Teletankoltam, leállítottam: járassam az autót?

2020.04.12. 10:51

Olvasónk, Péter a néhány napja megjelent: "Megromlik a benzin a karanténos autóban?" című cikkünkre reagált egy kérdéssel, melyet nem árt tisztázni.

Feladó Péter

Címzett Zách Dániel

Dátum 2020. április 9.

Tárgy karanténos autó

Kedves Dániel!


A napokban pont ezen gondolkodtam, mint amiről a tegnap esti cikke szólt, ami tényleg hasznos információkat tartalmazott, köszönet jár érte!


Igazából egy kérdés merült fel bennem: Édesapám autójának tankját még a korlátozások előtt igyekeztem kiüresíteni, majd teletankoltam "100-as" benzinnel, és azóta a garázsban áll. Nem csak a kocsi, apukám sem hagyja el az épületet. Viszont azon gondolkodtam, hogy amikor a heti bevásárlást végzem neki, akkor kiállnék a ház elé, és járatnám a motort pár percig. Így, ha jól értem, akkor felkeverem a benzint, és megelőzhető a fázisszétválasztás. De így nő a tankban a levegő mennyisége. Anno a gépkönyvet elolvasva valami olyan gondolat rémlik, hogy az üresjáratnál 5 percenként fogy el 1km-nyi benzin (ez gondolom vmi átlag alapján, hiszen a fogyasztás is sok mindentől függ). Tehát 1 óra alatt megy el kb 1 liter benzin, ami heti 5 perccel számítva 12 hétre "elegendő".


A kérdésem az lenne, hogy mivel teszek jobbat a kocsinak, ha igyekszem minimalizálni a tankban levő oxigén mennyiségét, vagy ha néha felkeverem a tartalmát?


Köszönettel, Péter

Kedves Péter!

Számos cikkben leírtuk, de sosem indokolatlan ismét elmondani, hogy a belsőégésű motorok az indítás utáni percekben fokozott kopásnak vannak kitéve. Ennek részben keverékképzési okai vannak, részben a hőtágulással függnek össze, az első másodpercekben pedig a felsoroltakon kívül a kenési rendszer nyomásfelépülésére is visszavezethetők. A motormelegítés fázisairól és helyes módjáról Göbölyös Zsolt írt korábban és bár az egy hideg téli napon jelent, meg az alapállításai még magasabb környezeti hőmérséklet mellett is érvényesek.

A fázisszétválástól való tartás mellett érdemes figyelembe venni, hogy a motornak hosszabb távon nem használ az állóhelyzeti járatás, ráadásul ez környezetszennyező is, így nem javaslom. Az üzemanyagromlás ellen szerencsésebb, ha néhány hetente az édesapja autójával megy bevásárolni, amikor a motor elérheti a teljesen üzemmeleg állapotot és a kipufogórendszerből is elpárologhat a kondenzvíz, majd rátankol néhány litert a jobbik fajtából amikor szükséges. Az E5 előírásnak megfelelő alacsonyabb biokomponens-tartalmú prémium benzinnel hosszú hónapokig nem lesz gond, vagyis jól tette, hogy ezzel tankolta tele az autót.