Az 50-es tábla megvédte volna a pirosnál állót? Nem.
Április 28-án jelent meg véleménycikkünk, amelyben gyors reakciót adtunk arra a budapesti közlekedésszervezési koncepcióra, amelynek körvonalait egy előterjesztésben villantotta fel az Index.hu. Bár Karácsony Gergely főpolgármester később finomította a cikkben szereplő felvetéseket, és hangsúlyozta, hogy a lakosság és a szakma bevonásával egyeztetéseket kezdenek, mielőtt lelassítják és bizonyos helyekről kiszorítják az autóforgalmat, olvasónk összeszedte az évtizedek alatt gyűjtögetett indulatait és felsorolta azokat a problémákat, melyeket elsőként kéne megoldani, hogy javuljon a baleseti helyzet. Levelét tartalmi változtatás nélkül közöljük.
Feladó Egy olvasó
Címzett A Totalcar szerkesztősége
Dátum 2020. ápr. 28., K, 22:08
Tárgy Olvasói levél a 70 helyett 50-hez
Tisztelt szerkesztőség!
Ritkán írok levelet, de ez az ötlet így magában kicsit durva. 16 és fél éves koromban, 1983-ban szereztem jogosítványt, korengedménnyel (+PÁV 4). Műszaki érdeklődésű voltam kis koromtól kezdve, szülőtől ellesve kb. 14 éves koromtól "szerelgettem" autót, azóta sem vittem egy autómat sem szerelőhöz, néhány Zsiguli és Skoda motorgenerálon felnőve végül villamosmérnök lettem, de mindig is érdekel a közlekedés, a technika, na és az emberi természet. Volt mindenféle autóm, új cégestől kezdve a 25 éves 525TDS híres hengerfejesig.Munkámnál fogva sokat jártam az országot és Budapestet is, már 92'-ben is tompítottal közlekedtem az országúton, mert akkor nem centiztek a szembejövő előző autók. Most, 30 IT-ban eltöltött év után mérnök létemre taxizok, a miért az egy másik történet.
Majd mindenki hozzáteszi a saját területéről, én elmondom ami nekem (is) fáj. Úgy gondolom, az emberek többségének az odafigyelés hiányzik. A példákat bárki sorolhatná egész Budapestről vagy az országból. Az utak állapota. A felújítás sokszor közműcserével kezdődik, tudom, de egy sima lemarás és új kopóréteg is csodákat művelne. Az, hogy az M1/M7 kivezetőnél háromszor is van egy-egy kis felgyűrődés már évek óta, szánalom, nekem fáj ahogy megüti az autót. Akinek nem fáj most, annak majd a futóműves állít ki idő előtt számlát.
Fekvőrendőrök. Könyörgöm, némelyik előtt nullára kell fékezni, mert felüti az autót. Nesze neked fékpor, kuplungkopás, gyorsítás (üzemanyag, zaj). A színe? Hibátlan. Este a sárga közvilágításban éppen olyan, mint az aszfalté. Lejtős utca, kereszteződés, amúgy is bólint az autó, nesze neked fekvőrendőr. Bezzeg Németország. 30-cal megyünk, simán átkúszunk rajta, 35-nél majdnem ugratunk. Ez már valami, korrekt.
Zöldhullám, muhaha. Hajnali kettőkor egy gázzal sehol sem. Tíz lámpa sorban, a középső úgyis piros lesz. Nem véletlenül. Mindig. Szintén éjjel, ha zöldhullámot akarok akkor 68 km/óra. Miért? A kedvencem a Déli pu.-tól az M7 felé. Majdnem jó, csak a BAH csomópontnál ellenkező fázisban tuti piros, ez kedvez a városból kimenő forgalomnak, pöfögjenek csak a belvárosban.
Alul- és felüljárók hiányáról még nem is beszéltem. És a mumusom, a gyalogosok zöldje a jobbra kanyarodóknak. Inkább csinálnék külön gyalogosfázist, mert konkrétan egy sávot lefog a gyalogosoknak elsőbbséget adó autó. Ezzel nem a gyalogost tekintem alsóbbrendűnek, hanem a forgalom áramlása miatt újragondolandónak tartom. Tuti a BME már lemodellezte.
A tömegközlekedéshez: P+R parkoló. Annyira kicsi, hogy kb. három metrószerelvény elviszi az utasokat. Majd, ha délelőtt 10-kor is lesz néhány hely, és a BKK jegyrendszer is olyan lesz, hogy egy átszállás miatt (most már kivéve metró) ne kelljen másikat venni, szóljatok! Megjegyzem, az amszterdami elővárosi vonaton 130 km/óránál azt hittem hogy áll, annyira nem lengett, szemben az új M4-el. Érdemes végignézni a nyitott szerelvényen.
Álszentnek tartom, hogy a 50-es korlátozások mellé érvnek a drogos/ittas jaszkarizó hülye gyerekek által okozott balesetek kerülnek. Sok éve, Érden egy műszaki nélküli autón, háromféle alkalmatlan gumival részegen kisodródott valaki, bele a buszmegállóba. Ez sajnálatos. Úgy gondolom, a másnap kihelyezett 30-as tábla csak ostobaság. Ha kint lett volna korábban, nem lett volna baleset? Dehogynem. Csak dolgozik a reflex, hogy én mindent megtettem. Pedig dehogy. A buszmegálló azóta is a kanyar külső íven van, majd télen ha bárki (papa/mama/ tisztességes anyuka apuka/rally világbajnok) megcsúszik a jégen, ő lesz a hibás? Talán át kellene tenni a buszmegállót. Említhetném a Szentendrei úti ügyet is is. Az 50-es tábla megvédte volna a szabályos pirosnál állót? Nem.
És a legújabb. Eddig is volt bőven, este, ne adj' isten esőben sok kopott, ideiglenes, sárga fehér mit tudom én sávfelfestés, egyszerre látok számtalan szerteágazó, fénylő vonalat össze-vissza, azt se tudom merre menjek. Most, hogy az új kerékpársávok miatt elkezdték lemarni hozzávetőleg a régi sávfelfestést, már napsütésben is necces, úgy kell kimatekozni hogy melyiket gondolták jónak.
Most, hogy a teljesség igénye nélkül kifröcsögtem magam, ami nekem nagyon hiányzik, az nem más, mint a józan ész, meg az odafigyelés, de az nagyon.
Úgy gondolom, majd ha azt látjuk, hogy mindent megtettek már, amit csak eddig lehetett, akkor van miről beszélni, légszennyezettség, zaj, közösségi közlekedés, stb. Ameddig ez nincs meg, addig csak értelmetlen politika hasba akasztás.
Üdvözlettel,
Egy olvasó