2020.09.18. 06:19

Feladó Imre

Címzett Papp Tibor

Dátum 2020. szeptember

Tárgy Családi hétüléses vétel

Kedves Papp Tibor!

A feladvány lényege, hogy az egyik fiam családjának (akik humán beállítottságú tanárok és elmúltak 50 évesek) családi összefogással meg szeretnénk venni életük első új autóját állami (nagycsaládos) támogatással.

– Mivel az évi futásteljesítmény 12-13 ezer kilométer, viszont mindennap városi használatban (anyataxi) is jelentős a futás, ezért benzinüzeműben gondolkozunk. Ugye ez helyes?

– Fontos követelmény lenne a tolatókamera is.

– A 7 személyes kivitel ellenére a hosszúság (minél rövidebb legyen) is számít.

– A klíma a hátsó utasoknál is hatásos legyen.

Amik eddig szóba kerültek:

– Dacia Lodgy (megszűnik a gyártása, jelenleg csak dízel rendelhető). Jó lenne tudni, lesz-e utód? Erről tud valamit?

– Peugeot Rifter és rokonai (A gyártás bizonytalansága miatt 7 személyes változatra csak hosszú kivitelben vesznek fel rendelést, vagy még arra sem)

– A Peugeot Rifter alapján készülő most bevezetett Toyota új, 7 üléses Proace City Verso is csak hosszú kivitelben rendelhető. Jelenleg akciós, ez tűnik a legjobb ár-érték arányúnak. (Update: a Toyota szerint ezt téves infó, van rövid változat is, lásd lejjebb! - a szerk.)

– Felmerült a Citroen Grand C4 Spacetourer is. Ez is árban hasonló a fenti rokonokhoz. Sajnos nem tudom megítélni a minőségét. Formára tetszik. Önnek mi a véleménye?

– A VW Caddy gyártása új típussal folytatódik októbertől, már csak néhány megmaradt példány található.

– A Ford TOURNEO Connect csak dízel motorral kapható.

Az látszik, hogy az 1 évvel ezelőtti kedvezmény bevezetése óta nagyon sok változás történt. A dízel autók aránya nagyon megnőtt az elérhető járművek között. Én úgy látom, hogy kompromisszummal két autó közül kell választanom: Toyota Proace City Verso vagy Citroen Grand C4 Spacetourer.

A Toyota 110 LE motorja elég ehhez a nagy és elég nehéz járműhöz? Milyen minőségű a Citroen? Nyugodtan megvehető? Természetesen teljes a bizonytalanság. A tesztek is általában a dízel üzemű autókról készülnek. Ezek a nagyobb nyomaték miatt a tesztelők elismerését hamarabb megkapják. Ön mit javasol? Helyesek a szempontjaim? Van esetleg olyan típus, ami elkerülte a figyelmemet?

Munkájában kívánok további sikereket!
Tisztelettel: Imre

Kedves Imre, a hétüléses autók vásárlását támogató program némileg szerencsétlen pillanatban született, hiszen a sima, egyterű-jellegű típusok épp most vannak kihalóban. Ez erősen leszűkítette a választható típusok számát (ha épp nem Audi Q7-esen vagy más nagy SUV-n töri az ember a fejét), de azért nincs katasztrófa. A program a dolgok jelenlegi állása szerint 2022 végéig biztosan menni fog, aztán majd meglátjuk.

Kapcsolódó
Így fog működni az újautó-támogatás

Így fog működni az újautó-támogatás

A nagycsaládosoknak ígért újautóvásárlási-támogatással kapható olyan Dacia, ami csak 3,5 millió forint. De ezen kívül is rengeteg a lehetőség, összeszedtük mindet.

A dologban van egy másik érdekes szempont is: ezek a típusok még dízelmotorral is rontják az autógyárak szén-dioxid-átlagát, hát még benzinmotorral. Ennek három oka van: a nagy súly, a hatalmas homlokfelület és a dobozszerű forma. Így előfordulhat az, ami a Dacia Lodgy esetében is: csak dízelmotorral lehet megvenni – az idén már biztosan nem is lesz belőle elérhető a benzines. A családtámogatási program azzal nem számolt, hogy a gyárak másfél-két évre előre tervezik a gyártást, így hiába minden, a megnövekedett keresletet a legtöbb importőr még most sem tudja raktári autókkal kielégíteni, hanem a megrendelés után várni kell 2-3, vagy akár több hónapot is. Vagyis türelemre és kompromisszumkészségre mindenképp nagy szükség van, ha az anyagi lehetőségek korlátozottak.

Bár árlimitet nem adott meg, azért a típusokból átjön, hogy a dobozos furgonszerű hétülésesek olcsóbb változatai jöhetnek szóba, én úgy 5-5,5 millió forint környékére saccolom támogatással a maximális árat.

IMG 2418

Kezdjük a legnépszerűbb négyessel: a Citroën Berlingo, az Opel Combo, a Peugeot Rifter és a Toyota Proace City Verso ugyanaz a jármű, a felszereltségekben és a szállítási határidőkben van eltérés. Most ráadásul a modellévi váltás következik, az importőröktől kapott infók alapján a 2021-es modellévtől csak a hosszú változatok lesznek hét üléssel kérhetők, ugyanúgy, mint a Toyota esetében, az egyetlen kivétel az Opel. UPDATE: a Toyota most jelezte, hogy náluk is marad a rövid, hétüléses változat, az olvasót rosszul tájékoztatták. Viszont a Peugeot-nál még vannak szabad gyártási helyek, vagyis aki gyors, még el tud csípni egy-egy rövid verziót a 2020-as modellévi autókból. Az Opelnél és a Citroënnél már nem, ők már csak decemberi gyártástól vesznek fel rendelést.

Ezekre azért kérdeztem rá az importőröknél, mert a hosszú autó elképesztő méretű (35 centivel hosszabb!), és említette, hogy nem lenne baj, ha kompaktabb lenne. Márpedig ennél a típusnál a hosszú tengelytáv nem ad hozzá sokat az autóhoz, mivel a harmadik sor lábtere lesz fölöslegesen nagy, a csomagtartó viszont kisautós méretű marad. (Update: olvasónk, Pál jelezte, az üléseken van egy nehezen észrevehető kallantyú, és azzal előrébb húzhatók, hogy nagyobb legyen a csomagtartó.) Egyébként az Opeltől megkaptam azt az infót, hogy ott a vevők 60 százaléka a rövidebb Combót választja, nyilván nem véletlenül. Ezek közül a fő választási szempont tehát az elérhetőség, az ár és a szerviz/kereskedés közelsége lehet, a műszaki tartalom azonos.

Lábtér a nyújtott PSA-dobozosokban: 30 centi a támláig, a térdtől mérve...
Lábtér a nyújtott PSA-dobozosokban: 30 centi a támláig, a térdtől mérve...

A családtámogatási program legnagyobb nyertese a Dacia Lodgy, amely 2021 végéig biztosan köztünk marad az importőrtől kapott infó szerint. A PSA-furgonnal, egészen pontosan a Toyota-változattal össze is hasonlítottuk: a Dacia kezelhetőbb méretű, viszont kisebb légterű autó, leginkább a régi Logan MCV utódjának tekinthető, tehát közelebb áll egy kombihoz. Ha nem sokat mennek az autóval európai körutakra, a gyerekek ebben is kibírják a rövid utakat a hátsó ülésen. Ráadásul olcsóbb bárminél, még dízelmotorral is, hisz most a 15th Celebration modell 5,5 millió, ebből levonunk 2,5 milliónyi támogatást, az hárommillió.

Proace - Lodgy 16

A Daciánál megszűnt a régi, 1,6-os benzines szívómotor, helyette egy új, 1,3-as turbós benzinmotor érkezett – ez viszont CO2-okokból szinte elérhetetlen. Nem részletezte, hogy a „városi használat” mit jelent, mert ugye Békéscsaba is város, ám ott nincs bringasávosított Nagykörút. Ma már közel sem jelent akkora problémát a dízelek városi használata, mint az első generációs részecskeszűrők idejében. Ám sajnos az is hozzátartozik a képhez, hogy közben a benzinesek is sokkal kényesebb technikát kaptak, vagyis ezeknek sem használ a kizárólag városi, két-három kilométeres csoszogás, ezért én ma már nem ilyen alapon választanék. A nagy dobozos autókhoz ugyanis egyértelműen kedvezőbb a dízelek erőleadása és nyomatéka, vagyis hiába 100-110 lóerő, azonos teljesítmény mellett is a dízel lesz normálisabban vezethető. Ha VALÓBAN anyataxi-funkcióra kell, szerintem felesleges több pénzt áldozni erre a témára egy Lodgynál, bár tény, hogy a belső kivitele ennek sem finomabb egy haszongépjárműénél. Az összehasonlító teszt pedig itt olvasható.

Kapcsolódó
Nem csak az ára miatt választasz Daciát

Nem csak az ára miatt választasz Daciát

A Toyota beszállt a hétüléses családi autók piacára, ahol a Dacia Lodgy az egyik legizmosabb ellenfél. De mennyire érezhető az árkülönbség a gyakorlatban?

Említi még a C4 Spacetourert, ami régen C4 Grand Picasso néven futott, a mostani modellnek csak a neve és a motorválasztéka változott. Ez is egy kezelhetőbb méretű jármű, árához képest jó a tudása, egyben ez áll a legközelebb a személyautókhoz a belső kiviteli minőségével (ha ez szempont). Ebben például széria a középső sor szellőzőjárata is – ilyet az említett dobozosoknál csak felárért adnak, de kizárólag a jobban felszerelt változatokhoz (pl. a Peugeot esetében a legdrágább Allure kivitelhez kérhető), de arra is fel kell készülni, hogy a furgonnál különálló ülések is extrának minősülnek, míg a C4 esetében alap. A leghátsó sor szellőztetése ebben az árkategóriában, pláne haszongépjárműből készült hétülésesnél egy elérhetetlen álom. Fontos infó, hogy a tolatókamera a C4 esetében külön rendelhető extra, nem kell megvenni hozzá egy több százezres extracsomagot, mint máshol. A Citroen kisbusz előnye még, hogy raktárkészletről is elérhető. Volt róla még egy összehasonlítónk, íme.

Kapcsolódó
Klubfotelben a Föld körül

Klubfotelben a Föld körül

Ezer meg ezer kilométer egy fenékkel, kétszázhússzal, jóval hét liter alatt fogyasztva. Buszozni sosem volt ilyen jó.

A VW Caddy valóban nem kapható most, mivel facelift következik, vagyis a gyártás átállása miatt kb. két-három hónap, míg ismét elérhető lesz. Az importőrnél azt az infót kaptam, hogy akkor fog újra megjelenni a VW weblapjának a konfigurátorában, amikor már megvannak a típusengedélyek, ekkortól lesz előrendelhető. A Caddy mellett az szól, hogy a hosszú változatnak egészen nagy a csomagtartója hétüléses konfigurációban is, szemben a Peugeot-Citroen-Opel-Toyota dobozosaival. Ennél sem beszélném le a dízelmotorról.

A Ford Tourneo Connect egy jól sikerült, kulturált és tágas belsejű autó, viszont belőle csak a hosszú változatot adják 7 üléssel, amihez a dízelmotor is kötelező, így máris 7,7 milliónál vagyunk az alap (Trend) felszereltséggel. Bár a külseje alapján nem gondolnánk, valójában hosszabb a PSA hosszított dobozosainál is pár centivel, ha tehát a kompaktság szempont, akkor nem ez a nyerő. Viszont ennek is óriási a csomagtere.

meriva-tourneo-54

És ha nem akarja megvenni hozzá a tolatókameráért az „ICE csomag 9”-et (potom 550 ezer forint), a tolatókamera-kérdést utólagos berendezéssel kell megoldani. Ezen kívül még kell pár apró extra (pl. szőnyegek, stb.), és listaáron máris nyolcmilliónál járunk. Más kérdés, hogy ebből ad-e még kedvezményt a kereskedő, nekem úgy tűnik a Használtauó.hu-s hirdetéseik alapján, hogy valahol 5,2-5,5 millió forintig lehet lemenni a támogatást felhasználva. A Ford Tourneo Connectet pont a rövid Opel Combóval hasonlítottuk össze ebben a cikkben:

Kapcsolódó
Akkor jó a dobozos, ha francia?

Akkor jó a dobozos, ha francia?

Még úgy is, ha Opel? Összenéztük a PSA kis dobozosát a Fordéval. Egyvalamiben verhetetlen a Combo.

Bár nem kérdezte, létezik még egy kisbusz 7 üléssel, méghozzá a Renault Grand Scénic, amit benzinmotorral (1,8 l 160 LE) 8,15 milliós indulóáron tartalmaz a Renault árlistája, viszont itt az a trükk, hogy 500 ezer forintos használautó-beszámítási kedvezményt adnak és ajándék extra felszereltségek választhatók. A Renault esetében a nagyobb, négyhengeres benzinmotor megnyugtató, viszont a teszt idején érdekes módon a hátsó tér fűtésével akadtak gondjaink, a hűtésével nem. Itt egy meglehetősen szerencsétlen, 20 colos kerékmérettel kell számolni, ami szűkebbé teszi az utasteret és drágábbá a gumicserét. Ám egy ránézést megér, lehet, hogy megfelel a céljaiknak ez is, ráadásul ez raktári készletről is elérhető.

grandscenic-03

És még egy kiegészítés, amire Zsolt és Boldizsár hívta fel a figyelmemet: a Fiat 500L is kapható hétüléses kivitelben, méghozzá nem is drágán. Boldizsár jelezte, hogy ez a modell inkább 3 gyermekhez ideális. A Fiat honlapján 6,8 milliós listaáron hirdetik az 1,6-os dízel változatát, ebből levonva a 2,5 milliós támogatást, a Dacia után a második legolcsóbb autó, és teljesen más életminőség.

Hogy tennék-e különbséget egy Toyota Proace Verso (Rifter/Berlingo/Combo) és egy Citroën C4 Spacetourer között? Semmiképp, hiszen ugyanarról a gyártóról beszélünk és azonos motorokról-váltókról, sőt, egyazon gyártósoron készülnek, függetlenül attól, hogy Toyota-, Peugeot-, Opel- vagy Citroën-logo van az orrukon.

PSA dobozok

Azonban ha a kompaktság fő szempont, a rövid Rifter/Combo a nyerő 4,40 méteres hosszával, utána a Dacia (+5 cm), a C4 Spacetourer (+20 cm), esetleg még a Grand Scénic (+23 cm). A hosszú dobozosok mind 4,8 méter környékén járnak – a nagy doboz miatt érdemes számolni a 180 centit meghaladó magassággal, ami autómosóban, alacsony garázskapunál és még ki tudja hol igényel extra figyelmet.

Proace - Lodgy 14

A benzines/dízel kérdést én olyan alapon dönteném el, hogy mennyit közlekedik a jármű teljesen megpakolva/tele utasokkal, mennyit mennének autópályán, illetve hegyes vidéken vagy inkább síkon használják. Nagyobb terheléshez mindenképp jobb a dízel. Ha drága és feleslegesnek ítélik, és benzinest vesznek, sajnos akkor is igényel némi extra törődést a sok városi használat miatt: érdemesebb az olajcsere-periódust rövidíteni és időnként elvinni azt a gyerekeket kirándulni valahová, ha már van hozzá egy ilyen klassz autójuk.

Az oldalról ajánljuk

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
  • Hírek

Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban

Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.

40 perce
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53