A nagy fekete dög szélesebb volt, mint a látómezőm. Mögötte fekete szenesvagon, balra tőle egy mozdony. Mi ez az óriás, ami nem veszik el a gőzzel hajtott, párát és füstöt okádó monstrumok között sem?

Előttem egy autó volt. Motorházteteje mellemig ért, kerekei a combomig. Széles és hosszú, morcos, mint egy galaxist beszippantó fekete lyuk. A különbség csak annyi: itt nem behorpadt a tér, hanem kidomborodott. A táblára nézve azt hittem, eltévesztettem valamit – ez nem lehet Mercedes, a formájában fikarcnyi németség sincs.

Szándékosan: a náciktól örökölt 1939-es 770-es túlságosan rossz emlékű volt a csehszlovák pártvezetőknek, így a Karosa buszgyárban 1952-ben átépíttették. Nevethetnénk, de a fenébe is, jól sikerült, ami nem véletlen, hisz a céget Josef Sodomka alapította 1896-ban – a térség legnagyobb és legrafináltabb autókarosszériát ők készítették. Az államosítást persze nem úszták meg; mire a formatervezőik észbe kaptak, már szögletes buszokat gyártottak.

Ismét Prágában vagyunk, a technikai múzeumban. Múlt héten a Totalbike-on kiveséztük a motorokat, most itt vannak az autók, lehet gyönyörködni, galériát bújni, szerelembe esni. A gépkocsikkal, repülőkkel és kötött pályás járművekkel ugyanaz a helyzet, mint a kétkerekű szépségekkel: igyekeztek cseh vagy Csehországhoz kötődő tárgyakat bemutatni, nem feszültek azon, hogy a világ minden tájáról összegyűjtsék azt, ami a világ minden táján amúgy is látható.

Bizony vannak itt olyan dolgok, melyeket sehol máshol nem csodálhatunk. A Bugatti 13 a legöregebb egyben levő, működő példány a világon. Az 1910-es zöld szépség észrevétlenül bújik a fal mellett, testvére, a Bugatti 51 sokkal látványosabban kelletti magát.

Talán büszkék a versenyautóra, így emelvényre került, jó társaságba. Mellette egy NW12-es sportkocsi 1900-ból, egy Wikow 7 1929-ből, és egy igazi, döbbenetes csoda, a Mercedes W154: Caracciola 454 lóerős monopostója.

Alattuk szinte észrevétlenül parkol egy Renault 21. Nincs benne semmi extra, csak a zászlórúd helye árulkodik – bizony, ez volt Václav Havel elnöki autója, aki ha tehette, kerülte a hivalkodó autókat. Pár méterre a zöld franciától viszont ott egy Mercedes 14 járóképes alváz, erősen lepattanva. Hogy mi köze a kettőnek egymáshoz? Az 1911-es batár Havel nagyapjáé volt, és 1950-ben az elnök-író apja adta a múzeumnak.

Akit érdekelnek a repülőgépek, nézzen csak fel bátran, egyedülálló jószágok vannak felfüggesztve. Kedvencem a Knoller volt, amelynek hatszöges terepszínű festése rendkívül vidámmá teszi a katonai célokra tervezett biplánt.

A földön is parkol egy Spitfire. Angol jelzés, de a kabin alatt cseh zászló – bizony sokan dezertáltak, hogy a szövetségesek oldalán teljesítsenek szolgálatot az ország felszabadítása érdekében. Azt hiszem, a szovjetekkel ők sem számoltak igazán...

A Tatra 80-ról szeretnék pár szót ejteni: ez is elnöki gép volt, Masaryké, aki minden csehszlovákiai magyar gyerek tréfáinak tárgya volt. De a lényeg nem ez, hanem a csodálatos karosszéria és a 12 hengeres motor: 6000 köbcenti, 120 lóerő – minden idők legdrágább cseh szériaautója.

A legmókásabb viszont a Jawa 750: a DKW kétütemű motorjával hajtott ultrakönnyű sportkocsi rendkívül jó formatervével híresült el. Hat darab épül versenycélra: három nyitott, három kupé, ez az egyetlen, amelyik megmaradt. Csak kéne egy replika, valami finom motorkerékpárból bontott kéthengeressel...

A francia Bedelia BD2 is a kedvencem: a V2-es léghűtéses, motorkerékpárból származó négyüteművel hajtott gép a cyclecarok kategóriáját erősíti. 1005 köbcenti, 8 lóerő – manapság ez nagyon kevésnek tűnik, de lássuk be, a szivartestű kis vacak 1912-ben készült.

Tűzoltóautók, mozdonyok, mindenféle cseh, német és angol jármű. A múzeumot senki ne hagyja ki, aki Prágában jár, és kicsit is kedveli a gépeket. Sör és meleg leves a büfében is van, az emeleten meg olyan hihetetlen tárgyak, amelyeket csak itt láthatunk egy helyen, közelről.
Na shledanou!

Mikor és hova?
Kostelní 42170 78 Praha 7
Nyitvatartás: hétfő: zárva
kedd-péntek: 9-17.30
Szombat és vasárnap: 10-18


Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
