2021.08.12. 18:11

Míg a legtöbb gyártó megteszi, egyesek, például a Toyota, nem hajlandó közölni hibridjei nyomatékát. Pedig, ha már mások nem, a tulajdonosok kíváncsiak lennének rá, mint olvasónk is. Vagy legalább arra, hogy mi az elhallgatás oka.

Feladó András

Címzett Gajdán Miklós

Dátum 2021. augusztus 1.

Tárgy Hibrid rendszer nyomatéka

Tisztelt Szerkesztőség!

 Nemrég vásároltam egy új Toyota Corolla 1.8 hibridet (2021). A benzin és a villanymotor teljesítménye, nyomatéka hozzáférhető, természetesen a rendszerteljesítmény is, de sehol nem találom nyomát a címben jelzett adatnak, a vezérképviselettől is hiába kértem. Pedig úgy gondolom, nem ördögtől való a kíváncsiságom, mert az új Honda HR-V esetében ez publikus. Arra gondoltam, hogy ha ez nem beszerezhető hivatalos forrásból, akkor esetleg Önöknek volt próbapados mérésük.

Segítségüket előre is köszönöm. András

Toyota Priust nem mértünk, de egy Lexus LS600 hibrid teljesítményét már megpróbáltuk mérőpadon meghatározni. A mérés azonban annak ellenére meghiúsult, hogy a mérőpad egyébként alkalmas összkerékhajtású járművek mérésére. Így nem marad más magyarázat, minthogy a Lexus LS-nek a Toyota Priuséval azonos elv alapján felépített hibrid rendszere a kudarc oka. Az interneten is utánakerestem, de ott sem találtam hiteles mérést. Bizonyos próbálkozások történtek, de elfogadhatóan alátámasztható eredményt nem hoztak.

A HR-V esetében a Honda azért közölhet adatokat, mert az ő rendszerük teljesen másképp működik. A Honda hibridjeiben (CR-V, Jazz, HR-V egyaránt) egy nagy teljesítményű elektromotor állandó kapcsolatban áll a kerekekkel, kis és közepes sebességig csak ez hajtja őket. A belső égésű motornak ilyenkor az egyetlen feladata, hogy egy generátort hajtson, aminek árama táplálja az elektromos motort. (És tölti a hibrid rendszerhez tartozó viszonylag kis áramtároló képességű – a Jazz e-HEV esetében például 0,8 kWh-os - akkumulátort.)

Nagyobb sebességeknél történik meg az, hogy ezt az energiaátalakítást kikerülik azzal, hogy egy kuplung zárásával a benzinmotort közvetlenül bekapcsolják a kerekek forgatásába. Ha ilyenkor gyorsítunk, az elektromotor az akkumulátor teljesítményéig (!) besegíthet a benzinmotornak. Ebben az üzemmódban a benzinmotor és a villanymotor egymással párhuzamban pörög fel, illetve le, mindegyik azt a teljesítményt és nyomatékot dobja be a közösbe, ami az ő részéről az éppen adott fordulatszámhoz tartozik.

A rendszer működéséből adódóan a Honda a hibridjeinél a rendszer nyomatékaként általában az elektromos motor legnagyobb nyomatékát adja meg. Ez történt a Jazz és nagy valószínűséggel történik a HR-V esetében is. A HR-V minden bizonnyal ugyanazt az elektromotort kapja meg, mint a Jazz, amelynek nyomatéka 253 Nm. Épp annyi, mint amennyit a HR-V-re is megadtak rendszernyomatékként.

A Toyota Prius hibrid rendszere az egészen rövid tisztán elektromos szakaszokat (amikor a benzinmotor egyáltalán nem működik) leszámítva folyamatosan kombinálja a benzinmotor és az elektromotor teljesítményét és nyomatékát egy bolygómű közreműködésével. A bolygóműnek ugyan a geometriájából (fogaskerekeinek fogszámaiból) következően van egy számszerűen meghatározható áttétele, azonban ezt a Priusban állandóan variálják a bolygómű középső fogaskerekéhez (napkerék) kapcsolódó indítómotor/generátor terhelésével. Ez a változó áttételezés máris megzavarja a mérést, hiszen azt egy rögzített (kézi váltóknál általában a legmagasabb fokozatban) szokás mérni.

Ehhez még hozzájön a vezérlés, ami folyamatosan beleavatkozik a rendszerbe, például egy előre meghatározott sebességig nem engedi egy bizonyos fordulatszám fölé pörögni a benzinmotort. Mindebből adódik, hogy a Prius nyomatéka nem a fordulatszámmal változik, hanem az autó sebességével. És, ha még ez sem lenne elég, tudtommal az utolsó két generációs Priusban a hajtó elektromotort összeépítik egy fordulatszám csökkentő áttétellel (ami egyébként szintén bolygómű), és így kötik be a teljesítmény- és nyomatékelosztást végző központi bolygóműbe. Ez azt jelenti, hogy bár a villanymotor nyomatéka önmagában ugyan csupán 163 Nm, de ennek legalább a kétszerese jut be a rendszerbe. (A pontos áttétel nem ismert.) No, most akkor mennyivel is számoljunk?

A Priusnak egyébként már a rendszerteljesítménye is inkább elméleti, mint valóságos érték. Tudtommal úgy határozták meg, hogy a Prius menetteljesítményei egy 122 lóerős autóénak felel meg. (Korábban 136 lóerőben adták meg, de így mindig alulmaradt a 140 lóerős német dízel és egyéb konkurensekkel szemben.) Mintha úgy határozták volna meg, hogy megmérték a Prius 0-100 km/h közötti gyorsulási idejét (10,8 s), és ebből jött ki az, hogy ilyen gyorsulási időre ilyen tömeg mellett (1438 kg) egy 122 lóerős autó képes.

Lehet, hogy a legnagyobb nyomatékot is onnan lehetne leginkább visszakövetkeztetni, hogy mekkora terhelésre méretezték a végáttételt, és abból visszaszámolható lenne a maximum.

Ezzel együtt találtam egy közelítő meghatározást. Eszerint a Prius álló helyzetből gyorsítva körülbelül 30-40 km/órás sebességig adja le a legnagyobb nyomatékát. Itt a villanymotor a maximális nyomatékát adja le, amihez a benzinmotor mindazt hozzáadja, amit nem a generátorként működő indítómotor/generátor hajtására fordít. (Ez korábban 28 százalék volt, tehát a maximális nyomaték 72 százalékával lehet számolni.) Ha az új Priusnál is így van, akkor 106 Nm-t nyújt hajtásra a benzinmotor, és ehhez jön a villanymotor nyomatéka, amit szerintem a hozzá rendelt áttétellel módosított értékkel kellene figyelembe venni. Így jóval 400 Nm feletti érték lehet, amit az is valószínűsít, hogy ugyanilyen megközelítéssel már a korai Priusok is hasonló össznyomatékot nyújtottak.

Az oldalról ajánljuk

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53