Állami támogatás helyett napelem?

2020.03.02. 16:01

Sándor hirtelen két levelet is írt a szerkesztőségnek. Az elsőt Dani kapta a dízel-benzin-hibrid-elektromos költségek témakörében a korábbi cikkéhez. Engem viszont a kis fogyasztású autók elhullásáról szóló véleménycikkel kapcsolatban keresett meg. Nem szoktunk egy olvasótól rövid időn belül két levelet lehozni, de itt történetesen egy értelmes ötletről van szó, amivel az ész nélkül adott villanyautó-támogatások lecserélhetők lennének valami értelmesebb dologra. Nevezetesen: napelemre.

Nem tudom, hogy Sándor mennyire járatos a témában, de úgy halottam, hogy Németországban már működik az úgynevezett energiafelhő, vagyis otthon napelemmel megtermelt energiát feltöltöd a felhőbe, és a villanyautód töltésénél ezt visszakapod. Sándor ötlete is valami hasonlót ír le, de ő az állami támogatást cserélné le a kötelezően adott napelemekre. Íme:

Feladó Sándor

Címzett Papp Tibor

Dátum 2020. febr. 21., P, 17:03

Tárgy Környezetvédelem-autókivégzés

Szia Tibor!


Alapvetően egyetértek veled. A 300-400 LE-t túlzásnak tartom. Csak olyan autóba engednék PHEV-technikát, ami alapból nem éri el 6 literes fogyasztást. Viszont amit nem írtam le a Daninak, az egy durva dolog az EV/PHEV kapcsán.


Az Optima PHEV tudja a teljes visszatöltést akár 100%-ig. CARISTA carscanner méréseim szerint valahol a 60-70 Ft/kWh közötti fajlagos költség értéken tudok visszatölteni, ami olcsóbb, mint a legolcsóbb Mobility 80 HUF/kWh. Ezzel mit kezdjünk?


Nekem egy PHEV-autóval már csak otthon 38 Ft/kWh, napelemről cégnél 0 Ft/kWh és saját visszatöltéssel éri meg. Környezetvédelmileg viszont a napelem az egyetlen járható út jelenleg. Az én ötletem az, hogy a zöld rendszámos EV/PHEV-autó ára alapból tartalmazzon egy 5 kW-os, napelemes kötelező rendszert, ami kb. 200 Wh/km-rel számolva 25 000 km-nek felel meg.


Ez kétféle módon kell, hogy beépítve legyen az árba: vevőnek odaadják a napelemes rendszert telepítésre és akkor nincs ingyen töltés soha, vagy az állam megkapja telepítésre ezt a kiserőművet, de ettől kezdve ez a vevő minden NKM-töltőállomáson évi 25 000 kWh értékig ingyen tölthet. Ez egyszeri 1,2 millió Ft értékkel növeli csak az autó árát, viszont mivel megújuló, minden évben van 25 000km ingyen zöldenergia. A nagy országos energiamixben egyre nagyobb részarány lenne zöldenergiából, ahogy növekszik az elektromos autók állománya.


Plusz zöldrendszámos kedvezmény eleve van. PHEV-vonalon ez a rendszer azt eredményezi, hogy a PHEV-ek ennyit nem valószínű, hogy el fognak használni, tehát zöldenergia-többlet jelenik meg, ami országos szinten állami plusz bevételt jelent, és kompenzálja a jelenlegi villamos energiamix fosszilis összetételéből és a PHEV benzines üzemmódjából származó környezeti hatásokat.


Az államnak az lenne az érdeke, hogy ne milliós kedvezményt adjon EV-vásárlásra, hanem minél több EV- és PHEV-vásárló kapjon hosszú távú, olcsó üzemeltetést. Az áramot a kedves vevő otthoni napelem-telepítéssel bárhol használhatja, az országos energiarendszerben jelenik meg a termelés-fogyasztás is. Aki meg panelben lakik, de mégis EV-párti, az majd visszakompenzálva az általa az energiahálózatnak leadott, 5 kW-os napelem-rendszert, ingyen fog tölteni évi 25 000km-t.


Mindenki jól jár:


– Állam: teljesül a zöldenergia-kvóta úgy, hogy nem az állam finanszírozza, nő az állami energiavagyon PHEV/EV aránya.


– Felhasználó: otthon vagy autóban, tök mindegy hol használja el az áramot, 25 000 km (6000 kWh-ig) évente ingyen lesz neki.


Tök egyszerű, de ehhez kellene néhány szakértő, aki képben van.


Az állam szórja támogatásra feleslegesen a milliókat, a majd Paksból termelt áramnál drágább meg már nem létezik. Senki nem fog Ionity-hez hasonló áron 180 Ft/kWh-ért tölteni, amikor egy PHEV ennek a 30%-ból útközben feltölti magát.