Az ember, aki ismer téged

2015.03.08. 06:38

Adrian van Hooydonk munkájával a Föld lakosságának túlnyomó része találkozott már. Ami azért nem rossz, a Mona Lisát valószínűleg kevesebben ismerik. Ráadásul van Hooydonk él még, ellentétben da Vincivel, és jó eséllyel még több dolgot rajzol, melyek ismét beleégnek a retinák milliárdjaiba, Adrian van Hooydonk ugyanis a BMW vezető formatervezője. Az ember, aki eldönti, mi és hogyan nézzen ki, aki már most tudja, mire csorgatnak majd nyálat tíz év múlva rajongók milliói. 2009-ben vette át a stafétabotot Chris Bangle-től, de tulajdonképpen 2001 óta benne van a keze mindenben, amin propelleres logót látni. Sőt, a Miniben is.

Egyszer már beszélgettem vele a jelenlegi ötös széria bemutatóján, azóta felmerült pár új kérdés és egyedüli hazai újságíróként sikerült is elkapni egy bő félórás beszélgetésre. Olvassanak a sorok között, sok mindent elmond.

- Adrian, megvan még a 02-ese? (Egy csodásan eredeti állapotú 2002 Ti BMW tulajdonosa már hosszú évek óta és bizony tudja, hogy 02-esből a duplakarbis egy jobb autó a Turbónál.)
- Ó, persze, használom is, amikor csak időm engedi.

- Meg tudná mondani, mit szeret benne leginkább?
- Hogy fürge, könnyű és mozgékony, valamint elképesztően precíz, öröm vele autózni.

- És ön szerint akad a BMW mostani portfóliójában olyan típus, amely megfelel ezeknek a követelményeknek? Egyáltalán van még manapság értelme, illetve el lehet-e helyezni egy ilyen autót a mai piacon?
- Talán a kettes szériát tudnám említeni, az áll a legközelebb hozzá úgy méretben, mint filozófiában, és biztos vagyok benne, hogy a BMW-nél mindig is lesz ilyen típus.

- Érdekelne Adrian van Hooydonk magánember véleménye arról, hogy vajon meddig tart a most tomboló turbókorszak? Egyáltalán várható-e, hogy a következő 10-20 évben változik valami, van-e esélye, hogy valaha visszatérünk a szívómotorkhoz?
- Előrebocsájtom, hogy nem vagyok mérnök. Személy szerint azonban úgy gondolom, hogy a turbómotor hatalmas fejlődésen ment keresztül az utóbbi években és ma már – pláne a régebbiekkel összevetve – szinte teljesen kiküszöbölték a hátrányaikat, mint amilyen pl. a turbólyuk. Ezért is gondolom, hogy nem várható e-téren alapvető változás, a turbó technológiában még bőven vannak lehetőségek, de ismétlem: nem vagyok mérnök, erre ők tudnának igazán kielégítő választ adni.

- Mennyire kardinális kérdés manapság a súlycsökkentés a BMW-nél? Várható-e, hogy a jövőben érezhetően könnyebbek lesznek az autóik?
- Az egyik legfontosabb kérdésre tapintott. Ezen dolgozunk, ezen dolgoznak a mérnökeink. Erős autót bárki tud csinálni, de minket legalább annyira érdekel, hogy egy autó hogyan fordul el egy-egy kanyarban, mint hogy mennyire gyors egyenes úton. Az nem kérdés számunkra, a vezethetőség és a sportos viselkedés annál inkább. Igen, könnyebbek lesznek a BMW-k.

- Miért nőttek ekkorára a vesék a mai BMW-ken? Van egyértelmű dizájn-oka, vagy minden az éppen említett turbómotorok levegőigénye miatt van? Nem gondolja, hogy a kisebb modellek arányait, egy-egy típus arcát inkább rontják a hatalmas nyílások?
- Megfogta a lényegét, ugyanis a motorok levegőigénye határozza meg a vesék méretét. Ha megfigyeli, ma szinte teljes egészében ezeken keresztül kapja a motor a levegőt, míg régebben ez nem csak így volt. Az adott motor levegőigényét négyzetmilliméterre kiszámolt felületen lehet kielégíteni, ezt a mérnökök közlik velünk, mi pedig bele kell, hogy férjünk, így vagy úgy. Ráadásul a turbómotorok levegőigénye hatalmas. Megfigyelheti, hogy igyekszünk egy-egy típust kategóriájának megfelelő vesével ellátni. A sportos, lapos autók veséi szélesek, laposak, míg pl. az új Active Tourer esetében magasabbak, mintegy utalva az autó funkciójára.

- Nyilván, de azt azért lássuk be, hogy az Active Tourer messze nem a legelegánsabb BMW, ami valaha készült.
- Nyilván elegáns autót egy klasszikus, széles, lapos, hosszú limuzinformára könnyű tervezni. Az Active Tourer kategóriáján belül elsősorban a térkínálat a lényeges tulajdonság. Úgy gondolom, hogy ennek ellenére sikerült igazán sportos és dinamikus külsőt adni neki, amelyben túltesz konkurensein.

- Azért ne menjünk el amellett, hogy az elsőkerekes koncepció erősen megváltoztathatja a megszokott BMW-arányokat. A hosszú orr-rövid fenék alapvetően formálta a BMW-k külsejét generációk óta, ezzel lehet valamit kezdeni?
- Egyelőre az Active Tourerről van szó, annál pedig – mint már említettem – más értékekre fordítottuk a fő figyelmet, de az elsőkerékhajtás nem jelenti okvetlenül azt, hogy valami nem sportos. Ráadásul az erős BMW-k alapvetően hátsókerék-hajtásúak maradnak, bizonyos motorerő alatt pedig egy elsőkerékhajtású autó is tud sportos lenni.

- Ha már az elegáns megoldásnál tartunk: hónapok óta kering a pletyka a BMW nagy, 7-es alapú kupéjáról. Ráadásul tavaly a Pininfarina-standon láthattuk az igazán csodálatos Gran Lusso tanulmányt, amely megmutatta, milyen is lehetne egy nagy BMW kupé. Bővülhet a paletta?
- A Pininfarina kupéja tényleg csodálatosra sikerült. Nagyon elégedettek voltunk vele, hiszen annak idején magam rendeltem meg a stúdiótól és remek munkát végeztek. Egyelőre nem mondhatok semmit, de bármi megtörténhet, akár az is, hogy készül egy nagy BMW kupé.

- Mi élvez magasabb prioritást egy-egy modell tervezésekor? A forma szabja meg a műszaki tartalmat vagy inkább fordítva?
- Az én dolgom, mint fő formatervezőnek, hogy olyan autót készítsünk, amely érzelmekkel teli, és amelyre ránézve az ember vezetni akarja. Minden erőmmel és a munkatársaimmal ezen dolgozunk. Amennyire lehet, annyira igyekszünk párhuzamban tartani a formatervezők és a mérnökök munkáját. Ez sokszor nem egyszerű, hiszen az előbbi részlegen 650-en, míg a másodikban közel tízezren dolgoznak összesen. Sokszor ez a párhuzamos fejlesztés nem megy zökkenőmentesen, mert iszonyatosan komplex feladat és kompromisszumokat igényel, de az ilyen esetek számát igyekszünk a minimálisra csökkenteni. Ennek ellenére nagyon fontos, hiszen jelenleg két év alatt tervezünk meg egy teljesen új modellt. Mindenképpen az a cél, hogy egy mérnök, amikor hazamegy, büszkén mutathassa meg a feleségének, hogy milyen szép autót gyártunk, míg a formatervező arra lehessen büszke, milyen remek menettulajdonságai vannak, milyen precízen és jól vezethető alacsony és magas sebességnél is...

- Szóval ezért van meg még mindig a 2002-ese, hogy emlékeztesse a hagyományos értékekre...
- Bizony, pontosan.

Az oldalról ajánljuk

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

29 perce
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09