A norvégok se világmentésből vesznek villanyautót

2018.11.13. 11:57

Ha van ország, ahol belátható időn belül villany váltja a benzint/dízelt, akkor az Norvégia. Megírtuk mi is, amikor a Tesla Model S vezette ott az eladásokat, vagy amikor a helyi villanyautós szövetség kérte a lakosokat, ésszel vegyenek villanyautót, mert a töltőhálózat terjedése nem tudja tartani a tempót a villanyautós vásárlási kedvvel. A gazdag skandináv országban a relatív olcsó áram sokat gyorsít az átálláson, de talán ennél is fontosabb a helyiek hírhedten erős környezettudatossága – gondoljuk innen, az ott élő Tamás szerint viszont inkább csak a támogatások fokozzák a kedvet. És már ezért sem biztos, hogy marad a lendület. 

Pillanatkép egy norvég villanyparkolóból
Pillanatkép egy norvég villanyparkolóból

Feladó Tamás

Címzett Máth Dávid

T. Dávid,


mai villanyautós cikkére reagálnék, ahol Norvégia környezettudatos lakosaira hivatkozik. (13 éve itt élek Bergenben, valamennyire kiismerem magam.)


A villanyautózás felfutásának egyetlen oka van, az pedig anyagi. Mivel semmilyen adó, még áfa sincs a villanyautón, ezért a többi országhoz képest olcsóbban lehet hozzájutni, de ettől még nem vennének belőle annyit. A fő okot parkoló- és útdíjnak hívják. A villanyautók mostanáig (lassan megszűnnek ezek az előnyök) ingyen parkolhattak, ingyen tölthettek a parkolóházakban és mentesültek a "bompenger", vagyis útdíj alól. Ez az összeg nem jelentéktelen, hiszen ha autóval jár az ember dolgozni, akkor havi 2500 koronát (kábé 80 ezer forint) is befizethet, ami hihetetlen mértékben nő évről évre. Helyi önkormányzatok ebből fedeznek gyakorlatilag mindent, tömegközlekedés kiépítése (ami itt kabaré kategória), kerékpárutak, stb. Ebből egy autó havi részlete is kijön, ezért a többség úgy döntött, spórol, akkor is, ha kényelmetlenséggel jár, inkább a saját kocsijába önti a havi 2500-3000 koronát (parkolással még több) és fizeti belőle az elektromos autó részleteit.


A szigetlakók, akik itt a nyugati parton sokan vannak, nem kellett, hogy jegyet vegyenek a kompokra elektromos autóval. Ezek az előnyök kezdenek megszűnni. Az útdíj nagyvárosokban már olyan szintet ért el, hogy Stavangerben többször is felgyújtották a legújabb, még üzembe sem állt kapukat. Egyszeri áthaladás csúcsidőben 54 korona (kábé 1700 forint)...


Januártól fokozatosan csökkentik majd az elektromos autók támogatását, a fosszilis üzemanyaggal működő autók útdíjának az 50%-át kell majd fizetniük. De ennek az oka is vicces. Az útdíjat privát cégek szedik be, üzemeltetik a kapukat, igen szép összeget kaszálva ezen működési költségként. A probléma ezzel az, hogy gyakorlatban adót szednek és majd a felét lenyelik. Nekik be lett ígérve a biztos haszon, ami azonban az elektromos autók térnyerésével nem teljesül, viszont minél inkább emelik a bompengert, annál többen váltanak elektromos autóra. Így viszont az útdíjból tervezett projekteknél nem jön ki a matek. (ott sem)


Üdv, Tamás

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.