repülőgépek mögötti pisilés. Ezt úgy kell elképzelni, hogy az indítózónában a gépek még a betonon álltak, de mögöttük a gázsugárterelő védőlemezek már a füvön voltak felállítva. A repülőgépek műszaki átvétele során a hajózó személyzetek általában ezt a helyet szemelték ki a könnyítésre. (Tudok olyanról aki talán babonából, de rendszeresen a repülőgép diffúzorházába/köznapian kiömlőnyílás/ pisilt - mondjuk ez csak adott típusoknál volt lehetséges létra nélkül. :)
Na jó, de miért a gépátvétel során? Az ok egyszerű: mert az oktatója, kiképzője is ott és akkor pisilt. Meg annak az oktatója és annak az oktatója is, és így tovább. A "szoclágerben" alapvetően orosz tematikájú és szellemiségű (megjegyzem kiváló) kiképzés volt. Az oroszok nagyon tartották ezt a szokást, így az egész szoctábor vadászrepülő egységei a magassági állomásokon csili-vilivé váló vizesblokkok ellenére gépátvételkor a fűre pössentettek. A gyakorlati haszna mellett szinte pavlovi reflexként égett be szinte mindenkibe ez az évek során.
Volt ennek a rituálénak egy diszkrét és logikus bája. Ha kimentünk a géphez, akkor minden esetben kezet fogtunk (csupasz kézzel) a gépet üzemeltető technikussal, jött a gépátvétel, hátul fűlocsolás, majd előre menet kesztyűt húztunk, s a gépátvételi könyvet már abban írtuk alá. A szokás berögzülése talán már érthető, de az igazi "miért?"-re kapott választ, az eredetet a távolabbi múltban kell keresnünk és egészen a II. Világháborúig kell visszatekintenünk.
A légcsavaros vadászgépek alapvetően géppuska, vagy gépágyú fegyverzettel rendelkeztek, a lehetséges fegyveralkalmazási távolságból következően a harctevékenység egyik meghatározó jellege a közeli manőverező légiharc volt. A csatagépekkel szemben a vadászgépek lényegesen gyengébb páncélvédettséggel rendelkeztek, hiszen minden kg többlet a manőverezőképességet rontotta. Sebezhetőség szempontjából a pilóta kabin ideális célpont volt. Egy-egy kötelék légiharc során kis túlzással több volt a vas és repesz a levegőben mint oxigén. Igazi húsdarálók alakultak ki, olvadt a fém, s szakadt a hám rendesen. Megfigyelték, hogy a teli gyomor és hugyhólyag rendkívüli mértékben rontja a sebesült pilóta túlélési esélyeit. Ez abból következik, hogy egy nagysebességű fémdarab (lövedék, repesz) becsapódása egy viszonylag puha folyadékkal telt szervbe (pl.: hugyhólyag) a hidrodinamika törvényszerűségeiből következően felnagyítja annak behatási energiáját. Így vált a pisi-kaki kérdéskör a túlélési esély növelésének sarkalatos pontjává.
Nagyon leegyszerűsítve: teli hugyhólyag biztos halál, üres húgyhólyag talán túlélés. Ez akkor egy ökölszabály volt, amit vérrel írtak. A repülésben van ma is néhány ilyen, de ma már a fenti nem aktuális. Csak a rituálé maradt fenn úgy az ezredfordulóig bizonyosan. Gagarin semmi mást nem csinált, csak mint a többi hasonszőrű vadászrepülő tett volna: a lehető legkésőbb és legteljesebben ürített repülés előtt. Van úgy, hogy az ember fiának csak egy buszhátsó jut. :)
Repülő üdvözlettel:
Perjési Zoltán (ny.á. alezredes :)
Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Elült a por a 2024-es Forma–1-es szezonzáró után, eljött a számvetés ideje!
Lássuk, melyik csapat hogyan teljesített idén!
- Hírek
Dől az olaj egy vadonatúj Cybertruckból, egy hónap lesz a javítás
A tulaj elmondása szerint egyelőre nem tudja visszavásároltatni vagy lecseréltetni autóját a Teslával, majd csak a javítás után.
- Hírek
A 4-es 6-os villamossal utaznál a két ünnep között? Van egy rossz hírünk.
A korlátozásra egy sérült vízcső javítása miatt van szükség.
- Hírek
Visszasírod a '90-es évek tuningját? Akkor vesd rá magad erre a BMW 850i-re!
Korában igazán kifinomult darab lehetett... vagy nem.
- Hírek
Ilyen állapotban van egy nagyon sokat futott nigériai Ford Transit
Elvileg még az eredeti motor van benne.
- Hírek
25 év után visszaadta újonnan vásárolt Mazda RX-7esét egy 80 éves japán nő
Úgy döntött, hogy a 80. születésnapján leadja a jogosítványát és megválik szeretett autójától.
- Hírek
Drágul a MOL Bubi, de még így is nagyon olcsó marad
Az éves bérlet megszűnik, helyette féléves vásárolható.
- Technika
Háromszög alakú, kétütemű, 18 hengeres dízelmotor 36 dugattyúvalHülye motorok minisztériuma - 5. rész
A Deltic motort hajókban, mozdonyokban és még egy tűzoltóautóban is használták.
- Belsőség
Imádott képeink, a fényképező gyomrábólKedvenc fotóink – 2024.
Gigantikus mennyiségű fotót lövünk egy évben, ezek közül most összegyűjtöttük a kedvenceinket.
- Hírek
A VinFastnél bezárják a munkásokat a gyárba, hogy többet dolgozzanak – állítja egy volt alkalmazott
A volt alkalmazott és egy meg nem nevezett forrás több lapnak is beszámolt a történtekről.
- Hírek
Európába is elhozzák az új Dodge Chargert, de nem csak elektromos változatban!
Kétféle kasznival, négyféle hajtáslánccal kapjuk meg.
- Hírek
Helikopterrel ellenőrizte az M5-ös autópálya forgalmát a rendőrség
A komplex ellenőrzést december 18-án tartották.
- Hírek
Az eladások nőnek, pedig kevesebb autót gyártanak: mit csinál a Toyota?
Csak spekulálni tudunk, hogy mi okozhatta a különös helyzetet.
- Hírek
Dugóhelyzet: az autósok azonnal kihasználják a lehetőséget
A dugók olyanok, mint a matematikában a pi: változó feltételek mellett állandóak.
- Belsőség
Hallstatti túra egy új négyévszakossal
Amikor 9 kilométert mész 1000 méter szintkülönbséggel jeges, havas, hajtűkanyaros úton, kiderül, jól választottál-e.
- Hírek
Itt a várva várt pillanat: elkezdték gyártani a Lada Niva Sportot
122 lóerő, állandó összkerékhajtás, "sportos" belső.
- Hírek
Hogyan lehet közlekedni karácsonykor? Íme a budapesti iránytű
A nappali buszok délután 4-ig járnak, a metrók este 6-ig. Utána jönnek az éjszakai járatok.
- Hírek
A márkák házassága az egyetlen kiút?
Mi a különbség a Honda és a Nissan között?
- Hírek
A BMW menni akart, de a vonat félbeszakította
Ebben az esetben nem volt jó biznisz egy X5-öst kettőre cserélni.
- Szerelem
Emberek az ikonok mögött 2/1.
Ha érdekel, kik tervezték meg az ikonikussá vált karosszériákat, a Wolfsburg-i Autostadt kiállítása neked való!
- Belsőség
Kőkemény kvíz ritka autókkal: mindet felismered?
Itt egy durván nehéz kvíz, amiben ritka autókat kell felismerned. Kösd fel a bajuszt, mert ez kemény lesz!
- Hírek
A villanyautók átkerülhetnek a másik ligába
Kiderült, hogy mennyivel drágultak az autók az utóbbi években az amerikai piacon.
- Belsőség
Ezek voltak a kedvenc tesztautóink 2024-ben
Azonos platformra épülő, költségoptimalizált tesztautók jöttek-mentek, de 2024-re is jutott a jóból, év végi gyűjtésünkben ezeket vesszük végig.
- Hírek
Különleges járat jelent meg a Flightradaron
A Mikulásnak is osztott lapot a járatfigyelő oldal.
- Hírek
Kiszivárgott a Toyota terve: olyan szeretne lenni, mint a Tesla
Nagy dobásra készülnek a japánok.
- Hírek
A taplóság nem ismer határokat, pláne ha még egy kisteherautó is van hozzá
Mesevárost csináltak az egyik amerikai településen. Majd jött a „tundrás csávó”.
- Hírek
Kegyetlen, 700 lóerős, V12-es Mercedes W124-essel szántották fel az Autobahnt
A 31 éves E osztályba belógattak egy 700 lóerős V12-est. Megnézték, hogy mennyi a vége a német autópályán.