A hidrogén átverés? Olvasóink máshogy gondolják

2023.02.11. 16:57

Két hete jelent meg külsős szerzőnk, Fóti Marcell anyaga a hidrogén autóipari felhasználásáról. A cikk témája, határozottsága és stílusa több olvasónknál is megütötte az ingerküszöböt, legalább tucatnyi levél érkezett. Részletességében az egyik látványosan kiemelkedett a többi közül, úgy gondoltuk, megéri a közönség elé tárni. A levelet minimális, formai változtatásokkal közöljük:

Tisztelt Fóti Marcell!

A minap megjelent cikkéhez fűznék pár megjegyzést. Addig világos, hogy Ön nem szereti a hidrogént. A cikk viszont (emiatt?) sajnos szakmailag tarthatatlan állításokat is tesz.

1) Már Gajdán Miklós is levezette, hogy miért nem jó a hidrogén a személygépkocsikba, nincsen új a nap alatt. :)

2) A hatásfokszámítás metodológiája félrevezető, mivel csak a hajtás energiaigényét veszi figyelembe (és pl. az üzemanyagcellát 50% hatásfokúnak veszi, amikor ez általában 60%, az akkumulátor töltési veszteségeit csak 5%-nak veszi, ami eléggé optimista, utóbbira lásd az ADAC vonatkozó anyagát). De vegyük hozzá a téli fűtés energiaigényét (nyilván földrajzi helytől függ, tehát mondjuk az egész EU-ra kéretik kiszámolni), ami az akkus villanyautónál az akkuból megy, az üzemanyagcellásból viszont esetleg a hulladékhőből. Ez nem változtatja meg az alapállást, de a különbség máris nem lesz olyan szép drasztikus. Továbbá lásd még 7) pont.

2a) Aki teljes hatásfokot akar számolni szén/kőolajszármazék vs. vízbontott hidrogén helyzetben, az vegye bele a szén/kőolaj előállításának energiaigényét is (fotoszintézis x millió évvel ezelőtt). Ugye, ha kibányásztuk a Föld összes készletét, akkor majd nekünk kell valamiből energiahordozót előállítani. A körforgásos gazdaságra átállásnál pedig hogy, hogy nem, rá fogunk jönni, hogy mit is jelentenek a termodinamika főtételei és az energiamegmaradás elve. (Hogy miért nem megújuló a napenergia, lásd pár milliárd év múlva.)

3) Értelmesebb helyeken a "hidrogénálom" holisztikus ipari környezetben testesül meg, ahol a vízbontás hulladékhője hasznosítható (távfűtéstől kezdve egyéb ipari folyamatok hőigényének fedezéséig). És akkor el is érkeztünk a hidrogéntüzelésű acélgyárakhoz, amik legalábbis az EU-ban valószínűleg lesznek a CO2 kvóta miatt (ha árban versenyképesek lesznek a CO2 kvóta nélküli indiai acélművekkel -> szubvenció).

4) Németországra ki van számolva a következő: ha minden gépjárművet akkumulátorosra váltunk, akkor az ország villamosenergia-igénye kb. 30%-kal nő. Ha hidrogénes tüzelőanyagcellára, akkor 50%-kal nő az igény. Az első esetben az a kellemetlen, hogy a villamos-hálózatot országszerte bővíteni kell, mert a nép az egész országban elszórtan tölti a kocsiját. A második esetben az a trükk, hogy a vízbontást olyan megújuló energia erőművek mellé kell telepíteni, amelyek mondjuk földgázvezeték mellett vannak (itt valószínűleg le kell cserélni a vezetékek acélját olyanra, amin nem diffundál át a hidrogén, de ez már látszik a német kormányzati tervekből, hogy átállítható rendszereket fognak telepíteni, és a hidrogén-lobbi tud olyat mondani, hogy az uniós csövek 96%-a jó a hidrogénhez is), és innentől ugyanúgy tartálykocsival lehet hordani a "benzin"kutakhoz (folyékony halmazállapotban, itt hatásfok szempontjából nincsen nagy különbség a sűrítés és a cseppfolyósítás között). Ráadásul a megújuló erőművek kapacitása kihasználatlan (amikor jól termel a napelem, kicsi a kereslet), tehát ekkor simán lehetne hidrogént bontani (lásd negatív tőzsdei villanyenergia-ár).

5) A cikk nagyon ügyesen csúsztat az akkumulátor-típusokkal. Az alternatíváknál valamiért kimaradt a még kisebb energiasűrűség, szintúgy az alapvető megállapítás, hogy egy villanyautó valamiért manapság többszáz kilogrammal nehezebb egy belsőégésűnél (és hogy ez az alternatívákkal még több lesz). Mindez pl. nagyobb gumikopást (szállópor, stb.) jelent, meg több acélt, hogy a karosszéria/futómű elbírja a nagyobb terhelést stb.

5a) Egyébként itt sem feltétlenül az lesz a végső megoldás, ami a legjobb, hanem az, ami a legolcsóbb. Ha egyszer kiépül egy teljes lítium-infrastruktúra, azt senki nem fogja kidobni, és egy komplett másik infrastruktúrát nulláról felépíteni. Kivéve a 9) pontban szereplő politikai motiváció esetén.

6) Nincsen olyan metrika, ami többfajta szennyezést valami elfogadható súlyozással összeadna egy teljes szennyezéssé (legjobb esetben valami monetáris összehasonlítás van, ahol pl. a szállópor által okozott légúti betegségek egészségügyi költségét is elszámolják szintén vitatott számok alapján). Tehát nincsen olyan, hogy a szén ára plusz üvegházhatás költségei vs. urán ára plusz atomtemető költségei. Innentől kezdve nem érdemes elmélkedni, hogy melyik az összességében véve "jobb". És ebben még nincsen benne egy üzemi baleset költsége (tessék megnézni, hogy volt-e Csernobilban vagy Fukushimában az erőműveknek felelősségbiztosítása, és ha igen, ez mennyit fedezett a tényleges költségekből). Ugyanígy nincsen ilyen metrika különböző hajtásláncokhoz.

7) "Green hidrogén ide vagy oda, végső soron nincs zöldebb annál, mint hogy a megtermelt energiát nem pazaroljuk el valami másra, mint ami a végcélunk." Szólni kellene a Napnak, hogy roppant pazarló, mert az általa kisugárzott energiának csak a 0,0004%-a jut el a Földhöz, és a Föld atmoszféráját is azonnal meg kellene szüntetni, mert a bejövő napenergia 75%-át elnyeli/visszaveri. Továbbá a napelem is csak 20% hatásfokú, tehát a napenergia villamosításának teljes hatásfoka valahol 0,00002% körül van... Magyarul, amíg gyakorlatilag végtelen, ingyenes és környezetkímélő energiánk van, teljesen mindegy a hatásfok, amíg nullánál nagyobb. Tehát ha "végtelen" energiánk van ("megújulók", fúziós reaktor...), akkor olyan célokra is alkalmazhatjuk őket, amik rosszabb hatásfokúak, de más szempontból jobban járunk (karbonsemlegesség, CO2 szekvesztrálás, körforgásos gazdaság) - lásd 6) pont. Amúgy meg lásd a több végcélú energia"termelést" a 3) pontban. Fun fact: a zöldek is nagyon szeretik az atomenergiát, ha 150 millió km-re van tőlük. Egyébként, ha az idézett mondatot komolyan vesszük, akkor valószínűleg izomerővel közlekednénk A-ból B-be, és nem belsőégésű/villamos motorral (lehet, hogy a biciklizés hatásfoka kisebb a villanyautóénál, de nem is mozgatunk 2 tonnát), és hideg vízzel zuhanyoznánk (ugyanúgy tiszta leszek, mint meleg vízzel). A pech megint a 6) pont, miszerint vannak olyan kritériumok is, hogy mennyi időbe telik, és mennyire leszek szétizzadva/esőben megázva, mire A-ból B-be eljutok.

8) Persze mindig meg lehet bukni, de pl. a PCK Schwedt (a Barátság kőolajvezeték német végállomása) ugye most bajban van orosz olaj nélkül, ezért középtávon ezt zöld H2 előállító üzemre akarják konvertálni. Aztán ha lesz hidrogén, felhasználók is lesznek.

9) "És nemcsak az autók nem lesznek hidrogénesek, hanem a központi fűtésed és a gázrezsód sem." Ahogy már James Bond is tudta, soha ne mondd, hogy soha. Egyrészt ugye nem minden döntés szakmai döntés, létezik politikai döntés is (lásd Sztálin naptárát, amikor egy hét öt napból állt). Ez manapság az EU hidrogén-stratégiája és az ebből eredő jogszabályok. Eszerint 2025-től 5% is lehet (azaz nem kötelező) a hidrogén részaránya a nemzetközi "földgázban". Nemzeti földgázban magasabb szabályozás is megengedett, a németeknél ma 10% a jogi maximum. Ezt pár helyen ki is használják a lakossági ellátáshoz, ill. nemrég megindult egy kísérleti projekt 20%-kal. Emellett van már jogi szabályozás tisztán H2 gázhálózatra is.

9a) A világító gáz (városi gáz) anno kb. 50% hidrogént tartalmazott (meg 20% metánt és egyéb szénhidrogént, 10% szénmonoxidot, a maradék nitrogén) és egész jól ment vele a lakossági fűtés és a főzés is. Így eléggé magabiztosnak kell lenni ahhoz, hogy évtizedeken át használt 50% hidrogén után 0%-ot prognosztizáljunk, és ne 100%-ot.

9b) Itt jön be a képbe a sokváltozós optimalizáció ismeretlen metrikája lásd 6) pont, mert a hozzákevert hidrogéntől csökkennek az egyéb károsanyag-kibocsátások is (CO, NOx). 20% hidrogénnél egész érdekes számok vannak.

10) "És ha még hozzátesszük, hogy a hidrogén egyszerhasználatos energiatároló, az akku pedig több ezerszer feltölthető, az eredmény mindenki számára egyértelmű." Mindenki számára egyértelmű (a cikkíró kivételével?), hogy a víz végtelenszer bontható hidrogénre és oxidálható vissza vízzé. És lenni meglepetés, a víznél ez kb. 40..45% hatásfokkal eljátszható (oda-vissza összességében), a mai autós Li-ion akkumulátornál meg kb. 50...60%-kal (töltési veszteségek az akkumulátorban, a fedélzeti elektronikában és a töltőoszlopban, töltés közbeni hűtés energiaigénye, akkumulátor kisütési veszteségei). Innentől kezdve lásd 7) pont. Továbbá a mai autókban a többezer feltöltés soha nem 0..100%-os töltést jelent, hanem legjobb esetben is csak 20..80%-osat (0..100% esetében sokkal magasabb veszteségek lesznek, mert a töltés részterhelésen fut az elején ill. a végén). Mellesleg a többezer (több egyenlő kettő) is csak újabb kémiákra igaz.

Tisztelettel, Marcus, villamosmérnök, Németország 

Az oldalról ajánljuk

Ez a hatkerekű G-osztály lehetne a valaha volt legmenőbb pápamobil
  • Hírek

Ez a hatkerekű G-osztály lehetne a valaha volt legmenőbb pápamobil

A különleges terepjáró egyelőre csak digitális térben létezik, de nem lehetetlen, hogy a Carlex megépíti majd.

február 17., 06:08
Ennyibe kerül az elektromos autók kötelező szervize
  • Közélet

Ennyibe kerül az elektromos autók kötelező szervize

Népszerű tévhit, hogy a villanyautóknál nincs ilyen.

február 17., 06:08
Lefagyott a sínekre tolt autós, el is kaszálta a vonat
  • Hírek

Lefagyott a sínekre tolt autós, el is kaszálta a vonat

Ennél kevés rosszabb megoldás létezik.

február 17., 06:08
1300 lóerős, elektromos NASCAR koncepciót mutatott a Chevrolet
  • Hírek

1300 lóerős, elektromos NASCAR koncepciót mutatott a Chevrolet

Valódi versenyautó alapokkal rendelkezik.

február 16., 16:05
Egy ausztrál férfi feleségül vette a Fordját Valentin-napon
  • Hírek

Egy ausztrál férfi feleségül vette a Fordját Valentin-napon

Brisbane legnagyobb autórajongója imádja az 54 éves autóját.

február 16., 16:45
Brutálisan megdrágulnak az Audik, feljebb pozicionálják a márkát
  • Hírek

Brutálisan megdrágulnak az Audik, feljebb pozicionálják a márkát

Az Audi a jövőben inkább az eladott autók utáni haszonra, mintsem a darabszámra fókuszál majd.

február 16., 13:10
Felismered ezeket a csodás, öreg autókat egy részletük alapján? Mutasd!
  • Belsőség

Felismered ezeket a csodás, öreg autókat egy részletük alapján? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel a Rétromobile veteránjait!

Most bebizonyíthatod, hogy nagyon vágod a különleges veteránokat: ismerd fel mindet! Előre szólunk, hogy nem lesz könnyű.

február 16., 15:40
Bő 2 millával megnyesték a Tesla Cybertruck árát
  • Hírek

Bő 2 millával megnyesték a Tesla Cybertruck árát

A gond azzal van, hogy a 2024-ben gyártott modellekre nem vonatkozik adókedvezmény.

27 perce
Pompás prémium milliós taposóaknával
  • Tesztek

Pompás prémium milliós taposóaknávalHasználtteszt: Volvo XC70 – 2010.

Piszok kényelmes, prémium érzetű utazóautó a harmadik generációs Volvo XC70, de óriási taposóaknákat rejt magában.

február 16., 17:28
Alig drágult a casco tavalyhoz képest
  • Sajtóközlemény

Alig drágult a casco tavalyhoz képest

Személygépkocsikra átlagosan 208 ezer forint volt az éves díj 2024-ben.

február 17., 10:40
A Forma–1 érdekes kísérlettel indítja a szezont, mi pedig ott leszünk, hogy beszámoljunk róla
  • Közélet

A Forma–1 érdekes kísérlettel indítja a szezont, mi pedig ott leszünk, hogy beszámoljunk róla

Nagy kérdés, milyen fogadtatásban részesül az F1 75 Live, de mi is itt leszünk a helyszínen, és első kézből számolunk be nektek a tapasztalatainkról!

február 16., 11:29
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeni
  • Technika

Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.

A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.

február 15., 05:51
Illegális, cseh szeméttelepen kötött ki az Audi Dakar-versenyautója
  • Hírek

Illegális, cseh szeméttelepen kötött ki az Audi Dakar-versenyautója

Méltatlanul szomorú véget ért a Dakar-ralit megjárt RS Q e-tron.

február 17., 07:50
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
  • Hírek

Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók

A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.

február 15., 08:55
Hétfőtől reszkethetnek a szabálytalankodók
  • Hírek

Hétfőtől reszkethetnek a szabálytalankodók

Hosszú ellenőrzésre készül a rendőrség: teherautók és buszok kerülnek fókuszba.

február 16., 07:12
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
  • Hírek

Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!

A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.

február 15., 05:51
Kimaxolta a tahóságot a felelőtlen BMW-s (+ hülye taxis)
  • Hírek

Kimaxolta a tahóságot a felelőtlen BMW-s (+ hülye taxis)

Záróvonalon átlépve, hatalmas tempóval előzte a sort a kanyarodósávban, forgalommal szemben.

február 16., 10:19
Nem minden átverés, ami annak tűnik – Segítség, átvertek!
  • Közélet

Nem minden átverés, ami annak tűnik – Segítség, átvertek!

Vannak olyan hibák, amik kiszámíthatatlanul és hirtelen jönnek elő.

február 16., 07:12
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
  • Hírek

912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel

A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.

február 15., 10:52
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
  • Hírek

Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari

Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.

február 15., 16:02
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
  • Közélet

Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett

Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.

február 15., 16:01
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
  • Hírek

Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra

Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.

február 15., 13:28
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
  • Hírek

Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén

2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.

február 15., 14:48
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
  • Hírek

Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?

Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!

február 16., 07:12
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
  • Autódoktor

Rejtélyesen ráz az Astra GSi

Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?

február 15., 12:01
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!
  • Belsőség

Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből

Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.

február 15., 17:01
Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
  • Hírek

Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron

Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.

február 15., 09:59
BMW Heart of Joy
  • Hírek

BMW Heart of Joy

február 17., 07:21
Kia EV4 előzetes
  • Hírek

Kia EV4 előzetes

február 17., 11:13