Nyugaton Trabanttal, a vasfüggöny mögött CB750-nel

Négy évtized krónikája - Karlovitz Kristóf történetei, 2. rész

2016.03.19. 06:31

A televízió nem adta le a versenyeket, a Hungaroring még álomként sem létezett, a műholdak pedig nagyjából még csak háborús célokat szolgáltak akkor. Mi mégis megnéztük az F1-futamokat, egytől-egyig. És csináltunk még ezt-azt, amire büszkének talán nem kell lenni, de akkor nem lehetett máshogyan.

Negyvenhat év, 1970 és 2016 között óriási változásokat hozott az autózásban. Az elején nálunk Trabant, nyugatabbra Opel Kadett járta, de szinte üres utakon, sebességkorlátozás nélkül hajthattunk, ahogy jól esett. Ma családi kocsik képesek annyira, mint anno a versenyautók, de súlyos büntetéssel fenyegetett szabálysértés kipróbálni, és egyébként is inkább dugóban araszolunk. Az egyszerű járműből rafinált életstílus- és önkifejező eszközt formált a marketing, addig hajszolva az egyéniséget, míg unalmasan egyformák lettek az autók. Fejlődés vagy fejlövés? Az írás nem történeti dokumentum, hanem személyes visszaemlékezés, pontatlanságok előfordulhatnak benne, de minden történet valóságos. Saját fotóimat a Google Earth-ről és az internetről vett képekkel egészítettem ki.

Honda CB 750 Four

Két lengővillás MZ után – 80 körül ijesztően beszitált a kormányuk, minden előzés hazárdjáték volt – 1973-ban szert tettem egy P21-es Pannóniára. Az volt csak a motor! Csodás konstrukció, harapós, 23 lóerős gép, álomszerű ötgangos váltóval, és - a kipufogó némi kibelezése után - pattogó, vérpezsdítő hanggal. Sportos Parilla-stílusú kormányt csináltattam rá, a hetedik mennyországban éreztem magam. Csak az anyaga ne lett volna olyan ócska. Tartósan nem lehetett teljes gázzal hajtani, mert besült az alumínium dugattyú a vas hengerbe, a kuplunglamellák belemartak a kosárba, úgyhogy nem emelt ki rendesen, minduntalan reszelgetni kellett, törtek az elektromos vezetékek, de ezzel együtt is lehetett szeretni.

Nálunk ez volt a csúcs, a 250-es MZ-vel együtt, nyugati vagy távol-keleti gép csak vendégségben járt errefelé. Az ám, de egyszer egy laza francia srác érkezett egy Honda CB 750-nel, a világ első nagy sorozatban gyártott sornégyes sportmotorjával, amely minden mai hasonló gép őse, kategóriateremtő, etalon, legenda, ami kell. És az arany ember, Patrick, azaz Patu, jó szívvel megengedte, hogy kipróbáljam...

Úgy közeledtem a géphez, mint egy istennőhöz. Metálfényezés, négy darab krómozott kipufogó, testes nagy jármű, két nagy körműszer, egy álom. Pomáz végénél álltunk meg motort cserélni, Dobogókő oda-vissza a pálya. Patu rápattant a Pannóniámra, és mivel azelőtt kétütemű Yamahája volt, rögtön otthon érezte magát rajta, húzott egy nagy gázt, és vijjogva eltűnt a kanyarban. Nem is láttam jó darabig. Én ugyanis a motor beröffentése után – persze önindítóval ám – szép lassan kimentem az út közepére, és elkezdtem próbálgatni a szimpla első tárcsából és hátsó dobból álló féket: vajon hogyan fogja meg a két és fél mázsát? Nem az első kanyarban kéne rájönni, hogy besokalltam.

Aztán jött a nászút a modern technikával. Ahogy az a 67 lóerő húzott, ahogy az a váltó kapcsolt, ahogy az a bestia belefeküdt az ívekbe, ahogy visszaváltáskor durrogott-pattogott a fenekem alatt a négy kémény, az életre szóló élmény volt és maradt. A 200-as csúcssebességet persze meg sem közelítettem, de a rövid egyenesekben pillanatok alatt csapott fel mindkét műszer mutatója, a szél meg majd' letépett az idom nélküli Hondáról. Azt hiszem, a sisak alatt körbe ért a szám az üdvözült vigyortól. Mit sem számított, hogy végig Patu volt a gyorsabb, jócskán várt rám a végén. Hiszen legjobban annak örültem volna, ha sohasem ér véget a lovaglás a 750-es ágyúgolyón.

F1

Sajnálom, akármennyire is elterjedt egy valamikori fordítási baki következtében a „Forma-1” kifejezés, ki nem mondanám, le nem írnám. Forma egyes legfeljebb nőben elképzelhető számomra, ha már mindenképpen nyelvet akarunk rontani, de a versenyautók esetében formuláról, azaz szabálygyűjteményről van szó, amelyek közül az 1-es a királykategóriáé. Mivel azonban sokan meg sem értenének, mások tudálékosnak, szőrszálhasogatónak vélnének a Formula-1-emmel, inkább rövidítek: legyen F1, és kész.

Ezt a sportágat a Magyar Nagydíj kezdeteivel vette fel műsorába a hazai tévé, addig kapitalista csökevénynek számított. Mi viszont, kollégáimmal a Közlekedéstudományi Intézetben, rajongtunk érte, és a szaklapokból mindent tudtunk is, csak éppen soha nem láttunk még ilyet. Amíg saját magunk meg nem oldottuk a kérdést.

Tamás „Api” Daciájával felmentünk a Jánoshegyre (akkoriban még szabad volt), tetőcsomagtartón víve magunkkal egy jó háromméteres Yagi-antennát. Azt felkötöttük egy fára, Bécs felé mutatóan, a géptetőre kiraktunk egy kis hordozható tévét, az akkuról működtetve, az autót tévéstül letakartuk egy pokróccal, hogy kizárjuk a zavaró fényeket, és úgy néztük az osztrák közvetítést. Hogy milyen minőségben? Kásás, vibráló, fekete-fehér képen, amely épp kivehetővé tette, hogy mi folyik, és mi, nagy szakértőkként, még a szereplőket is felismertük. Heves közbekiáltásokkal figyeltük az eseményeket, de össze nem vesztünk, lévén valamennyien Ferrari-drukkerek. A daliás Lauda-Regazzoni idők voltak azok, szurkolásunk nem maradt hatástalan.

Ha akkor megsúgja valaki, hogy bejáratos leszek a Magyar Nagydíj bokszutcájába és paddockjába, hogy beszélgethetek versenyzőkkel, szerelőkkel, hogy ott állhatok a szalagkorlát mellett, ahol néhány lépésnyire tőlem, infernális zajjal gyorsítanak ki a kanyarból a kocsik, mennyire irigyeltek volna a többiek! Később, mikor már mindent lezártak, elfüggönyöztek előlünk, újságírók elől, és mindenütt kigyúrt, fekete ruhás alakokba ütköztünk, a futamot pedig csak a sajtószoba mennyezetre függesztett tévéin nézhettük, felhagytam a versenylátogatással. Közben azonban volt egy nagy élményem: egy cigarettamárka vendégeként, a monacói kikötőben horgonyzó luxusjachtról nézhettem a versenyt. Ayrton Senna győzött.

Ma tökéletes minőségben, élőben lehet nézni a világbajnokság valamennyi futamát. Ám már nemcsak a Jánoshegyre nem mennék fel érte, idehaza sem kapcsolom be. Mégpedig azért, mert Ecclestone mester és társai, éppen a látványos tévéközvetítés és az ebből befolyó pénzek érdekében, cirkusszá silányították a versenyzést. Kötelező kiállás kerékcserére, használni kell mind a kétféle gumit... Ez nekem olyan, mintha az olimpiai százméteres futás közben ki kéne ugrani a gyepre cipőt váltani, és az nyerne, aki gyorsabban tudja masnira kötni a cipőfűzőjét. Sőt, nemrég még egy Big Macet is lenyomhatott közben a torkán (kötelező tankolás). Az egész arról szól, hogy ki milyen taktikát választ, hogy tudja a csapat a bokszban álló ellenfélen átemelni a gyengébb versenyzőjét. Köszönöm, számomra tökéletesen érdektelen.

Átkozott

Hőskor... Nem a kor volt hősies, hanem a boldogulás kívánt néha hősi tetteket. Például egy nyugati utazás, koros Trabanttal. Hiába kapott gondos felkészítést a hétéves Átkozott – mert e nevet vívta ki –, minden lehető módon megpróbálta elszabotálni feladatát.

Még a Bartók Béla úti kockakövén lepottyant a belső tükör. Szigetelőszalaggal felragasztottam. A szombathelyi tankoláskor megszorult a kézifék huzalja, attól fogva fél kézzel a volánba kapaszkodva kellett kilógni az ajtón, és a padló alá vállig benyúlva megráncigálni a huzalt. Graz előtt ismerős hang riasztott: lelazult a dinamó, amely egyben a léghűtéses motor ventilátorának ékszíjfeszítője is. Kiállás az út szélére, javítás a sűrűn hulló esőben. Épeszű trabantos persze nem indul el komplett szerszámkészlet és csavaros doboz nélkül, csakhogy most az átlagosnál komolyabb a feladat: a dinamó két csavarja közül az egyik elveszett, a másik viszont beletörött az alumínium motoröntvénybe. Emelővel épp annyira lehetett felemelni az autót, hogy nyakatekert helyzetben, arc felett dolgozva, nagy nehezen hozzá lehessen férni. Háromnegyed órás munka volt kipiszkálni a beletörött darabot.

Még az olasz határ előtt, a Plöckenpass meredek hágóútján parázslani kezdett a piros ellenőrző lámpa. Egyre jobban világított, majd az Aosta völgyben, az út célpontja felé, teljes fényerőre váltott. A dinamó szétszedése – a Matterhorn tövében, soha ne kelljen csúnyább helyen szerelni – kellemetlen tényállást tárt fel: elveszett az egyik kommutátor-szelet, és egyszerűen elfogytak a szénkefék. Mostantól nem kap töltést az akkumulátor, a dinamót csak az ékszíj kedvéért kell visszarakni. Apróság, hogy kisvártatva bedöglött a gyújtás is, mert ezt könnyű megjavítani. Az pedig, hogy felmondta a szolgálatot a Trabant nyomorult fűtésének segíteni hivatott benzines pótfűtés, szinte természetesnek számít. Egy trabantos ne urizáljon!

Az úti motyóban persze volt akkutöltő, saját barkácsolású készülék, amelyben fényszóróizzó látta el a feszültségszabályozás feladatát. Mostantól világítás nélkül kell megtenni hazáig az ezer kilométert, nemigen szabad indexelni, sőt lehetőleg fékezni sem, mert akkor kigyullad a féklámpa. Önmagában a gyújtást remélhetőleg elviszi az akku, amelyet minden éjszaka tölteni kell. Ez baj volt, mert mindig konnektort kellett keresni.

Mindjárt első este: olasz autópálya műszaki állomás. Trabant pöfögve berobog a nyitott kapun, narancsszín-overallos alakok integetve szaladnak elé, hogy kérem, ide magánautóval tilos behajtani. Trabant szétrebbenti őket, beáll a fal mellé, egy ablakhoz. Narancsszín-overallosok egyre idegesebben, de sikertelenül próbálják elhajtani. Két elszánt alak kiszáll – „Ezt dugjátok be a 220-ba, mi meg itt alszunk a kocsiban!”

Narancsszínűek behúzzák a kábelt az ablakon, bedugják. Ekkor riadtan konstatálják, hogy fényesen világít a töltő. Biztonságosnak vélt távolságba húzódnak, megvan az éjszakai nyugalom.

Klagenfurtba is estefelé érkeztünk. Gyakorlott szemünk valami kínálkozó lehetőség után kutat. Megvan! – autóklub műszaki állomás, szép nagy építmény. Trabant füstölögve berobog, portás eléje ugrik:

– Zárva vagyunk már!
– Akkumulátort kell töltenünk, kérem.
– Zárva vagyunk már!
– Hol van itt konnektor?
– Zárva vagyunk már!
– Itt mi van az ajtó mögött?
– A műhely, de be van zárva.
– Rendben, elég hosszú a kábelünk, addig a dugaljig elér. Oda bedugjuk.

A portás rezignáltan beletörődik. Ezekkel nem lehet beszélni...

– Na, és tessék mondani, hol alhatnánk?
– Itt nem lehet aludni. Ez műszaki állomás.
– Mi van az emeleten?
– Az irodák, de be vannak zárva.
– Jó, akkor alszunk a lépcsőfordulóban.
– Én nem bánom - mondja a teljesen megtört portás - de nyitás előtt tűnjenek el.
– Mikor nyitnak?
– Fél nyolckor.
A Trabant reggel hétkor, vastag kék füstbe borítva az állomást, eltöfög Graz irányába.

Grazban már nagyon érezhető volt, hogy mindjárt vége a dalnak, mire sikerült parkolóhelyet találni, végleg leállt a motor, tolni kellett néhány métert. Konnektor sehol, van viszont egy föld alatti parkoló a közelben. Odacipeltük az akkut és a töltőt:

– A kocsi az utcán marad, de kérjük, töltsék ezt reggelig!

Már csak egy nap hazáig. Átkozott mindent megpróbált, de mi győztünk. Így utólag mulatságos visszagondolni rá, de akkor nem mindig volt röhöghetnékünk.

Carta carburante

A hetvenes évek utazásainak sajátos zamatát adó akadályok, illetve kiskapu-keresések szép példája a Carta Carburante esete. Akkoriban – 1979-et írunk – Olaszországban nagyon drága volt a benzin, annyira, hogy az már az idegenforgalom visszaesésével fenyegetett. Kitalálták hát, hogy szubvencionálják a külföldiek tankolását: a határátkelőkön kedvezményes árú benzinutalványokat lehetett venni, alkalmanként és járművenként maximum 400 liternek megfelelő mennyiségben. Egy-egy utalvány tíz litert ért, de ha nem kerek mennyiséget tankolt valaki, hanem mondjuk 47 litert, és öt jegyet adott át, úgy szólt a szabály, hogy a három litert ki kell neki fizetni, mégpedig normál áron. A dolog kiötlőinek valószínűleg eszébe sem jutott, hogy utaznak arra magyarok is, akiknek más csavarra jár az eszük, mint az övék.

A határon mi is megvettük a 40 darab utalványt, holott nyilvánvaló volt, hogy közel sem lesz szükség ennyire. Hazaindulás előtt számvetést készítettünk, amelyből kiderült, hogy – figyelembe véve a hátra levő távolságot és a Trabant fogyasztását – egy-egy jegyre három litert kell tankolni. Az autópályát mellőzve (azon is fizetni kellett), mellékutakon indultunk el.

Az első falu keskeny főutcáján egyetlen benzinkút-oszlop állt a szatócsbolt előtt. Odaálltunk a kocsival, felnyitottuk a motorház-tetőt, előre beöntöttük a megfelelő mennyiségű Arol kétütemű-motorolajat, amelyet valutakímélés céljából otthonról hoztunk magukkal, és kihívtuk a boltost:

– Tre litri, per favore (három litert kérek)!
– Trenta litri (harminc litert)? – kérdezett vissza az ember, látva, hogy csaknem üres a tank, és az olasz nyelvben vétett hibát tételezett fel a fura járművön érkező külföldiről.
– Tre litri, e venti mille lire (három litert és húszezer lírát)! – válaszolta szilárd hangon, erősen a kutas szemébe nézve a magyar, miközben átnyújtott egy utalványt, amilyet még soha életében nem látott a szerencsétlen.

Forgatta, nézegette, nem értette, közben befolyt a tankba a három liter. A markába nyomtuk az utalványt, bezsebeltük a lírákat, és már ott sem voltunk. Az ügylet természetesen kifogástalanul korrekt volt, a kutas megkapta a pénzét az autóklubtól, az eljárás mindenben megfelelt a szabályozás betűjének – ha a szellemének talán nem is...

A következő faluban ugyanez, az útba eső városban megint, aztán újra és újra. Üres zsebbel indultunk hazafelé, de menet közben, mintha csoda történt volna, egyre több lett a benzin a kocsiban és a líra a zsebükben. A líra persze nem volt valami erős pénznem, ezer ért belőle egy liter benzint. Mindegy, akinek háromévente egyszer engedélyezte száz dollár kiváltását a gulyáskommunizmus, annak ez is sokat számított. Az olasz gazdaság pedig nem rokkant bele.

(Vége a második résznek, folytatás jön két hét múlva.)

Az oldalról ajánljuk

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
Kartell tevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
  • Hírek

Kartell tevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó

A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."

35 perce
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Neked ajánlott