Múlt héten két baleset nyomán írt cikket Békés Dóra vezetésoktató arról, hogy egy kis körülnézésbe nem halt még bele senki, de annak elmulasztásába már többen is. Motorosok, biciklisek főleg. Az olvasói levelek sem maradtak el, ezek különböző szempontokat képviselnek a kérdésben, közülük idézünk néhányat (szerkesztve, rövidítve, de a mondanivalót nem ferdítve).
Vegyem tudomásul, hogy motorral járni halálos ítélet?
Csak a múlt héten hat motoros halt meg az utakon. Lássunk már végre túl azon, hogy biztos mind száguldozott!
Az első levélíró nem empatikus. Egy kalap alá vesz, az agresszív kérdések pedig az áldozathibáztatás határát karcolják. Kényelmes, ugyanakkor meglehetősen érzéketlen – mondhatnám, magyaros – álláspontot képvisel, cserébe az utolsó bekezdésben taglalt defenzív vezetéstechnika rendben van:
Vajon egy motoros tudja, mit kockáztat, mikor lassan haladó autók mellett halad a vonalon? Vajon tudja, hogy mekkorát esik, mikor a Szentendrei úton a belső sávban haladó autó mellett a belső oldalon elzúg? Vajon tudja a motoros, hogy ha én kátyút kerülök ki és ő ezért nem tud az alsó rakparton a vonalon haladva szabálytalanul előzni, akkor nem én vagyok a geci, hanem ő a segghülye?
Egy csomóan vigyázunk, egy csomó rutintalan / segghülye / nagyon bátor motorosra is. Olyan meg soha nem lesz, hogy mindig mindenki figyel. A kamionos elalszik és megöli az autóst. Az autós nem figyel és megöli a motorost. A bringás / rolleres meg a gyalogost. Ilyen ez a világ. Szóval az ilyen cikkek helyett inkább önvédelemre kellene tanítani a motorosokat. Amúgy a Kawasaki mennyivel mehetett és hogy volt öltözve, hogy 50-nél halálos lett? Sokat bringáztam városban, óbudai révén azon a kereszteződésen is sokszor mentem át, ahol nemrég meghalt a bringás. Én akkor mentem át, ha megadták az elsőbbséget. A csávó meg a harcos bringás típus (bringa, felszerelés és a végkimenetel alapján), akinek meg fogják adni az elsőbbséget és kész. Ha meg nem, akkor meghal.
Kamiont és buszt padlógázon előzök, nem is vertek még rá a szalagkorlátra. Kóválygó autó mögött lemaradok, ha megáll a sor, vészvillogó és 20 méter előttem üresen, amíg nem gyűlik fel elég autó mögöttem, hogy megfogja az alvó kamionost. 24 év jogsi, 0 baleset, 2 mentés a Budapesti autósokon, az egyik halott lenne, ha nem oldom meg: 2 tonna a 20 éves Swiftbe sofőr oldalon 50-nel... mentőt is kár lett volna hívni. Ő meg fel se fogta. De nem részletezem tovább, szerintem átmegy mit akartam mondani.
Van, aki ötlettel érkezett és egzisztencialista válsággal zárt:
Nehéz dolog ez...
Felgyorsult a világ… és pusztul is.
Megmondta a volt Főnököm…
A következő levél írója gyakorlott bringás: Magyar Amatőr Kupát nyert, versenyzett, Balatont került 5 órán belül, aztán kis kihagyás után kicsit kisebb intenzitással mindmáig folytatja. Balesetből sem volt hiánya, nem a levegő beszél tehát:
Lassan három éve, hogy szabályosan közlekedtem, mégis elütöttek a Szépvölgyi úton a Folyondár utcánál (egyszerűen nem láttak). Hatalmas esés volt, mentő vitt el, de szerencsére nem lett komoly bajom. Mindig eléggé figyelek, de érthető módon ez a kereszteződés nálam különös. A mai nap is arra jártam, mint a kisangyal, úgy közelítettem meg a kereszteződést, folyamatosan jeleztem a karommal a kanyarodási szándékomat. Balra fordultam (fentről érkezve) a Folyondár utcába, ott egy személygépkocsi várakozott, hogy onnan balra (lefelé) menjen tovább. Elkezdtem a befordulást, amikor beletaposott a gázba és majdnem elütött. Nem hátra, vagy oldalra felejtett el nézni, hanem előre. Centik választottak el egymástól.

Egyszerűen nem én nem tudok többet tenni, jobban odafigyelni, hanem nem lehet. Az utak minősége borzasztó, felfestések alig látszanak. Ma már alig indexel valaki. Az utakon szerintem 3-5% közötti a súlyos közveszélyes, akik kivédhetetlenek. Mindenki a telefonját nyomogatja, kihangosítót azokban az autókban is csak elvétve használnak, amikben tuti alapfelszereltség. A szabályok nem léteznek, ami létezik, szinte senki nem tartja be, büntetés mint fogalom, talán egy könyvtár mélyén heverő szótárban...
Összeszorul a szívem, mert azt hiszem tudomásul kell vennünk, hogy a mai Magyarországon két keréken járni, halálos ítélet. Nagyon szeretem a kerékpározást, ez kapcsol ki, ez tölt fel... talán csak egy valamit szeretek jobban, a családomat. A feleségemet és a 3 kisgyermekemet.
Végül két további ötlet, brit tapasztalatokkal alátámasztva:
Eddig semmilyen motoros oldalon nem találkoztam a hangjelzés (duda) fontosságával. Nekem volt szerencsém Angliában továbbképzésre járni, és ott a rendőrmotorosok javasolták a használatát, hiszen a „Sorry mate I did not see you” féle kifordulós balesetek többsége megelőzhető volna vele. Persze hozzátették hogy “ne úgy mint Olaszországban” :). Én azóta ha már kicsit is érzem, hogy nem látnak, dudálok, nem hosszút, csak rövidet, aztán persze intek, ha az adott szituáció megoldódott. Volt pár, ahol ez mentett meg. Egyszer például egy autós úgy gurult volna ki elém, hogy a másik irányba nézett. Ott akkor lehettem volna akármilyen kanárisárga színű! Ez a sávváltós problémánál is működne, viszont a gond ott az, hogy hogyan ismeri fel az ember, ha valaki sávot akar váltani? Van pár saját motoros felvételem Angliából, és az egyiken is egy ilyen szituáció látható.
Annó mikor felvettem, megmutattam egy motoros oktatónak a felvételt mondván, hogy mit lehet ilyenkor csinálni, ha se index, se semmi nem mutatja, mi fog történni. A válasz pedig: nézd a kereket, mert másodpercekkel korábban már látható, hogy fordul! És tényleg! Persze nem állítom, hogy kezdőként még ezt is tudnám figyelni, mert biztos hogy nem, de kellő tapasztalattal jó technika.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Hírek
Ketté szakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
