Miért nem zárták ki a Mercedest?
F1 Monza
Rosberg motorhibájával Monzában gyakorlatilag eldőlt a világbajnoki cím sorsa, ám Hamiltont akár ki is zárhatták volna a versenyt követően. A Ferrari viszont újabb lépést tett a jó irányba.

Péntek délelőtt, amikor először vetették be a Mercedes új fejlesztésű motorját, lemondó sóhajoktól volt hangos a monzai paddock. Az összes fejlesztési zsetont felhasználó motorverzióval ugyanis 1,5 mp-es előnnyel végeztek az élen az ezüstnyilak, annak ellenére, hogy a fejlesztési csomag elsődlegesen nem a motorerő növeléséről szólt, hanem egy új fejlesztési irány és egy új üzemanyag éles teszteléséről, amire majd a jövő évi motort alapozzák. Az elsősorban az égés hatékonyságát és a megbízhatóságot növelő módosítások azért hoztak plusz lóerőket is a konyhára, és nem utolsósorban friss V6-ost jelentettek az egyik legmotortpróbálóbb pályára – ami szintén plusz lóerőket jelent.
Hogy éppen az új motor nem várt szombati meghibásodása lett Rosberg veszte, az tipikus Murphy-törvénye. Az időközben apává lett Nico amúgy is egy bő futamgyőzelemnyi hátrányt kellett volna ledolgozzon, ehhez képest a korábbi motorverzió Kanada óta használt darabjához kellett visszatérnie, ami a fejlesztési lépcső jelentette 2-3 tizedes hátrány mellett a benne levő több mint 2000 versenykilométerrel további pótolhatatlan tizedeket jelentett. Innen nézve az időmérős lemaradása Hamiltonhoz képest elenyésző volt (0,306 mp), tulajdonképpen jobban összerakta az időmérős körét, mint csapattársa (Hamilton maga is elismerte, hogy nem ez volt élete köre), de ezúttal ez csak a 4. helyre volt elég.
A szintén új fejlesztésű motort használó Ferrari ugyanis a gyengének tűnő pénteki kezdés ellenére folyamatosan jött előre, és az időmérőn meglepően közel kerültek Hamiltonhoz is, ami elsősorban a csúcsteljesítmény extra növekedését mutatja a legagresszívebb motorvezérlési beállítások mellett. Ez a csúcsra járatott tartomány persze csak rövid időre és a motor élettartama alatt korlátozott távon használható, de mindenképp jó hír Maranellóban, hogy nem vaktöltényekkel lövöldöznek a motortervező részlegen.
A versenyen aztán kényelmes Hamilton/Mercedes fölény rajzolódott ki, miközben Raikkönen elrontott rajtja áttételesen Vettel második helyéhez aszisztált, mivel az őt kikerülő Rosberg így beszorult a két Williams mögé, akiket a túlmelegedő első fékek miatt nem tudott igazán támadni. A boxkiállásáig Hamiltonnal szemben 21, Vettelhez képest 9 mp hátrányt szedett össze, majd innen dolgozta le a 1,25 mp-re az 51. körig, amikor a nyélen járatott hatodik versenyes Mercedes motor megadta magát a hajszában.
A világbajnoki cím sorsa ezzel gyakorlatilag eldőlt, Hamilton 53 pontos előnyre tett szert vele szemben, amennyiben gond nélkül célba ér, ami meg is történt, de az utolsó néhány kör Hamilton szerint ”egyaltalán nem volt vicces”. A csapat ugyanis kiadta a Hammertime-ot, azaz leggyorsabb köröket kért tőle, de nem indokolták a kérést. Hamilton rá is kapcsolt, körönként 0,5-1 mp-cel futott gyorsabb köröket az addigiaknál, megmutatva a Mercedes valós erőfölényét, hiszen Vettel is a maximumon autózott a hátulról rohamosan közeledő Rosberg miatt.
A befutó után nem sokkal aztán kiderült, hogy túl alacsony guminyomás miatt vizsgálták mindkét Mercedest, így a csapat nem tehetett mást, csak biztosra játszva megpróbált egy utólagos áthajtásos büntetésen (25 mp) kívülre kerülni Hamiltonnal, anélkül, hogy megmondták volna neki. A terv működött, ugyanis Vettel 25,042 mp-cel később érkezett a 2. helyen, azaz egy esetelges büntetéssel együtt is megmaradt volna az első hely, amennyiben nem kizárással büntetik Hamiltont. Mint kiderült, az FIA részéről Jo Bauer a rajtrácson extra méréseket végzett a két Mercedes és Ferrari bal hátsó gumijain, és Hamiltonnál 0,02, Rosbergnél 0,08 barral alacsonyabb értékeket mért a verseny előtt meghatározott minimumoknál (E: 1,44 bar, H: 1,34 bar). A Mercedest néhány órával később mégis felmentették, miután meghallgatták a csapatot és a Pirelli képviselőit is. És ez így is volt rendjén.
A guminyomás-ellenőrzéses történet ugyanis sokkal régebbre nyúlik vissza, mint az előző spái futam balhéja, a Pirelli ugyanis minden pályára előírja a minimális nyomásértékeket, amit a saját, csapatokhoz rendelt embereivel be is tartat, és az FIA adott esetben ezen jelentések alapján vizsgál. Az értekeket pedig mindig a gumiskocsira rakott, paplanban ideális hőfokra (kb. 110°C) melegített gumikkal lövik be, majd kitolják a rajtrácsra, ahol a kivezető körről egy másik garnitúrán megérkező autóra kerülnek. Ekkor azonban már nincsenek áram alatt a gumimelegítő paplanok, ennek ellenére rajta hagyják azokat a gumikon, hogy minél lassabban hűljenek vissza, hogy aztán a felvezető körön újra ideális értékre melegedjenek. Jo Bauer pedig éppen ebben a fázisban, az 5 és a 3 perces tábla között mérte a nyomásokat, amit eddig soha nem tettek, mert szokás szerint a Pirelli mérnökeinek adatait veszik figyelembe, a normál procedúra szerint melegített állapotban. A Mercedes ráadásul adatokkal támasztotta alá, hogy a verseny egyetlen pillanatában sem voltak a gumijaik az előírt értékek alatt, így az FIA nem tehetett mást, elfogadta a érvelésüket.
A verseny utáni izgalmakat tehát Jo Bauer és az FIA túlbuzgósága okozta, ami a helyzetet utólag elemezve valószínűleg nem volt teljesen átgondolt akció. Mivel a Mercedesen kívül csak a Ferrarinál mértek, így nem tudjuk azt sem, hogy hány csapat járt volna ugyanígy, de tény, hogy a csapatok az összes lehetséges módon megpróbálják maximálizálni a teljesítményüket, legyen szó bármilyen kis hozadékról. Aki nem teszi, lemarad, aki túlfeszíti a húrt, az néha pórul jár, de ez sosem volt másképp az autósport több mint százéves történetében.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:18:00.688 |
2. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 25.042 mp h. |
3. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 47.635 mp h. |
4. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 47.996 mp h. |
5. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:08.860 p h. |
6. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:12.783 p h. |
7. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1 kör h. |
8. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 1 kör h. |
9. | Marcus Ericsson | svéd | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
10. | Danyiil Kvjat | orosz | Red Bull-Renault | 1 kör h. |
11. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Toro Rosso-Renault | 1 kör h. |
12. | Max Verstappen | holland | Toro Rosso-Renault | 1 kör h. |
13. | Felipe Nasr | brazil | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
14. | Jenson Button | brit | McLaren-Honda | 1 kör h. |
15. | Will Stevens | brit | Marussia-Ferrari | 2 kör h. |
16. | Roberto Merhi | spanyol | Marussia-Ferrari | 2 kör h. |
17. | Nico Rosberg* | német | Mercedes | 3 kör h. |
18. | Fernando Alonso* | spanyol | McLaren-Honda | 6 kör h. |

Az oldalról ajánljuk
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
