Amikor Hamilton átgázol Rosbergen
F1 Austin - 2015.
Texasra gondolva nem az eső az első gondolatom. A második sem: semelyik. Egészen mostanáig. Amikor péntek este egy órányi várakozás után törölték a második szabadedzést, még nem tűnt vészesnek a helyzet. Miután szombat este 3 óra 7 percen át közvetítettük az időmérőre való reménytelen várakozást, már kézzelfoghatóbbá vált akár a verseny törlésének lehetősége is.
Még a vasárnapra halasztott időmérő alatt is egyértelmű volt, hogy ennyi vízzel a pályán életveszélyes lenne versenyezni, elsősorban nem is az aquaplaning, hanem a látási viszonyok teljes alkalmatlansága miatt. Rég láttam ekkora esőt és ennyi vizet versenypályán, a vízfüggöny meg áthatolhatatlan volt már egy autó mögött is.
Ennek a felvezetésnek köszönhetően szinte teljesen készületlenül álltak fel a csapatok a rajtrácsra, ami általában tartogat az erőviszonyokat átíró meglepetéseket. A még vizes, de már száradó pályán ezúttal a Red Bull volt erősebb a vártnál, az intermediate gumikat pár kör alatt túlmelegítő Mercedesek nyakára másztak, akik addigra már túl voltak egy házi ütközeten. Hamilton ezúttal is – csakúgy, mint Suzukában – ellentmondást nem tűrően fogott pozíciót, és kivezette Rosberget a bukótérbe, aki emiatt további három helyet vesztett. Határeset volt, főleg csapattársak közt, azonban a tendencia egyértelmű: amikor test-test elleni küzdelemre kerül sor, Hamilton az eltántoríthatatlanság és a megfélemlítés keverékét használva gázol át Rosbergen, aki egyre kevésbé viseli jól. A csatabárd ezzel még mélyebbre ásatott, ami egy oda-vissza sapkadobálásban csúcsosodott ki a pódiumra várakozva négyszemközt, de az egész világ szeme láttára. Abban a két mozdulatban az egész viszonyuk benne volt.
A Red Bull korai nyerő tempója részben a teljesen máshogy használt gumiknak, részben a – talán – még inkább esőre faragott beállításokban keresendő, amivel az intermediate-ek ideális tartományában autózhattak az azokat túlhevítő Mercedesek ellen. A kiemelkedő gumimelegítési képesség ezúttal az ezüstnyilak ellen dolgozott, de már ekkor egyértelmű volt, hogy a pálya felszáradásával ez ismét az előnyükre válik, ami be is igazolódott.
Ricciardo amúgy megérdemelt pünkösdi királysága után Rosbergék gyorsan visszajöttek, az újraindítások után akár 2-3 mp-es köridő fölényben autózva a mezőnyhöz képest. Ott eközben is parázs csaták zajlottak, szinte megszámolni is nehéz volt az állandó adok-kapok szituációkat, amit nem csak a felszáradó pálya és az épp melegedő/visszahűlő gumik generáltak, hanem a pálya sajátságos vonalvezetése is. A gyors egymásutánban következő bal-jobb kanyarkombinációk maguktól is jó lehetőséget teremtenek egy meglepetésszerű beszúrásra, vagy egy azonnali visszatámadásra jobb kigyorsítással. Tökéletes vonalvezetés ezekhez a körülményekhez.
Szemmel láthatóan a mezőny is élvezte a hirtelen jött lehetőségeket, és a legtöbben harcias formát mutattak Verstappentől Raikkönenig, Kvjattól Sainzig. A nagy harci kedv persze az átlagosnál nagyobb túlvállalást is jelentett, így rengeteg önhibából adódó kiesés volt, a végén csak 12-en fejezték be a futamot. Kellett is egy jó verseny, hogy legalább pár napig arról lehessen beszélni, ami a lényeg: a pályán történtekről. Túl sok volt mostanában a politikai kötélhúzás, taktikázás és gáncsoskodás, ami persze mindig az F1 sajátja volt, de itt lenne az ideje, hogy ne a mellékszereplőtől legyen hangos a sajtó. Őszintén szólva nem érdekel Ecclestone sokadik hirtelen jött ötlete, Toto Wolff jólfésült karótnyeltsége, Helmut Marko faragatlan nyersessége, Maurizio Arrivabene „Volt egyszer egy vadnyugat” arckifejezéssel spékelt önellentmondásai, vagy Yasuhisa Arai stand-up magánszámai. A legtöbben ugyanis szereptévesztésben vannak.
Megszokták a kitüntetett figyelmet, mert döntő fontosságú pozíciót töltenek be, ugyanakkor kíváncsi vagyok, melyik színdarab húzná pár előadásnál tovább, ahol az impresszárió, a színigazgató, a dramaturg, meg a kellékes vinnék a prímet. Márpedig az F1 legalább annyira szórakoztatás, mint sport, ezért a megreformálásnak ott kellene kezdődnie, hogy mindenki marad a kaptafánál. Az őskorszak hősei mögött is számtalan ember dolgozott, ám sehol nem kerültek ennyire előtérbe, mint manapság. A versenyzőket, az embert kell főszerepbe helyezni, mert a nézőket a versenyzők érdeklik, tojnak a konstruktőri címre, meg a sokadik érthetetlen szabályváltozásra – bármennyire is érdekel ez egy szűk réteget, pl. engem.
Ha hősök kellenek, hősöket kell gyártani, nem az egyébként maximálisan érdekvezérelt cég- és csapatvezetők, meg kiöregedett versenyzők egóját masszírozni. Dolgozzanak a háttérben, de ne dörgöljék a világ orra alá hétről hétre a fontosságukat, mert az F1 iránt érzett nézői ellenszenv, és részben az F1 jelenlegi helyzete az ő gőgös magatartásuk eredménye.
Éppen ezért kellenek az ilyen sapkadobálások, magukból kivetkőzött másodpercek, mert az emberi oldalát mutatja meg annak, amit általában csak nagyon szűrve, szabályozottan láthatunk: hús-vér emberek ülnek a volánnál. Egyébként is hogy akarunk karaktereket látni, miközben minden kicsit is egyéni, vagy adrenalintól fűtött megnyilvánulást sírásnak, hisztinek, meg nem oda valónak bélyegzünk. Mindenki ugyanúgy dumál és járatja a száját adott esetben, de aki nincs adásban, az számunkra nem létezik. Azt gondolod, Senna, Clark, vagy Fangio nem szentségelt? Na ugye.
A csapatrádió pont ezek miatt az emberi megnyilvánulások miatt igazán zseniális, és nemhogy tiltani kellene, hanem az egész csapatot bemikrofonozni. Bent a sűrűjében a PR-csapat fényesre polírozó kezei nélkül. A szombati három órás várakozás élő adásban éppen ennek szükségességét bizonyította, amikor az akció hiánya ellenére az individuumot láthattuk a boxutcában, és nem csak egy tökéletesen dolgozó gépezet szürke eminenciásait. És akár külön pontozást csinálni a kerékcsere-csapatoknak, mert az orrunk előtt zajló boxutcai akció névtelen/arctalan tömege helyett egy újabb lehetőség lehetne az emberi oldal kidomborítására.
Helyezés | Pilóta neve | Csapat | Megtett kör | Időeredmény | Pont |
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 56 | 1:50:52:703 | 25 |
2. | Nico Rosberg | Mercedes | 56 | +2.850 másodperc | 18 |
3. | Sebastian Vettel | Ferrari | 56 | +3.381 másodperc | 15 |
4. | Max Verstappen | Toro Rosso-Renault | 56 | +22.359 másodperc | 12 |
5. | Sergio Perez | Force India-Mercedes | 56 | +24.413 másodperc | 10 |
6. | Jenson Button | McLaren-Honda | 56 | +28.058 másodperc | 8 |
7. | Carlos Sainz Jr | Toro Rosso-Renault | 56 | +30.619 másodperc | 6 |
8. | Pastor Maldonado | Lotus-Mercedes | 56 | +32.273 másodperc | 4 |
9. | Felipe Nasr | Sauber-Ferrari | 56 | +50.257 másodperc | 2 |
10. | Daniel Ricciardo | Red Bull-Renault | 56 | +53.371 másodperc | 1 |
11. | Fernando Alonso | McLaren-Honda | 56 | +54.816 másodperc | - |
12. | Alexander Rossi | Marussia-Ferrari | 56 | +75.277 másodperc | - |
- | Daniil Kvyat | Red Bull-Renault | 41 | +15 kör | - |
- | Nico Hulkenberg | Force India-Mercedes | 35 | +21 kör | - |
- | Kimi Raikkönen | Ferrari | 25 | +31 kör | - |
- | Marcus Ericsson | Sauber-Ferrari | 25 | +31 kör | - |
- | Felipe Massa | Williams-Mercedes | 23 | +33 kör | - |
- | Romain Grosjean | Lotus-Mercedes | 10 | +46 kör | - |
- | Valtteri Bottas | Williams-Mercedes | 5 | +51 kör | - |
- | Will Stevens | Marussia-Ferrari | 1 | +55 kör | - |