F1: A nagyfőnökök hozzák a döntéseket

Brazil Nagydíj 2015.

2015.11.17. 17:27

Zsinórban az ötödik pole pozíció és második győzelem: Nico Rosberg szép lassan beférkőzik Lewis Hamilton agytekervényeibe, és amire véget ér a szezon, már ott is a folt a frissen polírozott világbajnoki serlegen. A 2016-os szezon a fejekben már most elkezdődött.

Kilencedszerre sem sikerült Lewis Hamiltonnak megnyerni a Brazil Nagydíjat, amire gyerekkori hőse, Ayrton Senna is nyolc évet várt. Hiába volt a Senna-dizájnra festett sisak hátsó, hiába a világbajnoki cím jelentette felszabadultság és a hetekig tartó önfeledt bulizás, ezúttal sem jött össze az interlagosi diadal, ráadásul ismét Rosberg akadályozta meg benne. Mindezt egy olyan hét után, amikor Monacóban három parkoló autót tört össze Pagani Zondájával hajnali kimerültsége miatt, és még Nicole Scherzinger is újra képbe került. Lehet, hogy ez utóbbi zavarta össze a kelleténél is jobban, de tény, hogy valami megváltozott az elmúlt hetekben Rosberg és Hamilton viszonylatában, ami váratlanul a német feltámadását eredményezte, és újra előhozta a szurkálódó, durcás Hamiltont.

Habár beszéltünk már róla az egyik szabadedzés közvetítése alatt, de az autosport.com-os Ben Anderson is felvetette a héten, hogy Rosberg ötfutamos edzéselsőség-sorozata és megnőtt önbizalma nemcsak a világbajnoki nyomás megszűnésének, hanem a Monza óta bevezetett guminyomás és -hőmérséklet szabályoknak is köszönhető.

Valóban, Monzában Rosberg motorhibája miatt nem kaptunk tiszta képet, de a kettejük közti időmérős különbség kisebb volt a régi motor jelentette elméleti lóerő-hátránynál, míg Szingapúrban az egész csapat hatalmasat betlizett. Azóta viszont a Mercedesnél új gumielőkészítési procedúrával reagáltak a szigorodott FIA szabályokra, és ez tökéletesen egybevág Rosberg időmérős megerősödésével. Mindez csak azt támasztja alá, hogy egy-egy aprónak tűnő szabályváltozás mennyire be tud találni egy adott versenyző komfortzónájába, míg másokat meg éppen hogy kibillent onnan. Ennyire kihegyezett versenyhelyzetben akár ilyen dolgok is döntő fontosságúak lehetnek szezonon belül, vagy egyik szezonról a másikra.

Hamilton amúgy mindent megpróbált, amit tudott, de ezúttal nem talált fogást Rosbergen, és hiába előzött ismét gyönyörűeket Verstappen, két egyforma autó csatájához valóban kevés lehetőséget ad a pálya vonalvezetése. Viszont Hamilton Mexikó óta másodszor próbált szembemenni az előzetesen megbeszélt taktikával, ami fordított esetben eddig őt védte, ám a Mercedes tartotta magát a házon belüli megállapodáshoz, és a Vettelt három kiállásra átrakó Ferrari miatt nem akarták kockáztatni a második helyet. Miközben a versenynek jót tenne, ha a Mercedes engedné a versenyzői közti taktikai eltéréseket, a csapat szempontjából teljesen érthető döntés, hiszen ők a legkisebb kockázattal szeretnék maximalizálni az eredményt. Hamilton egyébként nem hibáztatta a csapatot ezért utólag, sokkal inkább a pálya „előzhetetlenségére” panaszkodott, és Vettellel együtt szabályváltozásokat sürgetett a versenyek akciódusabbá tételére.

Valóban, miközben az év végi hajrával voltunk elfoglalva, a 2017-re tervezett szabálymódosítások nagy lendülettel megkezdett kidolgozása mintha teljesen parkolópályára került volna a hirtelen jött külsős motorbeszállító tender miatt, gyakorlatilag nem létezik épkézláb, kölcsönösen elfogadott verzió. Eric Boullier éppen emiatt bírálta a Mercedest, mondván a saját előnyük konzerválásának érdekében minden egyes lényeges módosítást a biztonságra hivatkozva elleneznek, nehogy túl nagy változást eredményezzen az erőviszonyokban.

Most ott tartunk, hogy az FIA felkért néhány csapatot, akiknek a Pirellivel összedolgozva az lesz a feladatuk, hogy megfelelő szimulációkat készítsenek a Mercedes által kifogásolt „veszélyesen megnőtt” gumiterhelésekről. Az 5-6 másodperccel gyorsuló tempóból a szívóhatás és a nagyobb szárnyak körülbelül 3 mp-t, a szélesebb nyomtáv és gumik további 2-2,5 mp-t tesznek majd hozzá – legalább is eddig így számoltak a munkacsoportban. Jól hangzott, de lehet, hogy végül az egyéni érdekek fogják kiherélni, mint a legtöbb dolgot az F1-ben.

Lewis Hamilton verseny utáni keserűségében tökéletesen fején találta a szöget ezzel kapcsolatban “A végeredmény szempontjából teljesen mindegy, hogy nekünk mi a véleményünk, mert úgysem az történik majd” — mondta. “A nagyfőnökök hozzák a döntéseket, de hogy évek óta jól, vagy rosszul döntenek, ki tudja?”

Hely. Versenyző Nemzet Csapat Idő Pont
1   Nico Rosberg GER Mercedes 1:31:09.090 25
2   Lewis Hamilton GBR Mercedes +7.756s 18
3   Sebastian Vettel GER Ferrari +14.244s 15
4   Kimi Räikkönen FIN Ferrari +47.543s 12
5   Valtteri Bottas FIN Williams +1 kör 10
6   Nico Hulkenberg GER Force India +1  kör 8
7   Danyiil Kvjat RUS Red Bull Racing +1  kör 6
Kizárva   Felipe Massa BRA Williams +1  kör 0
8   Romain Grosjean FRA Lotus +1  kör 4
9   Max Verstappen NED Toro Rosso +1  kör 2
10   Pastor Maldonado VEN Lotus +1  kör 1
11   Daniel Ricciardo AUS Red Bull Racing +1  kör 0
12   Sergio Perez MEX Force India +1  kör 0
13   Felipe Nasr BRA Sauber +1  kör 0
14   Jenson Button GBR McLaren +1  kör 0
15   Fernando Alonso ESP McLaren +1  kör 0
16   Marcus Ericsson SWE Sauber +2  kör 0
17   Will Stevens GBR Marussia +4  kör 0
18   Alexander Rossi USA Marussia +4  kör 0
Kie.   Carlos Sainz ESP Toro Rosso Kie. 0

Az oldalról ajánljuk

A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
  • Szerelem

A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története

A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.

április 6., 18:18
A Ford megkezdte az alkudozást
  • Hírek

A Ford megkezdte az alkudozást

A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket

4 órája
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
  • Hírek

Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5

A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.

április 7., 09:54
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
  • Közélet

Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat

Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.

április 7., 06:12
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
  • Hírek

Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral

Az Austral alig három éve kapható a piacon.

április 6., 12:10
Nem hiányzott, de örülünk neki!
  • Tesztek

Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.

Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?

április 6., 14:50
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
  • Hírek

Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!

Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.

április 6., 13:44
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
  • Hírek

Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája

A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.

április 7., 06:12
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
  • Hírek

A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt

Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.

április 6., 14:36
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
  • Hírek

Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!

A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.

április 7., 11:07
Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti
  • Hírek

Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti

A Rimac teljesen felvásárolná a Bugattit.

április 5., 07:01
400 lóerő nem elég? És 510?
  • Hírek

400 lóerő nem elég? És 510?

Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.

április 6., 10:09
Új hasznos funkciót fedeztek fel a Tesla Cybertruckon
  • Hírek

Új hasznos funkciót fedeztek fel a Tesla Cybertruckon

Sokan átsiklottak ezen.

április 6., 07:11
Forrest Gump motorolajat keres
  • Olajdoktor

Forrest Gump motorolajat keres

És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.

április 5., 11:23
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
  • Hírek

Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják

Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.

április 5., 08:49
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
  • Hírek

Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója

A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.

április 5., 10:19
6 éves a téligumi, merjem még használni?
  • Gumidoktor

6 éves a téligumi, merjem még használni?

A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?

április 6., 07:09
A tárgyiasult modern burzsoázia
  • Tesztek

A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.

április 5., 16:45
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
  • Hírek

Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon

Ez pályafutása 41. pole pozíciója.

április 5., 15:27
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
  • Hírek

A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb

Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.

április 5., 13:10
Garage 54 Lada XXL
  • Hírek

Garage 54 Lada XXL

április 7., 12:12
Bemutató: Audi A6 Avant
  • Tesztek

Bemutató: Audi A6 Avant

április 7., 12:44
Audi Abt RS3-R
  • Hírek

Audi Abt RS3-R

április 5., 14:03
BMW M3 Touring GT3 Evo
  • Hírek

BMW M3 Touring GT3 Evo

április 5., 13:06
BMW M2 Dakar
  • Hírek

BMW M2 Dakar

április 5., 13:05