A rossz hír: ami a németeknél, osztrákoknál, horvátoknál nem vakít, az nálunk igen. Illetve a magyar hatóságok nem tudják, hogy vakít-e, de nem is akarják megtudni.
A kínai ledek próbája nyomán több levél is érkezett, részben kiegészítve az elméletet, részben egy örömhírrel. Már ha nekünk örömhír, hogy más örülhet, mi meg nem.
Ezért ne vegyél kínai piacos ledet az autódba
A xenon már ciki, irány a Kőbányai út, pár ezerért tiéd az olcsó fényár! Csábító és olcsó módja ez az illegalitásnak, de nem igazán fogsz jobban látni. A szembejövők meg pláne nem.
Az első levél Pétertől érkezett, aki a világítás elméletéből alaposan kigyúrta magát, sokkal jobban, mint én. Ugyanakkor annyit védekezésképp ideírnék, hogy ezzel a félmonaddatal: „egyrészt a led(ek) nem is ott vannak, ahol az izzószál, másrészt lényegesen nagyobbak annál.” pont arra próbálnék utalni, amit Péter szabatosan leírt. Ezen azért nem is rugóztam sokat, mert az irgalmatlanul kotyogó lámpák esetében nem beszélhetünk semmiféle geometriáról. De jó tudni, hogy elvileg is letehetetlen pontosan megcsinálni egy H4-est.
Péterrel felvettem a kapcsolatot, hogy a témát több irányból is körüljárjuk, ha ideje engedi
Kedves Tibor,
Az aftermarket LED-ekről szóló cikke remek, és köszönöm a folyamatos ismeretterjesztését a témában – nagy szükség van rá.
Egy fontos technikai hibára szeretném azonban felhívni a figyelmét: mivel a LED (és lézer) fényforrások intenzitás-eloszlása inherensen különbözik az összes többi fényforrásétól, egy végtelenül kis chippel bíró, precízen pozicionált LED sem fog megfelelő képet adni a H4 helyén. A legfényesebb pont sem a chip felületén, hanem valamivel előtte van, tehát a fókusz beállítása sem működik úgy, ahogy a cikk feltételezi. (Magyarul, a LED-nek nem ott kellene lennie, ahol az izzószál van - még akkor sem, ha minden más rendben lenne. De nem tud rendben lenni, mert a halogén intenzitás-eloszlásának imitálása LED forrással rendkívül komplikált feladat, aminek megoldása sehogy sem férhet el egy izzó méretén belül.) Így a gyártók ha akarnának sem tudnának jó H4-pótlékot tervezni.

Ez a probléma a projektor-optikás lámpákat is érinti, hozzájárul a LED-ek vakító hatásához (fényerőtől és színhőmérséklettől függetlenül) és a cikkben is érintett színbeli varianciához, tehát figyelemben tartása talán még hasznos lehet későbbi cikkeit illetően is. A téma számomra hobbi, de érinti a szakmámat: néha írok is róla. További jó munkát kívánok és köszönöm még egyszer, hogy követi ezt a fontos területet!
Vető Péter, PhD
A másik fontos meglepi, hogy az Osram elkezdte lepapíroztatni a Night Breaker LED nevű termékét. Illetve valójában nem meglepi, csak elfelejtettem, hogy nálunk is volt hír erről
.

Viszont van pár feltétel:
- csak H7-es izzó helyére
- csak Németországban, Ausztriában és Horvátországban
- csak bizonyos, jellemzően modernebb autótípusokban. Érdekesség, hogy furgonok is szerepelnek a listán, tehát pl. Ducato, Boxer, Jumper, VW Crafter.
A kompatibilitási lista egyébként itt található.

Ezt többen is megírták, nekik köszönöm az infót. Rákérdeztem erre a magyar Osram-importőrnél, és ezt a választ kaptam Jankovich Szilviától:
„Először Németországban sikerült az engedélyeztetés, azóta Ausztriában és bizonyos feltételek mellett Horvátországban is megvásárolható, használható közúton a termék. Nagyon fontos, hogy csak meghatározott járműtípusokhoz, melyek listáját az Osram folyamatosan bővíti. Minden egyes típusra külön kell engedélyeztetni a LED fényforrás használatát, melyet az Osram központilag intéz Németországban. (...) Sajnos Magyarországon még nem sikerült az engedélyeztetés, ezt minden országban külön-külön kell az Osramnak megtennie, így a termék közúti használata sem engedélyezett. Nem is elérhető a termék a magyar forgalmazóknál.”
Laci kicsit hosszabb levelet írt, és más témát is érint, ezekre szeretnék válaszolni.
Kedves Tibor!
Először is leszögezem, hogy teljesen egyetértek a cikkedben leírtakkal (az olcsó kínai piacos LED-ekre vonatkozóan). De szeretném felhívni a figyelmed, hogy a cikk lecsengése számomra teljesen leírja az utólagos LED-es (offroad és társai) megoldások létjogosultságát. Például ne felejtsük el, hogy Németországban nemrég engedélyezték az Osram egyik (Nightbreaker LED) utólagos LED megoldását, valószínűleg nem azért, hogy a német sofőrök megvakuljanak. Jómagam is teszteltem már néhány utólagos LED megoldást - nem a tesztedben kipróbált, még véletlenül sem olyan méretű és alakú ledekkel, amelyek gyújtópontja közelében sincs a halogénes izzószáléval - és az én tapasztalatom teljesen más az általad leírtaktól.
Úgy lett volna igazságos a teszted, ha egy komolyabb LED-es megoldást is kipróbáltál volna. Ezért buzdítanálak arra, hogy szerezz be akár egy Osram Nightbreaker LED megoldást, vagy akár egy kicsivel olcsóbb Bevinsee (V35 vagy V45-ös széria). Ezeknek a vetítési képe igen közel van a halogénes megoldásokhoz, viszont a „szaggatott vonal” alatti sávba jóval több fényt pumpál. Azt azért hozzá kell tennem, hogy én vetítőlencsés fényszóróba (Passat B6) próbáltam néhány ledet, illetve egy B8 Passat halogénes reflektor típusú fényszórójába próbáltam ilyen megoldást és tapasztalatom szerint a kiváló teljesítmény ellenére sem vakítja a szembe jövőket, mert nagyon minimális a szóródó fény. A vetítési kép pedig jellegében nagyon hasonló (persze fontos a pontos, precíz beállítása az izzónak mindkét fényszóró típus esetén) a halogénes megoldáshoz.
Ha van lehetőséged egy ilyesmi LED-et beszerezned, akkor szívesen olvasnám arról is a tesztedet.
Üdvözlettel
Laci
Kedves Laci,
Az, hogy „a cikk lecsengése számomra teljesen leírja az utólagos LED-es (offroad és társai) megoldások létjogosultságát” nem véletlen. Valóban, ha a H4-es esetében nem valószínű, de más, jellemzően egy izzószálas halogéneknél már valószínűleg lehet pont elég jó ledet gyártani, ha nagyon akarják. Ma az a helyzet, hogy az ilyen ledeket szabad árulni és vásárolni, csak épp használni nem. Nyilván mindenki azért veszi, hogy betegye otthon a vitrinbe, a többiek pedig több ezer hektáros birtokaikon csapatnak, és amikor kiérnek a közútra, visszarakják a halogént. Teljesen abszurd.
Lehet, hogy némileg nagyobb szórt fény engedélyezésének az árán, de biztos ki lehetne találni erre valami kompromisszumot, mert ha őszinték akarunk lenni, például a nappali menetfényként használt csíkok valójában jóval irritálóbb fénysűrűségűek, mint amit az átlagember kellemesnek talál – egyszer egy szakember megsúgta, hogy az engedélyezett hatérték valóban két-háromszorosa annak, amit még az ember nem talál zavarónak.
Akkor talán tehetnének a szabályzók engedményeket, sőt, szabványosíthatnák a halogénhelyettesítő ledeket, és akkor nem az lenne a helyzet, hogy bárki rendel egy random szart az Aliexpressről, a többiek meg megvakulnak. Miközben még az sem biztos, hogy az illető jobban lát a leddel. Abban viszont még biztosabb vagyok, hogy az index-félkámpa vonalon biztos lehetne találni megoldást, és az mindenkinek a javára válna.
Hogy miért nem szerzek be ilyen drágább, pontosabb gyártású ledeket? Elárulom: azért, mert ez a teszt meglehetősen gagyi volt, vagyis pontatlanságban pariban volt a termékekkel. Viszont felelősséggel nem állítanám a kis garázsom laborjából, hogy ennek vagy annak a gyártónak a terméke valójában megfelel(ne) az előírásoknak, mert tudom, hogy ezt nagyon nem így kell mérni a valóságban.
Tegyük fel például, hogy Budapesten egy neves gyártónak van olyan fénylaborja, ahol remekül ki tudnánk mérni az Osram termékének remek tulajdonságait. Ugye kapásból kellene sok tucat lámpa, hisz az engedélyt is autótípusonként szerzik meg Németországban. Erre nekünk nincs kapacitásunk. És nyilván a Váci úti neves magyar cég sem szívesen mutatná ki, ha a konkurens termék jó – bár lehet, hogy a sajátja is az. Csakhogy ennek a megállapítása túlnő a képességeinken és a lehetőségeinken, független laborról pedig nem tudok itthon.
Hát ezért.
Xavér hangja és autótípusa eltorzítását kérte, viszont pozitív tapasztalatokról számol be egy konkrét kínai fényforrással kapcsolatban.
Kedves Tibor,
A cikk minden szavával tökéletesen egyetértek, ám szeretnék most mutatni egy olyan (nem olcsó) LED-es megoldást ami habár szabálytalan de funkcionálisan tökéletesen működik.
A belinkelt Sinolyn gyártmányú LED kimondottan projektoros lámpatestbe lett tervezve, a teljesítményfelvétele 25W, a fényereje kb. 4000 lumen (nagyjából a gyári xenon fényerejét tudja), a színhőmérséklet 5500 kelvin.

Fityfiritty MK2 autóba építve használom, csatoltam 3 képet, ezek különböző izzókkal készültek lámpabeállítás közben. Az egyik egy teljesen legális Osram Cool Blue izzóval (ezt használtam régen), majd egy „gagyi” olcsó kínai LED-del (tanulságképpen) és végül a belinkelt Sinolyn LED-del, mindegyik a jobb oldali lámpatestben.
Szerintem a képek elég meggyőzőek, nem hiszem, hogy kommentálni kell.
A Cool Blue és a gagyi izzós kép 3 éve készült a Fityfirittyem jobb oldali lámpájában (a gagyi LED azonnal kikerült), a lámpatest kiváló állapotban volt. A mostani kép pedig 1 éve készült újabb kiadású Fityfirittyem szintén jobb oldali lámpájában, szintén egy Cool Blue után, csak most ez bent is maradt, a lámpatest szintén kifogástalan állapotú. Az izzó 1 éve tökéletesen teszi a dolgát.

A lámpa beállítása után jött a gyakorlati próba, éjszaka elmentem a másik autónkkal a kocsi mellett szemből szabályosan, ahogy az utakon is találkoznának, és nyugodtan állíthatom, hogy ez a LED egyáltalán nem vakít, nincs zavaró mennyiségű szórt fénye, érzésre teljesen megfelelő.
Durván 1 éve használom és még soha senki sem villantott rám, hogy vakítanám vagy zavarnám. A Fityfiritty-közösségben sokan használjuk ezt, és mindenki elégedett, tökéletesen lehet vele látni (sajnos a legális izzóval ez nem mondható el).
Ez a kivitel nem olcsó, mire megjön 20e Ft lesz az ára, ám a kisebb felvett teljesítmény, a kisebb hőtől kevésbé károsodó foncsor, a jóval hosszabb élettartam és a tökéletes látás bőven megér ennyit. Majd elfelejtettem, a viszonylag kis méretével tökéletesen elfér a lámpában, nem kell alakítgatni semmit.
Tudom, sajnos az autógyártóknak nem érdeke, hogy a régi autókhoz legális LED-es megoldásokat engedélyezzenek ezért bármilyen jó vetítési képe is lesz egy ilyen megoldás sosem lesz legális. Ez az üzletpolitika, de a példa mutatja, hogy meg lehetne oldani ha lenne rá akarat.
Kísérleti jelleggel próbáltam ilyen LED izzót normál lámpatestben is használni, de abban valamiért nem működött, rossz vetítési képet adott, így ez a verzió ott nem használható.
Régebben volt gyári xenonos Fityfiritty elődmodellem, fényerőre és minőségre a Fityfiritty most kb. ugyanazt tudja.
Üdvözlettel:
Xavér
A végén nem bírom ki olvasói szavazás nélkül. A kérdés a következő:

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
