Futóműkérdés vol. utoljára
Feladó Richárd
Címzett Bazsó Gábor
Dátum 2018. dec. 19.
Tárgy Futóműkérdés vol. utoljára
Kedves Karotta!
Megpróbálom az engem foglalkoztató kérdést Nálad is feltenni, hátha tudsz segíteni.Sajnos nem rendelkezem olyan autós ismerősökkel, akik igazán hiteles és mély műszaki tartalommal megáldott válaszokat tudnának adni számomra, akik nem a saját márkájukat éltetnék folyamatosan, illetve pláne akik ilyen jellegű, méretű, kaliberű autókkal rendelkeznek. Én az a típus vagyok, akinek az nem válasz hogy ,,mer a XY a legjobb". Oké legjobb, de mikor? "Ja hát, mindig."
Röviden a következőre szeretnék választ vagy kis segítséget kapni: ha példának veszünk két hasonló kategóriájú német autót, egy 2006-os Audi A6 4F 3.0TDI szgk.-t és egy ugyancsak 2006-os BMW E60-as 530xd-t, mely modellek súlya hasonló, és mindkettőre gyári méret a 245/40 R18-as abroncs, mennyivel tudhat a BMW gyorsabban kanyarodni, azonos körülmények között?

Bár butának tűnik a kérdés, és nem vagyok közveszélyes hülyegyerek, azaz bizonyára zárt versenypályán kívül sehol nem használnám ki azt a sebesség előnyt, amivel a BMW gyorsabban kanyarodhat, de nagyon érdekel, hogy a BMW 50:50-es súlyelosztása marketing, vagy tényleg annyira eltalált modellekről van szó, ami miatt megérnek bármiféle felárat? Ha nem tévedek sokat, egy Audi A6-osnak az első tengelyére terhelődik a súlyának több mint 60%-a, talán 65 körül, BMW-nél viszont legrosszabb esetben is 55-nek láttam ezt a számot. Tudnál nekem abban segíteni, hogy juthatok megbízható és jó információhoz, hogy az optimális tengelyek közötti súlyelosztás mennyiben segíti a kanyarodást? Az alul és túlkormányozottsággal talán tisztában vagyok, engem az a lélektani határ érdekel, ahol ezek még nem jelentkeznek.

Nézegettem "Moose Test" videókat is, de viszonylag keveset találtam ezekből is. Egy nagyon szép 1000 oldalas német futómű-tankönyvből láttam, hogy milyen szabványok szerint kell a bójákat kihelyezni, és láttam hogy a 80 km/h-s érték már egész jónak számít. Több BMW modell is teljesített 79-80 km/h körül, viszont ott Audit pont nem láttam, pláne ilyen régebbi modellt, így tényleg nincs viszonyítási alapom. A kérdésemben mennyire játszik szerepet a felületi nyomás? Gondolok arra, hogy ugyan olyan felületen tapad a két autó jelenleg, viszont a tengelyterhelések nem ugyan azok. Létezik, hogy az Audi szélesebb első kerekekkel már meg tudja közelíteni a BMW kanyarsebességét, vagy önmagában ettől nem függ, és a legfontosabb technikai adatunk a tengelyek súlyelosztása?
Nekem az is tökéletes, ha teljesen máshogy válaszolsz, mint ahogyan kérdezek, minden információért hálás lennék.
Köszönöm előre is,
Richárd
Helló!
Az 50-50% nem mágia. Egyszerűen annyit mond, hogy azonos első és hátsó tapadást feltételezve (ami egyébként soha nem adott, eltérő futóműgeometria, gumiszélesség és hasonlók okán) nagyjából ugyanakkor veszt(ene) tapadást az autó eleje és hátulja. Ha abból a feltevésből indulsz ki, hogy a tapadás ugyanannyi elöl és hátul, akkor a maximális kanyarsebességhez valóban az 50-50%-os súlyeloszlás passzol, hiszen más esetben a terheltebb oldal már elcsúszik, amikor a terheletlenebbnek még van felesleges tapadási tartaléka. Ez az, ami egyszerre fogy el az 50-50-nél.
Mindez azonban tele van csapdával.
1: Az 50-50-es autók se mind ugyanolyanok: például nagyon nem mindegy, hogy az azonos tömeg az autó végeihez közel, vagy a középpontjába koncentrálva található. Mindkettővel ugyanaz lesz a tengelyközi megoszlás, a koncentrált tömegű autó mégis sokkal gyorsabban fog irányt váltani a kisebb tehetetlenségi nyomaték miatt (polar moment of inertia). Ezt tök könnyű kipróbálni azzal, hogy a bevásárlókocsinak a két távoli végébe teszed a 6-os csomag bubis vizet, vagy pont a közepébe, és cikázol vele.
2: Az 50-50 csak sima kanyarodásnál jelent tapadásmaximalizálást. Ha már lassítasz vagy gyorsítasz is a kanyarban (vagy akár egyenesben), rögtön más lesz az ideális. Nem véletlen, hogy a kompromisszummentes versenyautók soha nem 50-50 körül vannak, hanem kisebb-nagyobb mértékben mindig farnehezek (és részben ezért, részben a tömegkoncentráció miatt középmotorosak) és hátsókerekesek.
3: A kerék tapadása nő, ha nagyobb erő nyomja a földhöz, ergo a terheltebb oldal jobban tapad, de a gumik sajátossága folytán nem nyer annyi tapadást az extra súlytól, mint amennyit veszít az extra centrifugális erőtől, ezért összességében a könnyebb autók gyorsabban fordulnak. Valóban szokás a tapadást a tömegeloszláshoz közelíteni, de csak bizonyos korlátok közt: hiába lenne elvben logikus, de a nagyon orrnehéz autókat sem csinálják elöl tapadósabbra, mint hátul, mert a hátul elvesztett tapadás veszélyesebb. Izgalmas kivétel a legjobb hot hatchek kategóriája, ahol a rossz súlyeloszlás miatti extrém orrtolást azzal kompenzálják, hogy viszonylag lágy, és nagy berugózást engedő első futóművet kombinálnak merev csatolt lengőkarral és/vagy erős kanyarstabilizátorral hátul, amitől kanyarbejáraton annyira előre és kifelé dől a kocsitest, hogy szabályosan elemeli az ívbelső hátsó kereket, mintha oszlopra pisilő kutya volna.

4: Menet közben a tömegeloszlás nagyon dinamikusan változik, 1 g körül fékezve például egy 50-50-és autóból is inkább 80-20-as lesz, dinamikus gyorsításkor, 30-70-es, szóval az a gumizás/tapadásoptimalizálás, ami az egyenletes kanyarodáshoz az adott autónál elvileg tengelyenként azonos maximális oldalterhelést ad, ettől még egy csomó másik helyzetben teljesen vacakul működhet.
Talán ennyiből is látszik, hogy ez inkább könyvbe mint emailbe való téma :D
Röviden azt mondanám, hogy az 50-50 teljesen értelmetlen mérőszám magában, de ennek ellenére igaz, hogy a hagyományos felépítésű (limuzinszerű) autók között az így kiegyensúlyozottakat általában jobb vezetni, mint az orrnehezeket.
Minden jót,
Karotta

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
