F1: A nagyfőnökök hozzák a döntéseket
Brazil Nagydíj 2015.
Zsinórban az ötödik pole pozíció és második győzelem: Nico Rosberg szép lassan beférkőzik Lewis Hamilton agytekervényeibe, és amire véget ér a szezon, már ott is a folt a frissen polírozott világbajnoki serlegen. A 2016-os szezon a fejekben már most elkezdődött.
Kilencedszerre sem sikerült Lewis Hamiltonnak megnyerni a Brazil Nagydíjat, amire gyerekkori hőse, Ayrton Senna is nyolc évet várt. Hiába volt a Senna-dizájnra festett sisak hátsó, hiába a világbajnoki cím jelentette felszabadultság és a hetekig tartó önfeledt bulizás, ezúttal sem jött össze az interlagosi diadal, ráadásul ismét Rosberg akadályozta meg benne. Mindezt egy olyan hét után, amikor Monacóban három parkoló autót tört össze Pagani Zondájával hajnali kimerültsége miatt, és még Nicole Scherzinger is újra képbe került. Lehet, hogy ez utóbbi zavarta össze a kelleténél is jobban, de tény, hogy valami megváltozott az elmúlt hetekben Rosberg és Hamilton viszonylatában, ami váratlanul a német feltámadását eredményezte, és újra előhozta a szurkálódó, durcás Hamiltont.
Habár beszéltünk már róla az egyik szabadedzés közvetítése alatt, de az autosport.com-os Ben Anderson is felvetette a héten, hogy Rosberg ötfutamos edzéselsőség-sorozata és megnőtt önbizalma nemcsak a világbajnoki nyomás megszűnésének, hanem a Monza óta bevezetett guminyomás és -hőmérséklet szabályoknak is köszönhető.
Valóban, Monzában Rosberg motorhibája miatt nem kaptunk tiszta képet, de a kettejük közti időmérős különbség kisebb volt a régi motor jelentette elméleti lóerő-hátránynál, míg Szingapúrban az egész csapat hatalmasat betlizett. Azóta viszont a Mercedesnél új gumielőkészítési procedúrával reagáltak a szigorodott FIA szabályokra, és ez tökéletesen egybevág Rosberg időmérős megerősödésével. Mindez csak azt támasztja alá, hogy egy-egy aprónak tűnő szabályváltozás mennyire be tud találni egy adott versenyző komfortzónájába, míg másokat meg éppen hogy kibillent onnan. Ennyire kihegyezett versenyhelyzetben akár ilyen dolgok is döntő fontosságúak lehetnek szezonon belül, vagy egyik szezonról a másikra.
Hamilton amúgy mindent megpróbált, amit tudott, de ezúttal nem talált fogást Rosbergen, és hiába előzött ismét gyönyörűeket Verstappen, két egyforma autó csatájához valóban kevés lehetőséget ad a pálya vonalvezetése. Viszont Hamilton Mexikó óta másodszor próbált szembemenni az előzetesen megbeszélt taktikával, ami fordított esetben eddig őt védte, ám a Mercedes tartotta magát a házon belüli megállapodáshoz, és a Vettelt három kiállásra átrakó Ferrari miatt nem akarták kockáztatni a második helyet. Miközben a versenynek jót tenne, ha a Mercedes engedné a versenyzői közti taktikai eltéréseket, a csapat szempontjából teljesen érthető döntés, hiszen ők a legkisebb kockázattal szeretnék maximalizálni az eredményt. Hamilton egyébként nem hibáztatta a csapatot ezért utólag, sokkal inkább a pálya „előzhetetlenségére” panaszkodott, és Vettellel együtt szabályváltozásokat sürgetett a versenyek akciódusabbá tételére.
Valóban, miközben az év végi hajrával voltunk elfoglalva, a 2017-re tervezett szabálymódosítások nagy lendülettel megkezdett kidolgozása mintha teljesen parkolópályára került volna a hirtelen jött külsős motorbeszállító tender miatt, gyakorlatilag nem létezik épkézláb, kölcsönösen elfogadott verzió. Eric Boullier éppen emiatt bírálta a Mercedest, mondván a saját előnyük konzerválásának érdekében minden egyes lényeges módosítást a biztonságra hivatkozva elleneznek, nehogy túl nagy változást eredményezzen az erőviszonyokban.
Most ott tartunk, hogy az FIA felkért néhány csapatot, akiknek a Pirellivel összedolgozva az lesz a feladatuk, hogy megfelelő szimulációkat készítsenek a Mercedes által kifogásolt „veszélyesen megnőtt” gumiterhelésekről. Az 5-6 másodperccel gyorsuló tempóból a szívóhatás és a nagyobb szárnyak körülbelül 3 mp-t, a szélesebb nyomtáv és gumik további 2-2,5 mp-t tesznek majd hozzá – legalább is eddig így számoltak a munkacsoportban. Jól hangzott, de lehet, hogy végül az egyéni érdekek fogják kiherélni, mint a legtöbb dolgot az F1-ben.
Lewis Hamilton verseny utáni keserűségében tökéletesen fején találta a szöget ezzel kapcsolatban “A végeredmény szempontjából teljesen mindegy, hogy nekünk mi a véleményünk, mert úgysem az történik majd” — mondta. “A nagyfőnökök hozzák a döntéseket, de hogy évek óta jól, vagy rosszul döntenek, ki tudja?”
Hely. | Versenyző | Nemzet | Csapat | Idő | Pont |
---|---|---|---|---|---|
1 | Nico Rosberg | GER | Mercedes | 1:31:09.090 | 25 |
2 | Lewis Hamilton | GBR | Mercedes | +7.756s | 18 |
3 | Sebastian Vettel | GER | Ferrari | +14.244s | 15 |
4 | Kimi Räikkönen | FIN | Ferrari | +47.543s | 12 |
5 | Valtteri Bottas | FIN | Williams | +1 kör | 10 |
6 | Nico Hulkenberg | GER | Force India | +1 kör | 8 |
7 | Danyiil Kvjat | RUS | Red Bull Racing | +1 kör | 6 |
Kizárva | Felipe Massa | BRA | Williams | +1 kör | 0 |
8 | Romain Grosjean | FRA | Lotus | +1 kör | 4 |
9 | Max Verstappen | NED | Toro Rosso | +1 kör | 2 |
10 | Pastor Maldonado | VEN | Lotus | +1 kör | 1 |
11 | Daniel Ricciardo | AUS | Red Bull Racing | +1 kör | 0 |
12 | Sergio Perez | MEX | Force India | +1 kör | 0 |
13 | Felipe Nasr | BRA | Sauber | +1 kör | 0 |
14 | Jenson Button | GBR | McLaren | +1 kör | 0 |
15 | Fernando Alonso | ESP | McLaren | +1 kör | 0 |
16 | Marcus Ericsson | SWE | Sauber | +2 kör | 0 |
17 | Will Stevens | GBR | Marussia | +4 kör | 0 |
18 | Alexander Rossi | USA | Marussia | +4 kör | 0 |
Kie. | Carlos Sainz | ESP | Toro Rosso | Kie. | 0 |