Miért rejtély egyes hibridek nyomatéka?
Míg a legtöbb gyártó megteszi, egyesek, például a Toyota, nem hajlandó közölni hibridjei nyomatékát. Pedig, ha már mások nem, a tulajdonosok kíváncsiak lennének rá, mint olvasónk is. Vagy legalább arra, hogy mi az elhallgatás oka.
Feladó András
Címzett Gajdán Miklós
Dátum 2021. augusztus 1.
Tárgy Hibrid rendszer nyomatéka
Tisztelt Szerkesztőség!
Nemrég vásároltam egy új Toyota Corolla 1.8 hibridet (2021). A benzin és a villanymotor teljesítménye, nyomatéka hozzáférhető, természetesen a rendszerteljesítmény is, de sehol nem találom nyomát a címben jelzett adatnak, a vezérképviselettől is hiába kértem. Pedig úgy gondolom, nem ördögtől való a kíváncsiságom, mert az új Honda HR-V esetében ez publikus. Arra gondoltam, hogy ha ez nem beszerezhető hivatalos forrásból, akkor esetleg Önöknek volt próbapados mérésük.
Segítségüket előre is köszönöm. András

Toyota Priust nem mértünk, de egy Lexus LS600 hibrid teljesítményét már megpróbáltuk mérőpadon meghatározni. A mérés azonban annak ellenére meghiúsult, hogy a mérőpad egyébként alkalmas összkerékhajtású járművek mérésére. Így nem marad más magyarázat, minthogy a Lexus LS-nek a Toyota Priuséval azonos elv alapján felépített hibrid rendszere a kudarc oka. Az interneten is utánakerestem, de ott sem találtam hiteles mérést. Bizonyos próbálkozások történtek, de elfogadhatóan alátámasztható eredményt nem hoztak.

A HR-V esetében a Honda azért közölhet adatokat, mert az ő rendszerük teljesen másképp működik. A Honda hibridjeiben (CR-V, Jazz, HR-V egyaránt) egy nagy teljesítményű elektromotor állandó kapcsolatban áll a kerekekkel, kis és közepes sebességig csak ez hajtja őket. A belső égésű motornak ilyenkor az egyetlen feladata, hogy egy generátort hajtson, aminek árama táplálja az elektromos motort. (És tölti a hibrid rendszerhez tartozó viszonylag kis áramtároló képességű – a Jazz e-HEV esetében például 0,8 kWh-os - akkumulátort.)

Nagyobb sebességeknél történik meg az, hogy ezt az energiaátalakítást kikerülik azzal, hogy egy kuplung zárásával a benzinmotort közvetlenül bekapcsolják a kerekek forgatásába. Ha ilyenkor gyorsítunk, az elektromotor az akkumulátor teljesítményéig (!) besegíthet a benzinmotornak. Ebben az üzemmódban a benzinmotor és a villanymotor egymással párhuzamban pörög fel, illetve le, mindegyik azt a teljesítményt és nyomatékot dobja be a közösbe, ami az ő részéről az éppen adott fordulatszámhoz tartozik.

A rendszer működéséből adódóan a Honda a hibridjeinél a rendszer nyomatékaként általában az elektromos motor legnagyobb nyomatékát adja meg. Ez történt a Jazz és nagy valószínűséggel történik a HR-V esetében is. A HR-V minden bizonnyal ugyanazt az elektromotort kapja meg, mint a Jazz, amelynek nyomatéka 253 Nm. Épp annyi, mint amennyit a HR-V-re is megadtak rendszernyomatékként.
A Toyota Prius hibrid rendszere az egészen rövid tisztán elektromos szakaszokat (amikor a benzinmotor egyáltalán nem működik) leszámítva folyamatosan kombinálja a benzinmotor és az elektromotor teljesítményét és nyomatékát egy bolygómű közreműködésével. A bolygóműnek ugyan a geometriájából (fogaskerekeinek fogszámaiból) következően van egy számszerűen meghatározható áttétele, azonban ezt a Priusban állandóan variálják a bolygómű középső fogaskerekéhez (napkerék) kapcsolódó indítómotor/generátor terhelésével. Ez a változó áttételezés máris megzavarja a mérést, hiszen azt egy rögzített (kézi váltóknál általában a legmagasabb fokozatban) szokás mérni.

Ehhez még hozzájön a vezérlés, ami folyamatosan beleavatkozik a rendszerbe, például egy előre meghatározott sebességig nem engedi egy bizonyos fordulatszám fölé pörögni a benzinmotort. Mindebből adódik, hogy a Prius nyomatéka nem a fordulatszámmal változik, hanem az autó sebességével. És, ha még ez sem lenne elég, tudtommal az utolsó két generációs Priusban a hajtó elektromotort összeépítik egy fordulatszám csökkentő áttétellel (ami egyébként szintén bolygómű), és így kötik be a teljesítmény- és nyomatékelosztást végző központi bolygóműbe. Ez azt jelenti, hogy bár a villanymotor nyomatéka önmagában ugyan csupán 163 Nm, de ennek legalább a kétszerese jut be a rendszerbe. (A pontos áttétel nem ismert.) No, most akkor mennyivel is számoljunk?

A Priusnak egyébként már a rendszerteljesítménye is inkább elméleti, mint valóságos érték. Tudtommal úgy határozták meg, hogy a Prius menetteljesítményei egy 122 lóerős autóénak felel meg. (Korábban 136 lóerőben adták meg, de így mindig alulmaradt a 140 lóerős német dízel és egyéb konkurensekkel szemben.) Mintha úgy határozták volna meg, hogy megmérték a Prius 0-100 km/h közötti gyorsulási idejét (10,8 s), és ebből jött ki az, hogy ilyen gyorsulási időre ilyen tömeg mellett (1438 kg) egy 122 lóerős autó képes.
Lehet, hogy a legnagyobb nyomatékot is onnan lehetne leginkább visszakövetkeztetni, hogy mekkora terhelésre méretezték a végáttételt, és abból visszaszámolható lenne a maximum.

Ezzel együtt találtam egy közelítő meghatározást. Eszerint a Prius álló helyzetből gyorsítva körülbelül 30-40 km/órás sebességig adja le a legnagyobb nyomatékát. Itt a villanymotor a maximális nyomatékát adja le, amihez a benzinmotor mindazt hozzáadja, amit nem a generátorként működő indítómotor/generátor hajtására fordít. (Ez korábban 28 százalék volt, tehát a maximális nyomaték 72 százalékával lehet számolni.) Ha az új Priusnál is így van, akkor 106 Nm-t nyújt hajtásra a benzinmotor, és ehhez jön a villanymotor nyomatéka, amit szerintem a hozzá rendelt áttétellel módosított értékkel kellene figyelembe venni. Így jóval 400 Nm feletti érték lehet, amit az is valószínűsít, hogy ugyanilyen megközelítéssel már a korai Priusok is hasonló össznyomatékot nyújtottak.

Az oldalról ajánljuk
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
