A Fiat a túlélésre játszik!

2019.11.16. 16:59

György Kanadából szedte össze nekünk a múltkori égéstérhez kapcsolódva, hogy mi a helyzet a Fiat Chrysler Automotive háza táján a Tengerentúlon, hogy jobban megértsük, miért is lenne olyan nagy szüksége egy épkézláb partnerre. Tanulságos történet, az biztos.

Feladó Pécsi György

Címzett Totalcar

Dátum 2019. november 13.

Tárgy Égéstér#360 - kiegészítés

 

A 360. adásban volt szó a FCA-PSA összeolvadásról.

Ebben hangzott el, hogy a Peugeot talán kapható Kanadában.


A helyzet a következő: a PSA 33 évnyi jelenlét után 1991-ben kivolnult Kanadából és az USA-ból ... és azóta sem tértek vissza!


Az utóbbi néhány évben, akár évente több alkalommal is fel-felreppen a hír, hogy Peugeot-ék (nem az egész PSA csoport az összes márkával) visszatérnek az észak-amerikai kontinensre. Előbb Kanadába, aztán pedig az USA-ba. Vagy egyszerre mindkét országba. Vagy kezdetben csak Kaliforniába. Volt itt már több dátum is: 2020, 2021, 2023, s most a legfrissebb, amit hallottam, az a 2026 lenne.


Mondanom se kell, ahány cikk, ahány pletyka, ahány autós portál, annyi féle terv, esély latolgatás, és szuper-bizalmas információ olvasható erről a "nagy visszatérésről". Jelenleg tehát csak tippek vannak a Peugeot (PSA?) amerikai újrakezdéséről, de konkrétum egyáltalán nincs.


Persze, mindez függetlenül attól, hogy mi lesz a vége FCA-val zajló tárgyalásoknak.

Ennél viszont talán érdekesebb és lényegesebb információ, hogy a Peugeot 1997-ben tért vissza Mexikóba, 36 év szünet után.


Jelenleg 8 személyautó modellel vannak jelen a mexikói piacon: 208, 308, 308GT, SUV-ok: 2008, 3008 és az 5008 is kapható. Ez utóbbi induló ára: 600.000 MXN (mexikó peso). Ez bruttó összeg, amelyben 16% ÁFA van benne, átszámítva kb. 9.460.000 HUF-ról van szó. Továbbá kapható még a Rifter és a Traveller is. Az Európában Boxer néven ismert haszongépjárművüket itt Manager néven forgalmazzák, az ára 545.000 mexikói peso-nál kezdődik, de kapható még a Partner és az Expert is.Viszont egyén márkának a PSA csoporton belülről nincs nyoma, azaz se a DS, se a Citroen nincs jelen Mexikóban.

Érdemes tudni, ha esetleg érdekel valakit: Peugeot-t NEM LEHET, sőt, TILOS az Egyesült Államokba importálni Mexikóból! (Európából meg ki a franc vinne és miért??)

Ami pedig a FCA-PSA egyesülést érinti: egyes hangok azt mondják, hogy ez az egész most picit olyan, mint annak idején a Daimler-Chrysler összeborulás, aminek a végét már ismerjük. A kevésbé optimisták azt mondják, hogy ha a felek hamarosan egybe kelnek, akkor a következő évtized végére akár viharos válás lehet a történet vége.


Ha nem lesz "házasság", akkor az FCA komoly gondba fog kerülni 2024-2025-re. Miért? Mert sorban jönnek majd a bírságok a környezetvédelmi határértékek átlépése miatt (Tesla-tól vett kvóta ide, vagy oda), mert nem lesz elegendő pénz a jelenlegi modellek megújítására (Amerikában se!), szóval akár a DODGE-t, akár a Chrysler-t is beálldozhatják, hogy a jól teljesítő RAM és JEEP megmaradhasson, és nem lesznek piacképes villanyos modelljeik sem akkorra. Ha mégis, akkor az olcsóbb kínai modellek (NIO, BYD, stb.) és a VW I.D. sorozata, a PSA csoport modelljei, a Model 3/Model Y és a Hyundai/KIA modellei mellett nem lesz kereslet a FCA e-autóira, mert az említett gyártók már most lelépték a FCA-t, 4-5 év múlva behozhatatlan hátrányban fognak kerülni.


Szerintem egyre egyértelműbb, hogy a FIAT a túlélésre játszik! Ezért k*rvulnak el és dörgölőznek oda akihez csak lehet. Nem lepődnék meg, ha a PSA végül nemet mondana és hipp-hopp, jönne egy kínai vevő, aki vinné az egész FCA-t, amennyiben Trump, vagy utódja igent mondana erre az üzletre.


Ne feledjük, az IBM és a MOTOROLA is igen könnyen kínai kézbe került és Hollywood-ba is lazán bevásárolta magát a Tencent és az Alibaba.


Az észak-amerikai piacon a hazai márkák jól teljesítenek.

- RAM, 2018-ban eladva 597,368 db jármű. 2009 óta folyamatos a növekedés. Csak az USA-ban 2017-ben 500.723 db-ot, 2018-ban 536.980 db-ot adtak el, globálisan pedig 621.000 db felé kerültek 2018-ban, a 5. generációs RAM pickup eladási száma kilőttek és egyre inkább közelebb kerül a GMC/Chevy pickup-ok eladási számaihoz.

1

- JEEP, 2018-ban eladva: 973,227 db jármű (17%-os növekedés) és a Wrangler, mint a márka húzó modellje, még Európában is jól teljesít.


- DODGE is hellyel-közzel jól áll. A Charger-t viszik, mint a cukrot, pedig az sem egy újabb modell, 2011-ben mutatták be, azóta csak facelift-et kapott. Ez egy szedán, még csak nem is egy SUV! Bár ha nem is látványosan, de 2013 óta esnek az eladások, 2018-ban már csak 85.000 db fogyott. A folytatásról, azaz az utód modellről nincs hír.


Aztán: a 2008-ban bemutatott Grand Caravan-ból 2016 óta minden egyes évben több, mint 170.000 db felett adtak el az észak-amerikai kontinensen. És 13 év után, 2020-ban véget ér a gyártása. VÉGRE!


- Chrysler: a márka mélypontja 2020 lesz. Egyetlen modellel lesznek a piacon. Most ugye csak a Pacifica minivan-ből élnek meg és ez később lesz másképp. Értékesítési számok: Kanada+USA együtt 120.000 db/év feletti eladott példányszám. Ami annyira nem is rossz. Csak kevés. A 300-as szedán eladásai 2012 óta folyamatosan zuhannak (2018-ban nem volt meg már az 50.000 darabszámos eladás sem) és 2020-ban be is fejezik a gyártását. Helyette pedig nincs SEMMI - hiszen a Dodge Chargerrel osztozik a platformon. Tudom, pletykák vannak, de van valami konkrétum? Nem láttam még egyetlen bemutatott prototípust sem. És új Chrysler SUV-ok sem várhatóak, még arra sem képesek, hogy egy JEEP-et, vagy egy DODGE-t átbrandeljenek (mint anno tették azt a Chrysler Aspen esetében, ami egy Dodge Durangóból született).


Jövőre a Chrysler mutatja be az autópiaci szenvedés magasiskoláját: 2020-tól a Chrysler Pacifica minivan alacsonyabb felszereltségű, azaz olcsóbb változatai nevükben megszűnnek. Ezt követően az olcsóbb modellek Chrysler Voyager néven kerülnek forgalomba, leváltva ezzel a 2008 óta szinte változatlanul gyártott, korszerűtlen Dodge Grand Caravanokat. A közepes és drágább modellek megmaradnak Chrysler Pacific-nak. Kívülről semmi dizájnbeli eltérés nem lesz felfedezhető, csak az eltérő modell név a csomagtér ajtón.


Hát, ennyire futja az FCA-nál, olcsóbb műanyag betűket venni, mint egy új modellt kifejleszteni, vagy mint egy új dizájnt összedobni. Amúgy meg a FCA-nak már a piacra kellett volna dobnia az első full elektromos minivan-t (Chrysler Portal Concept), amelyet a CES 2017-en demózott:


Van egy olyan érzésem, hogy ebből már nem lesz semmi. Ettől függetlenül: a minivan ÉL és ÉLNI FOG. Hiába a SUV-őrület, az évi közel 300.000 db eladott új minivan a FCA-tól + a Honda Odyssey, a Toyota Sienna, a KIA Sedona továbbra is szép számokat és jó pénzt produkálnak a gyártóiknak.


A taljánok márkái az USA-ban:


Alfa - szenvednek az eladásokkal, kb. 5000-rel kevesebb fogyott az Alfákból (2018 eladva: 23.820 db), mint a Lincoln hagyományos személyautóiból (2018 eladva: 28.610 db - a SUV-ok nélkül). Egy kontinensnyi országban megéri jelen lenni ennyi autóért?


FIAT - összesen nem adott el 16.000 járművet sem. Az 500e-t már nem gyártják, ami még van, attól megpróbálnak megszabadulni, de ugye ezt eddig is csak Kaliforniában lehetett kapni.


Maserati - piaci részesedése hibahatár alatti az USA-ban, nincs 0,1% se:

http://carsalesbase.com/us-car-sales-data/maserati/

2015. januártól 2018 máricusig: 2 jobb hónapot leszámítva nem nagyon volt olyan hónap, amikor 1400-nál többet tudtak volna eladni a tulajdonképpen egy jobban felszerelt FIAT-nál többet nem nagyon nyújtó autóikból.


Ha jól láttam a statisztikákat, akkor a FCA számait az olasz márkák húzzák vissza.

Szóval a PSA-nak az lenne a legjobb, ha a csomagból csak az amerikai részt venné meg, a FIAT megmaradhat magának. Talán így többre jutnának, mint annak idején a Daimler...

Bocs, ha hosszú voltam, igyekeztem jól összefoglalni a déli részeken zajló eseményeket.

És talán kihallattszik, hogy jobban örülnék a PSA érkezésének, mint amennyira a FIAT jelenlétének örülök az észak-amerikai kontinensen.


A PSA gyorsan gatyába rázta a GM egykori mostoha gyerekét, a FIAT meg még mindig nem találja a helyét Amerikában és már nem is fogja. Ezért is kellett volna nekik a Reanult, vagy most a PSA...


Frissítés 1.:

A jelenleg kapható Dodge Charger és testvér modellje, a Chrysler 300 nem új modellek, ezt tudjuk. Az a platform, amit a mai napig használnak (a neve: Chrysler LX, vagy LD), még a daimleres időkből maradt meg, a Mercedes-Benz W210 mellett ez a 2 modell is épült és épül rá Amerikában. Az idők folyamán reszeltek rajta ezt-azt az FCA-nál, de az alap, amiből építkeznek, az bizony még a Daimlerrel közös fejlesztés eredménye.

Mikor is szakítottak? Segítek: 2003-ban.


Azóta biztos nem értek rá egy teljesen új platformot összedobni saját márkáik számára. Végül is csak a zászlóshajóikról van szó.

Végül is az előző Wrangler-t is 12 évig gyártották szinte változatlanul, ha az úgy jó volt, akkor most mi baj lehet?


Frissítés 2.:

Erről lehet, hogy már írt a TC, nem vagyok benne biztos. Kerestem, de nem leltem nyomát a weboldalon.


Giorgio - ez annak a platformnak a neve, amire 2015 óta az Alfa Romeo Giulia (Type 952) épül. Szó volt róla, hogy majd erre épülnek egyes Dodge-ok és Chrysler-ek, például a Charger és a Challenger. Ezzel a platformmal csak egy gond van. Egyrészt ugye senki nem gondolja komolyan, hogy egy amerikai muscle car majd olasz alapokon fog nyugodni? Ha ez megtörténne, akkor az amerikai Challenger rajongók a teljes gyárat a földdel tennék egyenlővé. Hova lesz a nemzeti büszkeség? A tradíciók?


De ami ennél sokkal fontosabb lehet: a Dodge HEMI V8 állítólag túl nagy és túl nehéz a kicsi Giorgio-nak, azaz a Alfa platformja nem elég erős ahhoz, hogy egy ilyen blokkot ennyi lóval és nyomatékkal elbírjon.

Így aztán erről le is tettek az FCA-nál.


Ahogyan Asszúr írta ma, november 13-án: "jövőbeli nagy személyautók zöme a Giuliához kifejlesztett Giorgio platformra épül" - csak kérdés, hogy mit értünk nagy személyautók alatt? És mindenki mással ellentétben az FCA miért akar a SUV mánia felfutása közepette nagy személyautókat gyártani?

(Ha ez egy újabb altatós esti mese az FCA-tól, akkor nem szóltam!)


Mert ahogyan a példa mutatja, Észak-Amerikában nem nagyon kell már a szedánszerű személyautó, inkább a SUV, a Crossover, a Minivan az, amire igény van. Ezekből egyre több lesz elérhető hibrid hajtással, vagy full elektromosan.


Kérdéses, hogy a kompakt méretű Giulia-hoz tervezett Giorgio platform erre megfelel-e majd? Amerikáról van szó, ahol a közepes és nagy SUV-ok a nyerők, azaz ami egy Ford Escape-nél (Európában Ford Kuga) kisebb, az nem nagyon kelendő ezen a kontinensen. Csak meg kell nézni, hogy mekkora egy Ford Edge, vagy a Ford Explorer, vagy a Dodge Durango, illetve a tesója, a Jeep Grand Cherokee? Ha ez utóbbi kettő modell következő generációja alá hibrid hajtással, vagy egy méretes akkupakkal befér a Giorgio, akkor hajrá, legyen! Mert ugye már azt tudjuk, hogy a Charger+HEMI kettőst nem bírja el.

Rendben, ott a Compass, vagy a Renegade, esetleg a Dodge-nál a Journey (egykoron Európában mint FIAT Fremont), ezekhez jó lehet...


Kiegészítés:

Micky Bly - egyetlen egyszer már szerepelt a TC-n, ebben a hírben: https://totalcar.hu/magazin/hirek/2011/01/08/a_szivargyujtoba_dugdosni_nem_meno/ itt még GM-es mezben játszott.


Azóta az FCA-hoz igazolt és a "powertrain chief" pozíciót tette magáévá. Nem tudom, nektek megvolt-e, de mondott valami nagyot 2019 júniusában. Megpróbálom röhögés nélkül leírni, de nagyon uralkodnom kell magamon, hogy sikerüljön. Szóval Micky Bly azt ígérte, hogy "az FCA megpróbálja újrapozicionálni magát az elektromobilitásban iparági vezetőként az elkövetkezendő 12-18 hónapban". Határtalan optimizmus, ezt már szeretem! Annak azért örülök, hogy ott volt az a "megpróbálja" (eredetiben: "FCA will try") szócska, mert így nem igazán lehet rajta semmit számon kérni.


Gondolom ti is marhára meglepődnétek, ha az FCA még karácsony előtt bemutatna egy, a VW I.D.-hoz hasonló villanyautóflottát és a gyártással együtt az értékesítéshez is hozzá kezdene 2020 vége előtt. Más módon hogyan kerülhetnének vezetői szerepbe az elekromobilitásban?


Van Micky-nek egy kollégája, Őt Timothy Kuniskis-nak hívják (beosztása szerint: "Head of Passenger Cars – North America in June 2019 and Global Head of Alfa Romeo in February 2018. He has been a member of the Group Executive Council (GEC) since October 2015. In addition, Mr. Kuniskis also represents the Chrysler and Dodge brands on the GEC.").

Őt pár nappal Micky interjúja után kérdezte meg az egyik kanadai autós portál a Dodge Charger és a Dodge Challenger jövőjéről.


Tim azt mondta, hogy ő maga határozottan hiszi, hogy a villanyosítás lesz a kulcs a nagy teljesítmény eléréséhez (eredetiben: "I am a firm believer that electrification will be the key to high performance in the future."). DE! De szerinte még drága az akkumulátor cellák ára. (erdetiben: "We don't have the price points of the batteries down to a place where, quite honestly, it's a mainstream proposition.") Azaz a jelenleg elérhető árú Chargert és Challengert drágábban kellene adniuk, ha valamilyen hibrid hajtást, esetleg teljesen elektromos meghajtást tennének az egyes modellekbe. Azaz most még nem éri meg nekik ezirányú terveket szövögetni. Tim szerint jelenleg olyan autókat éri meg akkupakkal felszerelni, mint például a LaFerrari, a Porsche 918, vagy az NSX.

És mondja mindezt kb. másfél héttel azután, hogy kollégája, Micky éppen azt ígéri, hogy az FCA megpróbál vezető szerepet elérni a villanyautó gyártók körében.


Szerintem pedig, bár talán kevésbé vagyok jól értesült, az a helyzet, hogy az FCA-nak azért kellett volna a Renault, vagy kellene most a PSA, mert a nagy szavakon és az üres ígéreteken túl semmijük sincs, amivel a következő évtizedben tartani tudnák a lépést a konkurenciával! Ha nem a Tesla-val, vagy a VW-vel hasonlítom össze őket e-autós fronton, hanem a Hyundai/KIA-val, vagy a PSA-val, akkor is rettenetesen le vannak maradva!

Elnézést, hogy ilyen hosszú lett. Biztos vannak pontatlanságok az állításaim között, meg nem vagyok birtokában minden részletnek, amit az FCA-t illeti, igyekeztem egy gyors, átfogó képet adni arról, amit eddig megtudtam.


Bár Internet mindenhol van, azért Kanada és USA földrajzilag messze van Európától, hogy azt és úgy lásson egy európai, mint egy kanadai/amerikai.


Tisztelettel,

György,

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.