Így tartatják be Európában a sebességhatárokat

2020.05.15. 06:08

Ennek a cikknek az írásakor kilencvenkettő kommentnél járt a hétfői poszt, plusz még hat, igen részletes e-mailnél. Szóval rengetegen válaszoltatok, köszönjük! Sőt, annyian, hogy nem is fér bele egy cikkbe a teljes téma, így a mai, európai rész mellé ajánljuk a világ többi részét bemutató második részt is, hiszen többen is írtatok Ausztráliáról, Amerikáról, Brazíliáról, és még sok más országról is, de nem lövöm le előre.

Aki pedig nem tudná miről van szó, annak pár szóban: hétfőn kiraktunk egy posztot, hogy akinek van tapasztalata, hogy külföldön hogyan tartatják be a sebességhatárokat, az ne tartsa magába, írja le kommentbe. Ez itt van bővebben:

Kapcsolódó
Tudod, hogyan tartatják be a sebességhatárokat világ többi részén? Küldd el nekünk!

Tudod, hogyan tartatják be a sebességhatárokat világ többi részén? Küldd el nekünk!

Ha van külföldi sebességméréssel kapcsolatos élményed, ez neked szól.

(minden bekezdés más olvasótól származik, és a lényeg van kiemelve)

Ausztria

Öten is írtatok Ausztriáról, a fix traffipaxok, és lakott területen belüli mérés többeteknél is megjelent.

Fix radarok vannak elhelyezve a lakott területen belül és kívül is, emellett random szoktak mérni a rendőrök nem jól belátható szakaszokon (többnyire olyan helyen, ahol indokolt) hétvégén is. Az autópályán a rendszer igazodik az ideiglenes sebességkorlátozáshoz, tehát ha terelés miatt 80 vagy 100 van, akkor is büntet az automata rendszer.

Sok helyen van telepített trafi autópályán alagutak környékén (100 km/h) és városban is. A városhatáron táblával jelzik, hogy az egész város alapból 30-as zóna.

Városon belül iskolák/óvodák környékén 30-as tábla + fix traffipax.

Városon belül 50 de a forgalmasabb területeken 30. És fix trafi+háromlábú is előfordul. A bünti a magyar összeg kb. fele (de az összeg tartományonként változhat). Én általában kis falukban kapom a "gyorsabban" mentem 50km/h-nál értesítést. Három darab összesen 90 euró volt.. (a legnagyobb sebességem 64 km/óra volt..)

Belgium

Kertes lakórészen, és mellékutcákban több helyen 30-as tábla van,  elég sokszor mérnek. De rendesen, 35-re már fizetsz. Kereszteződésekben kamera, keresztbe pirosat, zöldön sebességet fényképez. Kis városokban nincs rejtett, vagy kukába épített kamera, ki van rakva figyelmeztető tábla, hogy mérnek. Autópálya melletti fix kamerák kevésbé működnek.

A lámpás részt még ezzel egészítette ki egy másik olvasó:

Piroson való áthaladáskor a bírság attól is függ, hogy mennyi ideje volt piros a lámpa, volt-e az elmúlt 3 évben ilyen szabálysértése az embernek és legalább két éves-e már a jogsija (2 évesnél fiatalabb jogsit azonnal bevonnak) A sárga lámpán való áthaladás másodfokú szabálysértés - amennyiben a megengedett sebesség alatt történik nincs gond, fölötte viszont mind gyorshajtásért, mind piroson áthaladásért büntetnek. 116 eurótól felfelé.

Svájc

Az egyik olvasó e-mailt is küldött, és az első mondatai között volt, hogy az ottani közlekedéskultúra teljesen más, mint itthon. Ezt, illetve hogy máshogy működnek a dolgok, több kommentelő is erősen hangsúlyozta.

Svájcban a mérőhelyek megosztása törvénybe ütközik, igy pl. a Waze sem jelezheti, hogy hol van fix kamera telepítve.

100 km/h alatt 3 km/h a lézeres mérés tűréshatara, de szerencsés esetben is max 5. Ebben meg nem vagyok tapasztalt, de a végső díjazásban a fizetésed is szerepet játszhat a jogsi ideiglenes bevonása mellett.

Városban +25, országúton +30, autópályán +35 bűncselekmény, az elkövető büntetett előéletű lesz. 30-as korlátozásnál +40, 50-esben +50, 60-as fölött +80, 1-3 év börtön. A járművet elkobozhatják és elárverezhetik (a Ferrarit is). Ha már nem fix a bünti hanem feljelentenek (városban +16), akkor simán lehet a büntetés az elkövető éves fizetésének 10-30%-a.

Viszonylag sok automata traffipax van, becslések szerint egész Svájcban kb. 1000 darab. Ezek egy része fix, egy másik része olyan, aminek kb. 1-2 hetente változtatják a helyét.

A szigorú szabályoknak és a sok fix, illetve változtatható helyű traffipaxnak az az eredménye, hogy nagyon kevés kivételtől eltekintve mindenki szabályosan közlekedik. Ennek eredménye pedig nem más, minthogy jóval kevesebb a baleset, illetve forgalmas időszakokban több autó fér el az úton a kisebb sebesség miatt...

Egyébként Svájcból származik egy egész hihetetlen rekord 2010-ből.

Kapcsolódó
221 millió forintra büntettek egy gyorshajtót Svájcban

221 millió forintra büntettek egy gyorshajtót Svájcban

A világ legnagyobb bírságát egy svéd férfi kapta aki 300-zal száguldozott Mercedesével.

Spanyolország

Fix radarok, kapod a levelet, hogy fizess, de ha egy héten belül fizetsz, akkor a felet elengedik.

Finnország

Nagyon sok fixen telepített doboz, de kamera csak néhány van (mindig cserélgetik). Állványról csak ritkán mérnek, inkább civil haladó autóból, vagy út szélén parkoló civil dobozos autóba telepített fix kamerával. Árszabás: 6 km/h túllépés 0 euró, 7-20 km/h 140-250 euró. Efölött a fizetésedhez képest szabják az árat.

E-mailben egy másik olvasó is kiemelte, hogy progresszív rendszer van életben a gyorshajtók számára, fizetéshez kötve. Így a büntetések általában rendkívül magasak, de mindez ellenére is van bőven gyorshajtó Finnországban is.

Anglia

Angliában főleg fix kamerák vannak, azok is 10-20 százalékkal az adott sebességhatár felé állítva. Vannak rejtett mérőautók még, átlagsebesség mérés szakaszokon, de rendőrt mérni csak ritkán láttam. Lazán veszik a dolgot.

Messziről látható sárga dobozok vannak és az úttestre is fel van festve az a szakasz, aminek az eleje és vége között eltelt idő alapján számolják a sebességet. A jellemző az, hogy mindenki gyorsabban megy, mint a sebességhatár, és az ismert mérési helyeken nagyokat fékeznek.

Az ökölszabály, hogy 10%+2 mph sebesség túllépésig (tehát 30-as úton 35-ig, 70-esen 79-ig) nem büntetnek. Megfigyelésem szerint azonban a tilos/lejárt parkolásért és a buszsáv használatáért sokkal gyorsabban küldik a csekket.

Angliában ahol van átlagsebesség-mérés, ott betartják. Kivéve az elvetemült alfaja a sportmotorosoknak, azok hátranyúlnak kézzel eltakarni a rendszámot.

Akadtak olyan kommentelők is, akik a szabályokon túl azt is megosztották, hogy mennyire meg vannak elégedve az ottani közlekedési rendszerrel.

Az angol közlekedés példaértékű, minden döntéshozót, közlekedési szakembert, és forrófejű idiótát kihoznék ide 1 hónapra tanulni.

Kevés munkával is meg lehet élni, így nem frusztrált, nem ideges és nem érzi, hogy minden perc az életébe kerülhet, amint valami ok folytán késedelmet szenved. Nem izgul, hogy ha késik 5 percet kirúgják. Így már sietni se kell. A bírság se automatikusan a jövedelem egészét vagy többszörös értékét viszi el. Csak annyit, hogy érezze az ember, hogy van büntetés.

Írország

Nincs elég rendőr, ritkán mérnek amúgy is... Két verzió van: vastagon felmatricázott mikrobusz az útszélen, a másik, hogy a motoros/autós járőr radarpisztollyal megmázsál. Fotó vagy videó ilyenkor nincs, a rendőr szava az irányadó. Fix trafi nincs, bármilyen szigorítás hallatán a nép rendőrállamot kiált.

Az ír rendszerben az a legaranyosabb, amikor a mérőkocsi a gyorshajtó után megy nénózva, és amíg a mézga intézked, mindenki annyival megy, amennyivel akar. De ismerősöm is járt úgy, hogy amikor így megállították, megkérdezte a rendőrtől, hogy avval a két másik autóval, amik őt megelőzték miközben gyorshajtott, mi lesz. A rendőr teljesen komoly arccal elmagyarázta, hogy azokat a nagy sebesség miatt veszélyes volna üldözni.

Románia

Romániában hogyan tartatják be a sebességhatárokat? Röviden sehogy. És ez nagyjából vonatkozik bármilyen más szabályra is. Leginkább falvakban, útszéléről mérnek, autóból viszont olyan helyekről, amiket általában jól ismer mindenki. 15-20 évvel ezelőtt voltak meg fix radarok, viszont hamar alkotmányellenessé nyilvánítottak őket, ezért most már csak az útmatricákat nézik bizonyos helyeken kamerákkal.

Csehország

Prága átlagsebesség mérés különböző szakaszokon, fix kamerákkal. Egyébként legtöbb útszakasz, ami nem is ingerelne gyorsabb haladásra, fix merőpontokkal van megszórva.

Autópályákon csak a felújítások miatti útszűkületben vannak radarok, ott viszont átlagsebeséget mérnek, nem pillanatnyit! Falvak elején szokás fix radarokat felszerelni, de ezeket is ki szoktak előre táblázni. Városokban is vannak átlagsebességes szakaszok, de ezek szerencsére rövidek. Klasszikus útmenti mérést ugyan csinálnak, de 99%-ban jól látható helyen.

Svédország

A szabályok betartása a nemzeti kódex része, bár inkább egy általános kultúrának mondanám. A pályákon hatalmas nagy fix kamerák vannak telepítve, csak a látássérültek nem veszik észre. Lakott területen és rizikósabb helyeken random mérnek autóból vagy helyszínen összeállított készülékkel.

Az autós sebességkorlátozás hasonló a Mo-ihoz, de a pályán 120 a max. Rengeteg kamera(ház) van az utak mentén kirakva, de nem mindben van kamera. A büntik elég jelentősek, nem akarnál belefutni egy izmosabb gyorshajtásba... Amúgy meg általában nincs rohanás az úton, és ez az általános zen kisugárzás ragadós, lassabb az egész forgalom.

Németország

A berlini rendőrök szemtelen módon, csinálják a dolgot! Szívesen bújnak bokorba vagy parkoló autók köze mérni. Elbújnak lézerrel, mérnek, a kollégák meg 200 méter után kiintenek, aztán közlik a szokásosat. A legújabb őrület az egy utánfutó kinézetű, rendszámos valami! Ez egy első ránézésre utánfutó, ami nem az! Szivatós egy tákolmány! Ezen kívül vannak még dobozos Volkswagen Caddy-k.

Németországban elég sok a fix kamera, mérnek autóból is és vannak mozgatható automata mérőberendezések is. Ez utóbbi olyasmi, mint egy pótkocsi. Egy két hétig van egy helyen. Az emberek megszokják, lassítanak. Utána átrakják máshová.

És a Caddy-effekt:

Németországban pontosabban Bajorországban nagyon jól ismerik az úgynevezett Caddy-effektet. Pár évvel ezelőtt Forheumban járva éppen bevásárlókörútra indulva kis családommal akkor még ismeretlen utakon hajtottam le a 470-es útról egy apró mellékutcába, ahol mind a tábla, mind az útburkolatra felfestett hatalmas 30-as jelzés egyértelműsítette bennem, hogy itt bizony 30 km/h sebességgel kell közlekedni. Törvénytisztelő ember lévén, szigorúan betartva a szabályt a mellékutca végéig a megengedett sebességhatáron belül maradtam. Balra egy főútra lekanyarodva a kis utcából ismét lendületet vettem - hiszen ez egy főút - mikor a jobb oldalon parkoló autók közül egy piros villanás homályosított el egy pillanatra a látásom. Egy szürke Caddy hátuljából, mint utólag kiderült, tökéletes igazolványkép készült rólam.

Ha kíváncsi vagy, mi a helyzet sebességmérés-fronton Európán kívül, ajánljuk cikkünk második részét.

Kapcsolódó
Így tartatják be a sebességhatárokat a világban

Így tartatják be a sebességhatárokat a világban

"Nem is értem, hogy miért panaszkodik mindenki" - írta egy Amerikában élő olvasónk. Az EU-n kívül néhol igen durva büntiket osztanak gyorshajtásért.

Az oldalról ajánljuk

Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
  • Hírek

Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben

Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.

14 perce
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14